h1

Despre ironie

martie 21, 2007

Nu credem că trebuie să mai demonstrăm că Biblia este plină de ironie dumnezeiască. Atît în VT cî şi în NT. Nu credem că trebuie să mai demonstrăm că ironia este o armă cu două tăişuri care poate vindeca, dar şi răni.

condei.jpgEste însă o diferenţă pe care trebuie să încercăm să o păstrăm în continuare între ironia socratică-pedagogică faţă de ironia lui Cristos, modalitate de expresie prin care foloseşte cuvinte sau imagini cu sens opus celui deplin acceptat pentru a sublimia ridicolul răutăţii şi prostiei. De asemenea, merită păstrată distanţa dintre ironia, cu sensul ei pozitiv şi cu binefacerile ei şi persiflarea răutăcioasă şi zeflemeaua şmecherească. Asupra distincţiei dintre ironia lui Socrate şi cea a lui Isus merită revenit şi exemplificat.

Ironia este un mijloc retoric şi, folosit cum se cuvine şi cu măsură, aşa cum îl găsim în Scripturi chiar în rostirea lui Dumnezeu are efecte terapeutice. (vezi dialogul final dintre Dumnezeu şi Iov, spre exemplu “Domnul a răspuns lui Iov din mijlocul furtunii şi a zis: „Încinge-ţi mijlocul ca un viteaz; ca Eu să te întreb, şi tu să Mă înveţi.” Iov 40,6 şi 7)

Să păstrăm ironia sănătoasă, de preferat cea dumnezeiască, cristică, pînă minim la cea socratică, dar să nu ajungem la persiflare coconească sau zeflemeaua viclenească. Şi apostolul Pavel prin „Oare pe boi îi are în vedere Dumnezeu?” practică ironia ascuţită pentru a face să strălucească ascuţişul demonstraţiei.

Nici să ne prea îndulcim cu vorbele. Ni s-ar primejdui discursul să ajungem la un fel de dulcegărie molicioasă, unsă şi lipicioasă cu politeţuri ipocrite de salon franţuzit ca în Chiriţa la Iaşi a lui Alecsandri sau ca în schiţele şi comediile lui Caragiale, un fel de ”pupat-nbrăţişat piaţa ndependenţii” sub masca unei părtăşii cu totul false. “curat murdar”

O ironie sclipitoare de bisturiu este de preferat unei cataplasme cu mieroşag.

Este adevărat că este greu de păstrat echilibrul. Să încercăm totuşi. Dacă dezbaterea se desfăşoară în spaţiul public, fraţii noştri vor veghea asupra condeielor noastre.

Reclame

7 comentarii

  1. Da, dar cam unde se traseaza granita intre glume de prost gust si ironie. Parerea mea : Ironia necesita un anumit bagaj cultural.


  2. da, Krossfire, aşa este, pentru ironie îţi trebuie cultură, eleganţă, rafinament, adîncime, stil, vocabular, aparat conceptual, cum spunea Aristotel, cine stăpîneşte metafora, stăpîneşte lumea…


  3. Eu vad doar o situatie in care ironia ar putea face mai mult bine decat rau: atunci cand este inteleasa doar de cel caruia ii este adresata. Facuta in mod public, pe intelesul tuturor, de cele mai multe ori raneste, determina sentimente negative de ura, furie, razbunare pt rusinea adusa. Pentru ca o ironie sa dea roade bune sunt necesare doua persoane intelepte: cel care o face si cel care o primeste. Neavand garantia ca toti oamenii sunt intelepti, nu am curajul sa promovez ironia.


  4. da, Cris, ai dreptate, ironia nu poate avea loc decit intre inteligente egale, cel putin…

    Isus a folosit-o din plin. a fost un compliment pentru farisei si carturari sa ii ironizeze.

    realmente cel care suporta o ironnie din partea cuiva foarte inteligent trebuie sa se simta flatat.
    eu asa ma simt.
    este ma bine decit ignorarea, nu?


  5. […] Este destul de multă lume furioasă pe mine că sînt ironic uneori şi destui se întreabă dacă este o atitudine creştinească sau nu. Am mai scris o dată despre asta. […]


  6. […] Este destul de multă lume furioasă pe mine că sînt ironic uneori şi destui se întreabă dacă este o atitudine creştinească sau nu. Am mai scris o dată despre asta. […]


  7. Cu privire la ceea ce spune Pavel, te rog sa nu ignori contextul, pt ca boii la care se refera el sunt cei care vestesc cuvantul Domnului. „sa nu legi gura boului care treiera graul” ( I Corinteni 9:9,10). din cat am inteles eu, Iisus nu foloseste ironia, el vorbeste cel mult in simboluri, metafore sau „asemanari”. El nu afirma exact opusul a ceea ce vrea sa comunice! daca gresesc corectati-ma dar va rog cu citate



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: