h1

Lansare la Congres! Istoria Baptiştilor

mai 12, 2007

Istoria Baptiştilor, trei volume într-unul singur, va avea lansarea oficială la Congresul Cultului. Cartea va putea fi achiziţionată la un preţ promoţional de 95 Ron.

Piatra de aducere aminte şi piatra de judecată

Matei 21:44 Cine va cădea peste piatra aceasta, va fi zdrobit de ea; iar pe acela peste care va cădea ea, îl va spulbera.”

poster.jpg

Baptiştii din România se bucură de un mare câştig. Dintre ei, nu mulţi cărturari şi de viţă aleasă, unii totuşi s-au apucat să consemneze în scris evenimente legate de începutul mărturiei baptiste din ţara noastră, atât din timpul vieţii lor cât şi povestite de părinţi sau înaintaşii acestora prin viu grai. Aceste istorii, împletite cu percepţia personală, adunate între două coperţi, sunt primele istorii ale baptiştilor din România. De-a lungul unui întreg secol s-au făcut încercări de a recupera 150 de ani de istorie din partea mai multor autori. Tentativele au fost multe şi toate marcate de flăcările pasiunilor nestinse datorită contemporaneităţii dar şi de amatorismul caracteristic oricărui început. Acestea dau o culoare aparte scrierilor noastre istorice.


În dreptul fiecăreia dintre aceste producţii pot să apară tot felul de critici pentru că evenimentele sunt atît de aproape de noi şi pentru că, fie participanţii direcţi, fie urmaşii acestora sunt încă în viaţă şi memoriile vii sau mai şterse sunt încărcate de subiectivitate. Toate aceste scrieri sunt realizate de oameni care au fost în primul rând predicatori, antrenaţi în ceea ce priveşte arta retoricii orale mai degrabă decît în scriitură. Şi aceasta este o marcă specifică a istoriografiei baptiste româneşti.
Există acum teoreticieni ai istoriei care ne pot învăţa multe despre cum ar trebui scrisă istoria unei comunităţi cum este cea baptistă şi poate va veni vremea cînd se va scrie o istorie care să respecte toate canoanele teoretice ale disciplinei în cauză. Pînă atunci însă, chiar şi cei care vor scrie o nouă istorie, îşi vor fundamenta studiul pornind tot de la mărturiile consemnate pînă acum.

Una dintre cele mai spectaculoase lucrări de acest gen este cea a fratelui Alexa Popovici. Cu multe fotografii incluse, cu o documentare intuitivă, dar aproape de ceea ce ai aştepta de la un documentarist profesionist, cu mult material adunat şi organizat „cronologic, logic şi cauzal”, cu un limbaj simplu, dar nu departe de cel pe care îl putem citi într-o lucrare de specialitate, lucrarea de faţă adună foarte multe resurse care cu siguranţă vor reveni ca citate în lucrări de specialitate care îi vor urma.
Pentru orice fel de construcţie este important ca temelia să nu fie crăpată. Citind istoria fratelui Alexa se pot observa unele lipsuri în ceea ce priveşte detaliul şi unele inexactităţi, pe care acum, datorită altui instrumentar de cercetare, le putem rectifica, dar este de remarcat soliditatea întregului construct datorită bunei întemeieri. Este surprinzător cum fostul profesor de seminar şi-a descris şi aplicat metodologia de cercetare, adunare şi sinteză a datelor. Ca un istoric profesionist.
Lucrarea aceasta de asemenea dimensiuni, sprijinită pe mărturiile, documentarea şi scrierile unor fraţi ca Teodor Sida, Dumitru Drăgilă, Mihai Vicaş, Ioan Ţirban, Constantin Adorian, Silvestru Ungureanu, Ioan Socaciu şi alţii, poate fi considerată o temelie bună, un prim pas în elaborarea unei istorii complete a baptiştilor din România, fără a fi mai puţin fascinantă ca lucrare în sine.

Alexa Popovici a fost contemporan cu unii dintre cei care au participat la semănarea credinţei baptiste în ţara noastră, unele evenimente le-a trăit el însuşi. Din această cauză lucrarea se bucură de o autenticitate de necontestat. Aşa cum spune autorul în prefaţa sa, „am văzut cu ochii mei”, a cercetat locurile, a intervievat oamenii. Pe lângă metodă, aparţinând profesorului de istorie, pastorul Popovici este de recunoscut aproape pe fiecare pagină, comentând şi din punct de vedere spiritual anumite evenimente, strecurând opinii, impresii, recomandări sau chiar câte un cuvânt care peste ani s-a dovedit profetic. Perspectiva autorului este una metaistorică, priveşte dincolo de evenimenţial şi de circumstanţe, spre istoria pe care o conduce Dumnezeu Însuşi. Personajele principale nu sunt credincioşii baptişti şi oponenţii lor, ci Dumnezeul baptiştilor.

Istoria scrisă de Alexa Popovici nu este doar rezultatul unei documentări neaşteptat de riguroase pentru acele vremuri, produsul unei cercetări ştiinţifice lipsite de pasiune, ci este scrisă cu un obiectiv declarat de la bun început şi anume acela de a motiva pe lucrători în lucrarea la care au fost chemaţi de Dumnezeu luând exemplul înaintaşilor. Aşa cum mărturiile şi istoriile acestea au fost un impuls pentru însuşi autorul, acesta a nădăjduit ca acelaşi efect să se producă asupra studenţilor cărora le-a fost oferită această scriere ca primi destinatari, dar şi credincioşilor de rând dintre care unii îşi vor recunoaşte prin fotografii şi nume părinţii, bunicii şi străbunicii. Lucrarea pastorului care a fost profesor la seminar nu este doar un curs, deşi a fost la început aceasta; nu este un jurnal intim, deşi are mireasmă personală; nu este doar un rezultat al amintirilor încărcate de emoţie şi entuziasm, deşi se simte atmosfera încărcată de înţelepciune a bătrâneţilor la care evaluează altfel trecutul, această lucrare este câte puţin şi toate acestea la un loc. O reuşită împletire între memorii, jurnal, istorie, documentar, monografie.

Un alt lucru care nu se poate trece cu vederea este puterea condeiului, fără a fi mai prejos de stilul oral atât de cunoscut al fratelui Alexa, condei care a creat pasaje remarcabile. O istorie scrisă cu dramatism, care transformă unele pagini în pagini de romanm alte pagini în descrieri prelungite vrednice de un adevărat scriitor.

Între text literar şi text ştiinţific, lucrarea pastorului şi profesorului Popovici, piatră de poticnire pentru unii, piatră de rîşniţă pentru alţii, devine o piatra de temelie pentru istoriografia baptistă, datorită pionieratului unei astfel de intreprinderi, dar este şi o piatră de hotar, care delimitează un tip de lucrări care nu va mai putea fi scris niciodată, datorită dispariţiei unor combinaţii din care s-au născut astfel de oameni. În acelaşi timp va fi şi piatră de aducere aminte pentru generaţiile care nu mai pot păstra în memorie decît astfel preţul enorm plătit de înaintaşi pentru răspândirea credinţei baptiste pe meleagurile noastre. Va fi şi o piatră de mărturie împotriva celor care s-au împotrivit lucrării lui Dumnezeu.
Acum, când putem privi istoria retrospectiv, cu alţi ochi, cu lacrimi de mândrie sfântă în ochi din cauza felului în care s-a manifestat măreţia lui Dumnezeu în viaţa martirilor noştri, dar şi cu lacrimi de ruşine la deschiderea dosarelor unora dintre slujitorii care i-au trădat pe fraţi, citim acest text ca pe o piatră care adună şi împarte, o piatră de aducere aminte şi de judecată în acelaşi timp. În dreptul unora spunem „Ce frumos a fost că a fost astfel!”, în dreptul altora vom spune „Ce frumos ar fi fost să fi fost astfel!”. Această istorie este o istorie şi a celor care s-au zdrobit pe ei înşişi de Piatră, câştigându-se pe sine, dar şi a celor peste care va cădea Piatra spulberându-i. Să citim deci aşa cum trebuie citită orice istorie, cu gândul la trecut, dar cu nădejdea la viitor pînă când Îl vom vedea pe Cel numit Piatra din Capul Unghiului.

Marius David Cruceru

12 comentarii

  1. Ma bucur mult de acesta carte ,am deja primele doua volume,si deseori deschid cartea si ma uit cu drag la poza bunicului Haralabie Dumitru pionerul credintei baptiste din Dobrogea ,pe care la rindul meu le explic nepotilor despre jertfa lor si biruinta Domnului ..Alta poza cu el nu am ,a murit de tinar din cauza batailor si suferintelor primite de guvernul antonescian .Azi sint mindra de eroi nostri pe a caror cale batatorita cu atita jertfa calcam noi cei de astazi ..Dumnezeu sa ne ajute sa calcam pe urmele lor.
    Netrebnic cine da-napoi
    Nainte Domnul e cu noi !


  2. Prezentarea ta nu are nevoie de alte comentarii!
    este binevenita aparita, reeeditata a acestor volume.
    Indiferent de opiniile fata de aceasta carte, insasi existenta ei, insemana mult.

    Singurul regret pe care-l am, este acela ca, la nivel de cult, nu exista ‘un tezaur’, o arhiva publica, arhiva care sa contina acele crampeie de viata ale bisericilor baptiste. Prea multe marturii cu valoare istorica s-au ratacit sau au ajuns la diferite persoane care sunt greu de gasit.


  3. Draga Aurel,

    nu, s-a facut totusi ceva,
    anul asta a aparut monografia comunitatii noatre, una dintre cele mai mari din tara, si printre primele formate,
    Pastorul Otniel Veres a ordonat arhiva, a sters-o de praf si a creat o monografie foarte valoroasa.
    Altele sint pe cale sa apara.
    Nu se sta degeaba 🙂
    S-a salvat cit s-a putut.
    Avem studenti care umbla cu reportofoane pe la batrini pentru a salva tot ce se poate salva, marturii, cintari, vorbe de duh etc.
    Avem in plan si un album al tuturor bisericilor care au valoare arhitecturala deosebita, pe blogul comunitatii vei gasi ceva informatii despre asta.
    Sustineti-ne in rugaciune, dar nu numai… tinerii cercetatori au nevoie de incurajari, de burse, de fonduri etc.
    Pastorul Florin Negrut, presedintele comunitatii de Oradea a gasit sustinatori pentru aceste mici proiecte. Speram sa nu fie un caz unic in tara.
    Sa ne salvam istoria, deci.


  4. Frate Marius,

    Cartea trateaza doar istoria baptistilor romani din tara?


  5. […] Lansare la Congres! Istoria Baptiştilor […]


  6. Am citit toate trei volumele si toate sunt coplesitoare,caci aceasta istorie a fost inregistrata pe benzi de magnetofon ,in Biserica din Mihai Bravu construita in primavara lui 1957, una dintre cele mai remarcabile biserici Baptiste ,cu cel mai puternic cor barbatesc si feminin, cu cele mai puternice botezuri ,culminand cu cel de la Moreni facut cu multi candidati facut in vara lui 1957 , chiar in raul din vecinatate, cu poze multe ,exact dupa modalitatile de botez anabaptist si baptist, ,iar aceasta biserica a avut si cei mai buni dirijori si copozitori ca:Dan Sezonov,Titi Blaj ,dupa cantarile lui Socaciu, ulterior dusmanii au demolat biserica dar striga pamantul pe care a fost construita


  7. Am citit toate trei volumele si toate sunt coplesitoare,caci aceasta istorie a fost inregistrata pe benzi de magnetofon ,in Biserica din Mihai Bravu construita in primavara lui 1957, una dintre cele mai remarcabile biserici Baptiste ,cu cel mai puternic cor barbatesc si feminin, cu cele mai puternice botezuri ,culminand cu cel de la Moreni facut cu multi candidati facut in vara lui 1957 , chiar in raul din vecinatate, cu poze multe ,exact dupa modalitatile de botez anabaptist si baptist, ,iar aceasta biserica a avut si cei mai buni dirijori si compozitori ca:Dan Sezonov,Titi Blaj ,dupa cantarile lui Socaciu, ulterior dusmanii au demolat biserica dar striga pamantul pe care a fost construita


  8. Acum ,Alexa Popvici a fost un veritabil teolog si profesor,cred fara egal si atunci si acum ,dar sifervent patriot,in acest sens urmarind ca tot ce este biblic sa fie transpus in viata de toate zilele; eu participand din plin la predicile sale ,din Biserica din Sos. Mihai Bravu mai ale in anii 1958-1963,astfel ca a reusit sa creeze o stare pe care o puteam numi de duh , de insufletire ,de extaz cum spun catolicii, si chiar de vedenie si proorocie, si obisnuind tineretul sa faca misiune,mai ale prin plimbari in diverse locuri cu vegetatie , si a reusit pentru multa vreme ,el insusi fiind extrem de strict,dar in acelasi timp deosebit de flexibil,si cred acum ca dorea sa urmeze exact drumul unui reformator in credinta ,influentand adesea ortodoxia , si catolicismul prin prietenii invitati si corurile puernice pot ,spune fara egal cu exceptia aceluia al lui Titi Adorian;dar si sotia sa era o perfecta in domeniul educatiei ,nu am mai vazut asa ceva


  9. Adevarul este ca teologul si profesorul Alexa popovici,deosebit de asiduu ,si extrem de tenace ,in absolut tot ce intreprindea , si intreprindea mult , a reusit o multime de lucruri in romania unde dorea ,ca prin cuvantul vestit mai ales de sfantul Apostol Pavel ,sa se indumnezeiasca pe el dar si pe altii ,si a reusit mult ,si sa extinda lucrarea in romania pentruca avea un fel de iubire neegalata pentru romani, de aceea urmarea si indreptatirea sau neprihanirea care nu era totuna cu a fi fara prihana, chiar cand cuvantul parea simplu ,dar ciudat ,uneori anevoie de inteles,fapt scris in lucrarea sa Teologia Fundamentala ,1955, si in Hristologia aparuta cam in 1990;astfel influenta sa s-a resimtit puternic in Oastea Domnului ,care a activat la biserica sf .Nicolae,cam din 1990 pana in 1993, apoi nu s-a mai auzit nimic,dar tot a dorit sa fie ca reformatorii,Jan Huss, ca luptatorul Jan Ziska ,si chiar ca Mnennon ,sau chiar ,ca Martin Luther avand in vedere ca ceea ce au facut acestia , a ramas ca o pecete in Europa ,cum spunea si Neemia in cap.9, sau ca Thomas Muntzer


  10. Parca ii aud si acum vocea ,aceea puternica , si vesnic si perpetua ca o chemare ,stia ce inseamna rugaciunea necurmata sau neintrerupta , asa cum spuneau si seminaristii din anii 1962-1963 ,cu care am locuit ,care mereu aduceau vorba despre fenomenul de reformator al teologului si profesorului Alexa Popovici,situatie foarte necesara pentru acele vremuri, aici si poate si in alta parte ,dar reverberatia ,s-a facut simtita si in 1985, pentru scurta vreme , si spuneam vocea , voce pe care am mai auzit-o ,si in 1988 ,si am si inregistrat-o ,cu aceeasi chemare ,care ar fi necesara mai ales acum cand intunerecul nu numai duhovnicesc isi incepe expansiunea in spiritul egiptean faraonic , mai ales peste vest , cum mai spunea si marele istoric pr.prof.dr.Ioan Ramureanu in Istoria Bisericeasca Universala din 1992, cand se refera la metodisti


  11. In completarea tulburatoarelor fapte si evenimente descrise de teologul si profesorul Alexa Popovici cu evidente aptitudini de reformator si cu o viziune cu tinte precise si pe termen lung , asupra vietii dar avand ca punct de aplicatie, aproape in orice chestiune vitala,numai demersul biblic, as face si completarile descrise in unele materiale scrise de unele personalitati cum ar fi pr.prof.dr .Ioan Ramureanu ,si de fapt acest reformator al zilelor noastre avea mereu in preajma pedeapsa care plana asupra noastra , dar absolut mereu lua in considerare acest element indispensabil; astfel ca se mentioneaza ca :in 1536 Menno Simon +1559 ,respinse Botezul copiilor ,orice serviciu de stat, juramantul ,ocuparea de servicii publice ,si satisfacerea serviciului militar si aderentii ei au fost numiti <>ei puneau accent pe <> vitala in prezent ,asa cum sustinea cu putere teologul si profesorul Alexa Popovici,in predicile sale care s-au lipit ca o pecete de o ramasita ,si undeva parca se spune ca ar fi aleasa,o recomandare si pentru uniunea protestantilor din Romania, daca vor sa fie mennoniti ,mai ales acum;nu exista cale de compromis;cam asa vedeau lucrurile si dirijorii de coruri puternice ; Dan Sezonov, Titi Blaj, Titi Adorian si multi altii cu niste ani in urma cum ar fi 1957-1964,iar faptul a reaparut acum cu mare pregnanta


  12. Silvestru Ungurean este strabunicul meu. Ma bucur ca efortul lui pentru raspandirea Evangheliei nu a fost uitat.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: