h1

Slobozenia de la Slobozia de Argeş – Episodul 5

Iunie 2, 2007

EPISODUL 5: 26 -27 MAI 2007

Pe 26 mai 2007 dimineata, sora Calin Maria, in casa careia functioneaza de ani de zile Biserica Baptista, si cea care ne-a donat terenul pentru biserica, a trecut la Domnul, ca urmare a unui accident vascular.

Fiind extrem de cald, sotul si cei 4 copii au hotarat sa o ingroape in ziua urmatoare, duminica 27 mai.

Baiatul defunctei a mers la cimitir sa arate groparilor locul pt groapa. Numai ca preotul Jianu „s-a intamplat” sa fie la biserica…L-a interpelat pe fiul defunctei si i-a comunicat ca isi poate inmormanta mama doar daca el oficiaza slujba de inmormantare, atat acasa cat si la biserica. In ciuda explicatiilor fiului (care este ortodox) ca mama lui si-a dorit sa fie inmormantata dupa specificul baptist, preotul Jianu a ramas categoric in raspuns: fara slujirea lui este exclusa inmormantarea in cimitirul respectiv.
Fiul a invocat si faptul ca familia si-a platit taxele catre biserica ortodoxa (sotul si 3 copii sunt ortodocsi), ca acolo sunt inmormantati inaintasii lor, ca locurile sunt cumparate etc.

Nici aceste lucruri nu putut sa-l induplece pe preotul Jianu.

In aceste conditii, familia mi-a adus la cunostinta situatia de criza care s-a ivit.

Sambata la ora 17, impreuna cu unul din diaconii bisericii, fr Dobrin Viorel, am mers la preotul Jianu. Intalnirea s-a desfasurat la Biserica ortodoxa. Vreme de 2 ore si jumatate am cautat sa-l convingem sa dea voie familiei sa sape groapa si sa ne lase sa ne desfasuram slujba. Am incercat sa discutam si omeneste, dar si sub aspect legal.

Ne-a spus ca nici macar in mormantul familiei nu o poate pune pt ca oasele ei fiind baptiste vor pangari oasele familiei ei ortodoxe.

I-am prezentat Legea Cultelor. Reactia lui a fost uluitoare. Ne-a raspuns ca pe el nu-l intereseaza legea cultelor si ca nu da doi bani pe ea. In biserica lui ,Legea o face el impreuna cu enoriasii !!! El nu asculta decat de Episcopul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului. In consecinta slujba o face el. Pentru ca sora Calin mai inainte de a fi baptista a fost ortodoxa..

I-am solicitat sa dea o rezolutie pe cererea formulata de familie prin care solicita ca inmormantarea sa fie facuta de biserica baptista. A refuzat !

La ora 19.30 ne-a spus ca intrevederea s-a incheiat.

Am facut demersuri prin autoritatea locala si prin 2 senatori de Arges, care sa sesizeze ierarhii acestui preot de abuzul si gravele incalcari ale legilor.

S-au dovedit neputinciosi.

La ora 22.30 familia defunctei nu stia daca va fi sau nu inmormantarea.

La 22.45 situatia a ajuns sa fie cunoscuta si de secretarul general al Guvernului Romaniei.

Dansul a luat legatura cu primarul comunei, cu mine si cu preotul Jianu.

La ora 23.30 preotul Jianu Ionel s-a prezentat la familia defunctei plin de bunavointa, anuntandu-i ca isi pot ingropa defuncta dupa ritul baptist, dar conditioneaza ca
dupa slujba baptistilor savarsita acasa, sa aibe si el slujba potrivit cu ritul ortodox, o slujba in care promite ca nu va supara pe nimeni. Iar apoi cortegiul sa fie condus de el, iar in biserica ortodoxa, sa slujim la fel ca si acasa, atat dupa ritualul baptist cat si dupa cel ortodox.

Pentru dezamorsarea situatiei s-a acceptat acest compromis.

Urmează duminica înmormîntării!

Anunțuri

9 comentarii

  1. ” ca acolo sunt inmormantati inaintasii lor”
    Din pacate respectiva femeie-Dumnezeu sa o ierte-a renuntat tocmai la cea mai importanta marca identitara a inaintasilor ei-credinta ortodoxa.
    Acestea sint tristele rezultate ale evanghelizarilor de tot felul: dezbinare, despartirea de propriile radacini, de propria familie, de proprii stramosi, vecini, consateni etc. Ma intreb cata vreme va mai trebui sa treaca pana cand evanghelicii romani vor intelege ei insisi cum au fost jefuiti, de ce mostenire au fost lipsiti, mostenire ce li s-ar fi cuvenit in virtutea descendentei din aceeiasi stramosi ortodocsi, ca restul romanilor care au ramas ortodocsi.


  2. Stimate CNI,

    Cu tot respectul, dar cum spune Mîntuitorul „vă rătăciţi pentru că nu cunoaşteţi Scripturile”

    Marcu 12:24 Drept răspuns, Isus le-a zis: „Oare nu vă rătăciţi voi, din pricină că nu pricepeţi nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu?

    Femeia a făcut o alegere foarte dramatică, poate cea mai importantă alegere a vieţii ei, atunci cînd a ales Adevărul, pe Isus Cristos, o relaţie personală cu Domnul şi Mîntuitorul ei şi cînd familia (deşi veţi vedea că familia nu s-a opus, ba chiar a susţinut-o)este împotrivă, atunci alegerea este pentru Isus, cu preţul vieţii şi chiar a familiei.
    Oare Brîncovenii n-au făcut la fel.

    Iată ce spune Biblia
    „Matei 19:29 Şi ori şi cine a lăsat case sau fraţi sau surori sau tată sau mamă sau nevastă sau feciori sau holde, pentru Numele Meu, va primi însutit, şi va moşteni viaţa veşnică.”
    „Marcu 10:29 Isus a răspuns: „Adevărat vă spun că nu este nimeni, care să fi lăsat casă sau fraţi sau surori sau tată sau mamă sau nevastă sau copii sau holde, pentru Mine şi pentru Evanghelie,
    Marcu 10:30 şi să nu primească acum, în veacul acesta, de o sută de ori mai mult: case, fraţi, surori, mame, copii şi holde, împreună cu prigoniri; iar în veacul viitor, viaţa veşnică.”

    Şi în traducerea ortodoxă este tot la fel.

    Legat de moştenire: prefer să mă lipsesc de o moştenire care vine pe filieră păgînă, o amestecătură de ritual păgîn cu rit creştin pentru o relaţie personală cu Isus Cristos.

    Dar mai este un aspect. Femeia şi-a CUMPĂRAT locul de înmormîntare. Era al ei, proprietatea ei, înţelegeţi acest concept de proprietate? De ce credeţi că vorbesc de gravă încălcare a drepturilor?


  3. „Oare Brîncovenii n-au făcut la fel.”

    Nu. Ei si-au pastrat credinta stramoseasca pana la moarte, adica nu au facut alta alegere personala legata de credinta lor decat aceea de a o marturisi chiar si cu pretul vietii, la fel cum au facut si Sf. Trei Tineri in cuptor (a se vedea cantarea acestora unde refrenul „Dumnezeul PARINTILOR NOSTRI bine esti cuvantat” revine obsedant aproape), sau Sf. Macabei etc.
    Insistenta neoprotestantilor pe notiuni ca libertatea personala, alegerea individuala, intelese, mai ales ca miscari de fronda impotriva unei randuieli bine asezate etc, denota un individualism strain de etosul Scripturii Vechiului si Noului Testament.

    „Legat de moştenire: prefer să mă lipsesc de o moştenire care vine pe filieră păgînă, o amestecătură de ritual păgîn cu rit creştin pentru o relaţie personală cu Isus Cristos.”

    Domnia Voastra cunoaste, nu ma indoiesc, destul de multe despre credinta pravoslavnica pentru a nu face niste afirmatii atat de simplificatoare: da, Biserica noastra a primit si din paganism tot ceea ce a fost bun, ce a putut fi crestinat.
    Cunoscand liturghiile ce se slujesc in Biserica noastra, credeti ca o caracterizare precum :”amestecatura de rit pagan cu ritual crestin” este cea mai buna sau este demonstrabila d.p.d.v. istoric?
    Sau este mai degraba o vorba cu potential propagandistic bun avand in vedere nestiinta majoritatii ascultatorilor?


  4. Da’ popa Jianu nu vrea si bani pe slujba lui? Ar fi culmea…
    Oricum, chestiunea este grava…, foarte grava, si nu e vorba de raposata, ci in general de conflictul stupid dintre culte …


  5. stimate CNI,
    este duminica seara. Ma pregatesc pentru slujba de miine.
    Va rog sa ma iertati ca nu pot raspunde in seara asta consistentului dvs. comentariu. Voi incerca luni, in masura timpului disponibil. Vreau doar sa stiti ca tin cont de ceea ce spuneti si am preluat mesajul.

    Draga Rasputin,
    da, conflictul este stupid, despre plata si toate celelalte… veti vedea miine.


  6. Daca cuiva i se pare stupid conflictul intre „culte” (desi cazul de fata arata altceva) mie mi se pare stupid ca cineva invocand o mai „dreapta” credinta sa incalce legile statului roman. Si asta nu ar fi totul, dar cand se incalca si legile bunului simt este cu atat mai grav. Ce bine le`a spun Domnul „vai de voi farisei si carturari…”


  7. Draga Michael, ai cu totul dreptate. Conflictul intre culte este stupid atita timp cit fiecare dintre acestea propovaduieste adevarul.
    nu este mai simplu sa ii lasam pe oameni sa aleaga si sa avem incredere in inteligenta lor.
    Daca cineva din biserica mea se duce dupa Bivolaru, spre exemplu, ma intreb ce n/am facut eu bine, nu incep sa il agresez pe Bivolaru.
    Daca a convins citeva mii de romani sa isi bea urina unii altora, ori ei n-au minte, ori el este foarte persuasiv, ori eu ca pastor sau preot nu mi-am facut bine treaba, ori toate trei la un loc.


  8. Stimate CNI,
    am revenit, este luni dimineata. Va multumesc ca ati continuat acest dialog care promite sa fie in termeni civilizati.
    1. problema pe care dumneavoastra o puneati intr-un post anterior este alegerea intre credinta stramoseasca si o alta credinta. Va intreb, dacii, stramosii nostri, cind au fost increstinati de Apostolul Andrei, n-au lasat credinta lor stramoseasca pentru alta credinta? Problema pe care eu o ridic este indepartarea ortodoxiei vulgare (adica populare, nu folosesc vulgar in sens rau, ci ca opus celei academice) de propriile rădăcini: Biblia şi autentica tradiţie patristică. Avem o combinaţie jalnică de păgînism, cu o spoială de creştinism şi preoţi care nici măcar nu pot căuta evangheliile în Biblie. Asta generează criza morală în care stă poporul nostru.
    Într-unul dintre satele în care am păstorit o biserică, atunci cînd preotul ortodox a văzut că îşi pierde enoriaşii, a organizat la rîndul lui, seri de evanghelizare, cu vecernii şi a început să predice din Biblie.
    Bravo lui!!! Excelent. DAcă toţi preoţii ar face aşa…
    Dar nu s-a apucat să ne dea foc la biserică şi nici să ne cotonogească prin sat, cum au făcut cei de la Ruginoasa.
    Despre alegerea individuală şi încrederea în raţiune, aici cred că ne plasăm pe poziţii opuse tocmai din pricina principiilor care stau la baza credinţei pe care eu o practic. Cred în dreptul fiecărei fiinţe de a-şi alege credinţa, urmîndu-şi raţiunea.
    Vă pot indica o întreagă bibliografie referitoare la amestecul de credinţe păgîne în ortodoxia populară românească, studii etnologice, folclorice, sociologice, făcute cu toată seriozitatea ştiinţifică . Precizez că nu sînt făcute de baptişti
    Apreciez disponibilitatea pentru dialog, faţă de alte personaje are ne-au mai interpelat.
    Draga CNI, tocmai pentru că ştiu destul de multe despre credinţa ortodoxă (predau patristică şi am predat un curs de teologie comparată un an în universitatea în care lucrez) tocmai de aceea sînt atît de revoltat de starea jalnică în care se află credinţa populară românească, depărtarea la care se află faţă de propriile izvoare.
    Sînt voci în interiorul ortodoxiei care recunosc acest aspect, dar este opţiunea fiecăruia dintre noi să negăm ori să acceptăm adevărul. Negarea adevărului în ciuda evidenţelor se cheamă fariseism.
    După cum vedeţi pe site-ul meu, nici între noi baptiştii sau între noi evanghelicii (baptişti-penticostali) nu ne iertăm ieşirile în decor.
    Este de preferat, cred eu, să trăim cu un adevăr dureros care ne poate motiva la schimbare (noi credem în ecclesia semper reformanda) decit să trăim cu o dulce spoială de imagine.


  9. Nu tagaduiesc si vad bine ca la nivelul receptarii si practicarii credintei ortodoxe in parohii este inca si intotdeauna va fi mult de lucru. nici nu ma iluzionez ca BO ar fi produs o societate perfecta. In acelasi timp nic nu cred ca exista vro biserica care sa se poata lauda cu asa ceva. nici macar „crestinii nascuti din nou” majoritari in sudul SUA.
    Bun, si cu toate acesta, nu cred ca abandonarea in masa a BO si converitrea la np ar fi un real progres deoarece desi, probabil se va renunta la cateva superstitii si credinte folclorice (desi realitatea credintei neoprotestante rurale arata ca s-ar putea ca nici macar asta sa nu se intample- stiu cazuri concrete)se va duce pe apa sambetei o atat de mare bogatie teologica si duhovniceasca incat cred ca schimbul nu merita facut. Nu merita renuntat la liturghiile Sf. Ioan Gura de Aur sau Vasile cel Mare sau Grigorie Dialogul pentru a importa-asa cum am vazut-concerte rock sau pop sau… in locul lasat gol de acestea; nu merita renuntat la ciclul zilnic al ceasurilor pentru a ramane fara nimic in schimb sau la inspiratia de moment; nu merita renuntat la imnografia bizantina pentru a traduce texte destul de banale din asa numita „Christian Music” americana contemporana etc.
    Insa tocmai aici este avantajul evanghelicilor asupra ortodocsilor: desi „ale noastre” (liturghie, teologia Sf. Parinti etc)au o valoare intrinseca mult mai mare decat celelalte, etosul vremii in care traim nu se potriveste defel cu ele, insa este destul de potrivit cu cultura „pop” pe care o imbraca si o exporta crestinismul evanghelic american contemporan.
    Si mai aveti de partea dvs. prestigiul Americii care favorizeaza convertirile poate nu atat la nivel constient, cat la nivel inconstient. Deoarece Bisericile dvs. beneficiaza de asocierea lor cu America, pe cand BO este privita cu mai mult sau mai putin dispret din pricina legaturilor sale cu restul Europei de Est-si mai ales cu lumea slava- de care autoproclamata elita romaneasca, cel putin, vrea sa ne induca ideea ca ar fi bine sa ne debarasam intr-un fel sau altul (greco-catolicism, protestantism, secularism etc).
    Totusi, nici macar in Romania, convertiri nu au loc doar dinspre ortodocsi spre evanghelici ci si invers: peste doua sa[ptamani, de exemplu, preotul nostru paroh va boteza o femeie baptista care i-a cerut acest lucru de bunavoie, fara ca ortodocsii sa mearga sa-i bata la usa.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: