h1

Oare… un călugăr s-ar lăsa fotografiat?

Iulie 4, 2007

Am văzut o poză cu un călugăr. Bine aranjat, bine pieptănat, conştient că era fotografiat. M-am întrebat? Oare un călugăr are voie să se fotografieze?

Nu prea stiu, dar vă întreb. Ce cred acum? Nu prea cred. Un călugăr din aceia ca în trecut, poate că nu! Da ce ştiu eu, că sînt baptist şi noi n-avem călugări. Dar am o vagă bănuială, din cîte am citit, că unul care poartă hainele călugăreşti, dar nu are deplina cunoştinţă a tradiţiei din care vine şi vocaţia cea mai înaltă a chemării sale, poate că da, poate că şi-ar face poze!

Dacă pe vremea cînd s-au spus cuvintele din Patericul Egiptean ar fi fost aparate de fotografiat, anahoreţii ar fi fugit ca de diavol, ar fi fugit de duhul mîndriei, de scoaterea la iveală, s-ar fi ascuns în bărbi şi glugi, să nu fie văzut trupul puturos şi vrednic de moarte. Ar fi făcut poze numai la porunca Avvei, ca pedeapsă, nu de voie!

calugar-bucuresti.jpg

Un călugăr care doarme pe scăunelul aplecat şi care se aşează în raclă întins cel puţin o dată pe zi ca să îşi aducă aminte că este trecător, nu prea cred că ar pune mîna la tîmplă, şi-ar deschide o cărticică în faţă, ca şi cum ar citi ceva şi s-ar uita spre obiectiv să fie întipărit în hîrtie…nu prea cred. Pentru ce, pentru cunoaştere, pentru recunoaştere? Pentru cine, pentru posteritate? Nu prea cred!

Dar acu văzui că s-au updatat şi călugării! Să-i judecăm? Nu cred că este cazul, mai ales că sîntem din afară. Dar ceva totuşi nu se potriveşte cu trecutul în şirul acesta de „feţe smerite” care se lasă fotografiaţi la computere, cîntînd în strană, ne zîmbesc larg, scot burta abia strînsă cu centura cu insemne la iveală, vorbind despre post, iar preoţii se îmbracă în veştminte în afara bisericii şi în afara liturghiei, prin propriile apartamente, pe lîngă diverse obiecte casnice şi nu lîngă altar unde le stă bine „la epitrahil”.

Călugării se fotografiază! Se aşează cu atenţie, îşi piaptănă impecabil părul lung, îşi mîngie barba, întreabă fotograful dacă vor ieşi bine!

„Păsăricaaaa! Gata dom’ călugăr, a ieşit! Aţi ieşit frumos ca un mire!”

Vi se pare cumsecade?

Păcat! Şi-acolo şi-a băgat stăpînul închipuirilor coada. La ce folos duhovnicesc?

Părerea mea, că altceva nu am, n-am sugestii şi n-am judecăţi, părerea mea este că NOI n-ar trebui să fotografiem călugări. Le facem rău. Şi lor şi spiritualităţii pe care doresc s-o reprezinte şi tradiţiei din care vin. Imageria şi călugăria n-au ce căuta împreună, dar poate greşesc, că sînt baptist şi noi, baptiştii, nu avem călugări.

Mie îmi place să mă dau în poză! Dacă aş fi fost călugăr, adios! 🙂

105 comentarii

  1. Interesant…..


  2. Nu-i aşa, Petrică?


  3. Scuzaţi de linkul ăsta incredibil de lung, dar mă gândeam că se cam aseamănă situaţiile. Amish buying iPhone. 🙂


  4. eu auzisem o data ca n`au voie sa se fotografieze, de la un preot parca, dar cred k multi dintre calugari uita multe chestii esentiale…


  5. de exemplu, parintele paisie nu s`a lasat fotografiat dekt o data in viata, sau de 2 ori, si nici inregistrat


  6. Bovane: Nu e amish. Arata a menonit mai mult 🙂


  7. Greşeala mea în cazul ăsta. 🙂


  8. eu zic totuşi că are faţă de român. Amişii şi menoniţii sînt americani şi n-au mustaţă, numai barbă. Mustaţa şi-o dau jos. Acest om are nas de turc, sprîncene de român, părul specific pieptănat în două, ca la călugări, este destul de tînăr, că nu i-a dat toată barba încă…


  9. si eu zic k are fata de roman


  10. Nici nu mi-a trecut prin minte să susţin altceva, dacă asta s-a crezut. Ci am comparat cele două situaţii: călugăr imortalizat în cine ştie ce scopuri şi amish dedându-se la tehnologie păguboasă. Nu ştiu de ce mi s-a părut şi încă mi se mai pare că sunt asemănătoare ipostazele. Totuşi, dacă avem de-a face cu menoniţi, atunci retrag spusa, nu de alta dar nu ştiu dacă au acelaşi stil de viaţă ca amishii. Anyway… 🙂


  11. punem pariu că nu-i menonit şi nici amish! 🙂

    pun pariu că nu-i nici călugăr ortodox, pe-o carte pun, alegeţi voi cartea 🙂


  12. albastra, are faţă de corcitură, român, bulgar, cuman, turc, tătar, ungur,cam de tot ce a trecut pe aici. De toate găseşti acolo…
    Printre altele se spune că cele mai frumoase popoare se nasc la intersecţii, între neamuri, nu vorbesc de acest exemplar…:) dar se poate dovedi.


  13. aici ai dreptate 😉


  14. Eu zic ca este un roman sadea, ca aduce, e adevarat, a strain rezultat din intersectia nu stiu caror neamuri; un tip inteligent, ambitios, dupa privire asa arata, sentimental, putin cam grasut acum, o data cu trecere anilor, extrem de credincios, pasionat si de lucruri cam mundane, bun calculatorist (nu stiu daca staretul ii permite!), cu nostalgia regasirii linistirii sufletesti, imbibat de psalmi…Insa cred ca intimplator a fost tras in chip.


  15. „pun pariu că nu-i nici călugăr ortodox, pe-o carte pun, alegeţi voi cartea”

    Mă încumet.

    Moartea lui Ivan Ilici. Dacă pierd, ce-am de făcut la rându-mi? 🙂


  16. Tare seamană cu Pătrăţosu’. Hmmm…..


  17. draga Albastra, am dreptate ca sîntem un neam de frumoşi, nu?


  18. Bovanne, pe ce punem pariu, că e sau că nu e? 🙂


  19. Noooo, nu seamănă, Anonymus!!! Cu cel din poza de avatar? Toţi bărboşii seamănă între ei. 🙂 Eu nu port barbă. 🙂

    După 19 mai, numai mustată, ca să îmi aduc aminte în fiecare dimineaţă ce hotărîri am luat! E un bun semn de aducere aminte.

    DAcă mă mai supără ceva, mă rad în cap! 🙂


  20. Hai ca Anonimul castiga (eu adica.. am uitat sa ma semnez) 🙂


  21. Că e călugăr punem! 🙂 Şi chiar de-ar fi să fie din acela care stă cu pancarda agăţată de gât prin marile pieţe publice, cerând bani pentru vreo mănăstire în renovare, tot se pune că e, nu? 🙂


  22. Hai să punem! Dacă nu e, îmi cumperi cartea! 🙂


  23. S-a făcut. 🙂 Care e răgazul pe care mi-l dai ca s-o găsesc prin anticariate, librării, etc. etc. în cazul în care pierd?


  24. Ok, 10 zile? e bine?


  25. Să fie 10.


  26. Ok, aşa să fie. 🙂


  27. Detaliile privind adresa, codul poştal şi alte cele le stabilim prin mail?


  28. No problem!


  29. Apropos, tot am bibilit pe detalii, dar încă nu am aflat: e călugăr sau nu? 🙂


  30. Păi tu să-mi spui, că nu pe asta am pus pariul? Tu susţineai că e călugăr, eu, că nu! Poate am pus pariuri diferite şi cîştigăm amîndoi! 🙂


  31. De dragul operei lui Tolstoi am să răspund astfel: în poză văd un om care, cred eu, cândva a fost călugăr sau măcar seminarist, că prea-i e scurtă barba, şi care probabil după un anume timp a renunţat la viaţa monahală în detrimentul uneia de fotograf, sau poate inginer, sau profesor, sau şofer de taxi. Habar n-am. 🙂


  32. Draga Flaviu
    ma tem că dacă Manualul Biblic nu este scris prost este cel puţin foarte faorte prost tradus, ceea ce îl descalifică drept o sursă cu mare credibilitate.

    Cred că trebuie să îţi schimbi sursa de informaţii.
    Informaţiile sînt foarte generale, subiective, lipsite de argument etc.

    Monasticismul a fost şi este un fenomen foarte complex. Sînt şi călugări şi călugăriţe dedaţi la rele, dar nu putem spune că toate au devenit imorale.
    Acolo găseşti şi oameni care îl caută pe Dumnezeu din toată inima şi de aia au ajuns acolo.

    E greu de analizat aşa din două trei linii de condei tot ce se întîmplă într-o mănăstire.

    Nu monasticismul este o cauză, ci sistemul teologic care a articulat monasticismul.
    Anahoretii au creat o reactie tocmai la împerecherea Bisericii cu statul dupa Constantin Cel Mare (la fel de mare ca Ştefan)

    Declarerea imparatului drept episcop „din afara” a generat reactia unor preoti si credinciosi cre s-au retras la inceput CU TOT CU FAMILII spre pustie, spatiile nelocuite.

    Apoi a intervenit separarea, izolarea fiecaruia si implicit izolarea de familie.
    Vasile cel Mare a creionat prin tratatele sale viata comunitara in manastiri si a schitat regulile de conduita si organizare pe care le vedem si astazi in manstiri.


  33. Acestea sint troparele si condacele „de obste”, comune adica, pentru „un cuvios”, asdica un sfant provenit dintre monahi:
    „Cu curgerile lacrimilor tale, nerodirea pustiei o ai lucrat, si cu suspinurile cele dintru adanc, spre insutite osteneli o ai facut roditoare, si te-ai facut luminator lumii, stralucind cu minunile, (N) Parintele nostru, roaga-te lui Hristos sa mantuiasca sufletele noastre.”
    „Cu curatia sufleteasca dumnezeieste intr’armandu-te si cu neincetata rugaciune ca si o sulita tare in maini tinandu-o, ai sfaramat taberile dracesti (N), Parintele nostru, roaga-te neincetat pentru noi.”

    Sau la o cuvioasa:
    „Intru tine maica, cu osardie s-a mantuit cel dupa chip, ca luand Crucea ai urmat lui Hristos, si lucrand ai invatat sa nu se uite la trup, ca este trecator, ci sa poarte grija de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru aceasta si cu ingerii impreuna se bucura cuvioasa (N), duhul tau.”
    „Pentru dragostea Domnului, urat-ai odihna si pofta; cu postul curatindu-ti sufletul tau, tare ai biruit fiarele. ci si acum, cu rugaciunile tale, sfarama taberile potrivnicilor.”


  34. tocmai asta este esenţa neoprotestantismului. Fiecare dintre noi poate fi un călugăr în acest sens.
    Fiecare poate avea curgerea lacrimilor şi postul şi secluziunea, suspinuri şi osteneli, fiecare este dator să fie luminător al lumii, fiecare dintre noi se poate ruga direct şi nemijlocit singurului Mijlocitor între om şi Dumnezeu, Dumnezeul-Om, Isus Cristos.

    Fiecare femeie poate să dea dovadă de osîrdie în asumarea crucii zilnice, pot să fie podoabe ale lui Cristos, să urască odihna şi pofta cea rea.

    de ce nu?
    Sau nu este datoria, dar şi putinţa oricărui creştin, în Cristos, să dorească să facă asta?


  35. Si oricum, ambiţia mea cea mai mare este să mă fac sfînt!


  36. sunteti foarte bine documentati,insa ceva va lipseste si anume sfanta simplitate.uitati ca Dumnezeu se descopera unei inimi curate si nu unei minti ascutite.in zadar va osteniti increzandu-va in propiile puteri vrand sa manipulati lumea,atacand ortodoxia aducand ca argumente unele pete negre care se intampla ortodoxie.


  37. Deci, stimate anonim, ce să înţelegem noi de aici, că cele două sînt în opoziţie şi se exclud reciproc?
    documentaţia versus ignoranţa,
    mintea ascuţită versus inima curată,
    raţiunea versus credinţă oarbă?

    Chiar nu credeţi că simplitatea poate conlocui cu inima curată, nu credeţi că o minte ascuţită poate primi revelaţia? Atunci înseamnă că Moise şi David şi Apostolul Pavel cu toţii au fost nişte needucaţi?


  38. …de ce nu? 🙂

    va sugerez sa rasfoiti „Chipuri de viata monahala”- un album foto realizat la Sihastria Putnei.Il puteti descarca de aici:

    http://editura.liternet.ro/carte/218/Dragos-Lumpan/Chipuri-de-viata-monahala.html


  39. da, Irina, stiu albumul, il am downloadat, nu mi se pare reusit,
    se poate si mai bine,
    nimic nu este mai frumos alb negru ca un chip de batrin,
    calugarii aceia sint prea tineri pentru un album

    sorry. chestii de gust


  40. 🙂 din fericire nu sunt prea tineri ca sa-L slujeasca cu ravna pe Dumnezeu


  41. Nu, sînt numai prea tineri pentru a se lăsa fotografiaţi drept călugări.
    Să stea în retragere, în umbrire, în smerenie, în ascundere, în anonimitate şi … mai vedem, după ce se îmbunătăţesc şi cîştigă desprinderea de imagine de sine.


  42. Nu, sînt numai prea tineri pentru a se lăsa fotografiaţi drept călugări

    …….

    asta e discutabil.Cine hotaraste ca sunt prea tineri?nu varsta te face smerit, imbunatatit, induhovnicit…


  43. Nu virsta, Irina, dar ajuta foarte mult.


  44. Nu virsta, Irina, dar ajuta foarte mult.
    by patratosu August 18th, 2007 at 8:07 pm

    …….

    uneori, si nu pe toata lumea – sper ca esti de acord 🙂
    in orice caz, gusturile nu se discuta 🙂


  45. Adevar graiesti, Irina,
    cunosc „baietei” de 60 sau 70 de ani 🙂

    N-au mai crescut de-atunci, „pe mormintul unora s-a putea scrie „mort la 25 de ani, îngropat la 70″”


  46. Domnilor şi doamnelor comentatori de ocazie,

    chipul din fotografie reprezintă pe autorul blogului când dorea el să se facă monah baptist, dar nu a putut să se abţină din cauza poftelor tinereţii.

    Din această cauză şi-a dat fotografia acum, ca să plângeţi tinereţea sa ascetică niciodată începută.

    Eu am vărsat deja vreo două batiste de lacrimi ipotetice mai înainte.

    Vă invităm mai degrabă la un laudaţio onest al acestei ilustre persoane aici:
    http://bastrix.wordpress.com/2007/08/19/muzica-crizei-4-5-6-7-82002-3456-9999-si-puncte-puncte/

    Va rog să mă credeţi, imposibilul e un fel de realitate nudă.

    Şi noi avem o reală consideraţie şi remuşcare faţă de domnul Cruceru

    Cred că v-aţi dat seama cine sunt. Sunt…acelaşi, cu toată stima.


  47. Bastrix aka Dorin Picioruş este un preot de pe undeva din ţară.

    Dorine eu cred că eşti trist. Avem şi noi dintre aceştia care nu mai pot din pricina binelui altora, că doar oameni suntem toţi.

    Ştii bine, sau poate că îţi scapă, toţi vom muri.
    Judecata începe de la Casa Domnului, nu? Mă întreb pentru cine va deschide apostolul Petru porţile Raiului?

    Eu îţi propun, deşi sunt convins că te doare undeva în spaţiu, aproape de Venus, de propunerea mea, dar eu îţi propun să nu mai scrii. Ţi-aş cere să nu mai urăşti, şi chiar să arăţi niscaiva demnitate pentru sutana pe care o porţi dar nu voi avea sorţi de izbândă.


  48. Dorin, din nou, tot eu, tu chiar nu îţi dai seama că atacându-l pe Marius Cruceru îi faci rating?

    Te plângi de ne-rostul articolelor de pe acest blog, dar iaca cine scrie de nu mai ştie de el? Răspuns: Dorin Picioruş.

    Din câte pricep eu spaţiul virtual, contorul de pe pagina asta numără şi intrările tale şi adaugă câte un număr infim, un 1. Ia te uită! Dorin Picioruş face rating pe blog-ul lui Marius Cruceru.

    Du-te, Dorin, şi fă propaganda urii pe site-ul tău. Da, pe ăla pe care fundalul a fost furat în chip mârşav de fratele meu.

    Sper că nu te muţi pe blog-ul ăsta! Dar în cazul în care te muţi, dă-mi voie să îţi arăt adresa blog-ului tău: http://www.bastrix.wordpress.com Oridecâte ori uiţi calea înapoi, poţi intra pe acest comment ca să îţi găseşti calea înapoi.


  49. e rîsu-plînsu cu Dorin, lasaţi-l în plata Domnului, Scriptura ne învaţă să răspundem cu bine celor ce ne blastămă şi să facem bine celor ce ne fac rău.

    Asta este!

    Comentariile şi limbajul de periferie sînt prea josnice ca să angajăm un dialog decent!

    Dumnezeu cu mila peste el şi casa lui!

    Cînd un om devine vrednic de milă nici măcar nu mai merită atacat.


  50. Ha, ha, am citit postul de pe bastrix, a fost super-ultra-hiper amuzant!

    Realmente este greu sa te superi pe asa ceva!


  51. Tocmai vin de pe blog-ul lui Dorin.

    Trebuie să fac unele clarificări.
    Aţi observat că îl tutui. S-a luat de frate’meu. S-a luat de soţia fratelui meu. S-a luat până şi de inexistenta mea soţie. Mi-a insultat toată familia enumerată mai sus, mai mult sau mai puţin existentă. Mi-a scris ce mi-a scris, m-a insultat cum m-a insultat. Pentru detalii vizitaţi-i blog-ul. Nu-i mai spun „domnule” şi „dumneavoastră” pentru că nu le merită. S-a „dez-domnit” în faţa mea, şi a făcut-o cu excelenţă.

    Pe blog-ul său i-am scris că nu-i voi mai scrie. Am încetat scrierea pe blog-ul lui chiar pe terenul său.

    I-am scris că nu voi mai scrie nimic pe blog-ul lui, şi că de acum înainte dacă mă va întreba cineva de el, nu voi mai face nimic altceva decât o trimitere la blog-ul lui, pentru ca cel care întreabă de el să judece singur.

    Îmi cer iertare tuturor celor care accesează acest blog pentru orice jignire adusă. Vă rog să mă iertaţi.

    Vă mulţumesc,
    Ciprian Simuţ


  52. draga Cipri, nu te baga in chestia asta,

    Dorin m-a luat acum pe mine paratraznet pentru toate frustrarile dinsului, lasati-l sa traga daca-l ajuta.

    Asa cum am spus, rezist.
    in urma cu 100 de ani preotii ortodocsi cu jandarmii ne bateau din post in post si ne scoteau dintii cu arma, acum ne batjocoresc pe bloguri.

    Atunci ca si acum nu trebuie sa ne pierdem nadejdea, decenta si simtul umorului,

    Mai ales simtul umorului.

    Nu il ignor pe Dorin pentru ca tot episodul acesta il va ajuta sa se elibereze de puroi, pina la urmatorul puseu.

    Deocamdata este in mijlocul eruptiei. Va trece!

    M-am oferit paratraznet ca poate il ajuta!
    Lasati-ma pe mine sa incasez loviturile lui, nu va mai expuneti degeaba. Va garantez eu ca va sfirsi curind epicriza.

    Am vazut eu mai rau decit asa…


  53. Cred că vă băteau acum 300 de ani,când nu apăruseră-ţi ca sectă, domnule paratrăznet.

    În istoria ficţională de nicio sută de ani de baptism în România aţi fost mai gazaţi decât evreii în lagăr, vi s-a dat viză să plecaţi în USA şi să vă întoarceţi doctori în „teologie”, aţi fost lăsaţi să călătoriţi în Europa şi niciunul dintre dv. nu aţi fost securişti.

    Sunteţi omorâţi pe bloguri de un preot care nu este enervat şi nici frustrat, ci doar a schimbat tactica jocului.

    Trebuia să reacţionăm de mult în acest fel, de fiecare dată, la fiecare articol despre noi şi despre teologia noastră, pentru ca să nu mai îndrăzniţi să credeţi că le mânjiţi pe toate.

    Nu e frumoasă schimbarea de paradigmă dialogică? Stai, vorbeşti cum ţi se vorbeşte, nu îi doare şi nu te doare, şi totul e zâmbet în surdină.

    Sunteţi un martir închipuit pe mai departe.


  54. Hei, tataie „bastrix”, vino-ti in fire. Limbajul asta de Ferentari nu-ti face cinste. Si nici cauzei pe care vrei s-o aperi. Pana acum pe aici sa discutat (relativ) in limitele decentei – asta pana sa vii mata! Si Paratraznet se scrie cu „P” mare daca’i nume de om, nu?

    Dan H.


  55. uite si niste foto cu calugari mai in varsta:

    http://www.sfaturiortodoxe.ro/foto/

    🙂


  56. stimate domnu „para-n traznet”
    nu te lua cu noi in gura
    ca avem o viitura
    de vreo 2000 de ani…

    si-o sa te trezesti pe net
    cu 1000 de dusmani!


  57. ete ca a aparut si aripa radicala. baietzii cu ochii tulburati, cei care preafericesc oamenii in cealalta viata, creatorii de martiri. daca 1000 de ani sunt la Domnul ca o zi… 1000 de dusmani cum ar fi?
    avad, nu e bine ce ameninti, prietenul meu. sa nu te trezesti ca lupti chiar impotriva lui Dumnezeu…


  58. S-a trezit si Barna
    din ochii-i tulburati
    ca sa scoata paiul
    bagat de patratzi!…

    Vezi ca nu-s prietenul tau!!!
    Si tu nu esti domnul zeu!

    P.S. Pe Patratzosu’ il respect
    fiin’ca e baiat destept
    dar pe acolitzii lui
    da’i in plata Domnului!…

    (si’a a aplaudacului)


  59. Românul nu se naşte poet. Ne-am minţit atâtea secole…vai…


  60. Nu suntem acoliţii lui Marius Cruceru. Nu ne plăteşte ca să postăm aici, şi nici nu avem vreun beneficiu că postăm.
    E vreo problemă că îi luăm partea? Nu ar trebui să supere pe nimeni. E un gest de camaraderie, pe deplin justificat.
    A crede că blog-ul acesta funcţionează pentru a denigra pe alţii sau pentru cine ştie ce profit mârşav e un gând ieftin.
    Îl cunoaştem pe domnul Cruceru, am fost studenţii dumnealui, şi a fost un câştig atât spiritual cât şi intelectual.

    Nici unul dintre cei care intră pe acest blog, şi par a fi parte a vreunui complot, nu câştigă nimic decât în plan ideatic de dezbaterile de pe acest blog.

    Conspiraţionismul visceral e o armă periculoasă. Te poţi răni mult prea uşor cu ea. Nu e cazul…


  61. Prin beneficiu înţeleg beneficiu financiar. Aşadar, nu avem nici un beneficiu financiar pentru comentariile postate, şi nici pentru ideile susţinute pe acest blog.


  62. ba da, Ciprian, romanul s-a nascut poet, „neamtul, in schimb, s-a nascut harnic ” 🙂


  63. Ştiam eu că undeva scârţâie românul dar nu ştiam unde! Mai suntem salvabili sau recuperabili?


  64. versurile sint foarte distractive!


  65. Eu înţeleg că lupul îşi schimbă părul da’năravul ba. Însă omul nu e lup (în sens biologic, nu metaforic). Totuşi îndrăznesc să întreb: poate românul deveni neamţ, adică harnic? 🙂


  66. hi, hi, apropo de nemti si romani, mi-a venit in minte un fragment dintr-un articol al Sfantului Teofan Zavoratul numit „Mintea ortodoxa si mintea nemteasca” 🙂

    „pe bataus il mananca mainile,pe flecar il mananca limba,iar pe neamt il mananca creierul si nu-i da pace defel.Duhul „innoirii”,al necurmatei inovatii,alcatuieste esenta mintii nemtesti.Iar mintea ortodoxa, dupa ce a cercetat adevarul si si l-a insusit, se odihneste intru el si se desfata de vederea chipului sau dumnezeiesc”.


  67. Cred că nimic nu-i mai distractiv decât asta.. şi ilegal:
    http://bastrix.wordpress.com/2007/08/20/sa-luam-aminte-la-strategii-de-marketing-predicatorial-studiu-de-caz-misiunea-baptista-din-romania/
    Poate că nu am dreptate…


  68. Mântuitorul i-a trimis pe ucenici în toată lumea să facă ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui, al Fiului şi al Duhului Sfânt. Tot Domnul Isus le spune ucenicilor ca să-i înveţe pe aceşti viitori ucenici să păzească tot ceea ce le-a poruncit. (Matei 28:19-20)

    Botezul viitorilor ucenici era făcut pe baza acceptării conştiente a credinţei. Deşi unii erau botezaţi cu „toată casa lor” (1 Corinteni 16:15; Fapte 16:35, Fapte 18:8), cei mai mulţi erau adulţi. Se făceau responsabili de credinţa lor acceptând-o în deplină cunoştinţă de cauză.

    Hainele albe sunt simbolul, la fel cum rochia miresei este albă. Metaforele biblice, de exemplu cele din Apocalipsa, asociază hainele albe cu neprihănirea. Hainele albe ale catehumenilor botezaţi reprezintă mărturia unui cuget curat (1 Petru 3:21). Botezul este o mărturie, nu o curăţie de păcate. Botezul este mărturia unei realităţi soteriologice împlinite în clipa mântuirii. Mărturia lor este că prin jertfa lui Cristos ei au murit împreună cu El (simbol reprezentat de scufundarea în apă) şi învierea cu El (simbol reprezentat prin ieşirea din apă). Identificarea cu Cristos este mărturisită înaintea Bisericii şi a lui Dumnezeu. Credinţa, care este un dar de la Dumnezeu, nu o faptă a omului, obţinută prin iniţiativa lui Dumnezeu, nu câştigată pe drept de Cristos, i-a mântuit. Astfel, toată gloria este a lui Dumnezeu în Cristos, nu a omului. Filipeni 1:6 afirmă că s-a început o lucrare bună, iar apostolul Pavel asigură că acea lucrare va fi dusă la bun sfârşit. În toată lucrarea lui Dumnezeu fapta omului nu cântăreşte nimic nici la mântuire, nici la menţinerea. Cu alte cuvinte, omul trăieşte doar prin har, prin dragostea lui Dumnezeu.

    Datorită grijii şi dragostei lui Dumnezeu, omul prin lucrarea Duhului se îmbracă cu toată armătura lui Dumnezeu (Efeseni 6). Asta presupune o luptă cu cel rău, dar în plan spiritual. Omul nu are de luptat împotriva cărnii şi a sângelui ci împotriva căpeteniilor, domniilor, stăpânitorilor, a duhurilor răutăţii care sunt în locurile cereşti (parafrazat Efeseni 6:12). O lucrare făcută din iniţiativă divină (mântuirea) realizată pe baza harului şi a dragostei lui Dumnezeu nu este continuată prin carne, sau prin fapta omului. O lucrare spirituală nu poate fi menţinută prin puterea omului. O lucrare spirituală nu poate fi ţinută şi dusă la bun sfârşit decât în puterea Duhului.

    În Romani 8:13 apostolul Pavel vorbeşte despre omorârea faptelor trupului prin Duhul, nu prin puterile omeneşti fără intervenţia Duhului.

    Istoria consemnează faptul că deşi era ilegal să crezi în Dumnezeu şi să Îl mărturiseşti pe Cristos ca Domn şi Mântuitor, creştinii nu s-au supus legilor statului ci au vorbit şi au mărturisit despre Cristos. Şi-au asumat credinţa şi au plătit cu viaţa. Chiar părinţii Bisericii au avut de suferit pentru că au încălcat legea imperiului roman şi au mărturisit pe Mântuitorul lor. Mulţi au plătit cu viaţa îndrăzneala de a evangheliza pe păgâni.

    Biserica ortodoxă ar fi mult mai numeroasă şi mai vie dacă ar face evanghelizare. Este numită în articolul lui Dorin „forţată” însă nu este forţat nimeni. Cine vrea vrea, cine nu nu. Nici Domnul Isus nu i-a forţat pe oameni să creadă.

    Dacă statul emite legi contrare Scripturii, care este datoria bisericii? Interzis este prozelitismul, care este definit remarcabil de prost. Biserica nu ar trebui să se teamă de stat, şi nici nu ar trebui să depindă în vreun fel de stat. E drept, biserica funcţionează şi vieţuieşte şi e drept să se supună legilor statului. Dacă aceste legi sunt contrare principiilor Scripturii, biserica ar trebui să reacţioneze.

    Concluzia este că articolul de mai sus este un afront adus părinţilor bisericii care au murit pentru credinţa lor într-o vreme în care statul considera ilegală credinţa creştină şi pedeapsa era moartea.


  69. la piciorusele crucerilor

    auziti, mai, oameni buni:
    (va citesc de sapte luni)
    – nu va tachinati, mereu,
    ca ceea ce va spun eu
    exact asa o sa fie:

    – sfarsiti in… Ortodoxie!

    (reverenda, totusi, o vreau inapoi… ca e scumpa!)


  70. Am impresia ca Bastrix se considera, mai nou, un fel de luptator in razboiul sfant de denigrare/distrugere a Evanghelicilor, care trece de la tactica la tactica, folosind arme din ce in ce mai dure… apoi amenintarile celor 1000 de vardisti… mai stiti vreun razboi sfant cu caracter asemanator?
    In fine, cred ca avem probleme mult mai serioase de rezolvat, pentru a baga in seama toate prostiile unora…

    Cipri, imi pare rau pentru afrontul personal pe care l-ai avut de suportat.


  71. N-are nimic. Aşa cum trece durerea de cap, aşa a trecut şi asta. Lucrul ciudat este că Dorin mi-a postat pe blog-ul său o poezie pe care am scris-o acum câţiva ani pe un site dedicat creaţiei literare. Mă miră gestul său, cu atât mai mult cu cât nu a scris nici un comentariu la ea. Nu ştiu de ce a făcut gestul acesta. Eu nu mai am nimic de împărţit cu el.

    Nu îmi pot asuma nici un fel de critică pentru că pur şi simplu a postat-o. Deocamdată nu pot fi decât neutru legat de acest subiect. Om mai vedea.

    Bine ai venit înapoi Paul. Mulţumesc pentru sprijin.


  72. Articolul Parintelui Dorin, dioncolo de tonul care putea fi mai atenuat, surprinde si un mare adevar: acela ca, fara dolari si sprijin american, succesul evanghelizarilor neoprotestante s-ar reduce simtitor.


  73. dupa ce am auzit cu propriile urechi cum sta treaba cu preotimea ortodoxa si cu modul de comportare al acesteia cu enoriasii, am fost cuprins de o imensa si deznadajduita mila; imi pare rau pentru ei si in sfirsit inteleg de ce se comporta asa si intr-un mediu care nu mai este monopolul BOR; din nou este clar ca adevarata culoare a romanului ortodox este verde-brun;

    domnul/doamna/domnisorul/domnisoara avad este un poet penibil; mesajul e fumat demult si versificatia este execrabila;

    pentru prieteni: Casian al nostru il baga in buzunar pe poetul sau poiata mai sus citat/a 🙂


  74. Ce s-a petrecut la Scornicesti pare, mai degraba, o incercare disperata de racolare de adepti…


  75. dupa ce am auzit de la oameni de incredere din sinul BOR, care au trecere in fata celor mai mair ierarhi ai bisericii (in completarea ante-penultimului comment)


  76. stimate CNI, legat de sprijinul american,

    doresc sa va aduc la cunostinta cu resursele pentru acea actiune care era necesara (apa pentru un sat care nu avea un an de zile acces la lichidul vital) au fost asigurate in primul rind din Romania: bani strinsi de biserica pe care o pastoresc si banii studentilor şi participantilor la actiunea respectiva.

    ma intreb de ce nu le-a venit ideea celor trei preoti din sat sa faca pustiul de bine sa aduca cei 32.000 de litri mai devreme? Atunci nu mai era nevoie nici de ideile baptiste, nici de resursele studentilor etc.

    Nu avem adepti din satul respectiv si probabil nici nu vom avea daca cei trei preoti s-ar trezi si ar continua sa faca ce au vazut ca se poate face.

    Lenea, delasarea, iresponsabilitetea, impietrirea creativitatii se pare ca sint parte a spatiului mioritic si incurajate de un anumit tip de spiritualitate.

    Delasarea este confundata cu meditatia, lenevia este confundata cu postul, nepasarea este confundata cu smerenia, lasitatea este confundata cu bunatatea.

    Daca s-ar apuca un pic de treaba oamenii din regiunile respective cu incurajarea primarului si a autoritatilor spirituale, tara asta n-ar mai arata asa cum arata.

    asta a fost mesajul pe care am dorit sa il transmitem prin cele doua programe pe care le-am initiat pina acum

    CURATENIE SI CURATIE (curatenie exterioara si curatie morala)
    ETICA SI ESTETICA (asta este evident la ce se refera, nu?)

    ideea pe care am dorit sa o transmitem este ca statutul de crestin se vede imediat, da pe dinafara si afecteaza preajma in care traim.


  77. Stimate CNI, acolo unde dvs vedeti bani si sprijin american, se ascund de fapt posibilitati reale de a oferi un sprijin celor care au nevoie de el. Dvs numiti „o incercare disperata de racolare de adepti” efortul studentilor de a spune oamenilor din Oltenia, infundata in vrajitorie, paganism si practici oculte, ca Dumnezeu ii iubeste. Se pare insa ca spiritul balcanic ne instiga la banuiala pentru orice miscare.

    Oricum, aspectul acesta al banilor veniti din America tine, in mare masura, de trecut, cand chiar era necesar un astfel de sprijin. Nu discut aici cat au fost de buni sau de rai acesti bani, dar lucrurile s-au schimbat. Am organizat si condus anul acesta o calatorie misionara in Albania, cu opt studenti UEO, printre care si cea care a intocmit raportul despre misiunea in Scornicesti la care faceti referinta, cu fonduri exclusiv romanesti, proveniti din mai multe biserici din tara. Se merge de asemenea, an de an in Turcia si Bulgaria in misiune, cu fonduri majoritar romanesti. Cred ca nu mai e cazul sa folosim astfel de argumente care sunt, la urma urmei, copilaresti. („tu de ce ai doua bomboane…?”)

    Cipri, ma bucur sa fiu din nou acasa, si sa te gasesc aici. E o surpriza placuta!

    Ionut, ii facem poster lui Casi si il publicam…? 🙂


  78. Frate Marius, imi cer din nou iertare…dar era o gluma buna, totusi!…:)))))


  79. felicitari celor care au fost in scornicesti (si in celelalte misiuni din tara si nu numai)… e de apreciat ce faceti. si nu va lasati descurajati de tot felul de comentarii… Domnul sa va sprijineasca in continuare si sa binecuvinteze lucrarea voastra!!!


  80. Lenea, delasarea, iresponsabilitetea, impietrirea creativitatii se pare ca sint parte a spatiului mioritic si incurajate de un anumit tip de spiritualitate.

    Delasarea este confundata cu meditatia, lenevia este confundata cu postul, nepasarea este confundata cu smerenia, lasitatea este confundata cu bunatatea.

    imi permit sa nu fiu de acord.Mergeti in Bucovina sau in Maramures, dar si in alte zone ale tarii unde oamenii si-au pastrat credinta ortodoxa si o traiesc.O sa vedeti locuri curate,ingrijite,oameni frumosi sufleteste, harnici, gospodari si cu frica de Dumnezeu.Faptul ca unii romani sunt lenesi, delasatori, nepasatori sau lasi n-are absolut nimic de-a face cu spiritualitatea ortodoxa, ci din contra,are de-a face cu pierderea trairii ei din cauza anilor de comunism.


  81. draga Irina, cu tot respectul, azi am trecut prin Bucovina despre care amintesti. Azi.

    Da, si eu sint tentat uneori sa ma incapatinez sa ramin la perspectiva pasunist-dulce a satului romanesc unde nu trebuia sa incui usa la casa cind plecai la sapa.

    S-a cam dus lumea despre care vorbesti.
    De cind au aparut parabolicele s-au inmultit violurile la sate.
    De cind au reaparut tinerii care nu isi mai gasesc de lucru in orase, dispar buteliile noaptea.

    Nu, Irina, nu confund poporul roman cu ortodoxia si nici ortodoxia cu BOR-ul.
    Sint trei lucruri complet diferite, desi unii le-ar amesteca cu placere


  82. Chiar total diferite nu-s ele, ca se mai suprapun si intersecteaza pe ici pe colo…in punctele esentiale.


  83. m-am nascut si traiesc in Bucovina; numai oameni frumosi sufleteste nu gasiti aici!
    oamenii sint hapsini, invidiosi, ranchiunosi, si tot ce fac este din dorinta de a le demonstra ceva, nu stiu anume ce, vecinilor…culmea, toti oamenii harnici din Bucovina conduc masini germane sau englezesti 🙂


  84. bineinteles ca nu toti oamenii isn Bucovina sint asa; oameni ca mine, de exmeplu :)))


  85. conduci masina americana? 🙂


  86. Da, si eu sint tentat uneori sa ma incapatinez sa ramin la perspectiva pasunist-dulce a satului romanesc unde nu trebuia sa incui usa la casa cind plecai la sapa.

    exact, de ce era asa?fiindca oamenii erau mult mai credinciosi decat azi.Si ce credinta aveau?ortodoxa.

    De altfel eu nu am descris o astfel de lume, ci am spus ca lucrurile stau mult mai bine in zonele unde oamenii sunt credinciosi, decat acolo unde nu sunt.

    in mesajul anterior ai prezentat spiritualitatea ortodoxa ca fiind „responsabila” pentru relele din Ro, iar baptismul fiind solutia,ceea ce nu e chiar asa.Desigur ca unii preoti ar putea face mai mult, pe de alta parte „dragoste cu sila nu se poate”.Oamenii trebuie sa vina la Biserica pentru ceea ce este Hristos, nu pentru ca preotul le da apa, colaci, sau mai stiu eu ce.Ceea ce vreau sa spun e ca nu trebuie pusa caruta inaintea boilor, cele materiale inaintea celor spirituale.


  87. Ionut, sa stii ca si eu tot din Bucovina sunt :), locuiesc in Bucuresti de cativa ani.


  88. Ionut, apropo de masini, sir de masini mai luxoase ca cele din fata adunarilor neoprotestante din Suceava eu nu vedeam duminica in fata Bisericilor ortodoxe.:)


  89. Irina, care e problema cu maşinile luxoase? De când e credinţa echivalent cu sărăcia lucie. Pentru unii maşină luxoasă poate fi şi un Matiz comparat cu un trabant.

    Ai observat o meteahnă la români, nu? Cine nu are aproape întotdeauna spune despre cel care are că a furat. Că doar în România nu poţi să fii bogat decât dacă furi. Asta înseamnă că între protestanţi cei care au maşini şi case sunt nişte hoţi ordinari.

    Istoric vorbind protestanţii au fost harnici şi evident au avut. Nu înţeleg ce e rău în asta? Ce rost ar avea să fii bogat, toată lumea să ştie asta şi să vii la adunare cu un hârb de maşină? Nu ar spune toţi că eşti hapsân, zgârcit şi făţarnic?

    Deci, nu vorbim decât despre oamenii care sunt drepţi în credinţă, bine? Nu despre nerozi, falşi, farisei şi tot ce ţine de tagma lor.

    Dacă 88 la sută dintre români sunt creştini ortodocşi declaraţi, sunt toţi săraci lipiţi pământului? Nici vorbă. Şi dintre ortodocşii drepţi sunt oameni care au multe averi.

    Nici biserica primară nu ducea lipsă de bogaţi. În fapte se vorbeşte despre oameni cu vază care au intrat în rândul bisericii.

    Deci, eu unul spun aşa: dacă cineva e bogat să ia seama să nu se îngâmfe, iar cine nu are să aibă grijă ca nu cumva din cauza lenii să fi ajuns aşa.


  90. Irina, uite, aşa ca şi glumă, fără ironii sau sarcasme: nu ai văzut maşini luxoase în faţa adunărilor ortodoxe pentru că le-au parcat în faţa adunărilor protestante. 🙂

    Glumesc! Nu-i pi buni!


  91. Nu, Irina, nu am prezentat ortodoxia (fac inca o data dinstinctia intre ortodoxie si BOR, nu sint acelasi lucru din fericire) ca vinovata de toate relele si baptistmul solutia.

    Ci paginismul in care ne complacem si pe care il numim cu generozitate crestinism, autoinselarea, triumfalismul nelegitim etc. acestea sint cauze si

    re-incresinarea (nu baptistificarea) neamului ar fi solutia ca sa iti lasi casa deschisa si paharul de argint la fintina.

    Cealalta solutie? Vlad Tepes cu teapa, Gigi Becali cu bani pentru tot norodul sau VC Tudor cu mitraliere pe stadion.


  92. Irina, cu masinile ai dreptate, MErcedesul nu face discriminari din pacate. Sint atitia coreligionari ai mei care au uitat cumpatarea. Ai dreptate.

    daca este sa ne cautam care e mai rau nu ajungem nicaieri.


  93. Luxul afisat e de prost gust iar Irina are ceva dreptate, cred. Exista si la noi, neoprotestantii, dorinta de a arata, demonstra (…sfida?).
    Romania este, per ansamblu, o tara saraca si a conduce o masina de 200000 de euro este imoral.
    Inclin sa cred ca antiteza adevarata nu este intre ortodocsi si neoprotestanti ci intre bunul gust si lipsa lui, intre modestie si aroganta.

    Dan H.


  94. patratosule, exact, nu exista padure fara uscaturi,de aceea cand se incearca un dialog intre ortodocsi si neoprotestanti ar fi bine ca el sa fie purtat pe cat posibil pe baze teologice, si nu pe „uite cum se comporta cutarica”.Eu vad ca un ortodox traitor nu bea, nu fumeaza, nu curveste, merge la Biserica,citeste Scriptura, incearca sa se sfintesca cu ajutorul lui Dumnezeu- deci practic care sunt acuzele aduse ortodoxiei?Ortodoxia poate transforma profund in bine viata omului, fiindca in ortodoxie vorbeste Hristos.Desigur ca unii se multumesc cu o ortodoxie ritualica, de suprafata, sau cu tinerea unor superstitii care nu au de-a face cu credinta noastra si contra carora multi preoti au luptat prin cuvantul vorbit si scris.
    Pe mine personal asta ma deranjeaza, cand apare un ortodox botezat, dar care din varii motive n-a mers la Biserica, ci la carciuma, si apoi, din alte varii motive s-a „pocait” cum se zice, si incepe cu discursurile:”vaii, ce ortodox rau eram, faceam, dregeam, dar uite ce bun sunt acum, de cand m-am pocait si merg la adunare”.Dar ma intreb, l-a invatat Biserica Ortodoxa sa faca rele?L-a indemnat BO sa se complaca in paganism , pe care cu generozitate, cum zici tu, il numeste crestinism?Nu cred.
    Desigur ca re-increstinarea neamului e solutia, dar cred ca ortodocsii si baptistii au viziuni foarte diferite asupra cum trebuie facut lucrul acesta :).

    Cat despre Mercedes, ce sa zic, e o masina buna :), cine si-o permite pe munca cinstita bravo lui, nu e un pacat.Pe mine nu ma deranjeaza ca neoprotestantii au masini scumpe- ma deranjeaza cand din masina lor scumpa o critica pe cea a ortodoxului(in special a preotului- cred ca stii cliseul cu preotul, nu?ia uite la popa ce masina scumpa are, sigur a facut-o pe spinarea altuia, vino la noi, ca pastorul nostru are si el masina scumpa, dar e pe munca cinstita 🙂 ).


  95. da, Irina, ai dreptate, uita-te la blogul meu, poarta numele MErcedesului G, poreclit PAtratosu!
    Am motivat de ce!

    mai tare decit un ortodox paginizat ma enerveaza un pocait ipocrit si avem destui. Oameni care au intrat intre pocaiti pentru diferite pricini, merita analizate alta data.

    Oamenii sint oameni peste tot, ce as prefera, vorba ta, sa se analizeze din punct de vedere teologic chestiunile si nu ca pustii de prin fata blocului care se lauda „tata meu e capitan”, „mama e mai frumoasa”, „eu sint mai tare”


  96. Nu ştiu cât de săracă este România…dar ştiu că în unele lucruri îşi merită sărăcia. De exemplu, câţi angajaţi ai firmelor de salubritate îi vedeţi curaţi? Veţi da vina pe conducere…

    Câţi angajaţi de la Drumuri şi Poduri se chinuie să bine drumurile?
    Câţi dintre cei care crapă asfaltul ca să schimbe conducte lucrează după orar?
    Veţi da vina pe angajatori…

    Dacă aceştia, nu angajatorii, ci lucrătorii şi-ar face treaba cum trebuie, probabil că s-ar schimba ceva…că doar pe aceeaşi stradă locuiesc şi ei, din aceleaşi conducte îşi beau şi ei apa, în aceleaşi containere îşi aruncă gunoiul ca şi noi.
    Dacă le ceri să facă bine, se plâng, dacă le ceri să facă curat, se plâng.

    Mai tot se face de mântuială. Se merită bani pe o muncă de a cărei valoare este de…doi bani?

    Pe de altă parte îi avem pe bogataşii imorali care se trezesc dimineaţa, merg la lucru, seara vin înapoi, câştigă bine, şi vă aşteptaţi să se îmbrace în cârpe şi să conducă oltcit-uri?

    E drept, îi avem şi pe hoţi bogaţi, pe traficanţi, pe necuraţii care îşi scot averi ilicite. Nu despre ei vorbim. Vorbim despre omul care munceşte şi are.

    Ia uitaţi-vă câţi vecini de scară sunt pensionari de boală, dar nu au nimic. Îi întrebi de ce sunt pensionari de boală la 45 de ani, la 43 de ani, la 47 de ani şi îţi vor răspunde că îi tot doare rinichiul, ficatul, stomacul. Până aici toate bune, dar când îi vezi că stau be bancă de dimineaţa pînă seara şi vorbesc despre toate de la piaţă la telenovele şi se bazează pe pensia de boală care este atât de mică, mie unul mi se face lehamite şi cred că îşi merită sărăcia. De ce? Pentru că cei care muncesc şi care sunt angajaţi le plătesc lor pensiile. În plus, legat de bolile lor imaginare, treci pe lângă uşile lor coborând pe scara blocului, şi miroase a cârnaţ, a friptură, a untură, a cloceli etc, şi ei sunt cei care se miră că îi doare în stânga şi în dreapta? Mai mult, bolile de care suferă sunt durerile pe care le are orice om normal. Şi pe mine mă doare fierea, ficatul, rinichii, coloana, stomacul, capul, da de aia nu mă fac pensionar de boală! Ia spuneţi-mi, nu aveţi prieteni care în ciuda unor boli serioase se duc să muncească? Nu aţi citit de acel olog din bucureşti care nu are mâini dar munceşte? S-a jurat că de dragul fiului său nu va cerşi nici măcar o zi? Dacă el poate, atunci toţi puturoşii care îşi bat joc de omul cinstit, puturoşi de lene care au două mâini şi două picioare, întotdeauna lăcuite, întotdeauna cu părul vopsit, întotdeauna cu burta plină şi grasă, în ciuda aparentei boli, şi ei pot munci, dar trag chiulul.

    Nu aţi întâlnit oameni care muncesc de dimineaţa pînă seara, nu îşi sacrifică „părtăşia zilnică”, citirea Scripturii, copii nu le sunt pe drumuri, sunt îngrijiţi, sunt aranjaţi, sunt respectuoşi, sunt harnici, sunt de lăudat…şi sunt bogaţi. Unde e problema?

    ÎN faţa blocurilor se adună gunoiul de un metru şi ceva, grădinile sunt de toată jalea, străzile sunt de toată jalea, vecinii sunt de toată jalea, lenea e de toată jalea, invidia e de toată jalea, şi ne mirăm că suntem săraci? Normal că suntem săraci. Din moment ce toţi aşteaptă ca statul să facă şi să dreagă, în loc să se ridice pe două picioare şi să se intereseze…nu, e mai bine să vină ziua de mâine…o fi mai bine…sau nu…

    Se prea poate ca România să fie o ţară săracă şi sărăcia o se accentueze dacă fondurile nu ar fi centralizate la Bucureşti. Deocamdată grosul banilor vin de vest…oare de ce? Pentru că suntem mai aproape de Europa? Avem o altă mentalitate faţă de restul ţării. Dacă e un mit, fiţi buni şi distrugeţi-l.

    Săraci? Evident! Nu vrem credite într-un sistem care funcţionează pe credite! Normal că nu ai nimic dacă nu iei un credit două. Rămâi dator la bancă? Este o aberaţie să gândeşti aşa! Cum adică rămâi dator la bancă dacă tu eşti băiat de treabă şi plăteşti întotdeuna la fix toate ratele? Numa dacă nu plăteşi rămâi dator la bancă. Dar uite, oamenii nu se prind că în timpul în care ei plătesc de exemplu pentru o maşină o folosesc. Nu o primesc după ce au plătit vreo 3, 4, 5, ani ci o primesc imediat ce au încheiat contractul. Deci bunurile pe care le iei cu credit le foloseşti. Toată europa funcţionează aşa, şi acum ne trezim noi să facem pe drepţii întru cele cine ştie de care. Dacă nu acceptăm sistemul pentru ce ne plângem că nu avem?

    Vrem un salariu mai mare? Bun. Propuneţi un sistem mai bun!

    Aşa că, zic din nou: cine-i leneş să se apuce de muncit, cine-i invidios, să se mulţumească cu ce are şi dacă vrea mai mult să muncească cu mâinile lui, cine-i nemulţumit să se uite la el şi să vadă dacă nu cumva ar putea face mai multe. Toate se rezumă la muncă şi înţelepciune.


  97. Staţi să vă mai zic una din ciclu: „om bogat, om sărac”. Tatăl unui copil sănătos din toate punctele de vedere e pe cale să îşi treacă în acte copilul ca având un handicap ca să rămână acasă cu el 3 ani şi să primească 8 milioane pe lună. Motivul? De la locul de muncă primeşte doar 6 milioane.

    Copilul acela va figura în toate actele ca fiind handicapat. Fişa aia o să-l urmeze toată viaţa. Şcoală? Angajare? Viaţă de calitate? Dream on! Pentru ce? Pentru 2 milioane în plus! Orgoliu de român sărac!

    Să ne trăiască naţia! Şi ne mirăm că suntem săraci şi bătuţi de soartă.

    Nu putem generaliza? Nu, nu putem generaliza. Însă nu pot să nu mă întreb: oare câte plângeri nu sunt decât smiorcăieli, fandosiri, invidii?


  98. well said.


  99. Cipri, ti-au gasit punctul sensibil… 🙂
    Ai perfecta dreptate!

    Tot romanu’ viseaza sa fie platit si sa traiasca o viata „de calitate”, ca-n Europa de vest, sau America, sau cine stie unde… dar nu prea stie ce inseamna asta.

    Am muncit doua veri la rand in America, prin programul work and travel pentru studenti, in acelasi loc. Seful meu, american, muncea cot la cot cu noi, salahorii, de-si rupea spatele, de dimineata pana seara… si uneori pana a doua zi dimineata… pentru ca asa era normal pentru el. Daca vrei sa ai ceva, trebuie sa muncesti. Noi asteptam sa ne pice din cer…

    Am vazut si am auzit cum muncesc romanii nostri in Europa, unde s-au dus sa castige mai bine… muncesc pe branci, pana scot toate lichidele existente si inexistente, pentru un ban cinstit… pentru ca asa e normal. Daca muncesti serios, ai. Daca nu, nu te astepta sa ai.

    Am mai auzit de unii care s-au dus si ei prin Irlanda sa faca un ban, si dupa doua saptamani au venit acasa, pentru ca munca era prea grea… Halal.
    Pune mana si munceste, romane!


  100. nu stiu de ce v-ati aprins asa; am exprimat o idee foarte simpla: ortodocsii conduc maisni protestane :))
    eu vorbeam de calitate, nu de cantitate (cine citeste sa intelege!) 🙂
    eu am un Opel Ascona vechi de 25 de ani (masina germana, dom’le!; tine )


  101. eu as spune ca ortodocsii conduc masini nemtesti 😉


  102. „(fac inca o data dinstinctia intre ortodoxie si BOR, nu sint acelasi lucru din fericire)”

    Ortodoxia (credinta ortodoxa, adica), la fel ca si baptismul un exista „in abstracto”, ci doar asa cum sint practicate ele de diferite comunitati usor reperabile. De acord ca BOR nu epuizeaza ‘ortodoxia” 100%, insa este parte din ea, alaturi de celelalte biserici ortodoxe.
    Banuiesc ca prin „ortodoxie” nu intelegeti niste articole savante publicate prin nu stiu ce jurnale de patristicsa, la fel de savante.


  103. Nu, draga CNI, pentru mine ortodoxia in forma ei cea ami frumoasa se gaseste in expresia lui Petre Tutea,

    „mai bine o baba ignoranta care se inchina lui Dumnezeu decit un filosof care nu crede…”

    ortodoxia autentica se gaseste in inimile oamenilor care traiesc intre Sfintele Scritpuri, Crezul de la Niceea-Constantinopol şi cel de la Calcedon cu mintea, iar cu viata incearca sa implineasca ceea ce stiu.

    Ortodoxia este, asa cum spunea Atanasie cel Mare, sa gasim „logoi prepoi tw Thew”, adica cuvinte potrivite pentru Dumnezeu.

    De aceea consider ca ma pot inrudi mental cu o batrina din Bucovina si cu Atanasie cel Mare deopotriva.

    Aceea este pentru mine „ortodoxia cea drept credincioasa” si consider ca expresia nu este un pleonasm. …


  104. […] Posted by turnul on August 26th, 2007 Oare… un călugăr s-ar lăsa fotografiat? […]


  105. ai incercat vreodata sa cunosti credinta ortodoxa so de scoperi?
    sa cauti sa vieti viata de manastire? nu trebuie sa ne punem intrebari si/sau judacam pe aproapele fiecare va da plata pentru faptele sale!



Lasă un răspuns

