h1

Atanasie cel Mare a fost baptist?

Iulie 17, 2007

Dacă este să luăm în seamă ce a spus despre Tradiţie, a gîndit exact ca un baptist.

Sînt mai multe modele referitoare la înţelegerea tradiţiei, a Tradiţiei, predaniei şi a tensiunilor dintre tradiţie şi Scriptură.

Există lucrări scrise de teologii care vin din ambele spaţii şi din spaţiul ortodox-catolic, al bisericior tradiţionale şi din spaţiul protestant.

Unul dintre textele fundamentale referitoare la tradiţie este un text scris de Atanasie cel Mare, text care conţine una dintre cele mai clare definiţii ale Tradiţiei,

„Să vedem şi predania cea de la început şi învăţătura şi credinţa Bisericii universale, pe care a dat-o Domnul, au propovăduit-o apostolii şi au păzit-o Părinţii. Pe ea s-a întemeiat Biserica şi cel ce cade din ea nu mai este şi nu se mai numeşte creştin …..şi că aceasta este credinţa Bisericii, poţi afla din aceea că, Domnul trimiţînd pe apostoli, a pus-o pe ea Treimea ca temelie a Bisericii….Iar apostolii, mergînd, aşa au învăţat. Şi aceasta este propovăduirea întregii Biserici de sub cer.”

din Sfîntul Atanasie cel Mare, Scrieri, II, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1988, Epistola I către Serapion, P.G. 26, 529 – 608, cap XXVIII.

athanasios.jpg

Cam aşa gîndesc şi baptiştii despre tradiţie.

1. care-o fi sinonimul cuvîntului predanie?

2. ce relaţie se poate stabili între predanie-învăţătură-credinţă?

3. care este diferenţa dintre a dat, au păzit, au propovăduit? Observaţi schimbarea subiectelor?

4. observaţi corelarea persoanelor care îndeplinesc acţiunile şi statutul acestora din perspectiva autorităţii?

După cum se poate observa în textul atanasian, problema tradiţiei este discutată în cadrul eclesial, în contextul unei urgenţe soteriologice. Athanasios discută modul în care Dumnezeu există, zidit pe temelia a ceea ce crede întreaga Biserică şi pentru că este pusă la îndoială validitatea mîntuirii noastre.
Este ştiut faptul că doctrina despre Sfînta Treime în jurul căreia ne definim întreaga structură a crezului nostru nu se află pe paginile Scripturii şi că este un rod al tezaurului interpretativ al Bisericii.

Modul în care Athanasios defineşte predania este foarte apropiat de sensurile pe care termenul le capătă în Noul Testament, avînd conotaţii pozitive.

Credem că putem utiliza termenul de Predanie sau Tradiţie, determinîndu-i cu prudenţă limitele şi referindu-ne la ceea ce este lăsat de Cristos, propovăduit de apostoli şi păzit de autorii bisericeşti, numiţi de bisericile tradiţionale părinţi ai Bisericii.

Iată dar că adevărata tradiţie este cea lăsată de Cristos, la care apostolii şi părinţii nu au mai adăugat, ci au interpretat şi răspîndit miezul de credinţă primit din partea Mîntuitorului.

În acest sens înţelegem şi noi, baptiştii tradiţia.

Notă: Imaginea îl prezintă pe Atanasie cel Mare în plin conciliu. În mînă are Crezul, îl calcă în picioare pe ereticul Arie. Unde este aureola din reprezentare?

Anunțuri

14 comentarii

  1. Imaginea apartine traditiei copte, fiind, de fapt, o icoana copta.
    In rest, cam asa inteleg si ortodocsii traditia, asa cum o defineste Sf. Atanasie cel Mare, papa si patriarh al alexandriei, sau Cuviosul Vichentie, care s-a nevoit in ostrovul Lerinului.
    Interesant ca viziunea baptista asupra traditiei coincidecu aceea a Sf. Atanasie. Urmeaza insa intrebarea: de ce atunc, desi in principiu de acord cu acests, in concret, baptistii ajung la cu totul alte concluzii decat acest sfant? Si aici as putea da niste exemple ale unor lucruri socotite apostolice si esentiale vietii Bisericii de catre Sf. Atanasie, pe care insa baptistii le socotesc, in cel mai bun caz, neimportante, daca nu superstitioase, pagane etc.


  2. Patratosule, ceva nu-i in regula! Esti deja in 21 Iulie! Traiesti prea repede! Ia-o mai incetuc 😉
    TDP


  3. v-am spus eu? am facut reclamtii la wordpress sa mai ia mai incet, sa vedem …


  4. ei, unii sunt cu un pas inaintea celorlalti 🙂


  5. ha…dar cum de n-ai stiu de Atanasie pina acum?…si Stefan cel Mare a fost baptist si Vlad Tepes si Mihai Viteazu…ce sa mai spunem despre Mavrocordat(asta avea si studii-n greaca veche)…ca tot e vorba sa fii cu un pas inainte…de vreme…(a se citi defazat)


  6. Si eu cred ca e exagerat a afirma ca DOCTRINA despre Sfinta Treime nu se afla in Scriptura. CONCEPTUL concret, sub aceasta denumire, de Sfinta Treime nu se afla in Scriptura.


  7. Googleosu, predau Atanasie din 1994. Unii dintre cei care citesc pe acest site au facut seminarul pe acest text. Am ştiut de el din 1991. 🙂

    Draga Flaviu, ma refeream la faptul ca doctrina despre Sfinta TReime nu este afirmata asa cum este in crez nicaieri in Biblie. Benedicţiile sînt cu totul altceva. De asemenea, momentul botezului Domnului Isus cînd se aude vocea TAtălui, Duhul se arată în chip de porumbel, iar Domnul este, de asemenea, de faţă.

    Articularea unei doctrine este cu totul altceva decît numirea Persoanelor şi afirmarea existenţei şi relaţiilor dintre Acestea.

    Sinteza s-a realizat în Crezurile pe care le recunoaştem şi noi neoprotestanţii: Crezul de la Niceea şi cel de la Calcedon.


  8. păi de ce nu ne împărtăşeşti şi nouă concluziile lui Atanasie, cele pe care baptiştii le consideră neesenţiale, ca să înţelegem şi noi, profanii, despre ce e vorba?
    Sper că asta nu e o strategie să ne determine să ne înscriem la UEO ca să aflăm răspunsuri, nu????…. (asta-i o glumă şi sper că o iei ca atare 🙂 )
    Mihai

    PS Titlul bate pe cele din Evenimentul Zilei!


  9. de vreo citiva ani muncesc la a doua editie a cursului de patristica, prima a fost in tiraj foarte mic, acum muncesc la a doua editie, poate in toamna, iarna iese, am vrut sa ii spun ~Patristica pentru pocaiti~, nu stiu daca toata lumea va fi incintata de titlu.


  10. şi până la toamnă… un outline pe blog?…

    PS Sugestie (glumeaţă)pentru titlu: „Patristică pentru dummies…” E la modă (seria).


  11. în traducere este „Patristică pentru idioţi”, aşa au tradus seria, nu cred că merge…nu?

    Aştept sugestii…


  12. păi ar fi o lecţie de smerenie… ce crezi că milioanele de oameni care cumpără cărţile din seria cu ‘dummies’ se consideră… idioţi?… Nu cred!

    PS vreau totuşi să menţionez că sugestia s-a vrut o glumă! Asta până n-o ia cineva în serios 🙂


  13. nu, „că cartea” o scriu şi pentru mine, mă luminez şi eu în timp ce scriu, vorba lui Quintilian, cine învaţă pe alţii se învaţă pe sine. asta este cel mai mare cîştig din scris.
    Înveţi o mulţime, o grămadă, o tonă. 🙂


  14. […] Posted by turnul on August 26th, 2007 Atanasie cel Mare a fost baptist? […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: