h1

„Ortodocsii si Biblia”

Iulie 17, 2007

Tocmai am primit trimiterea catre un articol al pr. prof. dr. Constantin Coman, pe care l-am cunoscut în studenţia bucureşteană,

Vezi link.

Concluzia articolului: „REcunoaştem că nu citim Biblia şi nici nu este chiar în centrul vieţii noastre, dar, dacă privim mai atent şi puţin din altă parte, putem să vedem şi lucruri pozitive. Deci este bine şi aşa.” Şi aşa să rămînă? Da despre viaţa cu Dumnezeu şi despre felul în care Îl „re-cunoaştem” pe Cristos Domnul de unde aflăm? Nu de la Scripturi ar trebui să plecăm?

Nu ne primejduim mai mult dacă mergem înainte la duhovnic care merge la alt duhovnic, care merge la alt duhovnic? Nu ne primejduim aşa cum zice Mîntuitorul : „Vă rătăciţi pentru că nu cunoaşteţi Scripturile”

Riscurile teologhisirii teoretice pornind de la Scripturi spre Scripturi sînt mari, ars gratia artis, dar la fel de mari, poate şi mai şi sînt riscurile apărării unei situaţii patologice pe care o putem privi romantic, dar care ne-a dus ţara şi naţia cam pe unde le vedeţi.

Perspectivele păşuniste n-au vindecat niciodată rănile adînci făcute de ignoranţă.

11 comentarii

  1. Eu zic că dom’ Coman nu e aşa de evanghelic precum îl prezinţi şi citatele de mai sus nu reprezintă chiar ‘concluzia’ articolului, ba chiar mi se pare c demersul lui are o altă direcţie, justificând ‘ermeneutica particulară’ a ortodoxiei. L-am frunzărit puţin şi eu şi mi-a adus aminte de o poezie de Macedonski parcă, în care poetul înfierează cu abitir fumatul, pentru ca în final să tragă o concluzie la 180 de grade: cine nu fumează nu este întreg… Cam aa şi cu respectabilul profesor cu ascendenţă cumană. (Coman, Comana, Comăneşti…)

    Dom’ Coman îi trage tare că ‘trăirea duhovnicească’ e mai de preţ decât citirea Bibliei, făcând o eroare gravă… fiindcă de fapt Biblia este combustibilul pentru o trăire duhovnicească şi nu poţi aspira la inimitate cu Dumnezeu fără intimitate cu Cuvântul Lui.


  2. draga Mihai,
    la pr. Coman am luat masa de citeva ori, am discutat destul de mult in perioada studentiei,
    imi spunea „tu ai un singur defect, ca nu esti ortodox”. 🙂
    dupa citiva ani, cind am vrut sa il vizitez, am gasit pe usa: „noi nu primim in casa neoprotestanti…” ceva in genul asta.
    M-am intors foarte intristat spre gara, ca nu este departe de la gara parohia dinsului si am plecat cu un gust foarte amar.
    Dinsul este destul de onest intelectual sa recunoasca felul dezastruos in care se rapoarteaza BOR la Biblie, dar incearca sa apere un status-quo dindu-i nuante romantic-pasuniste.

    Ai mare dreptate in ce spui .

    In rest dinsul este un om admirabil din multe puncte de vedere si un profesor de Noul TEstament foarte stiut, vorbeste neo-greaca la perfectie, are o familie frumoasa… etc.
    E păcat, mare păcat că motivează şi pe alţii prin articolul cu pricina să perpetueze ignoranţa în ceea ce priveşte Sfintele Scripturi


  3. Domniile voastre, evident, sinteti indreptatiti sa aveti opinia proasta pe care o aveti cu privire la felul in care vad pravoslavnicii crestini locul Scripturii in Biserica. Dinspre noi, insa, acolo unde neoprotestantii vad „raportare dezastruoasa la Biblie” noi vedem echilibru.
    Si nu vi se pare ironic ca tocmai in cadrul protestantismului au aparut si s-au dezvoltat atatea si atatea scoli de ‘demitologizare” a Scripturii, pana la punctul in care aceasta devine irelevanta?
    Acestea nu au aparut nici in, nici din Rasaritul ortodox, ci in Apusul protestant. Fundamentalismul protestant, pe de alta parte, nu este decat o reactie la liberalismul protestant, amandoua la fel de straine duhului Bisericii vechi.
    Problema mare este ca Biblia a fost citita in cadrul liturghiei si interpretarea ei a depins de viata liturgica a Bisericii, in antichitatea crestina. In crestinismul neoprotestant insa, despre viata liturgica si citire liturgica a Scripturii aproape ca nu se poate vorbi, asa ca Biblia devine un fel de ghid turistic „catre cer” pe care fiecare credincios trebuie sa-l descifreze cum poate.


  4. Domnule C.N.I.
    Nu doresc sa ma leg acum de problema citirii liturgice a Bibliei. eu vreau sa intreb cit se poate de practic pe ce isi bazeaza credinciosul ortodox trairea duhovniceasca de zi cu zi? ce ii calauzeste viata si ii ofera principiile de traire? e doar sentimentul apartenentei la Trupul lui Cristos, doar faptul ca face parte din biserica, spuneti/mi va rog ce ofera esenta acestei trairi duhovnicesti zilnice? si nu va legati de preoti sau duhovnici, calugari, etc, ci de omul de rind. chiar nu pot sa cred ca dvs. considerati faptul ca ortodoxul de rind nu citeste scriptura un lucru bun sau ca poate sa duca la un lucru bun, sa pastreze echilibrul cum spuneti dvs. care este echilibrul? discut des cu credinciosi ortodocsi si va spun ca este frustrant sa vezi ca nu cunosc Scriptura (99%)si nu pot sa isi justifice nimic cu Scriptura. ce ii ofera lui atunci esenta conditiei de crestin?
    Dvs. vorbiti de scolile liberale din sinul protestantismului. nu au nici o relevanta asupra subiectului. vorbim de principiul corect aici, nu de deformarile sale si de extremele la care poate duce (cum intr/adevar este liberalismul protestant). problema ramine: trebuie credinciosii sa citeasca Scriptura in mod personal sau nu?
    Iata ce spune domnul Coman: „Credinciosii nostri, trebuie sa recunoastem, citesc putin si rar Sfanta Scriptura. Se intampla aceasta chiar si cu cei mai devotati credinciosi ortodocsi. Nu facem decat sa consemnam evidenta faptelor si sa incercam o evaluare pozitiva a acestora. Oricine poate constata ca este mult mai important pentru un ortodox sa-si boteze copilul, sa se cunune, sa-i inmormanteze pe cei dragi cu slujba la Biserica, sa se impartaseasca, sa faca parastase, coliva si colaci etc, decat sa citeasca Sfanta Scriptura. Un ortodox isi poate ierta faptul ca nu citeste Sfanta Scriptura, chiar daca isi reproseaza pe buna dreptate acest lucru, dar nu-si poate ierta sa-i moara copilul nebotezat, sau parintii nespovediti si neimpartasiti si fara lumanare. Dupa cum este un mare pacat sa traiasca barbatul si femeia necununati si o mare lipsa sa nu faca sfestanie la casa, spre exemplu!” Stiti cum suna asta? ca si cum am spune: acesta este un lucru rau, dar hai sa ne uitam pozitiv la el. si acum uitati-va practic unde a dus aceasta situatie. la oameni care tin postul, se impartasesc, se cununa in biserica, isi boteaza copilul, etc, insa nu au nici cel mai mic sentiment de vinovatie pentru modul in care se raporteaza la Scriptura calcind/o. important este sa posteasca, nu conteaza ca injura si se comporta la fel in timpul postului, important e sa fie cununati in biserica, nu conteaza ca traiesc de ani impreuna si merg la altar cu burta la gura (iar biserica ii cununa), important e sa faca sfestanie in casa, nu conteaza cum traieste in casa respectiva si putem continua. veti spune poate ca aceasta este o reactie sentimentala a unui neoprotestant si ca nu asta invata BO. probabil, insa aceasta este situatia PRACTICA, rezultata din conceptia de mai sus despre Scriptura. sint sigur ca daca credinciosii ortodocsi ar fi indemnati sa citeasca zilnic Scriptura, alta ar fi situatia.
    cit priveste lectura liturgica, sa stiti ca neoprotestantii nu citesc Biblia de capul lor, ci sintem calauziti de aceleasi valori si principii gasite in Scriptura, ne adunam impreuna tocmai pentru ca credem aceleasi invataturi revelate in Cuvint. insa o citeste fiecare ca hrana spirituala si legatura cu Dumnezeu prin Cuvintul lui. asta e altceva.
    P.S. daca imi veti raspunde, va rog sa o faceti tot in termeni practici si nu ma supar si daca ar fi un raspuns emotional, ca la urma urmei sintem oameni si sintem subiectivi. am studiat si studiez teologia, insa nu doresc o discutie teologica, ci una cit se poate de practica, deoarece in cele din urma asta conteaza.


  5. Domnule Veres,
    Nu pot sa va spun multe „la nivel practic” deoarece raportarea credinciosului ortodox la Scriptura variaza de la om la om. Cunosc multi ortodocsi care citesc Scriptura, mai ales Psaltirea si Evangheliile, insa cunosc si mai multi care nu prea o citesc. Nu spun ca-i bine sa nu citesti defel Biblia, daca totusi ai putea sa faci aceasta.Dimpotriva, toti credinciosii cred, in ziua de azi, ar trebui sa fie familiari cu Biblia, in mare, cel putin. Toti preotii pe care i-am intalnit ne indemnau sa citim Scriptura, atat in Romania, cat si in America. Cunoasterea Scripturii sau, mai bine zis, intelegerea ei, insa, pentru un ortodox, nu vine insa, exclusiv din citirea INDIVIUALA a Scripturii, ci aceasta, desi isi are locul ei, pe primul loc se afla, in formarea unei constiinte ortodoxe, citirea Scripturii in contextul slujbelor Bisericii; si aici lecturile biblice abunda:evanghelia, Apostolul si paremiile vetero-testamentare, randuite pentru diferitele slujbe din ciclul sarbatorilor anului bisericesc sau in cadrul unor slujbe care nu depind de ciclul sarbatorilor, cum ar fi botezul, inmormantarea, sfestania, maslul, cununia etc, toate acestea, plus imnografia Biericii, plina de referinte si aluzii biblice, ne calauzesc spre o intelegere ortodoxa a Scripturilor.
    Deci, desi pot fi de acord ca sint neajunsuri mari in ceea ce priveste cunoasterea Bibliei de catre mireanul ortodox, nu cred ca importarea unor modele protestante de studiere a Bibliei rupta de viata liturgica a Bisericii este solutia. Cred ca acesta ar fi un rau si mai mare intrucat ar forma perceptia falsa asupra Scripturii, cum ca aceasta nu este CARTEA LITURGICA A BISERICII, ci o carte autonoma in raport cu Biserica si cu viata liturgica a acesteia. Or Biblia si NT este, in mod demonstrabil o carte liturgica, daca nu exclusiv in intentia autorilor cartilor ei, oricum in intentia celor ce au adunat aceste carti.


  6. Domnule C.N.I.

    Ma bucur si va multumesc pentru raspunsul dvs. Orice s-ar zice, nici eu nu cred ca o lectura a Bibliei se poate rupe de contextul comunitar. bineinteles ca si din acest punct de vedere, intelegem diferit lectura bisericeasca, insa ideea ramine. cred ca Scriptura trebuie sa te apropie de biserica si nu sa te indeparteze. cum imi place sa spun, crestinism de unul singur nu se poate. din nou spun, sigur ca intelegem diferit raportarea la biserica,etc, am intra pe fagasul teologic si nu aceasta e ideea aici. insa cred ca citirea Scripturii trebuie sa confirme crezul bisericii, bineinteles atit timp cit biserica se pastreaza in limitele scripturale. cum spunea cineva, ceea ce poti descoperi nou este erezie.
    cred ca cele doua pot fi imbinate, citirea in biseric a si citirea individuala. (stiti cum au facut credinciosii din Berea, in Faptele apostolilor 17.11, cercetau Scripturile in fiecare zi, ca sa vada daca ce li se spunea era asa).
    doresc sa va dau un singur exemplu practic. in biserica pe care o pastoresc (si sint sigur ca nu sintem doar noi), avem un calendar de citire a SCripturii intr/un an, cu toata biserica. sint de acord cu dvs. ca Biblia nu este o carte autonoma in raport cu biserica, este cartea de capatii a bisericii.


  7. Rugaciunea dinainte de Evanghelie, pe care preotul o citeste, in numele tuturor credinciosilor, inainte de intonarea pericopei evanghelice, la fiecare liturghie:
    „stapane, Iubitorule de oameni, fa sa stralucasca in inimile noastre lumina cea curata a cunoasterii Dumnezeirii Tale si deschide ochii gandului nostru spre intelegerea evanghelicelor Tale propovaduiri. Pune in noi si frica fericitelor Tale porunci, pentru ca toate poftele trupului calcand, vietuire duhovniceasca sa petrecem, cugetand si facand toate cele ce sint spre buna-placerea Ta. Ca Tu esti luminarea sufletelor si a trupurilor noastre, Hristoase Dumnezeule, si Tie slava inaltam, impreuna si Parintelui tau Celui fara de inceput si Preasfintului, bunului si de viata facatorului Tau Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.”


  8. Stimate domn C.N.I.,
    sa stiti ca in biserica pe care o slujesc se promoveaza si chiar se practica citirea publica a Sfintelor Scripturi (de la cateva pericope, la capitole intregi). E o practica biblica. De asemeni cred ca si citirea personala a Bibliei este o practica scripturala. Personal cred ca ambele aspecte ar trebui accentuate in bisericile noastre.
    Sa fiti binecuvantat!


  9. Danut Manastireanu, Locul Scripturii in traditia ortodoxa, Editura Alma Mater, Cluj-Napoca, 2006

    Pr. Prof. Univ. Dr. Stelian Tofana: Cartea de fata este o provocare, atat pentru ortodocsi cat si pentru protestanti, cu privire la o problematica teologica mereu actuala, care intra deopotriva, cu responsabilitati egale, atat in sfera cercetarii sistematice cat si a celei biblice: redefinirea raportului Scriptura,Traditie, Biserica.

    Cartea pe care tocmai o deschidem este rezultatul intalnirii cu sine insusi a unui teolog protestant-evanghel ic la granita dintre traditia spiritualitatii patristice rasaritene, apofatice si cea a dinamismului reformist al unui traditionalism occidental, catafatic.

    Citind aceasta carte ramanem cu impresia ca Ortodoxia trebuie sa-si reanalizeze pozitionarea ei fata de teologia pragmatica apuseana, iar ca Apusul trebuie sa regandeasca Ortodoxia, ca fiind singurele cai pe care aceste doua traditii pot sa dezvolte noi forme de abordare a ceea ce au in comun, daca doresc, cu adevarat, aceasta. Acest proces poate insemna pentru Ortodoxie „revolutionarea” conceptului de implementare a spiritualitatii sale intr-o lume moderna, iar pentru Occident o „regandire” a procesului intelegerii paradigmelor Ortodoxiei.


  10. […] Posted by turnul on August 26th, 2007 “Ortodocsii si Biblia” […]


  11. Fraţi şi surori, pe lângă citirea evanghelie, ortodocşii sunt ghidaţi de har, pe care îl iau prin rugăciune, prin împărtăşire, prin pocăinţă (spovedire). Citiţi măcar o rugăciune ortodoxă şi vedeţi… (Începeţi cu biblicul „Tatăl nostru”)



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: