h1

Uraaa! Doctorul mi-a prescris cafea!

Iulie 17, 2007

M-am lăsat de cafea din decembrie. Porţia mea: cam trei căni pe zi.

Nu ştiam că mă aşteaptă probleme cu inima la vremea aceea.

Era postul Crăciunului şi m-am lăsat aşa, de ambiţie. Am vrut să demonstrez prietenilor că pot, dar întîi mie. „Nimic nu trebuie să pună stăpînire pe mine.”

Aveam o grămadă de cafea prin casă. Ce să fac cu ea. Am dat-o mamei. Am dat-o socrului. Am dat-o prietenilor, dar mirosul cafelei proaspete, uscate, abia măcinate este unul dintre cele mai fermecătoare miresme.

Beau întotdeauna french melange. Adică: se pun două linguri de cafea proaspăt macinată, zahăr brun din trestie de zahăr, o linguriţă, maxim, apoi se toarnă cam trei sferturi apă fiartă pînă la 85 grade, oricum, după ochi, nu trebuie să fie fiartă. Apa fiartă distruge cafeaua. Cafeaua la ibric este o profanare. Se lasă cam 7-8 minute pînă cafeaua se lasă la fundul cănii. Apoi se toarnă lapte pînă la marginea cănii. Deasupra se ridică caimacul. O bunăciune!

Aşa arată.

cafeaua-mea.jpg

Am avut fibrilaţia în 19 mai, după care tot probleme, probleme. Am rămas cu extrasistole.

M-am dus din nou la consult. Medicul m-a întrebat dacă beau cafea. I-am spus mîndru că m-am lăsat. Mi-a luat tensiunea: 11 cu 7.

Şi apoi a venit vestea cea bună:

Ce-ar fi să reîncepeţi să beţi cîte o cafea pe zi. Una dimineaţa. Slabă. Să nu fie expresso sau la filtru..?”

„Sigur, dom’ doctor, dacă ziceţi dumneavoastră, eu sînt pacient ascultător. Îmi voi lua medicaţia zi de zi, vă puteţi baza pe mine..”

Aşa am reînceput, de sîmbătă, 13 iulie, ziua căsătoriei noastre să bem cafea.

Minune. Au dispărut extrasistolele. Mi-a crescut pulsul. TEnsiunea stă cuminte şi liniştită în colţul 11-7, dar sar în sus de fericire că am prins doi iepuri deodată: şi plăcere şi sănătate.

Nu le prea poţi prinde împreună niciodată. Cînd apare una, dispare celalaltă. Tot ce-i bun şi gustos, îngraşă, nu-i aşa? Sau face rău la inimă, ficaţi şi stomac?

Mă duc să mă tratez 🙂

Abia aştept să se deschidă o farmacie din asta şi în Oradea, voi invita pe toţi prietenii la sanatoriu.

normal_starbucks-logo-rgb.jpg

24 comentarii

  1. Cine-i demoazela din sigla celor de la Starbucks? Pare ruptă din panteonul hindus, nu de alta. 🙂


  2. hmm….Starbucks in Oradea? …ar fi o chestie, desi nu stiu daca o sa se intample prea curand…poate ceva asemanator doar…’odihna si tratament’ 🙂


  3. nu cred, Mari, nu cred că va veni starbucks în Oradea aşa curînd, pînă atunci îmi fac french melange singur.

    La MacDonalds? Este diferenţa dintre Mercedes şi Aro.


  4. demoazela este o sirenă, cel care stă în spatele legendei Starbucks este un marinar. Aşa îl chema. Sirena este o aluzie la atracţia irezistibilă a sirenelor etc.
    Povestea starbucks-ului este in unul dintre ultimele numere din Capital.


  5. eh`..aveam eu un ‘vis’ despre o cafenea ‘altfel’ in Oradea…ce s-a alege de el..Domnu` stie..


  6. asa mi-am propus cu sotia, cind ies la pensie sa deschidem o ceainarie, cu muzica buna, de cele mai multe ori live, sa imi pun biblioteca acolo, mese de disctutie, cu mese la care se poate discuta, o atfmosfera combinata intre cafenelele literare ale bucurestilor de alta data si cu borders-ul americanilor, cu licori de ceainarii turcesti amestecate cu licori de starbucks etc.


  7. :)) aproape la fel ma gandeam eu doar ca varianta cu cafea…plus inca alte cateva ‘evenimente’ (expozitii in special pentru tinerii artisti 😀 )


  8. ce zici de expozitii, concerte ah-hoc, de recitari la cald ale poetilor care, „cind le vine” sa se suie pe scaunel si sa recite, de discursuri (fara bere-n cap), un fel de „blog” in timp real. Sper ca atunci vor fi penele de curent tot mai dese, ca apa va fi mai scumpa decit vinul şi berea, că relaţiile vor fi rarissime şi toţi vor fi înfometaţi să stea de vorbă cu o personaă reală, nu cu un avatar.


  9. Librăriile Cărtureşti insuflă atmosfera asta prin locaţiile lor. Adevăru-i că muzică, în afară de cea de la casetofon, nu auzi, cel puţin mie nu mi-a fost dat, dar ajuta şi aia la crearea atmosferei. Au ceainăriile, în schimb acolo, între rafturile cu cărţi. Foarte fain, întotdeauna intru pe-acolo când am ocazia.


  10. exact ce aveam si eu in cap…un fel de ‘poiana lui Iocan’ autohtona, cu minti limpezi si luminate 🙂 … ce ziceti de un parteneriat? 😛


  11. vorbesti cu sotia, ca ea e sefa proiectului asta si, sigur, rezolvam.
    cine vine cu idei are si actiuni


  12. Starbuck? Atmosfera e ok mai nou… poti lua o caret sau laptopul si petrece acolo ore bune facind una-alta. Mai nou sunt deschise (cel putin aici in Seattle, unde-si au headquarter-ul si unde le gasesti efectiv la fiecare coltz!) de dimineata de pe la 4-5 pina dupa miezul noptii. Eu am linga casa unul deschis 24/24 si-i fain ca mai poti lua un prieten care are ca si tine insomnii si poti merge sa povestesti pina-ti vine somnu’ sau pina vine dimineata! Cafeaua? Nu-mi place la Starbucks! Aroma se pierde dincolo de taria cafelei, care are adesea un gust de „ars”…. O prefer pe aceea ce mi-o fac eu. Am un expresso maker cu pompa, am unul cu presiune de abur, o cafea cu picurator si o „french press” (vas de sticla in care pui cafeaua, fara zahar ca faci diabet! 😉 torni apa apoi pui deasupra un fel de capac su o sita ft fina si dupa ce observi ca incepe sa se lase la fund cafeaua, apesi site, cafeaua ramine la suprafata si ti-o torni… ah, e nemaipomenita!). Fiecare aparat face cafea cu gust si textura deosebita! Macinearea e diferita de asemenea pentru fiecare! Si, cafea boabe cumpar de la o firma mica, care o prajeste proaspata, la comanda, si ti-o trimite acasa prin FedEx (www.bocajava.com sau http://www.boydscofee.com, ambele EXCELENTE!). Mai puneti la socoteala si o moara electrica care are in ea efectiv doua „pietre” care se invirtesc una contra celeilalte, si tu poti regla cit de fin sa-ti macine cafeaua…In sfirsit! Mi-a lasat destul gura apa, asa ca merg sa-mi fac o cafea! Cred ca-i a doua astazi? Dar e OK ca vremea e inca tinara!


  13. aha, aia cu paharul si sita este french melange, preferata mea.
    Da, si mie, la noi vremea e batrina, e ora 11. asa ca ma duc sa ma culc si „ma tratez” miine. 🙂


  14. Noapte buna!


  15. Opinion pool:

    Starea de bine de după reluarea consumului de cafea se datorează: (a) proprietăţilor curative ale cafelei; (b) bucuriei de a recâştiga un drept pierdut, o plăcere interzisă; (c) unui efect tip „Placebo”; (d) e de fapt o iluzie; (e) o combinaţie între cele listate anterior ?

    PS Se pare că medicii îşi tot revizuiesc teoriile. Mai nou o cafea şi un pahar de vin (trebuia să mă autocenzurez?… 🙂 ) pe zi ar fi recomandate ca medicament, datorită diferitelor proprietăţi curative şi de prevenire a diferitelor afecţiuni. Partea proastă este că majoritatea celor care consumă una sau alta nu se opresc la doza recomandată. 😦


  16. da, se poate, Mihai, nu este numai autosugestie, cred eu, sau sper 🙂 ,
    – n/am pierdut nici un drept, renuntasem singur la cafea
    – cafeaua are, intr/adevar proprietati curative,
    aveam nevoie de marirea ritmului cardiac si asta se pare ca face,
    ma simt bine si cind alerg sau fac ceva cu multa adrenalina… blogareala, spre exemplu 🙂
    – da, medicii, mai ales cei mai tineri reevalueaza ideile despre ce este sanatos si ce nu
    al meu m/a trimis si la macdonalds, mi/a spus ca mincam noi altele mult mai rele decit mac/urile,
    numai ca aia chiar nu imi place.

    de obicei ma opresc la doza ceruta, o cana pe zi,
    este adevarat, cana mea seamana un pic, numai la gura, cu o caldare 🙂


  17. Ştiu că ai renunţat singur, dar probabil sub presiunea informaţional din jur cum c e un viciu nociv… altfel nu te-ai fi bucurat să iei ‘căldarea’ de toartă în fiecare dimineaţă!

    PS Ai idee daca french melange – ul este bun şi fără zahăr? Nu de alta dar eu am renunţat la combinarea ‘otrăvurilor’ de ani buni şi acum chiar nu-mi place cafeaua cu zahăr, dar aş încerca totuşi reţeta descrisă.
    Legat de Starbucks îi dau dreptate lui Ted, doar cadrul e fain, cafeaua într-adevăr are gust de ‘ars’. Poate doar dacă serveşti din cele ameţite cu fel de fel de arome, atunci nu mai simţi arsura. Dar acelea nu mai sunt cafele, în opinia mea.
    Încă ceva, dacă tot deschizi o cafenea la pensie, propun să o numeşti: La Pătrăţosu!


  18. Nuu, Mihai, la noi toată lumea bea cafea. Pocăiţii beau cafea, alcool prea, dar cafea, da.

    da, este bun şi fără zahăr, dar eu pun zahăr de trestie, brun, sau miere, am încercat şi cu miere, am încercat şi fără,

    cel mai mult îmi place fără nimic, cafeaua simplă, fără miere, zahăr, lapte etc.

    Da, aşa m-am şi gîndit la numele ceainăriei-cafenelei-literare-etc. LA PĂTRĂŢOSU – mă mai gîndesc la subtitlu.

    „un loc în care, dacă n-ai nimic de spus, îţi poţi pune o cană la gură, privind inteligent pe lîngă toartă ….” sau ceva de genul ăsta.


  19. uups, am uitat să îmi schimb avatarul, acum sînt perichoresis că pregătesc şcoala de vară.


  20. cafeaua are proprietati curative, asta-i clar ca lumina zilei


  21. Azi mu am rezistat şi am început ziua cu o cafea făcută după reţeta Pătrăţosu’. Mai aveam ceva cafea într-un pachet French Roast de la Starbucks, primit cadou de ceva vreme. Doar că nu am pus zahăr, fiindcă nu mai combin otrăvurile, chit că aveam în casă din acela brun. 🙂
    A fost bună cafeaua, laptele a atenuat complet senzţia de ‘arsură’ tipic Starbucks, ba chiar a îndulcit cafeaua. Mai mult am experimentat sentimentul de comuniune cu cafegii de aici de pe blog şi m-am gândit chiar să fac un drum La Pătrăţosu’ când va deschide cafeneaua, deşi am cale lungă până acolo!
    În rest, a fost o experienţ reuşită, dar cred că o să rămân la obiceiul meu de a bea cafeaua fără aditivi care să-i perturbe aroma. Vorba aia, câinii bătrâni nu mai învaţă trucuri noi. 🙂


  22. Ah, Mihai, french roast-ul nu imi place nici mie. Am avut un pachet. N-am putut să îl beau. Este arsă cu intenţie, aşa este concepută.
    Arsura nu este tipic starbucks, dar au cîteva produse care seamană cu ce ai băut tu.

    Pînă ajungi tu de unde eşti, cale lungă fiind, poate avem timp să deschidem măcar o copertină sub care să bem lichoarea neagră.
    bea cafeaua fără zahăr şi lapte, dar nu cumva să o fierbi, cum fac românii: 87 de grade. 🙂


  23. Deci asta e secretul arsurii de la Starbucks… Acu’ daca tot am primit-o cadou, ma sacrific si o beau, asa arsa cum e! Dar mai alternez si cu Jacobs.

    De mult nu mai fierb cafeaua. Am un kettles in care fierb apa, astept o clipa si apoi o torn in ‘caldarea’ mea in care asteapta pe fund doua lingurite de cafea. Fiindca cana este rece, probabil apa ajunge instant la 80-85 de grade. Acoper cu o farfurioara pentru 5 minute si apoi deliciu. Asa de mare ca desi e ora 18 cred ca ma duc sa mai beau ‘una mica’, Jacobs de data asta.

    PS As veni si sub copertina, dar nu pe vremuri purgatorice, precum astea.


  24. […] are, după cum ai văzut şi funcţie de cafea şi de ceai… […]



Lasă un răspuns

