h1

„Tenkiu eniuei”

Iulie 25, 2007

Ieri am primit un email care m-a încurajat să continui pentru o vreme să fac ceea ce fac.

Mă gîndeam să mă las de chestia asta. A fost un exerciţiu bun. Dar acum n-are rost după chestia cu topurile. Prietenul meu, Sebastian, spune că topurile sînt lucru dracului şi că nu are rost să mai stai pe unde se fac topuri.

Ducă-s-ar topurile şi locurile lor! Dar iată un email simpatic. Vorbim noi mai tîrziu despre topuri.

„N’am stiut a’ti gasi vreo alta adresa de email pe „patratosu” asa ca’ti scriu aici despre ceva care s’a intamplat si din cauza ta. tenkiu eniuei.
http://danibarna.wordpress.com/2007/07/23/hai-liberarea/

Poza este de trimis la concurs.

Anunțuri

27 comentarii

  1. deci aduce roade, totusi mi se pare ciudat ca are un singur articol acolo pe blog,poate va mai scrie


  2. Pai ma gândeam şi eu să îţi scriu despre ceva care ar fi foarte bine să se întâmple 🙂 Are legătură cu hutteriţii care au trecut prin Ţările Române (vezi postul „Tschetter” pe http://www.prologos.ro – acela cu duhul întărâtat 🙂 şi fii atent te rog şi la comentarii).

    Ei, acolo la comentarii, Daniel vorbeşte de nişte scrieri ale huteriţilor care ar fi în Bibliotecile din Alba Iulia, respectiv Cluj, pe care nimeni nu le-a tradus sau publicat încă.

    Ar fi extraordinar dacă cineva ar lua această provocare… şi mă gândesc că poate ceva cadre şi / sau studenţi de la UEO, ar putea să se implice… Sincer, pe mine, ca şi pe mulţi alţii, ne inspiră mai mult viaţa huteriţilor (a se vedea cartea de care vb Daniel) şi traseul lor incredibil, decât ‘Vieţile Sfinţilor’. Pe Athanasie & comp îi studiază toată lumea, dar sfinţii şi martirii noştri pare că au fost lăsaţi în plata Domnului. E vreo şansă să-i recuperăm ?


  3. ba, tocmai ca nu ai dreptate, Mihai,
    cineva studiaza cu sirg manuscrisele de la alba iulia,
    Este Adrian Papahagi dela Cluj.
    Mai serios om nu se putea, mai serios de-atit nu cred ca se poate.

    Nu, sfintii si martirii nostri nu vor fi lasati in pace 🙂
    Speram ca impreuna cu citiva prieteni sa se porneasca un proiect referitor la anabaptisti si toata traditia din care venim.
    Dar, rabdare, cu rabdarea treci marea.


  4. Eram sigur că dacă cer se va întâmpla, dar n-am anticipat că deja se întâmplă! Asta da minune – mai tare decât postul de soft piratat! (iartă-mă Dani, nu subestimez pasul enorm pe care l-ai făcut!)

    E una din puţinele dăţi când mă bucur că mi se zice că n-am dreptate! Să nu zici că nu sunt un tip franc 🙂

    Oricum, sper că rezultatele cercetărilor nu vor fi folosite doar pentru vreo comunicare ştiinţifică, făcută pe ne-ve, ci vor fi făcute cumva publice, spre ştiinţa muritorilor de rând… Parcă exista, cândva, o editură cu nume frumos, Reformatio mi se pare. Întreb şi eu, precum Iosif pe fraţii săi: ‘mai trăieşte?…’


  5. Din cate stiu Reforma „magisteriala” a avut un impact minim-dincolo de incurajarea folosirii limbii nationale- printre stramosii nostri. Anabaptismul nu cred sa fi avut nici macar impactul pe catre l-a avut calvinismul si luteranismul printre romani; asa ca, desi se poate sa fi trait anabaptisti in Transilvania, totusi istoria lor a curs paralel cu istoria noastra, a celor care ne socotim romani.
    Din cate stiu un numar mic de romani a imbratisat Reforma calvinista numai ca, date fiind imprejurarile istorice si maritisul calvinismului cu aspiratiile nationale maghiare in Ardeal, urmasii lor s-au pierdut in masa reformatilor unguri.
    Personal ma bucura istoria noastra religioasa.


  6. draga Mihai, deja se întîmplă. Este o echipa de cercetători foarte serioşi în toate domeniile. Merită încurajaţi.

    Ne bucurăm că unii dintre ei au ales să rămînă în Romania, renunţînd la posturi pe la universităţi mari din Franţa, Marea Britanie sau America.

    Unul dintre specialiştii în teologia istorică este Dr. Dr. Corneliu Simuţ, vezi corneliusimut.wordpress.com

    Sint mindru ca mi-a fost student. În prima generaţie. El se ocupa deja de aceste probleme si deja are trei carti scrise.

    Din pacate se vind la preturi prohibitive pentru noi de catre editurile din strainatate care au drepturile de publicare.

    Adrian Papahagi este un alt specialist de care sigur vom auzi.

    Dorin Dobrincu, istoric, nou numit ca director al arhivelor (pricina de mari scandaluri printre „fostii” si actualii nemernici)

    Si altii ca ei.
    Dumnezeu sa le dea sanatate.


  7. draga CNI,

    nu ma bag unde nu stiu. Dar, asa cum spuneam mai sus,
    Dr. Dr. Corneliu Simut este specialistul pe aceasta perioada si el va poate lamuri.

    pe site-ul lui este si adresa personala.


  8. Dragă C.N.I.

    Pe mine personal mă bucură orice istorie din care am ceva de învăţat. Din păcate istoria noastră religioasă, ca şi naţiune (dacă înţeleg bine unde baţi) nu prea are multe episoade care să mă entuziasmeze.

    Istoria anabaptiştilor, în general, fie că au trăit în România, fie că au trăit prin alte părţi, este de-a dreptul motivaţională şi rolul lor în dezvoltarea creştinismului este unul major. Pe mine chiar mă fascinează să citesc despre ei.

    Cu respect,
    Mihai


  9. Domnule Mihai,
    Eu va pot spune, de ex.m un episod din istoria crestinismului romanesc de care sint mandru:rezistenta stramosilor mei -si a atator altora de aici, probabil-ardeleni in fata incercarilor de calvinizare, in fata prigoanelor si tracasarilor principilor reformati ai Ardealului, iar mai tarziu, la fel, rezistenta in fata uniatismului.
    De acestea sint mandru.


  10. Domnule CNI,
    intr-adevar religia ortodoxa a trecut prin mari si grele incercari, mai ales in perioada Garzii de fier…
    ma mira totusi motivul pentru care va mindriti atit de tare..in loc sa va mindriti ca ati trimis misionari la ereticii de calvinsti si de luterani, va mindriti ca ati rezistat tuturor incercarilor ereticilor de-a face prozeliti dintre ortodocsi; trecind peste faptul ca mindria este un pacat, de ce nu va laudati ca ati adus oameni la Cristos?
    Va rog sa nu va suparati, dar la faza asta semanati cu ciobanul moldovean…


  11. Biserica Ortodoxa din Ardeal avea statutul de „religie tolerata”, statut primit de la „religiile recepte”: catolici, calvinisti, luterani si unitarieni. Poate acum veti intelege mai mult.
    Si da, ortodocsii ardeleni au trecut prin destule prigoane atat din partea catolicilor cat si a protestantilor. Nu avem dreptul sa uitam ce au indurat stramosii nostri din pricina statorniciei lor in dogmele si credinta Bisericii Rasaritului.
    Asta-i istoria.


  12. stimate CNI,
    nu cred că este cazul să facem concurs de prigoniri. Cine a lăsat mai mulţi dinţi pe jos după ce au fost loviţi de jandarmi, cine are mai mulţi ani de puşcărie adunaţi sau cine a dat cu subsemnatul mai mult la securitate.

    Cred că păstrînd proporţiile (statistic vorbind) competiţia ar fi inegală.

    Cred că putem vorbi despre lucruri de substanţă şi despre fapte istorice greu de contestat decît să jucăm acel joc al copiilor din faţa blocului meu „tata meu e căpitan, tata tău ce-i…”

    Fiecare dintre noi avem mai mult sau mai puţin sînge în spatele nostru, mai mult sau mai puţină carne arsă pe ruguri, mai mult sau mai puţine picioare şi mîini trase pe roată.

    Istoria baptiştilor musteşte de sînge şi miroase a fum de carne arsă şi e plină de măsele sparte cu patul puştii…multe dintre acestea s-au întîmplat pe teritoriul României, adică aici unde locuieşte acest neam atît de ospitalier şi bonom…


  13. ma iertati ca o sa deturnez directia discutiei de la comenturi si o sa scriu ceva pe subiectul postat. 🙂

    eu zic ca merita sa continuati cel putin din doua motive:
    1. cei care va citesc va pot cunoaste mai mult si mai bine decat o pot face cand sunteti la amvon sau in alte pozitii mai mult sau mai putin inalte. 🙂 da cred ca de asta ati si investit timp in acest proiect.:) va confirm ac da roade. 🙂
    2. oamenii in general fac topuri, orice am face. problema este ca devin vizibile doar primele pozitii si ultimele, restul nu prea conteaza. :)in cazul blogurilor se pare ca doar primele conteaza.:)daca chiar este o problema puteti sa-i pe cei de la wordpress sa nu va mai includa in top. ar fi pacat sa renuntati sa ami faceti lucrurile ca pentru Domnul, doar pentru ca unii au probleme cu faptul ca baptistii sunt bunisi consecventi in ceea ce fac. 🙂
    3. unele din posturile pe care le scrieti au o influenta mare in viata credinciosilor, poate, mai mare decat o au predicile pe care el spuneti de la amvon. cel putin in viata unor credinciosi.
    mesajul lui dani barna e o confirmare clara. 🙂 si pe mine m-a ajutat acel post sa iau anumite decizii pe care le-am amanat ceva timp. 🙂

    v-ati gandit sa scrieti ceva posturi si pe alte teme similare care ridica multe semne de intrebare? nu spun care, inca…:)


  14. „sa-i rugati” pe cei de la wordpress:)


  15. Domnule C.N.I.

    Îmi permit să vă răspund, deşi alţii mi-au luat-o înainte.

    Împărtăşesc cele spuse de gazda noastră în ultimul comentariu făcut, dar vreau să aduc câteva precizări.

    Din păcate nu cunosc cum trebuie (‘mea culpa’) istoria Transilvaniei. Totuşi, dacă nu greşesc, mari români au fost şi cei din Şcoala Ardeleană iar reprezentanţii acestei şcoli erau ‘uniaţi’. Eu am studiat istoria pe vremea comuniştilor şi ştim toţi cât de ‘preteni’ au fost comuniştii cu greco-catolicii 😦 Dar manualul şcolar, aşa măsluit cum era, acorda merite mari Şcolii Ardelene pentru emanciparea românilor ardeleni, pentru dezvoltarea identităţii naţionale, pentru europenizarea lor… Şi n-aveau nici un interes comuniştii să-i vorbească de bine pe greco-catolici. Dacă tot aţi adus aminte de acţiunile de forţă, cum interpretaţi ‘unirea’ forţată a bisericii unite cu BOR prin decret comunist? Un fapt de iubire creştină?

    Totuşi, nu acesta este scopul principal al răspunsului meu. În ignoranţa mea nu ştiu presiunile făcute de reformaţi în Ardeal. Dar ştiu bine două lucruri:

    1. oridecâte ori religia dă mâna cu politica, dracul îşi vâră şi el coada

    2. prigonirea românilor de către reformaţi (dacă a existat) în niciun caz nu s-a manifestat în mod similar cu persecuţiile îndreptate împotriva hutteriţilor, şi vreau să enumăr câteva:

    a. liderul lor, Hutter, a fost ars pe rug pentru credinţa lui
    b. discipolii lui din Transilvania au fost închişi, torturaţi, bătuţi, pentru a se lepăda de credinţă
    c. copiii hutteriţilor erau trimişi la orfelinate, pentru a nu creşte în credinţa părinţilor
    d. drepturile lor civile erau limitate sau inexistente în anumite momente
    e. intenţia declarată a prigonitorilor a fost ‘eliminarea’ lor.

    În acest context, da, anabaptiştii nu au avut un impact mare asupra localnicilor români. Înţeleg şi de ce. Probabil dacă ar fi fost lăsaţi să-şi trăiască viaţa, ar fi fost altfel.

    De aceea, în contextul punctelor 1 şi 2, noi susţinem SEPARAREA BISERICII DE STAT. Orice alianţă între cele două ‘împărăţii’ este una împotriva firii, şi istoria ne dă dreptate.

    Aveţi idee cine se cramponează de gâtul statului, indiferent de culoarea politică a stăpânirii din România? Nu-i nevoie să spuneţi, ştim cu toţii.

    Vă doresc să priviţi la viaţa anabaptiştilor şi să învăţaţi de la ei, nu o lecţie de naţionalism, ci una legată de cetăţenia pe care ne-o dorim cu toţii în cer. Prin viaţa lor trăită ca nişte miei în mijlocul lupilor, au demonstrat că au pus mai mare preţ pe Hristos decât pe avantajele vremelnice ale lumii de acum. Îmi doresc tare mult ca eu şi casa mea să le urmăm exemplul, indiferent de cost.

    Îmi cer iertare dacă am scris ceva nepotrivit în cele de mai sus.

    Cu stima,
    Mihai


  16. Mihai, te ajut eu s-o spunem p-aia dreaptă?

    Nu cred că au existat momente mai penibile în istoria Bisericii decît atunci cînd Mireasa l-a trădat pe Mire şi a fost ademenită în patul Statului.

    Veţi spune că e psihanalizabilă metafora?
    Vă rog să citiţi un pic din Ieremia despre curviile poporului Israel, aleasa Domnului şi mai vorbim.

    Cred că acum înţelelegi mîniile mele din urmă cu ceva luni cînd cîtiva dintre coreligionarii mei visau salarii verzi pe pereţii statului pentru dormitorul bisericii.
    Sancta simplicitas! Dulce inconsţienţa, periculoasa ignoranta!

    Na, c-am spus-o pînă la coadă!


  17. Aoleu, Mircea, prea m-ai laudat…
    da-mi place 🙂

    Vorba fratelui Iosif Ton cind a fost laudat pentru o predica de Iosif Morcan
    „mai, Iosife, tu esti pacatos ca ma lauzi si eu sint pacatos ca-mi place… ”

    numai atit? 🙂


  18. mai am si altele, dar nu le doau toate ca sa cadeti in pacatul mandriei 🙂
    am si critici cosntructive 🙂


  19. Sunt constient ca ideea unei biserici crestine unificate e mai mult decat utopica si putin trist cand vad ca la orice contact intre culte se aduna argumentele rezboinice ca vulturii desertului.
    Paradoxal e si faptul ca poti fi parte din trupul lui Christos dar sa nu fii recunoscut ca atare de toate bisericile crestine sau poti face parte din bisericile crestine dar sa nu fii parte din trupul lui Christos…


  20. mai aşteaptă un pic, Mircea, să degust laudele! După aia, dă-i cu criticile. Este ca spălatul pe dinţi după ce ai mîncat o friptură bună, ciolan cu fasole, spre exemplu, sau „costiţele”, preferatele lui Mihai.

    Vrei să păstrezi gustul fripturii, dar, dacă nu te speli pe dinţi, în cîţiva ani, scuipi dinţii ca pe fasole.

    Aşa că te speli pe dinţi. Critica constructivă este igienică. Şi pe ecran şi pe hîrtie.


  21. De ce mă stârneşti?!!! N-am mai mâncat ribs de la 1 mai, când, supărat că nu am găsit pe piaţă scrumbii, am dat-o pe înlocuitori 🙂

    Nici măcar n-am după ce să mă spăl pe dinţi!


  22. Nu prea inteleg despre ce-i vorba. Blog-ul nu-i printre primele in top-ul lu’ WordPress? E o problema asta? Pentru WordPress sau pentru tine?

    Pentru mine blogul asta e un loc interesant si n-am prea multe locuri interesante pe Internet (care-i mare). Stiu ca „interesant” suna un pic cam sec, dar nu vreau sa intru in amanunte. Si, in plus, imi pare bine de cunostinta. Ca la biserica nu prea cunosti pastori, vorba lui Mircea. N-ai timp. Si nici nu poti discuta cu multi din ei subiecte mai… nu stiu acum sa le zic pe nume, dar va imaginati un pastor vorbind de la amvon despre software pirat?

    Inteleg sa te lasi de asta din motive de lipsa de timp sau, mai stiu eu, motive personale, dar nu din lipsa de eficienta. La urma urmei, ce inseamna eficienta in domeniul asta? Am auzit de cineva care-a predicat intr-o celula goala.


  23. Mihai, ia chips-uri, au cu tot felul de arome! De ribbs, de cartofi prăjiţi, de cartofi noi, de pui fript, de şuncă, de ouă prăjite, de salam de vară…

    peste vreo 10 ani o să luăm o pastiluţă verde sau roză care ne va provoca un gust de costiţă pentru vreo jumătate de oră şi … gata. Aia masă! Ca cosmonauţii! (cacofonia a fost intenţionată 🙂 )


  24. Mulţumesc, Octvian, o vorbă ca asta te face cu adevărat să continui. Mulţumesc.
    Ai dreptate cu eficienţa. Eficienţa nu se măsoară nici în trafic, nici în topuri…


  25. Chipsuri nu mănânc fiindcă sunt nesănătoase, chiar dacă îmi plac cele câteva variante de tortilla care se găsesc şi pe la noi.

    Legat de pastiluţa verde, eu unul sper să vină Domnul înainte s recurgem la aşa ceva, sau măcar să mă cheme la El să-i pup tălpile 🙂

    Mai bine să facă ăştia nişte crescătorii de shrimpsi, că pe ăia nu cred că-i afectează încălzirea globală.


  26. drag Mihai,

    ştiu alea mexicane, sînt şi sosuri care imită sosurile mexicane, destul de aproape…

    Da, shrimpii, mhhhhm… o bunăciune!
    Sînt mare amator.
    Promit că prima dată cînd ne întîlnim fac cinste cu shrimpi. Promit.
    Tu faci cinste cu costiţe, după ce ajujng eu la 76.
    azi sînt la 88, de la 96 cît aveam la Congres 🙂
    încă 2 kg.


  27. inca 12 kg 🙂



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: