h1

Blogul meu e plin de moarte

August 7, 2007

Da, aveţi dreptate, blogul meu este plin de moarte. Este subiectul meu preferat. De ce? Pentru că, este adevărat, nu toată lumea are blog, dar toată lumea moare. Şi eu, în fiecare zi

Cineva spunea că sexul şi moartea sînt cele două subiecte subiecte cele mai discutate de întreaga lume. De asta s-a vîndut aşa de bine volumul IV-I din Septuaginta, pentru că acolo este şi Eclesiastul şi Cîntarea Cîntărilor. Acolo m-am ocupat de partea cu sexul, ajunge. Despre sex nu trebuie discutat şi imaginat prea mult, pentru că ajunge poezia, cu acel subiect e foarte simplu, dar despre moarte merită discutat şi cugetat.

Blogul meu este, de fapt, un fel de Requiem. I-am compus numai prima parte, Introitus. Nu ştiu cînd va fi scrisă ultima parte. S-ar putea să rămînă opus imperfectum.

Bucata mea preferată. Requiem-ul lui Mozart.

Cineva îmi scria recent „Datoria unui pastor este să îi înveţe pe alţii cum să moară”, parafrazîndu-l pe Barth. Cred că religia creştină este singura care te învaţă cum să mori cu seninătate, pentru că are în centru învierea lui Cristos.

Acesta este, probabil, unul dintre primele motive pentru care m-am făcut creştin: învăţătura asupra morţii, moartea eului, moartea în păcate şi greşeli, învierea naşterii din nou, învierea cea de la sfîrşit, prima moarte, moartea a doua…

Creştinul este un om care învaţă zilnic cum să moară. Ar trebui, precum călugării pustiei să dormim în fiecare noapte într-un sicriu. N-aveţi cumva un sicriu pentru doi?

11 comentarii

  1. Moarte, DAR moartea ca nastere din nou, moartea ca bucurie eterna, moartea ca rodire… moartea ca inceput!

    Doamne, invata-ne sa murim in fiecare zi cu bucurie! Sa fim seminte care mor pentru a aduce roada!

    (Am avut onoarea de a canta cu un cor si orchestra simfonica Requiemul de Mozart, intr-adevar o capodopera si o sarbatorire.)


  2. Elegia se transforma in doxologie atunci cand realizam ca moartea copiilor lui Dumnezeu nu este o desprindere din mana Tatalui ci o alipire mai mare de El. R.M.Rilke surprinde acest adevar mangaietor in „Toamna”:

    Cad frunzele, cad de departe, parcă
    s-ar veşteji în ceruri grădini îndepărtate;
    cu gesturi de negare cad mereu.

    Şi cade-n nopţi adînci pămîntul greu
    de lîngă stele în singurătate.

    Noi toţi cădem. Mîna de colo cade.
    Şi altele, şi toate, rînd pe rînd. Dar este Unul care ţine-n mînă
    căderea asta, nesfirşit de blînd.
    (R.M.Rilke, Toamna/ trad. A. Philippide)


  3. se zice ca Requiemul lui Mozart ar fi cea mai buna opera a sa…ciudat…cum tocmai pe asta a ales-o s-o faca perfect…poate ca nu se cade sa vorbesti (sau sa compui) oricum in fata mortii…in fata mortii nu mai isi are locul mediocritatea


  4. drept este, in fata mortii nici mediocrii nu mai sint mediocri


  5. Multumimm pentru poem, Alex.


  6. Multă vreme am crezut că asta-i poezia mea. O ştiu pe de rost de mulţi ani şi o recit în mod constant. Cu şi fără public. Ce ciudat sună din „gura” altora! Hm. Mi-ai dat de gândit.

    Şi eu am găsit un citat, care m-a făcut să zâmbesc, chiar dacă subiectul e atât de… : „Ei îmbătrâneau, apoi redeveneau copii. Moartea trăia, însă separat de cei vii, foarte preocupată să-şi facă avere…”


  7. Frumos citat, poate ne dai si sursa. Merci.


  8. Am avut o matusa care ani de zile-traind intr-o casa taraneasca de prin Apuseni alcatuita din tarnat (tinda) si soba (camera)-a dormit cu coparsheu-n soba, intre cele doua paturi pe care le avea de-o parte si de alta a ferestrei. Cand am vizitat-o am dormit si eu chiar deasupra coparsheului.
    Amu s-o dus saraca si ea. Dumnezo s-o ierte.


  9. frumoasa poveste, CNI, am dormit si eu intr-un loc ca ala, intre soba si perete, iarna, ca la sînul mamei. E unică experienţa! Cine n-a trecut pe-acolo nu înţelege ce înseamnă să dormi lin, somn uşor etc.

    M-am temut că nu am aer, că să mă îmbolnăvesc de claustrofobie! Pauză! Nici gînd. Acolo şi-au crescut copiii bătrînii noştri.
    Bun loc!


  10. @ Cristi Botezatu
    E vorba de o carte de Muriel Bloch si Atak, „Cum a revenit moartea la viata” (e in franceza), o carte pentru copii, dar m-a surprins citatul acesta care o recomanda. 🙂
    Am citit un rezumatel al ei si zicea de un paianjen, Anansi, care reuseste sa omoare Moartea dupa ce ea ii rapise o parte din familie. Cand paianjenul incearca sa ii readuca la viata pe membrii familiei sale, din greseala, scapa licoarea resuscitanta si pe cadavrul Mortii, si aceasta revine la viata.


  11. Personajul principal din „Manalive” (de G. K. Chesterton), Innocent Smith, e gasit cu un revolver in bagaj si intrebat:

    „…are you afraid of burglars? or when and why do you deal death out of that machine gun?”
    „Oh, that!” said Smith, throwing it a single glance; „I deal life out of that”…

    Il confruntase cu revolverul respectiv pe profesorul lui (Eames), cunoscut ca filosof pesimist. Intrebat de Smith (student) care e sensul vietii, profesorul ii tine o pledoarie despre viata ca o durere de care Dumnezeu ar trebui sa ne scuteasca omorandu-ne daca n-ar fi mort El Insusi („A puppy with hydrophobia would probably struggle for life while we killed it; but if we were kind we should kill it. So an omniscient god would put us out of our pain. He would strike us dead.”). Iar Smith scoate revolverul si se ofera sa-i scurteze chinurile, aparent insensibil la rugamintile lui („Oh,” zice el, „the poor puppy struggles…”). In fata mortii, pesimistul se agata de viata cu disperare si isi schimba definitiv filosofia.

    Amenintarea mortii ca metoda de resuscitare. Pistolul in trusa de prim-ajutor.

    Scuze pentru citatele in engleza, cartea e pe site-ul Project Gutenberg, dar in romana n-am reusit s-o gasesc. Imi pare rau ca n-o pot cita pe toata, nu merge povestita usor. 🙂



Lasă un răspuns

