h1

Fiiinaalmente!

August 11, 2007

În sfîrşit. Iată că toate aceste polemici tot folosesc la ceva.

Dreptul la replică este respectat. Răspunsul trimis de colegul nostru Lector dr. Aurelian Botica este publicat. Rară chestie pe Bastrix, dar tot este un bun început. Să dea Dumnezeu să ţină!

Anunțuri

21 comentarii

  1. WOW!
    nu-l stiam pe fratele Dan asa hotarit 🙂
    frumos; propun sa-l alegem presedinte de uniune (prietenii stiu de ce) 😉


  2. Parca sunteti in curtea scolii si va certati cine este mai tare, batman sau tarzan. Daca vreti sa faceti trafic din polemica e OK, dar nu sta bine unora ce se considera crestini si arunca cu ace veninoase in blogosfera.


  3. la ce te referi, mai exact?


  4. Apologia fratelui Botică este binevenită şi precisă.
    Nu e o bătălie de orgolii. Dacă e, atunci să ne fie ruşine. Totuşi, când pretinzi că eşti locuit de Duhul Sfânt nu îţi vine uşor la gură să taci la orice fel de atac barbar. Domnul Picioruş ne-a insultat credinţa, dar şi ca oameni. Nici măcar nu e vorba de pedeapsă de vreo formă sau alta.

    Sper că totul se rezumă la o apărare a unui adevăr asumat prin trăire.

    Vă rog opriţi-mă când devin irecuperabil de romantic.


  5. Ziceti ca Pr. Dorin v-a „insultat credinta”.Nu zic ba.
    dvs. insa, nu i-ati insultat-o pe a preacucerniciei sale?


  6. Preacucernicia Sa ne-a numit duşmani ai bisericii ortodoxe în virtea faptului că nu suntem ortodocşi. Eu nu îi pot considera pe ortodocşi altceva decât fraţi, chiar dacă nu sunt de acord cu tot setul de credinţe pe care îl practică. În orice biserică mirenii ascultă şi de cele mai multe ori iau de bună învăţătura fruntaşilor, a înaintemergătorilor. Dacă preotul Picioruş le spune oamenilor din parohia Dumnealui că protestanţii sunt duşmani, în virtutea naturii păcătoase a ambelor părţi, mirenii ortodocşi se vor raporta la protestanţi ca atare: ca faţă de nişte duşmani. rezultatele sunt evidente şi aşteptabile: insulte, palme, pumni, ciomege.

    Domnule CNI eu am încercat un dialog politicos cu preotul Picioruş şi pentru asta mi-a mulţumit, însă când m-a acuzat la duzină că sunt clickăr impostor şi duşman al bisericii m-a insultat atât persoana cât şi bunele intenţii, ca să nu mai spun credinţa…dar am s-o spun: mi-a insultat credinţa!

    Dacă eu îl consider frate de credinţă în virtutea învăţăturii lui Cristos Domnul, mă aştept ca în virtutea aceleiaşi învăţături să mă considere şi Dumnealui. Dar fiecare e liber să creadă ce vrea şi cum vrea. Totuşi, preotul Picioruş a rostit un mare adevăr biblic: toţi vom da socoteală!

    Cu o astfel de sentinţă escatologică nu pot decât să scriu tradiţionalul: Doamne ai milă!


  7. Eu cred ca stiu care-i principala nemultumire a Pr. orin fata de neoprotestanti-si as fi fatarnic sa zic ca nu-i si a mea: faptul numarul lor creste sau crestea ca poate lucrurile se vor mai fi stabilizat- pe seama ortodocsilor. Niciunei biserici nu ii va place sa vada cum i se fura credinciosi sau cum acestia o parasesc, pur si simplu. Da’ astea-s vremile.


  8. Am citit de n ori despre „misionari in Oltenia si Dobrogea”. Dvs. poate-i socotiti [pe olteni pagani, ortodocsii insa-i socotersc crestini (a nu se citi desavarsiti).


  9. Domnule CNI,
    Vremurile au fost dintotdeauna aşa. Dacă a crescut o biserica a fost de cele mai multe ori din pricina trecerii de la o biserică la alta. Dar din pricina unui astfel de motiv nu se cade să fim numiţi duşmani ai bisericii. Dacă i-am duce pe oameni la pierzare, la silnicie şi nelegiuire, atunci da, am fi duşmani. Mi-ar putea spune cineva care este motivul pentru care suntem numiţi duşmani şi sectanţi? Mă îndoiesc că sunt mulţi care au un răspuns logic şi pertinent. Mulţi gândesc din reflex, şi urăsc din inerţie. Lucrul cel mai grav este că unii urăsc pentru că aşa îi aud pe preoţi vorbind, pe unii ce-i drept.

    Vă dau un exemplu interesant de dragoste frăţească şi ură oarbă. Într-un sat din Sălaj biserica Ortodoxă e construită pe vârful unui deal. Protestanţii au cumpărat la poala dealului clădirea veche a şcolii care se mutase într-o clădire nouă. Au transformat-o în loc de închinare, clădirea veche adică. În timpul construcţiei preotul ortodox a cărat lemne cu o camioneta pe care a închiriat-o ca să-i ajute pe baptişti să îşi zidească lăcaşul. A lucrat până în miez de noapte la clădire, alături de protestanţi. După o vreme mirenii Domniei Sale i-au cerut să înceteze cu „nebunia” de a-i ajuta pe sectanţi că altfel fac plângere împotriva sa şi vor ca să fie trimis din localitate.

    Spuneţi-mi, cine iubeşte mai mult pe acel preot, mirenii ortodocşi sau baptişti?


  10. Nu-i consider păgâni, pentru că veţi afla de la fratele Marius şi de la prieteni de-ai mei, studenţi, că în ţara asta creştină de 2000 de ani, sunt oameni atât de izolaţi că nu ştiu cine e Cristos. Au crucea cu el răstignit la răscruci, dar nu ştiu cine sunt. Sunt păgâni în sensul că nu cunosc adevărul. Nu merită nici un fel de ură, şi nici un fel de apelativ de duşman, ei pur şi simplu nu cunosc adevărul.

    Se pare că biserica ortodoxă a rezolvat problema păgânătăţii omului prin botezul la naştere. A crede din reflex, a sluji din reflex, a face ceva pentru Dumnezeu din tradiţionalism orb, fără nici o conştientizare e trist…nu cred că e valabil. De aceea Dumnezeu mustră în diferite feluri. Trezirea spirituală nu este altceva decât re-cunoaşterea, re-întoarcerea, re-conştientizarea unor adevăruri spirituale.


  11. Deci sunt si vesti bune din Romania, nu numai tigani si manelisti care pute.


  12. Vreau sa atentionez ca domnul lector scrie „a-ti postat”, ceea ce ma face sa ma intreb … cum a devenit el… LECTOR?? Poate are dreptate, poate nu. Inca nu am citit decat 3 randuri. Cei care incep sa ii critice pe altii ar trebui sa fie foarte atenti si la fond si la FORMA atunci cand „se apuca de treaba”. Voi reveni cu impresii si dupa ce termin tot textul.


  13. Domnule C.N.I.
    nu ar trebui atunci sa faca ceva BOR pentru oameni ca sa nu-i piarda? din moment ce neoprotestantii se inmultesc furind de la ortodocsi si altii, inseamna ca le ofera o alternativa mai buna sau ca bisericile traditionale nu au puterea sa-i tina. sau vreti sa spuneti ca-i vrajim, ii ducem de nas, ii cumparam (cum spun nu putini)? ce face BOR pentru a-i convinge pe oameni sa nu mearga la baptisti? multi arunca cu acuzatii gen dr. Piciorus. credeti-ma ca tot repetind la nesfirsit ca „nu sint decit de citeva sute de ani”, „sint eretici, sectanti, nu sint adevarati romini”, etc, nu duce la nici un rezultat si nu ii tine pe oameni ortodocsi.


  14. Domnule Veres,
    Cred ca BO-si aici nu vorbesc la nivel teologioc, ci la nivelul perceptiei omului de rand-le ofera oamenilor frumusetea nelumeasca a slujbelor din care, daca va gusta cineva, va tanji si va inseta dupa Frumusetea cea vesnica, a caror oglinda acestea sint. aceasta este experienta mea. Am fost si in biserici protestante, insa nu am gasit aceasta frumusete mai presus de lume-dupa mine, cel putin-acolo.

    „Sculatu-Te-ai din mormant, Atotputernice Mantuitorule, si iadul vazand minunea s-a spaimantat si mortii s-au sculat, si faptura vazand s-a bucurat de Tine, si Adam impreuna s-a veselit, si lumea Mantuitorul meu, pururea te lauda.”

    Auzind condacul acesta azi-dimineata la Liturghie, a fost ca o briza de aer proaspat intr-o zi de vara. Asa m-am simtit. Cred ca ritul bizantin comunica bucuria Invierii lui Hristos cel mai bine intre toate celelalte rituri.


  15. Domnule C.N.I.
    asta mi-a zis o colega de liceu odata: La voi nu imi place, ca nu-i asa de complicat ca la noi.
    intrebarea cred ca ramine: ce face pentru oameni pentru a-i tine? de ce pierde BOR oameni?
    nu o sa fiu ipocrit sa spun ca noi nu pierdem.


  16. Omul prin natura sa cauta tot ce izbeşte ochiul. creştinismul nu face nici el abstracţie, din moment ce e alcătuit din oameni. Dacă nici împărăţia lui Dumnezeu nu izbeşte ochiul (şi aici e vorba de însăşi slava lui Dumnezeu în manifestare activă şi eficientă) pentru ce să acordăm o importanţă spirituală unor rituri care nu contează la judecată?

    Simplitatea exterioară protestantă compensează cu profunzimea percepţiei realităţilor împărăţiei. Împărăţia este lăuntrică nu exterioară, manifestându-se în forme nevăzute în lăuntrul omului. Interiorizarea manifestării lui Dumnezeu potoleşte nevoie de compensare exterioară. Nici la dedicarea templului lui Solomon slujba nu a putut fi dusă la bun sfârşit datorită fumului ce inunda tot lăcaşul. Preoţii au trebuit să iasă, lăsând slujba neterminată. Porunca lui Dumnezeu este ca omul să îşi taie împrejur inima, şi să îşi sfâşie inima, nu hainele. Frumuseţea şi adevărul lăuntric îl caută protestantismul. Exteriorul nu face decât să atragă atenţia de la esenţă. Uitaţi, în bisericile protestante cartea de căpătâi rămâne Scriptura pe care o citesc mulţi până la îngălbenirea paginilor. Instantaneitatea de care suntem acuzaţi, da, este nedoctă şi ne-cultă, dar dacă este sinceră valoarează mai mult decât oricare rugăciune elaborată dar seacă pentru cel care nu o trăieşte. E drept, nu strică să citim rugăciunile altora, şi să exersăm să le îmbunătăţim, dar fundamentul valabilităţii lor este duhul şi adevărul din lăuntrul lor.

    Omul nemântuit îl percepe pe Dumnezeu exterior fiinţei sale, pe când omul mântuit Îl percepe pe Dumnezeu în lăuntrul său.

    Da, frumuseţea liturghiei nu strică, dacă e spre cinstea lui Dumnezeu, fiind un manifestare a creativităţii puse în om de Dumnezeu. Dar în liturghie nu omul este central, ci Dumnezeu. Scopul omului nu este să se simtă bine la biserică, ci să se simtă în adevăr: adică dacă trebuie să plângă şi îşi plângă păcatul, aşa să fie, iar dacă trebuie să se bucure de iertare, aşa să facă. Omul trebuie să se cerceteze înlăuntrul său şi acolo să facă curat şi o liturghie de toată frumuseţea duhovnicească.


  17. e foarte frumos condacul pe care ni l-ati impartasit, domnule CNI; teologie pura; e intr-adevar foarte frumos; dar citi oameni pricep ce semifica de fapt condacul acesta? credincisul de rind crede doar in superstitii si in basme babesti;
    un exemplu: un credincios ortodox (din nordul Molodovei), auzind ca spunem ca Teoctist nu este chiar asa de curat, replica: nu-l graiti di rau pi omu’ aista, ca in 40 di zili muriti…inca astept cu teama ziua cu numarul 40 🙂
    e adevarat ca adevarul trebuie imbracat frumos, pentru ca in stare pura e prea agasant, prea „in colturi”; cred ca la aceasta se refera si apostolul cind afirma ca adevarul trebuie spus in dragoste…dar marea problema este aceea ca oamenii confunda ambalajul cu continutul; prea des se confunda semnificatul cu semnificantul (si la baptisti, din pacate)…


  18. Pt. Theodoris,

    Ai perfecta dreptate: forma si fondul, sau continutul, sunt deopotriva importante. Fara sa imi justific greselile din articol (am remarcat si eu cateva), vreau doar sa spun ca nu l-am conceput decat ca un email pt. domnul preot Piciorus. L-am scris prin cateva pauze, cand tinand pe unul din copii in brate, cand incercand sa aplanez un conflict intre doi baieti plini de energie! In final, nu l-am corectat, desi ar fi trebuit, mai ales ca ii reproseam domnului preot Piciorus unele slabiciuni academice.
    Pt. toti cititorii care au suferit citind articolul si care merita mai mult si mai bine, SCUZE!


  19. da, Dane, am patit-o si eu. Am trimis un email personal, care are cu totul alt regim decit un post sau comentariu pentru blob si mi-a fost pus on line fara permisiunea mea.

    Daca voi credeti ca asta este ok….

    Pe mine nu ma convinge deloc Dorin de intentiile lui pacinice.


  20. Oti VEres, ne pierdem si noi enoriasi.
    Simbata la o nunta un pastor mi-a impartasit urmatorul lucru:

    „A venit la noi o familie ca sa isi ceara transferul la o alta biserica.
    I-am intrebat de ce?
    Mi-au spus (de fapt, din toata familia a raspuns numai sotia, chestie inimaginabila la sora DAna 🙂 ): pentru ca acolo pot sa imi port toaletele dorite, acolo pot sa pun pe mine ce vreau si pot sa scot de pe mine ce vreau (la batic se referea)
    PAstorul a raspuns: atunci mergeti dragilor, si repede!”

    Este un anumit grup in fiecare dintre bisericile noastre care ori fac presiuni pentru schimbarea ethosului nostru traditional, ori, daca nu reusesc se muta pe unde li se da voie sa faca ce doresc.


  21. ..si bine fac ca se muta…



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: