h1

„Criza muzicii” şi muzica crizei

August 17, 2007

Se tot vorbeşte de o vreme de „criza muzicii contemporane”. Că este vorba de muzica uşoară sau de muzica liturgică, se aude vorba din bătrîni: „he, he, bre tată, bre, ce ştiţi voi, pe vremea noastră….”. Se vorbeşte de criza muzicii, dar muzica n-a intrat deloc în criză, se cîntă în continuare, mai bine sau mai prost. „Ce, manelele nu e muzică?” 🙂
Poate că, în cazul de faţă ar trebui să vorbim de muzica crizei, nu? N-am intenţionat o clipă să evit cacofonia!

Dar care este criza? Uitaţi-vă la fapte!

Anca Parghel se uită condescendent la încercările unor vedetuci autohtone să se caţere spre un amărît de sol, de voce de cap să nu mai aducem aminte, da? Lipsa educaţiei muzicale să fie pricina? Faptul că orele de muzică din şcoli sînt un fel de bătaie de joc din profesoarele care ies plîngînd de la ore, după ce locuitorii Golaniei aruncă cu ghemotoace de gumă spre catedră?

Pînă şi Romica Puceanu realiza un tremolo emoţionant faţă şi prin comparaţie cu unele personaje apărute meteoritic şi promovate datorită diferenţei de greutate şi supleţe dintre mai înainte numita şi dînsele.

Maria Tănase avea un „mood” …. şi putea cînta orice bucăţică de doină, din aproape orice zonă a ţării, cu accentul aferent.

Care să fie explicaţia pentru care Aura Urziceanu se strîmbă la emisiunea aia în care se caută în continuare talente şi nimeni nu mai poate nici măcar îngîna „Aproape linişte…”?

Muzică avem, nu este criză de muzică, dar este muzică de criză, nu avem criză în muzică, ci muzică în criză.

În ce constă criza? Într-un post viitor voi încerca o analiză de profan, de amator, amendabilă, criticabilă, la care voi puteţi adăuga sau întoarce tot ce s-a spus.
Daţi-mi voie să îmi dau şi eu cu părerea, că nu doare şi mie-mi dau… Nu?

Deci să ne dăm cu părerea peste deşte

6 comentarii

  1. Am postat si eu pe blogul meu ceva despre criza muzicii „contemporane” dar face referire exclusiva la „manele”.
    Nu numai tinerii sunt fascinati de muzica proasta dar si ceilalti cu „he, he, bre tată, bre, ce ştiţi voi, pe vremea noastră…” deveniti cu toate ca mai tarziu dar in totalitate adeptii ei, in mai mica proportie ce-i drept…(ca numar)


  2. Ai dreptate, eu ma refeream la acei nostalgici care cred că Mirabela DAuer si Angela Similea si Corina Chiriac este tot ce poate produce muzica romaneasca mai bun.
    eu cred ca se poate si mai bine decit atit.


  3. Interesant subiectul! Cred ca merita o discutie pe tema aceasta.
    Ieri, nu stiu ce m-a apucat,dar am ascultat doar muzica romaneasca. Cand spun „muzica” ma gandesc la George Enescu, Ciprian Porumbescu, Constantin Dumitrescu etc. Pacat c-a fost play back…

    Ceva fain: Sergiu Celibidache – dirijor; George Enescu – compozitor; „Rapsodia romana” – piesa interpretata; Orchestra Filarmonicii romane – interpretarea.
    Iata link-ul: http://www.youtube.com/watch?v=M5yc3yRjEe4

    Grija la deste!


  4. Celibidache este favoritul meu ca dirijor! Bravo!


  5. Iată şi un răspuns „pe burta goală”, cum spune autorul,

    http://bastrix.wordpress.com/2007/08/17/muzica-avea-o-criza-de-nervi-si-a-chemat-dentistul/

    De ce mi se pare mie că nu numai burta era goală? Poate că n-am dreptate. Dar sigur e cu gura plină! 🙂

    Doamne-ajută!


  6. Criza muzicii si muzica crizei autohtone.

    Cand spun ca afara, datorita culturii muzicale sunt mult mai multe trupe bune, am dreptate.

    Vin multi cu argumentul : E si aici muzica ok, mai ales pe sfera rock, dar nu e promovata. N-o sa fiu primul care spune ca ce se intampla in underground-ul rock si metal la noi este o gluma de doi bani : Pustani care copiaza trupe americane (cand scoala americana este cea mai simplista si hulita) si altii care se viseaza mari vedete. Daca poti alege 4-5 trupe din tot undergroundul asta…

    In tarile scandinave si Germania anual ies in jur de 10 trupe din underground si sunt produse la standarde ok .De ce ? Pentru ca sunt bune !



Lasă un răspuns

