h1

Şcoala de vară – a treia zi

August 17, 2007

A treia zi a început cu o dezbatere foarte fierbinte asupra relaţiei dintre etic-estetic, artă – artă creştină

Emilia Pop şi Natan Mladin au prezentat o lucrare în care se încearcă articularea unui construct teoretic pentru rezolvarea tensiunii dintre etic şi estetic.

Emilia Pop a prezentat premisele teoretice, apoi Natan a făcut un rezumat al posibilelor interpretări asupra pasajului cu Smochinul Blestemat din Evanghelii.
Smochinul este ilustrarea frumosului, a esteticului, în raport cu eticul, rodirea. Smochinul este un mincinos. Atrage privirea, dar ”minte”. Conceptul este învecinat cu ideea „mormintelor văruite”. Frumoase pe dinafară, din punct de vedere estetic, mincinoase din cauza lăuntrului, simbol al decadenţei etice.
Emilia Pop a revenit cu analiza povestirii lui Vasile Voiculescu, Mîntuirea Smochinului, o artă poetică.
Prezentatorii au făcut referire la relaţia dintre frumuseţe-puritate-nevinovăţie aşa cum rezultă aceasta din scrierile anticilor faţă de tradiţia creştină a interpretărilor.
S-a discutat despre cum ar trebui să arate o profesiune de credinţă a artistului creştin.
O chestiune demnă de dezbatere a fost relaţia dintre artă şi bine, artă şi rău, există o suprapunere între rău şi imoral sau sînt două categorii diferite? Există o artă creştină sau artişti creştini?
Au urmat dezbateri aprinse despre rostul şi rolul criticii şi criticilor de artă.

UPDATE

Pr. Nicolae Bodea a prezentat o lucrare despre interpretarea Sfintei Scripturi în Biserica Catolică. Au fost prezentate canoanele şi reglementările care delimitează zona de siguranţă în care se poate interpreta Biblia în conformitate cu tradiţia şi credinţa Bisericii. Lucrarea a fost descriptivă.

UPDATE

Pastor Drd. Marius Sabou a prezentat o lucrare referitoare la intenţiile evanghelistului Ioan. A fost discutată o formă verbală care poate schimba perspectiva despre funcţia acestor versete, dar şi perspectiva asupra intenţiei pe care Ioan a avut-o asupra scrierii Evangheliei. A fost analizată strategia şi mecanismului lui Ioan pentru a-şi convinge cititorii. A fost propusă o metodă de abordare a acestui text.

Metoda retorică a fost folosită încă de la început în analizarea Evangheliei. Prezentatorul s-a îndreptat asupra ei, după ce a survolat celelalte posibilităţi. După evaluarea modelelor retorice greceşti, prezentatorul ajunge la concluzia că Ioan nu foloseşte modelul retoric grec, ci un model retoric iudac care face apel la o autoritate externă, un maestru, un profet, de tipul „magister dixit”. S-a făcut apel la pasajul în care Natanael este convins prin simplul fapt că i s-a spus că este „sub smochin”.

Au luat naştere discuţii pro şi contra faptului că Ioan foloseşte modelul retoric grec sau modelul retoric ebraic.

 

UPDATE

Diac. Daniel Gligore a prezentat în finalul sesiunii de dimineaţă o meditaţie asupra Fiului Risipitor. Prezentatorul a citit textul scripturii, după care a propus o interpretare personală.

UPDATE

Actorul şi eseistul Răzvan Ionescu a susţinut o fascinantă prezentare despre memoria apei. Apelînd la rezultatele unui cercetător japonez care a demonstrat că apa formează cristale diferite în funcţie de diferiţi stimuli externi, muzică, rostire etc. Cu foarte mult aplomb şi umor, autorul prezentării a comparat textele liturgice şi noutestamentare care se referă la apă cu textele ridicole din Călăuza Ateistului, o carte tradusă din limba rusă în limba română în perioada comunistă.

Apa, ca materie în care se săvîrşeşte botezul, spălările ritualice, joacă un rol esenţial şi în Evanghelie, dar şi în vieţuirea bisericească.

UPDATE

În încheierea zilei a treia a avut loc expoziţia fotografului Voicu Bojan, Cina cea de taină.

UPDATE – IMPORTANT

Dat fiind interesul scăzut al publicului pentru tema mesei rotunde din această seară, dezbaterea a fost reprogramată pentru ultima zi şi se va desfăşura fără public.

Anunțuri

3 comentarii

  1. Este trist ca intelectuali evanghelici sa accepte compromisul ecumenic in sfera teologiei!Marii reformatori protestanti ar muri inca o data sa vada unde s-a ajuns! De ce nu ati convocat profesori universitari de calibru de la Centrul Areopagus, care predau si la Universitatea de Vest din Timisoara, sau cadre didactice de exceptionala valoare din cadrul Universitatii Bucuresti, Facultatea de Teologie?Era cazul sa fie invitat Presedintele Cultului Baptist, prof. univ. dr. OTNIEL BUNACIU, un intelectual baptist de exceptie, format la OXFORD, care este la ora actuala mult peste SORBONA!(vorbesc in cunosatinta de cauza)sau un Beniamin Faragau, cu doctorat in Marea Britanie, autor a peste 20 de carti de teologie, de certa valoare, apreciat in toata lumea, sau un Cristian Barbosu, cu master si doctorat in teologie la Dallas, o citadela a teologiei baptiste!

    Lect.univ. dr. Sorin Bulboaca
    Universitatea de Vest Vasile Goldis


  2. draga Sorin,
    citeva precizari

    1. nu stiu unde ai vazut tu compromis ecumenic aici. Realmente nu vad. Nu am trecut deloc la „pupat-imbratisat piata-ndependetii”, ci fiecare ne-am pastrat identitatea si ne-am afirmat-o clar de la bun inceput, fara a incerca cai de negociere teologica.

    2. Poti sa imi enumeri inca o data profesori universitari de calibru care se ocupa de Noul TEstament la Universitatea de Vest din Timisoara, si la celelalte scoli amintite. Eu am cautat si ce am gasit am invitat.

    3. Singurul care este pe Noul TEstament si se ocupa de acest domeniu de la Universitatea din Bucuresti a fost invitat. Lector Dr. TAvi BAban. A sustinut o lucrare excelenta. Celalat profesor care se ocupa de NT de la Bucruesti, dr. Sorin SAbau este plecat in Statele Unite.

    4. invitatia a fost deschisa pentru toata lumea, scoala a fost anuntata din Decembrie anul trecut, pe mai multe canale din spatiul electronic, faptul ca nu a existat interes din partea celor numiti de tine nu este deloc vina mea.
    La vremea respectiva cel putin dr. Bunaciu a fost anuntat de proiectul unei asemenea scoli, inainte cu mult de alegeri, de congres, intr-un cadru restrins pe masura ce se pregatea un alt proiect al unei alte scoli de vara.

    5. aceasta scoala a urmarit sa adune IN JURUL TEXTULUI ORIGINAL AL NOULUI TESTAMENT oameni interesati de o lectura „la prima mina”. Cine n-a putut citi direct in limba greaca fara dictionar a simtit acest handicap in timpul unor prezentari.
    Probabil ca anul viitor conditia de a lectura in limba greaca si latina va fi eliminatorie. Persoanele amintite au alte domenii de performanta, dar nu acesta, cu tot respectul. Puteti sa considerati ca sint elitist etc. Dar asta este. Nu cred ca vreau sa incurajez aflarea in treaba doar ca sa defilam cu nume din toate mediile.

    6. evenimentul a avut, de asemenea, si scopul de a propovadui Evanghelia intr-o alta forma. Faptul ca textul sacru ne-a strins pe toti la un loc este demn de retinut. Daca asta numesti compromis ecumenic, atunci orice lectura impreuna cu cineva care vrea sa se apropie de Sfinta Scriptura este un compromis ecumenic.

    DAca am reusit sau nu, asta este cu totul alta discutie, cel putin am incercat, Sorin!

    Daca altcineva va face mai bine, cu atit mai bine lui si tarii cu atit mai bine.

    Sa auzim de bine!


  3. Emilia Pop a fost profesoara mea de Literatura Crestina 🙂 O apreciez foarte mult



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: