h1

Muzica crizei 3

August 19, 2007

Hai să coborîm la oile noastre şi să ne uităm la cîteva dintre producţiile minunate din ultimii ani.
Am putea imagina mai multe scenarii sau situaţii posibile. Schemele sînt simplificate didactic, dar cred că nu trebuie să căutăm mult ca să le găsim şi în realitate, cu mici variaţii.

1. Primul scenariu. Oare mi se pare numai mie sau chiar se compune melodia întîi şi versurile sînt înghesuite pe acolo să se potrivească cumva. Există melodii bunicele, dar care au versuri de genul „cît am să trăiesc, te iubesc, că altfel nu vieţuiesc, la, la, la, la, la, la cafeanea ne-am întîlnit, ca să îţi arăt cît te-am iubit” etc. Melodia este baza, cuvintele, un pretext. Simţire ioc!
2. Al doilea scenariu. Dacă tot s-a obţinut melodia, de ce să nu cîntăm cu floricele, cu tot felul de încondeieri, cu oh, oh, oh, oh, sau ah, ah, ah, ah, etc.
Oftaturi, glissando-uri, la timp şi nelatimp, tot felul de înfiorări simulate din corzi vocale şi plămîni.
3. A treia situaţie. Dacă tot avem cuvinte, e bine, unele sînt bune, dacă avem şi melodie, atunci rezultă un cîntec. Cumplită este soarta urechilor şi sufletelor noastre atunci cînd pentru o bucată intitulată „Isus în Grădina Gheţimani” avem o melodia country. Versuri bune, melodia …. nu comentez, dar se potrivesc ca nuca în perete.
4. Al patrulea scenariu. Să presupunem totuşi şi situaţia în care (hai să fim generoşi) avem muzica bună, versuri care se potrivesc, dar interpretul chinuie instrumentul (pian, chitară, orgă etc. ) să găsească acordul potrivit. Muzică bună, versuri bune, potrivite între ele, dar intepretul este nepotrivit. Pentru o melodie în care se trece în relativă (din Do M în La m) să continui să introduci cu încăpăţînare Fa este o insultă. Dar se poate. Şi diletanţii insultă fără să îşi dea seama.
5. Să presupunem acum că avem melodie bună, versuri bune şi oameni care ştiu despre ce este vorba cu muzica şi acordurile. Dar…. este o obsesie pentru sunetele tari, pentru bass, spre exemplu. Nu se poate, dacă basistul sau bateristul sînt bunicei, să nu se creadă măcar jumătate din timpul de interpretare solişti. Le dai staţia mai încet, se ridică şi dau mai tare, fac semne disperate la băiatul de la staţie că „ei nu se aud”, adică ei pe ei înşişi, că nouă ne sparg timpanele, mai ales dacă nu au boxe de control. Am cîntat la chitară bass şi cunosc senzaţia că te auzi isuficient. Boxa de control m-a ajutat un pic, dar cum să trec peste ispita de a-mi face cunoscute floricelele?
6. Buun. Să presupunem acum că le avem pe toate. Melodie, versuri, instrumentişti, unii care ştiu să cînte şi impreună, nu doar să facă solistică, adică mai puţin egoişti. Mai rămîne problema melosului. Împrumutăm mult şi cu furca din afară, mai ales melos american. Sau în genul. Au şi ei vîrfurile lor, dar nu tot ce vine de dincolo de ocean sau de peste canalul Mînecii este coborît din nori. Unde sînt acele bucăţi compuse de autori români şi care ne dau posibilitatea la tot felul de variante de orchestraţie: Numai Harul, în aranjamentul lui Puiu Caciora?
7. Să presupunem că începem să sondăm cu sîrg melosul nostru românesc şi încercăm să realizăm o sinteză între acesta şi împruturi, pentru a ne descrie cel mai bine identitatea. Cu toate acestea, lipseşte diversitatea şi creativitatea în albia melosului nostru specific. Dacă ai ascultat o melodie a unei formaţii ai senzaţia de plictis imediat. Parcă ai ascultat totul. Ca formaţia Savoy pe vremuri. Comparaţi Phoenix cu Celelalte Cuvinte. Sînt extrem de previzibili. Rar vreun album la care următoarea melodie să te ia prin surprindere. Să te întoarcă din drum, să dai aparatul mai tare, că ceva este surprinzător.

voi continua, dar m-am oprit la şapte, că este număr bun 🙂

Anunțuri

33 comentarii

  1. Ce are asta cu teologia baptistă, domnu Cruceru?…Ce stil academic!!!!!!! Să pun mai multe semne de punctuaţie??????????

    Şi. vă rugăm frumos, puneţi mai multe emoticoane. Ne place alea cu galben, mai ales alea care zâmbesc.

    Mulţumim frumos, prietene!


  2. Cred ca la capitolul teorie muzicala este deja prea mult, mai ales cand vorbim de muzica romaneasca. Nici alea 12 acorduri de baza (care sunt 10 dupa unii) si notele pe chitara nu le stiu majoritatea, ce sa mai zic de pian. Cazul Keo este reprezentativ…cand se apuca live sa chinuie instrumentele alea si le insoteste de piesele lui unice si irepetabile catastrofa este iminenta. Si totusi el este un caz fericit.

    Teoria muzicala se preda prost in scoli. Note invatate mecanic, masuri batute cu mana…oare e atat de greu sa se imprumute cateva instrumente si sa se mearga pe ideea de canto modern, nu pe lalait pe note ?


  3. Domnul Bastrix intra in arena. cit curaj!


  4. Şi pe vremea lui Ceauşescu, Kross, erau formaţii ca Savoy care schimbau cuvintele, dar rămîneau aceleaşi melodii enervante şi plictisitoare.

    eu nu sînt un nostalgic după vremurile lui Ceau, aşteptarea mea este ca tocmai acum, cînd putem cumpăra şi altfel de instrumente decît de REghin, acum cînd putem să înfiinţăm şcoli private de artă, aşteptările sînt cu atît mai mari.

    festibalurile şi carnavalurile gen Cerbul de Aur şi Mamaia sînt nişte manifestări de un penibil greu de digerat.


  5. PEntru BAstrix,

    „Sa vorbim acum putin si despre patima nerationala a maniei, care pustieste, zapaceste si intuneca tot sufletul, si-l arata pe om asemenea fiarelor in vremea miscarii si lucrarii ei, mai ales pe cel ce aluneca lesne si repede spre ea. Patima aceasta se sprijina mai ales pe mandrie; prin ea se intareste si se face nebiruita. Caci pana ce e udat copacul diavolesc al amaraciunii, al supararii si al maniei, cu apa puturoasa a mandriei, infloreste si infrunzeste imbelsugat si aduce mult rod al faradelegii. Iar cladirea celui rau in suflet nu poate fi doborata, pana ce are ca sprijin si intarire temelia mandriei. Daca vrei, asadar, sa se usuce in tine arborele faradelegii (adica patima amaraciunii, a maniei si a supararii) si sa se faca neroditor, ca venind securea Duhului sa-l taie si sa-l arunce in foc cum zice Evanghelia, si sa-l scoata afara impreuna cu toata rautatea; si daca vrei sa se darame si sa se surpe casa faradelegii, pe care cel rau o zideste cu viclesug in suflet (si o face aceasta adunand de fiecare data in gand ca pietre felurite pricini intemeiate sau neintemeiate, provocate de lucruri si de cuvinte referitoare la cele materiale si ridicand in suflet o cladire a rautatii, careia ii pune ca sprijin si intarire ganduri de mandrie), sa ai smerenia Domnului neincetat in inima. Sa te gandesti cine a fost El si ce s-a facut pentru noi, si din ce inaltimi de lumina a dumnezeirii, – descoperita dupa putinta fiintelor de sus si slavita in ceruri de toata firea rationala a ingerilor, Arhanghelilor, Scaunelor, Domniilor, incepatorilor, Stapaniilor, Heruvimilor si Serafimilor si a nenumitelor Puteri spirituale, ale caror nume n-au ajuns pana la noi, dupa cuvantul tainic al Apostolului, – in ce adanc de smerenie omeneasca s-a coborat, prin negraita Sa bunatate, asemanandu-se intru toate noua, celor ce sedeam in intunericul si in umbra mortii si ajunseram robi prin calcarea lui Adam fiind stapaniti de vrajmas prin lucrarea patimilor. Caci aflandu-ne noi intr-o astfel de robie infricosata si stapaniti fiind de moartea nevazuta si vicleana, nu s-a rusinat de noi Stapanul intregii firi vazute si nevazute, ci umilindu-Se pe Sine si luand asupra Sa pe omul cazut sub patimile de ocara si sub osanda dumnezeiasca, ”s-a facut intru toate asemenea noua, afara de pacat”, adica afara de patimile de ocara. El a luat toate pedepsele trimise asupra omului pentru pacatul neascultarii de catre hotararea dumnezeiasca: moartea, osteneala, foamea, setea si cele asemenea acestora, facandu-Se ceea ce suntem noi, ca noi sa ne facem ceea ce este El; ”Cuvantul trup s-a facut”, ca trupul sa se faca Cuvant; ”fiind bogat, s-a facut sarac pentru noi, ca noi sa ne imbogatim cu saracia Lui”; s-a facut asemenea noua din multa iubire de oameni, ca noi sa ne facem asemenea Lui prin toata virtutea. Caci de unde a venit Hristos, de acolo se innoieste, prin harul si puterea Duhului; omul zidit cu adevarat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Iar prin aceasta innoire ajunge la masura dragostei desavarsite, care arunca afara frica, nemaiputand sa cada niciodata. Caci ”dragostea niciodata nu cade”, fiindca ”dragostea, zice Ioan, este Dumnezeu si cine ramane in dragoste, in Dumnezeu ramane”. De aceasta masura s-au invrednicit Apostolii si cei ce s-au nevoit asemenea lor intru virtute si s-au infatisat pe ei desavarsiti Domnului, urmand lui Hristos cu dragoste desavarsita, in toata viata lor. Gandeste-te, asadar, totdeauna fara uitare la umilirea aceasta atat de mare, pe care a luat-o Domnul asupra Sa, din negraita Sa iubire de oameni; adica la salasluirea in Maica lui Dumnezeu – Cuvantul, la luarea omului asupra Sa, la nasterea din femeie, la cresterea treptata cu trupul, la ocari, la injuraturi, la batjocuri, la luarea in ras, la barfiri, la biciuiri, la scuipari, la luarea in bataie de joc, la hlamida rosie, la cununa de spini, la osandirea lui de catre capetenii, la strigatul iudeilor celor faradelege si de acelasi neam cu El, impotriva lui: ”Ia-L, ia-L, rastigneste-l!” la cruce, la piroane, la sulita, la adaparea cu otet si fiere, la triumful paganilor, la rasul celor care treceau si ziceau: ”De esti Fiul lui Dumnezeu, pogoara-te de pe cruce si vom crede tie”, si la celelalte patimi, pe care le-a rabdat pentru noi: ”la rastignire, la moarte, la asezarea de trei zile in mormant, la coborarea la iad; la invierea din morti, la scoaterea din iad si din moarte a sufletelor, care s-au impreunat cu Domnul, la inaltarea la ceruri, la sederea de-a-dreapta Tatalui, la cinstea si la slava mai presus de toata incepatoria, Stapanirea si de tot numele ce se numeste, la inchinarea ce o aduc toti ingerii Celui intai nascut din morti, din pricina patimilor, dupa cuvantul Apostolului, care zice: ”Aceasta sa se cugete in voi, ceea ce si in Hristos Iisus, care in chipul lui Dumnezeu fiind, nu rapire a socotit a fi intocmai cu Dumnezeu, ci s-a umilit pe Sine, chip de rob luand, intru asemanarea omului facandu-se si la infatisare aflandu-se ca omul; si s-a smerit pe Sine ascultator facandu-Se pana la moarte, iar moartea a crucii, de aceea si Dumnezeu L-a preainaltat pe El si i-a daruit Lui nume mai presus de toate numele, ca in numele lui Iisus Hristos tot genunchiul sa se plece, al celor ceresti, al celor pamantesti si al celor de dedesubt”, � si urmatoarele. Iata la ce slava si inaltime L-au ridicat, dupa dreptatea lui Dumnezeu, pe Domnul facut om, pricinile mai inainte spuse. (Marcu Ascetul)”

    citat Filocalia.


  6. Pentru Pătrăţosu: dă şi nişte texte din „sfinţii părinţi” baptişti! O să ne umplem de emoţie pe faţă! Abia aşteptăm să cunoaştem pe închipuiţii „sfinţi” fondatori ai baptimsului. Se poate?


  7. Aţi devenit prea citaţional, totuşi…Mai băgaţi nişte behăituri, niştre triluri, emoticoane…Domnule conferenţiar doctor sunteţi plin de academism în tot ce faceţi. Mă uit la dv. cu un regret aparte. Vă aşteptăm maiestuoasa dv. contraofensivă, formată din:
    1. cursuri de teologie pentru spaţiul online
    2. predici baptiste
    3. recenzii de carte.
    4. comentarii la „sfinţii părinţi” baptişti
    5. să daţi la o parte masca de Pătrăţos pentru figura de conferenţiar doctor de Oradea şi noi vă vom stima. Până atunci sunteţi de râsul curcilor.


  8. Marius Cruceru avea dreptate. Mă alătur urării dumnealui:
    Dumnezeu cu mila peste el şi casa lui.


  9. Adică n-o să facă niciodată nicio boroboaţă bună şi se va ocupa tot cu pătrăţisme? Atunci acesta e un blog de diverstisment şi nu de teologie baptistă.


  10. Multumesc, domnule Dorin (Bastrix) daca va uitati cu atentie pe blog, sint trimiteri la aceste cursuri, dar acestea se predau in spatiul universitatii noastre.

    doar anumite lucruri vor fi scoase on line. Restul…

    doar o singură întrebare cu emoticon 🙂
    cine-s curcile? 🙂


  11. hai ca azi dupa slujbe am ris si ne-am distrat, miine este luni si ne asteapta pe toti munca!
    Sa fim sanatosi cu totii.

    REalmente toata chestia asta creeaza buna dispozitie daca este privita cu detasare. Daca eu nu ma supar si daca pe mine nu ma atinge, Cipri si ceilalti, de ce v-ati supara voi pe Dorin?

    trebuie sa recunoasteti ca este spumos si inepuizabil!

    Dumnezeu sa ii dea sanatate!


  12. Curcile sunt nişte curci, pătrăţoşii sunt nişte pătrăţoşi, domnule Marius, şi dv. un impostor sentimental, nu aşa, un simplu impostor, într-o lume curbă.

    Cred că e de vină, aşa cum spunea domnul Lorin Fortuna, prietenul dv. de idei, efectul unei stele polare pitice, fapt pentru care, când se încheie poarta stelară, dv. rămâneţi gorilian sau şerpilian şi dânsul avatarul lui Mihai Eminescu.

    Uităţi-vă la noi pe blog, pe partea dreaptă, că are să vă spună multe domnul Fortuna.

    Vă seamănă la temperament şi poate, şi la faţă. Numai că dânsului i se cam înroşeşte faţa de abnegaţie. Dv. vi se înroşeşte faţa de abnegaţie?


  13. Nu, nu mi se înroşeşte faţa de abnegaţie, e galbenă şi rotundă 🙂

    Sînteţi extrem de simpatic!

    vă doresc o săptămînă bună şi mai liniştită decît aceste două zile!

    Tinem legătura! (Emoticon)


  14. v-am şters ultimele comentarii petnru că aţi început să vă uraţi unul altuia „de moarte” si registrul cobora spre imprecatie fara friu!

    Oboseala, bat-o vina!

    Nu vă pierdeţi bucuria şi pacea în ciuda disputelor şi atacurilor!

    Domnul Dorin este un om inteligent şi raţional. Acum trece prin fata unei minii trecatoare. Se va convinge curind ca a gresit.

    Deocamdata trebuie sa se descarce. Daca blogul meu si persoana mea il ajuta, ma ofer cu bucurie sa fac acesta slujire de spalare a picioarelor unui semen.

    Sa dea cit poate, daca asta il ajuta! Rezist mai mult decit isi imagineaza dinsul si altii!

    Efectul katarchic este garantat!


  15. „Curcile sunt nişte curci” si poate ca iarna nu-i ca vara, asa-i? 🙂


  16. Frate Marius, acum suntem doi pe care nu ne mai deranjează Dorin. I-am spus adieu, pe blog-ul lui. A fost eliberator, liniştitor. Puterea cuvântului…

    Nu ştiu de Oti şi de Ionuţ, dar nu cred că ar fi în vreun fel afectaţi sau frustraţi, sau mai ştiu eu cum. Îi cunosc niţel şi nu par a fi tipi afectabili de astfel de copilării.


  17. Din cate stiu, un student de la Cluj a lansat ideea „emoticoncert”-ului, ca sa-si impresioneze prietena, sustine el. Audienta n-a intarziat sa reactioneze si sa… actioneze. Sigur, „legenda” spune ca Yahoo ar fi oferit bani adevarati pentru idee. Deci, nu emoticoanele sunt de vina. Poate doar teama de tot ce-i nou. 😀


  18. eu nu am mai intervenit in nici un fel in cearta cu domnul respectiv; mi-a cenzurat mai demult un comment; o saptamina covenabila tuturor 🙂


  19. convenabila (de vina e tastatura)


  20. Deci avem pe Mariusică, una bucată băiat, pe Cipi, două bucăţi, pe Oti şi pe Io: patru bucăţi la meserie.

    Patrulaterul morţii, paratrăznetul de la mijloc de codru des unde păsările ies. Credeţi că trebuie să îmi iau licenţă poetică?

    Deci cei trei sunt prietenii şi studenţii domnului Mariusică… foaie mică, care îi asmute şi nu îi lasă să doarmă în somnul ideologic.

    Halal trupă de şoc! Mai aveţi şi alţi voluntari plătiţi? Să le daţi domnule Marius o notă mare că merită.

    Mi-au mâncat aproape toată seara ca să le răspund. Am zis să se bucure şi tasta lor odată în viaţă. Orice om e liber să se dea în stambă, măcar o zi. Nu??

    A fost o ocazie unică. De mâine instaurăm cenzura CNA a blogurilor. O să fie interesant. Suntem în România şi nu ne facem complexe!

    Asta ne ocupă tot timpul…


  21. Nu pot sa imi imaginez ca preotii parohiei mele de acum, sau cei ai parohiei dinainte, s-ar fi purtat in felul Parintelui Dorin Piciorus. Nici Parintele Stephen Freeman, de ex., al carui blog il viziteaza si Parintele Dorin, nu a oferit vreodata ceva asemanator spectacolului din ultimele ceasuri, de aici si de dincolo.
    Nu sint de acord in n puncte cu protestantii, insa cred ca totusi, putem vorbi-daca vrem sa vorbim, dialogul fiind facultativ- si altfel, cu mai putine emotii si mai multa intelegere.


  22. Eu sugerez sa ii blocati IP-ul acestui domn. In acest fel nu va putea vizita nici blogul, si nici comenta. Consider ca e prea mult. Pe langa asta, cred ca majoritatea vizitatorilor ii are de pe patratosu, in acest fel stopandu-i si ascensiunea lui nemeritata. Succes!


  23. Domnul sa îl ierte pe Dorin!
    Nu va suparati pe el, nu am sa ii blochez deocamdata comentariile si nici IP-ul, cel putin pina nu trece la expresii licentioase.
    doar acelea le-am blocat pina acum,
    injuraturi de mama, de tata, de Dumnezeu, de candele, de cruci, de patrate

    pina nu trece la astfel de chestii este liber sa se exprime.

    asa cum spuneam, sa se elibereze, poate ca dupa ce oboseste se va putea discuta.
    este pacat sa se iroseasca atita retorica demna de o cauza mai buna

    Dumnezeu sa-l ierte!


  24. Am lipsit o vreme de pe aici şi văd că dl.Bastrix vine cu buldozerul…

    Păi ce e de mirare, că după atâta Perichoresis săptămâna asta, gazda noastră mai vorbeşte despre Phoenix, Savoy, etc? Zicea la România Liberă că şi Părintele Teoctist, fie-i ţărâna uşoară (adică dalele Catedralei Patriarhale), după slujbe mai dădea peste gât câteva pahare de Bohotină. Şi după aia îngâna: „Bohotină, Bohotină…” (am uitat continuarea)

    Apropos, a avut şi Savoy o melodie a lor, fanion, care nu era copiată – suna chiar bine, dar momentan nu îmi aduc aminte titlul ei…

    PS Dom’ Bastrix, eu nu sunt, n-am fost si, din păcate nici nu voi fi studentul Pătrăţosului. Nici mercenar nu sunt. Dar in faţa comentariilor dvs. mă bag de bună voie in grupul celor patru… sa fie cvintet, daa tot vorbim de muzica! O saptamână binecuvântată vă doreşte un alt ‘sectant’.


  25. Văleu, cum să zici: „Dumnezeu să-l ierte?”

    În ethosul ortodox, aşa se spune numai despre morţi! Dânsul e viu, postează din greu comentarii.


  26. la tot ce ai scris eu pot sa adaug doar ALELUIA ! 🙂


  27. Aleluia la ce, Irina?
    Sau la cine?

    Dan H.


  28. Aleluia la ce, Irina?
    Sau la cine?

    Dan H.

    ….
    cred ca de Sanziana e vorba, eu n-am zis nimic 🙂


  29. Da, scuze, snt cam imprastiat…

    Dan H.


  30. Acest om?!! preot Dorin? mi se pare de o lipsa totala de bun simt. Cred ca are ceva probleme psihice. Sincer.Un om cu atata rautate, dusmanie nu am mai vazut de mult.
    De fapt, remarca cineva din Vest, ca exista atata inversunare in predicile preotilor ortodocsi din tara noastra. Niste oameni rai si plini de ura si venin/
    Sigur, sunt si exceptii/.

    Te miri de ce a ajuns Romania in starea aceasta deplorabila.


  31. Nici eu nu sunt student de-al Patratosului, dar nu-mi place tonul PrDrd. Din cate stiu, o polemica intre intelectuali (sa nu zic si crestini) se poarta pe alt ton. Asa se strica muzica. 🙂 Scenariul 5 de mai sus, vreau sa ma aud tare, nu sa particip la o discutie. Trimitere la „Silmarillion” (Ainulindale), cu Melkor cantand de capul lui fara sa-i pese de armonie si nici de tema?


  32. CNI spune
    „Nu pot sa imi imaginez ca preotii parohiei mele de acum, sau cei ai parohiei dinainte, s-ar fi purtat in felul Parintelui Dorin Piciorus. Nici Parintele Stephen Freeman, de ex., al carui blog il viziteaza si Parintele Dorin, nu a oferit vreodata ceva asemanator spectacolului din ultimele ceasuri, de aici si de dincolo.
    Nu sint de acord in n puncte cu protestantii, insa cred ca totusi, putem vorbi-daca vrem sa vorbim, dialogul fiind facultativ- si altfel, cu mai putine emotii si mai multa intelegere.”

    VA multumesc pentru decenta pe care ati aratat-o de fiecare data in dialogurile dintre noi, chiar si atunci cind nu am fost de acord si nu au fost putine acele ocazii.

    Cred ca felul acesta de discurs este promitator in dialogul purtat de la om la om.
    Pe blogul acesta nu vom rezolva noi problele istorice si ecumenice, dar cel putin vom putea discuta ca oamenii civilizati, sper…

    Modalitatea de reactie a domnulu CNI este exemplara…
    Mi-as dori ca si dintre „tinerii nostri cu singele fierbinte” sa arate aceeasi temperanta, onestitate si deschidere.


  33. spuneti ca prima data e facuta muzica si dupa aia se inghesuie cuvintele.
    Dati-mi va rog cateva nume de compozitori crestini romani ale caror melodii se canta.
    Sincer eu in afara de Nicolae Moldoveanu nu imi amintesc vreunul.
    Si atunci daca nu este muzica versurile trebuie inghesuite pe melodiile existente.
    Sau care ar fi solutia?



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: