h1

Ce ne trebuie ca să putem învăţa Greaca?

August 30, 2007

1. Bunăvoinţă. S-ar putea crede că se găseşte pe toate drumurile. Nu! Nu confundaţi focul de paie al entuziasmului de cîteva săptămîni cu bunăvoinţa. Bunăvoinţa este o voinţă bună. Deci, voinţă şi aia trebuie să fie bună. Dacă trebuie explicaţii, dau, dar numai după scurtul şi aşteptatul concediu.

2. Bunăînvoire. Un asemenea exerciţiu este o intreprindere comunitară. Adică se întîmplă între oameni. Între oameni trebuie să fie bunăînvoire. Merg oare doi oameni împreună dacă nu se învoiesc? cum spune profetul Amos (3.3). Sper ca micuţa noastră comunitate să fie dăruită cu bunăînvoire. Discutăm, parlamentăm, rîdem, tragem de timp, ne mai şi grăbim, facem exerciţii mai uşoare, mai grele, dar să fie bunăînvoire.

3. Timp. Nu mult.  Vreo 10 minute zilnic. Nu mai mult. Vă rog eu! Aşa este şi cu rugăciunea. Se apucă cîte unul să se roage două ore. Oboseşte şi nu mai poate să se roage doi ani de zile. Firea omului fuge de greutăţi şi plictiseală. “Vă interzic” să petreceţi mai mult de 10 minute, dar, mai ales în primele săptămîni să fie zilnic.

4. Un text. Uşor de procurat. Foarte uşor. Am pregătit un text didactic pentru voi. Este AICI. Vom învăţa cum se umblă cu el. Deocamdacă trebuie să îl descărcaţi în computerele voastre şi să vă obişnuiţi cu el. Trebuie să ne uităm ca “mîţa-n calendar la el”, străin fiind de noi textul, necunoscute literele. Abia atunci, cînd nu ştii alfabetul observi cele mai multe lucruri.  “vă interzic din nou” ) (hai că mi-am intrat în rol) să vă uitaţi pe un alfabet grecesc pînă pe 1 septembrie. Este mult mai util să săriţi direct pe text. Veţi descoperi că toate semnele le ştiţi deja de la matematică. Nelu, inginerul nostru scump, totul este acolo. Dacă ai făcut matematici superioare în facultate, nu-i nici o problemă.

5. Răbdare.  Dacă începeţi să vă uitaţi peste text, nu să-l citiţi, “să vă uitaţi peste”… atunci vă trebuie răbdare şi chiar îndelungă răbdare. Aş dori să observaţi orice chichiţenie de pe text: liniuţe, accente, şerpişori, puncte, virgule, absolut tot.

6. Perseverenţă. Dacă vă apucaţi de privit textul, atunci vă trebuie un pic de stăruinţă pentru a inventaria toate semnele acelea. Le puteţi grupa? Le puteţi trece pe coloane diferite. De cîte tipuri sînt? Ce fel de semne sînt deasupra litereleor, ce fel de semne sînt sub rînduri? Ia să vedem? Cine termină primul. Am încredere în Lenuţa, că la goblenuri şi la croitorie îţi trebuie răbdare, trebuie să vezi toţi puricii ăia şi să îi înţepi în cap.

7. Un mic dicţionar.  O listă de cuvinte. Cum traducem, cum puneţi semnificaţia în dreptul cuvîntului. Ce nu veţi putea învăţa voi 233 de cuvinte noi? Sînt sigur că puteţi. Iată. Descărcaţi şi această listă. Puneţi-o bine într-un dosar. Iată AICI o altă listă. Foarte importantă. Tot timpul o vom folosi. Veţi nota fiecare cuvînt, după ce îl vom fi găsit în dicţionar. În 12 săptămîni puteţi învăţa dacă vă ţineţi de lista ASTA, absolut toate cuvintele din Prima Epistolă a Apostolului Ioan. Veţi zburda, fără nici un fel de dicţionar. Mai adăugaţi un pic şi puteţi citi şi Evanghelia după Ioan.

Deocamdată atît.

Vă rog să vă ocupaţi cu textul! Obişnuiţi-vă cu el. Încercaţi să vă uitaţi literă cu literă, semn cu semn. Dacă se poate, peste tot textul. Nu mai mult de 10 minute pe zi. Ajunge! 11 minute? Prea mult! )

Pentru unii, interesaţi rău de tot, iată o bibliografie. Se găseşte în biblioteca noastră.

Revin eu!

22 comentarii

  1. Si eu am facut greaca in facultate, adica neogreaca, dar am facut si paleografie greaca pe documente ecleziastice si nu numai. Problema este ca am uitat si ce am invatat din simplul fapt ca nu am mai exersat. Si putinul acumulat se estompeaza treptat. Daca ai vreun dictionar electronic si mai ales unul pentru paleografie ar fi ceva!!! In rest, toata stima!
    Aurel Radu, Arhivist


  2. draga Radu, sint in concediu, pentru citeva zile posturile vor merge singure, adica blogul merge singurel, ca este marisor! 🙂

    cind voi reveni, ma voi gindi si la problema pe care ai ridicat-o.

    Din Paltinis, „paradisul bloggerilor” :), dupa unii … 🙂


  3. la prima vedere mi s-a parut a fi un text din elena, dar apoi am observat influenta slava, abia daca mai pot citi. Imi amintesc ca la scoala imi faceam fitzuicile cu litere grecesti si cuvinte romanesti, pentru ca profesorul sa nu isi dea seama cu toate ca daca insista… Nu e o limba grea dar nici usoara! Sincer nu stiu cine s-ar apuca de asa ceva tocmai acum cand engleza, franceza si germana sunt la putere.

    Din fata peretelui ce vede fundul monitorului proprietatea unui blogar in cautarea paradisului … 🙂


  4. La greaca veche am avut restanta, mi-a fost o materie cam nesuferita, de fapt profa, lol. Ca pe urma am imprumutat o carte de la un preot si parca buchisind asa de pe carte mi-a fost mai usor. Incepuse sa-mi placa!


  5. care este sunetul si numele literei a 13-a din textul 1 Ioan? Nu am gasit in fila cu alfabetul. e ceva peste care am trecut cu vederea?


  6. draga RAdu Aurel, neogreaca ajuta, dar este mai bine sa faci greaca clasica inainte de neogreaca, o inveti mult mai usor pe a doua, care are un sistem gramatical simplificat. Exista dictionare electronice, gramada,
    acum pregatesc un document cu tot felul de link-uri. Inca sint in concediu 🙂

    draga Tonysss, franceza, engleza si germana sint bune fiecare pentru filozofie, pentru literatura, pentru teologie, dar fără greaca clasică nu ştiu cum ar putea cineva să studieze serios Noul TEstament, şi fără Ebraică, Vechiul. Serios! Se înţelege, există literatură în aceste trei limbi moderne şi totuşi… este ca şi cum ai viziona un film făcut în culori pe un televizor alb-negru.

    draga Deea, se rezolvă, aici nu ai de luat note şi de dat examene, sper să îţi placă şi mai mult.

    draga Cristina, dacă am numărat eu bine, este kappa, numai că este o altă grafie aleasă de tipografi, dar kappa este.


  7. Nu, exemplul tau este unul extrem de frumos dar am sa il modific. Ce rol mai au textele cand religia se bazeaza pe dogma? Crede si nu cerceta! Eu cred, restul nu mai conteaza daca cineva a gresit nu stiu ce traducere etc. E ca si cum as viziona (un film premiat cu oscar) făcut în culori pe un televizor alb-negru fara sonor si care ar avea purici exact cat sa nu vad nimic, insa caseta merge, filmul exista numai ca trebuie inteles 🙂


  8. draga Tonysss, cum s-ar fi articulat dogma fără texte şi cum poate fi aceasta aplicată fără texte? Ce rost mai are dogma fără cununa ei de texte? Nu-i adevărat, gîndirea dogmatică nu înseamnă „crede şi nu cerceta…”. Gîndirea dogmatică nu este alternativă şi opusă gîndirii raţionale.

    TExtele patristice ne demonstrează asta. Ajunge să citeşti „Despre Duhul Sfînt” al lui Vasile cel Mare ca să vezi ce înseamnă gîndire dogmatică, un tip de discurs care integrează gîndirea raţională, fără a le opune pe cele două.

    Imaginea ta este bună. Tocmai asta facem noi, profesorii de greacă, reparăm televizoare 🙂


  9. DÓGMĂ, dogme, s.f. 1. Învăţătură, teză etc. fundamentală a unei religii, obligatorie pentru adepţii ei, care nu poate fi supusă criticii şi nu admite obiecţii.
    Textul este inclus in dogma. Daca dogma este ceea ce am scris mai sus, nu prea ai nevoie de gandire rationala 🙂 oricum nu e de criticat si nu o poti obiecta 🙂
    La ce bun atatea ierarhii cand nu am nevoie de nimeni pentru a ma destainui D-zeului?
    „Prin urmare, categoria de “biserică” desemnează uniunea credincioşilor pe baza comunităţii reprezentărilor dogmatice, ritualului şi a principiilor canonice. De aceea, elementele constitutive ale bisericii sunt:
    – dogma religioasă (simbolul credinţei),
    – activitatea de cult (slujba religioasă, săvârşirea tainelor, rugăciunea),
    – organizarea bisericească.”

    pentru mai multe detalii recomand textul prof. Nistor Mihai expus pe prima mea pagina http://filozofie.3x.ro/Filosofia%20Religiei%20-%20Capitole%20PDF/VIII.%20Crestinismul.pdf


  10. tonysss e incapsulat in (pre)texte, intr-un anume tip de mentalitate si deci gandeste ca sa nu gandeasca, gandeste inconstient.
    Sic!


  11. gandesc ca sa nu gandesc? sa-ti trimit un ghid de logica andrei caci ai nevoie.


  12. Tonysss, nu lua in seama, ii trece!


  13. Dl. Patratosu ati promis ca voi (vom) vedea niste linkuri cu dictionare grecesti? Nici eu nu am mai intrat pe blog, dar astept…
    Cu stima kai evharisto poli
    gruianul@yahoo.com


  14. Draga Radu, am abandonat proiectul pînă în februarie, fii cu ochii pe site-ul cu greaca de la 1 februarie încolo, apreciez că ai răbdare…

    probleme de familie m-au împiedicat să continui şi acest proiect.

    îmi cer scuze


  15. Da,tre sa stim greceste,daca vrem litera
    si spiritul NT.
    Merita incercat.
    Agonizomai adecatelea.
    Daca vrem sa ne nevoim in ale cuviosiei,greaca e un bun exercitiu de formare duhovniceasca.
    Si,pentru ambitiosi,recomand nemteasca veche din MARTIN LUTHER-DEUTSCHE Ubersetzung.
    ,,Eternitatea exista pentru ca oameni ca mine sa poata invata limba germana”Mark Twain.
    Se poate incerca si cu greaca bag sama.


  16. saru’mana…si eu vreau sa invat greaca..ce trebuie sa fac?


  17. Ne mutam acum la http://www.mariuscruceru.ro
    sau inotam in doua luntre?. 🙂


  18. nu am stiut ca va mutati…imi cer scuze…am dat pe net despre invatatu lb gr si asta am gasit…concluzia e ca…invat gr sau nu? :(…nu imi merg linkurile spre liste:(


  19. eu am o problema cu dictionarul .. nu imi merge (o fi oare de la faptul ca sunt plecat din tara?)


  20. […] De ce? Unele lucruri necesare pentru a învăţa limba greacă nu ţin neapărat de pregătirea filologică sau de timpul petrecut cu profesorul de greacă, ci de cu totul altceva. […]


  21. salut ! la pc 7 un mic dictionar ,la iata,asta si aici iti da eroare.. missing page ! as fi foarte interesat sa le pot avea -descarca -un alt link sau ceva ajutator te rog !! iti multumesc !


  22. Reblogged this on Cristian Rugina – blog personal.



Lasă un răspuns

