h1

Ce putem învăţa unii de la alţii în domeniul teologiei?

August 31, 2007

S-ar putea ca nu mare lucru şi totuşi…

Dialogul civilizat, exorcizat de talibanisme şi purtat cu argumente, nu cu epitete, ne-ar putea aduce mari cîştiguri. Aşa cum am mai precizat şi alte dăţi, nu sînt un ecumenic entuziast cînd vine vorba de ecumenismul instituţional.

Cred însă din toată inima că o întîlnire a unor oameni de diferite confesiuni care citesc textul inspirat al Noului Testament în original, ne poate oferi multe surprize.

Am făcut asta cu atei, de ce n-aş face-o cu persoane care aparţin altor confesiuni creştine?

Este un exerciţiu foarte util să vezi textul, acelaşi text, şi prin ochii şi ochelarii teologici ai altuia. Între a pune mîinile în urechi şi a a-mi asculta „adversarul religios”, prefer a doua variantă.

Cîştigul poate fi mult mai mare dacă sîntem oneşti şi recunoaştem că studiile biblice nu au început de la noi, la Buteni.

Ce putem învăţa unii de la alţii? De la călugării iezuiţi care au lucrat pe text pot învăţa disciplina şi acribia, de la protestanţii care au pus problemele hermenuticii teoretice, elasticitatea gîndirii analitice, de la patrologul ortodox pot învăţa despre istoria interpretării unui text de-a lungul istoriei interpretării.

Cei mai buni meseriaşi constructori sînt aceia care au perspectiva de ansamblu. Zidarul zideşte în aşa fel pentru că ştie că după el vor veni electricianul şi instalatorul, instalatorul munceşte cu grijă pentru că „vede deja” prin ochii celui care finisează.

Eu încerc să văd produsul finit, respect munca celor care mi-au făcut dicţionarele de greacă, concordanţele, ediţiile de text şi recunosc smerit contribuţia altora chiar dacă nu îmi sînt coreligioanari. Egoist fiind, ascult şi ce au de zis alţii, numai pentru a mă îmbogăţi. Aici sînt incurabil! 🙂 Numai la mine mă gîndesc! 🙂

Nu există tărie a credinţei fără dezbatere în afara spaţiului confesional propriu. Marii autori de teologie au scris ce au scris pentru că au intrat în dialog, în polemică, la graniţa dintre credinţe.

Răspund acum şi la întrebarea Cum luptăm pentru credinţa care a fost dată sfinţilor o dată pentru totdeauna?. Cu siguranţă pentru a şti mai bine ceea ce credem şi de ce credem ceea ce credem, sînt necesare întîlniri periodice cu oameni care au alte convingeri. Atacurile împotriva credinţei creştine au cristalizat adevărurile dogmatice. Marile adevăruri teologice s-au spus după confruntare, nu au rezultat din sera proprie  şi nici din întîlniri „ecumenice” la care ne bem cafeaua împreună, ne zîmbim fariseic pentru a continua să ne bîrfim şi să ne ciomăgim pe teren.

Teologia autentică n-a rezultat din întîlniri în care a fost promovat political corecteness-ul de genul celor care se întîmplă zilele acestea într-un mare oraş din ţară, nici din protocoale şi tractate în care ne siluim conştiinţele, în strîmtarea convingerilor tuturor ca să rezulte fraze în care nu ne mai recunoaştem niciunul. Teologia n-a presupus încovoierea în compromis şi nici sacrificarea identităţii, dar nici alungarea dialogului şi renunţarea la înfruntarea civilizată.

Dacă nu se poate altfel, prefer prigoana şi sîngele, bărbăţia martiriului, afirmarea adevărurilor de credinţă prin piaţă cu voce profetică unei atmosfere blegi şi ipocrite, emasculate, un simulacru de dialog care lasă bisericile fiecăruia tot mai goale, dar umple arhivele de hîrtii şi dă de lucru la conţopiştii de pe lîngă  episcopii.

53 comentarii

  1. Deci ai citit Noul Testament in greaca si aramaica?


  2. gluma proasta, machiavellian? Greaca, prietene! Aia inseamna original pentru NT.
    In aramaica sint citeva fragmente in VT. Prietenii nostri specialisti in VT le stiu mai bine.
    Chiar, care sint acelea?


  3. Textul e frumos, retoric, dar problema e inutila. Sau, altfel spus, nu exista o asemenea problematica, a dialogului ecumenic.

    In linii mari, ceea ce cu adevarat conteaza este daca te afli, sau nu, intr-o forma religioasa ortodoxa. Si nu nasterea ta (sau a altuia) „verifica” asta, se poate sa fi fost „inspirat” sau dimpotriva, sa ai ghinionul sa te nasti intr-o deviatie, intr-o heterodoxie.

    Si ma tem ca dialogul interconfesional e mai degraba pierdere de timp la adevarata problema…


  4. Aoleu, domnule Radu, si cei de la Sibiu ce fac zilele alea acum?
    Deci… pierd timpul!
    Toti stim ca stim ca toti gindim asa cum gindim, dar ne place sa ne mintim in fata pe bani europeni? Asa-i
    Fain,
    tocmai am trecut prin Sibiu.
    Pregatirile, cazarea, tot orasul fierbea „că e conferinta popilor” – o citez pe tanti Maria, gazda noastra.

    Ca bine ati spus! „Pierdere de timp”
    Sint sigur ca anumite persoane, care zilele acestea vor face declaratii sforaitoare de dragoste pentru toti credinciosii, gindesc exact ca dvs.

    Sa schimbam, deci, pe ici pe colo, in locurile esentiale, dar in rest… totul sa ramina la fel in „monologul” ecumenic.

    Va salut dintr-un Sibiu ecumenicard.
    Pardon, eu la Paltinis am avut treaba! Prietenii stiu de ce ! 🙂


  5. Cea mai bună atitudine şi cel mai bun articol al dv. de până acum! Felicitările noastre, domnule pastor Cruceru. Cred că ne putem întoarce la dialog dacă mergeţi pe această linie de plutire.


  6. Cu dvs. am incheiat un pic mai in urma dialogul. Probabil n-ati fost atent la toate posturile mele. Vorbesc serios intotdeauna. Si cind pun emoticoane. 🙂

    Reluarea dialogului nu se va face in termenii fixati de dvs. si nici la initiativa dvs. Initiativa si termenii imi apartin in acest spatiu. Nu dumneavoastra evaluati estetica scrisului meu, nu imi dati calificative si note de buna purtare aici.

    Ba, am mai observat ca din cind in cind, in rindurile din spate, stirniti rumoare in clasa mea de greaca, aruncind ironii gratuite si rautati, ca de obicei.
    Va rog si pe dvs. si pe stimabilul Avad sa reveniti la codul bunelor maniere, daca doriti sa ramineti in asistenta.

    De obicei, in clasa mea eu fac regulile. Una dintre reguli este ca numai Ghita, Nelu si Lenuta si oameni ca ei, care au interes autentic si intrebari sincere, aceia pot vorbi neintrebati. In rest, eu pun intrebarile. Dictorial? Da, asa se invata greaca!

    Mai este o regula. Au dreptul sa vorbeasca cei care si-au facut si tema de casa.

    De altfel, intelegind ca din cind in cind va ocupati cu traducerea din LXX si NT, ce nevoie ati mai avea de un curs de greaca pentru incepatori? Nu ii vad utilitatea. Doar ca sa ii complexati pe dinsii? Numai ca sa faceti zgomot in sala? Nu vor rezista in ritmul dvs. alert.
    Lasati-i pe Ghita, Nelu si Lenuta sa mearga in ritmul lor, mai lent, mai pentru timplari care au lasat indelunga vreme scoala, pentru ingineri si pentru croitorese.

    Nu ii frustrati prin prezenta cuiva care scrie 30 pagini pe zi si traduce fara dictionar din greaca. Este lipsit de sensibilitate si nu vor rezista competitiei. 🙂

    Sa avem ingaduinta cu cel mai slab deci.

    Cind ma voi razgindi cu privire la dialog, va voi comunica pe toate canalele puse de dvs. la dispozitie.

    Deocamdata, pina cind nu va retrageti afirmatiile mincinoase, epitetele nedemne de o faţă bisericească, ironiile de maidan şi comentariile sarcastice, fara umor inteligent si fara ironia fina, toate acestea la adresa mea si a confratilor mei, dialogul dintre noi este intepenit.

    S-ar putea sa ramina asa multa vreme dupa cite vad.

    Astept un gest de demnitate, nu o „strecurare” printre posturi cu comentarii „în doi peri” menită să dea senzaţia celorlalţi că totul este OK.

    „Hasta la vista, Bab”…strix! 🙂


  7. Cum doriţi, domnule lector!

    Nu dorim să vă complexăm şi nici să vă enervăm.Soţul meu, azi-noapte, a vrut să remarce articolul dv. Atâta tot!

    Dacă vreţi ca el sau alţi ortodocşi să nu participe la cursul online al dv. îi ştergeţi comentariile sau puneţi un banner în dreptul cursului în care să scrieţi: „Ortodocşii nu au ce căuta la un curs online al meu, care sunt pastor baptist sau aceste persoane…” şi le enumeraţi.

    Noi nu vrem să vă presăm în niciun fel. Reamrcile noastre sunt remarcile noastre şi nu ni le retragem. Nici remarcile dv. nu cerem sa fie retrase.

    O zi bună în conintuare şi numai bine!
    Psa. Gianina.


  8. Unii devin şi rămân incorigibili.


  9. Draga domnule pastor,

    imi cer scuze ca aseara am intrerupt comentariul oarecum intempestiv. Il reiau azi asigurandu-va de toata simpatia mea pentru dumneavoastra si pentru tot ceea ce faceti.

    Ideea de „dialog” este foarte raspandita azi. Trece drept un soi de panaceu al tuturor problemelor noastre. Daca ar fi „dialogat” talibanii cu americanii, azi erau liberi. Daca Sadam ar fi „dialogat” cu Bush, azi irakienii n-ar mai fi fost eliberati, nu?

    Din pacate, „dialogul” e instrument, si complet lipsit de finalitate intrinseca, asemeni oricarui instrument. Dialog interconfesional? La ce bun? Iese macar de pupaturi, de batai duioase pe burta la final? Iese macar o bataie strasnica, interconfesionala? Nu? Atunci e inutil si narod.

    Ca sa aiba sens, dialogul trebuie sa fie dotat de o axiologie. De un Nord si de un Sud, de un Alb si de un Negru. De o gnoseologie care sa oblige, si de un discernamant. Altfel, e doar o abureala, un menuet in care toate partile se obliga sa danseze cat mai prost, pentru a nu-si jigni partenerul.

    In privinta anumitor monstruozitati care rezulta din „dialogul interconfesional”, cu aplicatie indeosebi pe cel crestin-iudaic, scriam in urma cu cateva luni un studiu destul de detaliat:

    http://elkorg-projects.blogspot.com/2005/08/radu-iliescu-tendinte-heterodoxe-n.html

    Nici azi n-as schimba ceva din ce-am scris atunci.

    Pe de alta parte un anume dialog este cu putinta, dar nu unul de tip „actiune de ONG-uri”. Este cel al cartilor, de la Sfantul Augustin la Nagarjuna, de la Ibn Arabi la Moise Maimonide, de la Maxim Marturisitorul la Shankharasharya. Si pentru asta, veti fi de acord cu mine, trebuie minte sa-i priceapa nu adunatura interconfesionala sa palavrageasca.

    Toate cele bune,
    Radu Iliescu


  10. […] am citit, din intamplare unul din ultimele articole ale domnului pastor Cruceru (vezi aici) Citind si comentariile pe marginea articolului am remarcat un lucru, si anume contradictia […]


  11. Esti hazliu tataie bastrix,

    Tu-ti faci bloguri si tot tu raspunzi si comentezi sub diferite pseudonime. Pentru asta exista citiva doctori buni, specialisti in ‘split personality’. Ce am observat din CV-ul tau este ca esti un baiat de la tara. Cu barba. Si cam atit. Din interventiile tale pe diverse site-uri rezulta clar ca nu ai pasaport. Adica nu ai calatorit pe afara sa te mai luminezi un pic, sa vezi ce gindesc si alti oameni. Nu ai vazut cum arata pe dincolo apele, muntii, vaile, riurile, padurile. Ca sa nu mai spun de universitati si scoli teologice cu vechi traditii sau vreo biblioteca serioasa, fie si ea ortodoxa. Mesteci cuvinte ca Oxford si Cambridge dar nici macar la televizor nu le-ai vazut. Asta te califica ca baiat de la tara care nu poate sa-si depaseasca conditia. Lumea asta e mai larga decit Calarasi sau Teleorman. La fel si teologia ortodoxa pe care o fetisizezi dar de care esti cam strain. Cind o sa-ti vedem vreun articol publicat de St. Vladimir’s Theological Quarterly sau de alte reviste ortodoxe prestigioase, cand o sa-ti vedem numele intr-un volum editat de Coman, Ica jr., Tofana etc, atunci o sa spunem: ia uite-l pe batrix, asa cum e el baiat de la tara, mai nestiutor si neumblat, a performat, s-a autodepasit omul. Pina atunci, ramii doar un baiat de la tara, cu barba si cu multe complexe academice. Iarta-mi colocvialitatile,
    Sarut-manusitele doamnei Geanina,
    cristi


  12. […] Sub aceste rânduri iniţiale vom reda un mesaj, scris la 2:12 azi-noapte, de Cristi, pe blogul pastorului Cruceru, în care acesta spune […]


  13. Draga Cristi, nu stiu cine esti, dar nu cred ca acesta este modul de abordare cel mai corect.
    Eu am incercat sa pastrez, in ciuda ironiei, pe care am vrut-o socratica, in cel mai rau caz, cristica, in cel mai bun caz, respectul fata de conlocutor, indiferent de limbajul acestuia si de statutul acestuia.

    Nu cred ca faptul ca Bastrix este „baiat de la tara” care s-a ridicat, scriind, citind, este relevant. Cu atit mai bine lui. Si eu om „origini sanatoase”.

    Atacul tau nu este cavaleresc si nu face decit sa stirneasca un raspuns pe masura.

    Oameni ca Bastrix jubileaza cind sint atacati in acest fel, pentru ca pot raspunde cu aceeasi moneda orcind.

    Poate ca cel mai bine ar fi sa incercam sa discutam altfel si atunci cind sintem spurcati si jigniti in toate felurile. De fapt asta ne invata Biblia, nu?


  14. Noi nu jubilăm, domnule pastor, când oamenii suferă de răutate. Noi am vrut să arătăm „onestitatea” celor care citează din Scriptură de mama focului şi când nu mai găsesc acolo nimic ca să îi „inspire” spre linşarea duhovnicească a ortodocşilor care nu le fac nimic, atunci se întorc la ce au învăţat ei mai întâi şi-ntâi (înainte de Biblie), adică la înjurătura directă şi fără ocolişuri „academice”.

    Se pare că unora le stă bună-cuviinţa pe ei, ca mătasea pe gard.

    Dacă dv, domnule pastor, aţi fi fost cu adevărat cavaler, aşa cum îi cereţi, pasă-mi-te, lui „Cristi”, aţi fi postat un protest la aluziile lui ignobile mai înainte ca noi să apucăm să vedem acest comentariu. Şi atunci v-am fi crezut că sunteţi sincer şi n-ar mai fi fost nevoie ca părintele Dorin să pună lucrurile la punct.

    Din păcate, dezavuarea acelui mesaj din partea dv vine regretabil de târziu, pt. dv., şi nu prea face decât să ne întărească încredinţarea că individul care a scris e de prin tabăra dv de ucenici „zeloşi”. Din care vreo 2-3 au nume, iar restul, mult mai mulţi (după aparenţe cam suspecte) au identitate nereperabilă.

    E de mirare însă cum dv, care sunteţi coleg cu Sf. Ioan Teologul, frate cu Părinţii pustiului şi văr primar cu Socrate, nu reuşiţi deloc să vă educaţi ucenicii din subordine, încât să nu le mai dea „buna creştere” prin piele afară, când ies în lume.

    O noapte bună şi nu ideologică!

    Psa. Gianina Picioruş


  15. stimata doamna Gianina,

    din cauza faptului ca sinteti doamna, politicos este sa va raspund.

    injuratura groasa pe care am primit-o ieri si pe care am moderat-o imediat ce am ajuns intr-o zona cu semnal nu apartinea unui coreligionar al meu. Fiecare padure are crengutele ei, de toate felurile si culorile.

    N-am reusit sa moderez comentariile din cauza faptului ca nu ajung la computer in timpul zilei. Si acum sint intr-o zona cu semnal slab. Aceasta explica intirzierea moderarii mele.

    Si injuratura adresata mie a ramas destul de mult timp pe site, si comentariul adresat sotului dvs.

    Diferenta dintre noi este ca eu nu preiau imediat raul pentru a-l amplifica si promova, dedicindu-i un post special pe blog, cum face sotul dvs.

    V-am raspuns. Ma bucur ca am terminat. De ce trebuie oare sa ma tin de nas ca si in cazul textelor scrise de sotul dvs?

    Din cauza ironiilor de prost gust raspunsul meu se scurteaza si imi creeaza acelasi gust amar ca si in dialogul cu sotul dvs. (chiar e de prost gust, doamna, chestia cu „var”, „frate” si „coleg”)

    Credeam că măcar dvs. puteti sa dialogati si in afara remarcilor sarcastice si ironiilor gratuite, atunci cind tolba cu argumente se goleste.

    aproape de oripilare, vazind alaturarea ironiei groase de gingasia feminina…

    patratosu


  16. Madam Gianina,

    Spuneati ca luati o pauza de citeva zile pentru ca va incearca o raceala dar constat ca blogariti mai vartos decit preacuviosul batrix care nici usturoi n-a mancat si nici gura nu-i miroase. Cand sunt atitea lucruri de facut pe langa casa, cand sunt atitia bolnavi de vizitat, atitea familii cu probleme care asteapta consiliere, pe d-voastra va maninca buricul degetelor ca sa blogariti pe Internet. Sincer m-ar misca profund sa va vad in spatele unei masini de cusut facind o hainita pentru cuconii din casa sau in fata aragazului pegatind o mancarica buna sotului iubit. Spre suprinderea mea, incercati dialoguri teologice. Cred ca sportul acesta e prea dificil pentru d+voastra şi chiar pentru preacinstitul batrix. Discuti teologie cu un teolog. Deocamdata in CV-urile voastre nu se vede nimic din sfera asta. Cam asta am vrut sa spun data trecuta. Poate ca am fost prea subtil. Tot ce incercati sa faceti de saptamini bune este sa demonstrati cum se pot depasi granitele bunului simt si a respectului reciproc in discutiile cu altii. Sigur ca atunci cind faci asta, riscul e sa te curentezi tu insuti. Astept cu placere sa-mi dedicati inca un articol pe blogul d-voastra. Ma amuza mai ales comentariile care, in mare parte, vadesc stiul aceleasi maini.
    Sarut-manusitele doamna, salutari lui batrix care e in calatorie, nu?
    cristi


  17. Domnule pastor, complicitatea dv tacită a fost şi este evidentă. Individul nesimţit care scrie în continuare vă admiră ca pe un mare teolog şi se consideră îndreptăţit să vă sară în ajutor, poate pentru că, în opinia sa, v-a văzut cam copleşit (paradoxal).

    Faptul că a sosit o „înjurătură” la adresa dv, tocmai la ţanc, personal mi se pare şi asta cam suspectă. Dar să zicem că este adevărată. Trebuie să vă fac cunoscut că între comentariile care sosesc la noi se află destul de multe înjurături, mai ales la adresa noastră, în marea lor majoritate din zona băieţilor de băieţi, a rockerilor sau ateilor. Însă au fost şi câteva astfel de mesaje la adresa dv din partea unor fraţi ai noştri. Diferenţa dintre noi şi dv este că la noi nu nu a devenit public niciun comentariu de acest fel.

    Ziceţi candid: „V-am răspuns. Măbucur că am terminat”. Când vă bucuraţi că aţi terminat? După ce v-aţi legat, în nenumărate postări, de Ortodoxie şi de noi, fără să aveţi nicio treabă cu Ortodoxia şi fără măcar să vă fi prezentat, în paralel, opţiunea teologică şi confesională, cu argumente şi mărturii abundente?

    Istoria aceasta despre care vorbesc poate fi verificată atât pe blog dv cât şi pe blogul nostru, cu prisosinţă.

    Ironia mea se vroia socratică. N-aţi scris dv că sunteţi coleg cu Sf Ioan Apostolul şi Teologul? N-aţi spus că gândiţi ca Părinţii pustiului? Am inventat eu cumva? Nu, n-am inventat. Deşi nu ne-aţi dovedit nicăieri că le urmaţi pilda, ba chiar îi hăituiţi pe cei care le sunt adevăraţii urmaşi şi îi cinstesc cu evlavie.

    O zi bună şi frumoasă!

    Psa. Gianina


  18. Nu totul e o conspiraţie.


  19. Nu mai am nimic de adăugat şi nici de scăzut la cele spuse, din moment ce se operează tot timpul asupra a tot ceea ce scriu cu o hermenutică a suspiciunii atît de evidentă.

    Totul este programat, aranjat, conspirat, respirat, expirat, pirat..etc.

    Se spune că cine vede peste tot demoni îi vede dinlăuntru spre afară, acolo unde ochiul este plin de întuneric… o, cît de mare trebuie să fie întunericul acela!!!

    Răutatea nu cunoaşte geografie şi n-are nici limite teritoriale, nici confesionale.

    Să fim sănătoşi! Mai ales la minte şi la suflet!


  20. „Totul este programat, aranjat, conspirat, respirat, expirat, pirat…” …aţi ajuns şi la vârsta epigonismului.

    Nu luaţi un emetiral? Iertaţi-mi demonica răutate.

    Psa. Gianina


  21. Nu va mai luati de ei, stimata doamna, ca au in agenda uniunii probleme mult mai importante (citez din … stirile baptiste): „Gasirea unor solutii pentru salarizarea PLANTATORILOR de biserici” !!!???…
    Apoi: casa de pensii, procente investite in afaceri sau in alte scopuri (cred ca se refera la sarmanii pe care vor sa-i racoleze spre zeciuiala cea de toate zilele),etc.etc.
    Pe patratul domnului Cruceru se ridica o piramida din aia de profitori nevinovati … Doamne iarta!


  22. Şi bunul Dumnezeu iartă, aşa cum spui avad, că doar El ştie cum…nu noi…


  23. Nu-i aşa că sună ciudat pentru tine, avad: plantator de biserică? Ai fost cumva în zone în care nu există nici biserică ortodoxă, nici catolică, nici protestantă? Ei vezi, acolo se duc ai noştri, cu Scriptura. Se încropeşte un grup de câţiva, uneori doar o familie, şi iaca, biserică: trupul lui Cristos.

    Zeciuiala…hm, ai încercat-o? Şi eu am s-o fac. Sună interesant, şi se pare (pe bune) că Dumnezeu cinsteşte pe cel care-l cinsteşte. Din moment ce toată creaţia este a Lui, când cere zeciuială îţi dai seama că n-o face pentru profitul propriu, că doar nu-I lipseşte nimic, ci o face pentru binele omului. În plus, a da zecea parte din venit e…mai degrabă un simbol pentru individ şi o resursă excelentă la nivel comunitar. Omul înţelege cine-I prioritatea, cine controlează totul, şi că dându-i nu face altceva decât a-L onora pe Cel care i-a dat. E ciudat…Dumnezeu cere doar a zecea parte din venit, asta înseamnă 1 leu din 10, 10 din 100, 100 din 1000 şi tot aşa…Dumnezeu nu câştigă primind ci omul câştigă dând, pentru că Dumnezeu e bun şi iartă, dar şi dă înapoi…”însutit” (adică aşa cum consideră în sfântă voia Sa)…


  24. Ma iertati, Ciprian Simut, insa chiar daca din diverse pricini nu exista o biserica ortodoxa-la cladire ma refer-intr-un anume sat, banuiesc ca satenii tot ortodocsi se numesc si au constiinta apartenentei lor la BO, prin botezul primit, prin cununiile si inmormantarile savarsite de catre preotul ortodox etc.
    Si apoi, daca n-as sti ce se intampla pe teren la asa-numitele evanghelizari, poate poate ca as crede ca misionarii nu se duc decat in satele fara nici o biserica, insa in 90% din cazuri se duc totusi in sate in care exista cel putin o biserica, daca nu si mai multe.


  25. Nu contest aceste afirmaţii, sunt adevărate, totuşi care este definiţia credinciosului adevărat, biblic?
    Care este condiţia biblică de a fi iertat de păcate? Care este condiţia biblică de a intra în cer?
    Poţi fi ortodox cu păcate neiertate?
    Apartenenţa la biserica ortodoxă garantează raiul?


  26. Dacă Biblia este fundamentul absolut al oricărei dogme atunci întrebările de mai sus sunt relevante.


  27. pentru avad,

    slujitorii Domnului intotdeauna au gasit nimerit sa planteze biserici, daca ai biblia te rog sa citesti in Faptele Apostolilor, este de preferat sa faci carare in satele unde multi care sunt numiti robii Domnului traiesc ca paginii, in pacate marii,betia curvia , divorturile, avorturile .. cind cei ce ar trebui sa-i pastoresca au probleme cu CNSAS-ul. scuza-ma ca nu prea ma pricep la scris am trait intr-o familie care desi se numea CRESTINA nu urma pe Cristos ..si aici nu doresc sa atac vre-un cult.desi se traia in pacat si eram vizitati doar cind ..se dadeau banii stiti voi prea bine cind ..se venea cu mina intinsa .nu am auzit niciodata unsfat de urmare al lui Cristos.si se ia si de pe mortii si de pe vii..mergetii prin orase si vedeti multi care cersesc in numele bisericilor..ne condamni pentru o problema interioare intima.dragii mei mor multi in Romania stitii voi unde se duc ..?in rai sau in iad ..?de ca sa fim condamnatii pentru ca plantam bisericii si avem nevoie sa ne intretinem familia..apropo Insasi Domnul ISUS, NU A NEGAT ZECIUIALA. Dargul meu nu te lepada de Cristos prin aceatsa atitudine de a nega invataturile Lui. A fi crestin insamna a-l urma pe Cristos cind nu-l mai urmez pe el si doar invataturii omenesti nu te mai poti numii crestin.un elev este elev cit se tine de scoala apoi nu mai este .un om care nu-l. urmeaza nu poate fii numit crestin.un cult nu te poate salva de judecata lui Dumnezeu.ne rugam Domnului sa se poata planta cit mai multe biserici locale care sa-l glorifice pe Cristos, unde sa se predice sfinta scriptura , pe care alti au curajul sa o nege sau sa o rupa. Credeti ca cei care rup Scripturile si nu se pocaiesc de aceasta pot sa vada raiul lui Dumnezeu?


  28. Plânge, sfâşiată, Sfânta Limbă românească!…


  29. nu plânge, se lasă folosită…


  30. Poate ca de la ortodocsi se poate invata un mod doxologic de a teologhisi:
    „Impunsa fiind coasta ta, datatorule de viata, izvoare de iertare, de viata si de mantuire, tuturor ai izvorat, si cu trupul moarte ai primit, daruindu-ne noua nemurire. Iar in mormant pus fiind, pe noi ne-ai slobozit impreuna cu Tine inviindu-ne intru slava. pentru aceasta graim:Iubitorule de oameni, slava Tie!”
    Din stihirile Stihoavnei glasului al V-le, de rand saptamana acesta, auzita la vecernia duminicii trecute.


  31. Stimate Radu Iliescu, va multumesc pentru precizarile facute si pentru articolul indicat. Il voi citi cu atentie. Se pare ca aveti dreptate. Intilnirea de la Sibiu este o astfel de intilnire de mascarada, de protocol ieftin, de pupaturi, imbratisari fariseice, batut pe burtile satule, injuraturi pe la spate, zimbete prin fata.

    De asta nu cred in ecumenismul isntitutional de gen Sibiu si alte alea.

    IPS Daniel al Moldovei este pus intr-o situatie jenanta. Vedeti articolul din Cotidianul. Sa ii fie de bine daca actioneaza in virtutea unei nadejdi in care nici el nu crede.

    Cred insa intr-un altfel de dialog, asa cum am precizat si cred ca in aceasta directie gindim aproape la fel, intr-un dialog in jurul TEXTULUI si textelor, un dialog al cartilor si al oamenilor.


  32. doamna Gianina

    dvs. spuneţi

    „Nu luaţi un emetiral? Iertaţi-mi demonica răutate”

    Ba, da, am luat! acum e mai bine!


  33. Care e rostul doxologiei?
    Este de folos lui Dumnezeu?
    Este de folos omului?
    Este de folos comunităţii?
    Este de folos mărturiei creştine în faţe celor văzute sau nevăzute?
    Cât de importantă este frumuseţea limbajului?
    Cât de importantă este repetarea formulelor?
    Cât de importantă este sinceritatea închinătorului?
    Cât de importantă este folosirea conştientă a formulelor doxologice?


  34. Nu aţi devenit încă imun la emitiral, domnule pastor? Ar trebui să consultaţi un medic care să vă trateze şi pentru „imaginaţie aseptică”.

    Psa. Gianina


  35. Nu cred că este nevoie, doamnă.
    N-am probleme cu închipuirile şi nici cu imaginaţia.
    Deşi am formaţie clasică, nu mă preocupă deloc porcăriile de la Sodoma şi Gomora, de pe la Pompei şi de aiurea, nu pe mine mă interesează pornografia în societăţile păgîne.

    http://bastrix.wordpress.com/2007/09/04/pornografia-in-societatile-pagane/

    Ciudată căutare şi mai ales, dacă tot aţi deschis subiectul, slabă critică.
    Atîtea imagini meritau o critică mai substanţială. În felul acesta greutatea cade pe imaginile porcoase şi nu pe comentariul care să le contrabalanseze.

    Spor la googălit. Cine ştie ce mai găsiţi! Aşa se explică zecile de mii de spamuri pe care le contabilizaţi. Căutaţi XXX-iştii, vă caută şi ei pe dvs.
    Eu zic că se putea şi fără imagini, nu? Comentariul era la fel de eficient, poate mai eficient. SE putea şi fără link-urile către sursele respective, nu? Era mai bine.

    Ia, după pagina cu „societăţile păgîne” mă duc din nou la pastiluţa galbenă.


  36. Încă ceva, mergînd pe linia raţionamentului dvs. în chestiunea pornografiei, pentru orice păcat pe care îl tratez prin duhovnicie sau consiliere pastorală, trebuie să îi explic mai întîi celui în păcat şi necaz cum se face păcatul, ca să îi explic apoi de ce nu trebuie să îl facă.

    Ah, ciudată logică, stranie abordare!

    Of, baptiştii ăştia, prea rapizi în reacţii, prea atenţi la detalii, prea analitici? Aşa-i?

    Nu doamnă, vă rog să citiţi încă o dată patericul egiptean ca să vedeţi acolo cam cum era abordată duhovnicia în cazuri de curvie. Cel duhovnicit nu trebuia să spună în amănunt duhovnicului tot păcatul pentru „a nu-l sminti şi pe acela.”
    Ia vedeţi un pic şi TErapeutica Bolilor Spirituale a lui JEan Claude Larchet.
    Gasiti dvs. pagina!

    E adevărat că imaginile s-ar putea să vă aducă noi căutări, dar ca şi în cazul Andrei, s-ar putea să sminţiţi pe unii.
    Să nu ne pierdem cu duhul şi să nu ne pierdem Duhul în căutare după click-uri, doamnă!

    Înapoi la Pateric măcar, dacă la Biblie nu!


  37. Ah, iar o să sară Bastrix ca din gură de şarpe să strige că m-am legat iar de Sfînta Biserică, de Părinţi, de icoane, de sfinţi, de cele sfinte… că sînt eretic numai pentru că nu îmi plac gîfîielile Andrei şi imaginile găsite de doamna.

    https://patratosu.wordpress.com/2007/05/28/ce-cauta-andra-la-teologie-pentru-azi/


  38. Domnu’ cu capul cafeniu pat(r)at! Mai caută prin trecut, olecuţă, poate afli Crucile înaintaşilor şi te ruşinezi şi matale, aşa, un pic…


  39. Lăsaţi-l, domnule Avad, că mâine scrie că e stâlpnic.

    Domnule Emetiral Pătrăţosu, nu vă supăraţi că sunt indiscretă, dar nu vreţi să o rugaţi pe soţia dv să vină şi dânsa să ne încânte puţin cu scrisul? Nu de alta, dar ca să am şi eu ce să comentez. Poate soţia dv o fi mai echilibrată şi o să mă delectez şi eu cu texte mai frumoase.

    Psa. Gianina


  40. Cineva isi cauta delectarea pe acest blog 🙂 E ceva!


  41. Gianina,
    remarca ta este ieftină.

    Tu şi Dorin deveniţi, de fapt sunteţi, maidanezii pe care îi descrieţi în ultimul articol.

    Remarcile voastre sunt de un penibil jenant. Aici excelaţi! Dacă vedeţi că subiectul atacurilor voastre rămâne drept, daţi în cei apropiaţi lui. Sunteţi josnici.

    Nu vă e greu să vă uitaţi în oglindă? Da, până acolo, aveţi vreo oglindă în care vă uitaţi? N-a crăpat încă?

    Să vă fie ruşine! (deşi n-o să vă fie)


  42. ah, era să uit, articolul cu maidanezii e o minciună tipică unor frustraţi. Numai cei care nu cunosc istoria celor două blog-uri vă pot crede pe cuvânt. Acei oameni nu au nici o vină, sunt iertabili. Voi? Nici măcar nu vă asumaţi faptele.


  43. Stimabilă Gianina,

    Soţia mea este o Doamnă! Cam atît comentez la remarca dvs. disperată şi de prost gust.
    O respect prea mult şi o iubesc prea mult ca să o las să se ia de şorţ cu dvs.

    Şi mai este ceva. Nu ştiu pe unde vă căutaţi dvs. delectarea, dar soţia mea cu siguranţă nu-şi caută delectarea prin arta păgînă antică.

    (postul cu pornografia antică este semnat de Gianina, nu de Dorin, curios, nu? http://bastrix.wordpress.com/2007/09/04/pornografia-in-societatile-pagane


  44. Draga Cipri, nu vezi că cititorii wordpress i-au şi taxat? Aceasta este singura explicaţie pentru o hărnicie şi mai mare decît a mea, dar cu rezultate modestuţe în ceea ce interesează cel mai mult cuplul respectiv, clickăiturile.

    Lumea este sătulă de alde Gigi, România Tare, VC Tudor şi alţii ca ei.

    Oricine citeşte cele două posturi, al meu şi al bastrix-ului, se convinge repede, nu trebuie să ştii istoria blogurilor.


  45. In faptul ca va legati atat de mult de postul „despre pornografie si idolatrie” in antichitate detectez o atitudine fie fariseica, fie de mironosite.


  46. Sunteţi năucitoare, Gianina:

    „…nu vreţi să o rugaţi pe soţia dv să vină şi dânsa să ne încânte puţin cu scrisul? Nu de alta, dar ca să am şi eu ce să comentez.”

    V-a apucat nostalgia vârstei când intraţi în groapa cu smolniţă? V-aţi trezit de una singură şi n-aveţi pe cine împroşca? Nu era programat niciun meci. Aţi încurcat programul / adresa / canalul / arena etc. Cu toatea acestea, de comentat, aţi comentat. Şi dacă n-aţi avut „ce” (ca să vă citez).

    Doamne, iartă-ne, că zi de zi greşimu-Ţi! Doamne, iartă!


  47. Doamne iarta`! …citind titlul acestui post si citind ultimele comentarii ma lasa asa cu un gust.. 😐


  48. De mironosite, CNI! 🙂


  49. D-le pastor,

    Eu vroiam să ne tragem de condeie cu soţia dv, nu de şorţ. Eu port şi şorţ, dar şi condei. Dacă dv spuneţi că stimabila dv soţie se împodobeşte numai cu şorţul, iar de mânuirea condeiului nu se ocupă, atunci nu mai insist.

    Sperăm numai că dânsa nu este o „Doamnă” în aceeaşi măsură în care sunteţi dv un „domn”.

    Noctem bona.

    Psa. Gianina


  50. Stimată… Gianina,

    Soţia mea are cea mai onorabilă slujbă din lume, este mamă. Poartă şi condei, dar nu pentru duelul la care o invitaţi dvs.

    Nu, eu nu sînt un domn în măsura în care ea este o Doamnă. Întotdeauna am spus că nu o merit! aici aveţi dreptate. Vă spun eu sigur!

    „Noctem bona”???? nu se scrie aşa! Iar dorinţă de epatare?

    Încercaţi pe româneşte! E mai la îndemînă, chiar dacă sîntem noi neam de latini!
    Numai în tren ne putem da mari cu latina, dacă nu se află vreun clasicist pe-acolo. 🙂
    of, of, of, ar trebui să ne apucăm şi de lecţii de latină pentru Ghiţă, Nelu şi Lenuţa şi… Gianina.


  51. Tanti Geanina,
    Vă stă mai bine în şorţ.Încercaţi nişte placintuţe bune cu dulceaţă sau nişte ardei umpluţi. Dacă vreţi, facem schimb de reţete.
    Mari


  52. Wow psa. Gianina e mai rea ca dobermanul…
    A mancat-o epiderma si acum foloseste terapia cotcodacitului agresiv si penibilo-jenant, delectand tot muritorul cu coeficientul ei ridicat,bag seama (in ale scrisului) ducand aberatiile si prostiile sale pina la limite incomensurabile , si cred ca v-a fi foarte greu sa paraseasca” Guiness Bookul ” sau aproape imposibil !
    P.S.fain ar fi un articol” splendid dar lipseste cu desavarsire ” cum spunea Caragiale.


  53. acidutu,
    vedeti ca si dvs. ii delectati pe altii cu grafii precum „V-A fi foarte greu”.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: