h1

Dumnezeu ne vrea morţi şi schilodiţi….

Septembrie 1, 2007

Şi chiar în ordinea asta.

Matei 21: 33-44 este un text remarcabil care conţine un principiu esenţial creştinismului: frîngerea, zdrobirea.

Dumnezeul nostru ne vrea morţi ca să putem trăi de-adevăratelea. Botezul creştin semnifică, prin totala imersiune, o moarte şi o înviere, în Cristos şi prin Cristos. 2 Timotei 2:11  Adevărat este cuvântul acesta: dacă am murit împreună cu El, vom şi trăi împreună cu El.  Romani 6:8  Acum, dacă am murit împreună cu Hristos, credem că vom şi trăi împreună cu El,

Cristos este piatra. O întîlnire cu El nu te poate lăsa la fel.
„Cine va cădea peste Piatra aceasta, va fi zdrobit de ea; iar pe acela peste care va cădea ea, îl va spulbera.”

Ideea este că oricum nu scapi. Nu?
La fel ca şi la pilda viţei de vie din Ioan cap. 15.
Regula numărul 1: Cine nu aduce roadă – foarfeca, este tăiat şi aruncat afară. Dacă nu se aplică regula nr. 1 se aplică

Regula numărul 2: Cine aduce roadă – FOARFECA – este tăiat ca să aducă şi mai multă roadă.

Deci tot nu scapi de foarfecă, tot nu scapi de traume. De aceea creştinismul este o religie foarte stresantă. Cu multă durere, cu mutilare şi frustrare.

Cine cade peste piatră – zdrobit, dar tot mai scapi, ca să poţi trăi pe Piatră. Dar dacă vrei să scapi de Piatră, nici gînd. Este atît de mare că oriunde ai fugi, te ajunge, sub munţi nu ai scăpare şi în gurile peşterilor, alinare. Cade Piatra peste tine şi spulberă.

Ce e zdrobit se poate vindeca şi recupera, ce este spulberat este luat de vînt precum pleava psalmului 1.

Dumnezeu ne vrea oricum morţi, ca să ne poată naşte din nou şi schilodiţi ca să putem umbla bine, ca pe Iacov după lupta cu îngerul.

Smeriţi, schilodiţi, incompleţi etc. ca să fim desăvîrşiţi, întregi şi să nu ducem lipsă de nimic.

Creştinul autentic trebuie să treacă printr-un proces dureros de moarte lăuntrică şi schilodire permanentă.

Anunțuri

14 comentarii

  1. Nu e de mirare că procesul sfinţirii este unul de zdrobire întru zidire. Tot ce nu este bun este zdrobit pentru a se putea zidi ceea ce este bun.

    Pacea lăuntrică pe care le-o urează Cristos ucenicilor nu cred că are a face cu pseudo-pacea care zâmbeşte ca o drogată indiferent cât de mare e suferinţa, şi nici nu cred că se produce o gândire pozitivistă. Pacea acea trebuie să aibe a face cu siguranţa promisiunilor lui Dumnezeu pe care credinciosul le crede datorită prezenţei Duhului în el. Cu alte cuvinte pacea aceea îngăduie ca cel credincios să treacă de la învăţăturile începutului de viaţă creştină la învăţăturile tot mai profunde. Adică la început se zideşte temelia siguranţei, care se întăreşte tot mai mult în timp, însă aceasta există.


  2. Ciudat, omul mântuit nu este un mort viu, ci este un om viu pe bune. El trece de la viaţă la viaţă, nu de la moarte la moarte.

    Învăţătura biblică rumegată şi re-rumegată nu are ca finalitate pacea decât după ce te iei de câteva ori de peri şi verşi câteva vedre de lacrimi. Oricum…odihna nu e aici ci în prezenţa lui Dumnezeu, în cer.


  3. „Botezul creştin semnifică, prin totala imersiune, o moarte şi o înviere,”
    Si daca nu-i savarsit prin cufundare deplina?
    Al meu si al multor altora, datorita traditiei putin occidentaliza(n)te din Ardeal, a fost savarsit prin turnare.


  4. depinde şi de vârstă. mântuirea este alcătuită din două elemente raţionale, conştiente: pocăinţa şi încrederea în Dumnezeu. Omul este conştient de ele şi în funcţie de ele se raportează la Dumnezeu. Tot procesul începe în, din şi de la Dumnezeu, ajunge la om, pentru a fi finalizat tot în om.

    Credinţa este o chestiune personală, de care omul se face responsabil.

    Cnille, nu pe mine m-ai întrebat, dar tot răspund: botezul copiilor mici nu cred că este valabil. Nimeni nu poate în plan ontologic să îşi asume mântuirea şi lepădarea de păcat a pruncului.


  5. am făcut un mic bubu: trebuia să scriu aşa:
    …tot procesul începe în , din şi de la Dumnezeu, ajunge în om, pentru a fi finalizat tot în DUMNEZEU, nu în om.


  6. si daca eu ACUM imi asum acel botez si credinta marturisita acolo, tot nu-i valabil?


  7. botezul acela ţine de cele vechi, dacă mântuirea este ulterioară actului primului botez. Din moment ce nu are nici o putere în sine, poate sta liniştit cu cele vechi. Botezul asumat conştient se întâmplă o singură dată, datorită semnificaţiei sale.

    E invalid pentru că nu a fost făcut în cunoştinţă de cauză. Botezul are o semnificaţie pe care omul o mărturiseşte înaintea lui Dumnezeu şi a înainte oamenilor, adică înaintea celor nevăzute şi a celor văzute. Mărturisirea este luată în seamă de Dumnezeu, la fel cum este şi mărturisirea de la Cina Domnului, care este mărturisire prin însăşirea băutul şi mâncatul pâinii. Datorită necinstii semnificaţiei, adică a batjocoririi unei realităţi spirituale eficiente şi active în lumea vizibilă şi în biserică, Dumnezeu pe unii i-a omorât…deşi erau ai Săi.

    Botezul este o icoană a unei realităţi săvârşite de Cristos şi care îi este imputată omului. Botezul trebuie făcut în cunoştinţă de cauză, adică din convingere şi asumat.


  8. Evident ca in intelegerea noastra alte semnificatii are botezul.
    Raman la ideea ca botezul nu este valid sau invalid, ci asumat sau neasumat, trait sau ignorat.
    Ma nasc intr-o anume familie cu multi ani inainte dea-mi asuma in mod mai constient, apartenenta la respectiva familie. Asa-i si cu botezul, cred.


  9. Închinarea în adevăr înaintea lui Dumnezeu nu ţine de ce vrea omul, ci de cum dictează Dumnezeu. Orice închinare contrară principiului stabilit de Dumnezeu se cere a fi împlinit.


  10. De ce np nu savarsesc botezul prin intreita afundare, aceasta fiind practica universala a Bisericii, inca de cand avem primele descrieri concrete ale ceremoniei baptismale (in NT nu exista o descriere a acesteia)?


  11. Cred ca pasajul din Romani 6 nu se refera la botezul in apa ci la identificarea prin credinta cu moartea si invierea lui Christos. Termenul botez trebuie inteles intr-o acceptiune mai larga decat imersiunea in apa – uneori inseamna asta, e drept – problema apare atunci cand asociem prin definitie folosirea termenului „botez” cu evenimentul exterior al cufundarii in apa. Exista un botez in/cu Duhul Sfant, un botez cu foc. Rom 6/3 vorbeste despre un botez in Christos Isus, botez prin care ne identificam cu moartea domnului pentru pacat si cu invierea lui la o viata noua. Intregul context al scripturii (nu citez din lipsa de timp) imi spune ca aceasta identificare si consecintele ei au loc in momentul nasterii din nou – iar aceasta precede botezul si ii da semnificatie.


  12. Domnule Barna,
    Ingenioasa exegeza si care va si avantajeaza ca evanghelic si va scuteste de unele batai de cap ce tin de istoria exegezei crestine a textului respectiv, insa, in esenta, aceasta exegeza nu este diferita de aceea care in sintagma „ucenicul pe care-l iubea Iisus” vad o confirmare neindoielnica a unui anume stil de viata, socotit pana mai deunazi, nu prea compatibil cu credinta crestina.
    Chestiunea s-ar rezolva relativ usor daca ati consulta cele mai vechi comentarii la textul respectiv, si sa vedeti la ce anume au inteles crestinii primelor veacuri ca se refera Sf. ap. Pavel acolo.


  13. Imi cer scuze pentru confuzie, insa vazusem numele „Dan Barna” la „Comentarii recente” , insa dvs. sinteti un alt dan.
    Iertare.


  14. Domnule Cnille

    Exegeza in sine nu este neaparat ingenioasa – este doar o abordare diferita, relativ diferita chiar si in spatiul evanghelic; sunt destul de multi teologi evanghelici care considera Rom 6 ca referindu-se la botezul in apa.
    Analogia cu interpretarile conferite unui anumit gest al D-ului si menite sa justifice homosexualitatea este fortata si nedreapta. Nu urmaresc sa storc din text ceea ce nu exista acolo si nu urmaresc sa justific nimic. Am propus doar o interpretare alternativa si, cred eu, care se justifica in contextul pasajului si in contextul intregii scripturi. Daca aveti o parere diferita, m-as bucura sa o aflu – evident, cu argumentele de rigoare.
    CAt despre comentarii mai vechi – sugerat-i cativa autori si titluri. Voi incerca sa ma documentez…



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: