h1

A murit Pavarotti

Septembrie 6, 2007

A murit „tenorul care a democratizat opera”. A cîntat cu Bono, cu Sting, cu James Brown.

O viaţă tumultuoasă. Căsătorii, copii, „viaţă de artist” ar spune unii.

Ce rămîne acum?

Cele 100.000.000 de înregistrări vîndute. Un record absolut.

Ce rămîne?

Concertele cu Placido Domingo şi Jose Carreras?

Faptul că au adus muzica de operă mai aproape de generaţia mea, de generaţia lor, de generaţia de după noi?

La momentul acesta îmi sună doar un singur cîntec în minte: Miserere… sono peccatore…

Ce rămîne pînă la urmă? Rămînem ce sîntem? Sau ce vom fi devenit?

Miserere, miserere
…Ma che mistero,e’la mia vita
Che mistero
Sono un peccatore

11 comentarii

  1. Scrisesem si eu azi dimineata, dar am retras postul. Sunt prea multe de spus aici si omul asta nu incape intr-un post.

    S-a spus ca nu stia sa citeasca notele (partial adevarat), ca ducea o viata boema (who didn’t…isi respecta oricum religia) si multe altele. Cert este ca Pavarotti a reusit sa patrunda in inimile iubitorilor de opera cum a patruns si in pop-culture.

    Ce se spune cand cineva cu mai putin talent muzical face vocalize ? ”Stai, ca nu esti Pavarotti”…evident, nimeni nu va mai fi.


  2. Si totusi care-i mai mare, Pavarotti sau Bocelli? Ia ascultati un duet Pavarotti cu Bocelli:

    Ce lucratura…dar parca totusi Bocelli sta mai bine pe final de nota. Ce timbru la Bocelli… sau ii chestie doar de gust!?


  3. Ştiu duetul. Dacă ar fi să aleg între cei doi, Pavarotti sau Bocelli, atunci îmi place Carerras! 🙂

    E mult mai disciplinat, mai stăpîn pe registrul acut, îmi place mai mult timbrul etc.
    Pe Pavarotti l-au făcut impresarii, media, Tibor Rudas, cele 200 de concerte, Concertele din China etc.

    Pavarotti nu este „cel mai mare tenor al secolului”, dar cu siguranţă este cel mai expus, cel mai vizionat.


  4. Da, chiar, daca esti mai „vizionat” nu inseamna ca esti mai bun. Cred ca modul in care omul acesta si-a trait viata se potriveste atat de bine cu „chipul veacului acestuia.” Totusi o viata tumultoasa in spatele scenei nu aduce fericirea pe scena. Orice bucurie aparenta in fata camerelor este o minciuna, in primul rand fata de tine insuti. Nu?
    Cred ca e un exemplu de cum sa nu traiesti.
    Ca oricum, ar zice unii, noi nu traim dupa cum dicteaza lumea…


  5. Interesanta succesiune pe blog : Nicolae Moldoveanu si apoi Luciano Pavarotti ! Am urmarit cateva secvente pe youtube cu Pavarotti in concert si apoi cateva secunde pe acelasi youtube cu fratele Niculita (va invit sa faceti experimentul !) si am ramas uimit de contrastul evident dintre cei doi ! Unul cantand pe cele mai mari concerte ale lumii, celalalt intr-o casa putin mediatizata, unul plin de vigoare si adulat de multime, celalalt cu un trup neputincios si plin de boli filmat de un anonim (nu am nimic cu acesta!)…
    Dintr-o data parca mi-au venit in minte cuvintele apostolului Pavel cand se pune pe sine in contrast cu cei din Corint : „noi slabi, voi tari, voi pusi in cinste, noi dispretuiti!”(1 Cor 4:10). Dar pana la urma iata ca si „cei tari” si „cei slabi” mor !
    De partea cealalta a vesniciei vom afla care a fost mai castigat : Lazar sau bogatul…


  6. Da, Dani, tocmai de aceea i-am pus alături.
    Instrumentul de măsură pentru oameni nu este metrul, ci tot oamenii,
    Cel ce ne măsoară pe toţi este Însuşi Fiul, Isus Cristos.

    mc


  7. Cineva a definit succesul in casnicie in felul urmator:”Succes in casnicie este ca la finalul vietii sa fi langa femeia cu care te-ai casatorit si sa o iubesti la fel de mult, daca nu si mai mult!” Din cate stiu de Pavaroti, era recasatorit, dar fratele Niculita pana in clipa mortii a ramas langa sora Lena. Cu catva timp in urma sora Lena a zis:”Il iubesc ca atunci cand m-am casatorit!” Si mai ceva: nu s-au certat niciodata! Lucru rar. Nu cred ca e necesara o masurare, pentru ca nu este nevoie, fiindca unul canta oamenilor, celalat lui Dumnezeu si aceasta este indeajuns!


  8. Andy, cam aşa ceva mi-aş dori şi eu. Sper ca asta să spună şi soţia mea despre mine în clipa morţii, sper să fie mult mai răbdătoare decît sora Lena, că şi eu sînt mult mai greu de suportat decît fr. Niculiţă.


  9. A mai cantat si cu Sepultura. De data asta stranie „democratizare”


  10. eh, despre morţi numai de bine, ştii vorba, dar … ce nu face omul pentru bani şi popularitate?


  11. Chiar daca va mai exista un mare tenor, la fel ca Pavarotti,tot nu va fi la fel de bun ca Pavarotti pentru ca el era un om deosebit pentru ca el iubea fiecare sepectator in parte.Era un om foarte foarte generos.Avea o voce extraordinara.Lumea a pierdut un om foarte important.TE IUBESC PAVAROTTI…Cu bine…



Lasă un răspuns

