h1

Odormemorizatoru

Septembrie 11, 2007

Am un aparat de fotografiat destul de bunicel. Satisfăcător. Un Nikon Coolpix 8700. Am şi un Olympus WS 331 M. Cu unul înregistrez imaginile, cu celălalt sunetele. Nu-mi trebuie cameră de filmat. Astea sînt pentru nunţi. Un fotograf bun te scuteşte de filmuleţe în care lumea simte nevoia să se scălîmbăie.

Am poze, o mulţime, cîteva mii. Nu prea mai ştiu cum să le grupez şi să le arhivez.

Am fişiere audio, cu tata, cu mama, cu predici, cu chitara, cu povestiri, cu duhovnici, cu păsări, cu greieri, cu ape şi cascade, clipoceli, fîşnituri, de toate.  ZEci de giga.

În călătoria asta spirituală pe care am numit-o concediu mi-a venit o altă întrebare în mintea mea simplă de SAncho, destul de pătrată de altfel:

De ce nu se inventează ceva şi pentru reţinut mirosurile?

Aşa mi-ar place să păstrez mirosul de pădure umedă, mirosul dulceag de ceaiuri puse la uscat, mirosul de cîmp înrourat, mirosul din casa veche de la Băuţar cu urme de ceară de albine veche topită, mirosul de brînză proapătă de la Prilipeţ, de mere în coptură de la Groşi, de miere răscoaptă şi faguri de la tata, mirosul de bulz cu brînză de burduf de la Perla Păltinişului, mirosul de cîine ud care mi-a alergat înainte, mirosul de unsoare de bicicletă, mirosul de paie din podul casei vechi a lui nea Florea.

De ce am ajuns pe lună şi vedem stelele şi nu pot să îmi păstrez mirosurile dragi?

Cine poate inventa ceva care să memoreze mirosurile. Deschizi un capac, îl laşi cîteva minute acolo, închizi capacul, tastezi nişte butoane „save as mirosul prafului de puşcă” şi cînd vrei, deschizi un alt capa, bagi nasul acolo şi te îmbeţi cu amintirile.

Să inventeze cineva odată odor-memorizatorul sau inventaţi voi alt cuvînt, olfactomemorizatorul. Nu ştiu, dar pînă mor aş vrea să îl inventeze cineva. Vă gîndiţi ce succes ar avea în industria cinematografică? La fiecare film să se sprayeze în sală mirosurile corespondente scenei?  Dacă vedeţi spaghetti în „Naşul”, să miroasă a spaghetti? Sau, cînd îi împuşcă sau îi loveşte cu parul în cap să miroasă a praf de puşcă şi a sînge?

Da în industria turismului, a relaxării? Să te duci la un terapeut şi să te trateze de scîrbe şi de greţuri cu mirosurile preferate. Aromoterapia este numai la început… Să te linişteşti nu cu mirosurile de levănţică sau ale altor plante pentru molii, ci cu mirosul muşchiului udat de apă, de cascadă etc.

Hm! S-a putea ca asta să păstreze Dumnezeu numai pentru Rai, din moment ce n-a trecut prin capul inventatorilor chestia asta.

Nu-i stimulent mai puternic al amintirilor decît mirosul! La cîţiva ani după moartea tatei, în costumul pătat de sînge păstrat de mama împăturit încă rămăsese o urmă din mirosul lui. Mama credea că este ascuns. Eu am descoperit cămaşa aia şi mapa pătată de sînge şi ultima schiţă de predică murdară de noroi şi cu urme de bocanci pe ea.

Îmi aduc aminte mirosurile, dar ca pe imaginile pe care n-am reuşit să le fotografiez niciodată.

11 comentarii

  1. Nikon 8700…mare pacat ca Nikon nu a mai reusit sa-si revina si sa mai dea un Non-SLR (bridge camera) de calitatea seriei 8000. Noroc cu D40-ul lor si cu vanzarile generate de DSLR-uri…


  2. Simt un miros de toamna pe-aici, o melancolie a amintirilor…
    Imi place atât de mult senzaţia amintirii mirosurilor dragi. E uimitor felul în care le ţinem minte, cu toată atmosfera, glasurile şi sentimentele vechi.
    Şi acum îmi place mult să adulmec şi să înregistrez amintirile cu tot cu aromă.
    Nu voi uita niciodată mirosul bunicii mele, chiar dacă nu îl voi mai simţi. E mirosul purtării de grijă şi al disciplinei, al îngrijorărilor multe şi al râsului sănătos.
    Şi în toate văd dragostea Tatălui meu ceresc, şoptită pe toate căile posibile şi chiar imposibile.


  3. eu caut un SLR acum, dar CAnon, stiu ca Nikon este cel mai bujn la lentile si la altele, este pentru profesionisti, dar CAnon imi place mult mai mult. Sper sa iau unul digital. Canon EOS Rebel.


  4. Da, unii au o memorie a mirosurilor, Ioa, ca pot sa iti spuna exact a ce miroase si de cite ori au mai intilnit in viata mirosul respectiv. Il identifica perfect. Stiu sa deosebeasca si menta salbatica de menta buna, urzicile de potbal etc.

    Eu am citeva mirosuri pe cre le-as incapsula, daca as putea.

    cei de la BENQ am inteles ca fac un videoproiector care sa arda uleiuri esentiale in timp ce te uiti la un film, dar fara nici o legatura cu ce se vede pe ecran.

    Mirosurile sint pomenite foarte mult in Biblie,

    Se vorbeste de jertfe de „bun miros”, ai mirosit vreodata carne facuta scrum? Cum poate fi aia de bun miros?


  5. Canon si Nikon se lupta pe acelasi sector de public si problema este mai mult de preferinta. (Desi modelul nou anuntat de Nikon cam ”rupe”)

    Recomand Canon 350D – e putin mai vechi dar este excelent si acum vine cu un super obiectiv in kit. Mai exista si varianta D40 de la Nikon.


  6. da, stiu ambele modele, imi lasa gura apa, D40-ul este foarte scump inca.
    Canon 350D este cu adevarat o alegere excelenta,

    uitati aici un site bun de comparatie

    http://www.dpreview.com/

    uite ceva bun 🙂

    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos40d.asp?dontcount=1

    ceva accesibil, intre slr si camerele point and shot

    http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s5is.asp


  7. http://www.digicombos.com/product_p/cnxt1855gb1nf.htm

    Canon EOS Rebel la un pret bun, zic eu!


  8. Reblogged this on Marius Cruceru and commented:

    tocmai mă pregătesc să mă duc într-o zonă în care aș avea nevoie de un astfel de aparat


  9. s-a inventa eau de cologne / parfumul / lumanarile parfumate / balsamul de rufe :))


  10. Si pe mine unele mirosuri ma duc inapoi in timp. Am cautat intr-o zi nu demult printr-o cutie cu lucruri ramase de la Buna mea…dar cu vremea si mirosul a disparut.
    Am insa un miros pe care l-am dedicat ignorantei…Cind am venit in America si am fost la mall pentru prima data, am intrat la Macys pe la cosmetice si mi-a lovit simturile un anume parfum. Cum totul mi se parea extraordinar pe vremea aia, acel miros a devenit ceea ce astazi numesc mirosul ignorantei. Dar si parfumurile se schimba…asa ca nu l-am mai mirosit pe nicaieri de mult…Nu cred ca a disparut ignoranta…cred ca si-a schimbat doar parfumul…
    🙂


  11. Ce potrivire, chiar ieri citeam pe blogul lui Ann Voskamp despre momentele in care aparatul de fotografiat nu mai e de niciun folos… http://www.aholyexperience.com/



Lasă un răspuns

