h1

De ce baptiştii „se esprimează” despre noul Patriarh?

Septembrie 13, 2007

Pentru că „se esprimează” alţii în locul nostru şi cu foarte mare generozitate, semănînd confuzie şi minciună. Exact din cauza asta. Uite AICI.

Cred că am dreptul să spun dacă cineva mă reprezintă sau nu! Mircea Geoană nu mă reprezintă. Nici Mircea Dinescu.

Cred că am dreptul, într-o ţară liberă, om liber, să spun ce gîndesc, nu?

Ieri am fost interpelat în comentarii şi nu numai în felul următor: „De ce vă băgaţi voi baptiştii? N-aveţi dreptul să vă exprimaţi asupra unor chestiuni care vă depăşesc” şi ai noştri: „De ce ne băgăm noi baptiştii? Nu-i mai bine să nu-i stîrnim? Capul plecat sabia nu-l taie!”

Aici este mult de discutat şi ce mă depăşeşte şi cînd şi dacă am chef sau nu să îmi plec capul. Este adevărat, capul plecat sabia nu-l taie, dar nici nu poate evita flegma de dispreţ pe creştet.

De ce mă exprim asupra alegerii patriarhului?

În primul rînd pentru că am ceva de spus. Bun, rău, asta evaluează cititorii mei.

În al doilea rînd pentru că unul ca Mircea Geoană se găseşte să vorbească pentru TOŢI românii, indiferent de confesiune, la fel ca preşedintele nostru, care şi-a exprimat sentimentele personale, în numele TUTUROR baptiştilor din ţară.

Nuanţa, distincţia, diferenţele, în astfel de cazuri sînt exprimate chiar în interiorul BOR. Dacă nici BOR n-are „unitate de monolit”, atunci, daţi-mi voie să îmi exprim distanţa faţă de aceste lucruri în modul meu personal. Daţi-mi voie să mă exprim în funcţie de identitatea mea, aşa cum fiecare are dreptul să o facă în dreptul lui, aşa cum nu pot opri şi nu am dreptul să opresc pe nimeni să îşi spună părerile despre baptişti, despre preşedintele baptiştilor, despre secretarul general etc.

Am voie? Aveţi voie!
Cui nu-i place, să nu mănînce, foarte simplu!

De data asta nu ne puteţi acuza ca baptişti că batem cuiva la uşă, ca martorii lui Iehova, că agresăm pe careva în tramvaie cu tractate, că ne ducem pe uliţă să batem din poartă în poată. Aici vine cine vrea.

Deci, bine aţi venit!

Dacă bine am gîndit? Asta-i altă poveste! De asta scriu, ca să îmi pun la frigare gîndirea şi să vedem ce iese.

Anunțuri

85 comentarii

  1. Sunt de acord cu: „Deci, bine aţi venit!”, iar daca vin, sa-si ia bunul simt cu ei, iar daca nu, sa taca


  2. Deja aducerea bunului simţ este o opţiune.
    Mi-a plăcut mult un comentariu de la alt post „lasă neghina cu grâul”.


  3. :)) mi-a placut sinceritatea lui Dinescu


  4. pentru că ei este invidioşi, şi…[in] decenţi, pentru că nu are nimic de zis de bine despre şeful lor, ăla grăsuţi, cu obrăjori rotofei şi care zâmbeşte a…miere.


  5. Mircea Geoană: „Alegerea unui nou Patriarh este o mare bucurie pentru ortodocsii romani, dar si pentru romanii de alta confesiune.”
    Cum vine asta? Ne bucurăm toţi că a murit Preafericitul Teoctist? Păi altfel nu se alegea un nou Patriarh, nu?
    Şi de unde are feedbackul de „mare bucurie”?
    Ce face excesul de zel…


  6. da, Ioa, lăsăm neghina cu grîul, de asta nu are rost să devenim agresivi decît cînd se trede o anumită limită…

    Unde este limita, bunul simţ ne-o va arăta!


  7. limita bunului simţ e acolo unde vom încerca să vorbim fără să ne bătem joc unii de alţii şi fără să ne încredem unii în faţa altora.

    aseară [pentru că eu fac experiemnte, nu?] v-am scris pe blog după cum primesc eu multe comentarii, pe care nu le vede nimeni, că se duc la coşul de gunoi.

    iar cum ele, comentariile mă întrebaă: Dar voi de ce? Dar de ce? , am zis că nu pot fi decât de la…prieteni…

    da, părintele dorin vorbeşte ca mărul care face mere. el aşa vorbeşte.

    dar vorbeşte şi după cum vede omul. cu cel care e nesimţit el este nesimţit. cu cel care e smerit e şi el smerit. cu cel care este şmecher intră în ritmul muzicii şmechere.

    şi să fim serioşi, comentariile de pe blogul dv., domnule Cruceru, sunt de doi bani, şaradiste, ca şi comentariile pe care le primesc eu
    ce m-aş fi îmbogăţit cu comentarii ca acelea de care v-am scris aseară! Vine unul şi scrie: aha, deci poă…deci, aha.. vine altul şi mă întreabĂ. Dar de ce aveţi nevoie d eicoane?
    vine altul şi te înjură…
    şi tot aşa.

    dacă o mai ţineţi cu conversaţiile astea de doi bani e lamentabil.

    ştiu, că atunci când vă vin orgoliile scrieţi despre eshatologie, la un articol despre de ce îl bate Maica Domnului pe Ghiţă din Oradea.

    insa nu aşa se face.

    daca o lăsaţi mai moale cu articolele care zâmbesc şmechereşte la ortodocşi, şi sunt replici, mai degrabă, îndreptate, spre mine, ne apucăm de dialog.

    dacă vreţi dialog, să fie dialog!

    dar, oare chiar vreţi să dialogăm?
    despre ce în primul rând?
    despre ce ne apropie sau despre ce ne desparte?
    rămâne de văzut…

    poate că sunt prea idealist…


  8. De ce sună mai bine comentariul de mai sus al lui bastrix, decât alte comentarii ale lui bastrix? Acum mă înbtreb şi eu pe bune: sunt doi „bastricşi”?


  9. nu, e unul singur, un el, un preot, şi o ea, soţia lui…dupa cum prea bine ştiţi

    numai ca, uneori, trebuie sa vorbeşti în ritmul şi după calitatea bunului simţ perimată a celor din faţa ta

    daca vreţi discuţii teologice, putem sa programa zile, ore, teme şi le dezbatem cand la d-l Cruceru, când la noi pe blog, cu cea mai mare seriozitate şi delicateţe.

    îmsă fără şarade.

    dacă doriţi dialog despre credinşa şi Biserica noastră, păi începem cu originile Bisericii şi ale baptismului, cu organizarea lor, cu credinta lor, cu Sfinţii Părinţi, ereticii şi asupritorii Bisericii Ortodoxe şi până astăzi

    dv. ştiţi foarte bine că aveţi cu cine discuta

    însă, cred că nu vreţi să faceţi acest lucru online, să vorbim pe înţelesul tuturor despre noi, pentru că pierdeţi în faţa adevărului Bisericii lui Hristos

    dacă vreţi discuţii academice, atunci să le începeţi

    însă, pana acum, la domnil Cruceru s-au scris şarade, niciun articol teologic.

    oare nu îşi va schimba orientarea dacă începe ceva serios

    haideţi să vorbim în faţa tuturor despre credinţa noastră

    noi nu avem ce pierde, dv. aveţi?


  10. Interesanta schimbare de atitudine… chiar si o (noua) invitatie la dialog… oare ce se intampla? Sa fie oare un semn bun?! Este de-a dreptul interesant cate fatete se gasesc in acest personaj.


  11. Şi totuşi… lupu-şi schimbă părul…


  12. e cea mai interesantă propunere care i s-a făcut acestui blog.

    dorim să iniţiem un dialog teologic profund, academic, pe surse, pe imagini, pe date, pe statistici, despre Biserica ortodoxă şi organizaţia baptistă fondată în sec.

    dacă eu şi domnul Cruceru ştim greacă, avem Scriptură în zeci de ediţii, monografii, date, Sfinţi Părinţi…dialogul nostru poate fi un regal şi dialogul nostru poate schimba imaginea acestui blog, care e un blog al discuţiilor de duzină, al cancanurilor, deşi autorul său e un teolog şi nu un om de satiră şi umor.

    dorim să fim amândoi teologi.
    nu glumesc…
    dacă doriţi dialog, domnule Cruceru, astăzi, după ce mă întorc de la Sfânta Biserică [ noi sărbăorim pe 14 septembrie Înălţarea Sfintei Cruci], pe la ora 20 şi ceva, putem începe să discutăm serios şi vom posta dialogul, dacă doriţi, pe ambele bloguri, pentru ca să fim urmăriţi şi corectaţi dacă greşim cu ceva.

    Vorbesc extrem de serios.


  13. „dialogul nostru poate schimba imaginea acestui blog”… este o oferta extraordinara… Nu stiu cum ar putea fi ratata o astfel de ocazie 🙂 !!!

    Dar, stati putin… oare toti cititorii se aliniaza la aceeasi parere cu privire la acest blog? Si cine hotaraste ca imaginea acestui blog trebuie schimbata?! Cu siguranta nu Bastrix…!


  14. N-am mai râs aşa de muuuult!

    „şi vom posta dialogul, dacă doriţi, pe ambele bloguri, pentru ca să fim urmăriţi şi corectaţi dacă greşim cu ceva.”

    Cineva chiar vrea trafic cu orice preţ!!!!


  15. Cam greu de purtat dialogul pomenit mai sus atata vreme cat biserica ortodoxa este „biserica ortodoxa” iar biserica baptista este „organizatia (religioasa) baptista”… Din pacate, sunt departe de a-mi face orice fel de iluzii.


  16. „A innebunit lupul!”
    Merg si eu la biserica (organizatie) si sunt dornic sa vad urmarile acestei initiative…
    🙂


  17. „Vorbesc extrem de serios” … speechless.


  18. Nu cred că dialogul este posibil. Premisa dialogului propus de bastrix nu este nici exegetic, nici hermeneutic, nici măcar din dorinţa de a avea un dialog bazat pe tot ce spunea el mai sus. Premisa lui bastrix este că baptiştii sunt sectanţi, reduşi spirituali, incapabili de a formula o doctrină. Scopul lui bastrix este acelaşi ca în oricare dialog pe care l-a iniţiat: denigrarea. Porneşte, păstrează, continuă, şi sfârşeşte (de fapt nu va sfârşi defel) cu ideea că baptiştii sunt nişte nimeni în drum, formaţi în sec…aşa spunea, nu?

    După tirada de injurii, chipurile a răspuns cu aceeaşi monedă cu care se scrie pe acest blog -fapt este că nu pătrăţosul nu i-a răspuns cu aceeaşi monedă- imaginea i s-a schimonosit. De fapt nu avea ce schimonosi, pentru că aşa era de la început.

    Spune că ştim că putem dialoga cu el. Eu am încercat, nu am reuşit. M-a luat frumos doar o clipă, în următoarea m-a afurisit. Cu bastrix eu unul nu am putut avea dialog. Sunt doar două posibilităţi: ori eu sunt bătut în cap rău de tot şi nu pot vorbi cu nimeni nici cum, cu atât mai puţin cu el, SAU el este ceea ce am scris eu despre mine.

    Cele scrise mai sus le pot spune doar în dreptul meu. Pătrăţosul face regulile pe acest blog, şi el decide cum se raportează la bastrix. Pentru mine oferta lui este fără valoare. Premisele lui bastrix îmi fac imposibil diaogul. Comentariile sale de pe pătrăţosu, şi de pe blog-ul său sunt al doilea motiv pentru care mă ţin departe de dialog cu el.

    ps. Deci există un singur bastrix. Bun. Sunt încă normal. L-am dibuit bine. Proverbul rămâne valid…şi pentru noi.


  19. Nu cred ca imaginea acestui blog trebuie schimbata. Merge bine asa cum merge si este folositor pentru multi.Felicitari pentru Patratosu.
    Poate imaginile altor blog/uri ar trebui schimbate.


  20. Pentru a putea initia un dialog trebuie sa avem un punct de sprijin, o baza de autoritate, probabil daca am avea Biblia ca autoritate.Ar trebui ca Bastrix sa accepte Biblia ca autoritate si suficienta pentru a fi calauza spre Imparatia Lui Dumnezeu.


  21. Da, Nicu, nu am de gînd să îmi schimb imaginea şi nici să ofer „cîrlige” pentru ridicarea în top nimănui. Nu am nevoie nici de concurenţă (în ce termeni?) şi nici de un simulacru de dialog.

    Cei păţiţi cu oameni ca Dorin Picioruş, Cipri este un exemplu, ştiu ce urmări poate avea un răspuns voluntar şi entuziast la o propunere care este o capcană atît de vizibilă.


  22. N-am zis eu bine că mintea se dobândeşte în timp?
    Of, timpul ăsta…


  23. Ne bagam si noi in vorba cu o „impresie” de oameni dusi cam rar la biserica. 🙂

    Domnul Piciorus (a.k.a. Bastrix) nu prea e obisnuit cu eticheta discutiilor pe net. Poate e bine intentionat, dar reactioneaza uneori ca un spammer (cand a aparut pe wordpress, cel putin, a avut genul asta de purtare – multe mesaje, lipsite de continut, imprastiate pe toate blogurile etc. etc.).

    Problema cea mare, crede Gramo, nu e a diferentei de confesiune religioasa. Diferenta consta in principal in felul de a vedea interactiunile dintre oameni pe internet.

    Pe unii oameni genul asta de comunicare, cu mesaje scrise pe bloguri s.a.m.d., ii impiedica sa mai vada ca interlocutorii sunt tot persoane care gandesc si simt (sigur, ei pot vehicula in continuare un verbiaj „cucernic”).

    Pe altii (si aici intra, crede Gramo, si gazda noastra de aici – Patratosu), jungla asta virtula nu-i impiedica sa interactioneze frumos cu alti oameni. Gata, am scris cam mult. 🙂

    p.s. Si da, bineinteles ca nu e nevoie sa fii ortodox ca sa iti dai cu parerea asupra unor lucruri care se intampla in biserica ortodoxa, asa cum nu e nevoie sa fii american ca sa discuti despre ce se intampla in America. 🙂


  24. Scrie frate si „esprimeaza-te” ca si pana acum !
    E un blog care are nevoie de acest stil ” patratos ” spunand lucrurilor pe nume :adevarul ,originalitatea si transparenta comentariilor pe care le faceti ma delecteaza , vazand ca altii intrand pe acest blog incearca sa-si faca reclama ieftina , fite audienta ,oferte , negocieri , licitatii banale ,sa-si arate muschii spirituali si sa faca juruinte a nu trece peste limita penibilului si a celor 7 ani de-acasa.


  25. draga Gramo,

    cred ca ai foarte mare dreptate in ceea ce spui. Nu religia este de vina aici, ci alte lucruri, pe care bine le-ai observat.

    După cum vezi, dialogul continuă „bine merci” cu alţi conlocutori de religie ortodoxă.

    da, trăim într-o ţară liberă, din fericire, şi avem dreptul să ne exprimăm despre orice. Slavă Domnului!

    PS.
    Ai riscat mult scriind aici că vom fi acuzaţi că am făcut o nouă alianţă, un nou complot, baptiştii şi catolicii atacă împreună ortodoxia. 🙂 Prietenii adevăraţi ştiu că nu-i adevărat.


  26. Domnul Dorin Piciorus (Bastrix) doreste sa dialogheze cu sectantii baptisti, printre care ma numar si eu. Iata care sunt conditiile sale si, ca sa fie clar, iata un citat din parerile domnului Piciorus:

    „Dialogul cu Ortodoxia trebuie să înceapă de la afirmarea faptului că Ortodoxia e cea care vine de la Hristos iar ceilalţi au fragmente de adevăr, au fragmente ciuntite, rupte din adevărul Bisericii lui Hristos.”

    Asta pentru ca, si din nou il citam pe domnul Piciorus:

    „[…] e uşor să mergi la cei mici, la cei care nu cunosc mai nimic din credinţa noastră şi să îi momeşti cu ceva mâncare, cu o treanţă de haină, cu un ajutor financiar şi să ai, pentru ei, un discurs nervos, ostil metehnelor reale sau închipute ale Ortodoxiei. Însă, când e vorba să vorbeşti despre fundamentele baptismului, despre cum legi baptismul care apare în secolul 17 cu Biserica lui Hristos, despre interpretarea Scripturii, despre atmosfera teologică a Bisericii luiHristos în comparaţie cu frivolitatea de gândire a lui John Smyth, care a mai înfiinţat şi el ceva, o altă sectă creştină, şi să faci faţă adevărului, e adevărat: e greu.”

    Daca domnului Piciorus nu-i place teologia lui John Smyth, poate citi alti teologi baptisti precum (e o lista compilata la-ntamplare): John Spilsbury, John Gill, Andrew Fuller, John L. Dagg, James Petrigru Boyce, Charles Haddon Spurgeon (asta n-o sa-i placa din capul locului), Augustus Hopkins Strong, Benajah Harvey Carroll, Edgar Young Mullins, Walter Thomas Conner, Herschel H. Hobbs, W. A. Criswell, Frank Stagg, Carl F. H. Henry, James Leo Garrett Jr., Millard J. Erickson, Stanley Grenz, William R. Estep, E. Glenn Hinson, William E. Hull, Kenneth Scott Latourette, Johann Gerhard Onken (el e de vina ca au aparut baptistii in zona Bihorului) Paige Patterson, David M. Howard Jr., R. Albert Mohler Jr., Roger Olson, John Piper, Adrian Rogers, etc. etc. Ii poate citi si pe cei romani, dar nu vreau sa pun paie pe foc.


  27. As avea si eu o propunere. In loc de „dialogul propus de „domnul” Piciorus ar trebui sa avem un concurs de teologie intre enoriasii dinsului si enoriasii lui Marius incepind de la copii la cei in virsta. Ceva ma face sa cred ca va fii foarte greu sa gasim intre enoriasii lui Piciorus macar citiva care accepta existenta lui Dumnezeu darmite pe cineva care sa aiba cunostinte elementare de teologie. Ar fi un test bun al teologiei fiecaruia.


  28. Veti fi uimit sa aflati ca exista si ortodocsi care mai au ceva „cunostinte elementare de teologie”, Domnule Daniel Buda.
    Sau credeti cumva ca automat ce un om dobandeste ceva cunostinte de acest fel va parasi BO pentru a vi se alatura?


  29. Nu Domnule C.N.I. nu voi fi uimit. Pentru ca urmarind acest blog am citit posturile multora din domniile dumneavoastra si imi dau seama nu numai ca credeti in DUmnezeu dar si ca aveti cunostinte de teologie.
    Dar, referindu-ma la enoriasii domnului Piciorus si vazind atitudinea acestuia ma indoiesc ca au invatat ceva de la el.
    In al doilea rind spuneti-mi daca vreodata in viata ati avut urmatoarea experienta: sunteti elev la scoala (orice scoala incepind din clasa I-a pina in clasa a XII-a) si cumva se afla despre dumneavoastra ca ortodox fiind credeti in existenta unui Dumnezeu. ZI de zi si an de an ceilalti colegi de scoala (baptisti fiind) se inghiontesc si rid despre „pocaitul” ala care e destul de prost sa creada in basmele predicate de biserica ortodoxa. Suna familiar? Ma indoiesc.

    Acum daca ati schimba putin caracterele povestirii noastre cam asa: puneti-ma pe mine (sau orice baptist) in locul dumneavoastra si schimbati locul ortodocsilor cu baptisti si viceversa si veti ajunge la una din cele mai comune experiente ale baptistilor din perioada scolara. Experienta asta ma face sa cred ca in mijlocul „credinciosilor” ortodocsi sunt foarte putini „credinciosi”.


  30. nu cred ca baptistii si-ar da coate si ar rade de ortodox, ar fi prea ocupati sa-l „evanghelizeze” :).


  31. Nu vad care e problema cu evanghelizarea. Daca baptistii fac evanghelizare e pentru ca sunt convinsi ca nimeni nu se naste crestin pe lumea asta. Pai, sa faca si ortodocsii evanghelizare!


  32. Irina, nu faci decit sa-mi confirmi afirmatia cu privire la lipsa de cunostinte teologice a enoriasilor ortodocsi. Altfel nu ai face astfel de afirmatii cu privire la evanghelizare. SI inca cu zimbetul pe buze. 😉


  33. stiu,sunt convinsa ca baptistii „evanghelizeaza” cu bune intentii :).Desigur ca nimeni nu se naste crestin,de aceea ne botezam pruncii si impreuna cu ei participam la viata Bisericii(cel putin unii dintre noi), si ii impartasim cu Hristos.Si ca parinti ne straduim sa ii educam in asa fel incat in ei sa sporeasca harul Duhului Sfant, primit la botez.Asta e evanghelizarea ortodoxa:adancirea in viata Bisericii – ortodoxie si ortopraxie :).Desigur,unii nu constientizeaza acest dar al ortodoxiei primit la sfantul botez,si de aceea nu ajung la a trai ortodox; iar altii,desi constientizeaza ce au, nu vor sa traiasca ortodox fiindca le place pacatul.Dar sunt si care asculta de Dumnezeu,iar unii ajung chiar Sfinti.In orice caz, har este pentru fiecare,iar Biserica se roaga pentru toti ,findca toti au sanse de mantuire.


  34. Daniel,nu stiu daca ai observat,dar in ortodoxie nu se pune accentul pe cunostinte, ci pe traire.Unul din Sfintii Parinti spunea ca „este teolog cel care se roaga”.Degeaba stii dogme, sau Scriptura pe de rost, daca n-ai traire.Iar ortodocsi cu traire cunosc foarte multi :).Noi invatam „teologie” participand la slujbele Bisericii si la Sfintele Taine,iar „teologia” asta e menita sa ne ajute la despatimire, nu ca sa uimim pe altii cu cunostintele noastre.


  35. Irina, am ajuns exact la punctul unde soteriologiile noastre se despart. Baptistii nu cred ca botezul mantuie, ci doar credinta primita si marturisita personal. De aceea facem evanghelizare: ca oamenii sa auda vestea buna, sa creada in Cristos, sa-l marturiseasca cu gura lor si sa se boteze.


  36. si noi am comentat alegerea unui nou papa.remember?


  37. pai sigur ca botezul nu mantuie,botezul e doar primul pas.Daca esti botezat si nu traiesti crestineste cum sa te mantuiesti?aici ajungem la ce zicea patratosu: voi credeti ca noi credem…fug, ca plange bb 🙂


  38. Am avut si colegi de clasa baptisti si penticostali, dar nu imi amintesc sa vi existat o conspiratie a ortodocsilor din clasa noastra imppotriva lor. O coloega sau doua aveam insa, care, atunci cand se suparau cu colegele neoprotestante, mai ziceau „pocatitii-s asa, pocaitii pe dincolo”, dar nimic de felul unei segregari religioase.


  39. Atunci, daca botezul nu mantuie, de ce sa ne mai botezam copiii? Prin mila lui Dumnezeu, vor creste, vor auzi Cuvantul, vor crede, Il vor primi pe Cristos si se vor boteza marturisind astfel ca au murit fata de lume si au inviat intru viata cea noua, nu? Noapte buna si somn usor (mai ales lui bb).


  40. Botezul mantuieste, in felul lui. Problema este ca noi si prin „mantuieste” nu intelegem exact acelasi lucru.


  41. @Dani Buda – cred că este o exagerare în ceea ce spui, cred că vom găsi destui enoriaşi şi de o parte şi de alta care cunosc scripturile, dar şi enoriaşi care n-au mai pus mîna de ani de zile pe biblie. Nici la noi la baptişti, din păcate, nu mai găseşti multţi care să citească biblia într-un singur an. Abia dacă mai găseşti care să spună corect Ioan 3:16. La un concurs de cunoştinţe biblice mă tem că am ieşi stîlciţi cu noua generaţie.
    Prefe să mă uit în curtea noastră deocamdată.


  42. @Irina, ce bine ar fi dacă şi unii şi alţii am învăţa şi din trăire şi din Biserica şi din Scriptură, toate în ordine inversă. Ce bine ar fi!
    Să ştim Scriptura, să participăm prin trăire la viaţa Bisericii şi să facem ascultare la mai marii noştri în Cristos încredinţaţi că vom fi sfinţiţi şi îmbunătăţiţi în Domnul! Ce bine ar fi!

    Încep să îmi doresc un creştin care să aibă cîte ceva din toţi, din CNI, din Irina, din Corneliu, din Cipri, din Dani, din fiecare dintre voi! 🙂 mai puţin din mine şi din bastrix 😦


  43. @Corneliu, good point, în sfîrşit discutăm esenţe. Da, noi nu credem că botezul mîntuie, nu credem că ritualul în sine ne salvează, ci atitudinea inimii este oglindită în ritual, aceasta fiind prima.

    Botezul este ca inelul de logodnă pus pe mîna soţiei mele. Nu inelul mă face să o iubesc.
    O iubesc şi PENTRU CĂ o iubesc, de aceea i-am pus inelul în deget.
    Iubirea precede inelul şi niciodată invers.
    Iubirea de Cristos precede botezul, în doctrina baptistă , niciodată invers.
    Aici, da, este răscrucea în care începem să credem diferit.


  44. @CNI, puteti să ne spuneţi mai clar ce înteţelgeţi prin afirmaţia:

    „Botezul mantuieste, in felul lui. Problema este ca noi si prin „mantuieste” nu intelegem exact acelasi lucru.”

    Ar merita aprofundat, cum adică în felul lui? în ce fel?


  45. @DavidOFF, da, si inca cit s-a comentat despre papa si nu numai. Comentam despre masini, despre unii, despre altii, nimeni nu ne poate opri, nu?
    dăm cu părerea, nu cu parul 🙂


  46. Marius….eu sa fiu sincer cam glumeam cind m-am referit la un concurs de teologie. Era un fel de „statement” mai mult decit o propunere. Dar sunt surprins de raspunsul tau. Ma intreb cit de desprins sunt de realitatea din bisericile baptiste din Romania. Stiu sigur ca fiica-mea de 3 ani s-ar lua la intrecere cu majoritatea colegilor mei de liceu.

    Si totusi…pentru ca iti respect foarte mult punctul de vedere imi voi revizui parerea.


  47. Apropos, daca intr-adevar asta e situatia in bisericile din Romania…….cred ca vina e a pastorilor. Lor le revine obligatia de a-si invata membrii. Cred ca asta e prima lor responsabilitate. …..Ia uite ca duc discutia pe alte meleaguri. Mai bine ma opresc.


  48. draga Dani, ai sa vezi cind ma voi referi la unele aspecte de practica din bisericile noastre, este adevarat ca pruncii nostri stiu versete din biblie, dar ii stricam imediat ce ajung la virsta adolescentei si le paralizam punerea in practica,

    eu ma refeream la ceva de geunul asta: „nici pocaitii nu mai sint ce-au fost, din pacate”.

    Sint foarte multe păcate tolerate in biserici, foarte mulţi păstori tineri care umblă după un fel de update nebun al bisericilor noastre, fără nici un fel de criterii de judecată duhovnicească…etc.

    in comentariul meu voiam să ne îndreptăm privirile spre Domnul, nu spre noi, într-un război de genul noi-voi, dacă vreun baptist are vreo pricină de laudă, aceea trebuie să fie numai în Cristos.

    Eu nu sînt adeptul frazei de genul: „Nu vă chem la credinţa baptistă, ci la Cristos.. nu vă uitaţi la noi, uitaţi-vă la Domnul”, pentru că oamenii ne văd pe noi şi ne cunosc credinţa… nimic nu se întîmplă în abstracţiune, sîntem oameni care vieţuim şi fiinţăm între oameni…dar întotdeauna trebuie să trăim cu gîndul „cel ce stă în picioare să ia seama să nu cadă”, „Cristos în noi, nădejdea slavei”, „Căci nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiesşte în mine.”


  49. ai dreptate, Dane, responsabilitatea este a păstorilor, problema, cu unii dintre ei, şi mai ales a celor tineri, cărora nici măcar nu le-au căzut penele de puf de pe băncile şcolii, problema lor este că sînt mult mai preocupaţi de imaginea de sine decît de Trupul Domnului; de studii prin străinătăţuri, decît de parohia care le-a fost încredinţată; de maşini scumpe, în loc de drumurile de misiune; de case cu jacuzzi, cînd casa Domnului stă să se dărîme şi n-are nici măcar toalete decente (au rămas cu alea turceşti, dar tot sînt mai iginenice decît altele stropite peste tot…); mult mai interesaţi de politicăriaie şi de conferinţe la care să stea pe gratis, să mănînce pe gratis, să facă un pic de concediu pe gratis, decît de conţinutul acelor conferinţe; sînt mult mai interesatţi de următorul loc în care să plece în lucrare, după ce vor fi stat abia un an sau doi în biserica ce i-a ales; mult mai interesaţi de tobe şi de staţii mari de amplificare decît de predicarea Cuvîntului curat, mai interesaţi de vreun ONG, organizaţie, societate la care să fie aleşi preşedinţi, decît de vizitele cerute de fraţi cu insistenţă (că asta nu e treaba lor), mult întrebători după tot felul de sponsorizări, duble, triple, dacă se poate ca să „poată să îşi facă lucrearea fără suspine” şi ajung să o facă cu lehamite de prea mult şi prea plin.

    şi pot continua, vreţi exemple? Dăm, dacă se cere.
    Nici prin cap nu-mi trece să spun că cei de la Bucureşti sînt altfel decît cei de la Oradea, nu, avem şi noi faliţii noştri.

    de ce sînt atît de pasional cu privire la asta? pentru că tocmai ieri am primit veşti despre cum un astfel de păstor strică o biserică bună, în care au ostenit pastori care au suferit pentru Domnul şi îşi bate joc de tot ce s-a construit pînă la el. DAcă n-aş fi văzut şi cu ochii mei, aş fi spus că sînt minţit în faţă…

    Priorităţile care sînt legate de lucrare sînt varză în capul acestor pufani care după doi ani de la absolvirea seminarului se cred teologi, după şase luni de pastorală simt nevoia să inventeze noi metode de consiliere, după primul concediu sînt obosiţi şi trebui să stea trei luni în America cu soţia, după un mic caieţel de predici se cred staruri homiletice, după trei ani de lucrare te întreabă: „Nu ştiţi vreun master cev prin Anglia să stau puţin şi pe-acolo, să vedem cum e…poate ştiţi ceva”, după cîteva săptămîni de vară petrecute în cîteva sătucuri intră în criză că nu are masină cu aer condiţionat.

    Uf, na c-am spus-o!

    Vorba cuiva ieri, „n-au făcut armata, tată! „…


  50. Foarte bine spus Marius. Ma intristez enorm sa aud ca si Romania s-a ajuns aici. Conduc mai mult de o ora cu doi copii mici sa-l aud pe John MacArthur in fiecare duminica. Stii de ce? Pentru ca e un om cu o simpla misiune in viata. Sa invete pe altii cuvintul lui Dumnezeu. Si in Los Angeles n-am altul cu aceeasi misiune mai aproapede 50 de mile.


  51. Excelent comentariu frate Marius. Merita sa-l dezvoltati in posturi vreo patru ani de acum inainte. 🙂 si in post si rugaciune in care sa ne pocaim toti baptistii care vrem sa traim in Cristos, prin Cristos si pentru Cristos.

    ma intreb cum ar fi daca pe viitor ati posta si ati comenta mai mult pe astfel de teme. e o slujba extrem de grea si in mod sigur unii sau altii v-ar acuza de ideologie, dar daca aveti curaj si incepeti cu „propria curte”, ma refer aici la Oradea, atunci cu siguranta Domnul va va da putere si izbanda. De asta cred ca avem nevoie noi, baptistii, pana sa ajungem la o reforma reala la nivel de institutii si a vietii personale pe care o traieste fiecare baptist. Fara o astfel de DEZBATERE, transparenta, in care sa ne vedem si punctele slabe nu numai punctele tari, nu vom trai de graba trezire in bisericile noastre.
    eu sant gata sa slujesc intr-un astfel de demers. de altfel pentru o astfel de cauza mi-am facut si blog. 🙂 mai sunt si altii care se framanta si se zbat dar cineva trebuie sa dea directie. „fara viziune poporul piere.” 🙂
    Daca d-voastra, ca pastor si profesor la Universitatea Emanuel din Oradea, initiati o astfel de dezbatere publica si vi se alatura alti pastori si teologi nu mai poate zice nimeni ca „cineva” arata cu degetul spre pastori si spre scolile de teologie formale baptiste din Romania.

    daca ati lansa o astfel de dezbatere probabil ar fi multumit si parintele Piciorus. noi ne-am ocupa de reforma la noi si dansul de reforma in BOR. 🙂

    ps. am vizionat filmul „Misiunea” si am tras multe invatamainte din el privitor la cum functioneaza biserica prinsa in forme de organizare cultica si in relatii directe cu statul. 🙂
    in aceiasi idee as recomanda baptistilor romani, preocupati de faptul ca ne gasim „la rascruce”, sa vizioneze filmul „Bravehart” sau sa citeasca cate ceva din istoria Scotiei. 🙂


  52. Poate o vina e ca si primim la „Seminar” niste „pufani”.
    Am dat la teologie la 24 de ani/Acum am mai multi ani.:)
    Sigur intelepciunea nu tine de varsta, insa….

    Ce sa zici de „straineturi”, DE MASINI SCUMPE, DE CASE….tinerii pastori le viseaza sa le aiba. Dar cei mai „batrani” le au deja toate acestea. Tinerii se uita la modele.Pe deasupra ne-au si invadat americanii cu materialismul lor.
    Uita-te patratosule , ce masini au pastorii(si unii preoti ortodocsi-catolici:) peste 35 de ani!!!! Si ce case, apartamente….si pe unde umbla…se duc in USA ca eu la aprozar.
    Sotia mea e din alta parte a Romaniei, ramane perplex cum traiesc unii pastori.

    Probabil este o urmare a lui Hristos, fara a tine seama ca aceasta implica si suferinta.

    Ce nu inteleg, patratosule(mi-ai fost profesor) iar acum imi esti sef la „episcopia ” baptista….de ce sunt
    acuzati pastorii tineri. Dati nume.Dar nu asa in general/Nu tot generalizati/
    In primul rand voi i-ati format. Pe noi. Acestea sunt greselile tinerilor. Dar cei mai in varsta nu au greseli?
    Sa va spun eu vreo cateva?

    Da, recunosc in ultimii ani au fost cateva exemple triste de pastori tineri.Dar unde e vina?

    Examen laSeminar,facultatea in sine,Licenta…Master…Ordinare…pastori mai varsta cu care sa lucreze…toti oamenii acestia au o parte de vina ca UNII pastori-teologi:)nu sunt asa ca Isus!!!

    Patratosule , sa nu te superi pe mine. Esti un profesor bun/Si un pastor deosebit.
    Probabil daca nu era blogul acesta, nu as fi avut libertatea sa iti spun lucrurile acestea.

    Sa ai o Duminica binecuvantata. Predica-L pe Isus fara de frica si compromis.


  53. Eu cred ca abordarea este cazuistica.
    Nu cred ca e bine sa se faca generalizari si sa se inventeze doua tabere de pastori: „pufanii” si cei in prag de „liberare”, astia raii si noi cei buni…
    N-am facut armata si nu imi pare rau. Am avut colegi ce au „absolvit” aceasta scoala (la armata ma refer) si nu s-au remarcat prin disciplina sau stiu eu ce alte super calitati, ba din contra, stateau foarte bine la capitolul „orientare”, „dat lustru” sau „periat”. Personal cred ca ideia cu armata e un fixism al unora si nu este solutia reala la problemele spatiului contemporan. Chestia asta e ca frectia la piciorul de lemn.

    Mai cred ca actualii studenti la pastorala (nu toti) sunt in criza de modele! Au/avem nevoie de cineva care sa mearga inaite, de cineva care sa fie atat de „tupeist” incat sa zica precum Pavel: „calcati pe urmele mele”. Personal mi-as fi dorit sa existe o perioada de ucenicie a proaspatului absolvent de „pastorala”, ca sa nu fiu nevoit sa invat numai din greselile mele…
    Am vazut „sub soare” doua lucruri ciudate, extreme: cei care sunt fara model si cei care copie/imita in intregime modelele. Sunt unii absolventi care copie atat modulatia vocii, mimica, stilul de expunere a „modelului” incat ai probleme sa ii deosebesti in cazul in care ii auzi la radio si chiar „originalul” are probleme in a-si da seama daca este el sau o „clona”.

    Cred ca solutia la starea actuala a tarii este pocainta.Pocainta de la cei mai simpli din biserica pana la cei mai complicati… O pocainta sincera si o calauzire zilnica a Duhului Sfant cred ca ar fi mai mult decat benefica.
    Ce-am scris, am scris…


  54. bine zis ontzi. 🙂
    facand conexiune intre cateva comentarii ale tale de pe acest site mi s-a starnit o curiozitate. ai absolvit cumva cursurile unei scoli teologice baptiste din Romania? 🙂


  55. @ Dani, da merită să mergi oricît ca să auzi predici exegetice, la subiect, nu să umbli după oameni, ci după Cuvînt.

    @ Mircea, Multumesc de comentariul expandat, da, sa stii ca incerc sa fac tot ce pot si in propria curte, de aceea am acceptat sa intru la comunitate in conducere, de aceea am acceptat functii, nu duc lipsa de etichete si nici nu imi plac. Cei care ma cunosc bine stiu asta, dar, daca Domnul ma ridica undeva, vreau sa incerc cu tot ce pot ca lucrurile de calitate sa se intimple si oamenii care nu slujesc Evanghelia cu adevarat si cu toata inima sa fie descurajati in a-si capata slujbe de mercenari. Lupta este grea, dar merita … o fibrilatie odata la citiva ani 🙂

    realmente nu ma intereseaza ce gindeste la ora asta pr. Piciorus si nici daca este multumit sau nu. Eu am drumul meu si dinsul drumului lui si pe al lui nu vreau sa merg.

    da, poate va veni pvremea si pentru un post dedicat exclusiv situatiei pastorilor din Romania, dar mi se urca un nod in git deja.


  56. @Nicu oros, draga Nicu, tocmai epntru asta exista blogul asta, ca sa poti spune si ce n-ai putut sa spui pina acum. Nu-i nici o problema. Schimbarea in lume incepe cind cunoastem adevarul, cind adevarul ne schimba mintea si cind incepem sa spunem adevarul.

    da, si cei in virsta au greseli, dar este o regula care vine din traditia duhovniceasca, totdeauna trebuie sa fie judecat un batrin de cei egali cu el in virsta, si aceia trebuie sa fie cel putin doi, eu am dreptul sa judec doar impreuna cu altul de 36 de ani, un alt pastor de 36 de ani in ce priveste aceste lucruri,

    da, cred ca in unele lucruri este si vina noastra in felul in care unii s-au format, la unii n-am vegheat atent, altii insa au imprumutat modele din alta parte, altii au tinut ascunsa o atitudine a inimii si „si-au dat drumu” imediat ce „au scapat” din facultate…. etc.

    vorba lui Mircea, fenomenul merita mai mult decit un comentariu in graba.


  57. Draga Ontzi,

    da, ai dreptate,

    abordarea mea este cazuistica si hiperbolica, am trasat cu linii groase ca sa se vada mai bine.
    Nu este cazul tuturor pastorilor, nu este cazul tuturor pastorilor tineri, eu vorbesc despre o moda, un trend.
    din pacate cei tineri sint formati de cei batrini, iar unii dintre acestia nu si-au schimbat naravurile vechi, altii au capatat naravuri ingrijoratoare dupa REvolutie.

    despre armata – armata scoate ce este in om, raul din rau, binele din bun. nu te face mai bun. Deloc, dar este buna pentru un pic de umilinta. La fel ca un mediu serios de munca sau vreo doua sau trei luni in spania sau italia la frecat de podele sau spalat toalete. Toate sint bune.
    Cind am spus armata ma refeream la un contact nemijlocit cu viata reala.

    De acord cu criza de modele. Da, nu cred ca as indrazni sa chem in asistenta la congresele noastre tineri studenti ca sa participe la o astfel de experienta ca la o experienta didactica.

    Pocainta, vorba ta, este solutia cea mai buna pentru noi „pocaitii”. REcunoasterea starii in care sintem, o pocainta autentica. Pastorii nu au nevoie de mai multe simpozioane si conferinte, ci de mai multe nopti de veghere in rugaciune si mai multe zile de post.

    Cu cine incepem? Eu aş spune, cu mine în primul rînd. Vă spun ce-am făcut după saptamina asta in directia asta.


  58. Pentru Mircea:
    Raspunsul este „da”.
    De buna voie si nesilit de nimeni. 🙂


  59. De bună voie şi nesilit de nimeni am făcut şi eu cel puţin un lucru, dar pentru ăla nu mi-a părut rău niciodată cînd am zis DA! 🙂


  60. Rog pe cineva binevoitor sa mi explice daca Biserica Lui Hristos este un staul- si daca da care
    -BOR (biserica nationala)
    Biserca catolica (cea mai mare)
    Martorii (cei mai raspanditi )
    Penticostalii (se inmultesc cel mai repede)
    Baptistii (cei mai cumpatati) -sau in imas pe care stam toate oile (si cu coarne si fara si albe si seine si negre si tucane si…mielusei.).si.. caprele … ??


  61. se incumeta cineva?


  62. un creştin face stagiul militar?


  63. da, eu am făcut stagiul militar, am participat şi la revoluţie, am tras cu arma etc.

    Cred că în Biblie găsim destul de multe exemple care legitimează acest mod de a apăra patria.

    Augustin are texte superbe despre război şi ce înseamnă un război legitim.


  64. Cum ne iubim vrajmasii?
    A,,,ucigandu-i . 🙂
    Eu credeam ca cu carbuni aprinsi . 🙂


  65. Elisa, una este treaba cu „duşmanii mei”, vorba manelei, alta este cu duşmanii naţiuniii mele.

    Cînd m-am dus în armată am luptat din convingere, aveam o impresie mult mai bună despre poporul cu pricina.

    Nu ştiu dacă acum aş mai avea acelaşi entuziasm. Bănuiesc că nu.

    Poate că m-aş duce să fiu acolo ca pastor militar, pentru că livretu îmi permite. Am şcoala de ofiţeri în rezervă terminată cu brio, felicitări şi pupat de steag.

    Să fii „la şanţ” lîngă tinerii aceia speriaţi.. de un pastor sau preot am fi avut nevoie atunci în vîltoarea REbeliuţiei…

    Eram pregătiţi să murim, dar nu eram pregătiţi să ne începem veşnicia…


  66. Domnule Marius o intrebare: „Daca ar aparea un Ilie si ar face prapad in tara ce ati face?” 😀


  67. I-aş ţine bastonul şi mantaua, dacă m-ar lăsa!


  68. Daca a-ti invata de la el sa va rugati lui Dumnezeu ca el, cred ca ar fi de ajuns.


  69. Pomişor, se scrie de „aţi învăţa”… Da, Iacov spune mare putere are rugăciunea fierbinte a celui neprinhănit şi îl dă exemplu pe Ilie,

    eu am probleme cu două lucruri aici.

    1. fierbinte… încă n-am ajuns acolo..
    2. neprihănit… nici acolo

    recunosc, de aceea întîrzie Dumnezeu cu răspusuri către mine.

    Cînd îmi dă vreun răspuns… e HAAAAAARRRR!!!!

    dar … sînt încă în şcoala rugăciunii şi una dintre primele lecţii pentru şcoala rugăciunii este … roagă-te corect gramatical!

    Duhul Sfînt se ocupă cu purificarea rugăciunilor noastre şi îndreptarea lor, să nu-I dăm mai mult de lucru decît trebuie. 🙂


  70. 🙂 Ei, cu exprimarea am avut intotdeauna probleme 😦 … Ce fericire ca atunci cand vorbim nu este nevoie de cratima 🙂 . Dupa parerea mea importante sunt ideile exprimate, mai putin forma in care sunt expuse. Ar fi bine daca ar fi intr-o forma frumoasa, dar daca nu se poate asta este…


  71. dar… dacă pui în scris rugăciunea, Pomişor?

    La blog nui o problemă cu gramatica sa scris şi cu cratimă şi fără. Unii chiar sau oripilat că nu iam corectat pe alţii 🙂


  72. Dupa parerea mea o rugaciune adevarata este „un proces complicat de gandire” cu voce tare sau fara voce tare. O rugaciune scrisa nu este decat un simplu text ca oricare altul, nu are valoare decat daca este vorbita (cu voce sau fara voce tare) de un om catre Dumnezeu.


  73. nu cred că sînt de acord cu definiţia ta…, dar mai discutăm săptămînile viitoare cînd vom intra în şcoala rugăciunii.


  74. Domnule Marius nu va mai fi timp pentru o alta discutie 😦 😦 😦 zilele Romaniei asa cum o cunoasteti dumevoastra acum sunt numarate…


  75. Sînt foarte foarte curios asupra demonstraţiilor tale… să le vedem.


  76. Demonstratia este greoaie… aceste lucruri rezulta din aplicarea unei teori de unificare dintre stiinta si religie crestina mai exact dintr-o dezvoltare stiintifica a religiei crestine. Daca doriti o pot trimite privat o demonstratie partiala.


  77. Ioan Daniel – Biserica lui Hristos este formata de cei care sunt in Hristos!

    Deci intrebarea e: cum se ajunge „in Hristos” (ceea ce aduce totodata mantuirea)?

    Voi lasa pe BOR and BRC sa spune cum se ajunge acolo.

    In Biblie (si in Biserica baptista) – se ajunge in Hristos prin har si prin CREDINTA!!! Efeseni 2:8-9

    In alte cuvinte, HARUL nu depinde de ce am facut eu pt Dumnezeu, ci depinde de ceea ce Dumnezeu a facut pt mine (in/prin Hristos).

    Bineinteles ca credinta in Hristos produce roade/fapte bune. Dupa cum focul da lumina si caldura, asa si credinta in Hristos aduce roade. Deci nu faptele aduc mantuirea, ci harul. Si credinta in Hristos duce la fapte care-l slavesc pe Dumnezeu.

    P.S. Dani B – tu chiar mergi in fiecare duminica la John McArthur? Mai stinge din faruri 🙂 🙂


  78. Evedule, îmi place, Harul este ce-a făcut Dumnezeu pentru mine..

    n-am înţeles ultima replică pnetru Dani B.


  79. Marius – fraza cu harul este de la Yancey (What is So Amazing About Grace).
    Replica pt Dani mai bine ramane ‘private’. Sorry 🙂


  80. Marcel, eu cred ca un crestin dupa ce cunoaste porunca iubirii vrajmasului nu se mai ingramadeste la stagii militare. Este treaba altora sa se ocupe de acest aspect. Nu mai poti ucide un om sub nici un pretext, cel mult din slabiciune, din pacat.
    Exemplele sunt date incepand cu apostolii, apoi miscarea anabaptista samd. Nu cred ca dupa ce cunosti harul lui Dumnezeu mai poti ucide, mai ales ca pana la urma patria noastra este alta, iar vremea petrecuta pe aici nu este chiar asa lunga, iar curmarea unei vieti are implicatii care se leaga de vesnicie.
    Am intrat in armata si imi pare rau, am gresit, locul meu nu era acolo.
    Am invatat asa cum as fi invatat din oricare greseala dar, daca as fi ucis un om nu mi-as fi iertat-o si nici nu cred ca Dumnezeu doreste ca cei care inteleg dragostea si vesnicia sa se implice in astfel de activitati.
    Cand ucizi un om, in mod sigur nu l-ai iubit, iar cand te pregatesti sa o faci in mod sigur nu te pregatesti sa-l iubesti.
    Cand cineva vrea sa ia viata unui nevinovat, te interpui faci ce tine de tine ca sa ajuti dar, ucigand nu cred te deosebesti de cel ucis.
    Adevarul si dragostea nu-ti dau dreptul sa ucizi.


  81. Mulţumesc, Evedule!

    Vlad, dacă aş fi în situaţia de a-mi apăra familia şi aş avea o armă în mînă … şi asta ar fi singura posibilitate… nu aş ezita o clipă.

    M-am gîndit mult la asta şi spun cu toată responsabilitatea.

    SE înţelege, este o situaţie limită, dar duc la situaţia limită ca să înţelegi cum înţeleg adevărul şi dragostea în situaţia asta.

    Un principu trebuie să acopere toate situaţiile posibile imaginabile.


  82. Marius si chiar crezi ca poti adauga o ora la viata familiei tale?
    Dumnezeu numara si firele de par, sunt convins ca si pe ale familiei tale le-a numarat.
    Viata noastra este in mana Sa, pana la urma ce le-ai asigura tu in plus celor dragi si nu le-a asigurat Dumnezeu? Lasa-i in grija Lui asa vor fi intr-o siguranta adevarata si curata de orice pacat.
    Dragostea de Dumnezeu si om in aceasta situatie te indeamna sa devii tu jertfa nu calaul.
    In pornirea firii si eu gasesc justificare dar, Duhul ma pune in cumpana ascultarii, greu dar, in mana Sa totusi.


  83. Razboiul si luptele isi au si ele un rost. Uneori este bine sa fi infant alteori este bine sa invingi. Problema este de ati da seama cand trebuie sa lupti si cand trebuie sa te retragi. Si daca alegi sa lupti iarasi este important cum o faci si cu ce fel de arme. Un bun soldat trebuie sa fie intelept.

    Domnule Vlad, lui Dumnezeu stiu sigur ca nu Ii plac „legumele” si nici fricosii. Uneori trebuie sa si lupti dar aceasta trebuie facuta cu multa intelepciune. Trebuie sa iti faci bine socotelile, daca chiar trebuie sa lupti, ce ai castiga prin victorie, ce ai pierde prin infrangere, care sunt riscurile luptei si altele. Desi Dumnezeu tine pe cineva in mana, nu trece peste vointa omului (imparatul Ezechia). Dumnezeu lucreaza impreuna cu omul, nu este chiar un dictator.


  84. Pomisor(sunt trist ca trebuie sa ma adresez tie ca unei plante), dragul meu, din fire sunt fiu al tunetului, din Duh sunt tras-smuls din fire inspre asemararea cu Hristos.(vorbesc de mine)
    Trag binisor cu arma, iar de fricosi nu mi-a placut niciodata. Imi plac si respect pe cel ce poate sa riposteze si alege sa nu o faca. Acela este erou pt mine, imi scot palaria si inghit in sec.

    Trebuie insa sa inteleg ca viata mea si a altora este in mana lui Dumnezeu, iar eu sunt chemat sa rabd, sa iubesc si acolo unde este cazul sa ma dau jertfa prin interpunere. Nu sunt chemat sa folosesc mijloace ale neiubirii de Dumnezeu si aproapele si asa cum spune sa nu ne impotrivim celui ce ne face rau.
    Sa nu crezi ca nu am probleme si nu sunt si eu ispitit a raspunde in acelasi mod sau ca din slabiciune nu as face un lucru rau.
    Caut sa imi las sufletul cucerit de Dumnezeu si sa-mi obisnuiesc mintea cu cele ce le-am spus, asta ca trecere de la ale firii la ale lui Dumnezeu.

    Martirii crestini ar fi fost victime de razboi, nu martiri daca ar fi aparat la modul acesta pe cei din jurul lor.

    Deci nu fricosii erau avuti invedere de Domnul, ci cei ce pot raspunde din fire dar, sunt chemati sa raspunda din Duhul.


  85. Martir = soldat al Imparatiei cerurilor cazut pe front.



Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat asta: