h1

Ce se mai poartă pe la nunţile noastre? 2

Septembrie 17, 2007

Spuneam într-un post trecut că nunţile noastre erau altfel. Diferite. Simple, austere, sobre.

S-a schimbat lumea şi odată cu ea şi noi.

E bine? E rău?

După mine este rău, dar judecaţi voi, confraţi de-ai mei, dar şi de alte confesiuni care aţi ştiut anumite lucruri despre „pocăiţi” şi ethos-ul lor şi acum îi vedeţi cum se îndepărtează de ceea ce ştiaţi voi despre ei.

Iată care sînt ultimele noutăţi în materie de organizarea nunţilor, ascultaţi şi luaţi aminte:

1. în primul rînd slujba de nuntă se poate renegocia, se poate renegocia locul, structura, un parc, o agapă la iarbă verde şi Predica a devenit un „scurt cuvînt – 5-6 minute”, exact aşa scrie în program.

2. Predicarea. În timpul slujbei anumiţi predicatori ţin neapărat să devină circari. Au impresia că trebuie să se hlizească ca nişte fîţe care ascultă prima dată un banc cu soacre şi aluzii la noaptea nunţii. Glume proaste, remarci penibile la adresa celor doi, mire şi mireasă sau laude excesive la adresa părinţilor şi naşilor (nu comentez motivaţiile)

3. programul, adesori cu playback, ne prezintă o orchestraţie foarte împăunată în background care să acopere o voce piţigăiată a uneia dintre rudeniile mirelui sau miresei care vrea cu orice preţ să se afirme.

4. Deşi se întîmplă de obicei în biserică, majoritatea doamnelor şi domnişoarelor îşi schimbă apariţia de cu greu le mai recunoşti. Mi s-a întîmplat la un moment dat să dau peste o soacră mică aşa de „schimbată la faţă” (soră cumsecade, care de obicei îşi purta „ţinuta pocăiască”) că nu am mai recunoscut-o. Şi ea şi eu ne-am simţit penibil. Aveam de ce!

5. Îmbrăcămintea pentru nunţi, de pe unde-o închiriează nu ştiu, dar adesea te sileşte să stai cu privirile întinse spre candelabru. În urmă cu vreo 7 sau 8 ani am avut un uşier care a avut îndrăzneala să o scoată pe o domnişoară care avea spatele complet gol şi „decolteul” (dacă aşa se cheamă crăpătura aia din spatele rochiei, că aşa se cheamă în faţă) mergea dincolo de locul unde se termina spatele. Cu puţin scandal, a trimis-o înapoi să se îmbrace înainte de a păşi în biserică.

6. Nu mă mai leg de podoabe şi de coafuri. Nu mai am nimic de zis în afară de faptul că sînt persoane la care nu le stă bine cu anumite culori, cu anumite haine, cu anumite coafuri. Atît. Nu îţi trebuie multă educaţie estetică să îţi dai seama de asta. Poate că surorile noastre care doresc să facă „schimbarea la faţă”, înainte de a pune pe dînsele tot felul de sclipici, ar trebui să-şi întrebe o prietenă care se pricepe, nepocăită.

7. La masă, la multe din nunţile la care am participat, muzica era atît de puternică încît nu puteam să discut cu soţia care se afla lîngă mine. Nu mai comentez asupra stilurilor muzicale, totul era amplificat şi, dă-i, tată, dă-i, cît se poate.

8. Dacă tot veni vorba de muzică, Celine Dion, UB40 încă sînt decenţi, dar mă întreb: ce caută totuşi la o nuntă de neoprotestanţi? Asta e, sînt şi rudenii de alte confesini care nu înţeleg toată muzica noastră ş, vorba lui Krossfire, nici nu prea avem cu ce ne mîndri.

9. Jocuri şi concursuri. Aici e-aici. Ce treabă are un mire de-al nostru cu un joc de felul ăsta: se aliniează 5 fete, toate tinere şi frumuşele, plus mireasa. Mirele este legat la ochi şi trebuie prin pipăit (???), să îşi recunoască mireasa. Dacă o recunoaşte trebuie să o sărute, pe gură. Toată lumea aşteaptă să greşească. Tot e rău. Dacă eşti prietenul unei asemenea fete care este pipăită pe mîini şi umeri ca să fie recunoscută? Dacă o nimereşte, tot e rău. Toată lumea îşi dă seama că noii miri au experienţă unul cu celălalt. Nu? După ce-a recunoscut-o, după miros? Ce-i leu? Urs?

10. La oribilitatea asta mai puneţi alte jocuri stupide mai aşezaţi alte glume proaste, cu aluzii porcoase, sugestii penibile, jocuri „de societate” care se lasă cu udături sau umiliri ale unora care sînt luaţi de proşti.

11. Obiceiuri americăneşti, care nici la ei n-au bun gust sînt împrumutate cu entuziasm. Am ameţit cînd am auzit de un fiu de păstor care trebuia să scoată cu dinţii jartiera miresei în ochii lucii ai prietenilor care asşteptau ridicarea trenei pentru îndeplinirea acestui scop. Zăngăneala stupidă în pahare ca să se sărute mirii de cîte ori vor nuntaşii, în văzul lor, se înţelege. Şi altele. Am mai spus, nu tot ce este Made in USA este coborît din cer.

12. Dansul miresei. Penibil. Neoprotestanţii nu au fost învăţaţi cu dansul. E penibil cînd mireasa, care habar nu are de paşii de dans, este invitată de tată, care habar nu are de tangou, sau de mire, care nici el nu este expert şi se clatină ca două dulapuri dintr-o parte în alta prin sală. Să te uiţi la ei, să nu te uiţi?

13. Dansul. Într-un anumit oraş din ţară, un lider religios s-a apucat să le invite la dans pe doamne. N-am nimic, cu asta, bravo lui, dacă vrea, ca Zorba Grecu să le facă fericite pe femei, dar Zorba măcar făcea acte de caritate cu bubulina lui, a noastră cunoştinţă, după ce a luat puţin la bord, s-a apucat să le danseze numai p-alea tinere. Pe toate. Să îmi spuneţi mie că nu se întîmplă nimic sub cureaua unui bărbat, apropiindu-se în felul acela de o femeie şi … îl trimit la medic. Dar … la nunţile noastre s-a început să se danseze. Boon! Atunci luaţi lecţii, fraţi şi surori, că rîde lumea de noi. Măcar să dansăm „ca lumea”, dacă tot dansăm ca lumea, nu?

14. Băutura. Mai nou, la unele nunţi eşti întîmpinat de Garrone, de vin la discreţie, şampanie etc. Nu-i problemă! Fiecare cu libertatea lui în Cristos, numai că românul, aşa cum a demonstrat-o de veacuri, de la Burebista şi Decebal încoace, nu ştie să se oprească după un pahar. De asta rîdeau şi grecii de noi, că nu bem vinul îndoit şi că nu ne oprim pînă nu ne îmbătăm ca porcii.

Şi mai am, dar mă duc să mă răcoresc.

Unde duc toate asta? Nu duc nicăieri. Nu acestea trebuie oprite, astea sînt doar ce se vede din aisberg.

Acestea arată un trend care începe din altă parte, nu de la nunţi.

Putem să dăm noi directive pe comunităţi să se facă nunţile din nou, ca la pocăiţi, sobre, austere, fără dans şi băutură, degeaba, este un trend care vine … de unde vine?

Într-un post următor despre asta.

Anunțuri

67 comentarii

  1. Cam oximoronica o nunta (uspat, cum se zice la noi) fara bautura si dans (asta-i ordinea, una ducand la cealalta). Nici macar nunta de la Cana nu face exceptie.


  2. depide ce inţelegem fiecare prin nunta.
    Isus nu a transformat apa in vin ca sa ii imbete pe cei de acolo. Daca le lipseau sarmalele sau servetele, aia facea.

    Acolo este o nevoie si Isus actioneaza, isi arata slava. aia este esenta textului.

    Cum o face? Este secundar.
    Ah, daca o luam pe interpretarea alegorica, pe latura mistica a textului, cu interpretari simbolice care trimit la euharistie etc. Da, atunci este alta treaba.

    Nunta? Eu cred, si cred pentru ca am trait asta, cred ca ne putem bucura la nunta si fara bautura, dans, vomitaturi pe sub scaune si chestii din astea, mers in patru labe, perinite nereusite cu cazaturi in fund in noroi. Nu credeti?


  3. O relatare cu mult prea mult umor, domnule Cruceru, la care am râs copios, dar în spatele acestor lucruri asistăm la un lucru dramatic.

    Peste tot se pervertesc obceiuri, se nasc obiceiuri şi se crează noi idoli.

    Poate că suntem prea bătrâni, dacă avem decenţă.

    Suntem învăţaţi cu prea mu,tă indecenţă ca să mai fim stimulaţi sau să ne redescoperim vocaţia de omameni integri.

    Ştiam că puteţi vorbi colocvial şi vă mulţumim pentru acest exemplu.

    Invitaţia noastră rămâne deschisă, invitaţia de a participa la colocciul decenţei, acolo, unde dv. vreţi să fiţi împreună cu comunitatea dv.

    Pr. Picioruş Dorin,
    fratele vostru întru Domnul,
    care doreşte să trecem peste asperităţi de dragul dialogului care nu naşte moştri.


  4. Preacucernice nu sint baptist dar am urmarit discutiile. Cred ca ati cam sarit calul si nu cred ca patratosu mai are incredere in dvs.

    Eu sunt subiectiv dar ma tem ca are dreptate sa stea de o parte deocamdata. Ati trecut o limita care nu trebuia trecuta de o fatza bisericeassca, cu tot respectul va spun asta.

    Am vazut colocviul dumneavoastra. Cred ca si altii au aceeasi problema…. ma bucur ca domnul Simut a scris ceva ca daca nu era dansul ramaneati numai dvs cu dl Starceanu.

    Cred ca timpul rezolva multe. sa speram ca patratosu isi va capata increderea pana la urma.


  5. Chiar, Patratosule, la nunta ta nu s-a baut nu s-a dansat?

    Care-i esenta unei nunti baptiste? Numai predici? Ce, nu va plictisiti?

    Cu atata mancare … mai joci…. se aseaza bine, vine iar foamea…

    Imi spune si mie cineva care este chestia cu nuntile voastre. De ce dureaza atata daca nu va distrati?


  6. la „pocaiti” exista nasi la nunta?nu stiam.Ce rol au acestia?si de unde provine obiceiul,ca in Biblie nu scrie de nasi:).


  7. Da, există naşi, vine din tradiţie. Şi noi avem tradiţie 🙂

    În biblie se spune că femeile în vîrstă să le înveţe pe cele tinere…

    Tit 2:3 Spune că femeile în vârstă trebuie să aibă o purtare cuviincioasă, să nu fie nici clevetitoare, nici dedate la vin; să înveţe pe alţii ce este bine,
    4 ca să înveţe pe femeile mai tinere să-şi iubească bărbaţi şi copiii;
    5 să fie cumpătate, cu viaţa curată, să-şi vadă de treburile casei, să fie bune, supuse bărbaţilor lor, ca să nu se vorbească de rău Cuvântul lui Dumnezeu.
    6 Sfătuieşte, de asemenea, pe tineri să fie cumpătaţi,

    Deci bărbaţii pe bărbaţi, femeile pe femei, adică familii cu experienţă pe cele fără experienţă, nu?

    şi, după cum vedeţi, totul este legat de familie în contextul învăţăturii!!!


  8. Ortografix, ultimul tau comentariu e insidios, cam de prost gust, chiar jignitor la adresa Patratosului. Cenzureaza-ti tonul de batjocura, apoi pune intrebari decente!


  9. Natanm imi pare rau daca am suparat pe cineva nu asta era intentia… Nu ma banuiesti ca ma duc pe urmele parintelui Piciorus, nu?

    vad ca Patratosul nu s-a suparat deloc.

    Cu ce l-am jignit? Sa spuna el.
    Nici pe voi baptistii na-m vrut sa va jignesc. Is doar curios.


  10. scuze „n-am vrut sa va jignesc” am vrut sa scriu


  11. imi plac articolele dvs. Intr-adevar urmarea a fost trista. Sunt plecat din tara de 4 ani si ma mira si pe mine sa aud unele practici ale nuntilor in Romania.
    De acord cu dansul, machiajul si bautura. Inerent, nu sunt pacate, dar biserica trebuie sa umble cu manusi in jurul problemei. Prea usor cultura noastra si biserica au imbratisat obiceiuri din vest. Imi place comparatia cu dulapurile. Am fost la o nunta recent si chiar acelasi sentiment am trait. Chiar am incercat sa dansez cu o prietena si m-am simtit exact ca un dulap. Realizez ca pentru a face dansul o experienta placuta, e nevoie de cunostinta.
    Continua sa ma surprinda modul in care unii aleg sa va raspunda. Limba engleza ofera o libertate mult mai mare, cultura ingaduie pertu-ul. Poate ma insel eu, dar nu credeam ca Romania are acelasi limbaj. Poate eu am fost intr-o ultima generatie care crede in pronumele de politete, in respectul fata de varsta si experienta. Nu va cunosc in persoana, dar din ce mi-au povestit Oti Veres si Ionut Purel (colegii mei de camera de la Bucuresti) aveti respectul meu. Ma intreb ce rost are sa incercati o discutie cu oameni care jignesc si se ascund in spatele pseudonimilor… Poate sunt eu mai pesimist.


  12. draga Filip,

    iti multumesc pentru cuvintele de apreciere.
    dar nu inteleg de ce spui ca trebuie sa ne purtam cu manusi cu dansul, bautura etc.

    Nu este doar o chestie ca „noi n-am fost asa”, este vorba de ethos-ul nostru care a avut motivatii mai adinci decit genul de comentarii „sa nu-mi spuneti c asta este pacat!”

    Dansul in sine este o intreaga discutie, dansul dintre un barbat si o femeie o cu totul alta discutie.

    Nu cred ca mi-ar conveni deloc ca alt barbat sa imi danseze sotia la o petrecere… tinind-o de mina si de mijloc, apropiindu-si bazinele unul de altul si leganindu-se pe o melodie slow o sa discute despre ce? despre rechizitele copiilor de la scoala? despre pretul la cartofi in ultimele luni? sa fim seriosi, Filip!

    S-ar putea ca unii sa fie mai insensibili la astfel de lucruri, dar eu ma feresc sa ma apropii astfel de o femeie. Slabiciunea mea, ce sa fac! Nu sint mai tare de-atit. Nici pe maica-mea n-as dansa-o!

    S-ar putea ca altii sa inteleaga prin asta gelozie, ingustime, exagerare. Da, asta e! Nu mi-ar conveni sa imi legene altul sotia si nici eu sa ma invirt cu maica-mea pe ringul de dans! Sărăcan di mini!

    Despre dialog – asta este lumea in care traim, oricum nimeni n-a ajuns unde a ajuns saracul Bastrix. E de compatimit.

    Incearca acum sa se spele pe fata. Mi-e mila de saracul Corneliu Simut, care face un act de caritate ca ii raspunde, dar va pati la fel ca mine si ca altii. Mina intinsa va fi lovita.
    Ma tem ca dl Piciorus se va intoarce curind la obiceurile sale vechi dupa un exercitiu de imagine pe care il suporta cu greu.

    Ii este greu sa se abtina, dar stringe din dinti! Sa dea Dumnezeu sa n-am dreptate!


  13. Sper sa nu ma injure parinteste bastrix in vreo viitoare invitatie la dialog dar cred ca am gasit o explicatie la escapadele lui lingvistice: venea de la nunta!


  14. Cât suntem de şablonarzi! Oare, de ce nunta trebuie să însemne neapărat lucruri făcute în exces: mâncare, băutură, muzică, dans etc?! Cum la fel de bine ne gândim la „tacâmul” de înmormântare ca fiind livrat neapărat cu bocete, urlete, leşinături, pupatul mortului,pomeni etc. Pentru că am pierdut adevărata semnificaţie a acestor momente momente unice în felul lor, am ajuns stereotipi în gândire şi acţiune. Mergem la nunţi ca să mâncăm bine şi să plecăm acasă cu caserola de prăjituri şi felia din tortul miresei (şi dacă nu mâncăm cât am vrea mai scoatem din plicul cu banii pregătiţi pentru cei doi câteva bancnote) şi mergem la înmormântare pentru a face act de prezenţă şi eventual, să mâncăm bine la masa de după înmormântare (că doar la nuntă şi la mort se face cele mai bune sarmale)!


  15. La 15 ani l-am cunoscut pe Dumnezeu. Până atunci am dansat. E foarte interesant cum mi s-au deschis ochii şi fără să îmi explice cineva, am văzut în dans exact ce explicaţi în post. Nu pot accepta să fiu într-un asemenea context [muzica, versurile, lumina] făcând acele mişcări şi fiind atât de aproape de cineva care nu îmi este soţ.
    Iar în ceea ce priveşte jocurile [de tineret] sunt şocată de-a dreptul de conotaţiile sexuale pe care le au, de intimitatea fizică pe care o creează. Ce se întâmplă cu noi? De ce nu reacţionăm vehement?


  16. sunt de acord cu tine in aproape tot dar in legatura cu locul nuntii nu sunt de acord!dak vrei sa ai o amintire frumoasa si mai ales dak este cum ar trebuii sa fie o nunta de crestini omeni care trec prin parc sau pe unde vrei sa iti faci nunta vor vedea k pokiti nu sunt asa cum red ei si sunt oameni care stiu sa fie adegvati societatii si un bun exemplu


  17. Din mai multe motive, Ioana.
    Un compromis aduce dupa sine altul. Cand acceptam ceea ce in urma cu 10 ani era inacceptabil, peste alti 10 ani, (noi sau generatia urmatoare) vom accepta ceea ce acum este de neacceptat.
    De asmeni mai este si ignoranta; pur si simplu nu realizam riscurile la care ne expunem, adica ce se poate intampla daca…
    Si inca ceva: reactia care arunca pendulul in directia opusa. Multi din acesti tineri provin din biserici opresive in care a te conforma regulilor este scop in sine. Din pacate se reactioneaza la legalism prin libertinaj.


  18. Ei… ar fi fost interesant să vedem de ce este o nuntă aşa cum trebuie să fie o nuntă. Care este semnificaţia etapelor nunţii.


  19. L-am cunoscut pe Dumnezeu la 23 de ani.Am trait intr-o familie saraca si destul de dezorganizata.Pacatul facuse multe ravagii si toti am fost atinsi si afectati de acesta, sunt si acum urmarii. Citesc multimi de carti insa am probleme cu vocabularul dar si cu ortografia, ne vom perfectiona pina ne vom intilni cu Domnul.Ma trag dintr-o familie unde alcoolul apoi destrabalarea lasa urme adincii.ai mei au fost ortodocsi insa mi-am dat seama ca este prea multa liniste ,dar si pacat ca sa fim bine cu Dumnezeu.Stiam si eram incredintat de un lucru Biblia este adevarata.Cineva precum Filip mi-a explicat Cuvintul Domnului si la fel ca famenul etiopian am dorit sa fiu botezat.Dumnezeu imi schimbase viata.Din acel moment cea mai mare incercare a fost casatoria.imi placea Cuvantul si daream sa merg la o scoala biblica dar in acelasi timp stiam ca trebuie sa ma casatoresc. Acum cind este vorba de casatorie nu doream dans, bautura, jocuri de toate felurile , casatoria nu cansta in acestea, trecusem pe acolo si tot gol ramisesem.M-am casatorit tirziu, dar la timp, la 33 de ani si am observat ca ceea ce a ales Domnul pentru mine, este incomparabil cu ceea ce as fi dorit „eu” pentru mine.cred ca in casatorie trebuie sa tinem cont de citeva nevoi;
    In primul rind trebuie sa participe Domnul.Domnul a instaurat casatoria si El trebuie sa o organizeze.la nunta din Cana, Domnul a fost Prezent a raspuns nevoilor si le-a implinit.am pornit impreuna cu sotia dar cu binecuvintarea Domnului,fara dans, fara bani, cu masa la subsolul biserici , fara bautura si na-s schimba aceasta niciodata.In al doilea rind o mireasa curata, fara compromisuri si trei:(noi am fost amindoi saraci) nu am avut nici un fel de asteptari prin nunta noastra nu ne-am astptat nici la bani nici la a iesi cu ceva in evidenta, nu am facut vre-o presiune asupra parintilor pt nu ar fi avut ce sa ne dea.singura asteptare a fost ca impreuna toti participanti sa ne bucuram de aceasta unire sacra.In timp ne-am bucurat de fiecare realizare.acum dupa 7 ani vedem harul lui Dumnezeu in vietile noastre. Amindoi am venit din familii distruse fara Dumnezeu.am fost saraci si fara posibilitati, insa cu ajutorul Domnului amindoi am terminat o facultate.fara relatii si amindoi avem de lucru.me-am mutat de 13 ori dar acum avem casa noastra, ne-am pastrat curati pina la casatorie dar acum ne rugam avem partasie si asteptam pe Domnul.Dragii mei un om fara Dumnezeu nu are nici o sansa de fericire traieste in neimplinire, o casatorie fara Domnul aduce mai multe greutati dar o casatorie in Domnul iti aduce biruinta in incercarii si greutati.dar daca te astepti la alte lucruri decit unirea celor doi inaintea Domnului insemna ca nunta este facuta sa acopere alte nevoi ale participantilor.bautura, dansul apartin mai mult de poftelor trupului dacit de institutia casatoriei.nu stiu cum este pe la voi dar aici oamenii isi aduc aminte de o nunta aducindu-si aminte de cine s-a batut cu cine ..si de unde porneste bataia ..ori de la bautura… ori de la dans.Prefer nuntile in Casa Domnului decit in casa lui Bachus sau a Dianei.Cintarile Domnului se cinta in Templu nu pe malurile riurilor Babilonului.


  20. la ortodoxi in nici un caz nu e asa!


  21. Trist, dar adevarat. Din pacate aceasta este realitatea cu care ne confruntam. Intrebarea mea este: care este cauza acestor fenomene la nuntile noastre? si inca o una: ce ar trebui sa facem ca sa nu se ajunga si mai rau. Incerc sa si raspund; consider ca aceste lucruri care se intampla, se intampla pentru ca au fost ingaduite, pastorii au permis mirilor sa faca ei programul serviciului de cununie, sa le spuna ei cat sa predice, ce sa predice si din ce text sa predice (asta am auzit cu urechile mele, cand doi miri voiau sa ii spuna pastorului textul din care sa le predice la nunta). Apoi, incet s-a permis ca la masa sa se faca orice, toate jocurile prostesti si glumele stupide, toti au ras cu pofta si pastorii impreuna cu nuntasii, doar cum sa ii ofensam, sau sa ii suparam la nunta lor, sa faca ce vor si ce le place. Vina este a noastra a pastorilor si a bisericilor ca nu ii invatam pe tinerii nostrii cum sa isi faca nunta ca sa fie placuti Domnului, nu cu scopul principal sa fie o distractie pe cinste. Ce ar trebui facut? Spus direct celor care se casatoresc, asa trebuie sa faceti nunta, daca vreti sa o faceti la Biserica, cu Biserica si in Biserica. Se tot vorbeste mult in ultimul timp despre faptul ca aducem lumea in biserica, stiti la ce ma refer, la faptul ca pocaitii copiaza tot mai mult stilul lumii de a fi, de-a petrece, de-a gani, de-a face nunta. Eu consider ca nuntile in bisericile evanghelice sunt o usa principala de intrare a spiritului lumii in Biserica. Trebuie sa ne trezim si sa vedem ce facem. Nu cred ca putem sta nepasatori.


  22. Totusi, nu se poarta nmic nou, care sa fie si bun la nuntile noastre? ma asteptam ca in insiuirea de 14 noutati sa fie si ceva pozitiv. Auster nu inseamna neapart bun. Nou nu inseamna neaparat rau. Traim totusi in anul 2007. Slava Domnului pentru Biserica in care am crescut, sanatos. Pastorii mei sunt extaordinari. Dar articolul parca instiga la mai mult control, mai mult legalism. Pastorii pot lasa tinerii sa faca programul, si sa consulte impreuna – daca tot fac nunta, ei stiu ce isi doresc si poate au mai multa creativite, in unele cazuri. Sunt si jocuri faine, fara aluzii penibile & co. Sau ce putem face la nunti? Pentru ce mai fac nunta? Sa mancam? Mai bine sa mearga la un restaurant, asa pot si alege ce mananca si e si mai ieftin… Inca mai exista decenta la nunti, si partasie buna! Nu noutatea e rea la nunti, ci modul in care se practica noutatea, si excesul. Dar, cum s-a mai spus, astea au radacini mai adanci… poate chiar in austeritate sau in interzicerea noului si in ale domenii, nu numai la nunti…


  23. trist, grotesc…la o asa nunta ti se face rau de la stomac si nu din pricina mincarii ci din penibilul creat de incompatibilitatea credintei crestine si lucrurilor care s-au enumerat, sper ca nu toate au fost vazute la acelasi eveniment.
    Da in mod sigur este datoria pastorilor (numiti si supraveghetori) ca in timpul consilierii dinaintea nuntii sa vorbesca despre aceasta ca un act de credinta. Stiu de o adunare de credinciosi care a intors scaunele pe care stau cei doi in timpul slujbei cu fata spre amvom „daca venim sa ne prezentam inaintea Domnului”.


  24. cu toata stima pt religia voastra …dar nu cumva sunteti cam aspri cu ceilalti? din cate am inteles din tot ce am citit aici voi mergeti pe premisa my way or the highway!

    nu cumva e un pacat sa-i judecati pe altii??


  25. Si de ce nu-i relevanta minunea din Cana, in contextul discutiei?
    Eu am fost si la nunti „cu suc” si la nunti „cu alcool” si impresia mea a fost ca primele sint, in general, un experiment in care o anume ideologie este pusa in practica (nici un strop de alcool), pe cand ultimele sint mai putin ideologiza(n)te, intrucat ofera libertatea alegerii, oferind atat bauturi alcoolice cat si ne-alcooolice, atat dans, cat si nedans, pentru cine nu vrea.


  26. Atunci ce rost are promovarea lucrurilor morale, putem pune şi ce e bun şi ce e rău în acelaşi loc, să aleagă lumea, dacă tot e liberă să aleagă.


  27. lui C.N.I.
    cred ca o interpretare alegorica a nuntii din Cana este inadecvata…in mod clar cina cea de taina e diferita de nunta din cana.
    Dar sigur cultura vinului in societatea din acel loc e diferita de ceea ce ar trebui sa fie cultura vinului intr-o reuniune crestina . „Şi nu vă îmbătaţi de vin, în care este pierzare, ci vă umpleţi de Duhul.”
    Dar cind vorbim de vin in societatea romanesca cred ca ar trebui sa practicam scriptura acesta din Evanghelia Sfintului Matei „Iar dacă ochiul tău cel drept te sminteşte pe tine, scoate-l şi aruncă-l de la tine, căci mai de folos îţi este să piară unul din mădularele tale, decât tot trupul să fie aruncat în gheenă. Şi dacă mâna ta cea dreaptă te sminteşte pe tine, taie-o şi o aruncă de la tine, căci mai de folos îţi este să piară unul din mădularele tale, decât tot trupul tău să fie aruncat în gheenă.”
    Intr-adevar in context crestin sa interzici vinul este o exagerare ar trebui interzisa betia.
    Dar cum ar fi privit daca s-ar pune doar o cupa in dreptul fiecaruia? Ne dam foarte usor in vileag faptul ca facem ceea ce ne este recomandat sa nu facem
    „Căci voi, fraţilor, aţi fost chemaţi la libertate; numai să nu folosiţi libertatea ca prilej de a sluji trupului, ci slujiţi unul altuia prin iubire” Galateni5:13
    si mai jos…” Iar faptele trupului sunt cunoscute, şi ele sunt: adulter, desfrânare, necurăţie, destrăbălare, inchinare la idoli, fermecătorie, vrajbe, certuri, zavistii, mânii, gâlcevi, dezbinări, eresuri, pizmuiri, ucideri, beţii, chefuri şi cele asemenea acestora, pe care vi le spun dinainte, precum dinainte v-am şi spus, că cei ce fac unele ca acestea nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu ”
    Cit despre dans se argumenteaza la fel…
    Cind un credincios da o petrecere ar trebui sa o dea in conformitate cu propriile criterii…nu cred ca la mesele primilor crestini era o astfel de toleranta a unor manifestari pagine pe care tu o sugerezi.


  28. Si care-s ‘manifestarile pagane’?
    Bautul vinului si jocul?
    Acestea sint tot atat de „pagane’ precum mancatul painii si cantatul. Adica sint pur si simplu omenesti.
    Abstinenta totala de la alcool este o idee recenta, aparuta in America undeva in a doua jumatate a sec. XIX si care, precum bine se stie, a si fost legiferata pentru o vreme, si ale carei „plagi fatale si azi le mai simtim”:)
    Nu are a face nimic cu ethos-ul crestin, fiind doar o interpretare/manipulare a Bibliei pentru a o pune in slujba unei ideologii construite pe anumite teorii „stiintifice” ale secolului al XIX-lea.
    Adventistii si mormonii chiar au incorporat mare parte din pseudo-stiinta sec. XIX in respectivele lor crezuri, ridicand-o la rang de revelatie si, natural, acum o citesc (read back) in propriile biblii.


  29. Ce are Biblia de spus impotriva consumului de ceai negru, verde si cafea?
    Ridicolul intrebarii este evident, insa exista oameni care o iau in serios si au versete pregatite pentru a raspunde.


  30. Cred ca doar de dragul polemicii sustii ca exista o echivalenta intre mincatul painii si bautul vinului…cit despre cintare si dans. Ma prind cu tine ca fara sa ajungem la secolul al- XIX-lea vei afla luari de pozitie impotriva acestor practici poate mai proape de inceputurile Bisericii decit banuiesti.
    Fara sa sustin ca e necesara abstinenta totala de la alcool este mentionata si in Vechuil Testament.
    Iar la felul in care ar trebui sa te apropii de o femeie iti sugerez o lectura a Patericului.


  31. Ar fi trebuit sa spun: cand zic „dans” nu ma gandesc defel la scalambaiala de discoteca, ci la lucruri mai clasice precum vechile dansuri de curte sau cele folclorice.


  32. Cred ca m-am exprimat destul de clar facind o diferenta intre vin si betie intre dans si preacurvie…In mod sigur una nu o implica pe cealalta asa cum stii de la nuntile la care ai asistat.
    Intentia mea nu era sa polemizez cu tine despre ceea ce crezi ca e bine sa faci.
    Ironia cu ceaiurilor cautate in citatele biblice era la locul ei daca ceea ce ti-am scris nu ar fi avut nici o legatura cu Scriptura expusa.
    Daca intr-adevar o nunta cu vin si dans este o nunta unde oamenii nu abuzeaza si au o putare curata te fericesc pentru ca apartii altei societati decit celei in care sunt eu.


  33. imi pare rau asa cum am spus cred ca vorbim de manifestari diferite, nu aveam in vedere nuntile in care ceea ce se intelege prin dans sunt „vechile dansuri de curte” daca ma gindesc o singura data am vazut asa ceva cu mult timp in urma in esplanada vestica a Catedralei din Burgos o trupa de dans medieval m-am oprit si m-am minunat de frumusetea morala a gesturilor dar asta e o alta poveste.
    Nu stiu daca este vreo nunta in care dansul e altceva decit o scalimbaiala probabil te misti in vre-un mediu foarte elevat in mod sigur diferit de ceea ce cunosc eu.


  34. E interesant cum argumentele se potrivesc atat de bine cu respectivele puncte diferite. Ca unul care am fost participat la ambele tipuri (modalitati de exprimare a voii bune si bucurie) de nunta, pot spune ca privelistea rezultata este complet diferita. Nuntile in care s-a baut, s-au sfarsit cu cativa sub masa, altii pe masa, altii cautand chiar peretii ca punct de sprijin, ca dee… romanul nu stie sa se opreasca la un singur pahar de vin, ce sa mai zic de: indoit cu apa.
    In schimb, pe cealalta parte, faptul ca nu s-a baut, in mod clar a dat o cu totul alta nuanta evenimentului in sine.
    In ce priveste dansul, hmmm… romanii, vorbesc aici de majoritatea, chiar nu au habar sa danseze, fie el vals vienez, sau tango, etc. Si evident o imitare, de altfel printr-o stradanie sincera (sau nu), a unor stiluri de dansuri elegante chiar nu are rezultate pozitive si incurajtoare in acest caz.
    Eleganta este ceva ce se dezvolta in timp. Insa rabdarea e mare lucru, asa ca hai sa copie si ei niste exemple de „duri”, „barosani” si „bastani”, modele ale multor tineri si oameni in toata firea, la ora actuala in Romania.
    Nunta, este un eveniment complex (program, activitati, nr. de persoane implicate, etc.). Iar perspectiva mea proprie este aceea ca trebuie sa fie un eveniment care castiga prin simplitate, sentimentul elegant de buna voie, si muzica trebuie sa fie un element care sa dea posibilitatea sa se comunice placut si fara eforturi (imposibil in cazul „zgomotului”).
    Si nu in ultimul rand, nu stiu cum, dar poporul roman, are un dar de a prelua cele mai sucite si perverse obiceiuri, muzici, dansuri, care pot exista, pentru a le introduce ca elemente noi pentru nunti (furatul miresei, manele, dansul din buric, etc).
    Cu adevarat as fi curios sa vad o nunta cu izul utopic pe care Dl. CNI l-a promovat in ceea ce priveste o nunta, in care alcoolul este cu titlu de delicatesa consumata cu foarte multa restrictie, in care dansul are tot de a face cu o miscare gratioasa aducatoare de relaxare, in care muzica este in perfecta armonie si nu ridica pulsul nuntasilor, si in care relatiile dintre cei care participa la nunta sunt dintre cele mai stilate.
    In fiecare zi se descopera cate ceva pe acest glob. 🙂


  35. iar m-au „inundat” comentariile voastre, consistente majoritatea

    Dane, sint foarte putini cei care stiu cu ce se maninca dansul chiar si printre cei de alte religii decit noi, parerea mea este ca in orice lucru (acum nu discut daca este moral sau imoral sa iti lipesti soldurile de alta femeie)trebuie sa excelezi, daca tot te apuci sa il faci in public, ca sa nu devii penibil.

    CNI, despre vechile dansuri de curte, pentru care se facea scoala in fiecare zi cite o ora si dansurile folclorice la care iti trebuie muschi de ciclist profesionist, se poate deschide o alta discutie, eu ma refeream la cele „de societate”, cele mai populare la petrecerile de acest gen.

    Dan, din nou, nici macar nu trebuie sa ajungi la scormonit toata Biblia si la Pateric ca sa iti gasesti motivatii ca sa Nu faci chestiile astea, putin bun simt este de ajuns. Ne trebuie diploma in teologie ca sa intelegem ca betia ne intineaza demnitatea, ne trebuie o armata de psihanalisti ca sa recunoastem ca ne stirnim in prea-apropierea de o alta femeie?

    CNI, biblia are de spus impotriva oricarui lucru de care abuzam, mincatul este bun, dar da in lacomie, sexul este una dintre cele mai frumoase creatii ale lui Dumnezeu, dar da in preacurvie etc. ..
    „toate lucrurile imi sint ingaduite, dar nimic nu trebuie sa puna stapinire pe mine, taote lucrurile imi sint ingaduite, dar nu toate imi sint de folos” ar spune apostolul Pavel.

    Dan, imi place argumentarea ta din Scritptura (ati observat ca citesc mesajele invers, de jos in sus, scuze)


  36. Draga CNI, tu spui,

    „pe cand ultimele sint mai putin ideologiza(n)te, intrucat ofera libertatea alegerii, oferind atat bauturi alcoolice cat si ne-alcooolice, atat dans, cat si nedans, pentru cine nu vrea.”

    Oare putem pune pe masa sau in contextul unei petreceri orice pentru a oferi libertatea consumatorilor.

    Fiecare sa isi ia ce vrea, ca sa se distreze.
    Ok, daca am consumatori de filme porno pe acolo sa le aducem sau nu o striteuză? ca sa se distreze.
    Sau ceva canabis, pentru consumatorii respectivi?

    Da, argumentarea mea este dusa la extrem, dar ideea este ca la nuntile noastre participa si copiii si femeile noastre care nu s-au casatorit cu noi ca sa ne duca in spate de la vreo nunta in care ne-am simtit liberi sa ne facem ca porcii.

    Esti foarte liber sa faci acasa tot ce doresti, eu sint liber sa stau acasa la bustul gol, daca asa imi place, dar nu ma simt deloc presat de ideologie daca mi se impune „haina de nunta”.

    Pun pariu că cel din textul Matei 22:11 nu s-a prea distrat. A incercat sa isi celebreze libertatea de alegere fara a respecta un socru-mare cu fitele Lui.

    Cam asta este ideea cu aceste chestiuni de ethos in comunitatile noastre. Nu sintem cei mai buni, nu este our way the highway… etc. Comunitatea ne limiteaza libertatile, cam asta este ideea.


  37. draga Anna, sigur ca sint si multe lucruri bune care se intimpla la nunti. Alea le vedem si le „gustam” cu totii 🙂

    problema este ca aceste lucruri nu le prea spune nimeni in public. cu totii le vedem, ne intoarcem capul si mergem mai departe.

    Da, auster nu inseamna neaparat si frumos, sobru nu inseamna neaparat si plin de bucurie, tot ce imi doresc este ceva simpatic, fain, dragut, decent, „clasic”, inalt, aristocratic, netipator etc. Dar…. nunta mea a trecut oricum… 🙂 Fiecare isi face nunta cum vrea …. (mama, tata, nasii, prietenii, colegii, soacra mica, mare, etc. 🙂 )

    M-a bucura foarte mult ca ne-am incins pe subiectul asta. Merita dezbaterea.


  38. Ceea ce se intimpla la nuntile neoprotestantilor este asa cum corect s-a observat, „doar virful unui aisberg”. Aisbergul este apostazia in plina desfasurare, care are loc inainte de revenirea Domnului. Nu va inselati, cei cu adevarat nascuti din nou au devenit o minoritate in toate Bisericile Evanghelice. Cititi http://www.revivalmanifesto.com
    Pastor Paul Dan


  39. Sunt un om impacat de putini ani, prin sangele Domnului Isus, cu Dumnezeu. Am participat la doar doua nunti crestine, si frumusetea Cuvantului adresat nu doar mirilor le-am primit ca pentru mine, plangand de bucurie. Acele momente m-au facut sa-mi fie rusine de nunta mea facuta in lume, pe cand eram „morti in pacatele noastre”. Am inteles diferenta enorma de a face aceleasi lucruri ca si lumea, bem, mancam si ne casatorim, dar facute „in Domnul”, precum si ca trainicia familiei, ca si o funie, nu-i suficienta sa fie impletita doar in doua – sot si sotie – ci este nevoie sa fie impletita in 3 – cu Dumnezeu – ca sa aiba trainicie.


  40. draga patratosule,
    daca citesti mesajele invers poate ca o sa intelegi discutia pe dos…
    Nu sunt din cei care nu au argumente de bun simt si folosesc Biblia abuziv…dar obsesia unora de a identifica totul cu America secolului XIX te face sa le deviezi atentia inspre alte tarimuri si timpuri. de un mod simplist sunt etichetate manifestari de credinta coerente cu toata istoria bisericii ca aberatii americane. Cintatul si dansatul de dragul polemicii in opinia unora se preteaza la acelasi fel de abuzuri si ar trebui privite la fel de catre crestini. Ma intreb pot fi privite la fel intr-un context monahal? De ce exista muzica bisericeasca si nu s-au dezvoltat dansuri bisericesti?
    Eu nu am auzit de nici o nunta cu „vechi dansuri de curte” si cind discutia tinde spre o argumentare rupta de realitate de dragul argumentarii pur si simplu trebuie sa o lasi sa ramana in evidenta.
    Daca nunta e o manifestare de credinta ce implica Biserica (comunitatea celor credincosi) cred ca reprezentantul comunitatii ar trebui consultat asa cum se face cu tata, mama, nasii etc. Cred ca spusa ta de fiecare isi face nunta cum vrea ar trebui reformulata „fiecare isi face nunta cum crede”


  41. foarte mult incercam sa ne emancipam dar de fapt ne prostim si luam numai timpeniile din aceasta lume si uitam de bunul simt si de chestiile spirituale .Ne place sa nu fim ca lumea dar traim mai rau decit lumea pina si lumea are limite .Noi am uitat de mult cum sa traim in Hristos ca Hristos .Poate nu e toata lumea de acord cu mine dar asta simt .Mi-a platut discutia despre nunti foarte mult mai ales cind se refera la faptul ca multi incearca sa danseze fara sa aiba habar sau sa cinte fara sa se asculte acasa daca are voce la nunta mea au fost multi care au cintat de imi venea mie ca mireasa sa plec acasa si sa ii las pe toti .Va multumesc


  42. „Simpla, austera, sobra” …Cu simplu total de acord, e de bun gust. Auster…doar daca astea’s posibilitatile (si e Romania). Sobru…hmm, nu-mi suna a nunta, ci a inmormantare. Sa stai cu o fatza lunga la o nunta pur si simplu e nepoliticos. Si sa nu uitam ca e o sarbatoare totusi.
    Este adevarat ca la nuntile din lume lucrurile merg mult prea departe, si iti provoaca doar greata. Dar la fel de adevarat e ca la majoritatea nuntilor de pocaiti plictiseala domneste nestingherita, toata lumea doar asteapta felul urmator de mancare, ca altceva nu e de facut.
    Nu cred ca modelul lumesc de nunta e cel de urmat, dar nici un model „auster si sobru”…mai urmeaza doar sa ii imbracam in negru pe cei doi, sa ii plangem si sa spunem „Au fost oameni buni…”


  43. draga JTR, sobru acum in mintea mea este opusul circarelilor care se intimpla pe la noi.
    Nu inmormintare,

    este o diferenta intre bucurie si veselie, trebuie sa fim veseli, dar si bucurosi,

    unii au numai hlizeala, n-au nici bucurie si nici autentica veselie.

    Ha, Estera, imi pare rau pentru tine, la nunta noastra n-am lasat pe nimeni sa cinte in biserica, numai eu cu mireasa mea am cintat, ceiallati au cintat la mica masa pe care am facut-o.

    Dan, s-ar putea sa ai dreptate, uneori chiar inteleg pe dos, de la cursurile de ebraica mi se trage 🙂

    chiar, intrebarea ta este faorte buna, de ce nu exista dansuri bisericesti? Desi trebuie sa fi aflat ca exista o coregrafie liturgica, exista, dar este o alta discutie.

    Buna chestia pe care o spui, ce te faci insa cind „reprezentantul” comunitatii, el insusi se sminteste si arunca paharul in spate sa il sparga ca sa aiba „noroc” mirii, si apoi da pe git spre ofensa tuturor, paharul cu sampanie la inceputul mesei, imediat dupa rugaciunea pe care o facuse pentru masa?


  44. Marius
    ce te faci? Adunare generala…hahaha
    cu atit mai mult se impune semnalarea acstui tip de comportament daca nu de catre comunitatea locala de cei care sunt „supraveghetori” peste el…
    Faptul in sine ca „da pe git” un pahar de sampanie nu e o problema de credinta asa cum am mentionat cred ca prohibitia alcoolului in Bisericile Evanghelice este greu de inteles…dar faptul ca da „tonul la baut” (dupa ce a condus adunarea in rugaciune), daca asta s-a petrecut nu poate fi trecut usor cu vederea.
    Cu „norocul” treaba veche ce sa spun…Extind afirmatia mea : fiecare isi face nunta cum CREDE la fiecare se poarta la o nunta cum CREDE .


  45. Sau mai bine după încredinţare.


  46. Din pacate cam asta e oglinda tipului de socieate de sorginte neopotestanta. Mi-e jena de ea. Oricum, fraza „sa cera parerea unei prietene care se pricepe, nepocata” mi se pare etrem de corecta. Si cred ca se poate aplica in mult mai multe privinte, nu doar in ce priveste imbracamintea si machiajul. Cum nu-mi poate nimeni garanta ca n-o sa le am, ca sa evit neplacerile, eu as vrea o nunta undeva in aer liber, doar cu cununie civila, bufet suedez, tinuta decenta dar lejera, muzica doar instumentala, si mai ales fara „cinste”. Poate cineva sa fie de parere ca nu sunt bine intentionat?


  47. S-a pus intrebarea aici de ce dantul nu se potriveste, nici macar din perspectiva ortodoxa, calugarilor?
    Simplu, tocmai pentru ca-s monahi.
    De la vin si alte bauturi „duhovnicesti” nu sint opriti nici macar ei.


  48. draga DAn, da, problemele de genul asta nu se rezolva in adunare generala, nu poti decide in comitetul parohial cum se va imbraca soacra mare la nunta,
    ai dreptate… una este sa taci asupra unor chestiuni de bun simt, fiecare face ce are libertate in casa lui, da? Alta este sa iti dai in petec impunind un altfel de legalism, legalismul falsei libertati… „daca nu sinteti destupati ca mine sinteti niste prosti, uite cit de deschis sint eu la minte” deci „sa aveti toti libertatea mea, ingustilor!”

    asta este o alta forma de legalism si idelologizare

    Elisei, nu trebuie sa iti fie jena de neoprotestanti, avem cu ce ne mindri, cu batrinii nostri din inchisori, cu cei care au pastrat credinta curata, cu cei care sint dincolo de orice pata si cu simtirea cujmpatata.

    Spui, doar cununie civila? dar cununia inaintea lui Dumnezeu?

    CNI, da, stiu calugarii fac vinuri foarte bune, dar oare nu numai pentru euharistie, n-ar trebui ei sa fie tot timpul „sobri” in sensul fundamnetal al cuvintului, adica in „trevzie” si priveghere?


  49. Doamne, nu pot sa cred ca dansul, vinul si obiceiuri lumesti se intalnesc la asa zisii pocaiti la nivelul asta. Hei! Treziti-va!….ma gandesc la crestinii ortodoxi…lor le-a trebuit sute de ani sa isi faca cateva obiceuri si sa aiba o traditie….dar la pocaiti se pare ca nu le-a trebuit decat cativa anisori ca sa ajunga mai rau ca paganii. D-ne ai mila!…..oameni buni, haideti sa ne trezim….ca vine Domnul….si e vai de noi!


  50. Patratosule, scuza-mi eventualul punct de vedere deplasat, dar mai nou, nu prea mai pot fi oferite prea multe garantii ca prezenta unui pastor, certifica „inaintea lui Dumnezeu”, sau ma rog, vreo oarecare autoritate spirituala. Se aud foarte multe prostii de la amvoane, puncte devedere proprii, fraze propagandistice si/sau partizanale, toate astea in termeni de specialitate teologici. Normal, nu pot generaliza, dar parerea mea e ca asta de fapt e cauza desprinderii aisbergului al carui varf e vizibil in felul expus mai sus.


  51. draga Elisei, intru in lucrari, voi reveni, dar punctul tau de vedere este extrem de important si poate naste o dezbatere foarte interesanta.

    Dezbatearea dateaza din perioada patristica, vezi Donatismul.


  52. draga frate cruceru
    as vrea sa va spun mai intai de toate ca am apreciat mult mesajul dvs, si e adevarat ca sunt unule lucruri care se deformeaza vizibil in ceremoniile religioase, in special in cazul celei mentionate de dvs mai sus……e de apreciat ceea ce scrieti, dar am de facut o remarca cu privire la unul din aspectele sau aluziile intruduse de dvs in discursul prezentat.
    din cate va cunosc eu(mai putin decat altii) stiu ca dvs sunteti un om talentat, in special in ceea ce priveste manuirea vorbelor, si daca bine stiu cred ca la universitatea unde dvs lucrari aveti si un curs de oratorie, asadar tot respectul ptr un om care isi manuieste bine limba, dar, mai stiu ca dvs puteti foarte usor exagera multe lucri, si sa transformatii usor tantarul in armasar, mai exact a face din ceva ce e neclar si mic, un eveniment gen 11 september 2001
    mai exact….ati mentionat in discursul dvs un caz in care la o oarecare nunta un mire a jucat un joc in care pipaia fete vreo 15 daca nu ma insel si trebuia sa isi gaseasca sotia, sau ceva asemanator…..as vrea sa va spun ca din fericire stiu cazul la care va referiti si culmea face ca acel mire sa imi fie si prieten din romania, si mai mult, stiu exact si ce sa intamplat acolo…
    as vrea sa va spun ca mie se pare ca in ceea ce ati spus despre cazul acela gresiti(stiu ca e greu de mult eori sa acceptam faptul ca am gresit, mai ales atunci cand vorbim, dar aceasta e parerea mea, si o sa o si explic)
    la nunta aceea sa facut un joc mirelui de catre un prieten al acestuia( ATENTIE: sa se inteleaga faptul ca jocul nu a fost propus de mire, ci i sa facut de catre cineva, sis tim cu totii cat de penibil e sa refuzi ceva ce ti se face in dragoste de un prieten), si sa intamplat astfel:
    1.mirele a fost legat la ochi si a fost pus sa ii gaseasca sotia dintre mai multe fete
    2. regula jocului a fost urmatoarea, mirele este legat la ochi si trebuie sa isi gaseasca sotia atingando cu mana PE FATZA, repet!!!…singurul loc unde trebuia sa atinga acele fete era fatza acestora…asadar nimeni nu poate spune ceea ce dvs ati spus, ca acele fete au fost pipaite nu stiu prin ce locuri, sau ca el ar fi vreun fel de animal care o descopere prinmiros sau atingeri de buze sau sarutari
    3. fetele acare au fost selectate ptr acest joc au soft surorile mirelui si surorile miresei, si din cate stiu eu nici unua dintre acestea nu avea la momentul acela vre un prieten care sa isi doresasca sa ii vina de hac mirelui
    4. mireasa a fost cautata doar cu atingerea unei singure maini pe FATZA, si a fost gasita…iar dupa ce a fost gasita mirele sia luat jos esarfa care il lega la ochi si a sarutat-o( era dreptul lui de acuma)
    5. dvs acuzati acest caz, dar as vrea sa va intreb ceva asa ca intre oameni care slujesc acelasi dumnzeu…ati facut ceea ce spune Sfinata Scriptura, si anume faptul de al suna pe mire, sau ai scrie un email, in care sa ii cereti sa va spuna exact ce sa intamplat acolo, si sa ascultati si varianta lui ( nu numai cea a barfelor)???
    6 intreb acest lucru ptr ca eu stiu din biblie ca a face niste comentarii despre cineva in lipsa lui, si mai ales in lipsa opiniei lui se numeste BARFA…oare nu gresim aici frate Cruceru?
    7 din cate stiu eu mirele a fost studnet la univ la care dvs lucrati, si mai mult a fost un studnet pe care nul l-au uitat multi datorita multelor lucrui bune pe care le facut in special ptr univ emanuel, pe care in toata tara si nu numai a prezentat-o cu prestigiu, si ea a crescut in ochii altora datorita activitatii lui…
    vedeti e asa de usor sa ne luam cu turma si sa spunem ce zice turma, dar e asa de greu sa fim pastorii care daca aud ceva despre o oita se duc la ea si o intreaba ce se intampla, e mai lejer sa Acuzam, dar e mult mai greu sa Ascultam…
    nu e dreptul meu sa judec pe nimeni, dar e dreptul meu ca si frate al aceluiasi domn sa ii spun fratelui de langa mine ceea ce Domnul vrea de la el
    nu am vrut sa va supar prin acest mesaj, ptr ca am o parere frumoasa despre dvs, ci am vrut doar sa va spun ca o familie sufere acum ptr pur si simplu faptul ca v-ati grabit sa acuzati, inainte de asculta de fapt realitatea acelui eveniment…
    eu am incredere in dvs si stiu ca veti actiona intr-un mod spiritual, si daca trebuie sa recunosteti o greseala sunt singur ca nu va veti da inapoi in a accepta aceasta… dar trebuie sa fim atenti (si asta mi-o spun mie mai intai)la ce auzim, si la cum reactionam, ptr ca se pot intuneca suflete senine, din cauza unor suflete murdare(cei care ne aduc barfele)


  53. draga Somebody.

    1. eu am discutat cu mai multi care au fost la nunta respectriva si care si-au dat numele.
    Daca vrei sa dialogam pe tema asta si sa contrabalansezi afirmatiile, atunci ar fi bine sa iti dai numele
    2. exemplul pe care l-am folosit este o generalizare, am pornit de la un caz aparte si, crede-ma ca acest fel de cazuri nu este deloc izolat. Eu nu condamn o familie, ci o practica, nu condamn o nunta, ci un ethos.
    3. cred ca atingerea pe fata nu aduce nici o diferenta fata de atingerea in alte parti. Nu cred ca are rost sa dezbatem asupra locului in care putem sau nu atinge alte fete-femei (fie ele si mamele si surorile noastre) ca sa ne recunoastem sotiile.
    4. prietenul mirelui a avut dragoste, dar nu intelepciune.
    5. chestia cu „tintarul-armasar” am mai auzit-o. Te rog sa faci diferenta intre hiberbolizare ca figura de stil, exagerare si minciuna.
    Ca si alte cazuri de saptamina asta, o astfel de aparare, din pacate, face mai mult rau decit bine celor implicati.


  54. Draga „frate” Cruceru.

    1. Mi-am dat numele.
    2. Am fost la nunta.
    3. Si Dumnezeu a fost acolo, tu n-ai fost.
    4. Nu judecati ca sa nu fiti judecati.

    Mie chiar mi-a placut partea cu UB40, era draguta melodia.


  55. draga domnule Ovidiu,

    asta este optiunea ta, frate intre ghilimele?
    Asta-i, cel putin acum stim cum stam. 🙂

    Despre nunta. e parerea ta, este optiunea ta, este nunta la care ai fost tu.
    Ma bucur ca n-am fost la o nunta la care s-a cintat UB40.


  56. am pus ghilimele cu un motiv. un frate ar incerca sa afle adevarul inainte sa publice pe internet niste comentarii. cel putin asta e parerea mea. poate vrei caseta de la nunta, as fi foarte incantat sa o trimit prin posta. sa afla si noi adevarul despre cele 15 domnisoare pipaite…


  57. Stimate Ovidiu Moraru

    1. cred ca este de inteles pentru toata lumea ca acest articolas nu se refera la o singura nunta.

    2. Este de inteles pentru toti ca fiecare post trimite la mai multe cazuri.

    3. Cred ca intelegeti foarte bine ce inseamna figurile de stil si la ce foloseste creionarea in culori tari pentru a scoate in evidenta un fapt, se numeste hiperbola.

    4. da, este o aluzie la nunta la care va referiti, aluzie pe care am modificat-o pentru a elimina orice trimitere la o singura nunta, desi acolo sint cazuri care trimit la mai multe astfel de petreceri (evit cuvintul nunta.)

    despre nunta cu pricina acum:

    1. cel indrituit sa faca ce faceti dvs este mirele, nu?
    pe dvs. nu va cunosc, pe el, da. Daca are ceva sa imi comunice legat de lucrurile petrecute, o va face cu siguranta, nu prin intermediari, delegati, avocati etc.

    2. nu imi trebuie caseta. Nu am timp sa ma uit nici la pozele de la nunta mea decit o data pe an. Multumesc de oferta.

    3. am incredere in cuvintul credibil al altor persoane credibile care au fost acolo si atmosfera descrisa de dinsii este cel putin „nesatisfacatoare” (este un eufemism) din punct de vedere al unor standarde spirituale pe care le-am dori cu totii in comunitatile noastre. Iertati-mi ingustimea!

    In rest, sa auzim de nunti care sa semene tot mai putin cu cele descrise de mine!

    PS.

    Interesant fapt este ca foarte multe persoane au venit sa imi spuna direct in biserici:

    „Da, aveti foarte mare dreptate, chiar asa este… „.

    Se referau la nunti….. in general. Asa cum m-am referit si eu.

    SA auzim de bine!


  58. eu m-am referit doar la aspectul din nunta cu pricina. cat despre celelalte, total adevarat, nu contrazic.

    stilul este oarecum ironic, deloc potrivit unui frate de asemenea statura. v-am respectat, inca va respect, ca atare am semnalat ce mi se parea nepotrivit.

    si persoanele credibile mai pot „gresi”, vezi David.


  59. draga Ovidiu,
    iti multumesc ca ai sesizat nemultumirea ta,
    cu prima ocazie, daca mirele si mireasa lui au ceva suparari (pentru ca ei ar trebui sa fie primii ofensati, nu?) rezolvam situatia.

    Deocamdata mirele nu a spus nimic.

    Dupa cum vezi, daca recitesti postul cu pricina, vei vedea ca, doar in cazul in care cineva se simte foarte foarte tare cu musca pe caciula, poate trage respectivul comentariu pe turta lui si sa inteleaga referinta spre el.

    In rest,
    sa avem sanatate fizica si… spirituala!


  60. oameni buni, ce mi se pare mie interesant este faptul ca o nunta este radiografia exacta a nivelului spiritual al mirilor, nuntasilor, pastorilor. Si din acest punct de vedere mie chiar imi place sa particip. Zilele acestea am participat la o nunta unde nuntasii au fost un conglomerat de rase, natiuni, religii, denominatiuni(erau prezenti 9 pastori). Erau oameni de la tara dar si titrati , copii si oameni de toate varstele. Lume simpla fara fite si toalete excesive, fara bautura, jocuri, furatul miresii, fara muzica la leptop. A fost evanghelizare „la greu”, jumatate din nuntasi nu erau din bisericile neopretestante. Au fost predici de cercetare spirituala pt cei din biserici. Si Adi Gliga ne canta: Mai bine simpli si smeriti si de Dumnezeu iubiti. Credeti-ma, a fost simplu si frumos.
    Anul trecut in vara a avut si fiica mea nunta la o biserica baptista. Jumatate din nuntasi nu calcasera in viata lor in biserici neoprotestante. Ba inca erau oameni de afaceri, directori de mari televiziuni, VIP-uri de televiziune,de cunoscute posturi de radio, oameni care mananca zilnic la restaurante de 5 stele si isi petrec concediile in statiuni tot de 5 stele. In afara de sala aranjata la fel de rudele din partea ginerelui meu, totul a fost simplu si fara prea mari pretentii, Totusi, niciun mesean nu a plecat mai devreme, toti au stat pana la sfarsit, chiar daca tortul nu a fost prea grozav. Si chiar le-a placut si s-au simtit bine intre pocaitii despre care aveau inainte alte pareri. Si le-a placut mult si predica.
    Depinde pe cine vrei sa scoti in fata la nunta.


  61. Daca vrei sa-l scoti in fata pe Domnul,iese o nunta”ca-n povesti”povesti adevarate!
    ..dar mai vezi si spinari golute,acoperite doar cu un val transparent..sa vada si altii spinarea…mirsei,nu doar mirele…si totusi pastorul”pocait” si el,ca si ei,ii cununa,in loc sa-i trimita acasa sa se imbrace si mireasa cu rusine si sfiala…si atunci geaba mai evanghelizam,daca nu o facem cu viata nostra.


  62. Elisa ..sa vezi…si cand ii vezi pe la mese…asa se ia mai nou temperatura fetei. Pui mana la spatele ei si ii iei temperatura. A intrat lumea in biserica.!


  63. Alexandru,asta e o mare tristete,pentru ca Domnul nu la asta ne-a chemat,ci ne-a spus sa mergem noi in lume sa propovaduim Evanghelia si nu invers!….cine e prieten cu lumea e vrajmas cu Dumnezeu,nu?


  64. Mi-a bubuit inima. Am crezut ca {[ de patratosu octombrie 29, 2007 at 9:54 am]} E 2008.


  65. cum ar trebui sa fie nuntile

    http://www.sfaturiortodoxe.ro/filme-video/pr-cleopa-nunta.php


  66. ma… unii ati ajunsi mai sfinti ca Dumnezeu… daca Isus nu a facut caz de dansul, de vinul, de bucuria nuntilor evreiesti, v-ati trezit voi, preasfintii pusi deoparte a romaniei, sa reglementati tot, ca si cum Dumnezeu are nevoie si noi de reglementari de sfintenie de doi bani. Mereti si pocaiti-va! Si vedeti-va de viata si sfintenia voastra, ca la rugaciune si cunostinta Scripturii sunteti praf, da la batut din gura sunteti cei mai tari!


  67. […] avut o întîlnire la Fabrica de bărbaţi legată de a acest subiect care, şi cu alte ocazii, a stîrnit destul de multe discuţii. S-au exprimat mai multe cerinţe cu interes pentru soluţii în acest […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: