h1

Crizele şi viitorul nostru

Octombrie 9, 2007

Pe o pagină a apărut un articol intitulat Viitor baptist român.

O analiză şi cîteva previziuni.

Sper să am timp mîine să vă spun de ce nu sînt de acord nici cu metodologia de analiză, deci.. nici cu rezultatele şi nici cu previziunile, din moment ce analiza în sine suferă.

Articolul este interesant la citit, captivant. Autorul are vervă, dar ….

Uite o chestie: dacă se va rupe cultul, sigur nu de la teologie se va rupe… din păcate.

Dacă s-ar fi rupt de la teologie cel puţin am fi avut o scuză nobilă: am fi făcut sinoade, conciliuţe şi am fi rămas fiecare lîngă ce-am crezut. Am fi avut dezbateri, am fi analizat (o rupere pe motive teologice presupune şi că alinierile în spatele tendinţelor teologice ar fi pe baza unor convingeri şi pe baza unei echipări teologice solide.. etc.)

Mă iertaţi că sînt aşa sceptic, dar nu cred că este cazul.

Dacă se va rupe cultul, Doamne fereşte, nu se va fractura pe linia Arminieni-Calvinişti. Dezbaterile noastre, după cum vedeţi sînt de etică, cel puţin deocamdată, nu de teologie. Cine a minţit? Cine a plagiat? Etc.

Frămîntările noastre sînt legate de ethos-ul intern, batic, cercei, fuste, prea puţin sînt tensiuni pe linia relaţiei cu diaspora românească.

De acord. Pepiniera pastorală aduce roade nedorite, pentru că este pepinieră. Pomii de Crăciun cresc în pepiniere. Cine îşi ia pastori din pepinieră sfîşeşte prin a-i face nişte caraghioşi, împodobiţi ca pomul de Crăciun, fără roade autentice, numai cu staniol gol de bomboane de pom.

Aşa le trebuie. Copacii adevăraţi nu cresc în pepiniere, ci în vîrful munţilor, în ucenicia adevărată, în vifor şi ger, în ploi şi vînt, lîngă pastori adevăraţi şi încercaţi. Acolo cresc adevăraţii pastori, prin ucenicia de la om la om, şcoala sînt doar bigudiurile ca să îi facem uin pic mai frumoşi, ambalajul final, împachetarea cadoului. Un tinerel ucenicit şi fără şcoală are şanse să ajungă un pastor decent. Unui tînăr îngîmfat şcoala îi vin precum bigudiurile la chelie. N-are ce face cu ea.

Ecumenismul se sufocă singur, nu ne sufocă pe noi. Nu-i purtaţi grija.

Dar vă las pe voi să analizaţi articolul. Mai bine!

Eu cred că altundeva stau crizele noastre şi altfel arată şi viitorul nostru. Dar .. deocamdată mă abţin!

PS.

Vă rog din suflet, data asta nu mă trimiteţi la Matei 18 🙂

61 comentarii

  1. interesanta remarca domnule Patratosu. Pe deoparte sunt deacord cu ceea ce ziceti legat de pepinierele crestine cred ca ei sunt asa si datorita lipsei de pastori si profesori model… pe de alta parte teoria pepinierelor cred pe care o negati este una biblica. Modelul il avem la Domnul Isus care si/a format o pepiniera de 12 ucenici, apoi de 70, care sau calit in ploaie si furtuna abia dupa inaltare…

    Pepinierele sunt bune daca sunt conduse de persoane care traiesc dupa modelul Domnului Isus Hristos

    Va fii un viitor Baptist cu siguranta, dar va fi un viitor mai bun daca se vor lasa criticile si va exista mai multa rugaciune pentru prezentul baptism din romania.


  2. draga Zsoltanton,

    tocmai asta este, modelul Domnului nu presupune o pepiniera in sensul in care intelegem azi scolile de teologie.

    Isus a mers cu ei prin lume si i-a invatat in ploaie si furtuna si inainte de inaltare, in minuni si scos de demoni inainte de inviere.

    Pepiniera creeaza copaci la xerox, aliniati la fix si cu coroanele spalate (spalati la creier adica), toti se mişca la fel, toti pronunta nujmele lui Dumnezeu la fel etc.

    Nu-i bine! Nu-mi place cind vad un viitor pastor care poarta marca de Bucuresti sau de Oradea in felul in care vorbeste, gesticuleaza si uneori, din pacate… doar atit.


  3. „Unui tînăr îngîmfat şcoala îi vin precum bigudiurile la chelie. N-are ce face cu ea.”
    Ar trebui acest adevar rostit cu putere in toate scolile.
    Asa e mentoratul eficient face mai mult decat o diploma, doua…


  4. „Copacii adevăraţi nu cresc în pepiniere, ci în vîrful munţilor, în ucenicia adevărată, în vifor şi ger, în ploi şi vînt, lîngă pastori adevăraţi şi încercaţi. Acolo cresc adevăraţii pastori, prin ucenicia de la om la om, şcoala sînt doar bigudiurile ca să îi facem uin pic mai frumoşi, ambalajul final, împachetarea cadoului. Un tinerel ucenicit şi fără şcoală are şanse să ajungă un pastor decent. Unui tînăr îngîmfat şcoala îi vin precum bigudiurile la chelie. N-are ce face cu ea.”

    Suna foarte frumos!

    Ma doare, dar nu pot sa tac. Din cei care vin in anul I la pastorala la Oardea, 90% sunt proaspeti absolventi de liceu, din acestia, 90% vin acolo fara a avea convingerea ca Dumnezeu ii chiama in lucrarea de pastorire (ca sa nu mai zic ca unii vin acolo doar pentru a cunoaste teologia baptista si nu pentru a mege mai departe in pastorala)

    Ma intreb, cum pot acesti copii, care au primit ingrasamant, dar au crescut in sera, care au primit invatatura puternica, dar fara a avea timp de digerare, deci ma intreb cum pot face fata provocarilor, ispitelor, cum pot da invatatura cand acea invatarura nu e traita ci doar insusita, nu e testata. UEO e o pepiniera (vb de UEO pt ca o cunosc mai bine decat cunosc situatia de la Buc), dar oare se pot tria la admitere studentii in functie de chemare? Oare nu se risca „smulgerea graului odata cu neghina”?

    Frate Marius, putini din tinerii de la Emanuel au facut misiune adevarata inaintede a veni la studii, nu stiu cat au vizitat pe batrani, cati au fost prin spitale, samd. Nu s-a iesit bine din criza lipsei de pastori si se intra intr-o noua criza, a lipsei de pastori autentici.

    In BOR este si mai rau. In cazul asta sunt inaintea nostra… si noi suntem pe marginea prapastiei 🙂 😦


  5. Viitorul baptist nu trebuie legat doar de slujitori, de acele pepiniere care produc copaci la xerox, nici numai de cei care sunt caliti in toiul furtunilor si al luptelor. Cand ne gandim la viitor, sa ne gandim la mine si la tine …care poate nu suntem cu scoli teologice in spate. Problema uceniciei e una de viata si de moarte. Esti ucenic, ai mentor …atunci traiesti si cresti bine. daca nu … atunci mori (exista si exceptii). Aici este problema. Prea putini platesc pretul uceniciei …. si la fel de putini sunt demni de urmat.


  6. Ai dreptate Ezdrah, nu doar pastori sunt crescuti in pepiniere ci si barbatii (prietenii stiu de ce). Nu doar ei trebuie sa fie caliti ci si noi. Si noi ar trebui sa fim preoti…

    Suntem? Avem radacini?


  7. Gindesc ca trebuie sa facem o scrisoare comuna catre Conducerea uniunii pentru conciliere, unitate, pace si transparenta.


  8. …iar eu gandesc sa facem o Rugaciune Comuna cate conducerea(Capul) Bisericii pentru aceleasi….


  9. Dacă şcoala are astfel de rezultate, la ce îi bună? Am terminat 4 ani şi mai continui cu 2?

    Dacă nu era şcoala eu nu eram ce sunt azi…(citiţi cum vreţi)

    Ştiu cine sunt, dar ştiu şi ce sunt. Ştiu ce vreau, şi ştiu şi cum vreau. Înţeleg şi dau mai departe. Caut şi găsesc. Mă bucur când înţeleg. Înţelegerea dreaptă o vreau şi altora, nu pentru că este a mea ci pentru că este a lui Dumnezeu.

    Eu sunt „fond of” Emanuel. (termenul englezesc are mai multă precizie decât „mândru” românesc) Şcoala asta mi-a scuturat fulgii, mi-a îndreptat paşii, m-a pălmuit până m-a trezit.

    M-am trezit, am plâns, apoi am tăcut…deşi vorbeam. După aceea am început să vorbesc. În timp ce vorbeam am înţeles că judecata va fi aspră. Îi învăţ pe „aceşti micuţi ai Săi”.

    Eu am crescut în Emanuel, în biserică şi în şcolile ce poartă această acţiune.

    Eu ţin la Emanuel. Mi-e drag pentru că m-a crescut.


  10. Cipri,

    Chiar ieri ma intrebam cat de complexa e intrebarea „cine sunt” ? Eu cred ca e o intrebare cu raspuns partial, plapand, insuficient.

    Cine esti Cipriane ?


  11. Autorul articolului afirma: concluziile sunt pe „baza unor cunostinte si informatii generale”. Am ajuns sa vedem si judecati emise pe baza unei folcloristici din diaspora americana. Parerea mea este, dupa ce am citit articolul, ca autorul este in mare masura rupt de realitatea baptista romaneasca, este ca si cum cineva ar fi pictat un tablou avand ca model casa mea, si eu oricat as fi incercat nu-mi pot recunoaste casa din tablou. Poate ca si autorul o fi impresionist, asta ar explica lucrurile.
    Oricum sa categosisesti intitutul teologic din Bucuresti ca liberal, ce sa mai zic nici din astea n-am mai auzit.
    Prima concluzie, ruperea cultului baptist in doua pe baza a unor orientari teologice, imi aduce un zambet pe buze:
    Banc sec:Ion si Maria

    Ion: Tu Marie cum se zice funicular sau furnicular?
    Maria: La ce?

    cam asta ar fi si reactia enoriasilor mei daca i-as intreba ce sustin doctrina calvinista sau cea arminiana, raspunsul ar fi ca cel al MAriei.
    Hai sa fim seriosi pana la astfel de discutii in bisericile noastre mai trebuie sa treaca ceva vreme.
    Vorba americanului Will cross that bridge when we come to it, inca nu-i cazul.


  12. Totusi este trist.As fi preferat un cult, si biserici baptiste framantate de lucruri de principiu, dezbateri teologice purtate cu Biblia in mana, exercitii de exegeza serioasa nu eisegeza inflorita cu povesti cu iz de spiritualitate.
    Pacat, poate sunt prea pesimist, insa observ ca spiritualitatea fast food este preferata in dauna bucatariei sanatoase.
    Mai avem pana ajungem la discutii de fond.


  13. frate ….am lasat si eu un comentariu nitel cam sarat la afirmatia lui libiu:”Gindesc ca trebuie sa facem o scrisoare comuna catre Conducerea uniunii pentru conciliere, unitate, pace si transparenta”.
    Eu am zis si eu „gandesc ca trebuie sa facem o rugaciune comuna catre conducerea (Capul) Bisericii pentru aceleasi.”
    Daca dumneata ai binevoit sa-mi stergi postarea pe mine ma umple de bucurie lucru asta dar in acelasi timp ma face ca in Rugaciunea catre Capul Bisericii sa te amintecs si pe tine. Sa vedem ce va da mai bune rezultate, rugaciunea sau scrisoarea? Vezi tu frate Marius diferenta este ca tu in scrisoarea catre uniune tu nu poti sa scri despre mine dar eu in rugaciunea catre Tata pot sa spun despre tine tot ce cred si ma indeamna duhul spre zidirea ta.
    Daca nu ma socotesti fratele tau nu-i nimic, o sa ma rog si pentru asta…da acuma ma duc la lucru ca intarzii, poate te sun azi pe alt subiect.
    Domnul sa te binecuvinteze.
    Nu m-am suparat ca mi-ai sters postarea…am scapat sarea.
    Poti s-o stergi si pe asta…da vezi intreaba-l pe tata daca suntem frati?
    fratele dan


  14. Cred ca dl. Obeada sesizeaza o anumita stare de lucruri existenta in bisericile baptiste, dar cred ca e o constatare de suprafata. Foloseste o sistematizare simplificatoare a problematicii, pe de o parte, si isi construieste analiza la nivelul pastorilor, nu al bisericilor. Cred ca situatia bisericilor noastre nu este exact cea semnalata de autorul articolului discutat aici. De exemplu, controversa calvinism-arminianism nu este sesizabila in cele mai multe dintre bisericile baptiste, poate doar pastorii sau cei cu preocupari teologice din conducerea bisericilor mari sa o aiba. La fel si pericolul ecumenismului, el este doar la nivelul liderilor nu al bisericilor. Desigur, liderii pot remorca bisericile la interese straine lor: orientare teologica, asocieri cu scop financiar, asocieri liberale sau ecumenice. In timp se va putea vedea rezultatul acestora, asa cum vedem in Vest.
    Bisericile nu sunt prea sensibile la aceste dispute. Nu vedeti ca nu a avut nici un fel de ecou semnificativ in fata conducerii baptiste scrisoarea lamnetabila, dupa parerea mea, trimisa ortodoxiei de presedintele baptist? Nici macar ceilalti lideri ai cultului nu poar a fi preocupati de semnele unei alte politici interconfesionale a noii conduceri.

    Problemele bisericilor nu sunt neaparat acestea. Cum bine observa Patratosu, cred, este de mai mare interes pentru biserici o problema de etica sau de comportament, atitudine, decat una teologica. Si asta in anumite limite, pentru ca o asociere profitabila a unei biserici (cu un sponsor important, cu o misiune straina cu potential financiar etc.) cu alte standarde sau valori morale face, adeseori ca biserica sa inchida ochiul critic si sa coboare nivelul propriei linii morale. Am vazut ca s-a semnalat in mai multe randuri de catre fosta conducere a cultului aceasta situatie a orientarii „dupa sponsori”.

    Cred ca semnalarile pastorului Obeada sunt destul de corecte doar in ce priveste pastoratia bisericilor baptiste romanesti.

    Nu cred ca este exacta observatia privind orientarea scolilor teologice. Din informatiile pe care le am, si aici va rog sa ma corectati daca gresesc, la Oradea, cu cativa ani in urma au predat cei doi Bunaciu, fostul director al seminarului de la Bucuresti si actualul presedinte al cultului baptist. Au transmis arminianismul lor scolii de acolo? Sau liberalismul de care este acuzat Bucurestiul. Unii profesori de la Oradea sau mutat la Bucuresti. Au adus si calvinismul cu ei? Sau a devenit scoala mai conservatoare prin asta? Cred ca sunt nuante ce trebuie discutate, dar articolul face simplificari grosolane, cred eu.
    In concluzie, n-am inteles din articol, care este viitorul baptist. Poate aici pe blog sa ma lamuresc ceva mai mult.


  15. frate Cruceru, sunt un pic dezamagit ca ati recomandat acel articol. Pe langa dezacordurile gramaticale mi se pare mult prea dezinformat. Ca unul care a studiat la Bucuresti, mi-ar fi imposibil sa etichetez acea scoala drept „liberala”. De asemenea, autorul arunca un nor pesimist asupra pastorilor romani, in special cei tineri (cred ca zicea ceva de genul, vrei calvinist sa studieze sau arminist sa lucreze. De unde aceste etichete?). Va rog sa faceti dreptate, ca unul care este in lucrare, ca unul care preda la una din acele scoli.
    E adevarat ca are dreptate in multe lucruri, dar de ce ridici atatea probleme la suprafata si nu propui nici o solutie?


  16. Draga Filip, de unde ideea ca sint de acord cu articolul?
    Am spus ca este interesant pentru ca este mult si are opinii interesante, dar nu ca sint de acord. Dimpotriva sint in total dezacord cu concluziile articolului si cu metodologia de investigare, in masura in care acesta exista.
    Citeste inca o data comentariul meu.


  17. N-am avut o biblioteca cu carti aurite la cotor cu care sa ma fotografiez, ca v-as fi putut pune si o poza aici, alaturi de comentarii.


  18. Sa recunoastem totusi ca articolul atinge si probleme reale….


  19. Patratosule, nu vei fi anatemizat pt observatiile referiroare la spalarea de creier?…adica au fost altii care au facut mult mai putin si si-au luat „zborul” spre alte zari!
    Nu ca nu-s de-acord cu tine ( eu am facut un an jumate la Emanuel )- dar de pe blogg-ul asta, cred eu, tu esti cel mai in masura/autorizat sa faci ceva spre schimbare(si nu neaparat intr-un spirit subversiv).
    Succes padurarilor!


  20. ah, si apropo! acei pastori incercati au de obicei fii si/sau gineri. Si e cam greu de trecut prin aceasta „pepiniera” pt a avea acces la ei, cei cu greutate…
    (cu putina malitiozitate: oare nu si-ar putea face un blogg prin care sa ne transmita fructele experientelor pastorale?)


  21. fratele Talpos poate fi acuzat de orice, numai de liberalism nu…cum sa fie catalogat liberal unul care a propus ca sa fie arse toate comentariile liberale?

    cit despre disputa arminieni, calvinisti, no comment…(folclor)


  22. Excelent comentariu Ezdrah, cu adevărat, prea puţini plătesc preţul uceniciei, prea puţini demn de urmat şi viitorul nu depinde doar de pastori, ci şi de voi, de fiecare.

    Draga Mihai N. sint de acord cu tine. Comentariul tau putin intepator arata ca articolul se bazeaza pe o documentare sumara si concluziile sint pripite.

    Eu sper sa ajungem la acele discutii, dar sa nu rupem cultul. Deocamdata in cult avem de facut curatenie, mai este pina la a construi ceva temeinic.
    Cine se ofera sa fie vidanjor de serviciu, ca eu m-am saturat numai cit am ridicat capacul.

    Cristian B. nu cred ca mai trebuie adaugate multe lucruri la analiza ta, da, cam acestea sint criticile ce pot fi aduse analizei lui Caius Obeada.

    Dan H. nu spun nu, atinge probleme reale, articolul, dar autorul a incercat prea mult deodata. Analiza trebuie facuta cu rabdare, pe secvente, cu rigoare etc.

    Si eu spun ca Uniunea este in criza, ca este la rascruce, ca una ca alta… argumente, fratilor!

    Cipriane, nu te teme, asta fac, nici acasa „nu stau cuminte”. Fac tot ce pot pentru schimbare si tot ce pot pentru a nu avea studenti spalati pe creier in sensul cel rau.

    Eu nu fac doar observatii si nu stau doar intr-o parte sa circotesc, spre deosebire de altii care au plecat spre alte zari (nu stiu exact la cine faci referire, poate imi spui in privat). Eu incerc sa pun si osul la treaba pentru schimbare. Una este sa ii duci pe studenti cu tot felul de promisiuni, pizza si volei, alta este sa incerci sa ii formezi mergind la greu cu ei, (Bulgaria, Albania, vezi cazul Dan Botica).


  23. SAcule, tocmai asta este ideea mea despre scoala, de asta cei care vin la universitatea Emanuel sint trimisi in misiune alaturi de profesori sim, in ceeea ce ma priveste, practic misiunea peripatetica,

    WEek-end-ul acesta voi pleca intr-o calatorie cu unul sau doi sau trei studenti,

    In urma cu ceva saptamini am strabatut toata tara insotit de studenti,

    In fiecare duminica umplu microbuzul cu studenti. Ii iau in familie, etc.

    Nu cred ca se poate face ucenicie doar la curs, pastorii nu se formeaza in sala de clasa.


  24. Pai, sa fei catalogat piroman…de unde s-a inspirat ca piroman? de la Pavel sau de la Hitler?
    Oricum, mi se pare deplasat; intradevar,”cuvantul lor roade ca gangrena”, dar intr-o anumita dimensiune, de la arderea operei pana la linsarea autorului nu e prea mult.Nu avem nevoie de gesturi teatrale,provocatorii ,din contra, de victorii doctrinare prin cunoasterea adversarilor


  25. Pt. Patratosu: spui ca lupti impotriva „spalatului pe creier in sens rau”. Care este „sensul bun” al spalatului pe creier? M-ai facut curios.


  26. am inteles ca nu sunteti de acord, dar totusi puteti fi mai articulat in dezacordul dvs. Sau urmeaza un blog despre articol? Bineinteles, ma refer la un raspuns cu privire la continutul articolului nu ceva ad hominem…


  27. Spalarea creierului (si nu numai!)in sens bun nu este,oare, tocnai spalarea pe care o incearca (dar nu cu toti reuseste)Duhul lui Dumnezeu, dizolvarea „intariturilor mintii”?


  28. Nu Ciprian, spalarea creierului presupune extirparea spiritului critic, eliminarea dialogului ca mijloc de decantare a valorilor si adevarurilor din marea masa de nimicuri; inseamna dictatura mediocritatii cocotata la amvon, care presupune ca pozitia eclesiala se confunda cu autoritatea duhovniceasca. Sunt de acord sa ardem scrierile liberale dar dupa ce le-am judecat in cunostinta de cauza. Adica le-am citit, inteles, discutat, analizat si am constatat ca sunt bune de facut focul in soba. Nu inainte…


  29. Dane, era raspunsul la intrebarea lui CristiB si trimitea la spalarea in sens bun! Dar sunt de-acord cu tine!
    dar nu sunt de-acord cu arderea scrierilor liberale: adica ne erijam noi in judecatori supremi?dupa noi potopul? vom transmite avertismente orale(gen „Miorita”) impotriva liberalismului, copiilor nostri?…revin la ipotetic: dar daca gresim?( STIU:nu gresim, dar in spiritul constitutiei UE si a evolutiei noastre ca umanitate, nu ne putem intoarce la barbarism!- ne descalifica)


  30. cum vedeti rezolvarea acestei situatii?


  31. Patratosu?


  32. …sau trebuie sa „frecam lampa” blogg-ului?


  33. Rabdare…apare el…


  34. dragilor, am fost la intilnirea oamenilor care ingheata timpul,
    asa de tare l-am inghetat ca nu ne-am mai dat seama de felul in care trece,

    Cristi B. Da, exista un spalat de creier bun, spalatul de gindurile cele vrajmase sfintirii.


  35. da, Filip, asa ma gindesc la un articol sau o serie de articole de raspuns.
    nu stiu insa daca merita sa reiau chiar tot ce s-a spus


  36. Nici nu ma gindesc la arderea scrierilor liberalilor, nici la arderea liberalilor, Doamne fereste!
    bine ca s-a desfiintat arderea pe rug, ca unii ar merita-o, dupa cite ascult prin unele discursuri, ca sa nu le zic predici 🙂 (ar merita-o din cauzta eresurilor)

    spalarea pe creier inseamna nu nujmai renuntarea la spiritul critic si la dialog, inseamna indoctrinarea, preluarea unuor argumente pe care nu le mai trecei prin propriul creier.


  37. avem de nevoie de ceva mai cu stil decit am scris noi, de aceea cred ca trebuie sa scrieti macar un articol despre starea de fapt.


  38. „Nu cred ca se poate face ucenicie doar la curs, pastorii nu se formeaza in sala de clasa.”
    Frate Marius,chemand diferiti teologi la evaghelizare pe strada si la grupul de rugaciune,in misiuni, am intampinat raspunsuri comode.din pacate -vorbesc in general- multi teologi asteapta doar mega-biserci, masini frumoase, renume si 5 feluri de mancare cand merg in misiune.Prea putini is gata sa predice la 5 frati, sa mearga pe jos cativa kilometri, sa manance clisa sau sandwchiul de acasa adus, sa nu primeasca bani-sau suficienti bani, sa mearga cu o masina incomoda, etc…E trist.Ma rog ca Domnul sa va de-a putere si intelepciune in formarea lucratorilor, unenicilor, barbatilor.Cred ca a merge duminica si a predica nu e suficient pt ucenicizare, pt maturizare cred ca e nevoie ca toti sa guste vremurile acelea cand in C.S. mancam cu gazele si insectele care cadeau in sau langa mancare, cand wc-ul era padurea si baia in Dunarea namoloasa, cand oamenii pe care incercai sa-i evaghelizezi erau prinsi in pacate si vrajitorie, cand copii aveau pureciai chestii ce se baga sub piele, cand in cort se plimbau noaptea gazele peste tine. Asfel de experiente aparent neplacute cred ca maturizeaza extrem de mult.Misiune ca stil de viata nu doar duminica si excursii in alte tari.


  39. stii care este problema, Emanuel, ca unii dintre studentii aceia chiar vor gasi masini, case, mincaruri etc.

    Se vor merita, bisericile care au nevoie de mercenari ii vor gasi. Se vor merita unii pe altii. asa le trebuie.

    Unii se prefac ca sint baieti buni si de caracter si se dau de gol dupa ce scapa de aici, dar biserica ii va da pe fata si ii va scuipa ca pe maselele stricate


  40. Ionut, stii care este problema: timpul.
    dar daca este nevoie, ma rog Domnului sa imi dea inspiratie ca sa pot vedea lucrurile asa cum le vede El.
    Daca imi spune ceva, sigur nu tac. 🙂


  41. Da, Emanuel, asa e din pacate!!! multi sunt prinsi de alergaturile lumii acesteia(sau sotiile lor); dar ei au o anumita afinitate (genetica,imanenta sau dobandita)spre lux si nu cred ca e vina dascalilor, sunt prea versati ca sa se demaste! si probabil le reuseste-pana la un punct- si cu bisericile naive(cunosc cateva cazuri de „ordinati” care nu si-au gasit locul si si-au lasat de izbeliste chemarea).
    Dar ce m-a intristat a fost foamea de diplome(si cam atat) a unor tinerei seminaristi…iar daca noi le suntem exemplele, tre’ sa ne luam serios la puricat conduita!


  42. asta e… daca dupa revolutie n-am mai suferit predicatori fara diplome


  43. Emanuel
    tu participi in vreo forma de lucrare sau misiune la sate?


  44. Otniel(Oti),

    da particip activ de 6 ani si super activ 🙂 de vreo 4.Misiunea la sate care am inceput-o si acum lucrarea in orase mai mult, toate mi-au schimbat foarte mult perspectiva de viata si intelegerea slujirii.


  45. Cipri,
    din pacate e o vreme a hartogariilor.Imi displace si de aceea ma voi lupta sa nu fac mai multe diplome decat imi sunt necesare pt a face ce mi-am propus, „ce sunt chemat” .


  46. …in mintea mea se zbatea memoria discutiei dintre un seminarist (care ar fi avut mult de lucru la homiletica!!!) si un pastor de tineret: oare merita sa faca in tara un masterat (subintelegi tonul:cel al unei dame fandosite care intreaba de unde merita sa-si cumpere toaletele)sau afara? se pare ca Big brother P.(cine vede sa-nteleaga!) l-a sfatuit sa faca, daca tot vrea, un doctorat afara. La cum il stiu eu predicand, nu-l va ajuta la mare lucru! in schimb, viata la tara, trairea credintei in camp deschis(nu in pepiniera sau paduri, fie ele si cu uscaturi!)i-ar prinde mult mai bine.
    Sic trahit(parca, nu Patratosu?) gloria mundi!


  47. transit


  48. esti sigur? ca n-am vreme sa caut…dar parca nu suna bine cu transit in memoria mea!


  49. esti sigur? ca n-am vreme sa caut…dar parca nu suna bine cu transit in memoria mea!
    Patratosu e in masura sa decida!-clar


  50. este sigur; a vorbit un clasicist (mai mic el, da stie ce spune)


  51. Aici explicatia Wikipedia.


  52. multumesc,Ioa!…mi-era bruiata memoria!


  53. sau „tara arde si babele se piaptana”


  54. 🙂 cu plăcere


  55. draga Cipri, pentru cine nu este pasionat de lucrare poate sa faca doctoratul unde vrea.
    Probabil cel despre care vorbesti tu l-a trimis la doctorat in strainatate ca sa scape bisericile din Romania de el.
    sint si acum unii care fac doctorate de vreo 7,8, 10, 12 ani si nu le mai termina. E bine! Bisericile sint mai linistite fara ei, dar si academiile, din moment ce venirea Domnului este mai aproape decit absolvirea lor.

    Sa ne traiasca eternii doctoranzi pierduti prin strainataturi, gasiti de biserici care au nevoie de pastori tranzitorii,

    Sic transit pastor…


  56. Nu, n-a plecat,inca-si roade coatele pe bancile scolii (de-aceea mi se parea prematura nerabdarea lui.
    Ma deranjeaza emfaza fara substrat, filistinismul poleit cu intelectualism – si ma lupt cu mine insumi sa nu cad
    …ar fi atatea de spus, draga Marius, dar nu stiu daca slujeste la ceva sau cuiva (le vom discuta probabil in particular – imi pare rau ca nu te-am abordat in Iulie la Valea Draganului, cand erai cu fam.Opris- next time!) si nici nu vreau sa-L supar pe Cel ce vede totul.


  57. Oti,

    am descoperit insa ceva: e una sa fii predicator si alta sa fii pastor.A doua responsabilitate implica toata saptamana cu turma, pe cand prima doar o zi:duminica si aia trunchiata.


  58. Da, iar eu am descoperit că şi păstorul care e toată ziua cu turma poate să le dea învăţătură proastă. La ce bun că stă toată săptămâna cu turma?

    O învăţătură sănătoasă poate schimba vieţi, chiar dacă este auzită o singură dată.


  59. Vorbesc la general…evident…parafrazând chiar (criminal de mult)…
    dacă ai de ce vorbeşti ca şi cum nu ai vrea să ai, iar dacă nu ai de ce vorbeşti ca şi cum ai vrea să ai ceva despre care, pe urmă, vei vorbi ca şi nu ai fi vrut niciodată să ai.

    Aţi observat ceva? Oi fi eu mai kior decât toţi, dar mi se pare că vorbim prea mult despre inefiecienţa diplomelor, despre tipi cu multe hârtii pe post de diplome, de fandoseala intelectuală şi tot felul de chestiuţe dintr-astea, şi cât este de gravă, vai, starea celor care se laudă cu diplomele…dar, iertat să îmi fie dacă cumva am clipit când s-a scris, dar de ce nu vorbeşte cineva şi despre folosul diplomelor? şi despre cei care le merită. şi despre cei care meritându-le îşi duc lucrarea la capăt.

    de ce când citesc comentariile de mai sus îmi rămâne undeva între cerul gurii şi stomac un gust amar şi amarnic de dispreţ pentru diplome şi rostul lor?

    Hm (zâmbesc) poate mă consideraţi un avid „diplomier”, un ahtiat după diplome…dar ele ajung să fie de folos atât omului care le are cât şi instituţiilor în care funcţionează…nu?

    Apropo, de ce „doar atâtea diplome câte îmi sunt de folos pentru chemare” (din nou parafrazez la fel de criminal) şi nu „am luat diplomele şi iată binele pe care îl fac din pricina lor…(a se completa spaţiul gol)”


  60. Cipri,

    intrebarea de mai sus nu era retorica: Cine esti? (po-ti sa-mi raspunzi si face to face)
    A doua intrebare de ce esti atat de criminal :)?
    A treia intrebare de ce sa fac mai multe diplome decat imi trebuie pt job/slujire, daca cunostintele celelate le pot face autodidact fara diplome ?

    Cel care da invatatura proasta nu mai e pastor draga Cipri, e macelar.Pastorul imaparte drept Cuvantul pt suflet si minte si duce turma la pasuni verzi si ape limpezi, subliniez limpezi:)

    Degeaba macelar care incerca sa pacaleasca turma cu invatatura aparent buna sau luminata, dar fara traire si gandire sanatoasa.Oile vor cunaoste ca nu e glasul pastorului.


  61. …viitorul sună bine… dar mă întreb ce înseamnă ” bine”?

    Ce înseamnă că împarte drept Cuvântul?



Lasă un răspuns

