h1

Un menorah – Matei 13

Octombrie 28, 2007

Nu ştiu ce vedeţi voi în Matei 13, dar de cîteva săptămîni eu văd aolo un Menorah.

Este lungă povestea.

Cînd am citit prima dată capitolul am descoperit că sînt 7 pilde. Fiecare ilustrează cîte un principiu al Împărăţiei.

Cheia este la sfîrşit: aceste învăţături sînt pentru adevăraţii cărturari, adică nişte bieţi pescari (vedeţi? Exact ca în predica de pe munte, totul este răsturnat, am o chestie pe tema asta, poate că o pun on line).

Cărurarii cu diplome de cărturari sînt demişi, adevăraţii cărturari devin doar aceia care învaţă „ceea ce trebuie” despre Împărăţia cerurilor.

Ideea de cunoaştere iluminantă este în versetul 43: „cei neprihăniţi vor străluci…” Isus le aprinde în mintea ucenicilor cîte un adevăr cu fiecare pildă pe care o rosteşte.

Structura capitolului este foarte interesantă. Asta mă fascinează.

Primele trei pilde (pămînturile, seminţele de neghină, sămînţa de muştar) sînt din domeniul agricol.

A patra pildă, mijlocul menorah-ului (candelabrul evreiesc cu şapte braţe) este din gospodărie, din casă. O femeie ia aluat. Pilda aluatului.

menorah_1803_-_rings-sursa-humble-heart.jpg

Din momentul acesta textul se frînge, se întîmplă ceva şocant pentru un exeget care priveşte ansamblul capitolului: mulţumile sînt demise, ucenicii se retrag cu Isus ca să li se spună taine.

Care sînt aceste taine?

Următoarele trei pilde: pildele EXPERŢILOR 🙂

sînt trei experţi, dintre care doi sînt absolut nebuni.

Un expert imobiliar care vinde tot ce are ca să cumpere o bucăţică de teren cît să îşi facă o groapă, dacă nu îl mai primeşte nevastă-sa acasă 🙂 (că doar a risipit tot, ca un nebun)

Un expert bijutier care adună mărgăritare frumoase, dar, la fel, ca un nebun, dă tot ce are, ca să cumpere un mărgăritar de mare preţ.

Un expert pescar, care deosebeşte peştii buni de cei răi.

Toate aceste trei pilde formează registrul II al menorah-ului.

Vă rog să vă uitaţi şi voi.

Priviţi acolo unde sînt interpretări, uitaţi-vă la legătura dintre primele pilde şi ultimele.

Revin, după ce predic din asta, ca să văd cum este primită predica de comunitate.

acolo este verificarea ultimă.

12 comentarii

  1. Multumesc ptr aceasta postare. Mi-a deschis orizontul inainte de predica de dimineata de la Maranata (l-am citit inainte de a intra dumneavoastra in bise). Ptr ca nu am reusit sa va intalnesc la iesire pot sa va intreb daca nu ati dori sa va faceti un obicei din a posta frecvent ganduri pe un anumit text? Domnul sa va aiba in paza.


  2. Daniel Branzei are un studiu extraordinar, intitulat Pildele Imparatiei. L-am si difuzat la radio. Abordarea a fost foarte interesanta (cum numai DB stie s-o faca). Cine poate sa intre in posesia materialului nu va regreta.

    „De aceea, orice carturar care a fost ucenic pentru imparatia cerurilor, se aseamana cu un gospodar care scoate din comoara lui lucruri noi si lucruri vechi”.

    Atat vechi cat si noi, dar valoroase, deoarece provin din comoara.

    Care sunt oare ariile/domeniile pe care le acopera „lucrurile vechi” si „lucrurile noi” in contextul dat (cel al imparatiei)?
    De ce numai (orice) carturarul a fost facut ucenic in imparatia cerurilor (rezumandu-ne doar la Matei 13)? Si de ce sa scoata lucruri vechi si noi din comoara lui? Care e functia acestei indeletniciri?

    Cheia cred ca se afla tot la spusele Domnului:
    „Ati inteles voi toate aceste lucruri?” „De aceea…”

    In tot acest „menoreh” tot timpul cheia interpretarii este detinuta de Mantuitorul.


  3. Draga Calin M. diseara pun pe net ambele predici, daca reusesc, daca am spatiu,

    da, am ginduri din astea, dar astea sint pentru carti, nu pentru blog. Blogul este o gluma ceva mai mare 🙂


  4. Daca imi spuneti adresa de mail va trimit si inregistrarea cu chitara. Am facut-o eu cu aparatul foto dar merge 🙂


  5. P.S. E buna cel putin ptr arhiva daca de alta nu.
    P.S. M-as bucura daca ati posta predicile ca dupa-masa sunt programat la o bisericuta din apropiere, asa ca voi lipsi.
    Duhul Domnului sa ne calauzeasca.


  6. Ma incarcat filele!
    Sper să meargă.

    Aveţi răbdare, e lung 🙂

    dacă vreţi să rezolvaţi repede, ascultaţi numai ultima parte din mesajul al doilea, are un cintec la sfîrşit,
    mie imi place cîntecul.

    Acum serios: dacă nu aveţi timp, ascultaţi numai a doua parte, „mijlocul şi ultimele trei braţe”

    Nu ştiu despre voi, dar mie îmi este forate greu să mă ascult şi după fiecare predică am sindromul „post partum”. Nu-mi place să ţin „copilul” în braţe.

    O săptămînă bună.


  7. Nu gasesc mesajele.
    As fi vrut sa le ascult (de fapt chiar vreau – sunt devorator de mesaje de calitate).
    Sau mai dureaza?


  8. Am reuşit, Andrei, chiar acum am pus postul, după ce am rezolvat problemele tehnice din spatele cortinei 🙂

    Sper să fie un mesaj de calitate în opinia ta! 🙂

    Numai că îţi trebuie răbdare, nu-i joacă cu Matei 13! E prea adînc ca să îl expediezi în 20 de minute,
    am reuşit şi aşa!


  9. Dacă vrei îţi pun şi varianta mai scurtă, dar asta este cu tot aparatajul exegetic detaliat.


  10. Multumesc,
    e foarte bine tot.
    Eu am avantajul pe care multi nu-l au. Am ascultat (si editat) multe mesaje din Matei 13 ale unor teologi foarte apreciati.

    Cu toate astea, mesajul
    nu apare in box-ul din dreapta jos.


  11. Nu, uita-te la celalalt post.

    Nu este in box-ul din dreapta jos apare la link-urile albastre.


  12. @patratosu, citesc din urma, acum am descoperit asta. Excelent!!!!!



Lasă un răspuns

