h1

Willow Creek, o mărturisire surprinzătoare.

Noiembrie 7, 2007

O surprinzătoare mărturisire este făcută de lideri din cadrul mişcării Willow Creek.

Cred că această mărturisire la o aprigă dispută între adepţii seeker-sensitive churches şi adepţii bisericilor tradiţionale.

Îmi pare rău că sînt „pe picior de plecare” că mi-ar fi plăcut să văd ce credeţi despre asta.

Poate se îndură Dumnezeu şi ne trezim la vreme că şi în România începuseră să curgă apele „izvorului” de la Willow Creek.

Nu poate curge din aceeaşi vînă a izvorului şi apă amară şi apă dulce! (Iacov)

Ce este admirabil aici?

Faptul că oamenii se opresc, evaluează şi, dacă îşi dau seama că au greşit, dau un sunet de trîmbiţă desluşit: „înapoi, fraţilor!”

Ce se întîmplă la noi? Dacă am greşit, stăm şi tăcem în păpuşoi, poate trece combina şi ne ocoleşte. „Timpul le rezolvă pe toate” sau „Uf, acum am lăsat tăvălugul la vale, oricum nu îl mai pot opri….”.

Tăcere versus transparenţă.

Proţăpeală versus smerenie şi puteţi continua….

32 comentarii

  1. Am auzit in una din cursurile mele despre studiul bisericii WCCC. Totusi este de remarcat curajul cu care au iesit in public si au recunoscut ca succesul se rezuma in mare la cantitate si nu la calitate. Sa vedem incotro se vor indrepta de aici.
    Mi se pare mie sau detectez un pic de pesimism despre situatia romana. E adevarat, dar sa nu uitam Biserica e a Lui, nu a noastra. Programele bisericilor noastre pot calca cele doua granite (seeker-sensitive sau traditional). Cred ca un inceput bun pt biserica romana ar fi sa invatam sa ne pocaim: personal si public sa ne asumam greselile, traditiile, lucruri ce au umbrit evanghelia si nu au facut ucenicii demni de Domnul nostru.


  2. Da, este un gest de caracter sa spui: „Am gresit.”
    Trebuie intotdeauna sa ne intoarcem la scriptura unde se invata pocainta simpla dar atat de vindecatoare.
    Domnul le-a dat acestor oameni intelepciune sa fac lucruri marete. Sa speram ca se vor intoarce la Cuvant, la lucrurile de baza.

    DOmnul sa ne ajute pe toti, din Romania sa avem coloana vertebrala. Apele Willow Creek au ajuns al noi, insa copacul ramane drept daca e bine inradacinat. Acesta trebuie sa fie obiectivul nostru, sa ne punem bazele pe cuvant, si sa nu fim impinsi incolo si incoace de diferite adieri de invatatura,


  3. Cred ca David Wells a tras un semnal de alarma cu privire la teologia subtire a aceastor biserici cu mult timp in urma…Vezi cartea lui No Place for Truth (http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0802837131/ref=nosim/bestbookbuys00). Ma intreb unde se afla Rick Warren „in this picture.” Mi-e teama ca e tot pe unde Willow Creek e…desi la noi in Southern California (cand eram pe acolo), a fost (si mi-e teama ca mai e) ridicat in slavi de unii conducatori baptisti romani (?). Eu recunosc ca nu m-am sinchisit niciodata sa merg la el la biserica (desi locuiam la mai putin de 30/45 de min)…si nu cred ca o sa regret. Dar – ar fi interesant sa auzim perspectiva unuia care merge la Rick Warren sau Willow (?)


  4. Ce parere aveti despre Yancey si ‘tulburatoarele descoperiri ale harului” sau ‘evanghelia vagabonzilor” al lui…imi scapa numele…
    Sunt carti scrise pe aceea si linie. Bine scrise, si de aceea efectele pot fi devastatoare.


  5. DAn H. Stiu cartile, nu le-am citit, numai le-am rasfoit.

    Eved. ,ar merita sa auzim si o alta perspectiva, eu m-am mai exprimat si alta data asupra acestor lucruri.

    Despre Rick Warren am aceeasi parere ca si despre Willow Creek. Stiu ca aici imi ridic iar in cap o gramada de lume.

    La Willow am fost de doua ori. O data n-am auzit in toata predica nici o referinta din Biblie, dar am inteles perfect cum si-a pirlit motorul cel care a predicat. Din prostie. Nu s-a uitat la becul rosu.
    lectia spirituala? uitati-va la becurile rosii pe care le pune Dummezeu in viata noastra. A fost in 5 puncte.


  6. Pot si eu sa marturisesc ca intr-adevar sunt multi prea multi pastori romani in Statele Unite care-l recomanda foarte intens pe Rick Warren. De fapt daca n-ai participat inca la un grup care a studiat cartea sa esti vazut ca un „outsider”.
    Ca unul care am fost la Saddleback Church o data si am prieteni care sunt membrii acolo pot sa spun ca si Rick Warren se potriveste aceluiasi sablon fabricat de Hybels. Biblia nu se prea foloseste. 75% din versetele folosite in timpul predicii sunt din „The message”, parafrazarea Bibliei (probabil stiti mai mult decit mine la subiectul asta). Un prieten, pastor in Connecticut care a vizitat biserica o data mi-a spus ca Warren a afirmat ca Isus nu a murit de fapt pentru pacate ci ca sa dea un exemplu de traire celor ce-l urmeaza.
    Sa dea Domnul sa urmeze si el pe urmele eroului lui, Hybels si sa se pocaiasca. O carte buna pe care o recomand: „This little church went to market.” de Gary E. Gilley.


  7. Nu locuiesc departe de aceasta renumita „megachurch” si totusi nu am avut curiozitatea sa sar peste Sf. Liturghie in vreo duminica dimineata si sa o vizitez. Am avut insa curiozitatea sa intreb pe cineva care, desi ortodoxa, participa sporadic la adunarile respective si mi-a spus ca-i un fel de discoteca „crestina”.


  8. drept ai grait, boierule, asa-i!


  9. da, si aci s-a lansat moda Rick Warren, inclusiv la imbracaminte, 🙂

    sper sa treaca repede


  10. N-am auzit de moda asta. In ce consta?


  11. Camasa hawaiana cu pantaloni. Doamne fereste sa te imbraci frumos sa nu cumva sa jignesti.
    La Saddleback se incearca sa se creeze o atmosfera in care toti sa fie perfect comfortabili. Exista mai multe optiuni de „venues” (diferite teme ale salii). Daca crezi ca ai fi plictisit in sala mare poti sa mergi la „Hawaiian venue” sau „Rock venue” sau chiar sa joci raquetball in timpul serviciului cu televizoare in sala ca sa nu pierzi predica. Ca doar se stie ca nu toti avem aceeasi toleranta pentru a sta cuminti in banca si a fii plictisiti cu o predica sau cu muzica care nu ne place :))! Aoleu!


  12. asa se intampla pe bune, sau e doar o gluma? 🙂


  13. N-am fost la Saddleback, dar linga mine e o biserica inspirata de Willow Creek. Desi nu sunt de-acord cu ea merita sa invatam ceva. S-a infiintat pe baza unor studii sociologice cautind sa vada de ce nu vin oamenii la Biserica. Oamenii (Americanii) n-au zis ca nu cred in D-zeu, ca nu-i intereseaza ci doar ca se plictisesc, au fost jigniti la biserica… etc. Raspunsul a fost ca biserica s-a „adaptat”… Desi nu sunt de-acord nu pot sa nu remarc faptul ca noi „conservatorii” nu reusim sa comunicam Evanghelia celor intre 20-35 de ani din comunitatile afluente financiar. Si asta este o problema!!! Chiar daca nu sunt de-acord cu solutiile pomenite mai sus.


  14. Frate Cruceru,
    v-as atentiona sa nu trageti o concluzie generala (blanket) despre Willow Creek. Desi va impartasesc aceeasi concluzie, si am fost poate de 5-6 ori la ei, in loc de 2, totusi au si ei roadele lor inaintea lui Dumnezeu. Si cred ca acest comunicat/studiu facut recent arata ceva despre lucrarea da acolo. Veti spune, sau vom spune ca produc crestini superficiali si s-au reprodus cantitativ si nu calitativ (de fapt am spus-o eu mai sus), dar eu sunt implicat la o biserica de dimensiuni apropiate, la cateva mile distanta de WCCC, unde pastorul predica strict expositiv, mesaje foarte puternice. Dar din pacate la nivel individual, observ superficialitate. Parerea spre care sunt condus de cei 4 ani traiti aici este ca cultura produce acest crestinism superficial. Poate cultura s-a infiltrat in biserica. Poate asta ne mananca si pe noi, nu ne-aparat modelul lui Warren sau Willow…


  15. Nu e gluma. Exact asa este. Cit priveste „plictiseala” la biserica, problema este (mai ales in America), ca societatea a inceput sa caute numai entertainment si „fun”. In cartea pe care am mentionat-o mai sus, autorul indica ca in urma cu 100 de ani cuvintul „fun” nici nu exista in limba engleza si cu siguranta nu era asociat cu biserica. Problema cu bisericile acestea este ca atunci cind aud ca oamenii nu mai au „fun” la biserica, in loc sa se preocupe cu predicarea clara a evangheliei, fac studii sociologice sa le caute in coarne la toti. Chiar citeam despre stilul de predicare a lui Calvin care predica de la o ora in sus, fara nici un program si chiar fara anunturi (asta chiar e culmea:)) Nu cred ca se gindea sa-i faca pe cei din sala sa se simta bine. de fapt cred ca incerca sa-i faca sa se simta cit mai prost.


  16. pentru cei care vreti sa cititi o analiza a celor doua fenomene: willowcreek si sandleback. poate nu ati gasit-o pana acum. se pot invata multe de aici.

    1. http://www.rcrwebsite.com/market1.htm

    2. http://www.rcrwebsite.com/market2.htm

    3. http://www.rcrwebsite.com/market3.htm

    4. http://www.rcrwebsite.com/market4.htm


  17. Mircea, multumim pentru link-uri.

    Daniel Buda, banuiesc ca nici slujba din Cort si cea de la Templu nu ofereau prea mult entertaimnent, mai ales pentru copii. Nu era deloc educativ sa vada cum se zdorbeste gitul unui porumbel cu unghia sau cum este scurs singele din miel, era un spectacol crud si brutal, cu multe cintari si multe momente „moarte”. Si totusi…
    Stiu pozitia ta, nu intru in disputa cu tine, eu prefer sacrificiul, jertfa pe altar a unei predici expozitive unei predici-spectacol.

    Filip, nu trag concluziile numai in urma experientelor personale, a aparut deja o intreaga literatura refertiaroe la acest fenoment, unii dintre prietenii nostri au indicat deja citeva carti.

    Stimate Doru Radu, nu sint de acord cu metoda pe care a folosit-o Hybels si pe care a promovat-o si Warren, sa descoperim ce nu le place oamenilor la biserica si sa le oferim ce le place „ca sa vina la noi”.
    Nu vad acest model ca fiind biblic.


  18. Impartasesc opiniile critice cu privire la Willow Creek si Sadleback. Multumesc P pentru aducerea in atentie a acestui articol!


  19. E interesant ce se intampla daca ne uitam mai bine.
    Rick Waren, John Ortberg, Willow Creek CC

    Rick Waren
    Am primit cartea lui (Purpose driven life) destul de repede dupa ce a aparut in SUA. Am inceput sa o iau mai in serios la putina vreme dupa ce a devenit un best seller. Am inceput sa o citesc. Cap 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10… nu am mai putut! Ceva nu era in regula si nu intelegeam ce! Textul parea perfect, dar muzica parea falsa. M-am uitat mai bine si… am gasit! Lipsea acea abandonare in mana unui Dumenzeu atotputernic, lipsea vocea pocaintei reale, lipsea CUVANTUL. Sa nu sariti pe mine! Stiu ca erau citate din Biblie, dar lipsea Cuvantul! Citatele sunt un pretext pentru teoriile lui.
    Am abandonat cartea si am recomdantat celor din jur sa aibe grija la ea ca e periculoasa. Am reusit si in biserica sa oprim studierea acestei carti.
    Si niciodata la noi nu s-a mai studiat. Iar eu niciodata nu am mai continuat-o!
    Ah, sa nu uit! Socul meu: Purpose Driven Church! HA! Adica biserica condusa de SCOPURI? Eu credeam ca biserica e condusa de Cristos!
    Stati, nu sariti pe mine! Stiu ce o sa spuneti! Da sunt de acord ca si El crede asta!
    Dar dati-mi voie sa va spun ca atunci cand chiar crezi ca Cristos conduce Biserica nu ti-o subordonezi scopurilor ci i-o subordonezi chiar LUI.

    John Ortberg.
    Citit tot mai mult in Romania. El a fost teching pastor la… Willow Creek CC. Mda! In vremea respectiva WWCC se lupta cu o problema: ordinarea sau nu a femeilor ca si pastori. Pozitia oficiala a bisericii a fost pana la urma ca fiecare poate sa creada ce vrea, dar femeile pot fi ordinate ca pastori. John Ortberg a aparut la orizont si intr-o zi a decretat ca in termen de 1 an toti membrii stuff-ului WWCC trebuie sa creada ca ordinarea femeilor este un lucru biblic iar cine nu va crede aceasta va trebui sa paraseasca biserica. La WWCC este o femeie “as teaching pastor”
    Ortberg, in prezent, este pastor la Menlo Park Presbyterian Church, o biserica care are jumatate dintre pastori… femei.

    WWCC – opinia, gresita, ca daca sunt multi inseamna ca e Dumnezeu acolo a dus la lucruri greu de imaginat pentru inaintasii nostri.
    Cred ca menirea principala a bisericii nu este sa faca enterteimant pentru “capre” (oare cine zicea asta? ) ci sa smulga oile si mieii din ghearele “lupului”, si sa le dea hrana la vremea potrivita.
    Cred ca ar trebui sa incepem sa predicam din nou impotriva pacatului, sa incetam sa facem spectacol in biserica ci sa facem intr-adevar lauda si inchinare cu oameni cu inima curata, sa incepem sa ne pocaim si sa predicam pocainta, sa predicam despre sangele ispasitor al lui Cristos, sa incepem sa NE RUGAM si sa ne rugam si sa ne rugam… neuitand cuvintele lui Cristos: Casa Tatalui meu se va chema o casa de … RUGACIUNE, nu de predicare, nu de cantare, nu de recitare, nu de FUN, ci de RUGACIUNE!
    Rugaciunea… dintre toate cele enumerate mai sus ne SMERESTE, restul de ridica, ne inalta, ne pot ingamfa inima. Rugaciunea smereste si pocaieste inima.
    Cred ca Cristos vrea ca Biserica lui sa paseasca in “ape adanci” cu EL. In apele adanci stau pestii mari si speciile rare. Dar se pare ca ne multumim cu malul. E mai “safe”. E mai putin obositor. Te vede toata lumea.
    Doamne indura-te si ai mila.


  20. draga Ben,
    socant ce spui tu, merita analizata chestiunea.

    Ce spuneti, prieteni?


  21. .. .

    mi-a placut ce azis ~ ben ~ acest ben : ben November 8th, 2007 at 10:09 pm


  22. Am studiat putin asa zisa „problema” a celor de la WCCC din ceea ce s-a publicat. Ce ne facem fratilor suntem dusi cu presul din nou. Cartea „Reveal: Where are you?” a aparut in vara. Cei de la Baptist Press au scris acest articol jignitor la lucrarea Domnului in genul articolelor scrise la comanda in presa romaneasca. Articolul apare abia in Noiembrie. Probabil multi din cei ce au postat sunt din Romania si le este imposibil sa detecteze dedesupturile mirlaniei celor de la SBC. In presa din Romania majoritatea articolelor sunt la comanda. Asa este si in cazul celor de la Baptist Press. De ce spun acest lucru? Daca ati citi cartea v-ati schimba parerea. Crezi ca Americanul isi ridica rochia in cap cum face Romanul. Un pastor cum putina intelepciune care conduce o biserica cum este WCCC nu ar fi dat voie sa se publice un material denigrator la adresa propriei biserici. Totul a fost facut cu un scop. „Invatati de la noi, nu numai ca nu ne este frica sa incercam lucruri noi cu Dumnezeu dar nu ne este frica sa evaluam ceea ce facem si sa invatam sa facem ceea ce ne-a chemat Dumnezeu mai bine.

    SBC prin BP a atacat tocmai pentru ca impactul carti este mare.

    Cartea prin analiza pe care o face lucrarii din WCCC vrea sa incurajeze celelalte biserici la o evaluare a activitatii.

    De multe ori Bill Hybels le-a cerut participantilor la conferintele lor sa nu ii imite ci sa caute voia Domnului cu privire la ceea ce fiecare este chemat sa faca in zona lor.

    Apa de la WCCC nu este mai tulbure ca apa de la Biserica din Valea Mare din Romania(cer scuze celor din VM) sau a bisericilor din SBC, cei de la WCCC incearca sa adape pe cei insetati. O fac cu succes dar au si domenii in care vor sa progreseze.

    Nu sunt suparat pe cei ce vorbesc in necunostinta de cauza pe acest forum ci pe cei de la BP care ataca la comanda si murdaresc atatea minti si inimi inocente din SBC si din Cultul Baptist.

    Pentru cei interesati de o sinteza a capitolelor din carte accesati urmatorul link:

    http://www.revealnow.com/attachments/revealpreview.pdf

    Ce am invatat din ceea ce am citit pe blog.
    1. Sa nu cred ca tot ceea ce se publica in presa sau pe blog este lipsit de dedesupturi.
    2. Sa verific la sursa daca informatia este adevarat, daca ceea ce spun cei ce scriu este intocmai.
    3. Sa identific daca exista dedesupturi.

    Am frecventat regulat si slujit la WCCC timp de 10 ani. In perioada aceea am vazut si raul si binele. Am criticat raul si am apreciat binele. De doua ori de cand stiu eu WCCC si-a facut reevaluari. Dupa fiecare s-au facut schimbari si lucrurile au mers mai bine. Asa va fi si acum. Dumnezeu nu incepe ceva ca apoi sa abandoneze. Depinde de sinceritatea noastra si de dragostea noastra fata de El. Atata timp cat El ramane la carma vom ajunge in port.

    Sunt multe biserici mici si mari care au o teologie perfecta dar care o calca cu impertinenta. Atatea exemple in jurul nostru.

    Adevarul ramane adevar si miciuna minciuna. In spatiul dintre ele suntem chemati sa luam decizii care sa-l onoreze pe Dumnezeu. Vom gresi de multe ori, dar daca nu incercam, daca ne este teama, ramanem pitici in continuare si ne vom agata fie de un om fie de o lucrare dar nu de Dumnezeu.

    Am plecat de la WCCC cu bucuria in inima ca am intalnit oamenii minuntati care fac ceva pentru Imparatia lui Dumnezeu. Noi ce facem?

    Scriptura, Credinta si Adevarul nu se altereaza.


  23. Iata ce scrie John dupa ce a citit cartea:

    „Last weekend the Willow Creek Global Leadership Summit came to Melbourne. This gave me an opportunity to get my hands on the book Reveal: Where are you? by Greg Hawkins and Cally Parkinson. It’s a short book, and I read it on the same day that I bought it. According to the front cover it contains “the brutal truth about spiritual growth”, and “six provocative discoveries that will change the way you think”.

    I have already referred to the book in a post back in August, but now that I have had the chance to read it, I can say that it really does contain some thought-provoking insights. The book categorises church attenders into four different groups depending on their spiritual maturity: Exploring Christianity, Growing in Christ, Close to Christ, and Christ-Centred. A key discovery is that there are two other distinct groups: those who are Stalled in their spiritual growth, and those who are at an advanced level of spiritual maturity but Dissatisfied with their church.

    The book promises that more research will be done on these two groups, but it does indicate that churches have not done a good job of teaching mature believers that they are responsible for their own spiritual development. It seems to me that another reason for dissatisfaction is that those who are further along the spiritual path are less likely to be satisfied with a church which is run poorly.”


  24. Comentariul unui preot ortodox american la spovedania pastorilor de la Willow Ceeek:

    There is a reason why Pastor Bill is resorting to „we should have’s” in a tone that is none too convincing. He hasn’t a clue. He was simply following the revivalist playbook handed down, in direct succession, from the likes of Charles Finney and Dwight Moody (i.e., „new measures” and electric lights on Sunday night). They didn’t know, and neither did he, that it takes Holy Tradition to make holy people. It takes the the Body and Blood of Christ to make the Body of Christ, saved by His Blood. It takes Apostolic Succession to make, you guessed it, Christian Success.

    If I were in a crankier, sourer mood, I would suggest that one of the many reasons why the true full gospel Church of the Apostles isn’t attended as it should be is because there are so many Christian Lite enterprises out there making things quasi-simpler, more stylish, up-to-date. I offer fasting, prayer ropes, confession and intincted communion. They offer powerpoint, starbucks and healthclubs, and a very active singles’ circuit. Which would you pick if you were shopping around?


  25. Well – nice commentary from the orthodox american…The only problem is that the Holy Tradition does not seem to have produced very many people in Romania, Russia etc…I disagree with Bill Hybels and dislike his „Christian Lite” approach…but if I had to choose between his approach and that of most Orthodox priests I know and I have seen…I would most likely choose Hybels.

    Maybe the Church of the Apostles is not attended because not too many priests live and preach the Gospel of Jesus Christ? E doar o ipoteza.
    Cu respect, Cristi R.


  26. P.S. I meant: The only problem is that the Holy Tradition does not seem to have produced very many HOLY people in Romania, Russia etc.


  27. Da, foarte acid comentariu din partea preotului american, ma tem ca la unele chestii are dreptate, mai ales cu Starbucks.

    Daca ma intrebati cu ce voi inlocuit chermezele fratesti, raspunsul nu este cu „rozarii”.


  28. […] Alte opinii pe aceasta tema puteti gasi “La patratosu”. […]


  29. „Poate se îndură Dumnezeu şi ne trezim la vreme că şi în România începuseră să curgă apele “izvorului” de la Willow Creek.”

    Ce „incepusera sa curga”, deja se revarsa. 🙂
    Cititi aici:

    „….The most spectacular event in our evangelical world in Romania, this year, was the election of a new President of the Baptist Union: a godly person who understands the times and welcomes diversity and changes in the denomination.

    This shift has changed the status of Metanoia Church in Arad, led by Cristian Barbosu and facilitated a climate of learning and grown in grace within the Baptist denomination. This change will also have positive impact on BIG’s interdenominational ministry, as the president has already sought ways to partner with BIG in the ongoing leadership development endeavor and offered BIG an opportunity to accredit its program through the Baptist Seminary in Bucharest. „. Dar ca sa nu fiu acuzat ca deformez, mai bine cititi „raport country” complet la: http://www.big-impact.ro/news/index.php

    Intrebarea care ramane e : ce fac traditionalii? 🙂
    Oare e gresit neaparat a planifica, a fi disciplinat, organizat, focalizat, etc? Oare ar trebui sa nu mai indraznim sa aplicam un chestionar de frica sa nu devenim „Biserici conduse de piata”? 🙂


  30. cititi „country report” 🙂


  31. da, am citit, Mircea!

    Nu mă mai stîrni! Te rog!


  32. nu am mai scris odata ca sa presez citirea raportului ci pentru ca initial am scris gresit in engleza, vroiam doar s afac o corectura.

    iertare ca v-am starnit.



Lasă un răspuns

