h1

Textul pentru „Menoraua lui Matei”

Noiembrie 8, 2007

Lucrez acum în paralel la mai multe chestii, dar una este „Menoraua lui Matei”, acesta este titlul provizoriu. Este un mic comentariu la Matei cap. 13.

Încă n-am hotărît dacă va fi o a doua parte a „Predicii de pe Munte” (comentariu care este pe finalizate acum, dar merge greu) sau va fi un proiect separat.

Dacă vreţi un text grecesc de lucru pentru începători….

Aici, aveţi tot ce vă trebuie.

Mă chinui cu tot felul de titluri, dar „Predica de pe Munte” este arhiuzat, „Pildele Împărăţiei”, la fel.

Ce titlu să dau unui comentariu care cuprinde doar Predica de pe munte şi Matei 13? Totul este despre Împărăţie, se înţelege.

Va fi cu textul grecesc comentat, dar nu foarte tehnic, că, după cum vedeţi, aveţi tot ce vă trebuie on-line. Voi încerca să mă axez numai pe acele chestii în care sînt dezbateri, păreri diferite,  chestii de genul asta.

Un exerciţiu?

Uite o chestie interesantă: De ce s-a tras Isus de la ţărm cu barca? Vezi primele versete din text!

Interesante răspunsuri sînt în istoria interpretării acestui pasaj.

REvin cu asta.

9 comentarii

  1. Zhubert este extrem de util in cursul meu de greaca. Ma ajuta sa descifrez radacinile cuvintelor si apoi ma verific daca am conjugat (eng. parse) verbul corect. Bineinteles ispita este sa ma uit direct pe site si sa nu ma omor cu conjugatul…
    Ma bucur ca l-ati descoperit. Sper sa va fie de folos.
    Cat despre titluri, e cam tarziu pentru mine sa fiu creativ la ora asta. Am sa revin cand voi fi odihnit cu posibile idei.


  2. Cea mai usoara interpretare ar fi chiar cea din v.2: „asa ca a trebuit sa Se suie…”.
    Am putea specula referitor la limbajul non-verbal:
    1)Isus reprezenta o Imparatie(despre care vorbeste in continuare in pilde) care era despartita prin natura ei de firesc,de pamantesc (reflectata de pozitie:Isus de-o parte, poporul de cealalta!).
    2)in aceasta Imparatie ajungi prin credinta si „trecere prin apa”, adica prin botez!

    …as mai putea sa speculez,sa alegorizez sau sa fabulez. Si nici nu-l prea ascult pe Pustan!
    M-am uitat in Hendriksen, dar el nu dezbate/trateaza aspectul asta. Tre’ sa ma uit in Libronix cand am vreme!

    in legatura cu titlul, e munca ta!


  3. Filip, sint mai multe astfel de instrumente on line, acesta este unul dintre cele mai bune.
    Sper sa fie de folos.

    Draga Ciprian,
    da, Parintii merg pe aceasta idee de despartire a celor doua lumi.

    Sint citeva comentarii bune. Radu G. mi-a recomandat unul, il voi cauta.


  4. Si daca-mi spui ca-i comentariul lui Origen,atunci e legitima teama mea cu excesul alegorizarii,nu?

    sunt curios de comentariul recomandat de Radu G.


  5. da, exista pericolul alegorizarilor,
    dar nu-i asa ca sint faine 🙂

    a propos, multumesc de rugaciuni,
    la seminarul de azi a fost foarte bine, au fost neaspteptat de multi pentru un asemenea eveniment.


  6. cui ii pasa frate de kkturile astea mincinoase, fa-ti un site… nu o mai arde blogger… ca blog inseamna altceva


  7. uuups.

    Si cam ce-ar insemna, Fantasya, blogăreala, după părerea ta, mici porcărioare? Să afle lumea cum te speli pe dinţi în fiecare dimineaţă, dacă ne-a curs sînge din nas sau nu? Cam ce?

    Imi pare rău că te-ai îmbătat, dar n-am cum să te ajut! Se pare că moarea de varză face bine.
    Îmi pare rău că ai fost „agăţată”, trăim între mulţi nesimţiţi, ce să-i faci? Iar n-am cum să te ajut! Tine-te departte de nesimţiţi!

    Pe de altă parte,
    se pare, fantasya, ca la unii le pasa de prostioarele astea ale mele şi s-au cam săturat de modul în care înţelegi tu şi alţii ca tine blogăreala.

    Cineva povestea de un tricou anti-blogger cu o inscripţie de genul ăsta pe el: „Nu ne interesează tot ce faceţi de dimineaţa pînă seara!”. Bună treabă!

    S-ar putea ca pe unii şi alţii să îi intereseze nu CE FACI, ci CE GÎNDEŞTI, ei, aici chiar cred că şi tu ai ce spune!

    Invidie?
    Hai las-o balta!
    DAcă vrei mai vii pe aici, dacă nu… asta-i, trăim într-o ţară liberă, într-un spaţiu virtualmente liber.

    Sînt sigur că vei găsi ce să scrii pe blog şi dacă nu te îmbeţi. Ai minte, ai ce spune, ai stil, ai chef de scris. Succes la blogăreala.

    PS.

    Sper să nu te apuce şi pe tine crizele altora cum că aş fi manipulat wordpress-ul să mă dau în faţă. 🙂

    Să auzim de bine

    Un pensionar în ale blogăritului.

    PPS.
    N-am nici o vină că stau acolo în top. Realmente.
    Daţi-mă jos, fraţilooor!!!


  8. ah nu… Gramo e cel mai tare de pe wordpress si asta n-ai cum sa o iei…

    oricum vorbesti aiurea pentru un preot… multa ura in tine parinte…

    prostioarele fac viatza frumoasa…

    bey mie nu-mi pare rau ca sunt agatzata… cand povestesc ceva sunt mai subtila decat intelege marea majoritate… ideea era felul in care…

    nu-mi pare rau ca m-am imbatat… DELOC

    blogul tau e sus in wordpress pt ca iti obligi studentii sa te citeasca


  9. Fantasya,

    1. nu intentionez sa iau locul nimanui. M-am „trezit” sus in wordpress si asta e… Nu-i vina mea si nici a studentilor mei. Asta ti-a bagat-o in cap Bastrix, cred.

    Eu am putini studenti, vreo 40-50, de unde sa ii scot pe restul pina la 800 pe zi, de vizitatori, nu de accesari.

    Dar sintem intr-o tara libera, fiecare face ce doreste.

    2. ai dreptate, am destula ura, incerc sa scap de ea, tocmai de asta scriu. Pentru mine scrisul este katharchic. Asa gasesc si eu ispasire.
    Ai dreptate, pacatosul de mine, uneori ma „scap” si dau drumul la ironii foarte acide si foarte ascutite.
    Blogul m-a ajutat sa mai scap de chestia asta prin interactiunea cu voi. De asta iti si raspund, pentru ca dialogul cu oameni ca tine, care ma contesta, unii ma urasc de-a dreptul, ma ajuta sa port un dialog civilizat fara injuraturi, fara jigniri etc.

    Nu-i asa ca putem discuta civilizat si daca nu ma suporti? 🙂

    3. da, sint de acord ca ai talent, ca poti fi subtila, ai tot ce trebuie sa faci un blog bun. Fa-l!
    eu iti voi da toate voturile mele, daca nu ma obligi sa citesc absolut tot ce faci de cind te scoli pina cind te culci. Sint satul de bloguri jurnal care noteaza absolut orice gindulet, oricit de mititel si orice intimplare, oricit de micusoara.

    Este o chestie sa pierzi autobuzul din Piata Universitatii, poate fi fascinanta descrierea frustrarii din spatele unei asemnea intimplari sau extrem de boring!

    Stiu ca stii care este diferenta!

    Succes si la mai mare!



Lasă un răspuns

