h1

De ce a plecat Isus cu barca?

Noiembrie 9, 2007

În Matei 13 ni se descrie o scenă curioasă.

Isus este îmbulzit de mulţimi.

Atunci ia o hotărîre foarte comentată mai ales în textele patristice. E fascinantă problema.

Se depărtează cu barca de la ţărm şi abia apoi începe să vorbească. În textele părinţilor corabia este Biserica şi depărtarea de ţărm arată faptul că Isus doreşte să împărtăşească aceste adevăruri tainice numai credincioşilor, idee care este consecventă textului, care vorbeşte despre poporul Israel care este de faţă şi care are urechi, dar nu pentru auz, are ochi, dar nu pentru văzut, are minte, dar nu pentru înţeles.

Se depărtează de ţărm, care simbolizează lumea, şi vorbeşte din corabie despre adevăruri tainice, ascunse de la facerea lumiii (vezi contextul).

Da, make sense, dar ar mai putea fi o explicaţie.

Isus, cînd vede că este îmbulzit, face acelaşi lucru ca în Predica de pe Munte, cap.5, primele versete. Vă rog să observaţi simetria dintre cap. 13 şi cap. 5,6,7.

Isus acolo se suie pe o colină. Toată mulţimea se aranjează dup o ordine pe care o voi descrie într-un post următor.
Aici se depărtează de la ţărm într-o corăbioară de pescuit, care arată ca o scoică.

Vă imaginaţi efectul?

Un amfiteatru natural. Lopuhin, un comentator rus, care a scris un comentariu consistent prin 1930 şi ceva, tradus în 1948 de Patriarhul Nicodim (bun comentariu,d bună alegere, deşi primiseră ordin să îi traducă pe ruşi din pricini lesne de înţeles), descrie cadrul de acolo. În spate munţii stîncoşi, Isus în corabie. Sunetul se amplifică în corăbioară şi se loveşte de stîncile din faţă.

Mulţimea este pe ţărm, iar Isus este într-o cochilie care îi amplifică vocea în mod natural. Barca este goală, vocea este amplificată de lemnul care funcţionează ca lemnul din cutia de rezonanţă a unui instrument muzical.

Nu-i aşa că şi asta ar putea fi o explicaţie?

Sînt sigur că atunci cînd ne vom întîlni în veşnicie îmi va spune cu un zîmbet condescendent:

„Da, te-ai prins, şi de-aia, dar nu numai …. a avut dreptate şi Hilarius şi… Lopuhin” 🙂

26 comentarii

  1. Va referiti la Sf. Ilarie, episcopul cetatii Pictavium (Poitiers)?


  2. da, dar imi place mai mult cum suna numele lui latinizat decit Ilarie, VElisarie, Sabelie etc.

    Sorry, chestie de gust 🙂


  3. Deci am speculat bine cu alegoria lumilor si nu l-am citit pe Hilarius!
    dar comentariul lui Radu G pe cand?


  4. Am avut ocazia sa fiu acolo, la ”muntele fericirilor”. Am vazut si niste fimulete pe youtube in care anumiti tipi testeaza acustica naturala din zonel respective. Sunt niste anomalii ciudate ale naturii, pe acele pante dulci care pleaca din lacul Kinneret – vocea ti se poate auzi fara probleme de la sute de metri distanta, fara amplificare, fara nimic ajutator. Foarte interesant…


  5. v-au dat la radio cu evanghelizarea din Paris si v-au inaintat in grad, dej asunteti „profesor” la UEO. 🙂

    Domnul sa va dea rod in slujire.


  6. inca nu stiu sigur de ce a plecat Iisus cu barca dar stiu sigur ca am avut si avem mari oameni ai lui Dumnezeu , dar sunt promovati pe toate caile aceia care sunt ai celor ce fac Istoria = Marile Puteri .

    ~~~~~~~Sfantul inchisorilor ~~~~ Vineri, 09 Noiembrie 2007 ~din ROMANIA LIBERA rubrica ALDINE ~~~ La editura Reintregirea din Alba Iulia a aparut un volum despre cel supranumit „sfantul inchisorilor”, Valeriu Gafencu, tanar patriot, care si-a dat duhul fara sa i se clinteasca nici pentru o clipa credinta si atasamentul pentru tara si Hristosul mantuitor. Crezul sau politic contestat de foarte multi a fost crez in sensul in care l-a slujit ducandu-l spre o maxima puritate moral-duhovniceasca.. . ~ L-a cunoscut in inchisoare pe pastorul ~~~ Richard Wurmbrandt ~~ si se pare ca, daca acesta a supravietuit si mai tarziu in libertate, ajuns tocmai in SUA, a dezvaluit in fata Senatului AMERICAN ororile gulagului romanesc, aceasta se datoreaza lui Valeriu care i-a cedat pastorului streptomicina primita de la sora sa. Din cele notate aici de monahul Moise, ingrijitorul editiei, el dovedea o iubire fraternizatoare pentru neamurile lumii. Nu era antisemit, cum unii voiau sa-l socoteasca, si spunea ca orice tara din lume ar merita condusa de evrei cu conditia ca acestia sa se ridice la nivelul straparintilor din Vechiul Testament. Multi tineri din ziua de azi, debusolati, care nu-si mai gasesc un tel in viata, ar ramane putin pe ganduri daca i-ar citi biografia. Era basarabean iar familia lui fusese deportata de rusi. Inca din anii 40, intelegand pericolul comunismului, nu s-a sfiit sa se inscrie intr-o miscare nationala, pavaza impotriva internationalismului nociv. Iata puscariile prin care a trecut: Aiud, unde a fost coleg de celula cu Anghel Papacioc, viitorul monah Arsenie de la Rugul Aprins, Pitesti si Tg. Ocna unde pana in 1952 cand si-a dat sfarsitul, a infiintat un fel de leagan mistic in care au intrat toti cei ispasitori. A murit la 31 de ani (ianuarie 1921 – februarie 1952). . . . .~~~~


  7. nu este comentariul lui Radu G. este al lui Craig Bloomberg, dacă îmi aduc bine aminte.

    Da, Iam, nu-i aşa că „intuiţia” Domnului a fost excelentă.? S-a suit pe munte pentru acustică, dar şi pentru ceea ce ar putea fi sugestii simbolice,
    la fel cu barca.

    Draga Mircea, îmi pare rău, am mai fost prezentat ca Decan al UEO, lucru care nu este adevărat, asta este, sînt multe lucruri false care se scriu despre mine şi rele, dar şi bune. 🙂

    Tocmai am inregistrat pe mp3 recorder nişte prezentări care mi s-au făcut, le voi duce soţiei ca să vadă cu ce om extraordinar s-a măritat 🙂


  8. Imi place subiectul. Sunt lucruri atat de ciudate si totusi simple d.p.d.v. al pamantului <> de Dumnezeu. Dl. Isus este un orator desavarsit prin impactul pe care l-a avut si nu numai. Dar atat de mult imi place ajutorul pe care l-a primit in mod natural si nu supranatural din partea Celui care a creat universul.
    studierea Bibliei in adancime aduce roade ba chiar comori ascunse care ne uimesc prin simplitatea lor.


  9. Cu privire la acustica despre care este vorba ca s-a creat când Domnul Isus a ales acea conjunctură în care să vorbească mulţimii, pot sa zic ca am avut ocazia să vb normal în teatrul mare din Efes şi se se audă până sus. Acolo intrau 25000 persoane si puteau auzi ce vorbea cel de jos.
    Domnul Isus a fost foarte creativ asa ca El a asles sa vb multimii dintr-o barca.
    Fiti binecuvantati
    http://mareatrimitere.wordpress.com


  10. „Se depărtează cu barca de la ţărm şi abia apoi începe să vorbească. În textele părinţilor corabia este Biserica şi depărtarea de ţărm arată faptul că Isus doreşte să împărtăşească aceste adevăruri tainice numai credincioşilor, idee care este consecventă textului, care vorbeşte despre poporul Israel care este de faţă şi care are urechi, dar nu pentru auz, are ochi, dar nu pentru văzut, are minte, dar nu pentru înţeles.”

    Ideea ca corabia reprezinta Biserica mi se pare a fi o eruare. Cred ca pentru audienta lui Cristos, cat si pentru noi, barca trebuie sa ramana barca si taramul, tarm.

    Cred ca idee este valabila doar in contextul comunicatiei!

    Cu stima si respect, Cosmin


  11. “Se depărtează cu barca de la ţărm şi abia apoi începe să vorbească. În textele părinţilor corabia este Biserica şi depărtarea de ţărm arată faptul că Isus doreşte să împărtăşească aceste adevăruri tainice numai credincioşilor, idee care este consecventă textului, care vorbeşte despre poporul Israel care este de faţă şi care are urechi, dar nu pentru auz, are ochi, dar nu pentru văzut, are minte, dar nu pentru înţeles.”

    Ideea explicativa `a paritnilor` fata de corabie, care reprezinta Biserica (citatul de mai sus) – mi se pare a fi o eruare(asta inseamna ca nu orice text este valabil si adevarat contextului prezentat). Cred ca pentru audienta lui Cristos (si Matei), cat si pentru noi, barca trebuie sa ramana barca si taramul, tarm.

    Cred ca aceasta idee este valabila doar in contextul comunicatiei, pe care l-ai prezentat mai sus!

    Cu stima si respect, Cosmin


  12. Da, te-ai prins Patratosule … 🙂 Insa sa presupui eternitatea cand ai o viata plina de pacate inainte … cam devreme. hmmm!


  13. „v-au dat la radio cu evanghelizarea din Paris si v-au inaintat in grad, dej asunteti “profesor” la UEO” – wrote mircea November 9th, 2007 at 10:55 am .
    Despre ce este vorba?
    evanghelizarea lui Paris, sotul/ibovnicul pofticios al Elenei?


  14. „Ideea explicativa `a paritnilor` fata de corabie, care reprezinta Biserica (citatul de mai sus) – mi se pare a fi o eruare(asta inseamna ca nu orice text este valabil si adevarat contextului prezentat). Cred ca pentru audienta lui Cristos (si Matei), cat si pentru noi, barca trebuie sa ramana barca si taramul, tarm.”

    Asta numai in cazul unei citri extrem de literaliste a Scripturii; exegeza patristica insa nu se opreste la un asemenea nivel.


  15. „EVANGHELIZARE LA PARIS

    Biserica Baptista Romana din Paris, 123 Avenue du Maine, 75014 organizeaza in zilele de sambata 10 si duminica 11 noembrie servicii de evanghelizare. Predicator invitat este Marius David Cruceru, pastorul Bisericii Baptiste din Alesd (BH) si profesor la Universitatea „Emanuel” din Oradea. Mesajele vor fi atat pentru zidirea si invatatura credinciosilor, cat si pentru evanghelizare.

    Pastorul Marius Cruceru a ales pentru cele doua seri Matei 5-fericirile, si Matei 13-pildele Imparatiei, pentru a sublinia pricipiile, valoarea si prioritatile fiilor Imparatiei. Rugati-va pentru mesagerul Cuvantului, sa aiba har in predicare si pentru cei care vor participa la aceste servicii, astfel incat samanta sa rodeasca in sufletele lor si in societatea franceza. ”

    sursa: http://www.euro-baptist.com/


  16. Sky Hunter; n-as mai putea trai o clipa, daca nu as crede in intilnirea pe care tocmai am descris-o, aia imi este nadejdea,


  17. Absolut, si eu nadajduiesc la „paradis” … chiar daca drumul pe care l-am ales eu difera de al tau (un pic) 🙂


  18. Pentru CNI,

    O interpretare Biblicia nu va transforma nici odata semnificatia unui cuvant. De pilda: Care este motivul pentru care afirm ca `un tractor` este defapt `o caruta`?

    Daca Matei ne scrie ca corabia este corabie, atunci semnificatia acestui cuvant [nu are] cum sa fie biserica.

    Cu stima si respect, Cosmin


  19. Probabil ca Domnul s-a gandit la toate, mesajul era important si ca sa fie auzit bine folosea natura pentru acustica. Sa nu ne miram ca ii cunoaste bine tainele, a fost ideea Lui (natura).

    In arta razboiului ideia de baza este sa stii sa folosesti tot ce te inconjoara pentru victorie. Cred ca la fel este si in lupta pentru sufletele oamenilor.


  20. Domnul Isus a folosit cu succes adierea usoara a vantului (briza) ce sufla dinspre lac spre tarm ,luandu-i vorbele si ducandu-le la toti ascultatorii.Cei care au predicat in aer liber stiu ce inseamna sa vorbesti in contra vantului sau in directia in care sufla.
    Pt.mine e totusi important ca au ajuns si la mine !


  21. da, Wes, cita dreptate ai, predicarea in aer liber (stiu asta de la imormintari) este faorte foarte dificila, daca vintul te suiera si iti face concurenta, daca iti ingheaza buzele (am predicat la -12 grade celsius, este ingrozitor, iti paralizeaza buzele), cei care au patit chestii din astea inteleg foarte bine scenele din Matei 5 si Matei 13.

    Romoflorin, El stia totul, prin El toate s-au facut, a folosit apa pentru vin, a folosit piinea pentru mai multa piine, a pus toata creatia in slujba SA.

    Ai facut cumva Aikido? 🙂 Si acolo este ideea asta.

    DA, si parintii, Cosmin, au interpretat astfel: prima data sensul natural, si apoi, daca este cazul, sensul simbolic.

    Sky Hunter, sper sa ne intilnim acolo, nu stiu pe unde trece drumul tau, dar sper sa treaca prin Cel care spus Eu sint CAlea, Adevarul si Viata. N-am putut sa scriu mai mult aseara, pentru ca tocmai am descoperit ca francezii au tastatura altfel, Q este schimbat cu A, M este unde Ş, totul este pe dos, la ruşi şi la francezi.


  22. Inainte sa ma pocaiesc, sa citesc Scriptura am fost pasionat de Bruce Lee. El scria asta in cartea lui „Jeet kune do”, dar citeam despre ideea aceasta si in cartea „Arta razboiului” de Sun Tzî. De altfel sunt un om pasnic 🙂


  23. draga Romoflorin, si dupa ce m-am pocait am facut arte martiale circa 7 ani, M-am oprit la una dintre centurile superioare,
    dupa ce m-am oprit, m-am ingrasat brust, am facut un accident de metabolism, cred,

    si acum uneori imi pare rau ca m-am lasat de arte martiale, dar nu din pricina kglor, ci din pricina ca unele probleme s-ar rezolva mult mai usor 🙂 Glumesc!

    Cineva a avut dreptate cind mi-a spus: „Multi sint fericiti ca te-ai pocait tu… ” 🙂


  24. 🙂 Buna gluma ta despre pocainta (a ta presupun). Si eu am practicat arte martiale insa nu asa mult ca tine, observ.

    Spor la lupta virtuala si spirituala!


  25. da, artele martiale mi-au fost inlocuitor si concurent la crestinism.

    cind am vazut ipocrizia din biserici am preferat lupta corp la corp vizibila, dura, dar pe fata, pe tatami.

    respectam mai mult un karateka prietenos decit un crstin ipocrit, pina am descoperit ca secretul crestinismului nu este atmosfera din Biserica, ci CAlea, Adevarul si Viata.

    Ma uitam numai la Trup, fara sa fi vazut Capul.


  26. m-ati prins aici cu artele martiale …

    dar care este definitia artelor martiale ?

    toti stiu de Bruce Lee , mai putini de Uesiba Morihei = cel care a descoperit stilul Aikido .

    Parerea mea este ca Iisus Hristos a fost luptatorul perfect si de arte martiale .

    de fapt asta urmareste si Aikido : folosirea fortei adversarului , cu cat mai mic efort din partea ta , impotriva lui insusi .
    si in cazurile foarte practice din viatza de zi cu zi eu cred ca urmareste sa-i faci pe adversarii in numar de miliarde( = personajul colectiv Lumea care are de tata pe SATAN ) SA se mance , sa se taie , sa se omoare si sa se bata singuri intre ei , oferindu-ti Vindecarea Lui Hristos doar pt. cei care o cer .

    Eu unul simt ca acum dupa ce am devenit CRESTIN am ajuns mai implinit si din acest punct de vedere : al Luptelor si al Artelor Martiale . ( vedeti ce a spus Pavel , ca el a descoperit si lupta lupta cea buna ;~~~ eu nu stiu Greceste , dar voi care stiti cautati mai bine . Cred si ceva imi spune ca traducerea corecta este la cele spuse de Pavel este : ” lupt lupta cea mai buna ” si sunt in stilul desavarsit de lupta . ~~ CEA MAI BUNA , nu doar buna .



Lasă un răspuns

