h1

Cînd se termină rugăciunea?

Noiembrie 18, 2007

Dacă intrăm greu în Prezenţa Domnului, putem ieşi la fel de uşor?

Cînd intri în lumea rugăciunii este precum intrarea în dulapul din Narnia.

Intri într-un dulap, neatrăgător, plictisitor, care pare să nu ofere nimic fascinant. Miroase a naftalină, între haine vechi, este întuneric.

Dar dacă vei continua să mergi mai departe, dacă vei trece de podeaua scurtă a dulapului, a pregătirii în rugăciune, vei descoperi o lume fascinantă. O lume în care, dacă afară este iarnă, acolo este vară, dacă afară este vară, acolo este iarnă, acolo timpul curge altfel, două minute în Narnia sînt săptămîni în afară, săptămîni afară sînt clipite în Narnia.

Asta este rugăciunea, o trecere în altă lume.

Ca să ieşi de acolo trebuie să treci printr-un postludiu, să treci din nou prin mirosul de naftalină şi printre uşile dulapului mîncate de carii.

Reîntoarcerea la viaţa „reală” , la activitatea de fiecare zi, ar trebuie să fie dureroasă, cumplită, o suferinţă pentru omul spiritual.

Noi abia aşteptăm să ne deschidem telefonul mobil şi computerul, ca să vedem ce legături ne mai oferă lumea de aici.

Lumea rugăciunii se descoperă în deconectare faţă de cele de aici, trăirea pentru un moment în kairos-ul veşniciei, pentru a ne reîntoarce cu greu şi silă la lumea în care ne mai este dat puţin de trăit, chinuiţi de chronos-ul curgător, Zeul nemilos care şi-am mîncat copiii.

Cum se termină rugăciunea? În timp şi cu greu. Aşa ar trebui.

9 comentarii

  1. Rugaciunea, NU SE TERMINA!
    Sf Pavel spune: Rugati-va neancetat, iar Domnul Isus, spune pilda vamesului si a fariseului, ca sa ne arate ca trebuie sa ne rugam neincetat si sa nu ne lasam.
    Rugaciunea trebuie practicata ca o stare, in care intri cand L-ai cunoscut pe Dumnezeu in mod personal.
    Desigur ca exista si ceea ce numim noi timp special de rugaciune. Daniel avea de trei ori pe zi timp de rugaciune, dar a platit pretul pentru ca a respectat orarul si nu sa dat inapoi cand decretul imparatului era impotriva dorintei sale de a se ruga lui Dumnezeu.

    Marius!
    Este fascinanta aceasta comparatie cu dulapul din Narnia! Eu am vazut filmul datorita copiilor care l-au tot pus la DVD player.


  2. Da, este un punct de vedere interesant, Nicule, rugaţi-vă neîncetat.
    Filocalia prezintă un punct de vedere interesant asupra rugăcunii. Voi face o selecţie, dacă găsesc.
    La fel, în tradiţia orientală este rugăciunea inimii. O altă poveste. Voi reveni dacă este cazul.

    Rugăciunea ca stare şi starea de rugăciune, îmi place chestia asta.


  3. Sunt nevrednic sa vorbesc de rugaciune, pentru ca uneori ma rog putin si starea aceea inalta nu o mai am, de a fi pe munte cu Domnul.
    Acum citesc, Practicarea prezentei lui Dumnezeu, de Fratele Laurentiu al Invierii. Acest om a fost un om care practica trairea lui Dumnezeu in orice activitate cotidiana.
    E foarte bine, Marius, sa vrei sa selectezi din Filocalia, cate ceva despre rugaciunea inimii.
    Nu ai fost categorisit drept ortodox, de fratii din Alesd, pentru ca folosesti cuvinte ca patristica, traditia bisericii, sau filocalia? Ma gandesc ca le-ai folosit uneori in mesaje. (apropo am ascultat predica din matei 13, e fascinanta, acum predica un pastor din Kitchener din pildele imparatiei, si am discutat cu el punctul de vedere pe care l-ai sustinut, zicea ca sunt erezii, ca el de fapt vede pildele ca o comparatie cu cele 7 bisericii din Apocalipsa, si sunt istoria bisericii spusa in pilde)


  4. Draga Nicu,
    Da, am fost acuzat ca sint ortodoxizant de mai multe ori.

    Sint prigonit din doua parti. Si de fratii mei si de ortodocsi. Daca vrei o proba, cerceteaza-l pe BAstrix 🙂

    Eu nu-l acuz pe fratele care spune ca cele 7 pilde trimit la cele 7 biserici, ii sugerez doar sa citeasca cu mai multa atentie textul.

    La fel si cu FEricirile. Am avut o discutie cu cineva care contrazice abordarea mea, cercurile concentrice. Bun, sa citeasca Luca, acelasi pasaj, unde o asemenea interpretare isi gaseste inca un motiv pentru a fi sustenabila.

    SAlutari fratelui din Kitchener… din partea unui „eretic” 🙂


  5. Nu mi-a placut nici „The passions of CHRIST” -fiind prea brutal pt a avea succes, n-am urmarit nici „Narnia”, intuind ca este creat in acelasi tipar(am citit Lewis, e in topul nostru, al protestantilor.
    Dar e faina imaginea care o folosesti, aduce a misticism, a theosis pe genunchi.
    „Tata, nu te rog sa-i iei din lume…”: prin blogg IL faci cunoscut pe EL.Asta n-ar trebui sa ne dea dureri,nu?

    Imaginea per ansamblu mi-a placut: trebuie si sa intri in prezenta LUI, dar si sa iesi.


  6. Referitor la ce scrie nicu, eu pot spune ca am implinit cuvintele lui Pavel cand eram mica. Copil fiind imi amintesc ca ma rugam mereu si mereu, in orice lucru ceream ajutorul Domnului si Il laudam pentru tot ce vedeam frumos in jurul meu, in natura.
    Odata cu trecerea anilor am pierdut din ce in ce mai mult din frumusetea partasiei ce o aveam cu Domnul in felul acesta.

    Multumim fr. Marius ca ne mai aduceti „cu picioarele (nu pe pamant) unde trebuie”, acolo langa rugul aprins…


  7. draga Livy, de acolo începe totul, acolo trebuie sa punem picioarele, altfel nu putem judeca clar, să punem picioarele acolo unde trebuie, adică cu genunchii pe pămînt.

    Nu cu picioarele pe pămînt, ci cu genunchii pe pămînt .


  8. Ce liniste si pace e aici, fata de postarile din alte parti.
    Cred ca trebuie sa intarim genunchii care se clatina si mainile slabanogite, care nu mai stau ridicate spre cer. Exod 17.8-16 Avem nevoie de Hur si Aaron, care sa ne mai sustina mainile cand ne rugam pentru cei ce lupta.
    Dar noi stam cu mainile incrutisate si il certam pe Iosua ca nu omoara asa de multi amaleciti pe cat am dorii noi. Sau ca a plecat la lupta cu o sabie (teologie, traducere a bibliei etc) care nu ne place.
    Stramosii nostri nu aveau asa de multe informatii cate avem noi, nici resurse dar se rugau.
    Domnul sa aiba mila de noi!
    Nicu T


  9. Apropo o sa ii transmit salutari



Lasă un răspuns

