
„Ce-a simţit balena după rugăciunea lui Iona?”
noiembrie 22, 2007Am rîs cu lacrimi! Într-unl dintre comentariile de azi, un „fost student” a scos perla asta.
Recunoaşteţi că e superbă!
Bravo, fost student, se pare că odată cu „ştiinţa” studenţilor mei li s-au trnasmis şi unele stări emetiralice faţă de anumite păcate descoperită la lectura Comediei Umane!
pai, probabil a simtit ca i se face greata, nu? daca a vomitat. s-a spalat produsul inainte de consumare dar, nu destul. sau o fi simtit si balena cat de stricat e omul:)
A simit ceva rau, incat l-a vomitat afara pe Iona 🙂
A simit ceva ca un cutremur de pamant.
A simit fericire, ca nu-i mai sgarie nimeni stomacul:)
A simit bucurie, uite eu is ascultatoare de Creator si la acesta i-au trebuit 3 zile sa ajunga de la razvratire la pocainta …
Păi, da, asta este ideea, după rugăciune i s-a făcut de emetiral…:)
şi pentru că nu există emetiral pentru balene, Ninive a fost salvată
Sunt convins ca ne e lehamite, de rautate, razbunare, aruncatul cu pietre. In timp ce noi pozam in victime.
Rugaciunea lui Iona, este un model de rugaciune din biserica baptista. Formala, cu citate din Biblie ( ca asa ai spus Tu Doamne, in Cuvantul Tau, bla, bla, bla, aici e cea mai tare ironie din cartea Iona. In urma rugaciunii, Domnul nu mai vorbeste cu Iona ci cu pestele, iar rezultatul este greata, si voma. Iona este vomitat. Rugaciunea produce greata unui peste? Dar Domnului?
Sunt multe cazuri cand ne simtim ca si balena aceasta, dar si mai multe sunt cand il doare pe El de ceea ce facem noi.
El sa ne aiba in paza si sa ne ocroteasca.
Se poate putin emetiral acum?
Eu cred ca balena este scoala in care Iona s-a hranit cu multa teorie , aruncarea sa afara …fiind indurarea lui Dumnezeu , examenul vietii sale in practica de zi cu zi …
a simtit ca in 3 zile invata sa se roage ca Iona ;))
Un peste ascultator in totul de Creatorul nu a vrut sa se compromita cu Iona ,cel neascultator asa ca la dat afara.Parca stia ca-n Lege scrie ,,sa nu mananci nimic necurat „.
Dar cel mai mult imi place ,,fugile lor” :
Iona fuge : DE Dumnezeu cap.1
CATRE Dumnezeu cap.2
PT. Dumnezeu cap.4
Pestele fuge: CATRE Iona cap.1
CU Iona cap .2
DE Iona cap .2
DAR niciodata de Dumnezeu !
CI doar PT. EL !
Rectificare :PT Dumnezeu cap 3
Super faina. Multumim Wes!
simtea ca i-a ramas ceva intre dinti, asa ca a luat o scobitoare, si l-a scos
Cred ca a simtit glasul pamantului (ca in romanul”Ion”) care il striga pe Iona 🙂
Dragii mei,
vad ca se imbina ironia jucăuşă cu cea acra în comentariile voastre.
Am putea deveni seriosi?
Ce parere aveti de ideea participării creaturilor şi creaţiei la împlinirea planurilor lui Dumnezeu cu oamenii şi în viaţa omului?
hai să încercăm să abordăm şi partea serioasă a problemei.
Fostule student,
nu sunt de acord cu tine.Iona nu a facut o rugaciune formala ci sincera.Dupa ce pe corabie a zis mai bine mor decat sa am pocaiesc.Dupa 2 zile de zbateri launtrice in intuneric a ajunsa sa se caiasca.e o rugaciune a sufletului sau.
imi amintesc cand am citit prima data IONA ce impresionata am fost,
Dumnezeu foloseste toata creatia ,spre folosul si mantuirea omnului,
nu e extraordinar?
Apropo frate Marius, Dumnezeu implica toata creatia la implinirea planurilor Sale. Marea, pestele, curcubetele, viermele, un vant uscat, toate pentru mantuirea ninivenilor, si aducerea lui Iona la pocainta si ascultare neconditionata de Domnul.
Cartea Iona e foarte buna daca vrei sa intelegi misiunea si metodele de educare a omului (Iona.
Am inceput un studiu din cartea Iona am predicat acum o luna din cap 1 iar maine trebuie sa predic din cap 2.
Foarte interesant este ca aici s-au clarificat unele aspecte care imi erau neclare. Acum le vad foarte limpede.
Intrebarea mea era daca s-a pocait Iona, in pantecele pestelui? Cum stiu daca s-a pocait sau nu? Am ajuns la concluzia ca nu s-a pocait deoarece aceasta e clara din:
1. Continutul rugaciunii lui Iona
Pentru ca unii dintre noi avem o presupozitie ca Dumnezeu nu foloseste oameni nepocaiti, avem aici un argument, ca da El foloseste si oameni nepocaiti.
Sa il luam pe Iona.
Ajunge in pantecele pestelui, si in loc sa recunoasca starea lui incepe sa citeze din Biblie, toata rugaciunea lui e facuta din citate biblice. El nicaieri nu pomeneste in rugaciunea lui macar o data ca ii pare rau ca a fugit de Domnul si ar dorii sa se schimbe. Ba mai mult Il acuza pe Domnul ca din cauza Lui a ajuns unde a ajuns: “Totusi ma aruncase-i in adanc in inima marii… vs 3”
Apoi el face promisiuni :”Iti voi adduce jertfe si voi implini juruintele pe care le-am facut” vs.9a. Dar unde vedem implinindu-se ceea ce promite. Teorie+practica. La Iona vedem doar Teorie. In schimb capitolul 1 arata cine se pocaieste, face jurinte si aduce jertfe nu doar de pe buze. Iona 1:16
2. Reactia “ascultatorului” (pestele)
Am pus in continuare comentariul lui IHTYS=peste
“Reactia pestelui a fost de greata. A simit ceva rau, incat l-a vomitat afara pe Iona
A simit ceva ca un cutremur de pamant.
A simit fericire, ca nu-i mai sgarie nimeni stomacul:)
A simit bucurie, uite eu is ascultatoare de Creator si la acesta i-au trebuit 3 zile sa ajunga de la razvratire la pocainta …”by ihtys November 22, 2007 at 9:25 pm
Aici e marea „buba” din cartea Iona, si eu am crezut la fel ca Iona s-a pocait. Faptul ca pestele la vomitat pe Iona arata ca era nepocait in momentul acestei actiunii. Cred ca asta e starea cea mai de jos la care se poate ajunge. Chiar si un animal sa isi dea seama ca asta nu e pocainta.
Imi aduc aminte de fratele Marcu Nichifor cat de categoric era, in privinta pocaintei. Avea el un obicei cand mai conducea orele de rugaciune prin biserici. Spunea foarte clar ca in rugaciuni sa spunem pacatului pe nume. Nu merge cu texte de genul:”Doamne daca am pacatuit impotriva ta, (ca io nu stiu), sau, Stiu ca sunt pacatos ca nu se poate sa nu fii pacatuit …etc”
Avem nevoie de astfel de oameni, care sa i-a atitudine cand conduc timpul de rugaciune. Noi lasam rugaciunea dupa cum vrea si doreste fiecare. Nu merge asa. In fiecare rugaciune trebuie sa se vada pocainta noastra.
3.Lipsa de ascultare in predicare
Aici stiu ca ating multe persoane care cred ca Iona a fost cel mai mare predicator din V.T. Mai mult ei au argumentul, ca Iona este citat de Domnul Isus, si doi evanghelisti Matei si Luca consemneaza lucrul acesta .
Intrebarea este: A vrut Domnul Isus sa spuna ca Iona este cel mai mare predicator din V.T? Eu cred ca nu. Domnul Isus arata ca o cetate intreaga sa pocait la o predica asa de mica, iar ei nu se pocaiesc cu un Predicator care este mult mai mare decat Iona. Iona este nimic in comparatie cu Mantuitorul.
Sa analizam situatia lui Iona din momentul cand este vomitat de peste.
Domnul are indurare de Iona si ii da o a doua sansa. Un nou mesaj. De data aceasta suna diferit de primul mesaj.
2.Scoala-te, du-te la Ninive, cetatea cea mare, si vesteste acolo strigarea pe care ti-o voi da.
3.Si Iona s-a sculat si s-a dus la Ninive dupa Cuvantul Domnului. Si Ninive era o cetate foarte mare, cat o calatorie de trei zile.
4.Iona a inceput sa patrunda in oras cale de o zi strigand si zicand:”Inca 40 de zile si Ninive va fi nimicita”.
Unde poti vedea neascultare in mesajul lui Iona?
Pai in primul rand, dupa Cuvantul Domnului, el doar merge la Ninive. Mai avea doua, sa mearga cale de trei zile prin oras, si apoi sa vesteasca strigarea.
Ce face Iona? Merge cale de o zi (nu trei) si striga impotriva lor un mesaj de amenintare. El nu vesteste strigarea. Iona da minimul atat in ce priveste timpul alocat cat si mesajul proclamat.
Concluzii:
Nu am un titlu adecvat pentru aceasta predica.
Dar acum vad ca este de actualitate. Multi se intreaba, se foloseste Dumnezeu de un om nepocait si neascultator(cazul Iosif Ton)? Eu spun ca da se foloseste. Numai ca asta nu e o scuza de a trai in pacat, fereasca Dumnezeu. Sa pacatuim mereu ca sa se inmulteasca harul? Nicidecum.
Ca sa inteleaga mai bine ura generata de nationalismul din Iona ,le-am spus fratilor, ca ar fi ca si cand ar fi trimis Funar sa predice mantuirea vecinilor din vest. Ar fugi la rusi !!! si daca totusi ar face-o fortat de Dumnezeu si-ar dori ca efectul predicii sa nu fie pocainta lor ci nepocainta urmata de pedeapsa divina . Si totul dintr-o cauza :nationalismul sovin.( vezi contextul istoric in care a trait Iona si relatia Israelului cu Asiria).
Slava Domnului ca El continua sa mantuie dovedind ca e suveran peste regnul animal si vegetal ,peste fenomenele naturii si peste coroana creatiunii sale OMUL.
Nicule nu cred ca Iona a fost nascut din nou chiar daca a fost profet (descrierea faptelor prezentate in post-ul tau dovedesc asta ) asa ca iti sugerez un titlu de predica :,, In slujba LUI dar fara EL”.(din pacate multe amvoane sunt ocupate de ,,Iona ” si azi ) .Sa ne ajute Domnul Suveran sa fim in slujba LUI dar cu EL.
mersi wes, azi dupa masa o sa predic, fain comentariul tau si titlul e sugestiv.
tu ai facut la Oradea, in ce an ai terminat?
poate am fost in aceeeasi generatie!
asa e wes, din pacate multi azi se „ascund”, dupa amvoane, si te trateaza cu mandrie.
am avut experiente mai putin placute in trecut cu oameni, care erau de teapa lui Iona
Domnul sa va dea la toti o duminica binecuvantata
Nicu T
in prima promotie de la ff,eram pastor la Cugir ,coleg cu Sorin Medrea.
Vasile (wes)
wow, asta e tare de tot, chiar azi dimineata am vorbit cu Sorin Medrea, da-mi o adresa de mail sa iti spun cine sunt, de fapt poate ai ghicit
Nicu T
Sorin o are ,ma bucur de reintalnire dar si de originalitatea gandurilor tale.Am studiat Iona cu studentii dar vad ca tot mi-a scapat cateceva surprins de tine .No sa stii ca atunci cand o sa ma rog pt Sorin te pun si pe tine alaturi.
,,Nepasarea celui ce trebuia sa-i pese”
Iona 1
Nepasator de :porunca Domnului
:de pretul calatoriei(a ales 3660 km in loc de 935 km)
;de bunurile marinarilor
:de viata lui
In schimb s-a bucurat cand Dumnezeu i-a pasat de el !
El sa fie laudat !
Draga Wes, cred ca ai dreptate cu nationalismul, dar si cu temperamentul, imagineaza-ti o combinatie de Funar, Vadim si Paunescu! 🙂
Wes, Nicu, ma bucur ca v-aţi întîlnit aici. Vă fac un loc special de stat la discuţii mai ales pentru cei plecaţi pretudindeni în lume dintre studenţii noştri.
Îmi pare bine că am fost gazda întîlnirii voastre.
Patratosu,
si eu m-am reintalnit cu Wes aici. A fost cel mai bun profesor de Istoria Bisericii si Teologie Sistematica. A initiat serile de capela la misiunea Pacea din Selimbar. Ne-a luat pe unii dintre noi la bisericile pe care le pastorea, pentru „intarcare”. Ne-a deschis apetitul pentru studiul biblic si ne-a initiat in metodele de studiu.
Cine nu stie, e unul dintre cei mai buni realizatori de schite de predici.
Si niciodata nu a fost un om mandru. Este modest si ne-a insuflat cel putin doua lucruri: bucuria de a fi mereu cu Dumnezeu, in frica si cutremur si efortul constant pentru slujire.
Asa ca ma adaug si eu la lista cu cei care sunt multumitori pentru blogul patratosu.
Draga Marius,
Eu si Wes ne stim pentru ca el a fost pastorul care a oficiat logodna si apoi nunta noastra, el a botezat-o pe sotia mea, familia ei era membra in biserica din Cugir unde el a fost pastor. Modestia cred ca este cuvantul de ordine in viata acetui om
Cand si-a dat demisia de la Cugir, a venit la noi si mi-a spus:”Sa nu iti doresti vreodata sa fi pastor aici”. Nu l-am inteles atunci, era prin 1994, dar cand ne-am mutat la Cugir in 2001 am inteles perfect ce mi-a spus. El a plecat in USA iar noi in Canada.
pentru Wes
Asadar ma bucur frate Wes de aceasta reantalnire.
scrie-mi nr de tel pe email: nicutopan@yahoo.com
Nicu
Wes,
pot sa folosesc si eu ideile pentru predica?
Nepasarea lui Iona.
Lipsa de interes, indiferenta par sa stea la baza egoismului. E un bun subiect, deoarece este actual.