h1

Rugăciune de Sabat

Noiembrie 26, 2007

După vîrtejul din ultimele zile să facem un popas. Merită să ne spălăm sufletele în rugăciuni.

Tocmai am ieşit din Sabatul nostru al creştinilor, duminica, şi tocmai am terminat Sabatul nostru al păstorilor, lunea.

Sînt într-un mood evreiesc. Mă gîndesc tot timpul la Fiddler on the roof. Vă spun mai încolo de ce, dar o să revin cu ceva postări pe tema acestui film, care pune o problematică mai adîncă decît s-ar putea intui la prima vedere.

Iată o scenă care mă duce cu gîndul la normalitatea pierdută a caselor noastre.

Pentru ce este zi de SAbat, dacă nu ne odihnim?

Pentru ce ne odihnim, dacă nu ni se tihnesc sufletele în familie?

Pentru ce să avem tihnă fără binecuvîntare?

Vedeţi scena? Soţul şi soţia faţă în faţă. Acum citiţi din nou Matei 5, cu lumina în întuneric. În faţa ei sînt lumînările.

Rugăciunea taţilor şi mamelor. Ce-ţi poţi dori mai mult? Ce înseamnă succes în viaţă afară de a fi buni taţi şi mame bune?

Ce bucurie mai mare pentru o soţie decît un soţ care să îi poarte de grijă şi fiice ca Rut şi Estera?

Ce fericire mai mare pentru un tată decît să îi strălucească numele în Israel prin fii? Ce succes poate fi mai mare decît să îţi păstrezi numele curat şi Domnul să îţi fie scut împotriva ruşinii? Ce puterea mai de dorit decît cea a Domnului?

Şi pentru toţi…măcar să ne ţină Domnul departe de durere…

May the Lord protect and defend you.
May He always shield you from shame.
May you come to be
In Israel a shining name.

May you be like Ruth and like Esther.
May you be deserving of praise.
Strengthen them, Oh Lord,
And keep them from the strangers’ ways.

May God bless you and grant you long lives.
(May the Lord fulfill our Sabbath prayer for you.)
May God make you good mothers and wives.
(May He send you husbands who will care for you.)

May the Lord protect and defend you.
May the Lord preserve you from pain.
Favor them, Oh Lord, with happiness and peace.
Oh, hear our Sabbath prayer. Amen.

21 comentarii

  1. NICE ,frumos i-mi place e ceea ce i-mi doresc mie si familiei mele si tuturor de pe blog


  2. Suuper. Multumesc. In contextul vizitarii, de curand, a muzeului de istorie evreiasca din Amsterdam este o frumoasa aducere aminte. May The Lord protect and defend you all. Amen!


  3. Un citat frumos de Sabbath:

    More than Israel has kept the Sabbath, the Sabbath has kept Israel. (Ahad Ha-am)

    SABATUL a tinut/pastrat pe Israel, mai mult decat Israelul a tinut Sabatul.

    Cred ca asa e si la crestini…De multe ori noi be gandim ca noi „tinem” sarbatori si zile de odihna pt Domnul…cand de fapt, atunci cand luam o adevarata PAUZA pt timpul cu Domnul – este acea pauza care ne tine si ne intareste sa mergem inainte pe cale…Nu sunt un „Sabbatarian” – dar cred ca noi crestinii am avea f mult de castigat daca cel putin Duminica am pune-a de parte pt Domnul…pt odihna, studiul Cuvintului, meditatie etc.


  4. adevarul este ca Evreii sunt mai placuti inimii mele decat Baptistii .

    am vazut acest film din care ii luat cantecul . Ii un muzical cu haz de necaz ..

    este si o piesa de teatru identica . am uitat cum ii zice .


  5. Da, cutremurator. Desi e o productie (probabil SUA), seriozitatea cu care este desfasurata aceasta scena aduce aminte de cat de serios luau evreii aceste momente.
    Cred ca este un indemn pentru toti sa luam rugaciunea in fata lui Dumnezeu mai in „serios.”


  6. Da, pacat ca nu au stiut , defapt nu au vrut sa fie ei ai Domnului asa cum au fost chemati.
    Sau poate tocmai pt ca ei nu au vrut, avem noi astazi aceasta sansa …
    Cum e ? Am fi avut-o daca ei ai fi fost intru totul al Domnului?

    Studiez in aceasta perioada Deuteronom si ma cutremur, cum e sa ai atatea sanse, atatea chemari, atatea oportunitati si atata iertare, si tu sa fii tot indaratnic.


  7. Ionel, pentru ca ei n-au stat linga mintuire, acum sintem noi aproape, sa le fim recunoscatori,

    Bun citat, Cristi,

    Da, Bogdan, seriozitatea de a ne gindi la ce spunem cind spunem.


  8. Am ajuns din intamplare pe blogul dumneavoastra. Chiar daca apartin unei alte religii, tin sa va felicit pentru ca ati reusit sa promovati valorile si conceptiile intr-un mod modern, si cu mare impact la (foarte) tanara generatie, care e ceva mai „deficitara” la acest capitol.
    Daca va intereseaza, puteti citi cate ceva (si chiar asculta) despre Shabat aici .


  9. multumesc,Edi Kupferberg!!! cred ca este prima data cand gasesc o trimitere la un alt blogg si sa fiu asa exaltat!


  10. Draga Edi, shalom!
    Ti-am si pus blogul la blogroll.

    Am citit pe blogul tau despre Shabat, ma intereseaza subiectul.
    Poti sa ne dai mai multe detalii despre cum se face aceasta rugaciune azi?


  11. V-as raspunde cu placere dar…mi-e putin neclara intrebarea… In ce sens cum se face rugaciunea azi?


  12. unde gaăsiom o traducere „oficială” a acestei rugăciuni azi în România?


  13. Hm…. daca imi dati un e-mail cu datele dumneavoastra de contact pe adresa edikup et gmail punct com, va pot expedia prin posta „Sidur Kabbalat Shabat”, adica cartea de rugaciune pentru vineri seara, in ebraica, transliterare cu caractere latine si traducere in limba romana.


  14. da, iti dau datele, Edi, daca trimiti, trimite cu plata ramburs.

    Multumesc mult de tot!


  15. O altfel de rugaciune, una cu note cu tot, un extras din filmul Yentl [poate va e cunoscut unora].


  16. Da, da, ştiu filmul, Camix.
    cam feminist pentru gusturile mele, dar merge 🙂


  17. Feminist pentru dorinta femeii de a studia cot la cot teologia cu barbatii? 🙂


  18. Eu, de fapt, piesa o urmaream…


  19. Plata ramburs va fi reprezentata printr-o bere la botu’ calului cand voi mai avea drum prin Oradea. 😉
    Era o gluma. Asa ceva nu se plateste… parerea mea, cel putin.


  20. Mulţumesc, Edi, da aşa ceva nu se poate plăti.

    Camix, chestia cu egalitarismul, preschimbarea înfăţişării etc.
    dar filmul este foarte instructiv şi are o ilustraţie muzicală foarte bună.


  21. Cred ca e mult prea mult spus ‘egalitarism’ si ‘feminism’ in acest context, nu-i asa? Doar avem si noi profiluri de teologie pura, la care sunt admise si ele. 🙂



Lasă un răspuns

