h1

Virfurile noastre din „şi lucruri bune”

Decembrie 9, 2007

Virfurile noatre de azi se pregateau prin ’78-80, in secret, prin munti cu ceva profesori straini. Beni Faragau, Onisim Mladin si 2 pastori (banuiesc ca Negrut si Talos) dupa o saptamina de studiere a metodelor de comunicare a Scripturii se hotarasc sa stea Duminica la bisericuta din satul apropiat.

Ce sa faca atitea „virfuri” intr-o biserica mica? S-au hotarit sa aplice cele invatate. Au analizat textul pina a fost multumit Faragau; fr. Mladin a verificat daca toate virgulele-s la loc. Ceilalti doi au adaugat ceva suflet si emotie la atita gramatica si o ilustratie cu ceva fermieri americani carora le-a ars casa – ca sa aiba o punte de legatura cu oamenii simpli din sat. Au rescris predica de doua ori pina s-a multumit unul mai exigent (nu spui care) si apoi au impartit-o in 4. Fiecare si-a invatat partea pe de rost (15 min. fiecare). Dupa serviciu, batrinul bisericii incheie: „ne-a placut frati musafiri cum vorbirati; musai ca v-o inspirit Duhul Sfint ca asa vorbirati de parca v-ati inteles intre voi. Iar pt cei din loc: no, nu v-am spus io ca-i rau in America?”

Asa un esec in comunicarea Cuvintului, n-am experimentat de mult – isi aminteste fr Mladin O. (celor ce predicati Duminica, har de la Domnul in comunicare)

Doru Radu

49 comentarii

  1. Circula o vorba referitoare la un frate dintre cei amintiti (n-am sa zic despre cine e vorba!): daca-i confisti biblioteca, nu mai are ce spune! 😀

    Ei, eu am o parere buna despre respectivul, doar ca uneori, la sincope, imi aduc aminte de vorba aia…

    Oricum, vorba lui Spurgeon legata de predestinare: predica cei care se pregatesc, au predicat cei care au fost alesi pt asta. Conform spuselor lui, vom avea si surprize! 😉


  2. pai Biblia asta inseamna – biblioteca….

    daca ii confisti biblia nu are ce spune…. este ok


  3. 😉


  4. Wurmbrandt in inchisoare, fara Biblie ?! 🙂


  5. despre „virfuri”:
    De obice laudam pe cei morti sau batrini care sunt aproape de „sfirsitul felului lor de vietuire”. De data asta am vrut sa-l „ating” pe prietenul meu din tinerete Onisim Mladin(fost secretar general)care nu-i la „sfirsit”. M-a onorat prietenia lui si am invatat multe de la el. Ca tinar, Oni devenise popular pt ca avea mult umor. Aveau si altii, dar Onisim avea ceva in plus. Era serios: in memorarea Cuvintului, viata cu Dl., evanghelizare, apoi in pregatirea in secret ca lucrator… Dualismul acesta umor-seriozitatea merita remarcat. Mergeam in excursii, prietenul meu statea voluntar la coada la bilete (comunism=coada/criza)… La armata toti isi bateau joc de examenul de ofiter… nu-i pica pt ca sa nu fie ofiterii penalizati… Onisim a invatat totul ca pe Tatal nostru..”Cine esti tu?” -l-a intrebat colonelul… „asa ceva n-am ami vazut”… „Eu sunt copil al lui D-zeu” si-a inceput Oni marturia personala… Umorul i-a adus popularitate, atit de mare incit la un moment dat a venit pastorul Gheorghita de la Oradea ca sa rida cu el… „Dvs. ventiti la mine ca sa ridem?” -l-a intrebat Onisim cu deferenta. „Ma nu fii prost”-l-a rasfatat Dr. G., „Wurmbrand venea de la Bucuresti sa rida cu mine”… avea nevoie RW de relaxare in mijlocul tensiunilor. Era si el om… Umorul e sanatos si necesar.Iar Oni il indrepta si asupra lui ca in exemplul de mai sus!… AM vrut sa dau exemple despre cei carora le-am cunoscut tineretea (pe-a batrinilor n-am cunoscut-o).. Privind inapoi la generatia mea pot spune ca cei care si-au trait tineretea linga Dl (fiind seriosi in relatia lor cu Dl., in studiu, Evangelizare, pregatire) au putut sa duca in acelasi timp si o viata fericita, vesela, cu ris, prieteni, iubind, idragostindu-se si casatorindu-se in Dl , iar astazai sunt oameni folositori lucrari („virfuri”)… Cei ce s-au marginit la chestii mondene… au ajuns intr-o mediocriatea spirituala adulta… L-am „sacrificat” pe Onosim pt ca „merita” . Sa invatam de la el, chiar in din greseli..


  6. frate Radu, aveti grija la prescurtari!!!
    aici, La Patratosu, puteti fi „atins” pentru ele, vorbesc ca un patit! 😦


  7. Unul dintre „varfurile noastre”, poate mai putin cunoscut in alte zone decat in zona Deva-Hunedoara-Hateg, a fost strabunicul sotiei mele, Marza Ilie.
    Intotdeauna am fost placut surprins si captivat de emotia cu care copiii lui (patru fiice si un fiu) vorbeau despre trairea credintei lui.
    Pentru copiii lui, si in mod sigur pentru multi dintre aceia care l-au cunoscut, Marza Ilie a fost literalmente o „epistola vie”.
    Intr-una dintre seri, pe cand copiii erau mici, una dintre fete, Marioara (Boaby), le spune celorlalti: „Stiti ce cred eu? Cred ca taticul e Domnul Isus, dar nu vrea sa ne spuna.”

    Tibi Pop


  8. Frate Doru Radu,

    Va marturisesc ca sunt prea criptice pentru mine ultimele doua fraze:

    1. Cei ce s-au marginit la chestii mondene… au ajuns intr-o mediocriatea spirituala adulta…

    2. L-am “sacrificat” pe Onosim pt ca “merita” . Sa invatam de la el, chiar in din greseli..

    Va rog sa ma luminati si pe mine ce intelegeti prin ‘chestii mondene’, ‘mediocritate spirituala adulta’, ‘l-am sacrificat’ si ‘sa invatam chiar si din greseli’

    Cu dragoste si apreciere pentru cele postate de dvs.
    Ciprian are dreptate cu prescurtarile. Eu am inceput sa pun emoticoane, cum n-as fi crezut, doar voi scapa cumva… 🙂


  9. No hai ca nu-i chiar asa de greu sa intelegi ce vrea sa spuna omu’…

    Adica:
    1 = cei ce predica conjunctural
    2 = „sacrificat” = disecat, supus analizei in public

    Iar treaba cu „mediocritate spirituala adulta” e prea frumos spusa ca sa poata fi tradusa…


  10. Lui Beni:

    1. n-as fi crezut…!
    2. da, asa e!

    Iar cu „treaba”, am eu un prieten si poimaine, cand il vad, ii spun ca sufera de ce e prea frumos sa se poata traduce. Sa vad ce face el apoi! 🙂


  11. Esti cinic, frate…


  12. Nu, frate Beni, doar ca folosim dictionare tocmite altfel.

    De exemplu, sa va explic cum sta cu „treaba”: vi s-a parut subtila si profunda, mie ca un ‘om bombastic pe un cal fantastic’, intr-un fel absconsa- de „treaba vorbesc”.

    Acuma, ca sa va supar in totul, „cinic” e de bine sau de rau? 🙂


  13. De bine pentru dvs, de rau pentru mine…


  14. Aveam pe limba mai multe sa ve replic, dar treaba cu „om bombastic pe un cal fantastic” e mai tare decat toate!! 🙂


  15. Ciprian, Beni, Razvan Cristian:
    Dialogul dvs e intersant si nici nu cred ca ar trebui sa intervin… L-am „sacrificat” pe O.M. pt ca l-am expus atentiei publice, riscind sa zicem ca cineva sa-l atace. „Merita” pt ca, pe onoarea mea, a trait o viata de tinar crestin de apreciat(pefect nu-i nimeni)…
    „chestiuni mondene”… Imaginile noastre despre crestini sanatosi (normali, ar spune Watch Man Nee) sunt diferite. Totusi, mie mi-era cam greu sa imi imaginez cum oameni care pareau ca-L iubesc tare pe Dl, in discutiile lor ajungeau tot timpul la moda sau actori(fetele)iar baietii la fotbal, politica, fete.. Daca chiar traim cu Dl ar trebui sa transpara chestia asta? Nu? Mintuirea nu le-o contest fostilor prieteni, daca ei declarau ca L-au primit pe Dl, si nici nu stiam sa traisca in pacate conventional-grave…. Unii dintre ei s-au trezit cind Dl i-a trecut prin incercari grele.. Cei care au cautat „intentionat” partasia cu Dl+ sa lucreze ceva pt El, etc. au ajuns „ceva” in plan spiritual (e-o parere personala)..In incidentul cu „comunicarea”, Onisim cu care discutam multe subiecte legate de evanghelizare personala, perdicare, viata crestina, si-a insusit cu umor un esec de comunicare. Personal, apreciez umorul… Am scris sute de incidente, adevarate, de umor involuntar din biserici; din pacate au fost considerate ne-publicabile. (Prostia nu ne-a ocolit nici pe noi 100%-as putea scrie chiar la singular). Si toti sfintii pe care i-am cunoscut personal(inclusiv Wurmbrand si Marcu Nichifor) aveau umor din belsug… mai cred ca si Mintuitorul avea.. M-a impresionat foarte tare cind am vazut prima data un tablou „Isus Rizind”.. apoi am presupus ca multi de pe blog ar fi tineri si pot aprecia si umorul unor nereusite din predicare.. Am si eu limitele mele si probabil multe.. (scuze pt prea lungul raspuns- voi tacea o vreme)


  16. Frate Doru Radu,
    Sunt Petru Ciucur, de la RVE Sibiu. CiprianS v-a „avertizat” cu privire la prescurtari. Sunteti un om in varsta si de aceea indraznesc sa va rog deosebit de respectuos si ca pe un tata drag: va rog din suflet pentru mine, care am o problema cu perceptia, sa nu mai prescurtati numele Domnului Dumnezeu. E problema mea. Va rog din suflet sa ma crutati. Ajutati-ma si completati numele Celui de Sus, ca sa nu ma poticnesc, slab fiind. Va multumesc din suflet pentru capacitatea dumneavoastra de intelegere si ingaduinta.

    Sunt cat se poate de sincer si fara urma de inflexiuni straine. Pentru mine sunteti o „istorie” demna de studiat, prospectat, cercetat. Va multumesc de ceea ce ne impartasiti pe blog si va rog, iertati-mi indrazneala.


  17. Au fost si sunt multe ” varfuri” despre care se poate vorbi. Numai ca aceste varfuri sunt din perspectiva noastra, dupa principiile noastre. Oare cum arata varfurile din perspectiva lui Dumnezeu. S-ar putea ca lista Lui sa fie total diferita de a noastra. Si in fapt cei pe care noi ii numim varfuri ” ce au sa nu le fost fi dat?”


  18. Chiar în seara asta am fost în biserică la fratele Onisim Mladin şi apoi la masă cu dînsul.
    rar mi-a fost dat om de o naturaleţe şi de o vigoare spirituală, de un umor atît de bine aşezat la locul lui şi de o curăţie de inimă atît de evidentă…
    mi-a fost dat, da… asta-i cuvîntul.

    Dintre toate „vocile” de la RVE este unul dintre cei mai buni predicatori, voce, inflexiuni, articulare, mesaj, exegeză…

    De asemenea, îl respect pe Beni Fărăgău, îi datorez multe, am mai scris despre asta.

    Despre Paul Negruţ nu mai scriu că au scris alţii despre relaţia dintre noi 🙂


  19. Patratosu,
    ai dreptate, e una dintre vocile de seama de la RVE.


  20. Patratosu,
    ai dreptate, e una dintre vocile de seama de la RVE.


  21. Frate Doru Radu,
    eu iar m-am prins ce vreti sa spuneti 🙂 .Nu va mai traduc de data asta celorlanti (ca intru in poza de familie cu cele doua surori – Naivy & Lucy), dar – pentru ca tot sunt translatorul de serviciu in seara asta -, o fac in sens invers: subscriu la atentionarea fratilor referitoare la prescurtari, si va indrept atentia in special asupra prescurtarii „Dl”. E ireverentioasa.

    Aveti grija ca aici sunt multi chitibusari scoliti de-adevaratelea (bag mana in foc ca sunt baptisti), care va iarta colaborarea cu Securitatea (daca o marturisiti la timp 🙂 ), dar va trebuie multe penitente ca sa va ispasiti greselile de exprimare.

    TEREN MINAT! Eu am muscat-o…


  22. Doru Radu, citez:

    „Totusi, mie mi-era cam greu sa imi imaginez cum oameni care pareau ca-L iubesc tare pe Dl, in discutiile lor ajungeau tot timpul la moda sau actori(fetele)iar baietii la fotbal, politica, fete..”

    Cred ca daca toate se faceau cu respectarea decentei in limbaj si gesturi, nu era nimic „monden” in asta si nu se bateau cap in cap cu dragostea de Domnul.

    Legat de sport si dragoste de Domnul, va recomand, in nota mondena, sa vedeti filmul „Chariots Of Fire”. Si muzica e pe masura. Nu se exclud, nu sunt mondene, sunt… pentru ca sunt (tineri).


  23. :))
    Beni,
    esti o figura.
    Eu nu sunt baptist, iar in general nu subscriu la tipul de conducere baptist. Din punctul meu de vedere e mai putin biblic. Dar asta e alta problema si n-a reusit niciodata sa-mi perturbe dragostea fata de fratii mei baptisti.

    Si recunosc de fiecare data ca cel mai bun profesor al meu, in ale Scripturii a fost un pastor baptist, dublu licentiat: Vasile Bonda.

    Iar mie, Fratele Doru Radu imi este foarte drag. Rar am vazut atat intelepciune la cineva.

    Si mai recunosc un lucru: prin felul sau franc, Patratosu mi-a devenit mai mult decat interesant (sa nu zic altfel ca sa nu alunec in tematica de film indian).

    Hai c-ai fost simpatic.


  24. Mai Andrei, cand Beni scrie „scoliti de-adevaratelea (bag mana in foc ca sunt baptisti)” tu esti convins ca se referea la tine? 🙂


  25. 🙂

    Andrei, si eu ii iubesc pe baptisti. Sincer. Fac naveta la mare distanta, si pe drum ce mp3-uri crezi ca ascult: predici baptiste. Cinste lor ca au facut din studiul Bibliei un tel demn de urmat.

    Da’ mi-a venit sa mor cand la lucrarea de curs de homiletica, tinut de un profesor baptist, am fost taxat ca n-am pus nu stiu cate puncte si subpuncte in schita predicii, pe un text care mie imi vorbea intr-o idee simpla si clara…


  26. Rasvan,
    ai intuit bine, nu sunt vrajitor.


  27. Rasvan,
    si tu esti simpatic. Un „Luca” simpatic.


  28. Beni, nu exagera, e plin de grămătici pe aici şi nimeni nu se dă la voi pentru greşel de „esprimare”, na, că şi eu le fac, voit sau nevoit.

    chariots of fire– foarte bun filmul, păcat de viaţa actorului principal ..

    despre chestiile mondene: uina auzită azi: „cum poţi să urăşti lumea, dacă n-o cunoşti” 🙂


  29. Oh my goodness!!!
    Multumesc Domnului ca celelalte amintiri sunt sobre… una a fost cu iz de umor…si am dat-o in bara… multumesc lui patratosu ca pt descrierea fr.Mladin-inseamna ca-i tot asa de bun cum l-am cunoscut eu. Si eu il apreciez pe Faragau (noi mai tinem Scoala Dum. dupa programa lui)..multumesc si lui Andrei (?) care-l lauda pt RVE…
    Fr. Ciucur: nu-s chiar atit de batrin (51) ai am copii de 3.7 si respectiv 2.5 ani. (versetul preferat in chestia asta este „Ismael a ris”)… Scriu prescurtat pt ca scriu in viteza si vreau sa ma scurtez (am promis ca nu mai scriu). Poate ati observat ca nu spun nici-o data Isus… (ci Domnul Isus, sau Mintuitorul)…Razvan Cristian; m-ati dezamagit; ori sunt eu tare prost comunicator (recunosc ca n-am dar de scriitor).. Multumesc traducatorului de servici…


  30. Frate Doru Radu, imi scrieti:

    „Razvan Cristian; m-ati dezamagit…”.
    Asta trece- sau nu trece, dar postarile dvs. cu povestiri despre viata unor ‘nebuni dupa Cristos’ sper sa nu se opreasca, pentru ca sunt o binecuvantare, chiar si pentru mine.
    Sa aveti o zi plina de Domnul!


  31. buna parabola, minunea mare e ca fratele ala mai exeget si exigent (nu spui care) a vrut sa imparta predica cu ceilalti. Ei, dulcea pasare a tineretii…


  32. Pt Razvan Cristian:
    Multumesc pt incurajare si urare…mi-a asigurat deja o zi buna.
    Va doresc si eu o zi buna!


  33. Vrem reluarea fazei cu cei 4 muschetari spirituali in Biserica din Alesd si apoi sa vezi tu comentarii…!!!


  34. ba, acum împarte, să ştii, Cristi.

    da, ar fi interesant de reluat acum.
    Aş încerca să fac un astfel de eveniment, dacă-o fi cu putirinţă


  35. ptr.Andrei
    curios ca nu te impiedecai de intrarea in casa DOMNULUI DUMNEZEU<IMPARATUL LUMII,in pantaloni scurti,ca si cand inchinarea ar insemna footbal,sau dicoteca,
    dar prescurtarea in anumite situatii te deranjeaza,
    to asa mi se pare ca sunteti aici,cativa f.tari in a l critica pe fr.Doru Radu…nu e vorba numai de varsta,dar de asa o…politete…placuta si bine mirositoare,daca se poate spune asa…
    Multe predici pe puncte,sunt o catastrofa,SLOVA care ucide,ramai cu numarul de puncte,ATAT
    Intotdeauna se simte in predica putere,la fratii care si traiesc in prezenta Domnului(M.Nichifor,Wurmbrand,Negrut,Branzei…)


  36. Wishful thinking Marius. De un an jumate e pe pilot automat. Il decupleaza probabil doar la serile de tineret. O data pe luna, seara.


  37. no comment!


  38. ce se discuta aici ca e tare greu de priceput. 🙂
    banuiesc cate ceva, banuiesc si la cine va tot referiti cand ziceti de „exeget”, exigent da fiti pe fata fratilor. 🙂

    ce e cu cei 4 muschetari din biseriac din Alesd? desper asta nu am habar…..


  39. Mircea este vorba de cei numiti „virfuri” aici, cind au venit la Alesd…

    La alesd s-a petrecut totul


  40. aaaaaaaaa


  41. ELISA,
    nu inteleg ce spui prin:

    curios ca nu te impiedecai de intrarea in casa DOMNULUI DUMNEZEU<IMPARATUL LUMII,in pantaloni scurti,ca si cand inchinarea ar insemna footbal,sau dicoteca,

    Presupui ceva ce crezi ca as sti?

    Eu unul niciodata n-am purtat pantaloni scurti. Nici macar sotia mea n-a reusit sa-mi impuna tinuta aceasta lejera.

    E tare posibil sa ma confunzi.

    Chiar nu ma impiedic. E numai iubirea pentru Dumnezeu. Daca oricine alege sa scrie cum vrea numele Domnului, nu e problema mea. Nu pot impune nimanui ce si cum sa scrie. Daca fratele Doru s-a suparat pentru acest lucru e treaba dumnealui. Eu cred ca e necesar sa spun macar o data ce cred privitor la acest lucru, dar nu sa impun. Daca fratele Radu va scrie in continuare cu prescurtarile dumnealui, e problema dumnealui.

    Iti doresc numai bine.


  42. Dincolo de respectul cuvenit Numelelui lui Dumnezeu, carora evreii i-au acordat o deosebita importanta, redarea unei ortografieri si punctuatii conform cu regulile limbii romane poate reprezenta un bun exercitiu pentru fiecare. Si mie mi-e greu sa citesc multe din articolele de pe net.

    Nu cred ca este o lege dar, din observatiile mele, caligrafia si modul de redactare sunt strans legate de trasaturile de caracter ale unei persoane. Poate deschide Patratosu un topic si despre aceasta relatie.


  43. da, Don, cred că ar merita să discutam despre cum ar trebui sa scriem teologie spre exemplu, cum ar trebui sa vorbim despre un Dumenzeu Sfint.

    Atanasie cel Mare spunea că „teologia nu este altceva decît găsirea numelor potrivite pentru Dumnezeu… ”

    găsirea numelor potrivite şi pse în frazele cele mai potrivite în modul cel mai potrivit …


  44. Don Q, iti transmit ceva despre caracterul meu, fonturile astea? 😀
    Sustinea aici Ciprian Simut in urma cu ~ 2luni, intr-un dialog mai acerb – cu mine , ca nu poti cunoaste in realitatea virtuala.

    Iar eu propuneam in urma cu cateva saptamani (2 sau 3)la sezatoare, o dezbatere pe tema simulacrelor induse de aparente si daca este valida o cunoastere bazata pe ele…binenteles, ca nimeni n-a ridicat manusa (poate daca o lansa Patratosu 😉 )

    deci, fonturile tin de aparente sau nu? de-aici, ai frau liber! 🙂


  45. Nici nu ne dam seama cate lucruri spun despre noi nu fonturile, ci chiar prescurtarile din scrisul nostru.

    Dar este adevarat, nu se poate intocmi un profil de personalitate doar dintr-atata.

    Si este si advarat faptul ca gresite pot fi concluziile trase doar din aceasta analiza.


  46. pt.Andrei,
    postam sub un pseudonim,acum ceva vreme,la care am renuntat,considerand ca nu e corect,
    era vorba de neconsecventa unora,de a se acoperi ca femeie,in functie de biserica in care intra,
    un Andrei,imi raspundea ca ce ma interseaza pe mine daca cineva vine la biserica in pantaloni scurti,ca vine sa se inchine…ca si cand e totuna cun i te inchini unui Dumnezeu atat de mare,
    daca am gresit imi cer scuzele de rigoare(nu ca sa mai repet,vorba cuiva de pe blog,referitor la scuze)
    E nevoie de atata rugaciune cat nu cuprinde vremea1
    zicea un Andrei (Caba?)el zicea de f.multa rugaciune


  47. ELisa,
    toti gresim in multe feluri.
    Nu vanam greselile nimanui. Era nevoie insa de clarificarea acestei confuzii. De aceea am hotarat sa revin la numele meu real.

    Asa ca ai o contributie majora la acest lucru.


  48. Pentru ELISA si Andrei… 🙂

    Doamne, ELISA, ce-ai facut cu sora ta Crin Alb?
    Andrei, saracu de tine, eu sunt omu cu metafora ‘pantaloni scurti’, da m-a confundat ELISA cu tine, spre onoarea mea.

    Intr-o postare, am spus lui Crin Alb ca nu conteaza cum se imbraca vecina ei de banca la adunare, ea va da socoteala Domnului, inclusiv daca e pricina de poticnire. Am completat, nefericitul… de tine 🙂 , ca si in pantaloni scurti sa o vezi, ce-ti pasa tie?- adica ei, lui Crin Alb. ELIZA, deh!

    ELISA, suferim impreuna, iubim impreuna, gresim fiecare, raspundem fiecare, aici, in curtea lui Marius. Iarta si cand pleci demonstrativ din adunare, sa-mi arunci una din privirile tale de zile mari.

    Andrei… 🙂 , cu tine no comment.


  49. Am uitat sa-ti spun, draga ELIZA, ca tot pe mine voiai tu sa ma spamuiasca peste cap Marius, ca vorbesc „plastic” cu Mahommed. Uite, eu te iert, daaa’… pentru ca m-ai botezat „Andrei”, imi esti datoare un miel.



Lasă un răspuns

