h1

Putin cîte Putin Rusia se întoarce la dictatură

Decembrie 11, 2007

Putin şi-a desemnat succesorul, ne anunţă Hotnews. Ce înseamnă asta?

Că poporul, suveranul, va trebui să aleagă desemnatul? „Vox populi, vox derbedeii!!!” 

Iată o analiză a lui Vasile Ernu.  

Ce s-a mai întîmplat cu marele prieten de la Răsărit?

Anul acesta mai mulţi analişti politici au sesizat situaţia în care Rusia a fost condusă de Putin. KGbizarea tuturor instutiţiilor fundamentale ale statului rus a început odată cu Andropov. Procesul a continuat pînă la Putin în crescendo cu o sofisticăreală politicianistă împletită cu măsuri dure de eliminare a adversarilor politici.

Nu degeaba i se spune lui Putin Ţarul Putin.  Eu sper să se împlinească binecuvîntarea rabinului pentru Ţar din Fiddler on the Roof:

„Există o binecuvîntare pentru ţar?”

„Da, singur că există! Doamne ţine-l pe ţar…… departe de noi.”

Ce va urma de aici? Probabil, dacă scenariile lui Putin capătă contur, atunci vom avea o Rusie condusă tot de Putin, dar printr-o marionetă politică.

Oricum ruşii sînt fascinanţi. Merită să ne uităm într-acolo. Sînt la fel de surprinzători ca şi românii. Neam oriental.Să vedem ce se întîmplă acolo, măcar Putin, Putin, aşa… olecuţîcă….  

 

De ce se întîmplă asta?

Am înţeles că ar fi studii de sociologie care fac legătura între religia majoritară a unor popoare şi propensiunea acestora spre acceptarea dictaturii.

Nu vi se pare ciudat că cel mai bine a prins comunismul în spaţiul slav, în spaţiul numit altă dată „panortodox”? Nu-i aşa că cei care au fost de alte religii, Polonia spre exemplu, Cehoslovacia, chiar Iugoslavia  au scăpat mai uşor?

Acolo unde ortodoxia este la ea acasă, oamenii au nevoie de „părinţi”, de „tătuci”, de „avve” care să le spună tot timpul ce să facă.

Atunci cînd spiritualitatea unui popor este în criză, atunci locul avelor şi părinţilor este luat de Stalini, Ceauşeşti, Băseşti, Putini.

Ce se întîmplă în Asia? Cam acelaşi lucru. Mentalitatea orientală a acceptării necondiţionate a Maestrului, supunerea oarbă cultivată faţă de Împărat, loialitatea faţă de Stăpîn creează stratul germinativ perfect pentru inseminarea acestui model.

 Veţi spune: da, dar comunismul nu a fost inventat în spaţiul rusesc?

Da, este adevărat, dar nici leninismul şi stalinismul nu au fost fundamentate pe comunismul de tip marxist, nu?

Pun întrebarea asta: oare religia are de-a face cu modelele politice pe care le adoptăm?

14 comentarii

  1. Mai mult ca probabil sa existe o stransa legatura intre ele. Abia astept sa vad ce are sa urmeze in Rusia. Dar mi-e teama si de Romania. Vremurile pe care le traim sunt fascinante.


  2. Pana una alta , „Dumnezeule mantuieste-l pe tar” (Boje tsaria chrani).


  3. Ia asta:


  4. Marius, Rusia profunda nu e asta si tu stii.

    Toate popoarele au avut momente mai grele, si noi am avut si avem. Marius, Rusia lui Tolstoi, a doctorului Cehov? Rusia e aia din „Razboi si pace” si din „Piesa neterminata pentru pianina mecanica”, in Nostalgia lui Tarkovski.

    Chiar si Putin are ceva comun cu tine: sunteti ‘martiali’ amandoi.

    Ce dureroase sunt ultimele pagini din Jurnalul lui Tolstoi, ce Rusie e acolo. Siberia n-a murit. Poate doarme. KGB? Trece si asta, nimic nou, cum ar spune don quijote al nostru cand facea pe ecleziastul.

    Uite, vezi ce bors rusesc de vorbe ti-am facut (cu multa varza)?
    Hai cu mamaliga, ardei iute de la CNI si… nu, fara vodka!

    Mi-a placut grozav filmul dat de tine, CNI! Petru cel Mare, ce figura, si Ecaterina…

    Ivan Rebroff cantand Hava Naghila ai auzit, Marius?


  5. … borsul e si cu rasol ALB, nu rosu…


  6. Uf, unde mă întorc dau de doctori care mă prind iar treaz la ora asta 🙂

    Razvan, da, eu sînt fascinat de cultura rusă, Rachmaninov este preferatul meu, ascult la săptămînă vesperele.

    Ştiu, ştiu că nu asta este Rusia, aşa cum nici România nu este Ceauşescu şi Iliescu,

    întrebarea care rămîne: are ceva legătura religia cu modelele politice pe care le acceptăm?


  7. întrebarea care rămîne: are ceva legătura religia cu modelele politice pe care le acceptăm?
    by patratosu decembrie 11, 2007 at 10:49 pm
    ….
    nu,fiindca cel putin in Ro comunismul a fost practic impus si cred ca vestul are un mare rol aici.Din pacate nu sunt suficient de documentata ca sa pot argumenta .


  8. si apropo de Fiddler on the Roof,Marx nu era evreu?dar Anna Pauker? 🙂


  9. am mai răspns la asta, Irina, dacă MArx şi Ana Pauker au fost evrei, românii nu au nici un fel de scuză că au fost luaţi de proşti.

    impunerea comunismului? Să fim serioşi.

    L-am muşcat cu amîndouă maxilarele şi încă din plin.

    Rezistenţa noastră în munţi a fost nesemnficativă. Păcat de eroii aceia care au fost trădaţi de iudele şi de cozile de topor din satele româneşti superbe ca spiritualitate.

    Păcat. Nu vreau să intrăm în subiectul asta că mă aprind.

    Cum a intrat comunismul în România, la fel cum a intrat fascismul.
    Ne-am culcat politic în orice pat ca români şi am „întors armele” imediat ce Neamţu, logodnicul de patru ani a slăbit în puteri, curvia politică şi cea spirituală sînt permanenţe ale acestui spaţiu..

    Ne dăm cu cine este mai bine, căutăm calea de descurcăreală şi şmechereală românească…

    Ce mare dreptate are Tudor Gheorghe în pamfletul „Cînd Dumnezeu era mai jos… ”

    asta sîntem şi aşa ne-am învăţat, pînă s-or prinde cei de la Bruxelles cu cine au de-a face.


  10. In ultimii ani ai regimului comunist m-am intrebat de ce ne este atat de greu si de ce suntem atat de lasi.
    M-am gandit ca suntem blestemati de Dumnezeu ca neam, ca avem o istorie de tradari si varsare de sange.
    Dar toata istoria este un lant neantrerupt de crime, nu numai la noi.

    La un cronicar muntean am gasit o pagina interesanta pentru sec. XVII romanesc. Scria acolo ca noi suntem singurul neam de pe pamant care avem atat de multe injuraturi de mama, de cele sfinte (de Dumnezeu, de cruce, de Paste, de biserica), de morti si de vii. Omul le insira pe o pagina pe cele mai ‘zguduitoare’. Adauga tradarile boierilor si spunea ca toate astea fac sa fim blestemati de Dumnezeu.

    Ma intreb de ce ne numim pe noi insine neam crestin, neam ortodox si ne ridicam un munte de catedrala, atata timp cat injuraturile nu s-au uscat, le scuipam in fiecare zi, in tot locul, ca pe cojile de seminte; ba mai mult, le-am ‘manelizat’.

    Pot sa spun ca numai gura-i de noi? Dar ce gura…


  11. Poţi să îmi trimiţi şi mie pagina aia, Răzvan, nu te teme, nu am ochi virgini la înjurători,
    un coleg şi-a făcut o lucrare pe tema înjurătorilor, un coleg filolog,

    interesant ce-a descoperit.


  12. Marius, nu am cartea in fata, mi-am amintit ce am citit atunci. Cartea aparuse la Biblioteca pentru toti, in deceniul opt. Nu stiu daca era Radu Greceanu sau Radu Popescu, dar pagina parca o vad acum: un bloc de injuraturi, paragraf complet. O caut cand ajung acasa.


  13. multumesc, Razvan, sper ca azi te-ai dus la servici si ai ajutat oamenii cu darul pe care l-a pus Dumnezeu in tine 🙂


  14. […] lumina ultimelor evenimente cred că merită să ne gîndim din nou la Rusia. Iată AICI şi apoi reluarea de la alegerea lui Medveev […]



Lasă un răspuns

