h1

O dată sau de trei ori pe zi?

Decembrie 12, 2007

Pînă acum am crezut că o dată pe zi este normal. Aşa mi-a spus toată lumea.

Încă de cînd numeam asta Q.T. Quiet Time.

Am început să o fac cu greu, la sfatul învăţătorului meu căruia trebuia să îi dau socoteală.

La început trebuia să dureze 10 de minute. Atît. Nu mai mult. Dimineaţa.

Pentru că lucram noaptea şi mă sculam tîrzîu, am început să şmecheresc. Îmi transferam cele 10 minute prin tramvai în timp ce mă dădeam cu capu de bară cînd tramvaiul oprea brusc în staţii sau la curba de la Gară spre Centru.

Pînă la urmă mi-a intrat în sînge. O dată pe zi. Atît. Cam 20 de minute.

Pînă am citit Daniel.

Daniel 6:10 Când a aflat Daniel că s-a iscălit porunca, a intrat în casa lui, unde ferestrele odăii de sus erau deschise înspre Ierusalim, şi de trei ori pe zi îngenunchea, se ruga şi lăuda pe Dumnezeul lui, cum făcea şi mai înainte.
11 Atunci oamenii aceştia au dat năvală în casă, şi au găsit pe Daniel rugându-se şi chemând pe Dumnezeul lui.

Iată ce făcea Daniel, se ruga de trei ori pe zi.

Şi nu oricum, îngenunchea şi apoi se ruga şi nu uita să îşi laude Dumnezeul.

Am simţit prima dată dorinţa de a mă ruga fără să trebuiască să bifez în carneţelul de dat socoteală în armată, exact cînd aveam poprire, cînd nu mă puteam închina.

Mîncăm de trei ori pe zi, de asta nu uităm, dar vorbirile cu Dumnezeu ni se pare multe dacă le întreim.

Dacă tot am discutat despre rugăciunea către Duhul, de ce nu L-am lăuda dimineaţa pe Tatăl, Cel care a rostit prin Fiul în Zorii acestei Creaţii „să fie Lumină… ”

La Prînz să ne rugăm Fiului, cel care ne-a frînt pîinea înainte şi cel care s-a numit pe sine Apa Vie şi Pîinea Vieţii.

Şi Seara să ne închinăm Duhului, cel de viaţă dătător, exact la închiderea ochilor, la adormire, prevestirea a morţii care va să vie…

Cred că îmi voi pune un nou ritual în viaţă.

Dacă musulmanii pot de cinci ori pe zi, eu cred că pot măcar de trei ori. Ce spuneţi?

Nu mănînc pînă nu stau de vorbă cu Dumnezeirea, Tatăl, Fiul şi Duhul… Gata!

PS.

Daniel este singurul căruia Dumnezeu i-a făcut hatîrul să îi lase dosarul absolut curat (poate că şi Iosif intră în categoria asta)… eu cred că este o legătură între asta şi felul său de vieţuire… Nu credeţi?

44 comentarii

  1. Da, again&again fiecare dintre noi avem nevoie sa petrecem mai mult timp cu Domnul, sa comunicam cu Mantuitorul nostru.
    Stiu asa multi oameni mari, care au fost mari datorita vietii lor de rugaciune. Oare pe unde suntem noi???


  2. Ce interesant ca zilele astea citesc Daniel. Şi mă gândeam ce îmi lipseşte pentru a avea o viaţă ca a lui… Poate închinarea pe genunchi de 3 ori pe zi, programată 🙂


  3. Un articol sublim.
    E aceeasi senzatie pe care o ai atunci cand citesti descrierea Sfintei Sfintelor. Intri in zona sacra.


  4. da, Livy, am şi făcut-o, am ajuns la birou, am privit pe fereastră răsăritul şi m-am închinat numai Tatălui, să văd cum este.
    Great!!!!!!

    poate că da, Ioa, cred că ni se schimbă perspectiva complet dacă intrăm în dialog cu Dumnezeu mai des.

    Don, mulţumesc, iată şi lucruri bune…


  5. Am sa va pun in fata o extrema greu de asimilat, este indeajuns o rugaciune in viata cu conditia sa fie continua si mai ales in Sfântul Duh,ptr ca Sfântul Duh se roaga ptr noi ci nu noi, sau ne ajuta considerabil,

    Daca tinta este Daniel eu cred ca gresim, Domnul spune sa inchidem usa când ne rugam, oare de ce?

    Cât timp un initiat , sa-i spunem un mistic este considerat deviat mintal, insusi crestini il catalogheaza astfel conform definitiilor stabilite de „stiinta” este imposibil stabili autenticitatea manifestarilor Duhului Sfânt existând pericolul hulei impotriva Sa, motiv ptr care un mistic, initiat care se roaga in Sfântul Duh îsi inchide usa cu zece zavoare. Acesta se roaga continu, a ajuns la o astfel de performanta pe care absolut nimeni nu o sesizeaza, ptr ca rugaciunea este o taina foarte sensibila. Actuala generatie daca reuseste unul la milion sa atinga aceasta performanta, eu personal am cunoscut subiecti de exceptie, chiar am avut si Harul sa fiu discipolul unui astfel de mare crestin, daca îi dezvalui identiatatea il veti recunoaste, insusi dvs baptisti aveti resepct ptr aceasta mare personalitate (ortodoxa) din care radia Sfântul Duh si când tacea ca când deschidea gura amuteau si securisti pusi sa ne prigoneasca. Când acest martir se ruga, spun martir ptr ca a fost ucis bestial nu de mult, se zguduia apartemantul, bolnavi se vindecau,un vindecat de acest sfânt traieste si azi. Sa va povestesc totusi întâmplarea;

    trebuia sa ajungem în localitatea X (vremea comunistior), acesta era soferul nostru in care aveam incredere, fusese rapus de o raceala, gripa ce il imobilizase la pat compelct, tremura in plina vara, numai de sculat nu era, acest sfânt a spus doar atât, Doamne Iisuse daca este voia Ta vindeca pe fratele Y. In acel moment sa vindecat, lasat tremuratul, a fost ca si nou nascut,nici macar urma de gripa nu am mai vazut la el, am pipait noi de am dat in damblale tot degeaba omul fusese la o clipeala de ochi vindecat. Acum, eu il cunosc bine si pe el si pe sfânt, in grupul nostru nu mergea cu fentari a Sfântului Duh, asa cum se întâmpla cu sarlatani care cica vindeca paralitici pe banda rulanta.

    Din totii mari duhovnici ai Ro, doar Pr Cleopa a atins rugaciunea Af Ap Pavel când ajunge in al 14-lea cer, Cleopa de frica a nu cadea in erezie vorbeste de rugaciunea inimi pe care doar unul la o generatie o atinge, dealtfel experienta nici nu poate fi explicata in cuvinte, iar cine o va fi trait nu o va marturisi public, este prea riscant.

    Rugaciunea nu este doar un simplu dialog cu Dumnezeu pe care datorita lui Hristos au capatato totii,indiferent cum se roaga,rugaciunea este reintrarea în Dumnezeu insusi pe care insusi crestini nu au forta necesara constientiza. Fiecare vorba pe care o spui, adresezi lui Dumnezeu acesta o preface trup, forta de vindecare miraculoasa.

    Nu este bine sa fortam lucruile asa cum porcedeaza asa-zisele miscari carismatice,dar nici a respinge forta Sfântului Duh in rugaciune, de fapt Sfântul Duh se roaga prin canalul X sau y, adica omul ci nu maimuta. Rugaciunea este adevarata teologie, ptr ca cum stim bine cu totii teologie inseamna cel care comunica, roaga si gândeste, vorbeste despre Dumnezeu. Un teolog desavârsit este acela care a atins si punctul culimnant al rugaciuni, perfectiunea,profunzimea ei.

    Ce este rugaciunea si de câte ori pe zi sa ne rguam, repet, o singura data în viata si bine, ca cine atinge acest deziderat se scalda in valurile lui Dumnezeu, vede cerul deschis si ingeri coborând si urcând, totusi; pâna atingem aceasta stare este necesar de trei ori pe zi sau macar odata, de fapt normal ar fi de 7 ori pe zi, ca sa primim un trup si minte santoasa, inima inteleapta prin care ajungem si la una rugaciune si chiar unitate in duh, de ce de 7 ori, pai ia sa vedem;

    Dimineata la sculare,OK

    La micul dejun

    Prânz
    si masa de prânz

    Cafea,inghetata sau bere in Oras

    Cina
    si inaintea culcari
    Ies sapte rugaciuni pe zi, ies asa sa ne ajute Dumnezeu sa le si facem

    Ce rugaciuni facem si cum, este o alta tema delicata care inca nu a fost bine invatata de crestini.

    Eu v-asi provoca l a o anliza care sigur va cutremura pe totii, dar ma tem ca va fi desconsiderata. Spun doar atât, acest experement l-am studiat ani de zile, exista un moment in Zi in care daca omul se roaga insusi natura toata se alatura, zburda si bucura nespus, adica Dumnezeu insusi, cu exceptia musulmanilor nimeni nu isi pleaca genunchiul in acel moment. Dar tema asta provoca multa bataie de cap, sa o lasam balta.


  6. @ Athos

    E vorba de rugaciunea de la miezul noptii? Eu zic sa ne provoci, daca si Patratosul e de acord, evident.

    „natura toata se alatura, zburda si bucura nespus, adica Dumnezeu insusi”

    nu suna usor a panteism?!?


  7. La facultatea de filologie din bucureşti prin anii 90 scrisa mare : „sună frumos, dar nu-i adevărat..”

    Athos, sună frumos ce spui tu, dar sună a panteism, cum spunea şi teologeanu…


  8. Marius, am citit postarea ta mai devreme, m-am asezat pe genunchi cum ai zis tu si dupa cateva minute a inceput sa sune mobilu pe numar necunoscut. Acum stau la fereastra si ‘ma uit cum ninge-n decembre’ si nu-mi mai vine sa ma duc la servici… 🙂


  9. Du-te la servici şi ajută oamenii, RAzvan, asta îi dădea putere şi lui DAniel să lucreze pentru un popor şi pentru o împărăţie care nu era a lui şi care nu era a lui Dumnezeu… era prim ministru în împărăţia care îl luase ca rob…

    gîndeşte-te la situaţia lui, cu buletinul schmbat, cu numele schimbat, dar cu inima dată lui Dumnezeu… într-un popor păgîn, slujind împăraţi care cereau închinare în faţa lor..

    Se apleca dimineaţa şi se ducea la servici după aceea, se apleca înaintea Domnului din nou şi continua la servici, se apleca din nou înaintea Domnului şi rămînea în servici.

    Pe vremea lui Daniel nu era cunoscută noţiunea de „timp liber” şi de hobbies…


  10. Va pot demonstra, nu este panteism, nici vorba de asa ceva, am fost si sunt foarte atent sa nu cad în erezie, desi totul este posibil,dar doar de-aia avem dogma ca sa ne devieze de pe linie, pai nu?

    Mezonoptica este alta treaba,eu nici macar nu ma facut aluzie la ea


  11. de cate ori pe zi? in varianta ortodoxa:de minim 7 ori pe zi(cele 7 laude 🙂 ) si maxim – „neincetat” -cum zice si Scriptura 🙂


  12. Pe vremea lui Daniel nu era cunoscută noţiunea de “timp liber” şi de hobbies…
    by patratosu decembrie 12, 2007 at 11:01 am

    ….
    apropo de asta, uite ce zice par. Serafim Rose

    „Viata … devine o cautare continua dupa „distractie” care, apropo, este un cuvant complet necunoscut in orice alt vocabular; in Rusia secolului al 19-lea sau in orice alta civilizatie serioasa nu s-ar fi inteles ce inseamna acest cuvant. Viata este o cautare constanta dupa „distractie”, care este atat de goala de orice inteles serios, incat un vizitator din orice tara a secolului al 19-lea, privind la programele noastre populare de televiziune, la parcurile de distractii, la reclame, filme, muzica – la aproape orice aspect al culturii noastre de masa – ar crede ca a nimerit intr-un tinut de imbecili care si-au pierdut orice contact cu realitatea. Este un lucru pe care noi nu prea il luam adesea in consideratie, deoarece traim in societatea aceasta, luand-o asa cum este.

    restul aici:

    http://ortodoxie.3x.ro/diverse/Carti/_serafim_rose/perspectiva_ortodoxa.htm


  13. nu ma mir ca esti in top wordpress mereu. am descoperit ca e „pe bune”. impresionant. credeam ca cei destepti si talentati au plecat „afara” cu totii. cand colo…


  14. irina, sa nu cadem in extrema, nu orcui îi este dat ruga necâncetat si te asigur; este o mare povara, greu de dus, imposibil de dus, este catastrofal de dureros sa te aleaga Dumnezeu ptr misiunea rugacaciuni, sa predici si alte baliverne este cel mai simplul, dar a te ruga este imposibil, repet,subiliiez, imposibil. atentie;

    sa nu confundam ruperrea perdelei din templul, prin care orcui sa facut posibil acesul la Dumenzeu

    Rugaciunea este ceea mai ingrata practica relgioasa, ca si un diamant , pietrele scumpe si rare nu se gasec pe toate drumurile, dar un om fara rugaciune este mort. Am sa îti dau un exemplu

    Prin ani de teroare comunista impreuna cu acel sfânt predicam si la baptisti de îi lasam cu gura cascata pe totii, asa ne-a invredincit Dumnezeu in acea vreme. Astfel indirect am luat parte si la rugaciunile lor,din respect ptr Harul lui Dumnezeu nu as vrea comentata, am întâlnit cel mai temut teolog român în viata si azi, la predica era Sf Ap Pavel, dar când se ruga erat altul, un om fara duh in el si azi plâng ptr accel om (teolog de excetie), ma rog sincer ptr el ca mare pacat ar fi sa …. rugaciunea il dadea de gol cine era de fapt, ulterior si dovedit.

    Cele sapte laude este alta treaba, nu o discut in acest spatiu!


  15. Poate ca rugaciunea este mireasma cea mai placuta , din toate izvoarele binecuvantarilor !!Privind viata Domnului Isus iti dai seama ca aceasta insemna , o necesitate , prioritate , o obligatie si este respiratia Sa catre Tatal .Iti dai seama ca El a fost intai un inchinator si apoi un slujitor , ca si tu ar trebui sa fii la fel.Timpul dedicat rugaciunii este investitia cea mai sigura si profitabila pe care un crestin o poate avea rugandu-se minimal…la pina de trei ori pe zi . NIMIC NU ESTE IMPOSIBIL ( ADIDAS ).


  16. „Am simţit prima dată dorinţa de a mă ruga fără să trebuiască să bifez în carneţelul de dat socoteală în armată, exact cînd aveam poprire, cînd nu mă puteam închina.

    Mîncăm de trei ori pe zi, de asta nu uităm, dar vorbirile cu Dumnezeu ni se pare multe dacă le întreim.”

    Cu adevarat frate Marius,
    provocarea lui Daniel aici nu e ceva de genul:

    cat rezisti in rugaciune?, ci

    cat rezisti fara rugaciune?

    prigonitorii lui Daniel socoteau ca in maxim 30 de zile tot va ceda si se va ruga. S-au inselat… de fapt nu a rezistat nici macar o juma de zi.

    Dumnezeu are „gura” cu care ne vorbeste, „ochi” cu care ne priveste, „brate” pe care ne poarta, „urechi” care aud pana si bataile inimii noastre, o „fatza” pe care Si-o ascunde (sau Si-o intoarce spre noi) si… „NARI”, care inhaleaza mireasma rugaciunilor noastre.

    Sa nu-L lasam pe Domnul mult timp fara „respiratie”.

    Cand ne rugam de dragul Lui si meditand la ceea ce vedem la El, atunci nu ne mai gandim la noi insine si la datoria de a ne lasa sufletul sa „respire”.


  17. Ai atins un subiect sensibil, multi oameni sunt luati de valul vietii..si nu isi aduc aminte de Dumnezeu si ruga de iertare si multumire pana in ultimul ceas. Pt ca nu pot duce nici greutatile vietii fiziologice…d-apoi pe cele ale sufletului.
    Multi din cei ce te citesc & comenteaza…vad ca sunt mult mai apropiati ca mine de religie, de carti sfinte, de biserica. Mult mai multi… sunt cei care citesc & nu comenteaza : pt ca nu pot spune nimic. Speram ca isi gasesc acele 10 min atat de necesare.

    Frumos articol.


  18. Draga Athos,ai asociat rugaciunea cu o bere..
    mi se pare f.deplasat…
    daca tot suntem la comentarii despre ceea ce ne lipseste multora,desi e ceva f.necesar(satana vrea sa ne impiedice de la rugaciune ,stiind ca aceasta e respiratia vietii spirituale) s o facem cu seriozitate,poti?
    Cred ca comentezi prea mult,trebuie mai ales sa simti,ce rost are sa ne pierdem iar in vorbe,vorbe…
    S a deschis un subiect fierbinte de care lumea de azi nu cunoaste nult,pentru ca e atrasa de lucruri facile,
    sa scriem despre ceea ce ne poate intari,nu pentru a arata cate stim noi…
    Apoi Athos….este numele unui loc special de rugaciune,mi a povestit fiul meu ortodox,acolo nu se diascuta..DESPRE…rugaciune ,ci stau IN RUGACIUNE,post …. asceza rar intalnita printre noi


  19. Ce bine ar fi daca am da lucruri care vin „dintr un duh fierbinte,care vine dintr o inima arsa”


  20. draga arakelia, multumesc pentru cuuuvintele de incurajare, si eu te incurajez sa iei acele 10 minute, nu trebuie sa fii doctor în teologie ca să te apropii de Dumnezeu.

    iti trebuie curaj, bun simţ şi dorinţă, cam atît.

    te sustin din toata inima.

    Irina, imi pare rau, nu pot de 7 ori, dar voi incerca macar cu 3 sa vad daca merge 🙂

    Gabrila, iti multumesc pentru cuvintele frumoase. Nu le merit.

    Acidutu, imi place, tocmai ma pregates cpentru prima mea zi cu 3 ori, acum ma pregatesc pentru un timp de izolare cind baietii se uita la meci, sa vedem cum merge.
    acum e usor ca nu ma intereseaza fotbalul, deci IMI ESTE POSIBIL 🙂

    Excelent, Nickname, cit rezisti fara rugaciune, asta este intrebarea cea adevarata, asta arata cine esti in relatie cu Dumnezeu


  21. Irina, imi pare rau, nu pot de 7 ori, dar voi incerca macar cu 3 sa vad daca merge 🙂

    by patratosu decembrie 12, 2007 at 10:15 pm

    ce sa-i faci, nu putem fi toti perfecti 😉


  22. Adevarat!
    Si eu am trait viata de caderi. Nu e deloc placut. Caderea (de cea in pacat vorbesc) face rau sanatatii fizice, sufletesti si spirituale. O spun din experienta.

    De aceea am inceput tratamentul recomandat de Cartea Cartilor, rugaciunea. Ajuta la sanatatea spirituala si trupeasca. Duce la permanenta cu Dumnezeu. De altfel posibilitatea comuniunii cu Dumnezeu asigura sanatatea sufleteasca. Asigura rezistenta impotriva ispitelor de orice fel.

    Rugaciunea este o stiinta. Ea se invata ca orice latura a adevarului lui Dumnezeu. Si ca sa inveti ceva, nu e usor. Trebuie doborate toate rezistentele firii pamantesti.

    Nicolae Moldoveanu


  23. domne, eu am pus si berea hai sa-i zicem fara alcol care o servesc si crestini care refuza bea alcol, spre ex dvs baptisti. Nu am pus si berea in discutie fara temei,in scurt; nimic ce bagam in gura pe cât este cu putinta macar in gând sa facem o scurta rugaciune de sfintire, multumire lui Dumnezeu, ptr ca niciodata in istoria umanitati alimentele nu au avut mai mare nevoie de sfintire ptr ca in cazul care vom bea otrava sa nu murim (mai ales spiritual).

    In privinta taceri, pai atunci nu mai intram sa comentez pe blog, citeam, taceam si basta. Deranjeaza o alta viziunea asupra rugaciuni, scuze nu stiam ca trebuie sa ma integrez curentului majoritar, pe care l-am refuzat si refuz de când ma stiu, exceptie dogma de baza pe care nu o pun niciodata in discutie si de care ma tin, respectiv ce stabileste scriptura si sfinti parinti ai biserici.

    Va pot pune in fata un experment prin care puteti identifica fiecare din dvs exact unde si când loveste duhurile rele timpul rugaciuni, cu exceptia telefonului sa vecinului care tocmai atunci se trezeste a îti bate la usa si cere trei bobi de fasui, mai exista un puternic vânt ce adesea rupe forta rugaciuni, pe acesta il urmaresc duhurile rele devia. Dar cred ca mai bine este sa las ca Sfântul Duh sa va descopere personal, ca eu tot degeaba ma ostenesc a scrie,pâna atunci fiecare se roaga cum poate si este bine ca mai exista oameni care se roaga fie si stângaci,mai rar sau formal la repezeala.


  24. „O, Dumnezeule, numai cei inradacinati in Tine, in etern, pot rezista sub presiunea vietii. Ei o pot invinge! Eu, de asemenea, o voi invinge. Deci, lasa ca intreaga mea fiinta sa fie inradacinata in Tine – gandurile mele inradacinate in gandurile Tale, emotiile mele inradacinate in iubirea Ta, vointa mea inradacinata in vointa Ta. ATUNCI VOI TRAI CU ADEVARAT!”

    Cum sa ajungi sa fii inradacinat in El daca nu prin rugaciune???

    P.S. nu-mi amintesc de unde am aceasta rugaciune, am gasit-o printre notitele mele din adolescenta 🙂


  25. Nu stiu daca credinta e o problema care se poate rezolva ca gimnastica. Ma intai faci exercitiile si apoi ajungi la iluminare. Desi isihastii propun si ei acest mod de comuniune cu Dumnezeu, prin repetitia permanenta a rugaciunii, cum ai pipai mereu degetele asigurandu-te ca le ai, pentru firile mai rebele sau „necredincioase” pare mai mult o amagire. Eu personal l-am cunoscut pe Dumnezeu in conditii dramatice, ca sa nu zic tragice. Dupa ce l-am citit pe Cioran, iesind dintr-o poveste de dragoste dostoievskiana, am vrut sa ma sinucid. Cineva sau ceva, bun si bland ca o mana magica, m-a tinut cateva ziel (10) intre viata si moarte, apoi m-a readus in realul de toata ziua vorbindu-mi. Spunandu-mi ca ma iubeste ca pe copilul lui si ma salveaza doar o data, si sa nu mai fac adsa ceva. Asa am devenit eu dintr-o atee agresiva o credincioasa ferventa si pasnica. Dumnezeu ne tine legati cu cordoane de lumina de Sine. Ne ajuta sa vedem daca vrem sa vedem. Rugaciunile noastre ajung la el numai daca vin din inima. In rest, bisericile sunt pline de oameni care vor sa creada.


  26. Athos spune:
    … nu orcui îi este dat ruga necâncetat si te asigur; este o mare povara, greu de dus, imposibil de dus, este catastrofal de dureros sa te aleaga Dumnezeu ptr misiunea rugacaciuni, sa predici si alte baliverne este cel mai simplul, dar a te ruga este imposibil, repet,subiliiez, imposibil. atentie;

    Sincer sa fiu ma surprinde textul asta. Daca-l citesti pe Brother Lawrence (Fratele Laurentiu – catolic), pt el nu pare o povara de loc….pur si simplu a invatat sa traiasca in prezenta lui Dumnezeu si rugaciunea pare ceva normal (ca respiratia?)…Oricum, sper sa ajungem si noi la asta…dar un bun inceput e o data pe zi…dupa care de 2, 3 etc…Nu incerca sa alergi un maraton, daca inainte nu ai fugit nici macar prin curtea casei :):)


  27. GAbriela, povestea ta este extraordinara, ai putea sa o detaliezi putin, te-ar deranja daca ai face-o publica,

    cred ca ar trebui sa deschidem o noua pagina de marturii, ce crededeti?

    dreptate are si fratele Niculita,dar drept este si ca nu putem invata ca orice alt exercitiu rugaciunea, rugaciunea se invata nu de unul singur, ci in ucenicie, numai cu o calauza bunapoti invata rugaciunea autentica

    nu asta invatam si de la parintii desertului, Irina….

    da, evedule, se incepe de la 10 minute, nu mai mult, nicicum, pentru a ajunge la 1 ora, eu nu pot acum mai mult de 15 minute…20 maxim…. mărturisesc, atit pot o data, atit ma tin muschii mei spirituali, daca voi ajunge de 3 ori pe zi ca Daniel, voi ajunge sa ii dau
    Domnului 1 ora pe zi numai in rugaciune…

    deocamdata atit pot si nu pot pune pe umerii altora poveri mai mari


  28. Suntem adesea niste invinsi spiritual pentru ca ne rugam prea putin si stam doar cateva clipe in prezenta lui Dumnezeu. Excelent comentariul si convingator modelul de rugaciune al profetului Daniel, prezentat de distinsul intelectual si profesor Marius Cruceru. Daca lipseste ceva astazi,este absenta uceniciei in rugaciune…Marile batalii spirituale se castiga pe genunchi!
    Lect. dr. Sorin Bulboaca


  29. Scriu o carte, „Romania personala” o sa-i zic, adica o am in minte si vreau sa o scriu; poate acum cand ne blogarim, va fi mai usor… Anul trecut am suferit un infarct violent si simt ca imi sufla cineva in ceafa… am trait mult, cu o intensitate paroxistica; anul trecut m-a salvat a doua oara, nu ma mai sinucisesem…
    Dumnezeu exista, va asigur. Trebuie sa ne amintim cum vorbeam cu el cand eram copii. Va amintiti cum vorbeam cu fiintele imaginare care umblau prin livada? Si Castaneda vorbeste despre prezenta Lui in viata noastra…
    Mai vorbim maine, Patratosule, esti un om foarte sensibil si bun… asa cred.


  30. Doamna Gabriela Savitsky,

    Am citit undeva versurile de mai jos si cred ca vi se potrivesc. Nu le-am scris eu, dar daca le-ati fi scris dvs., tot asa le-ati fi scris?

    „Deodată, sentimentul ca esti fermecat
    Ca esti unic, puternic, perfect si predestinat
    Cand nimic nu-ti ajunge si orice iti e de ajuns
    Cand fericirea umbla peste lumea ta
    Ca o floare imensa, grea si miraculoasa
    Si sufletul tau se simte cu tine acasa.”

    Cu dragoste, alt frate al tau, rezistand tentatiei de a scrie ‘tine’ cu T, de la Dumnezeu…


  31. EVED:nu trebuie sa ne rugam neincetat?
    Nu trebuie sa vorbim intr una cu Dumnezeu?
    Rugati va neincetat!vorbesti cu Domnul in orice clipa,in orice problema cat de mica,fara a face asta,nu mai poti.
    De ce ti se pare rugaciunea asa de grea?


  32. Pai uite domne oameni sinceri recunosc ca abia se pot ruga 10-20 minute/zi si, va asigur, asta este inca mult,foarte mult, iar valoarea acesteia se multiplica fantastic. A te ruga una ora, douo, este o utopie in vremurile noastre, trebuie sa fi calugar,iar daca esti in lume fie si pensionar nu îti permit duhurile rele nici cele 10-20 minute.

    Eu ma minunez când vad/aud crestini care inca nu au reusit constientiza valoarea plecari pe genunchi in NUmele Domnului Iisus Hristos, nu o poate face orcine, asa cum nu orcine poate sa declare Hristos este Domnul. Eu personal consider ca miscarile NP abia au reusit pleca genunchiul si spune în Numele Domnului Iisus Hristos, de rugat nu stiu a se ruga si nici duh de rugaciune nu au, formalism-fad, te poti ruga un minut care poate atinge valoarea unei zi/24 ore, cum la fel te poti ruga 5 ore care sa insumeze 1 secunda sau nici macar aceasta. Altfel nu ar fi atât de multe rugaciuni „neascultate” aparent neascultate ptr ca sunt multe care sunt cereri copilaresti ce nu pot fi indeplinite, nu sunt dupa planul lui Dumnezeu.

    Stiu, sa teoretizati sunteti profesori-doctori, dar in practica mai ales rugaciune sunteti extrem de slabi, nu stiti a va ruga, ptr ca rugaciunea este taina pe care Dumnezeu a inchiso diavolilor, avea aces influneta sau imita, predicatori agenti duhurilor rele sunt cu duiumul. Cu toate acestea si rugaciunile dvs sunt inaintea lui Dumnezeu o valoare, desigur exista si NP-isti care au atins o treapta superioara.
    Pe cât de usoara, aparent banala pare a fi rugaciunea (si este), pe atât de grea si imposibil a patrunde in ea si despica cerul, rational, cu mintea se pot ruga multi, este prima faza in care va aflati si dvs, limba poate spune multe,iar când se petrece intr-un grup (ferestrele deschise), influenta liderului sau grupului reuseste formaliza, astfel ca omul una gândeste si alta se roaga, aspect ce poate fi usor depistat. Mai este o forma rugaciune -hibrid pe fond emotional specifica miscarilor carismatice, care produc mult rau, formalimsul este rezultat al acestor exagerari.B.O.R, sfinti parinti au stiut ei bine de ce au scris rugaciuni, acele carti de rugaciuni pe care dvs NP-isti le respingeti brutal, sunt necesare primului pas, când Dumnezeu deschide robinetul,subiectul este capabil duce in spate „povara” rugaciuni cu precadere de mijlocire si lauda, subiectul stie ce trebuie ruga cu ratiunea, lasa liber si Sfântului Duh, astfel ma rog cu mintea si în duhul. Datorita neputintei atinge aceasta treapta dupa care tânjesc totii crestini, au aparut deviatile carismatice, care este o imitatie rusinoasa ptr ceei care au curajul sa o faca. Rugaciunea formala-fada este mai de mare valoare decât aceste aberati.

    De nimic nu fuge/sperie diavolul decât de rugaciunea autentica, nu ispiteste loveste rugaciunea fada-formala sau carismatica cum loveste in ceei care au patruns, primit acest Har, am putea spune povara, impotriva celor care stiu ,au invatat/patruns adânc taina rugaciuni, acestia daca fac o mirungere subiectul se vindeca sufleteste, asa ceva biserica nu mai are in componenta ei, imitati pe toate drumurile,neputinte si mai si cu toate mirungerile ce se mai fac pe acii pe colo.

    O doamna spunea mai sus ca a vazut cum Domnul i-ar fi spus ca doar o singura data in viata o salveaza, am ramas putin contrariat, speriat de aceasta teza fara explicati concrete, ptr ca este foarte , foarte grav sa provaduiesti asa ceva fara si explicatie clara. Ulterior a revenit si spus ca a mai fost salvata si a douoa oara, m-am linistit ptr ca chiar ma speriasem si intrebasem pe Domnul cum de este posibil sa permita o asemena aberatie. Este adevarat; salvarea este o singura data, dar odata savârsita din mâna Domnului nimeni nu mai poate smulge, o singura posibilitate exista ca Domnul sa lepede pe cineva, cazurile sunt foarte rare, cel putin pâna in zilele noastre au fost mai rare, de acum incolo vor lua amploare, liberul arbitru pe care il avem fiecare multora va juca feste atât de mari incât singuri se vor smulge din Mâna Domnului. Dar cel lepadat nu mai pronunta Numele Domnului ci huleste, el va sluji fatis divolului. Asa ca trebuie mai mare atentie când se fac aprecieri asupra unor subiecti ce aparent par a fi „necredinciosi” datorita unor neputinte, vici ce contrasteaza cu principiile noastre, respectiv acuza NP-istilor fata de ortodocsi, sigur dânsi vorbesc ce nu stiu si nu pot intelge ptr ca nu le este dat, in asemena situatie sa afirmi ca Domnul salveaza o singura data în viata este pericol -mortal, inseamna a exclude valoarea Jertfei, sigur, ptr ceei care se smulg singuri din ^mana Domnului ei nu mai pot ptr ca rastigensc a douoa oara pe Domnul, dar intreb eu; când se produce si cum, am ferma convngere ca va veti limita la viciu fumatului, si la faptul ca nu face parte din gruparea dvs NP, nu respecta normele dvs. De fapt; cu pocainta asta la dvs sunt contradicti foarte mari , se forteaza niste texte care au un cu totul alt sens ptr a limita la morala umanista. Exista mai multi atei ce nu fumeza, nu bea dar si mai multi crestini chiar mântuiti care fumeaza si mai bea un paharel, desigur, in cazul care nu ucide spiritul, ca trupul da va suporta consecintele. In cazul acestora sa limitezi salvarea o singura data este aberatia-aberatiilor.


  33. Rugaciunea poate deveni o grea povara si corvoada pe crestin daca se impun reguli(o data,3x etc).Devine o placere daca descoperi frumusetea dialogului cu Tatal ,cu Fiul pin Duhul Sfant. Atunci incepi ziua cu Sfanta Treime ,o petreci in duh de rugaciune si o inchei in lauda si multumire. Ora et Labora (roaga-te si munceste ) e cheia binecuvatarilor ceresti si pamantesti.Rugaciunea mainilor e munca si munca sufletului e rugaciunea. Crestinii harnici stiu sa le foloseasca impreuna deaceea propasirea lor e vazuta de toti. Domnul Dumnezeu sa ne ajute !


  34. Razvan Cristian,

    multumesc ca mi le-ai reamintit… Sunt din a doua mea carte, se numeste „Cartea de dragoste”, aparuta in 2004, mi-ar face placere sa ti-o daruiesc, daca iti place poezia, – varstele biologice nu s-au brodit deloc cu cele afective, la mine. Iti multumesc.
    Lasa-mi o adresa pe blogul meu, nu o s-o public si iti fac un cadou de Craciun…


  35. Athos,

    ziceam ca mi-a spus ca ma salveaza doar „o data de la sinucidere” – sinuciderea e un pacat capital si, probabil, Dumnezeu nu te poate scoate din ghearele Diavolului decat o singura data. In rest, m-a salvat de un miliard de ori de la toate tampeniile pe care le-am facut. In fiecare zi ma salveaza de la rautati mici sau mari, de la tentatia trufiei, de la multe…


  36. Domnu Athos ai inceput sa fii depasit de acest subiect !
    In primul rand gramatical si a proportiei dezacordurilor , fac eforturi sa deslusesc ceea ce doresti sa prezinti ! Spui ce crezi sau crezi ce spui ?..
    Semeni mult cu unul care intra pe acest blog si posta numai aberatii …si care mie personal nu-mi lipseste! Apoi te rog scrie mai concis si termina ideile ! Ori e usoara rugaciunea , ori banala …ori e grea ? Te-ai linistit ca te speriasesi ? Oare ai descoperit tu ” rugaciunea ” ? Daca da , inseamna ca tu ai creeat adevarul si viata ,tu stii care e planul lui Dumnezeu cu privire la mine , tu stii cine este sincer, tu stii cine v-a primi raspuns , tu cunosti inima , gandul , simtirea omului si scopurile lui …si se prea poate sa te fii nascut inaintea NP-ilor daca ai vazut cand acestia si-au plecat genunchiul inaintea lui Hristos , si nu as vrea sa ne explici de ce au facut-o ( reiese clar din textul tau ).
    Am fost si eu ortodox si familia mea si tot neamul nostru , dar n-am vazut s-au simtit vreun robinet deschis la scrierea cartilor de rugaciuni ale sfintilor parinti ( si sunt si instalator cu diploma si atestat ).
    Nu trebuie sa fii calugar sau pensionar si sa te rogi …bag seama gigabaitic ( sau in masurile tale personale care sa te satisfaca , timp si spatiu ), cum vrei tu sa scoti in evidenta , exista si persoane care au fost condamnate la moarte in diferite situatii , au mai avut la dispozitie 2 sau 3 minute , in care s-au rugat si cerul a primit rugaciunea lor. Augustin spunea : ultimele 5 minute de trait din viata iti sunt lasate de diavol …poate si pentru tine , a experimenta cu adevarat ce inseamna subiectul de mai sus .


  37. Ilie era un om supus acelorasi slabiciuni ca si noi…


  38. Athos, mai cinteste biblia ca spui numai aberatii!!!
    Ce zici de Marcu 7,29? Oare nu acelasi lucru il cere si Dumnezeu? SMERENIA?


  39. Elisa – eu nu am spus ca rugaciunea mi se pare asa de grea, si sunt de acord cu tine ca e bine sa ne rugam neincetat. Tocmai asta incercam sa-i explic Domnului Athos (prin exemplul lui Brother Lawrence) ca rugaciunea nu este (trebuie sa fie) o povara. Pt Brother Lawrence cu siguranta ca nu a fost. Cu toate aceastea, ca orice alta deprindere…nu ajungi dintr-o data expert (adica – a te ruga neincetat, care cred eu ca e mai mult o atitudine decat o rugaciune/rostire de cuvinte continua), si e nevoie sa incepi de la inceput…ca un ucenic care nu ajunge expert peste noapte.


  40. evedyahu,
    Nu stiu,acum am aflat ca trebuie sa fii ucenic,ca sa te invete cineva rugaciunea,
    In cei 13 ani de legatura cu Dumnezeu ,nu m am gandit la asta niciodata,
    De altfel cred ca nici nu am citit despre asta in Biblie,
    M am rugat din inima,asa cum este ea cunoscuta de Domnul,uneori mai rea,alteori mai buna,
    Uneori mai cu foc,alteori …fara foc,
    Dar in permanenta ma gandesc la Dumnezeru si ii spun,tot ce fac,ce gresesc,cer,Il laud,ma vaiet,ma bucur,Il slavesc,ma plang,imi cer iertare, mi e rusine..ma rog pentru altii,pentru cate o siuatie,etc.Si asa toata ziulica si noaptea ,El stie ,ca tot ii spun cate ceva.
    E drept ca e f.important sa mi spuna si El mie,nu numai sa monologhez,dar cand nu mi vorbeste ,stiu ca ma aude,dar ..ori L am intristat,ori nu trebuie sa mi spuna nimic.
    Mai importanta decat toate e rugaciunea cu lacrimi,cand te rogi pentru altii si pentru schimbarea ta ca om.
    Ma rog ca Domnul sa mi dea un duh de rugaciune si de post.
    Fiul meu,cel ortodox,respecta cu strictete,rugaciunea de la ora 24,cea de dimineata,toate posturile lui Daniel,ii admir pe cei care se infraneaza pt.Domnul si stiu ca Domnul ii va asculta ,dandu le viata vesnica,lucrand la inima lor,aici pe pamant.


  41. Este bine si nu sa ai un invatator , preferabil este sa nu ai ptr ca rugaciunea ramâne intima,inchide usa si te roaga in ascuns,chiar azi am cercetat subiectul mai adâncit ptr ca ma luase doi „pocaiti” (asa se lauda ei pe aici) la goana, nu le raspund ptr ca nu ma cobor la mintea si mai ales „pocainta” dânsilor.

    Rugaciunea niciodata nu este identica,mirodeniile sunt aceleasi ca si la o ciorba de stevie, care ca sa fie buna de halit trebuie sa fie proaspata in primul rând, gustul deasemeni uneori difera, rar sa fie identic 100%. Nu fac trimitere gratuit la ciorba, este un tâlc aici, ptr ca asa sunt eu, prefer sa vb inteleptilor, cu prosti si cânini de afara nu pierd vremea, nu dau cele sfinte la porci. In alta ordine de idei, fiecare bucatar(easa) prepara in felul sau, unul mai alege mai prost reteta, altul mai bine si altul la plesneala depinde dupa regiune, sudici baga bors, ardeleni zahar, asta este valabil si in cazul relatiei cu Dumnezeu ptr ca rugaciunea veritabila/naturala este rezultatul relatiei cu Dumnezeu. Expert academic in rugaciune nu exista, nici nu poate exista asa ceva


  42. Athos …ai uitat de patrunjelelul din supa ( nici nu drege nici n-ajuta )!!
    Asta este la fel in toate regiunile …
    Esti si bucatar ? Preferi tocana sau ghiveciul in fiecare postare …Cred ca ai probleme cu pocaitii astia …cum adica te-ai adancit ! Stateai pe mal sa prinzi ceva pentru ciorba de peste ?Aici ai dreptate cu expertul academic , dar expert in ale degustarii exista !


  43. Irina, cu totul de acord cu ce spune Serafim Rose despre distracţie…

    Acidutu, dacă Dumnezeu însuşi, Isus Cristos a trebuit să se roage lui Dumnezeu, cu atît mai mult omul trebuie să se închine lui Dumnezeu.

    Cu adevărat Elisa, nu numai să ne rugăm, ci cu o inimă fierbinte, nu numai minutele şi orele contează, ci calitatea acesteui timp.

    draga Eved, povara aceasta ca si plăcerea rugăcinii se învaţă, se învaţă prin ucenicie, nu cunosc creştini care să ştie să se roage şi să fi învăţat singuri acest lucru.
    Nu se poate prin internet, nu se poate prin cărţi.

    corec, nu alerga o noapte în rugăciune, dacă nu ştii să te rogi 10 minute.

    faci febră „sufletească”

    Draga Gabriela, vreau şi eu cărţile tale, cum pot face rost de ele?
    Draga Gabriela, şi eu ştiu ce înseamnă să îţi sufle cineva în ceafă, anul acesta în mai am trecut la două ore de moarte.

    Ştiu ce înseamnă FIA, fibrilaţia atrială paroxistică pentru 20 de ore şi gîndul că oricînd poţi să treci dincolo de această realitate.

    Mulţumesc pentru cuvintele bune.

    Rugăciunea este o stare, este o „poziţie a minţii”, a atitudine.

    Draga Athos, deşi nu sîntem de acord, îţi mulţumesc că totuşi scrii, apreciez că dai timp şi energie pentru dialog, chiar dacă jigneşti. Cît vorbim tot mai este o speranţă.

    Draga Wes, da cred că rugăciunea impusă de 3, 5, sau 7 ori pe zi, uite că ies numai numere fără soţ, de ce nu de 4 sau de 6 ori? Cred că ruga impusă devine legalism şi o povară.
    dar cînd iubeşti pe cineva, soţia, nu trebuie să mă oblige nimeni să îi dau telefon, îi dau cîteva telefonae pe zi pentru că O IUBESC!!!!


  44. si eu vreau, si eu vreau, Gabriela,

    cita dreptate ai cind spui ca Dumnezeu ne-a salvat de la timpenii si mai mari decit sinuciderea,
    pe mine m-a salvat de la erezie, care este la fel de mare ca sinuciderea.

    Asa era sa ii spun si eu lui Athos, sa mai citeasca un pic biblia si sa se informeze mai bine despre neoprotesnanti…

    daca ete cineva sa ii apere pe NP, acela nu sint eu… eu imi apăr „şi credinţa şi nevoile şi neamul” 🙂

    Elisa, da, trebuie ucenicie in rugaciune, nuami dupa ce ai trecut printr-o şcoală a rugăciunii, nuami după aceea înţelegi cît d egreşit te-ai rugat înainte.

    noi spunem foarte senini: adresesază-te simplu, aşa cum îţi vine lui Dumnezeu… să fim serioşi!

    Dumnezeu e Dumnezeu, cel care ne cunoaşte şi pe dinafară şi pe dinăuntru… şi nu putem să ne adresăm „cum ne vine” Creatorului cerului şi pămîntului, dar putem avea cea mai mare intimitate cu cel care a găsit să ne facă Theofori şi să ne mîntuie.



Lasă un răspuns

