h1

Elegie pentru tata…

Decembrie 17, 2007

Astăzi, 17 decembrie, ora 17.30 se împlinesc 32 de ani de cînd tata a fost ucis de Securitate.

N-am multe de spus. Ce am avut de spus am spus.

Acum, cînd din dosarul lui Dănuţ ies lucrurile aşa cum au fost, n-am altceva în minte decît o elegie.

Doar Elegia de Faure. Numai la asta m-am gîndit.

Daniel Brânzei pune întrebarea Ce să facem acum cu cei care au fost informatori şi agenţi?

Chiar azi cînd se împlinesc 32 de ani de la uciderea tatălui meu de către securitate, am semnat scrisoarea pe care o propune Daniel Mitrofan, după modelul lui Daniel cel din Scripturi, din cap. 9.

Dacă ei tac, să vorbim noi. Dacă ei nu vor să îşi ceară iertare, dacă nu mai pot, să ne cerem noi iertare în locul lor.

26 comentarii

  1. Vreau să mă alătur elegiei tale azi, să fiu solidară în suferinţă. Nu spun nici eu multe; poate cuvintele multe sunt inutile în momente ca acestea… Doar să spun că sunt aproape, că aduc şi eu o parte din ce am. Am ales o piesă tristă, sper să nu întristeze prea mult…

    Să fii binecuvântat şi mângâiat.


  2. PS: am uitat să specific: are o introducere de cam 1 minut.


  3. da, Stiam piesa in aceasta interpretare,
    este cu adevarat o mîngîiere…

    Dumnezeu cu mila…


  4. Plângerile lui Ieremia 3:20 Cînd îsi aduce aminte sufletul meu de ele, este mîhnit în mine.
    21 Iata ce mai gîndesc în inima mea, si iata ce ma face sa mai trag nadejde:
    22 Bunatatile Domnului nu s’au sfîrsit, îndurarile Lui nu sînt la capat,
    23 ci se înoiesc în fiecare dimineata. Si credinciosia Ta este atît de mare!
    24 „Domnul este partea mea de mostenire,” zice sufletul meu; de aceea nadajduiesc în El.
    25 Domnul este bun cu cine nadajduieste în El, cu sufletul care-l cauta.
    26 Bine este sa astepti în tacere ajutorul Domnului.
    27 Este bine pentru om sa poarte un jug în tinereta lui.
    28 Sa stea singur si sa taca, pentruca Domnul i l-a pus pe grumaz;
    29 sa-si umple gura cu tarîna, si sa nu-si pearda nadejdea;
    30 sa dea obrazul celui ce-l loveste, si sa se sature de ocari.
    31 Caci Domnul nu leapada pentru totdeauna.
    32 Ci, cînd mîhneste pe cineva, Se îndura iaras de el, dupa îndurarea Lui cea mare:
    33 caci El nu necajeste cu placere, nici nu mîhneste bucuros pe copiii oamenilor.
    Cu drag,
    Daniel


  5. Stimate Patratosule, tristetea sau durerea care poate te incearca nu poate fi mai mare decat nadejdea revederii. Pentru care ma rog si doresc ca Dumnezeu sa ti-o daruiasca din plin.


  6. Da-mi voie si mie sa-ti dedic acest link:

    Mie imi place f. mult requiemul lui Mozart.


  7. Draga Cristi B. ai nimerit-o foarte bine, este bucata mea preferată din Mozzy, introitus-ul Requiem-ului…

    Multumesc.

    Multumesc, Daniel, pentru citatul din Sfintele Scripturi.


  8. Tristetei comemorarii tale vrea sa ma alatur si eu, Marius, si sa ma rog Parintelui mangaierilor sa te copleseasca cu mangaierile Lui.
    Mozart nu se numara printre favoritii mei, insa Requiem-ul imi place si se pare ca nu-i apartine in totalitate lui.
    Agnus Dei este partea pe care as vrea sa ti-o dedic.

    Dumnezeu sa te aiba in paza Lui.


  9. Draga Cubuletz, multumesc pentru link, pentru cuvintele frumoase.

    cred că este prima dată cînd îl bocesc în public pe tata.

    cred că acum sînt liber să fac asta, după mărturisirea publică, eliberat…

    da, Cristi, aşa am simţit întotdeauna, că este … acolo , că ne vom reîntîlni.

    un prieten bun mi-a spus odată, după o predică, că în acele momente l-a simţit cumva foarte aproape pe tatăl meu care parcă i-a şoptit că este mîndru de mine…
    eu nu sînt cu chestii din astea „abracadabrice” 🙂 , dar el vorbea foarte convins că a auzit o voce lăuntrică din partea tatălui meu.

    nici el nu este genul mistic-mediu, dar părea foarte convingător… 🙂


  10. Iti marturisesc că am fost impresionat atunci când ai scris despre tatăl tău în Crestinul azi. Nu e deloc simplu si usor să faci ceva în numele părintelui tău. Cred însă că ai făcut unul din lucrurile întelepte pe care un fiu le mai poate face în numele acelora plecati. Domnul să-ti de bucuria ca oricând iti vei aminti de istoria tatălui tău să reverbereze în tine mostenirea bună pe care ti-a lăsat-o!


  11. Mi-am adus aminte de o pozie a lui Dorz…
    NU-I LA FEL PENTRU TOTI INCERCAREA
    NICI NU-I VREMEA LA TOTI ÎNTR-UN FEL
    ÎNSĂ TOTI ÎN VREUN FEL AU CHEMAREA
    LA UN PRET DE DURERI PENTRU EL!


  12. Trebuie sa stiti ca dincolo de slabiciunile lui, Radu Cruceru a fost un om extraordinar, caruia si altii, nu numai Marius, ii duc lipsa si astazi.
    Numai cei care au trecut pe acolo si nu au cedat, pot judeca. Dar aceia, ca nenea Richard, n-au facut-o niciodata. N-am s-o fac nici eu.
    Mai degraba vreau sa aduc un cuvint de cinstire celui care m-a botezat si cu care am impartasit atitea in slujirea mea cu tinerii in Biserica baptista de pe Sararie.
    Dumnezeu sa aiba mila de noi toti.
    DanutM


  13. pt Marius:
    Nu stiu de ce Dumnezeu ingaduie sa tinem minte detalii. Tatal dvs. a predicat o singura data in biserica noastra si nu l-am uitat (inainte de ’73 -eram in cladirea veche). Nu stiu subiectul pt ca pe vremea acea nu ma intereasa Cuvintul. L-am retinut probabil pt ca avea acelasi prenume ca si numele meu de familie si facuse practica in tinerete in comuna tatalui meu (Taut). Parea inalt (pt mine) si parca avea un ten dechis (daca nu ma inseala memoria)….Nesemnificative amintiri…
    Cu toate ca este greu pt un copil sa-si piarda un parinte (mai ales in atari conditii) sa nu uitam ca sacrificiul dinsului a „lucrat o greutate vesnica de slava!!!” Si el face parte dintre martirii nostri.. iar acest lucru ne copleseste pt ca va trebui sa-i calcam pe urme:”ei nu si-au iubit viata chiar pina la moarte”..


  14. Dragilor, vă mulţumesc pentru bocetul comun.
    Azi dimineaţă m-a sunat colegul meu de slujire, pastor Florin Opriş pentru a mă anunţa că mama lui a ajuns în sînul Domnului.

    Durerea lui este mai mare acum la 10 ore de la pierderea mamei, mai mare decît a mea după 32 de ani.

    Mă rog ca Dumnezeu să îi mîngîie pe Florin, Delia şi Narcisa,dar mai ales pe fratele Opriş.

    Draga Doru Radu, da, şi eu ţin minte foarte multe detalii…

    Ce să spun, acum după 32 de ani, poate sună dur ceea ce spun, dar mă bucur că a murit tata, mă bucur că şi-a recăpătat o parte din demnitate prin moarte, abia dupa 25 de ani am înţeles de ce a trebuit să se întîmple.

    Draga Danut, probabil rîndurile tale sînt cele mai încărcate de emoţie din tot ce s-a scris pînă acum aici. Prietenii ştiu de ce. Noi doi ştim cel mai bine.

    Îţi mulţumesc pentru acest gest, mai ales acum la dezgroparea dosarelor.

    Gamaliel, înţeleptule, da, şi eu cred că acela a fost unul dintre cele mai înţelepte lucruri din viaţa mea.

    M-a sunat unul dintre presbiterii bisericii din Scînteia, o biserică la a cărei înfîinţare a contribut şi tatăl meu şi mi-a spus „nici acum nu sîntem de acord cu ce ai scris, pentru noi va rămîne un martir şi un erou, dar respectăm faptul că ai scris… ”

    Poate că a fost unul dintre acele puţine lucruri bune pe care le facem în viaţă. O lună de zile nu mi-a dat pace şi somn acea mărturisire.

    Dumnezeu să se îndure de toţi informatorii, ofiţerii, colaboratorii, de toţi cei care au ceva de mărturisit şi încă o mai pot face…


  15. Sa intelg ca dvs sunteti dl Cruceru, Domnule am citit istoria tatalui dvs, nu stiam ca aveti in spatele dvs rugaciuni stropite cu sânge de martir pentru Hristos.

    În istoria biserici primul vânzator a fost Iscarioteanu si de atunci pâna azi biserica nu a dus lipsa de Jude si nici nu va duce, dar vai de cel prin care vine vânzarea, ma tem ca totii acestia nu mai au aces la mântuire, vânzarea este ultimul act dintr-un sir de neleguiri comise, iar in cazul multora este vorba si de incalcarea/stergerea legamântului cu Hristos, totul depinde de legamintele facute dupa cel cu Hristos, asa cum stim Hristos nu poate fi rastignit a douo oara. Astfel de cazuri sunt rare, sunt mai dese la vârf, un om care a rupt legamântul cu Hristos se simte de la o posta,mai ales când deschide gura indiferent cât de bun predicator ar fi el.

    Ce sa va spun dle Cruceru, doar atât;

    Mare grija d-le, ca la d-ta lucrurile sunt foarte delicate si pamântesc si ceresc, pe de o parte ai usa larg deschisa a deveni un stâlp de baza al biserici, dar pe de alta cel putin dupa câte am bagat eu de seama din postarile d-ta pe acest blog, diavolul va joaca o carte perversa. Dar acum este prea devreme sa discutam, intelg ca aveti 30 de ani, tare as vrea (daca voi mai trai) sa va întâlnesc peste 10-15 ani, pâna atunci asa cum spune si înteleptul ” bucura-te de tineretea ta” iar in alta parte zice sa nu fortam vremea fiecarei lucrari, pai; nadajduiesc sa lasati Sfântul Duh a desavârsi marea universitate a Sa, dar nu fortati timpul, gafa pe care totii tineri de azi (stimulati) o comit, veti culege roadele jertfei tatalui dvs ce pot deveni adevarata binecuvântare pentru Biserica lui Hristos. Daca nu ma insel d-ta te-ai specilizat in patristica, asa am intels pe acest blog, nu este întâmplatoare alegerea, acum înteleg mai bine ca d-ta cu spatele asigurat ai o usa larg deschisa deveni un stâlp al biserici, totul depinde nu doar de Dumnezeu ci si de d-ta. Poate ca Pr DeLaVad ti-a profetit precis.
    Sa dea Bunul Dumnezeu sa se mai ridice si stâlpi in biserica, ca altfel tare rau va fi!
    Dumnezeu sa va binecuvânteze si tina sub aripa sa ocrotitoare ca cel rau sa nu aibe nici-un câstig!

    athos (cel rau de tastaura)
    ce îsi trase si el o bloguiala fara concurenta si reclama

    http://sfat12calugaresc.wordpress.com/


  16. Marius azi am hotarat sa ma uit un pic pe blogul lui Daniel Mitrofan, asa am aflat de cei 32 de ani de la moartea lui „Unchiu`”. Asa a ramas el pentru mine „Unchiul”.
    Nu am sa spun multe despre el, doar o „povestire adevarata”, o confesare a unui om al lui Dumnezeu.
    L-am intalnit in urma cu cateva luni si am depanat amintiri. Nu ne mai vazusem de ceva vreme , dar aveam multe in comun. El baiat de pastor, el venit de la tara la oras in anii in care Unchiu`Radu era pastor la Iasi.
    Mi-a spus asa, incerc sa fiu cat mai fidel in redare,” Abia venisem de la mine din satul meu in Iasi. Eram gata sa gust din fructul oprit. In aceasta perioada am mers intr-o joi seara la Biserica pe Sarariei. Acolo l-am auzit pe Unchiul tau predicand. Dumnezeu il unsese cu har in predicare cum rara am maia vazut in acel timp si din clipa aceea abia asteptam sa vina urmatoarea zi de biserica ca sa-l aud. Mergeam acolo din cauza lui. Dumnezeu l-a folosit in viata mea atunci. Nu-mi pasa ce spun oamenii despre el, eu l-am cunoscut in ultimii anii de viata si el s-a pocait.Daca azi sunt ceea ce sunt este si din cauza ca Dumnezeu l-a folosit in viata mea atunci pe Radu Cruceru”.
    Iti pot spune in particular cine este acest om.
    Apoi eu mi-l aduc aminte in ultimul an cand a venit in Oltenia. Avea un har deosebit in predicare si cantarea. Canta despre cer, As privi din zori in zori a fost ultima cantare cantata la Potcoava.
    Cred ca nu intamplator ultima lui predica a fost „Strajerule mai este mult din noapte?
    Noaptea a trecut, ziua a venit, ajunge zilei necazul ei.
    Voi incheia spunandu-ti ceea ce am visat in urma cu 32 de ani in noaptea in care Unchiu` Radu a fost ucis.
    Nu pun mare accesnt pe vise si nu sunt eu un mistic, dar…
    Am visat ca tatal tau era incadrat de doi ingeri stralucitori, fiecare il tinea de cate o mana si mergeau alaturi de el intr-o pasire solemna. Pe fata tatalui tau erau niste rani mari, negre , pline de sange. Mai tarziu la inmormantare am vazut pe fata lui acele rani.


  17. Cutremuratore imagine a-ti redat d-le Viorel Cruceru, dar si plina de nadejde vesnica.

    Am o alta nedumerire, bag de seama ca generatia ce urmeaza lua locul fostilor clerici (indiferent de confesiune), compromisi, prezenta generatie nu este absolut deloc promitatoare ci dimpotriva pare sa dea serioase semne ca vor juca un rol si mai distructiv, cred ca nu este întâmplator.

    Daca stau bine sa ma gândesc un amarât de enorias care a mai calcat in stracini a fost exclus conform dogemei dvs foarte rigide.

    Ma intreb câte suflete s-au pierdut, ce au devenit reticiente fata de orce religie, am vb deja de cazuri cu final destul de dramatic dupa experienta prindiferite miscari NP, cele mai dramtice provin din miscarea jehovista,urmata de penticostali, de la baptisti mai putin. In asemena conditii vânzatorii sa mai se suie cu nerusinare la amvoane cred ca îsi pun si mai multe tone de carbuni aprinsi in cap.

    Cred ca noua generatie de baptisti ce vor prelua conducerea cultului ar trebui sa regândeasca fundamental întreg conceptul. In fine, nu doresc strica comemorarea unui martir a lui Hristos,dimpotriva îi aduc si eu un respectos omagiu


  18. Agnus Dei, asta este soluţia, Cubuletz, asta-i soluţia tristeţilor noastre.
    Mielul lui Dumnezeu. Excelentă alegere!

    Draga Athos-sfat călugăresc, mulţumesc pentru recomandarea ta, nu strică niciodată să fii atent mai ales la ispitele „care vin din partea dreaptă”, cum spun părinţii, mai ales la cele ce par bune,dar sînt rele.


  19. Draga Viorel, „vărul meu preferat”, am citit cu lacrimi în ochi istorisirea ta, deşi o mai auzisem tot din gura ta.

    E un bun cuvînt de întărire pentru curaj pe calea credinţei şi ne reaminteşte de harul nemăsurat al Domnului nostru Isus Cristos.


  20. Pt. Marius:
    Te pomenesc mereu in rugaciunile mele. Fereste-te de mirosul de tamaie falsa. Domnul sa fie cu tine, cu familia si cu biserica. Cred ca din neatentie am lasat aici un mesaj pt. Florin O.


  21. Multumesc de avertizare, da ştiu cum este cu tămîia falsă, greu de deosebit de cea adevărată.
    comentariul a ajuns acolo unde trebuie.

    Dumnezeu să ne dea putere să îi slujim Lui şi în astfel de vremuri înşelătoare şi grele.


  22. Suntem si noi alaturi de tine si de ai tai la acest popas de aducere aminte . Privind spre cer avem nadejdea revederii cu cei dragi care sau mutat inaintea noastra acolo in tara de sus.

    http://download.xdrive.com/s/040480748908WwVUhc8VYs1N5rZm?partner=plus


  23. multumesc, Elev, pentru aceata melodie


  24. Am reascultat azi o piesă foarte dragă mie, (Yann Tiersen – Comptine d’un autre ete) şi am vrut să o aduc aici şi s-o leg de acest moment. M-am gândit că s-ar putea să-ţi placă


  25. Multumesc, CAmix.


  26. […] la ora 17.30 se împlinesc 37 de ani de cînd tată meu a fost ucis de Securitate. Acestea sînt cauzele. Pardon, […]



Lasă un răspuns

