h1

Cultură on line sau hard copy?

Decembrie 19, 2007

Ce citim? Cărţi între coperţi de carton sau cărţi între coperţi de plastic? Cd-uri sau pagini? ?Pagini pe care le răsfoim între degete sau pagini pe care le scroll-down?

Bookblog are un studiu interesant. Iată-l.

Interesant, nu-i aşa?

Care-i întrebarea: încotro se îndreaptă cunoaşterea? Felul în care înţelegem astăzi ideea de „cultură generală” va fi afectat de accesul la informaţie?

Cum va arăta lumea cu toată biblioteca de la Oxford pusă on line pe google scholar, spre exemplu?

Va citi mai multă lume?

Mai are rost să publicăm hard copy?

Mai are rost să publicăm ziare culturale?

Cartea între coperţi de carton va deveni o delicatesă pentru nostalgici?

24 comentarii

  1. Cred ca se va ajunge la mumificarea cartii, va deveni asemeni moastelor: „am un prieten, ba, are ala la carti! il vizitam sa le atingem?” 😀 – asta-i cazul fericit.
    Cred ca cei care sunt crescuti acum, in era computerelor si internetului, vor renunta (din varii motive, in special financiare!) la cartile tiparite.

    Dar nu inseamna ca accesul liber se va traduce intr-o crestere spectaculoasa a culturii/cunoasterii tinerilor, din contra, ce e la liber, isi pierde rapid farmecul,nu?).

    dar vor trece vreo 50 de ani! sau chiar 70-80, vorba lui Moise! 😉


  2. da, nostalgicii vor păstra cărţile, vor face săli de lectură, muzee, se va face contrabandă cu cărţi…

    vom citi cu plăcere şi mersul trenurilor din 1988 şi cartea de telefon din anii 40, a apropos, cred că acum trebuie să fie interesantă.


  3. Marius, fireste ca e interesanta! Prin 1936 exista un laxativ numit Coprol. Un ziar de pe vremea aia ii facea reclama cam asa:
    „Dormi si viseaza, Coprol lucreaza!”


  4. Am vizitat un frate ce are o biblioteca vasta ,toti peretii dintr-o sufragerie si din biroul lui erau plini de carti. La intrare m-a izbit in nari un mirooos !!!. Prefer computerul ! Nu am nevoie sa-mi pun ochelarii !!!


  5. eşti sigur, WEs, că mirosul venea de la cărţi?

    şi nu-i aşa, Razvan, lucrează prin somn 🙂


  6. Se vor citi carti pe hartie – sunt obiecte cu valoare asa cum banii reprezinta valoarea muncii. Daca s-ar renunta la carti,similar se poate ajunge si la disparitia bancnotelor. Oricum exista carduri.


  7. tema pe care o propui tu are recurenta uneia de istorie a civilizatiei. desi subiectul in sine are miza sa, mi-as permite sa vad aceasta discutie intr-un termen mai larg. si anume: orice fapt nou, va fi privit intai cu retinere.
    arunc si eu o leapsa: faptul ca e vorba de carti, face speciala aceasta schimbare in planul civilizatiei?


  8. Voi prefera intotdeauna sa citesc o carte hard-copy, e cu totul alta senzatie, la fel si in cazul ziarelor. Am incercat de vreo cateva ori sa citesc o carte sau alta pe calculator… mi s-a parut extrem de obositor (in schimb asta vara, la mare, am citit cronicile bampirilor pe telefon :P)


  9. Prefer cartile. Si, cum spunea sotul meu, daca ar fi sa pierd bunuri pamantesti, dupa carti mi-ar parea cel mai rau.


  10. Nu se compară cărţile cu bibliotecile online! La cele din urmă putem apela pentru a ne îmbogăţi colecţiile, în niciun caz pentru a exclude ceva existent deja.
    Iar acestea se pot scoate la imprimantă (dacă avem răbdare şi ne ţine).

    Lăsînd la o parte asta, mie îmi place să miros hîrtia, să subliniez cu creionul, să revin acolo ori de câte ori vreau să citesc iar ceva ce mi-a plăcut mult.


  11. Buna tematica pusa pe tapet, necesara generatiei SS(Z),

    Chestiunea este foarte,foarte simpla, o carte te obliga a si gândi intimp ce citesti, antrenarea muschilor minti, nu doar a …, o imagine via calculatorului are in saptele sau niste unde electromagentice care ca si cazul celularului au o forta considerabial modifica comportamentu, de unde rezulta si deviatiile inclusiv crestine, alte comentari sunt de prisos, dupa omul nou avem omul SS/Z/, ceea mai ciudata creatura care mai bine nu se nastea, de ce? Sunteti crestini trebuie sa descoperiti si singuri.


  12. Athos, flacau batran, zici tu:

    „Buna tematica pusa pe tapet, necesara generatiei SS(Z)… Chestiunea este foarte,foarte simpla, o carte te obliga a si gândi intimp ce citesti, antrenarea muschilor minti…”

    Pana vine Marius, zi si tu la neuronii aia ai tai: ‘Alelei, puii mei, pe el’- adica pe mine- si zi-mi si mie ce e aia SS(Z)? Daca poti zi de maximum 10 centimetri, ca mai mult nu rezist. 🙂


  13. Ce dulce odihnă, Alex, să iei o carte în mîini şi să te cufunzi în fotoliu, cu lampa la ureche, cu muzică în surdină şi cu picioarele căţărate… şi să citeşti în voie…

    Ah, de cînd nu am mai făcutchestia asta.
    informaţiil cu care lucrez sînt în mediu electronic şi ceea ce citesc este „de obligatelea”… de multa vreme nu mai citesc acele lucruri care îmi plac.

    Profesia mă obligă să petrec timp cu lecturi care nu mă desfată întotdeauna… dar e mai bine decît …

    Livy şi Onzy, ce credeti, în rai vor fi biblioteci?

    DA, ANA, aia lipseşte la cele electronice, deşi acum cu tablet-Pc-urile poti face toate astea.
    numai mirosul de hîrtie …

    Vor sări ecologiştii la noi… Dacă citim on line şi electronic salvăm copacii!!

    Da, Athos, m-ai convins, de aici mi se trage „nebunia” de la undele electromagnetice…

    Si eu sint interesat ce este aia cu SS.. are legătura cu naziştii?

    Naziştii era băieţii ăia cu nasul mare şi care avea mustaţă mică sub el. 🙂

    De aia se chemau NAZ-işti


  14. intrebarea nu era pusa pt mine, dar nu cred ca vor fi biblioteci. Dar va fi o CARTE!!!
    ..si poate albume cu poze! 🙂


  15. Dumenzeu are cărţi, asta-i sigur! VEzi apocalipsa

    20:12 Şi am văzut pe morţi, mari şi mici, stând în picioare înaintea scaunului de domnie. Nişte cărţi au fost deschise. Şi a fost deschisă o altă carte, care este cartea vieţii. Şi morţii au fost judecaţi după faptele lor, după cele ce erau scrise în cărţile acelea.

    De ce nu ni se pomeneşte nimic de îngerii-arhivari-bibliotecari?

    Avem îngeri războinici, dar „intelectualii”?


  16. Intelectuali este un pleonasm în lumea cealaltă 🙂


  17. iar „telectălăi” este un pleonasm în iad 🙂 Anayana


  18. Daca vor fi carti in ceruri? Sigur ca da, cum sa nu fie? Rafturi imense, pline de cotoare aurite si timp berechet sa stai si sa citesti…
    In evul mediu evreii isi imaginau cerul ca o imensa biblioteca in care cartile vechi se inghesuiau pe rafturi ca sa faca loc noilor venite…


  19. Amin, aşa să fie, DAn!


  20. si sunt sigur ca vor fi gratis…


  21. … adica prin gratie


  22. mda, poate o intrebare asemanatoare isi puneau si contemporanii lui gutenberg…


  23. pai… daca o sa fie carti, oare o sa fie si calculatoare?. am cerut mai mult niste recomandari de carti si le-am gasit pe net gratis (nu prin gratie). Din punctul de vedere al studentului fara bani, prefer cartile care le gasesc pe net decat sa-mi cumpar carti. si asa apuc sa citesc carti si imi raman bani sa mai ies la o cafea cu prietenii, sa mai ies din lumea cartilor :D. dar daca vine vorba de preferinte, hard copy rullz! :D:D:D


  24. Dodecadent.. cred că au primit deja răspunsul, unii ştiu acum dacă în rai sînt cărţi sau nu, ceilalţi încearcă să găsească dulapurile de fier cu cifru unde sînt ascunse arhivele Iadului.

    No, bine că ai revenit, …. De acord. hard-copy.

    O să vă fac poză la camera mea. Colidătorii au venit şi mi-au spus..

    Aha, deci aşa arată camera din care scrie Pătrăţosu? Păi da şi camera-i pătrată.
    Atunci am observat şi eu că, într-adevăr, şi camera este pătrată şi tapetată toată cu cărţi.



Lasă un răspuns

