h1

„Las că vezi tu… „

Decembrie 24, 2007

Asta a fost una dintre cele mai triste faze pe care le-am văzut în pregătirea ăstor sărbători.

Eram la rînd la Real.

În faţa mea un cuplu (între 30-40 de ani, maxim 40 de ani), cu un băiat cam de 12 ani, bine îmbrăcaţi, cu un coş plin de bunătăţi, oameni cu stare.

Nu îmi place să trag cu urechea, dar tonul bărbătuşului se ridicase destul de mult: „Proastă eşti (trei sau patru înjurături… CENZURAT), tîmpita… ..acului… ” a ridicat puţin mînă la care femeia, probabil învăţată şi cu reflexe formate în timp, a ridicat mîna pregătită să pareze lovitura.

S-a uitat ruşinată împrejur. Ne uitam perplecşi din România anului 2007 la drama care se desfăşura sub ochii noştri.

„Las că vezi tu acas’…”

Am întîlnit privirile lucii ale soţiei şi am văzut cum s-a chircit copilul din faţa mea. Ştiau amîndoi ce urmează. Lovituri, înjurături, groază, durere din partea celui care ar trebui să le aducă mîngîiere, bucurie, protecţie, căldură sufletească.

Ca de obicei nu îmi prea pot ţine gura:

„Ce să vadă, domnu, ce să vadă acasă? Ah, cum nu sîntem vecini…”

Aşteptam replica:

„Ce te bagi, domne, ce te bagi în familia mea” ca de obicei.

Mare mi-a fost satisfacţia să văd măcar o sclipire din aceleaşi priviri umede în ochii lui… un pic de …. teamă.

Au început să îşi treacă produsele pe sub scanner….

Mi-am măsurat pulsul cu monitorul cardiac pe care îl am agăţat la mînă: 115… dar s-a meritat.

Poată că nu o va lovi şi cu picioarele data asta. Măcar atît.

Oare cum îi sună femeii ăleia în minte urarea: Crăciun fericit!?

Anunțuri

106 comentarii

  1. Din nefericire violenta domestica e destul de mare in Romania. Da ce violenta domestica? Violenta SALBATICA. De-a binelea.

    Oamenii care ridica mana sa-si loveasca sotiile sunt niste liliputani. In tot. Mai ales in caracter. Frustrati. Sincer sa fiu, mila fata de sotiile, mamele copiilor acestor batausi este mai mare decat fata de starea lor mizerabila.

    Abea astept sa avem o legislatie bine pusa la punct in acest domeniu. Sper. Ca sa fie posibila raportarea la politie a astfel de cazuri. Inregistrare rapida pe telefonul mobil, proba la politie. De ce nu? Macar in public sa le fie frica.

    Din pacate sunt si multe femei care s-au obisnuit cu bataia.


  2. Draga Pety, esti si psiholog, stii care este raportul sinuciderilor barbati-femei, 75% sint barbati,
    de ce?

    pentru ca le este prea greata de ei!

    Am incercat eu o data cu un prieten sa scot o astfel de femeie din mina lu barbatu-su, şi, după ce îl încolţisem bine pe individ,

    ce crezi ca mi-a spus femeia?

    „Lasa-l, domnle să mă bată, ce vrei, ce te bagi, e bărbată-miu” si-a inceput să-i plîngă de milă individului…

    asta-i, niciodată nu ştii ce descoperi în interiorul unei familii.

    ca pastor am avut muulte suprize.


  3. Apreciez ce i-ai spus. O sfântă îmbrăţişare pentru asta.


  4. Mie îmi pare rău că nu l-am bătut, Camix 🙂

    Soţia mea a spus o dată: „Multă lume este acum fericită că te-ai pocăit!” a avut dreptate.

    Multe oase sînt nefracturate! 🙂

    Din păcate sînt prea multe suflete rănite că nu m-am pocăit mai mult, ceea ce sper să fac anul viitor.


  5. Şi mie îmi pare rău că nu l-ai bătut. 🙂

    Zice bine soţia ta, dar făceai selecţie: ăştia cu ‘las că vezi tu…’


  6. Si chiar crezi ca te-ai pocait?


  7. ah, nu mă duce în ispită, că nu se ştie data viitoare 🙂

    Ar fi o ştire bună pentru Jurnalul Bihorean

    „un pastor baptist a bătut un cetăţean care discuta liniştit cu soţia…S-a constantat că nu era sub influenţa alcoolului…Poliţia încă investighează cauzele comportamentului turbulent. Vom reveni cu detalii şi fotografii de la locul incidentului. Vă avertizăm că urmează imagini şocante” 🙂

    N-am eu destule pe cap, asta mi-ar mai trebui, nu?

    În 1995 primăvara, înainte de ordinare, în staţia de la bisericuţă în Nufărul am mai păţit ceva asemănător. Atunci un nemernic se legase de o domnişoară. Nimeni nu s-a băgat.
    Cînd am spus ceva şi am intervenit toţi bărbaţii se uitau la mine de parcă eram venit de pe altă planetă.
    Apoi, în acelaşi cartier, cînd doi tinerei s-au legat de Natalia, care mă aştepta la uşa magazinului.
    Atunci a fost cea mai tare ispita.

    Oricum, merită o discuţie despre asta: cînd merită să te bagi şi cînd nu şi ce s-a întîmplat cu cavalerismul .
    Cînd merită şi dacă merită să îţi rişti viaţa pentru a apăra o doamnă, o domnişoară sau un neajutorat (poţi întîlni cuţit, „robinet”, bîtă etc.).

    O astfel de istorie se poate termina în cel mai bun caz la poliţie, dacă nu la urgenţe. În cel mai rău caz la morgă.

    Oricum, ţi-aş dori ca într-o astfel de situaţie, Camix, să fie vreun absolvent al fabricii de bărbaţi pe lîngă tine! 🙂


  8. Ajungi sa te intrebi daca bataia e pacat!


  9. Nu, Sfat, dovada? Că încă sînt ispitit să îţi răspund după cum meriţi, dar mă abţin! 🙂

    strîng din dinţi şi din pumni, dacă aş fi fost pocăit cu totul mi-ar fi fost mai uşor să suport ce faci tu.

    De ce nu te pun la spam, mai ales după ultimele trei comentarii pe care le-ai postat?

    Pen că fac exerciţii de răbdare de sărbările astea!


  10. Nu-i, Ontzi!
    Dacă ar fi n-am putea explica cam 30% din Vechiul TEstament!


  11. Si daca ma spamuiesti ce? Pai ma ajuti sa ies de acii mai repede, oricum este inutila o discutie serioasa cu..
    Singura vrazeala ramâne spamuiala, oare de ce?


  12. Nu, nu, nu vreu să te duc în ispită. 🙂 Eşti haios cu ştirea. Şi vezi că „un cetăţean care discuta liniştit cu soţia” ar avea „liniştit” scris cu BOLD şi ITALIC.

    Da, s-ar merita discutat cavalerismul de azi, lipsa lui, diminuarea lui şi chiar falsul cavalerism; altruismul şi egoimsul în asemenea intervenţii; poate, uneori e şi riscul acţiunii din egoism, din competiţie… aşa cum, la volan, este uneori nevoia vitezei; si nu din necesitate sau din plăcere, ci din demonstraţie; alt subiect interesant.

    Se merită discutat în ce situaţii intervii şi cât de mult. Poate, în final, am ajunge la concluzia că e prea dificil de tras o linie potrivită pentru toţi; sau că manifestarea în exterior e mai puţin importantă, dacă motivele interioare sunt greşite. Ar fi interesant, da.

    Bun, atunci trăiască Fabrica! 🙂


  13. Athos, cum iti percepi tu existenta virtuala???
    n-ar fi mai folositor pt toata lumea sa ramai la rugaciunile din cartea cu acelasi nume??? 😉
    pe bune, fa-ne un cadou de Craciun!!! mai fa o pauza, te rugam!!! 😀
    O:)


  14. Mi-am amintit de o melodie… versurile importante


  15. da..chiar ca e groaznic sa vezi in ce hal ajung unii (utilizand forta acolo unde nu au chef sa utilizeze capul)

    din pacate sunt multe cazuri…si chiar acuma recent am ajuns sa cunosc (indirect) un caz in care tatal isi terotizeaza intreaga familie (pe sotia sa si pe cele doua fetite) prin bataie si infometare…fetele sunt de-a dreptul disperate (au avut si tentative de sinucidere….la mai putin de 16 ani… 😐 )..pentru ei nu exista ‘sarbatoare’ de Craciun…doar chin 😐


  16. [offtopic si off …] de unde as putea lua un articol despre „numele corect al Mantuitorului: Isus sau IIsus” ? sau explicatia scrierii lui intr-un fel sau altul


  17. Poate unii aplica in situatii din astea versetele din Proverbe 26:17???

    Un trecător care se amestecă într’o ceartă care nu-l priveşte, este ca unul care apucă un cîine de urechi.

    Si varianta ortodoxa pt ecumenism 🙂

    Ca cel ce prinde un câine de urechi, aşa este cel ce se vâră într-o ceartă în care nu este amestecat.


  18. apropos de supermarketuri, am dat de un articol acum cateva zile in care mi s’a oprit mintea. il gasiti aici http://www.adriangeorgescu.ro/2007/12/21/codul-de-bare-al-craciunului/


  19. Aşa se comportă numai bărbaţii frustraţi! E păcat că nu putem face mau mult pentru soţiile si copiii lor 😦


  20. Am vazut ceva similar in Cora:

    Discutie intre doi porumbei rr: „Iesi fa afara ca te calc in picioare”

    Consoarta facuse imprudenta de a intra intr-un restaurant.


  21. @Pătrăţos!
    “Las că vezi tu… “
    Numai sa vii la Vad!
    Oase goale!…

    Pace-n familia dumitale!


  22. Am ascultat melodia, Cami, multa sensibilitate.

    Anayana, Teologeanu, sînt sute de case în care violenţa domneşte şi în aceste zile, mai ales în aceste zile în care vinul curge fără robinet.

    da, Evedyahu, de acea dată prinsesem căţeaua.

    Winnetou, caută la search pe blogul meu „De ce fac oile vi vi”. Acolo ai ceva explicaţii.

    De ajuns pentru pornire.

    Trist ce spui, Mari, ce putem face altceva decît să ne rugăm pentru ei?


  23. Marius, cumplita poveste.
    Imi aminteste de un laborator la medicina legala. Vazusem deja destule, era prin anu’ cinci. Eram doar grupa noastra. A intrat o femeie inalta si frumoasa. S-a dezbracat, jenata.
    „Doamna, nu o faceti daca nu vreti, ei sunt studenti si trebuie sa invete. Dar daca…”
    „Nu, e in ordine”- si s-a dezbracat, bluza si si-a dezgolit si partea superioara feselor.
    Doamne, toata era vanata-negru, cu pielea pleznita, cu cruste, pe torace, pe brate, pe fese, peste tot. Nu era carne normala nicaieri!
    „Doamna, cine v-a facut toate astea?”
    „Sotul meu este un personaj important al vietii literare, […] seful unei mari edituri, […]…, asta este viata mea.”

    Marius, numele am sa ti-l pot spune pe privat, pentru ca meriti sa stii, pentru ca ai intervenit aici, in magazin. Stiu, ai fi adapostit femeia si copilul acasa la voi, langa ai tai.

    Evedule, tu sa intervii in cazuri din astea doar daca ieslea sufletului tau e pregatita de Domnul pentru revolta. Unii o numesc compasiune, inteleptule!


  24. Extraordinar! Razvan, RAzvan….

    Cum poate cineva să scrie şi să bată în acelaşi timp, cum poate să cînte la vioară şi să ucidă, cum poate să tortureze şi să asculte Bach?

    Comedia umană încă nu s-a scris.

    Eu n-aş fi aşa de dur cu Evedyahu, dar cred că tăcerea şi trecerea spre mai departe în astfel de cazuri are un alt nume, după părerea mea: laşitate.

    Sînt sigur, Evedule, dacă ai fi fost acolo ai fi făcut acelaşi lucru!


  25. Fără vin, fără vin, oasele le dezgolim de carne împreună, Delavadule 🙂


  26. Mie nu mi se pare ceva foarte anormal, rar, de nemaivăzut în contextul cultural şi spiritual actual. Adică într-o societate în care e promovat atât păcatul, pe plan spiritual, cât şi profitul în defavoarea culturii (pe plan intelectual) nu e de mirare să vedem astfel de oameni – pe care nici frica de Dumnezeu, nici un anume grad de cultivare şi bun simţ nu îi împiedică să recurgă la violenţă în astfel de situaţii .

    Nu consider că pe plan un intelectual un om poate ajunge mântuit, să aibă o relaţie cu Dumnezeu, departe de la mine lucrul acesta (şi nici nu e o alternativă viabilă pentru ridicarea morală a societăţii, doar Cuvântul lui Dumnezeu învinge firea pământească), dar, ca să dau un exemplu – profesorul meu de fizică a spus că înainte ca să fie mântuit, filosofia greacă l-a îndemnat la moralitate.

    Nu este vina societăţii că respectivul se comportă aşa, dar în mod cert îşi poartă amprenta.

    Contrastul dintre bucuria Crăciunului promovată în lume (constând într-o „pace” şi ” bucurie” ciudată, care, totuşi oferă o anumită căldură şi comfort oricui) şi situaţia din familia asta e groaznic.


  27. S-ar putea reglementa legal problema asta cu ”m-am casatorit cu ea, e a mea”. Deja se fac demersuri dar traim intr-o pseudotara…


  28. Chiar dacă s-ar reglementa legal, mă tem că mentalitatea o să rămână aceeaşi 🙂


  29. Patratosule, respekt!


  30. Trebuia sa-i dai in gura cu sete si sa spui ca l-ai confundat cu unu care iti datora bani!

    Sau si mai frumos sa faci rost de numele lui si sa-l reclami la violenta in familie. Ia 20 de milioane amenda din scurt si a doua oara se gandeste bine. Poate se invata si femeia ca poate sa sune la acest numar de fiecare data cand o smotoceste sotul…

    Penibil oricum… Sa ai mana mai grea si sa-i terorizezi pe cei din jur cu forta si prostia ta…

    Eu ma plimbam prin 2000 pe Pache si in fata la ProTV o batea un tanar pe o tanara. ii dadea doar in stomac de se auzea mai ca la Becker Live Music cand isi face bateristul solo-ul. Insotit de un amic si de un caine ne-am bagat.

    Ce ai ba de dai in ea nebunule?

    Femeia: Pleaca mah si vezi-ti de treaba!

    In 2 minute aflu ca de fapt pestele isi batea prostituata.

    In ce lume ciudata traim…


  31. vezi… evedyahu ti-a zis, da tu nu Batman, Batman!! 😀
    Lasand gluma la o parte foarte bine ai facut. acuma pot sa te intreb si pe tine daca ai chemat politia?


  32. Totusi.
    As spune mai usor cu datu’n gura. De ce sa infunzi puscaria pentru un frustrat? Sa nu mai vorbim de amenda, rusine si renumele de bataus.

    Stiu pe cineva care a luat un pumn in gura, a dat cu capul de caldaram si a intrat in coma. Si-apoi cine ne da noua dreptul sa dam cu pumnul? Sunt alte metode legale daca vrem sa facem un bine.

    Adica acuzam forta, violenta, bataia brutala, dar rezolvam cu …datu’n gura. Nu suna deloc crestineste. Si nici nu este.

    1 Timotei 3:

    1Adevărat este cuvîntul acesta: ,,Dacă rîvneşte cineva să fie episcop, doreşte un lucru bun. 2 Dar trebuie ca episcopul (Sau: privighetor.) să fie fără prihană, bărbatul unei singure neveste, cumpătat, înţelept, vrednic de cinste, primitor de oaspeţi, în stare să înveţe pe alţii. 3 Să nu fie nici beţiv, nici bătăuş, nici doritor de cîştig mîrşav, ci să fie blînd, nu gîlcevitor, nu iubitor de bani; 4 să-şi chivernisească bine casa, şi să-şi ţină copiii în supunere cu toată cuviinţa. 5 Căci dacă cineva nu ştie să-şi cîrmuiască bine casa lui, cum va îngriji de Biserica lui Dumnezeu? 6 Să nu fie întors la Dumnezeu de curînd, ca nu cumva să se îngîmfe şi să cadă în osînda diavolului. 7 Trebuie să aibă şi o bună mărturie din partea celor de afară, pentruca să nu ajungă de ocară, şi să cadă în cursa diavolului.

    Aaaaa. Am vazut.De diaconi nu zice ca sa nu se bata. Ahaaa. :))


  33. Pety, eu zic sa facem un plan chibzuit de scarmanat: intai il rugam pe Marius sa se ia de violentu’ si in momentul in care individu holbeaza ochii si Marius isi numara pulsu, vin eu cu Desanti si ii facem gura portofica. Din spate, vii tu si cu Evedu si rezolvati problema din punct de vedere teoretic, cu citate la politie si poate scapam. Eu fiind de categorie grea si cam puriu, mai mult il coordonez pe Deasanti. Ce zici? 🙂


  34. Si inca ceva, Pety: pe frustrati doar ii defulam!


  35. Ca gluma e de nota 10.


  36. E nevoie de asa pastori care atunci cind au de a face cu lupi sa sa fie gata sa puna mina pe bita.

    David era cam de felul acesta (om dupa inima lui Dumnezeu) ,cred ca si lui i s-ar fi ridicat pulsul daca era la Real si vedea scena si cred ca si in cer ,lui Dumnezeu I-I bate inima cind suntem gata sa aparam pe cei apasati.
    Mi-aduc aminte ca lui David nu i-a fost destul sa-l doboare pe filistean ci i-i taie si capul acestuia .
    Cred ca a lipsit de la lectiile de anger management sau nu acitit Proverbe, cum ne sugereaza EVEDUL.
    Domnul sa te binecuvinteze Marius pe tine si casa ta.

    p.s mi-as dori asa pastor,dar ma multumesc si doar citind despre unii care nu tacind fac dreptate.


  37. Pety, gluma zici ca e de 10, da sa stii ca se ingroasa: vine si Elev! Da’ poate-i nimerim politistii aia de la Orban, ca scapam fara citeala. 🙂


  38. Daca se ingroasa atunci tot e bine. Ca daca se face vascoasa nu mau „merge” asa bine la temperaturili astia.


  39. @Pătrăţosu a scris:
    „Eram la rînd la Real.”
    Tot acolo e şi acum! Eu nu ştiu de mai ajunge!…


  40. Titirez, foarte interesant ce spui tu, dar nu cultura ne salvează, numai Cristos. Da, şi tu susţii acelaşi lucru, dar merită întărit.
    Aşa cum spunea Răzvan, poate fi cineva mare personalitate în cele ale scrisului şi acasă să fie o brută.

    Ne ajută cultura să fim mai buni? Nu cred? Educaţia, da? Cultura, nu! Evanghelia, DA!

    Krossfire, sau „eu te-am făcut, eu te omor…”. Nici o situţie juridică mai clară nu face omul mai bun, dar puţină frică ajută..

    Dane, da, o fază de genul asta am păţit şi eu.. dar îmi place soluţia cu „dat cu sete” 🙂 ….

    N-am chemat politia, NO, n-am chemat… că faza a trecut foarte rapid…

    Am făcut de cîteva ori cu poliţia faza asta şi m-am trezit singurul martor… fără inculpaţi.
    Rîdeau poliţiştii de mine 🙂

    Pety are dreptate, lasînd gluma la o parte, apostolul Pavel spune pentru ce sînt autorităţile: ca cei care fac răul să se teamă.

    Cred că încet încet şi în ţara asta poliţia începe să semene a poliţie… se „demiliţeşte” tot mai mult.

    Elev, nu cred că toată lumea şi-ar dori unul ca mine care „se bagă” tot timpul.

    Am ajuns, Delavad, în seara asta am ajuns la Biserică. Slujba de Ajun. Ce vrei mai REal de atît? 🙂


  41. Intrebare de baza: ce ar fi facut ISUS in locul tau, Marius/Razvane?elev/etc…
    ar trebui sa fie in locul meu, conform lui Galateni2:20.
    …a fost o vreme cand dadeam cu pumnul! EL m-a schimbat! In rest, ma intreb: ce-ar face EL in locul meu!

    De ce ingaduie EL nedreptatea? este EL nedrept? are EL nevoie de noi sa facem ordine in lume cu pumnul?
    Hai sa facem,atunci, o cruciada impotriva violentilor domestici, si nu numai! 😀

    Craciun fericit cu DOMNUL ISUS pt toti!


  42. Imaginează-ţi faza, Cipri, să lansezi pumnul şi să îţi vezi pe încheietură WWJD… 🙂 exact cînd pumnul trece prin dreptul ochilor tăi şi pleacă spre dreptul ochilor lui…

    Frînezi în aer… …şi stai în cumpănă.

    După care… mergi şi cauţi un bici împletit din frîngii… 🙂


  43. Marius ,cred ca semanam macar un pic ca nici eu nu pot sa tac. Dar am mai gasit unul care nu a putut sa taca in Evanghelie si asta l-a costat si nu a facut decit doar o remarca , NU-TI ESTE INGADUIT .Cred ca asta e ceea ce putem face, SA NU TACEM.


  44. AMIN! Elev.

    uite că de-asta există blogul asta pe care unii l-au dorit încheiat demult… că nu pot să tac.

    Oricum, abia în martie împlinesc un an de cînd am început „să blogoslovesc” serios. aşa că oct. nov. dec. ian. feb. „nu se ţine”

    mai vedem în martie.
    Pînă acuşi merge bine. Nu tăcem!

    „Noi de-aicea nu plecăm, nu plecăm acasă….”

    Eh, ce vremuri…

    Acum toată lumea tace în România şi a dispărut „clasa muncitoare”.


  45. Sa ne amintim de tacerea „asurzitoare” a lui Isus.


  46. Ciprian ,acum am vazut mesajul tau si fiindca pui intrbarea ce ar face DOMNUL ISUS ,i-ti spun ca nu stiu
    si spun ca nici tu nu stii si cine spune ca face exact ceea ce ar face DOMNUL ISUS cred ca minte sau nu-l cunoaste pe El. Si apoi e una sa dai cu pumnul ca esti rau si alta e sa aperi pe cineva de pumnii unui monstru care nu stie ce-i vorba buna.Cred ca asta e o problema grava, ca noi ne-am facut asa un sistem care seamana cu noua ordine mondiala care spune sa nu suparam lupii acestia rapitori ci sa dialogam frumos political corect, sau teological corect cu ei si sa i-i lasam sa sfisie left& right.
    Nu vreau sa te supar, esti mai scolat ca mine dar asta cred eu.


  47. Da Marius,mi se spune si mie sa tac ca oricum nu se intimpla nimic, ba se intimpla ,ce? se scrie o carte de aducere aminte si poate vom fi inclusi si noi astia mai rai care nu putem tacea.I-MI aduc aminte de
    expresia lui IOAN ALEXANDRU ” pe noi ne intereseaza”
    MULTA PUTERE DE SUS Si INTARIRE INIMII TALE.


  48. AMin, Elev


  49. nu vreau eu sa impun o ordine mondiala sau intra-blogg, dar cred ca exista destule exemple in Scripturi, directe sau subintelese, referitoare la blandetea MIELULUI.
    Asta-i pct.1)

    La punctul 2) : sa nu incurcam borcanele 🙂
    adica nu se poate amesteca exemplul lui Fineas,Moise,David cu cel dat de Marius, gazda noastra.
    Daca ziceti voi ca se poate, atunci de ce nu-i ia la pumni pe cei care-l injura pe DUMNEZEU? a, EL isi face singur dreptate! atunci, n-ar trebui…in fine, 😉

    punctul 3): cei care aveti familii, stiti ca fiecare familie este cu obiceiul ei. Nici mie nu mi-ar place sa se bage altcineva in „zama” noastra! 😀

    punctul 4): de ce sa desconsideram proverbul impins in fata de Evedyahu – care e in Scripturi, nu? 🙂 , si argumentam raspunsul prin violenta la experienta Patratosului pe baza sentimentala/intuitiva ?

    punctul 5): crestinul din noi trebuie sa se gandeasca si la consecinte, la efecte, nu? ce rezolvai, Marius, daca-l bateai pe ala? raspuunde-ti tie insuti! 😉

    aaa, si PS: WWJD tre’ sa fie in inima, nu pe mana! eu nu port asa ceva, Marius, cred ca ai observat cand am dat mana!

    eu ma rog sa nu trebuiasca sa (mai) dau cu pumnu’!


  50. si pana la urma, n-ar trebui sa avem aceeasi parere, ca TRUP al lui HRISTOS, in ceea ce priveste folosirea violentei (vezi legitima aparare, etc). Sau se aplica sfatul lui Pavel din Filipeni 3:15b,16?

    la asta chiar astept un raspuns!
    intrati cu colina!!!! 😀


  51. Ai dreptate, ce rezolvam dacă îl băteam pe ăla, petreceam 40 de ani în „pustie” cu gratii…

    şi cine ştie, poate scoteam poporul ăsta din mocirlă 🙂

    lăsînd gluma la o parte, da, cred, că ai dreptate, Ciprian, sigur, Domnul ne chemă să fim blînzi, dar încerc să găsesc drumul care să nu ducă la laşitatea pe care să o numim blîndeţe.

    asta încerc să fac într-o ţară în care asist cu îngrijorare la emascularea bărbaţilor.


  52. nu-l scoteai, Marius! nu l-a scos nici Sfantul Andrei!!!
    😀 😀
    nu ne scoate nici Europa!

    stii, probabil eu imi muscam limba si apoi regretam! 😉


  53. Pentru a manifesta violenta, a te lasa in voia firii, a da cu pumnul nu-ti trebuie putere. Deloc!
    Din contra. Puterea omeneasca nu este setata pentru blandete. De aceea se numeste ca e roada Duhului.


  54. pai crestini americani întai trage cu arma, ucide fara mila, dupa aceia îsi cere iertare, se numeste pocainta, cum români ia tot ce este rau in Occident, de ce nu si pocainta americana, este mai simpla si usor de imitat roada Sfântului Duh.

    Eu zic sa ne fereasca Dumnezeu de o asa pocainta.

    Crestinii români indiferent de confesiune au o particularitate a lor de care este bine sa ne ferim


  55. ptr.patratosu,
    uitati+va ,daca nu a si sters,ce magarii scrie „asa zisul calugar” ne da celui rau pe toti,numindu-ne bestii.
    Odat m-am bagat pe NET,acu cativa ani impotriva unuia care scria urat despre parintele Plamadeala,culmea e ca se dadea tot calugarul Teofil,vorbea ca si cand l-ar fi stiut bine pe Plamadeala,spunand minciuni,dar eu stiind ca Teofil nu are asemea cuvinte in vocabular,i-am scris foarte frumos….
    Cand si-a dat arama pe fata acela……,mi-a fost rusine si sa citesc…
    Isi daduse adresa,mailul,pe vremea aceea nu cred ca erau aceste bloguri.


  56. scuze m-am enervat si am citit gresit”spune ca nu ne poate iubi ca suntem b….ca da celui rau succesul pe care ar trebui sa ni-l doreasca


  57. saracul habar n-are ce vrea de fapt sa zica”toti crestinii romani au o particularitate”
    de care este bine sa ne ferim,
    da el ce-o fi ?nu tot roman?


  58. bun…am inteles ce NU tre’ sa facem in situatii de genu (nu tre’ sa sarim la bataie)

    dar, totusi atunci, ce TREBUIE sa facem?? Ne rugam pentru ei??…si in timp ce noi ne rugam ala isi omoara in bataie toata familia?? ..oare din momentul in care am ajuns la cunostinta unor cazuri de genu` nu suntem direct responsabili de ce se intampla acolo? Suntem ca niste complici….stim ca se intampla ‘crima’ da’ tacem chitic…sau luam atitudine de strutz`

    eu is taare frustrata legat de subiectu asta…si mie asa imi vine cateodata sa iau pe cate unu de ciufi si sa tot dau cu el…da’ apoi imi dai seama ca poate nu am ‘forta’ necesara…si ma simt complet inutila… ce am putea face (practic!!) pentru ‘victimele’ bestiilor??


  59. Mariuse – eu nu am zis ca textul din Proverbe se aplica aici…poate da, poate nu. PROBLEMA e ca nu e destul sa sti proverbele ca sa fi intelept, trebuie sa sti si cand sa le „aplici”. Vezi Proverbe 26: 7 and 9.

    Oricum – faza asta mi-a amintit de filmul lui Robert Duval – The Apostle…si el era pastor si era gata sa se bata cu unul…e adevarat, din alte motive…Nu pot sa gasesc clip-ul pe Youtube…There are many things worth fighting for…avem nevoie de discernamant sa stim pt ce trebuie sa luptam!


  60. Daca a lovit-o odata , sigur nu va fi ultima ,nu se va opri poate niciodata.
    Pacat!
    Asa e si cu jignirea ,este greu prima , apoi devine obicei.


  61. pt. Mari,
    Cheama politia, fa galagie, atrage atentia. Poti face ceva si daca nu ai putere. Poate poti face mai mult decat un barbat. Uni pentru ca nu pot sa faca mai mult, nu fac nimic si sunt gresiti. Poate nici politia nu poate ajuta prea mult, dar totusi dai voie la un respiro si la meditatie.
    Am intervenit de mai multe ori, o data dupa ce am oprit lupta si am bruscat pe agresor a sarit femeia la mine sa ma loveasca, ca de ce dau in barbatul ei… no coment.
    Pentru cei ce vor sa sara pe mine, trebuie sa mentionez ca asta era inainte de a fi pastor.
    Dar si astazi poate as face la fel. Nu suport sa vad ca cineva da in alta persoana si nu pot sa intorc capul. Ma rog Domnului sa ma ajute sa nu fac de ras numele de crestin in timp ce fac ceva pentru victima. Daca intervin as putea sa fac putin rau, dar daca nu fac nimic… fac un rau si mai mare. Daca trebuie sa intervii intr-un conflict roaga-te prima data ca Domnul sa te ajute sa restabilesti pacea si sa nu te lasi folosit pentru a amplifica conflictul. Ar fi multe de spus…


  62. draga Mari, iti inteleg frustrarea,
    da, trebuie sa ne rugam pentru ei, dar,…

    Steinhardt in Jurnal povesteaste o intimplare cu tilc.
    Intr-o manastire s-a oprit curentul. Calugarii s-au impartit in doua tabere… unii erau de parere ca trebuie sa se roage ca Dumnezeu sa faca o minune si sa vina lumina.

    S-au apucat sa se roage si un calugar care fusese inginer s-a dus si a schimbat siguranta.

    Cred ca este loc pentru toti.
    Eu prefer sa fac cite ceva. Nu pot sa stau pe genunchi mai mult de 20 de minute. Imi pare rau!

    De acord cu tine, Evedule, da, asta este intelepciunea, sa construiesti unde Dumnezeu construieste, sa darimi unde El darima si sa … stii sa faci diferenta intre cele doua..

    Ea, nu-i aşa in toate lucrurile?

    Cornel, cred ca pozitia ta este foarte echilibrata,

    eu am un handicap aici. Inainte de a deveni pastor, vorba ta, am facut arte martiale, 7 ani de zile.
    Imi este destul de natural sa intru „in garda”, ca sa spun asa, desi am cu 20 kg mai mult acum.

    uneori asta este o ispita: sa te bazezi pe fortele tale, fara sa apelezi la intelepciunea lui Dumnezeu.

    De mai multe ori mi-a fost dat sa vad cum Duhul Domnului stapineste duhurile rele.

    Prefer o astfel de evidenta victorie in lupta spirituala decit „datul cu pumnul”… iar, daca trebuie dat cu pumnul, ma rog sa pot spune ca apostolul Pavel „eu nu ma lupt ca unul care da cu pumnul in vint.. ” 🙂


  63. Nu stiu cati dintre voi ati citit cartea „Mesajul pierdut al lui Isus”, de Steve Chalke. Stiu ca este o carte oarecum controversata, insa consider ca ea contine multe lucruri care ne pot da de gandit. Cartea trateaza aspectul violentei si al nonviolentei pe parcursul unui intreg capitol, capitolul 7.
    Cateva afirmatii: „…pentru aceasta cauza si eu sunt gata sa mor. Insa, prieteni dragi, nu exista nicio cauza pentru care sunt gata sa omor” – cuvintele ii apartin lui Gandhi, fiind citate in cartea lui Chalke.
    Autorul sustine ideea ca viata lui M. Gandhi a fost „o marturie puternica a faptului ca un angajament real si solid fata de nonviolenta poate realiza o revolutie sociala si politica masiva.”
    „Tot ce stim este ca atunci cand agresiunea este intampinata cu agresiune, fiara violentei este hranita si devine mai puternica. ‘Oricine opteaza pt razbunare , spune un proverb chinezesc, ar trebui sa sape doua morminte'”.
    Si iata ideea care imi place cel mai mult: „indiferent cum a fost Isus, El nu a fost niciodata pasiv… invatatura Lui despre iubirea dusmanilor nu era o porunca pt urmasii Lui de a actiona ca niste presuri apatice. Dimpotriva, El a indemnat la raspunsuri active, creative si puternice la agresiune, insa fara recurgere la violenta. In mod evident, El privea violenta ca fiind nu doar in opozitie cu caracterul lui Dumnezeu, dar in cele din urma, nefolositoare si incapabila de a rezolva conflictul.”

    Tibi Pop


  64. Foarte frumos Tibi Pop.
    La violenta se raspunde cu violenta.
    Sunt intotdeauna pentru rezolvarea pasnica, diplomata, legala a conflictelor.

    O spun pentru ca sunt unul foarte temperamental Si nu de putine ori mi-a scapat pumnul. Nu ma interesa daca luam bataie. Important era sa dau odata. Daca nu rezolvam si eram infrant asteptam o ocazie. Stiam ca va sa vina. Si culmea, mereu venea.

    Am asteptat cand eram pusti cativa ani. Eram intr-a V-a. Si mi-a tras unul o mama de bataie. Mi-a invinetit coastele. N-am avut nici o sansa in fata lui. Am asteptat „rabdator” pana intr-a VIII-a. Eram amandoi in aceeasi scoala generala. Eu la B, el la D. Acelasi an. Cand am ajuns in clasa a V-a am stiut ca sunt in stare sa-i intorc tavaleala. L-am batut vreo 10 minute, intr-o pauza (cea mare) pana a intervenit o profesoara. Cand m-a intrebat de ce-l bat i-am spus: „pentru ca si el m-a batut”. A fost una din zilele mele cele mai frumoase. Mult timp am savurat victoria. Revedeam fiecare pumn si picior cum isi atingea tinta. De-acum victima stia ca n-are nici o sansa, iar eu abea mai asteptam o provocare. De ce? Si eu stiam.

    De ce v-am spus asta? Pentru ca violenta naste violenta. A te gandi sa rezolvi cu bataia o situatie de genul celei prezentate de Patratosu arata ca nu te-ai gandit la alte metode mai putin agresive de rezolvare.

    Daca cineva gandeste la a rezolva prin metode non-violente situatii de acest gen si este preocupat la modul serios de aceasta va avea o reactie non-violenta.

    Efectele violentei pot fi dramatice. Daca Patratosu i-ar fi aplicat corectia „educativa” si ar fi iesit invingator (nu prea cred, cu problemele de sanatate), celalalt s-ar fi gandit la razbunare. Si prieteni de bautura dornici de o incaierare barbateasca se gasesc mereu. Avea dreptate cand spunea ce stire senzationala ar fi fost. Dar eu zic altfel si mai dramatic: „pastor baptist in coma de gradul x la spitalul y, in urma unei batai etc., etc.” Sa ne gandim la familie, sotie si copii. Nimic mai mult.

    Iertati-mi exemplu. Pare odios scenariul.

    As propune mai degraba, asa cum cerea cineva, sa ne gandim la metode de interventie eficiente, non-violente.

    Am inceput ceva pe blogul personal. Sper sa nu fie cu suparare, Patratosu:
    http://petruciucur.wordpress.com/2007/12/21/psihosociologia-rezolvarii-conflictului-i/


  65. Tibi Pop, si mie mi se pare remarcabila postarea ta.
    Fara gluma am admirat atitudinea lui Marius din magazin pentru ca asta inseamna sa faci educatie, pe viu, nu de la televizor.
    In gluma, am imaginat un scenariu pornind de la postarea lui Dasanti dar nu faceam apologia violentei. L-am luat in echipa imaginara si pe Evedu si pe Pety si pe Elev.
    Din acel moment, a inceput confuzia intre scenariul de comedie si aparatorii non-violentei.
    Il vedeti voi pe Marius dand cu pumnul? Desanti a si incheiat in nota inutilitatii violentei si el trece oricum printr-o revolta si orice motiv poate deveni tinta; dar a incheiat inteligent.
    Cred ca pledoariile au inceput sa semene cu cele ale prietenilor lui Iov, dar fara Iov.
    Pety, artele martiale pe care le stie Marius sunt de autoaparare, nu de atac si il ‘rezolva’ oricum pe omul acela, pentru ca ar fi folosit forta atacatorului.
    Am scris asta pentru ca ai scris tu, Pety, ‘scenariul’ ala, care nu pare, chiar este odios.
    Nu mai fac glume chinuite si cer iertare lui Marius.


  66. Razvanele, toti avem un pret si fire -sau/si fiere 😀 – pamanteasca!
    si Marius a dat inainte cu pumnul! e ca mersul pe bicicleta! 🙂 tre’ nuami sa ai motivatia si momentul! 😉

    deci, poate ca tu nu-l vezi pe Marius dand cu pumnul, dar nu uita unde locuiesti tu si unde sta el! 😀

    am pus niste intrebari anterior, dar nu s-a legat nimeni sa-mi dea sau sa-si dea niste raspunsuri!

    acu’, daca niste handralai s-ar lua de sotia mea si n-ar intelege de vorba buna, probabil mi-as da jos bratara cu WWJD (pe care n-o am!)
    …voi ce ziceti de legitima aparare???

    haideti, fratilor, lasati carnatii!


  67. Pety, inca ceva, ca’ zic, nu bat:
    Dupa ce am recitit ‘scenariul’ tau: e morbid sa-l vezi pe Marius la spital, mai ales dupa ce ar fi facut scandal nu stiu unde. Dar dupa ce scrii asta, sa ne mai si trimiti la blogul tau, sa mai citim ca poate suntem mai grei de cap si n-am inteles cum sta cu non- viloenta, eu zic ca asta se cheama tupeu.
    Exemplul din scoala pe care il dai se numeste arta razbunarii, a premeditarii pe termen lung.


  68. Mi-a placut intotdeauna – oare de ce? 😉 – codul de legi IASSA ,instituit si decretat de Ginghis-Han, ca sa-si tina in frau supusii, dar si sa-i stimuleze, sa nu-i piarda la inmuiatul cu Cocolino.

    Printtre altele, zicea: decat sa traiesc oaie, mai bine mor vultur (mai apoi,s-a transformat intr-o zicala orientala).

    Eu ma gandesc cu groasa si remuscare de acte ri mi-am muscat limba sau am intors spatele, zicandu-mi ca nu-i treaba mea. Si poate chiar era!!! Voi n-ati patit-o?

    aseara, un pastor il admonesta pe un enorias(nu discut motivele), pastorul cu microfon, enoriasul fara. Pastorul ii spune sa taca cand vorbeste el(enoriasul fiind destul de calm si echilibrat0.
    De ce n-am zis nimic! adica daca-mi facea mie faza asta (sau sotiei mele, ca si pe sotia enoriasului a sutat-o astfel) – eu cunoscand amanuntele acelei discutii – ii spuneam ca e pe cale sa piarda doi din biserica.

    bun, dar de ce n-am luat atitudine???
    pot sa va insir motivele de moment, dar cel care este constant si pregnant: nu-i treaba mea!

    da, non-violenta/no-combatul te poate transforma in „rumegatoare”!
    dar trebuie sa invatam pe unde se intinde demarcatia dintre legitima aparare si toate celelalte!
    😀


  69. efectele turbarii:
    http://www.romanialibera.ro/a113632/un-roman-american-si-a-impuscat-sotia-in-fata-bisericii.html


  70. tot despre cazul de mai sus, dar mai pe larg:
    http://www.gardianul.ro/2007/12/18/eveniment-c2/t_nara_mama_impuscata_de_sot_in_fata_propriilor_copii_era_din_oradea-s106237.html


  71. Rasvan,
    eu am fost sincer, franc sa arat cum sta cu firea pamanteasca la mine. Exemplul pe care l-am dat nu-mi face cinte si ma pune intr-o lumina proasta. Daca nu ai observat lucrul acesta, atunci nu prea ai capacitate empatica.

    In ceea cepriveste scenariul acela, era legat de atitudinea lui Marius, cuvintele sale. Am mers intentionat inainte, cu un scenariu lugubru ca sa arat ca violenta nu este solutia cea mai buna, decat pentru amorul propriu. Si ca de fapt cand ne gandim sa rezolvam violent un conflict suntem EGOISTI. Ne satisfacem masculinitatea, nimic mai mult.
    Zicea Patratosu ca suntem modele pentru altii.
    Asa si este, nu?

    Patratosu cerea cu cateva articole mai jos sa privim si altfel lucrurile, sa reactionam si altfel pentru ca suntem modele pentru altii. Chema la intelepciune, dragoste etc.

    Eu m-am conformat. Tocmai de aceea nu-ti raspund caracterizarii, pentru ca e facuta cu si din ignoranta. Nu e deloc tupeu. Imi pare rau ca-ti dai cu presupusul in necunostinta de cauza. Vezi tu, meseria de medic, la unii, se rezuma doar la umori.

    Cand m-ai inclus in echipa de batausi nu te-am facut tupeist. Nu? Mi s-a parut o gluma, asa cum ai si sugerat.

    In ceea ce priveste trimiterea la blogul meu, stergeti-o din memorie. Poate nu e pentru tine.

    Scuze Marius, n-am sa mai pun nici un link. Sper ca macar tu sa vezi ca n-am fost rau intentionat.


  72. Si inca ceva.
    N-am zis nicaieri sa nu fim moderatori ai unui conflict. Ba din contra. DAR nu cu pumnul.

    Sa nu fie bataus…sa nu fie intors de curand…sa aiba o buna marturie din partea celor din afara…


  73. Pety, la:
    „Vezi tu, meseria de medic, la unii, se rezuma doar la umori.”

    no coment


  74. …comment, Pety. 🙂 Sunt un pic nervos 🙂


  75. Nu cred ca esti nervos. Ca te tradeaza …emoticoanele.
    Sic!


  76. Pety, am fost plecat, iarta-ma ca nu am finalizat: da, nu sunt nervos, sunt incult… 🙂 Umori/zez cu tine. 🙂


  77. Razvan, vad o adunare cu un pastor care intervine pe drumul Ierihonului (oare nu s-ar fi bagat samariteanul daca tilharii erau acolo?)si cu oameni ca tine care stiu sa lege ranile fara sa mai intrebe ,de ce te-ai bagat?
    sarbatori fericite E.


  78. Rasvan,
    iti doresc sa fi fericit de sarbatori.
    Impreuna cu Sarbatoritul.

    Si eu am fost plecat. La biserica.
    Acolo a fost foarte frumos. Cuvantul lui Dumnezeu avand prioritatea. De altfel daca El este centrul noi nu mai suntem decat uniti in El.

    Daca El nu este centrul umorizam fara roada.


  79. Draga Pety, la noi nu a fost adunare. Orasul e mic, adunarea mica. Ma intorc dintr-o vizita la o sora vaduva, in varsta de 77 ani, pe care am vizitat-o impreuna cu doua surori si un frate.
    Marius pare sa nu fie acasa si nu vreau sa-si puna mainile in cap cand va vedea ce ne-am zis unul altuia. Te rog sa ma ierti pentru felul jignitor in care m-am adresat tie si sunt convins ca ma vei ierta.
    Sa-ti dea Domnul tot binele pe care mi-l doresc mie iar blogul sa ti se ‘faca’-n 10. 🙂
    Creierul meu e facut piftie de frigul din Neamt si la caldura se deface in umori si zeama: umorizeaza.

    Elev, multumesc: din tine Domnul ciopleste un om minunat. Sa ai o viata demna de premiul cununii neprihanirii.


  80. draga Tibi, n-am citit cartea, dar am vazut filmul GAndhi. Excelent film! Un bun pretext pentru a discuta acest aspect violenţă-nonviolenţă.

    Eu deja mi-am exprimat punctul de vedere, îl ştiţi. Nu mă bat pe străzi, dar sînt situaţii limită în care mai bine fac ceva decît să nu pot dormi liniştit noaptea pentru că aş fi putut împiedica un viol sau o crimă şi nu am făcut-o. Nu mai vorbesc de situaţia în care îmi este atacată familia!!!!

    Faorte bune citatele, dar … din nou. Nu aş dori să folosim „cultura şi civilizaţia” niciodată ca sinonime pentru „laşitate şi frică”

    Cel mai mult îmi place ultimul citat. „activ şi creativ”. Astea da!

    Nu avem un Dumnezeu violent? Hmmm! Asta da temă de gîndire! Eu cred că citesc din nou VT anul viitor să mă conving 🙂

    Foarte frumoasă povestea ta din copilărie, Pety, cred că fiecare „fost băiat” de pe aici are una la fel! Eu am mai multe ca voi! Sîc!!! 🙂

    Ai dreptate cu „problemele de sănătate” acum.

    Dar, dragă Pety, să presupunem că în staţia de tramvai tipul şi-ar fi luat „în picioare” soţia… Ce ai fi făcut pînă vin cei cu 112?

    Draga Razvan, eu am gustat gluma ta. Da, acum nici eu nu mă mai văd dînd cu pumnul.. 🙂

    Ciprian S. M-am distrat… să dai jos brăţara… Ha, Ha!


  81. E mai benefic cand ne ducem la fratii care au nevoie de vizite acasa!
    „tot ce faceti acestor frati mai mici ai Mei,Mie Mi Le faceti!”


  82. Draga Rasvan,
    si eu imi cer iertare si de asemenea te rog sa ma ierti.

    Esti din Piatra Neamt?


  83. Din Targu Neamt, Pety! Te imbratisez!


  84. Ce părere aveţi de un David cu ochelari, cam dolofan, care ar fi început negocierile cu Goliat?
    Veţi spune că e numai în VT?

    Bun proverbul lui Han, mai bine leu decît cîine, nu?
    Ei, tocmai pentru că şi eu am păţit, Cipriane faza cu „trecutul mai departe” tocmai de asta acum mă bag.
    Da, am păţit faze penibile şi cînd m-am băgat unde nu îmi fierbe oala.

    dar: „MAi bine să îţi ceri scuze decît să îţi pară rău!”

    Draga Pety, şi cînd luam atitudine într-un MAll şi atunci sîntem modele pentru alţii.
    De multe ori călătoresc cu ucenici de-ai mei. Am fsot pus în situaţii limită cîteodată, mai ales în călătoriile lungi.

    De multe ori am reacţionazt în firea pămîntească şi mi-a fost ruşine. Uneori mă gîndesc:
    „Dacă acum, cînd tipul asta îşi bate nevasta în faţa mea sau cînd cineva se leagă de fiica mea, eu tac ca un laş şi las faza să meargă mai departe ca un arbitru orb, ce ar zice ucenicii mei… „


  85. Sti ce-as face Patratosu? M-as baga. Cu riscul de a primi una-n freza si de la sotia lui. As incerca sa-l imobilizez, facand scandal cat m-ar tinea bosogii. As incerca rapid creearea unei aliante cu cei din jur. As striga tare: „Politia, politia, sariti c-o omoara”. As face tot ce-ar putea fi posibil sa intrerup bataia.

    Dac-as fii cu prietenii n-ar fi nici o problema. Imobilizare rapida. Sunat la politie si gata.


  86. Draga Pety, dacă SAmariteanul milostiv ar fi sosit cu o jumătate de oră mai devreme, în timp ce omul era bătut de trei vlăjgani, ce crezi că ar fi făcut?

    Ar fi aşteptat să îi facă toate rănile ca să aibă „materia primă”, pe ce pune undelemn? 🙂

    Nu cred… dar cred că este o chestiujne la care merită să medităm este ca un fel de „WWJD, pentru că ştim pe cine reprezintă Samariteanul, nu?

    Ma bucur că „v-aţi înţepat” cu folos, dar v-aţi şi împăcat!!!

    Da, şi eu am fost la biserică! A fost suuuuuupeeeeeerrrrrrr!!!

    Toate sărbătorile. în seara asta au cîntat tinerii şi am făcut o vizită la spital!

    Taman în Cluj, Ciprian S? Am trecut pe lîngă tine! 🙂

    Da, Pety, ultimul tău coment sună a soluţie.
    Nici eu n-aş sta să mă rog cînd trebuie să schimb siguranţele, vorba lui Steinhardt!!!


  87. Imi cer scuze ca nu am tras si niste concluzii la cuvintele pe care le-am citat din cartea lui Chalke. Aici in Belgia se lucreaza intre sarbatori, asa ca putinul timp care imi mai ramane incerc sa-l petrec cu familia si mai citind cate ceva, chiar daca este intre pauzele de 20 de min pe care le am tot din 2 in 2 ore. Raman aproape de fiecare data cu ceva. De ex, intr-o pauza am citit o afirmatie remarcabila: „Daca Il gasesti pe Dumnezeu cu mare usurinta, poate ca nu pe Dumnezeu L-ai gasit.” Interesant, nu?

    Aici nu este vorba despre Marius, ci este vorba despre fiecare dintre noi si despre multi altii. Nu este o pledoarie nici pentru el, nici impotriva lui. Cred ca si eu as fi simtit ceea ce a simtit Marius cand a vazut scena din Real. Ma bucur ca a ales „puterea verbului”. Oricum, stie sa-l foloseasca.

    Este vorba despre cum, crestini fiind, ne raportam la nedreptate. Exista nedreptate – asta ar trebui sa fie ca o axioma. Se fac abuzuri, se comit acte de nedreptate in jurul nostru. Uneori ne afecteaza in mod direct; alteori ii afecteaza doar pe ceilalti.
    Pentru mine personal, cele mai interesante modele din istoria recenta sunt Mahatma Gandhi si, sub influenta acestuia, Martin Luther King.
    Amandoi au reactionat la nedreptate prin ceea ce ei au numit calea nonviolentei. Au reactionat. Prin puterea verbului, prin atitudine, fara violenta, dar cu o forta extraordinara. Va recomand filmul biografic Gandhi, din 1982, al lui Richard Attenborough.

    Foarte important! Am citit ca „violenta incepe acolo unde se termina cuvintele”.

    Tibi Pop
    Turhnout, Belgia


  88. Tibi tu citezi “violenta incepe acolo unde se termina cuvintele”.

    Iată dar, Tibi, de ce nu mai dau cu pumnul! 🙂
    Îţi dai seama cîtă violenţă s-a stins în aceşti 12 mega de cuvinte…?

    Cîtă patimă şi cîtă răutate s-a ars aici în aproape 700 de pagini şi 11000 (unşpe mii) de comentarii?

    Acum serios: ai sesizat foarte bine problema. Nu este vorba despre mine. Am lansat acest post tocmai epntru a discuta despre laşitate versus acţiune faţă de nedreptate.

    Ce facem noi „ca creştini”, ca să mă exprimez în acest fel?

    Am văzut filmul! Extraordinar!


  89. Vorbesti de Real si …Realul la usa.

    Sa va spun ce mi s-a intamplat azi la Real.
    Cumnata mea a luat, de la oferta, un calculator cu tastatura si mouse, un multifunctional si o camera web. 17 milioane vechi. Din prima, ne-a dat cutia camerei web care era expusa pe sistemul de prezentare. Cand am ajuns acasa, inauntru era doar microfonul. A trebuit sa ne intoarcem. Dupa cateva minute de parlamentari, le-a „picat fisa”. Era ambalajul camerei deja expuse pe sistemul de prezentare.

    Am primit un kit nou, cu camera noua. Am mers acasa. Surpriza! Nada. Nu mergea/functiona nimic. Am luat drivere noi de pe siteul companiei. Degeaba.

    Azi, in sfarsit, am avut ceva timp liber. De fapt eram cu sotia la Real Am primit un telefon de la cumnata. Ea era cu camera la raionul IT. Eu cu sotia la mezeluri. Am ajuns la cei de la IT si alta surpriza. Nu e vina lor ca nu merge. A trebuit sa le explic faptul ca inca suntem in cei 2 ani de garantie. O cuconita, ofuscata tare, intepata rau a inceput, pe un ton zeflemitor, acid, sa ne ia la trei pazeste.

    AM spus ca nu are rost sa continue. Produsul nu merge si macar sa faca o verificare. Vazand ca vorbeste cu un stiutor (ca doar sunt IT-is cu state vechi) s-a dus glont la departamentul IT. A venit un domn, sofisticat, arhimanierat si a a dus un laptop. A instalat driverele a pus camera si pauza. Nimic.

    A inceput sa dea vina pe drivere. Sa acuze in stanga si-n dreapta. Atunci M-AM SUPARAT. L-am intrebat. Domnule, esti specialist IT? Ai facut macar facultate in domeniu? Sti ce e un driver? Ai vazut ca procedura dumneatale de instalare e gresita? STi ca prima data trebuie sa instalezi drv fara a conecta camera in conectorul USB? Sti ca nimic pe USB in afara de tastatura si mouse nu trebuie cuplat la pc? La laptop aveau conectat pe USB un dispozitiv antifurt.

    Pana la urma ne-am dat seama ca tipu n-avea nici in clin nici in maneca cu IT-ul. Tipa care era cu el a inceput sa umble la dispozitivul cu decibeli. Am intrebat-o respectuos daca are habar despre ce este vorba. A incercat sa-mi replice cu mahalagisme. Am intrerupt-o spunandu-i ca daca va continua am sa sun la protectia consumatorului. Si… a pecat.

    Pana la urma mi=au dat o camera web noua. SUrpriza sau nu, acasa a mers din prima.

    Asadar, trebuie sa pui piciorul in prag. Dar fara violenta. Am apelat la cteva strategii psihologie si anume:

    – Comportamentul in oglinda – arata-i interlocutorului cum se comporta, copiindu-l in totalitate: ei au ridicat vocea, eu am ridicat vocea; ei au fost insistenti, eu am fost si mai insistent; ei au apelat la diferite puncte din contractul de vanzare-cumparare, eu am apelat la protectia consumatorului. Le-am aratat ca felul in care se comporta nu e bun, comportandu-ma la fel, dandu-le astfel posibilitatea sa se vada prin mine;
    – La intrebarea lor: „de ce ma comport asa”, le-am raspuns ca sunt „ecoul” lor (va spun ca a functionat);
    – Le-am spus ca daca vor sa ma puna pe drumuri, mai rau ma ambitioneaza si ca sunt dispus sa cheltuiesc peste triplu din timpul pe care ei ar fi dispusi sa-l piarda;
    – Am facut apel la autoritate: cel de la departamentul/raionul IT nu era informatician….eu eram pana-n maduva oaselor (de aceea va recomand sa fiti insotiti de un specialist in domeniu);
    – Am amenintat cu apelul la institutia statului, Protectia Consumatorului….mai ales ca-l cunosc personal pe directorul de acolo;
    – Am uitat sa spun ca sunt jurnalist…ceea ce ar fi contat si mai mult…

    Dar a fost arhisuficient.
    Pana la urma, ei au facut totul sa scape de noi. Ne-au dat ce-am vrut si am plecat, dupa ce prima data au vrut sa ne traga pe sfoara.

    Patratosu are dreptate. Trebuie sa fim intelepti si curajosi ca altii sa nu ne traga pe sfoara pe noi si pe altii. Eu am ajutat-o pe cumnata-mea. Nu era interesul meu. Dar rezultatul a fost pozitiv si I-am multumit Domnului ca un om n-a fost tras pe sfoara.


  90. Bravo, Pety! 🙂
    Luaţi atitudine… Nu vă lăsaţi prostiţi! 🙂

    Nu există o metodologie şi pentru politicienii români?
    Dacă am putea aplica sfaturile tale şi la cei cdare ne trag pe sfoară „pe sticlă”


  91. Nu cred ca merge pentru politicieni.
    Ei e unsi cu toate alifiele.

    Da, trebuie luata pozitie. De exemplu cei de la Real. Pe baza carei logici sunt ei mai smecheri. Pe ce criteriu trebuie sa-mi fure banii din buzunar? Dupa ce tipar trebuie sa ma fac prost si sa ma simt asemenea? Dar dupa ce model trebuie sa se dea ei destepti cand nu sunt? De ce sa-mi umileasca sotia, cumnata, prietenul dupa ce le-au luat banii?

    Cred ca-mi trebuie biciul Domnului.


  92. Pety, sunt zguduIT de reusita experimentului tau. 🙂
    Pe de alta parte, se petrece ceva iREAL in Realul vostru. 🙂

    Cel mai mare magazin din targu meu se numeste ‘Geneza’, in apropierea bisericii ‘Adormirea Maicii Domnului’.

    Cu toate numele astea, cred ca biciul Domnului nu avem, desi spui ca ai mare nevoie de el; dar o pereche de bojoci de schimb, mai ca s-ar gasi. 🙂


  93. Pety, inca ceva:
    Bojocii, iti gasesc pe doua viteze: voce normala si voce ridicata, cu microfon, drivere si oglinzi laterale, pentru supraveghere ‘comportamentului in oglinda’. Culoarea este arhisuficient de vanata. 🙂


  94. :))
    Totusi, fara violenta.
    Rasvan, experientele e multiple. :))


  95. Mie nu imi ies emitoconilii.


  96. Chestia cu oglinzile retrovizoare….am ras de n-am mai putut……..


  97. datimi o mitraliera…si milioane de cartuse…urasc nesimtiti de genul asta, Doamne ii urasc…iarta-ma, dar ii urasc…Doamne iarta-ma!


  98. well, scuze ca ma bag si eu 😛

    nu am citit chiar tot si stiu ca nu toti mai revin la articolul asta, asa ca hello nenea administrator de blog 😀

    e discutabil subiectul, dar nu vreau sa subliniez decat un singur lucru: ca oamenii nu se mai baga in situatii similare daca nu sunt suficienti de motivati. adica, ori sunt prea plictisiti de viata incat sa le mai pese si de altii, apartenenta si gandirea colectiva se schimba iar romanul nostru nu e receptiv cand vine vb de schimbare; sau dispersia responsabilitatii isi face treaba: sunt destui care ar putea sa reactioneze dar nu o face nimeni; in final nimeni nu face nimic; ca e rau sa fii violent si ca violenta domestica e tot mai actuala stim cu totii; dar hello: suntem romani, popor de isterici, cum zicea Cartarescu, asa suntem noi.. 😀

    keep on good things!


  99. draga simplegînduri, vezi că s-ar putea să se confunde nickname-ul tau cu al unui alt blogger, simplugînd,

    faptul că sîntem un popor pasional, de isterici, nu presupune că trebuie să fim şi brutali, unde-i bonomia şi ospitalitatea românească de care se tot vorbeşte? unde-i bunul simţ românesc, unde-i căldura sufletească din care au ieşit doinele?

    Rcc, vezi că te mai aude cineva şi, dacă este împuşcat vreunul ca ăsta, te caută poliţia pe tine.


  100. 😛 da, incantata de sebi…

    nu am spus ca presupune nimic… doinele au iesit din strabunii nostrii, din noi nu mai iese nimic in ultima vreme…. iertare sa’mi fie, la Bucuresti e viscol tare si se reflecta si in trairea mea….

    vremuri mai bune tuturor!!!


  101. Ok,

    Ai dreptate, doinele au ieşit din străbuni, şi noi am ieşit tot din străbuni, dar din nou nu prea mai iese mare lucru … aia-i..

    Să dăm vina pe cineva!
    am găsit!!! Comunismul!!!


  102. da…
    sa dam…
    pe…. tranzitie …


  103. Aşa, comunismul şi tranziţia… şi stihiile lui Meşteru Manole…
    că diseară despre asta scrisei..


  104. 🙂 nenea administrator de blog, mi’ar face placere sa ma alatur acestei comunitati, dar ma tem de raceala inevitabila, din pacate, oricarei comunitati ca aceasta 🙂 asa ca sunt rezervata in ceea ce priveste ‘stihiile lui Meşteru Manole’
    keep on blogging


  105. draga Simple gînduri, deocamdata am retras postul cu Meşterul Manole, era prea „jucăuş” în raport cu ce s-a întîmplat în seara asta!

    De asemenea, voi răspunde rezervat la celelalte comentarii!


  106. […] păcat să folosim softuri piratate?” (108) Către o critică estetică “pocăită”? (106) “Las că vezi tu… “ (105) Oare… un călugăr s-ar lăsa fotografiat? (104) “Mîntuirea neamului” (103) […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: