h1

Vom avea regină?

Ianuarie 2, 2008

Se ştie deja! Sînt monarhist! Îmi iubesc regele pămîntesc, Regele Mihai I este o personalitate fascinantă! Să îi dea Dumnezeu sănătate!

În biroul meu am un tablou mare cu el.

Am mai explicat: În Biblie am găsit numai cartea 1 Regi, 2 Regi… etc. Dacă era 1 Preşedinţi, 2 Preşedinţi… 🙂

Dar…

Zilele acestea Casa Regală a dat un comunicat foarte important. Un comunicat care pune probleme. Evenimentul se reflectă şi pe blogul princepelui Radu, dar lipseşte de pe blogul acesta. Se dezbate un pic pe alte bloguri chestia asta. (Şi eu zic la fel, Mihnea, trăiască, dar nu e veşnic, Unul Singur este veşnic şi se întîmplă se stea în ceruri şi să rîdă de toţi monarhii din lume (vezi Psalmul 2! Al lui David, nu al meu! 🙂 )

Nu cred că mesajul comunicatului este prea important pentru viaţa politică mizerabilă din România. Nu cred că sînt şanse ca România să se întoarcă la monarhie! Din păcate!

Dacă am fi fost destul de deştepţi, ca spaniolii, spre exemplu, acum „ţărişoara” noastră era şi Ţară respectabilă.

Aşa… încă se mai zbenguie ca o domnişoară bătrînă care îşi pune fundiţe şi se alintă ca o puştioacă prost crescută.

Şi? Care mi se pare mie partea interesantă a comunicatului?

Asta:

„Semnat la castelul Savirsin de Regele Mihai I, documentul intitulat ” Normele Fundamentale ale Familiei Regale a Romaniei”, precizeaza ca in cazul in care natiunea romana si Parlamentul vor considera potrivita revenirea la monarhie ca forma de guvernamint, va cere Parlamentului sa voteze renuntarea la Legea Salica. Aceasta, se spune in document, nu corespunde nici drepturilor din Europa de astazi, nici valorilor societatii romanesti.” (sublinierea mea!)

Care-i problema? Putem avea regină? De ce nu rege? E legal să avem o moştenitoare a tronului şi nu un moştenitor?

Dacă Legea Salica asta prespune, ce facem abrogăm legea cu pricina? De ce? Din ce cauză? Să ne adaptăm la „Europa” şi la valorile noii socieţăţi româneşti? Cu alte cuvinte: principii versus circumstanţe?

Dacă circumstanţele ne stau împotrivă, adaptăm principiile?

Unde este suveranitatea lui Dumnezeu în toată povestea asta? Poate că asta vrea Dumnezeu la ora asta. Să nu găsim soluţii pentru Casa Regală a României. Poate că vrea să îi stingă sămînţa… Poate că merităm să ne moară ultimul rege bun al României fără urmaşi.

O grămadă de probleme de la o simplă frază? Da, aşa cred!

Da, toată lumea ştie că regele nu va trăi veşnic şi, probabil, sub presiune (cui? de ce fel?) acest „testament” a fost lăsat mai mult pentru protecţia de impostori de felul lui Carol de România.

Nu cred că Majestatea Sa s-a molipsit de bolile neamului ăsta, şmecheria şi descurcăreala de felul: „Nu vrea Dumnezeu? Lasă, tată, că le rezolvăm noi!”

Nu cred că regele a acţionat în felul acesta, dar cred că gestul lui deschide o nouă epocă în istoria casei regale. Este un gest care mărturiseşte o schimbare de mentalitate şi de strategie.

Şi acum… la ale noastre:

Întrebarea mea este, dacă preotul trebuie să fie bărbat, profetul şi regele pot fi înlocuiţi de proorociţă şi regină?

Da? Nu?

Dacă da, atunci n-are rost să despicăm firul de păr în patru…

Se pare însă că Legea Salica interzicea accesul la tron al unei femei!

De unde această chestie? Din Biblie?

Bun! Să se anuleze legea SAlica, dar dacă se anulează, de ce se anulează, din cauza dreptului European şi a noilor valori ale societăţii româneşti?

Mărturisesc că sînt îngrijorat mai ales de această afirmaţie. De cînd Casa Regală care a stat sub lozinca „Nihil sine Deo!” începe să îşi ajusteze principiile după o Europă în plină criză morală şi după nişte valori ale României de azi, care sînt superbe, dar lipsesc cu desăvîrşire.

Într-un cuvînt, ceea ce transmite Casa Regală (dorind acest lucru?) este cam aşa:

1. N-avem bărbaţi pe linia directă de moştenire. Criză!

2. Dacă nu avem bărbaţi, sînt bune şi femeile. Soluţie!
3. Oricum trebuie să facem „aggiornamento”. Lumea a mers deja în altă direcţie, trebuie să ne adaptăm! Explicaţie!

Comunicatul s-a dat in ziua abdicării. De ce?

Oare nu avem de-a face cu o nouă abdicare?

PS.

Tocmai reîncepuse dezbaterea pe blog în dreptul postului cu Fivi.

Comentariile au fost relansate de Ulen. Îi înţeleg punctul de vedere, dar cred că are şi un punct de orbire.

Dînsul pare să spună, dacă am înţeles eu bine: „mi s-a întîmplat mie, deci se poate!”. Cred că experienţa nu este normativă! Tipul acesta de argument nu se găseşte în rastelul dezbaterilor de acest fel!

PPS.

Mărturisesc că sînt deopotrivă de iritat de comentariul lui Ulen, care tratează conservatorii potrivit unei concepţii în care relaţia între ignorant, bătut în cap şi conservator ar fi una de sinonimie, dar şi de comentariile unor adepţi ai poziţiei conservatoare, care sînt acizi, dar la fel de lipsiţi de argumente valide, construite cu luciditate, ca şi Ulen.

39 comentarii

  1. pana una alata avem BAsescu. 🙂


  2. Gând la gând. Marius, şi eu sunt monarhist şi am scris pe subiect succint http://realiatealuipetria.blogspot.com/2007/12/ultima-igar-casei-regale-romne.html
    C’est fini…


  3. Da, bine zis, Mircea, avem Băsesc, că nu putem spune că Băsescu este „preşedinte”. Mărturisesc că l-am votat!

    Băsescu este o categorie pe care o umple singur, nu ese nici ţar, nici rege, nici preşedinte, nici comandant militar suprem, nici comandant de navă, el este băsesc, nu poate fi pus într-un sertar şi să pui eticheta pe el…

    Fiecare ţară are conducătorii pe care îi merită.

    Am văzut, Alex, să vedem.. oricum pe Radu Duda l-am văzut prin anii 80 la Iaşi o colegă lua lecţii de actorie de la el, făcea ceva meditaţii sau cam aşa ceva… Sper că a rămas un actor la fel de mediocru, asta este un semn bun în politică. Asta înseamnă că, şi dacă se va apuca să ne mintă, ne va minţi prost.
    În rest.. pare băiat bun!

    Oricum este bine că nu sîntem ca bulgarii, ca la ei la nimeni, regele să devină prim ministru într-o republic prezidenţială.

    asta da recunoaştere a înfrîngerii.

    Părerea mea este că regele a făcut asta mai degrabă ca un act de protecţie decît ca un testament cu proiecţie spre viitor.


  4. Iată aici Normele în format pdf

    http://www.familiaregala.ro/


  5. Îţi aminteşti cum Radu Câmpeanu a propus ca regele să candideze la preşedinţie?

    Obs. cu actorul prost este interesantă. Actor prost- politician uşor de prin cu mâţa în sac; de reţinut…


  6. Alex, niciodată nu l-am bănuit pe Cîmpeanu de mult talent politic, nici de intuiţie nu prea suferă.
    aici băse îi bate pe toţi, iar ilici este campion.

    Da, un actor mediocru poate fi un excelent politician,
    uită-te la cazul Reagan!

    Excelent preşedinte! Prost actor!


  7. Uite ce-a scris încă un tip deştept despre subiect http://scaevola.weblog.ro/2008-01-02/249678/Mihai-f%C4%83r%C4%83-de-%C5%A3ar%C4%83-%C5%9Fi-ru%C5%9Fine.html#comments
    Omul a tradus biografia regelui…


  8. Da, interesant, dar prea dur!
    este nedrept cu regele, după părerea mea.

    I-am scris cam asta:

    draga Scaevola,
    interesant comentariul tau, dar mi se pare că eşti prea dur totuşi cu Regele…

    eu emit altă ipoteză pe blogul meu, cred că a fost presat (de cine şi de ce, alta discutie) şi a luat această măsură mai degrabă protectivă decît proiectivă,

    Să protejeze tronul de alde Carol II şi alţii ca el.

    Încălcarea legii salice?
    Mă tem ca suveranul să nufi fost învăţat de şmecheraşii săi de consilieri că aşa merge treaba prin Rromînika de mii de ani, „las, tată că le rezolvăm noi… etc. ”

    nu sînt de acord cu încălcarea legii salice de dragul circumstanţelor,
    poate că asta voia Dumnezeu pînă la urma urmei, să i se stingă sămînţa, dar nu să calce principiile..

    mă îngrijorează, de asemenea, fraza „normele juridice ale Europei” (care europa este un caraghislîc) şi „valorile României de azi” (care Romînikă este o glumă penibilă)
    după aceste criterii se schimbă o tradiţie?

    ce glumă tristă.
    eu cred că asta este a doua abdicare


  9. si eu am spus „da” la base si compania, mi-a luat vreo doua zile dupa alegeri, cand am constatat ca erau in plop cu legea impozitului unic pe venit pe care batusera atata tamt tam, sa pricep ca tot atata viziune si strategie au si dansi ca si predecesorii. 🙂 ma gandesc sa nu mai votez ca tot aiai e inca vreo 20 de ani de acuma…

    poate sunt eu un ignorant in problema asta dar…

    abdicare de la ce?
    care tron?

    Base e ce e.
    Romania e ce e.
    Regele cui, totusi?


  10. tocmai asta este Mircea, că regele pînă acum a fost regele cîtorva, după acest act nu mai este regele prea multora, poate a cîtorva şmecheraşi de la Săvîrşin..

    cam atît.


  11. Este un om care merită citit zilnic. Un intelectual de elită. Se simte rănit, cum mă simt şi eu. Mi-am pus speranţe în regele Mihai, deşi în ţara asta de limbrici…


  12. Se duc oamenii mari, unii sînt ucişi, alţii sînt sinucişi, alţii se sinucid.

    Bine spunea cineva: „În sfera morală nu poţi muri decît de mîna ta!”


  13. Marius, îţi mai dau linkul unei doamne http://teogeorgescu.blogspot.com/2007/12/s-adaugat-un-nou-paragraf-istoriei.html
    Poţi s-o incluzi între lecturile tale. Prietenii de pe aceeaşi baricadă strâng rândurile…


  14. Cu peste 10 ani în urmă am stat în Bucureşti şi lucram la Cotidianul. Stăteam în Berceni, aveam vecini doi bază, însă de treabă, altfel. O vecină a venit într-o zi şi, văzând tabloul cu regele şi regina pe un perete, m-a întrebat dacă sunt bunicii mei din Ardeal. I-am zis că da.
    ….
    Şi ce să spun acum, când „bunicii” şi-au bătut joc de idealurile „nepotului”? F….?


  15. Eu unul sper sa ramanem in democratie. Subliniez „parere personala despre monarhi in general”


  16. Tinere intelectual tribanp,
    Anglia este un stat democratic sau dictatură?
    Pune burtica pe carte şi nu scrie mai mult decât ai citit!


  17. Ce Mare jale: am pierdut regele, am pierdut partida, ca la sah! Avem regina? Jucam dame!
    Jalea mea e ca dupa Carol II avem Duda I, aici e duda… , buba 🙂


  18. Repet, Alex, nu cred că este „mîna regelui”, aşa cum sună în comunicat.
    Băieţii buni din jurul regelui au luat decizia. Aţi avut curiozitatea să citiţi tot comunicatul?
    Şi planul pentru 30 de ani?
    Cît are de-a face asta cu Radu nu ştiu, ştiu că este o eminenţă cenuşie în spate, care îl are ca prizonier pe rege cu tot cu familia lui şi care acum forţează nota…
    Greu de priceput.

    Tribanp, mai multă democraţie a fost cu regele decît cu băieţii de după Ghe Dej şi Ceauşică…

    Rasvan, bun calambur… Carol II a jucat dame, nu ştiu care vorbea, cred că Scaevola vorbea despre preferinţele lui Radu… nu ştiu care sînt alea, sper că nu le are pe-ale lui Alex Macedon.

    E treaba lui în fond ce preferinţe are… acum problema este una destul de delicată…

    Legea, principiul contra circumstanţe şi presiunea momentului.


  19. Eu, una ştiu: un bun creştin nu poate fi decât regalist! Eu sunt regalist! Bun creştin…nu ştiu!


  20. Dragă Marius,
    Sunt şi eu un mare admirator al Regelui Mihai, şi rămân pe mai departe, inclusiv după acest act.
    Poate că sunt eu mai greu de cap şi nu pricep, dar aş vrea să ştiu care ar fi problema dacă am avea regină şi nu rege, în afara de scrânteala care vine din misoginismul românilor, evanghelici sau nu?
    In ce priveşte succesiunea, îl ştiu pe Radu de când era copil (a locuit în acelaşi bloc cu nevasta mea) şi o prefer pe Margareta de o mie de ori lui Radu.
    Dănuţ


  21. Draga Danut, sint sigur că, dacă vei citi postul meu cu atenţie, îţi vei da seama imediat că nu despre rege versus regină discut eu aici.

    Nu m-ar deranja să fie Margareta! Am văzut-o de cîteva ori în nişte interviuri strălucite. N-am nimic împotriva persoanei, cu Radu … mă abţin…

    Nici gînd nu mi-a trecut prin cap să spun că Radu ar trebui să fie următorul..

    Nu, am repetat şi în comenturi..
    PRoblema pe care o pun eu este următoarea: dacă se schimă o lege, o tradiţie, un principiu, cînd se schimbă, de ce, în ce condiţii etc.

    Se schimbă pentru că aşa-s împrejurările, am văzut tipul ăasta de gîndire circustanţialst-pragmatică peste tot, în politichia românească, în bisericile noastre, în organizaţii.. peste tot.

    Nu misoginismul este problema! Încearcă totuşi să te decuplezi de pe asta… Cu ordinarea femeilor ca pastor este altă problemă, aici este altă problemă.

    Încearcă să scoţi prejudecata aia despre mine de acolo şi citeşte cu ochii limpezi ce am scris.


  22. casa regala e la pamant in ziua de azi… una era casa regala pe vremea lui Carol I si alta e cu Mihai… dah…


  23. Fantasya, Fantasya, te-ai hotărît să mai dai pe la un „popă care nu ştie ce e ăla blogging şi care-şi pune studenţii să îi facă rating?” 🙂

    Oricum, welcome back!

    Casa Regală azi, da asta este o discuţie care merită purtată, dar cu date exacte, iar datele exacte în cazul acesta nu ne sînt la îndemînă.

    ultimele guverne au făcut tot posibilul să „cumpere” cumva casa regală.

    N-au reuşit cu ASR Mihai, dar au băgat boala în administratori…

    este foarte complicat să înţelegi mecanismul după care funcţionează Casa Regală, mai ales în lipsa informaţiilor din interior.

    Aşa că… stăm şi cugetăm sau … numai stăm!
    Cînd nu mai avem ce cugeta ….ne mirăm!


  24. […] Vom avea regină? Se ştie deja! Sînt monarhist! Îmi iubesc regele pămîntesc, Regele Mihai I este o personalitate fascinantă! Să […] […]


  25. Patratosu,
    Ti-ar placea sa avem regina , tie personal , ti-ar placea???


  26. Nu ma refeream doar la faptul ca daca va fi rege nu va fi democratie. Ceea ce spuneam era ca prefer un stat condus de un presedinte ales democratic. Daca ai avea un rege si nu ai fi multumit de el ai face iar revolutie. Si mai sus am subliniat ca e doar o parere a mea. Deci nu trebuie sa fie impartasita de toata lumea.Parea despre monarhi nu se referea la faptul ca toti au fost tirani ci la altceva.
    P.S.:Nu vreau sa intru in clinciuri cu nimeni, dar m-ati intelles gresit.


  27. Ea, presupun ca numai trantorilor le plac reginele. Se mai numesc si matci: Matcareta I de Romania! 🙂 Are Marius fatza de duda? 🙂


  28. monarhia nu mai este de actualitate in romania. faptul ca ea supravietuieste totusi, formalizeaza mult lucrurile. intrucat monarhia exista inca, ca si construct, tocmai pentru a face posibila existenta sa ulterioara este nevoie de aceasta formalizare. de asta si cred ca problema pe care o pui este falsa. nici Dumnezeu si nici instanta morala n-ar putea pune vreo pata pe obrazul regalitatii pentru ca aceasta doreste sa inlocuiasca legea Salica. parerea mea.


  29. Ras(z)van, cool,.
    Spune-mi si mie cine-i Marius?
    aud ca-si zice patratzosu!!!
    Marius Cruceru ? au ba !


  30. Sigur ca el este: patratul cu trei laturi- Marius, David, si Cruceru 🙂


  31. Un presedinte prost poate fi schimbat dupa 4 ani. Pentru rege, este nevoie de ghilotina. Monarhul isi justifica pozitia prin raportarea la Dumnezeu si nu la demos – asta face toata diferenta.
    Tara noastra a avut parte de 2 regi foarte buni si de alti doi, catastrofali (ghici, care?).
    E, oricum, parerea mea – recunosc, nu ma pasioneaza foarte mult subiectul…


  32. Marius, este casa regala a Marii Britanii un model de de orice fel pentru natiune? Daca raportam totul la principiile crestine, rezultatul este de-a dreptul catastrofal.


  33. Va dati la regine acum??? Matcareta I de Romania. Hmh? Unde sunteti voi barbatii Sfintei Tari Romanesti? Va ascundeti dupa fuste? Aha…da, da.

    Toti vitejii lui Stefan cel Mare si Sfant sa iasa un pas in fata…
    Leano, Mario, Mariuca inapoi in formatie.


  34. Ea, întrebarea este pusă greşit: „mi-ar plăcea?” Ce să îmi placă? Nu putem discuta aşa… după cum ne place nouă…

    N-am nimic împotriva Margaretei! Cu Radu… nu discut..
    Problema este principiul, legea.
    să se schimbe, n-am nimic împotrivă să se schimbe, dar să ştim şi noi cum, în ce condiţii etc.

    tribanp, monarhiile moderne nu mai funcţionează aşa cum îţi imaginezi. Îţi înţeleg punctul de vedere, dar monarhiile constituţionale nu se schimbă doar prin revoluţie şi ghilotină.

    Cît despre alegerile democratice din patru în patru ani… ehehe, altă poveste. Cineva, cred că Patapievici era susţinătorul votului cenzitar…

    Rasvan, eşti sigur că în venele tale nu curg ceva gene amestecate de CAragiale şi Creangă… prea le spui.. 🙂

    Da, Ea, Marius Cruceru este pătrăţosu… unii sînt scandalizaţi că „mă alint” pe aici ca un adolescent… ce să fac dacă nu mi se potriveşte scrobeala de popă şi nu pot să mă port ca un cadavru didactic universitar tot timpul? 🙂

    Hairomania, că nu mai este de actualitate monarhia de acord, că va fi vreodata, nu stim, uite că Spaniei ii merge bine după întoarcerea la Monarhie, ştii pe unde circulă cei mai mulţi bani din Europa? Prin Londra. Uk este una dintre cele mai stabile democraţii şi economii. Cu Dumnezeu au ei probleme…
    Nu crezi că are legătură şi cu „înapoiata” asta de monarhie?

    Dan H. aşa cum spuneam, monarhiile sînt de multe feluri şi regulile după care funcţionează, de asemenea. Dacă te uiţi la monarhia română… are o istorie foarte interesantă. Nu-i nici o problmă dacă nu te interesează, dar entru cine interesează trebuie să se uite la relaţia casei regale cu parlamentul de-a lungul timpului pentru a înţelege dinamica în care a funcţionat monarhia română.

    Nu cred că există un model perfect de monarhie, fiecare popor are „stilul” lui..

    E bună, us66, să recitim Mama lui Ştefan cel Mare şi Vrîncioaia!

    Femeile neamului ăsta s-au dovedit mai bărbate decît bărbaţii cîteodată!
    Nu asta spune şi Baltagul?


  35. Am observat tarziu articolul asta…
    Se intampla sa fiu si eu monarhist. M-a surprins in mod placut primirea facuta de catre bucuresteni lui Mihai prima data in Romania. Am vazut in filmul de la stiri ca unul din oamenii de paza (pare-se din serviciile romanesti) aveau insigna regala sau ceva de genul asta. Iarasi un motiv de speranta… dar nu a fost sa fie …

    Regii si Imparatii au ceva ce presedintii nu vor avea niciodata. Nu stiu exact sa definesc ce este acel lucru. Simtul proprietatii, cel al unui gospodar, a unui ctitor caruia ii pasa de viitorul si prosperitatea tarii si poporului lui. Garantia suveranitatii… nu stiu… multe!!!

    Si poate si linistea si multumirea faptului ca tara are proprietarul de drept si de fapt … ar fi trebuit sa aiba…

    Care e succesorul/succesoarea la tron? Fata cea mare? O fi beneficiat de pregatirea speciala de care beneficiaza cei de stirpe regala?

    Dar ce poti face cu un popor mancurtizat, dependent de obedienta si mai ales, dependent de diriguirea comunista? In columbofilie, cand lotul de porumbei e compromis datorita faptului ca a fost lipsit de libertate si s-a practicat si o imperechere intensiva intre rude, se aduc porumbei din afara pentru a obtine generatii noi, proaspete din punct de vedere genetic.

    Cat despre Vrancioaie, e o caracteristica a popoarelor slave 🙂 . Si eu am luat una de nevasta :)) .

    Ups! Asa scrii cand scrii inainte sa citesti articolul complet … lasa ca-l citesc tot acum 🙂


  36. Interesant un anume comentariu la acea stire :

    Pentru cunostiinta dvs., nu exista o „Lege salica” ci un cod de legi germanic din secolul 6. Nu exista nici un fel de prevedere in Constitutiile din 1866 sau din 1923 prin care sa se faca vreo referire exlicita la vreo lege salica, deci mi-e neclar la ce anume se refera dl. Mihai de Romania (daca domnia-sa si nu autorul articolului face aceasta confuzie).


  37. In mod sigur Casa Regala Britanica (daca am zis bine) nu se conduce dupa un cod de legi germanice.

    Si apoi, prefer ca „regenta?” sa ramana in cadrul Casei Regale, nu a celor din afara ei …

    Problema este ca daca trecem la monarhie, tot vor exista cartitori in randul poporului roman din cauza ca peste 50 la suta plang dupa vremurile comuniste apuse … Romania nu mai are demult „rasa” de oameni de pe vremea monarhiei. A fost reeducata si selectata in vederea obtinerii omului de tip nou. Si constatam, daca suntem corecti, ca in mare parte au reusit. De aceea sunt un pic mai reticent azi, decat la revolutie, ca se vor schimba lucrurile in bine …


  38. Draga Fun, cred că peste 50% este un procent foarte pesimist, eu tot mai sper..

    Rămîn un admirator al regelui Mihai I, viaţa lui de pînă acum nu poate fi umbrită de un gest pe care nu îl înţelegem acum.

    Cred că nu există explicaţii acum şi e prea multă ciudăţenie în toată povestea asta.

    Citeşte, te rog, Funlw65, documentele de pe blogul casei regale, acolo le ai în PDf, vezi ce este cu Legea Salica.


  39. […] Avem totuşi regină…. ianuarie 15, 2008 Neclar, foarte neclar ce s-a întîmplat de ziua abdicării…Încă nu m-am lămurit, dar nu sînt specialist în politică, nici nu-mi dau prea mult cu […]



Lasă un răspuns

