h1

De ce s-a botezat Domnul Cristos?

Ianuarie 6, 2008

Cîte confesiuni … atîtea răspunsuri. Greu ne înţelegem şi aici, din păcate.

Azi a fost Boboteaza, sărbătoarea botezului pe care Domnul l-a cerut lui Ioan. Toate Evangheliile fie pomenesc, fie trimit aluziv la botez. Am predicat pînă acum din Matei, dar textul din Luca mi se pare foarte interesant.

Luca 3:21 După ce a fost botezat tot norodul, a fost botezat şi Isus; şi pe când Se ruga, s-a deschis cerul,
22 şi Duhul Sfânt S-a pogorât peste El în chip trupesc, ca un porumbel. Şi din cer s-a auzit un glas, care zicea: „Tu eşti Fiul Meu prea iubit: în Tine Îmi găsesc toată plăcerea Mea!”3 Isus avea aproape treizeci de ani, când a început să înveţe pe norod; şi era, cum se credea, fiul lui Iosif, fiul lui Eli,

De ce a făcut Isus acest lucru? De ce a acceptat un botez al pocăinţei, cînd n-avea de ce să se pocăiască, a fost întru toate la fel ca noi, dar fără păcat?

Unii spun: a fost un act semiotic. Asta înseamnă că a făcut un semn, ori că a luat un semn existent căruia i-a dat o nouă semnificaţie. Nimic nou, a mai făcut Domnul acest lucru.

Poziţia clasică neoprotestantă este că Domnul a făcut un act pedagogic. Asta înseamnă că Mîntuitorul a făcut acest lucru pentru ca astfel să facem şi noi. Astfel de acte nu sînt străine de comportamentul Domnului şi atunci le-a spus ucenicilor: „Tot ce v-am făcut eu… aceea să faceţi şi voi unii pentru alţii” sau „Mergeţi în toată lumea şi …. botezaţi-i în numele meu… ”

Oare de ce s-a botezat Domnul?

Botezul pocăinţei? Clar! Nu!

Numai pentru a ne arăta şi nouă că trebuie să facem acest lucru ca adulţi? Nu numai atît!

Atunci înseamnă că este şi un alt motiv…

Care?

Pentru răspunsul „corect” 🙂 cred că este important să notăm cîteva observaţii:

1. Luca notează, deloc la întîmplare zic eu, vîrsta Domnului, 30 de ani.

2. Lista neamului Său este înşirată imediat după această precizare.

3. Luca notează cele patru evenimente din copilăria şi tinereţea Domnului cu grijă:

– ziua a 8-a, tăierea împrejur, Luca 2:21,

– ziua a 40-a, închinarea Pruncului la Templu, Luca 2:22

– la 12 ani, intrarea în comunitatea bărbaţilor, Luca 2:42,

– la 30 de ani….. mă abţin…, că aici este secretul 🙂 Luca 3:23

4. Isus era din neam regesc.

5. Isus este botezat de un profet.

6. Ioan ştie cu cine are de-a face şi pricepe foarte clar ce are de făcut, ştie că n-are o „năpîrcă” fariseică în faţă, dar nici un păcătos sincer, care are nevoie de iertare.

7. Domnul spune că face acest lucru ca să împlinească tot ce trebuie de împlinit, în original – toată neprihănirea (γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνη).

8. Duhul nu vine deasupra, nu ca în inconografia care ne reprezintă botezul este chiar PESTE EL (ἐπ᾿ αὐτόν). Duhul nu stă deasupra, se lipeşte de El, stă PE Capul Domnului. Foarte important indiciu.

9. Nu o dată comentatorii au trimis spre Exod 29:4 şi 40:12, spălarea cu apă a preoţilor la intrarea în slujire, sau la Exod 29:7 şi Exod 40:15-16, ungerea cu undelemn pentru preoţie.

10. Spălarea cu apă este clară, dar Isus nu este de neam preoţesc, este numai de neam regesc, dar … Ps. 110 şi Cap. 5-8 din Evrei ne spun că este preot după rînduiala lui Melchisedec, nu? Asta înseamă că nu moşteneşte preoţia din tată în fiu, ci numai din Tată în Fiu 🙂 (Evrei 7:11, 17, 21). Ps. 110.
11. Bun, avem spălarea cu apă, avem preot, dar nu dintre Leviţi… , dar unde este ungerea? Dacă Ioan, profetul, i-a transferat autoritatea profetică şi l-a „spălat” pe Domnul pentru preoţia după Melchisedec, atunci numai Tatăl mai putea să îl ungă, cu o ungere nepămîntească. Vezi 1 Ioan 2:20-27.

12. Asta înseamnă că Domnul Isus Cristos „a fost botezat” pentru nimic altceva decît pentru a semnifica dedicarea Sa în lucrarea preoţească?

57 comentarii

  1. Ceteste la Facere 17,14 când se facea legământul şi după aia întreabă-te ce e cu botezul creştin şi cu vârsta!…


  2. Dar daca simboliza intrarea intr-un nou popor al lui DUMNEZEU? pentru ca botezul pe care-l faceau preotii si levitii in Templu era pt cei dintre neamuri care doreau sa intre in poporul ales.
    Ioan Botezatorul boteza pe evrei! un paradox care-i speria pe conducatorii religiosi…


  3. oricum , e foarte interesant ce ai scris!
    multumesc!


  4. nemaiauzita sau citita explicatia ! Asa e !
    Ungerea Divina a fost secretul lucrarilor Domnului Isus !
    Pt Ioan insa a insemnat si inceputul sfarsitului misiunii sale .
    Pt Israel ,botezul a insemnat si revelatia lui Dumnezeu Triunic , episod ce va combate mai tarziu monarhismul modalist .
    Pt. mine ,botezul Lui e un act de ascultare de ceea ce trebuie implinit.


  5. Un pic off topic

    Apropo de Boboteaza pe meleaguri mioritice.
    Stiri la TVR2, Duminica la ora 22.
    Ia vedeti „headline-urile” :
    1. A fost sfintita Marea Neagra, zice reporterul
    2. acuma alt obicei arata, pe un batz/par se pun 150 de batiste legate de fete parca, si arunca betzele alea in sus, dupa le face preotul ceva , dupa le distribuie prin sat , e ceva „matrimonial” zice reporterul
    3. botezul cailor
    zice unu „am botezat magarul, defapt magareatza 🙂 ” si
    continua preotul „…si caii si magarii devin mai sanatosi si mai feriti de rele”

    Restul e … tacere ….sau ev mediu ?


  6. tot un off topic … sry
    e urat rau culoare rosie pusa la header, made in China


  7. C.T. a fost roşu pentru … Crăciun, nu pentru China! 🙂
    Bine ai venit pe aici!


  8. Piatră, nu confunda lucrurile, te rog, una este botezul creştin pentru fiecare dintre noi, altul este botezul Domnului nostru , alta este tăierea împrejur a copiilor …

    da, şi asta Ciprian, dar nu pentru Domnul, Domnul nu s-a botezat ca să intre în poporul Lui, ai dreptate cu botezul prozeliţilor, asta a păţit Nicodim.

    Nicodim a fost botezat ca prozelit, după părerea mea, văd că nu prea mă contrazice nimeni, I hate to be so right 🙂

    Wes, nu sînt original deloc în explicaţia asta. Sînt o droaie de comentarii care merg pe interpretarea asta. Numai că eu am făcut-o puţin ma „poliţistă”. Mi-a fost lene să dau „note de subsol”. La blog nici nu prea merge, dar declar că nu este interptarea mea originală ca să nu se trezească careva să mă acuze de plagiat.

    cu problema lui Nicodim e altă treabă… aici am intrat în conflict cu cîţiva adepţi ai altor interpretări…

    Da, am văzut şi eu ştirile despre Bobotează, încerc să mă abţin, dar nu am putut să nu remarc înghesuiala şi buluceala, jignirile pentru a lua nişte apă …fie, hai… sfinţită…

    Ce-ar fi făcut Isus la o asemenea sărbătoare?


  9. Intrebarea asta mi-am pus-o si eu cu cativa ani in urma si am revenit la ea tocmai ieri…sa zicem… ( Ce cauta Dumnezeu sa fie botezat de pacat? Alooo ce paradox mai e si ista?. Vad ca Biblia cam tace in privinta asta, dar eu cred ca gestul Domnului Isus de a fi botezat de Ioan a fost mai degraba o implinire a profetiilor

    (Matei 3:15 Drept răspuns, Isus i-a zis: „Lasă-Mă acum, căci aşa se cade să împlinim tot ce trebuie împlinit.” Atunci Ioan L-a lăsat.)

    un fel de: Ioane ceea ce zici tu ii Adevarat si stiu si EU dar hai sa implinim Scriptura !


  10. De ce nu? era doar o simbolistica.
    Trebuia sa implineasca toate lucrurile.Ce autoritate avea Ioan pt ungere si dedicare? asta il intreaba si cei trimisi sa-l verifice. Ioan trambita/proclama iminenta instaurarii Imparatiei „pocaiti-va caci Imparatia cerurilor este aprope!”.
    Nu spunea „taiati-va imprejur si deveniti evrei!”, ci pocaiti-va si faceti roade vrednice de pocainta voastra!”. Noi acum intelegem ca Imparatia nu era doar pentru evrei. Dar pentru ei avea, clar, o semnificatie stridenta faptul ca Ioan, proclamand iminenta Imparatiei, facea un act – botezul – care era adresat paganilor dornici de a se converti la mozaism.
    Nu proclama el, astfel, o noua Cale?
    Si nu exclude explicatia ta! 😀


  11. „Astazi se sfinteste firea apelor; Iordanul se opreste si-si intoarce cursul apelor, vazandu-l pe Stapanul botezandu-se.” (
    Tropar din randuiala Sfintirii celei mari a apelor)

    „…imbracand neputincioasa si sarmana noastra „framantatura noastra si plecandu-Te randuielilor robiei, Imparate al tuturor, inca si a Te boteza in Iordan de mana robului ai suferit, ca sfintind firea apelor cela ce esti fara de pacat, sa ne deschizi cale spre nasterea cea de a doua, prin apa si prin Duh, si sa ne intorci la libertatea cea dintai.”
    (fragment din prima rugaciune din randuiala Aghiazmei mari)
    „Astazi apele iordanului cu venirea Domnului se prefac in vindecari. Astazi toata faptura din tainice rauri se adapa. Astazi pacatele oamenilor se curatesc in apele Iordanului. Astazi raiul s-a deschis oamenilor si soarele dreptatii straluceste noua. Astazi apa cea amara, ce era in vremea lui Moisi, se preface poporului intru dulceata, cu venirea Domnului. Astazi ne-am izbavit de vechea tanguire si ca un Israil nou, ne-am mantuit. Astazi bezna lumii se inlatura cu aratarea Dumnezeului nostru. Astazi toata faptura, de sus, cu faclii se lumineaza.
    Si norii au dat glas, minunandu-se de Cel ce a venit, Lumina din Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, si vazand astazi in Iordan dumnezeiesc praznic, si pe Cel ce a cufundat in Iordan moartea neascultarii si acul inselaciunii si legatura iadului si a daruit noua botezul mantuirii.”
    (Din rugaciunea a doua a Aghiazmei Mari, scrisa de catre Sf. Sofronie, Patriarhul Ierusalimului,sec. VII)

    Ca Tu, Dumnezeul nostru, pe pamant Te-ai aratat si cu oamenii ai petrecut. Tu ai sfintit repejunile Iordanului, trimitand din cer Duhul Tau cel Sfant; si ai sfaramat capetele balaurilor care se incuibasera acolo.”
    (Din a treia rugaciune)

    Deci, in traditia teologica si imnografica patristica, botezul Domnului are, in primul rand, semnificatii cosmice.


  12. Eu stiu de ur botezuri :
    -botezul prozelitilor
    -botezul pocaintei lui Ioan
    -botezul lui Isus (UNIC)
    -botezul celor nascuti din nou (crestin ) Rom.6.3-5
    -botezul martirajului Mat 20.22-23

    Analizandu-le veti observa caracterul, semnificatia, importanta si consecintele fiecaruia .


  13. Cu siguranţă, draga Ciprian, cele două interpretări nu se bat cap în cap, dar în teologie verificarea se face prin ducerea la ultima consecinţă a oricărei afirmaţii. Ca şi în filozofie de altfel 🙂

    Botezul ca intrare în popor, la ultima consecinţă este asimilabil tăierii împrejur, nu? Atunci înseamnă că botezul copiilor mci este absolut legitim. Tatăl hotărăşte apartenenţa la popor pentru fiu.

    Apoi wes are dreptate, botezul lui Isus este UNIC, fără doar şi poate că are o cu totul altă semnificaţie decît celelalte botezuri, mulţumesc WEs pentru sistematizare. Cu cine ai făcut sistematică în şcoală? 🙂

    Mulţumim din no pentru condace şi tropare, CNI, da, în teologia ortodoxă botezul are semnificaţii cosmice, În vol. III din teologia dogmatică pr. Staniloaie vorbeşte foarte mult despre semnificaţia apei şi o ia de la Geneza cu Duhul care se preumbla pe deasupra apelor pentru a ajunge la Botezul creştin, la fel face şi pentru Euharistie…

    Este frumos, dar nu ştiu dacă şi biblic…


  14. Este un moment foarte important pentru ca se arata Sfanta Treime si Dumnezeu spune prin intermediul Duhului Sfant: „acesta este fiul Meu”.

    Daca despicam firul in 44 nu contrazicem oare „crede si nu cerceta!”?


  15. Cu siguranţă este un moment Treimic important, cel mai important din Evanghelii, cred, draga Anayana, asta nu exclude interpretarea propusă…

    Scuze, cine spune „crede şi nu cerceta”?

    Eu nu cred în „crede şi nu cerceta”! 🙂
    N-am găsit în Biblia mea nici o vorbă de felul acesta


  16. Asta e ca si cu „Asa cum spune Biblia: <>”.


  17. Ceva a disparut din ce am scris… Continuarea era „capul plecat sabia nu-l taie.”


  18. vezi că ai dat prea devreme pe enter.. ai pus virgulele de citat, dar nu apare „citatul”


  19. Am scris citatul cu siguranta. Nu stiu care a fost faza de nu l-a luat. Or fi fost vinovate ghilimelele frantuzesti? Nu de alta, da’ cineva ar trebui sa fie tras la raspundere! 😉


  20. pune aşa „” , Ontzi


  21. <>

    (preluat de pe un alt blog)


  22. Si eu tocmai am trimis un citat cu ghilimele >> si nu l-a luat. Mai trimit o data fara ghilimele!

    Sitagma “crede şi nu cerceta” aparţine Sfântului Augustin al Hipponei: să nu cercetezi mai mult decât s-a spus despre Treime în Biserică, ci dacă eşti credincios, dacă ai evlavie curată, crede ce ne-a revelat Dumnezeu dar nu te da de supraom, de supraînger, pentru că eşti om păcătos, pătimaş.


  23. draga Anayana, nu mai folosi ghilimelele lui Ontzi, se pare că nici ţie nu îţi intră comentariul,

    nu ştiu ce se întîmplă,
    nu mai folosiţi ghilimele deloc, puneţi două puncte.


  24. Draga Anayana, nu-ţi lua informaţiile de pe bloguri 🙂

    de ce crezi că am pus zîmbăreţul şi la celălalt comentariu al tău?


  25. Îmi poţi da şi mie sursa blogului?


  26. Este preluat de pe http://bastrix.wordpress.com
    Nu am scris sursa pentru ca ar fi generat alte conflicte, ceea ce oricum nu este de evitat! Cate capete, atatea pareri!


  27. Augustin a spus multe care merită luate în seamă, dar şi mai multe care nu merită luate în seamă.
    Hristos nu-i ceartă pe farisei că cercetau Scripturile ci pentru că nu credeau că El este Mesia. Ba dimpotrivă Hristos se pare că-i apreciază pentru râvna lor de a cerceta Scriptura, dar combate tradiţia lor care desfinţase Scriptura.
    Evanghelia Sfântului Ioan
    iar Cuvântul Lui nu rămâne în voi, pentru că voi nu credeți în Cel pe care L-a trimis El.

    Voi studiați Scripturile deoarece credeți că în ele aveți viață veșnică – dar tocmai ele sunt cele care depun mărturie despre Mine!

    …Și totuși nu vreți să veniți la Mine ca să aveți viață!


  28. Patratosu,
    Mi-ai spus undeva ca la unele de ce-uri s-ar putea sa nu primim raspuns. In cazul de fata as pune intrebarea: Ce putem invata din acest scurt rezumat facut de evanghelist?
    Eu mi-am raspuns: Hristos a implinit tot ce trebuia implinit. Deci se cade sa implinim si noi Cuvantul ca niste implinitori, nu ca niste ascultatori uituci.

    Nu vad o corespondenta circumcizie – botez. Mai degraba, circumcizia in carne corespunde taierii imprejur a inimii facuta de Duhul. Asa cum circumcizia ramane ca o pecete in carne, tot la fel Duhul ramane in credincios ca o pecete a celor nascuti din Dumnezeu.

    Botezul Domnului Hristos este un act vizibil. Deci inseamna ca semnifica ceva. In Psalmul 2,6 scrie: Totuş, Eu am uns pe Împăratul Meu pe Sion, muntele Meu cel Sfânt (Ungerea ca rege). Ungerea se facea cu untdelemn, iar Duhul Sfant este reprezentat adesea prin acest simbol. Din cate stiu, cei ce erau unsi conform cu legea mozaica erau preotii, leprosii si imparatii. Au mai fost unsi si profetii, nu?
    In acel moment Hristos a fost uns cu Duhul Sfant pentru a intra in lucrare, a fost dovada jertfei de mancare de un miros placut Domnului (Acesta este Fiul Meu preaiubit in care Imi gasesc placerea). Levitic 2 spune ca aceasta jertfa nu trebuia sa contina aluat (simbol pentru pacat). Tatal a declarat aici ca Fiul Sau nu continea aluat. (M-am inspirat din C.H. Mackintosh – Lamuriri asupra cartii Levitic).
    Atunci a fost uns ca profet.
    Mai ramane sa clarifice Patratosu cum e cu leprosii. Probabil de aceea era un botez al pocaintei. Aici sunt depasit. Deocamdata.

    Eu cred ca Domnul s-a botezat pentru ca Tatal sa unga pe fiul Sau cu Duhul Sfant inainte de inceperea lucrarii Sale.


  29. Aha, Anayana, bănuiam eu că ceva nu este în regulă! 🙂 E clar acum!

    Augustin a spus altceva, poate îmi fac timp şi spun odată ce a spus Augustin despre credinţă şi înţelegere şi cercetare.
    Oricum lui Augustin i se pun multe în cîrcă. Uneori din ignoranţă, alteori din răutate, alteori din ambele cauze.

    Corect ce spune Almy, să cercetăm Scripturile şi în ele vom avea viaţa…

    draga Don, cred că botezul Domnului are dublu aspect: semiotic (semnul ungerii pentr începerea lucrării de MAre Preot) şi pedagogic (să facem ca El)

    Nici eu nu văd corespondenţa botez – circumcizie, dar unii o văd.

    Corelaţia cu Psalmul 2 este excelentă.

    Supriza pe care ne-a făcut-o Domnul, uns ca Mare Preot este că El însuşi a fost şi Jertfa!

    La ce te referi cu leproşii?


  30. Cel mai mult îmi place denumirea sărbătorii acestea: „Bo-bo-bo…bobobobobotează” Parcă ar fi ceva efect strobo în toată chestia asta.


  31. Daca botezul Domnului are dublu aspect semiotic si pedagogic spalatul picioarelor cum trebuie interpretat? desigur mergand pe aceasta intrepretare!!!


  32. La fel, semiotic şi pedagogic…

    Domnul ne învaţă cum să slujim!

    Aş putea să vă spăl maşina, frate Vasile, că nu mai mergeţi cu sandalele prin praful României, aş putea să vă cumpăr un set nou de cauciucuri, aş putea să vă dau un rînd nou de haine, aş putea să vă dau o masă şi să şi slujesc la masă?

    Ce-a însemnat atunci şi ce înseamnmă acum?

    Ce-a însemnat atunci „să nu fierbi iedul în laptele mamei lui”?


  33. Nu ma refer la nimic. Am spus ca sunt depasit. Incerc sa mai studiez. Dar poate ca este o legatura intre ungerea leprosilor curatiti si botezul pocaintei lui Ioan. Stii ce mi se pare interesant? Faptul ca un lepros era declarat curat doar atunci cand se umplea de buba din cap pana in picioare.

    Imagineaza-ti doar cat de frumoasa este scena ungerii unui lepros curatit. Este istoria noastra, a celor care am crezut in Hristos.

    Mai este o aluzie la ungere in Ps. 23 „imi ungi capul cu untdelemn”

    Masina ti-as spala-o, Patratosule! Dar la picioare ar fi prea de tot 🙂 . Dar ar fi un bun exercitiu de smerenie.


  34. Fara suparare, Marius, iar incurci problema, introducand termeni noi, respectiv botezul copiilor mici.

    Deci, asa cum obsrva sistematicianul din WES, exista un botez al prozelitilor, pentru cei dintre neamuri,adica. Buuun!

    Ioan face prozelitism la pocainta, nu repet citatele, si ii boteaza pe EVREI! pe ei, care aveau siguranta
    poporului ales! Ce socant trebuia sa fie pt ei:”suntem ai lui DUMNEZEU, NOI avem legea,avem profetii, la ce/spre ce sa ne mai boteze Ioan?”

    Botezul lui ISUS a fost unic. De-acord, dar de ce? din cauza unicitatii lui ISUS? si a simbolisticii, apanajul intregii lucrari a lui Hristos?

    Pavel spune in Coloseni 1:18 „pentru ca in toate lucrurile sa aiba intaietatea”.Fara botezul lui ISUS, Ioan ar fi facut o lucrare de cercetare, de „trezire spirituala”. ISUS a dat sens lucrarii lui Ioan, a implinit ceea ce trebuia implinit,a fost „investit oficial” in lucrarea de propovaduire a Imparatiei Cerurilor, Si au fost botezati pt ea in continuare, atat evrei cat si pagani.
    Deci si asta poate fi considerata consecinta ultima,nu?

    Mi-a placut ce ai scris, dar cred ca implicatiile complete nu le prea putem cuprinde.


  35. draga Ciprian, nu eu introduc termeni noi, această asociere botez-tăiere împrejur nu eu am făcut-o. Se leagă logic de doctrina bisericii ortodoxe care priveşte botezul ca intrare în Poporul lui Dumnezeu.

    Cu siguranţă, botezul Domnului este separat de orice alt botez şi trebuie discutat separat. Aici sîntem de acord?
    Da!

    Da, ai dreptate! Ioan îi chema la pocăinţă pe iudei, anullînd în felul acesta orice veche îndreptăţire prin lege. În felul acesta pregăteşte calea Domnului.

    Ioan numai pune mîneca pe masă şi trage tot jos. Botezul lui Ioan pentru evrei este un act repetat atunci, dar nerepetabil azi.

    Sint sigur că mă înţelegi, că ai organ filozofic 🙂

    Exact asta face Isus cu Nicodim, ce face Ioan cu evreii lui! Le desfiinţează sprijinul în propria neprihănire pentru a arăta spre o nouă cale.

    Ai dreptate si aici, lucrarea lui Ioan a durat pînă la apariţia lui Isus, altrfel lucrarea lui nu ar fi avut sens.

    Odată cu venirea lui Isus, cu intrarea lui în lucrare, PRIN BOTEZ, Isus răstoarnă semnificaţiile de „neprihănire”, „popor”, „filiaţie avraamică”, „fapte bune”, „ritual corect” etc.-

    De acord, Cipri?

    Don, bună imaginea ta.. spălarea unor leproşi curăţiţi, merită imagijnată scena…

    Picioarele? Hm! Eu ţi le-aş spăla pe ale tale, dacă ar fi nevoie…

    Am avut ocazia să slujesc în spital un prieten muribund de leucemie.
    Era părăsit şi de copii şi de nevastă.

    PEntru o săptămînă de zile am stat din două în două nopţi cu el, uneori ziua.

    Stătea de două luni în spital. Nu se mai spălase de muultă vreme. Era complet anchilozat.

    Unui alt prieten, N.G., acum pastor în Statele Unite, i-a venit o idee.

    Să îl maseze cu ceva creme.
    Era complet înţepenit.
    Am continuat să îl masăm fiecare dintre noi.

    Dar … prima dată l-am spălat peste TOT cu un prosop ud.

    L-am ajutat să urineze, i-am schimbat plosca!
    Nu vă dau alte detalii care m-au făcut să mă bag în cadă imediat ce am ajuns acasă…. era din propria mea neputinţă.

    A fost EXTRAORDINAR!
    Mîine aş lua-o de la capăt…

    Nu mi-a fost greu să îl veghez, nu mi-a fost greu să îl masez, nu mi-a fost greu să îl miros, să îl întorc, să îl spăl… mi-a fost greu u nsingur lucru…

    Să îl las S I N G U R… la plecare.
    Nu îl cunoştea pe Domnul!

    Fusese chitarist. I-am cîntat la chitară în ultimele săptămîni de viaţă…

    Mi-a fost greu să îl văd plîngînd că nu mai poate cînta.

    I-am pus chitara între degete… a fost unul dintre cele mai grele momente din toată relaţia asta.

    Astea sînt lucrurile grele, Don, nu mirosul picioarelor…


  36. Era doar o gluma cu aluzie la „Patratos” (masina), bineinteles ca si eu le-as spala p’ale tale.
    Am strambat din nas cand a trebuit sa schimb prima data scutecul nepotului meu dar pana la urma mi-am luat inima in dinti. Deci nici mie nu mi-ar fi chiar asa greu cu picioarele altora.


  37. Daca vrea cineva sa spele masina lui patratosu sau oricare alta masina va rog nu in fata blgului si nu cu peria si furtunul pentru asta exista:
    http://www.kaercher.ro/navigation/powerslave,id,16,nodeid,16,_country,ro,_language,en.html


  38. ce cred eu?….in primul rand cred ca Domnul Cristos s-a botezat doar pentru a da o insemnare acestui fapt, pentru a sfintii Sf Botez…la 30 de ani putem spune ca si-a inceput slujba, a inceput sa umble in lume….poate a vrut sa sfinteasca viata celor care aveau sa il urmeze, botezandu-se pentru el, pentru noi…..deoarece cam pentru asta s-a intrupat….sa ne ajute pe noi….am dreptate?


  39. Cred că e important , chiar fascinant să ştim de ce s-a botezat Hristos, care era Dumnezeu întrupat, dar şi mai important este să facem ce a făcut El şi ce a poruncit el cu privire la botez.
    Pentru că se pare că este o mare diferenţă între ce a făcut el şi s-a făcut ieri la noi.Mă tot întreb de unde botezul cailor , oamneilor , caselor, maşinilor.
    Eram la frizerie ieri să mă tund şi au venit „cu botezul” un grup de rromi care în timp ce frizerul îmi tăia părul ei i-au botezat pe toţi. Cu ce autoritate? de unde aşa practică?


  40. Nici o problema, Don, gluma ta mi-a amintit de această experienţă tristă, dar dulce!

    Da, Ioan Daniel, cine ştie cunoaşte!

    Draga Razpana, cred că ai dreptate… Domnul s-a întrupat ca să ne ajute pe noi, ba mai mult, să ne mîntuiască…

    Îţi poţi imagina mai mare dragoste decît să îşi dea viaţa cineva pentru tine?

    Almy, da, dar botezul cailor şi altele de felul ăsta, crucea în apă..

    A propos de autoritate, în conformitate cu tradiţia ortodoxă, taina botezului este singura taină care poate fi administrată şi de femei,
    dacă nu se poate cu apă curgătoare, în apă stătută, daca nu se poate prin scufundare, să se facă prin stropire, dacă nu se poate cu apă… se poate face cu ţărînă…

    foarte interesant subiectul.

    Motivul: dacă o femeie naşte şi copilul nu supravieţuieşte, să nu moară nebotezat..


  41. „Iisus, incepatorul vietii, vine sa dezlege osanda lui Adam celui intai zidit si curatire ca unui Dumnezeu netrebuindu-i, pe cel cazut il curateste in Iordan, intru care pierzand vrajba, daruieste pacea care covarseste toata mintea.”
    Irmosul cantarii a cincea a canonului sarbatorii.
    Mi se pare putin ciudat cum protestantismul nu poate vedea aspectul substitutiv, recapitulativ si reprezentativ al lucrarii lui Hristos decat, probabil, in Rastignire. Si aici chiar ca nui prea vad decat aspectul substitutiv.
    In rest, se pare ca Hristos, nu a savarsit decat fapte exemplare/pedagogice.


  42. erata:
    „nu prea vede decat”


  43. Concluzionam? mi-a placut ce-ai scris si-am fost de-acord cu ce-am scris si eu! 😀


  44. Cipri, nu te da bătut aşa uşor, ştii de ce, că, spre exemplu chestia cu Nicodim este dintr-un comentariu la Ioan la care lucrez de ceva vreme, se înţelege „blogarisit” pt înţelesul „publicului larg” 🙂 , dar interacţiunea voastră mă ajută enorm.

    Din nou recunosc, chestia asta cu blogul este extrem de egoistă! 🙂

    Îţi mulţumesc pentru food for thought!

    Draga CNI, nu, lucrarea lui Isus nue ste doar pedagogică-substitutivă, ea are de-a face cu ontologia.

    Cristos nu numai că ne înlocuieşte la cruce, ne în-LOCUIEŞTE trădind în noi. Prin el (dia plus genitivul) şi cu el (meta plus gen.) în el (en plus dativul) devenim alte fiinţe.

    Fiinţăm altfel. Aşa înţelegem noi naşterea din Nou.

    Buda a săvîrşit numai fapte exemplare, nu Isus. Isus este Mîntuitorul meu, personal şi am o relaţie directă şi neintermediată cu El!

    Slavă Lui! În veci! Amin! 🙂


  45. Deci, in evenimentul botezului in Iordan, vedeti altceva dincolo de un act exemplar/pedagogic, ca asta ziceati ca-i intelegerea neoprotestanta?


  46. Salutare din nou ! Nu am vrut să par neserios mai sus în intervenţia mea. Mi se părea doar că sînteţi aşa de serioşi şi că aveaţi nevoie de un pic de destindere. Vă doresc s-auzim de bine !


  47. Ba nu, tocmai am spus ce vedem în evenimentul de la Iordan!

    Vanblogh…. 🙂


  48. Imi amintesc ca citeam niste explicatii protestante clasice-cred ca in traditia calvinismului, mai degraba- in care Invierea Domnului eras pur si simplu explicata (as zice „explained away”) ca fiind un fel de parafa divina a faptului ca „substitutia” de pe Cruce a fost acceptata/ acceptabila.
    Simplu.
    Si nu pot sa nu contrastez aceasta unilateralizare cu bogatia si paradoxurile de care abunda scrierile Parintilor si imnografia Bisericii noastra, vorbind despre „iconomia cea trupeasca a lui Hristos”.


  49. erata: asupra faptului ca…


  50. Nu nu sint de acord cu explicaţiile găsite, îmi pare rău că aţi dat peste ceva atît de simplist.

    Discutăm din nou despre ontologie. Învierea lui Cristos este nu o parafă, citiţi 1 Cor 15.

    Acolo nu este vora doar despre o confirmarea sau un eveniment istoric.

    Noi „am înviat împreună cu Cristos”, spune acelaşi Apostol -.

    Am murit în moartea Lui, am înviat în Viaţa Lui! Limbaj tare, nu ?


  51. „Nu mi-a fost greu să îl veghez, nu mi-a fost greu să îl masez, nu mi-a fost greu să îl miros, să îl întorc, să îl spăl… mi-a fost greu un singur lucru…

    Să îl las S I N G U R… la plecare.
    Nu îl cunoştea pe Domnul! ”

    De asta imi vine sa plang ……in fiecare zi se duc oamenii care nu L cunosc si ucenicizare mai fac doar „martorii”…..


  52. […] Transmisiunea în direct a înmormântării lui Petru Dugulescu 3. De ce s-a botezat Domnul Cristos? 6. Pastorul Petru Dugulescu va fi înmormântat luni, la Timişoara 7. De la universitatea […]


  53. Draga Ioan DAniel, da, fac calfe, dar nu ucenici…

    care-i diferenţa dintre calfă şi ucenic….voi reveni.


  54. Si Ioan s-a mirat ca Hristos vine la el ca sa fie botezat. Smerindu-se, a acceptat explicatia data de Hristos fara sa ceara lamuriri suplimentare. Daca trebuiau lamuriri suplimentare ar fi ramas consemnate. Daca poate explica cineva ce anume „trebuie implinit”?


  55. Don, lămuririle „suplimentare”, tocmai urmează: „30 de ani” şi lista cu nume..


  56. CNI,
    Romani 10,17
    Credinta este din auzire: prin Cuvantul lui Hristos, nu prin cuvantul parintilor bisericii.

    Dar cred ca sti foarte bine ca autoritatea din credinta baptista (Biblie – Biserica) este exact in ordine inversa celei din ortodoxie (Biserica – Biblie). Deci mi se pare ca insisti degeaba.


  57. Am citit un comentariu in care se amintea Nicodim.Rog pe cel[a] care l-a facut sa citeasca bine versetul 1 din Ioan 3!



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: