h1

A murit Omul-Everest

Ianuarie 11, 2008

Ştirea a făcut din nou înconjorul lumii ca atunci cînd, în 1953, Sir Edmund Hillary, a cucerit Everestul.

Fascinantă aventură. Fără prea mult echipament, fără prea mulţi şerpaşi, de fapt sus a ajuns doar cu un nepalez, cu muuuult „noroc” şi cu foarte multă voinţă, în data de 29 mai 1953 a urcat pe acoperişul lumii…8849 de metri.

A murit la 88 de ani.

Mă fascinează genul ăsta de personaje. Cristi Bădiliţă spunea odată că, dacă ne uităm la generaţia asta, cei care ne mor acum pe la 88-90 de ani, parcă sînt făcuţi dintr-un alt material.

MAi toţi au avut viaţă grea, cei din spaţiul comunist au stat prin puşcării, sînt plini de reumatisme, plini de cicatrici, umpluţi de mîncare de penitenciar, au trăit toată viaţa în sărăcie, n-au ştiut ce-s pastilele… şi uite..

Am mai observat ceva: n-am văzut bătrîni graşi. Deloc.  Toţi graşii pe care îi cunosc (no offense, şi eu sînt în acelaşi cazan, că oală nu ne-ajunge 🙂 ) au vîrste mai mici de 60 de ani… şi mă tem că nu o ducem mai mult în sus, dacă nu lepădăm greutăţile.

Aici este la fel ca în alpinism, dacă nu laşi greutăţile în urmă, nu mai poţi urca. Urca? Atunci de ce se spune adînci bătrîneţe?

O să-mi spuneţi: „ei, şi la ce i-a folosit bătrînului Ed, că tot de inimă a murit…”.

36 comentarii

  1. Impresionant!!! Miercuri eram in compartimentul trenului accelerat Iasi-Timisoara (renumitul tren „foamea”:)) şi am întâlnit o doamnă, care era credincioasă. În vârstă de 66 de ani. Mi-a povestit că tatăl ei are 90 de ani şi predică în biserică, citeşte din Biblie fără ochelari. Care este secretul? Mi-a spus că se roagă de 4-5 ori pe noapte, redă Biblia din memorie… Îmi place să spun că am trecut un sfert din viaţă, adică un sfert din 100 de ani. Mi-ar place să trăesc atât, dar Dumnezeu e Cel care decide. Doresc ca fiecare zi să o trăiesc sănătos spiritual
    Fiţi binecuvântaţi!!!
    http://mareatrimitere.wordpress.com


  2. O fi murind el de inima, dar cel putin a tintit in sus.


  3. PS: sunt un altpinist, care a facut o mare greseala. n-am mai urcat de 3-4 ani pe munte si asta incepe sa se vada in sanatatea mea si in dezordinea din mintea mea. am uitat cum e sa tintesti in sus.


  4. Si noi suntem niste alpinisti,tintind spre inaltimi.Oare citi vor ajunge sus dintre cei din start?


  5. Dani, mărturisesc şi eu că mă plictisesc la mare… muntele e pentru mine…
    concediul viitor? Numai la munte…

    Nu ca să trăiesc mult… numai ca să îmi liniştesc sufletul.

    cine a spus chestia aia?

    „Domnu alpinist, de ce urcaţi pe munţi dacă este aşa de periculor?”

    „Pentru că există… ” a răspuns… .nu mai ştiu cine..

    Da, Viorica, ai dreptate, sîntem nişte alpinişti, ori cel puţin avem wishful thinking…
    Ar trebui să devenim mai buni, ca viorile, ca instrumentele din lemn, cu cît trece timpul peste noi şi cu cît sîntem mai „cîntaţi”… Depinde de instrumentist…


  6. @Patratosu: Ai fost vreodata la mare iarna? Esti invitatul meu! Sa vezi aici spectacol! E ca pe varful lui Everest! Daca vrei, maine iti trimit niste poze facute saptamana trecuta.


  7. am fost, de mai multe ori! Mai ales în armată!


  8. Iarna are avantajele ei!!!
    Iti garantez ca nu vezi tzipenie de manelist in tricou alb pe plaja!
    Si nici vreo duduie cu costum de baie intrat la apa! 🙂


  9. Sir Edmun Hillary, a fost întrebat într-o zi ” De ce ai excaladat Everestul ştiind că este aşa periculos?”
    Răspunsul „Pentru că există.”
    Păcat că multă lume îşi aduce aminte doar de neo-zeelandez nu şi de şerpaşul Tenzing.Singur n-ar fi reuşit.
    Oricum a fost mare iar eu îmi aduc aminte cu nostalgie când am citit în anii liceului prima carte despre Cei doi , care au cucerit Everestul.


  10. Se pare ca era si un om de caracter si smerit. Nu a vrut sa spune care din ei doi au ajuns primii pe Everest pana dupa moartea serpasului. El (Hillary) a ajuns primul.


  11. Don, anul asta am skippuit marea neagră! Nu mă interesează… marea, Dobrogea, da, mai mult decît marea!

    Mulţumesc, Almy, aveam eu o bănuială că el a spus-o, dar n-am vrut să greşesc.

    Frumos gest din partea lui Sir Ed. Se pare că toată viaţa şi-a petrecut-o în acţiuni caritabile.

    Oamenii de genul ăsta … aer curat ….

    Evedule, cum este cu străjile din vechiul israel, care era prima, la ce oră şi care era a patra?


  12. chiar stateam si vorbeam cu cineva de vorba si intamplator am ajuns si la subiectul diferentelor dintre generatiile vechi si cele noi si tin minte ca una dintre concluzii era faptul ca generatiile vechi au fost binecuvantate cu integritate, vointa, imaginatie, caracter si poate cel mai important, cu principii…
    si astazi sunt oameni integrii, care au caracter si principii, diferenta consta in faptul ca la cei din urma acestea sunt muuuuuuuuult sub cele ale generatiilor vechi… am si gasit un termen pentru cei noi: principiu scazut… a.k.a. o scara de valori total inversa…
    de ce sa urci muntele la picior cand poti merge cu masina pana sus?
    detalii, detalii…


  13. allmy421
    Am intrat special pe aici sa intreb depre serpasul care a urcat cu domul acesta. De ce el nu-i tot un erou international ?
    Era pe vermuri o carte, „Virfuri fara zei” dedicata serpasilor care i-au insotit pe vestitii alpinisti intrati in Istorie.

    Mereu m-am intrebat de ce este atit de nedreapta Istoria.
    De ce exterminarea populatiei aborigene din Tasmania pe la o mie sapte sute si ceva (ultima femeie a avut „privilegiul” de a-i fi pastrat SCHELETUL in nu stiu care dintre muzeele lor) nu vorbeste nimeni. Siti cum se preparau atunci scheletele de la proaspetii decedati?! Prin fierbere…
    De ce nu este nimeni interesat de exterminarea populatiei precolumbiene din Cuba sau exterminarea atitor populati autohtone din America de Nord…

    A murit un anglo-saxon, care, condus de nepalezul Tenzing a urcat Everestul. Asta da eveniment.

    cornelm
    Taicutul acela care citeste la 90 de ani fara ochelari a fost toata viata lui miop si ar fi trebuit sa poarte ochelari la tinerete. Limpede ca lumina zilei. Pentu cine poate citi niste semne !!!


  14. Întrebarea e bună geomarz. Cu siguranţă că Tenzing este un erou internaţional. De asemenea Hillarz a vorbit întotdeauna cu respect despre Tenzing. Chiar titlul cărţii apărut şi în limba română după 65 arată asta Cei doi care au cucerit Everestul.
    De ce a devenit Hillary celebru?
    Pentru că era anglo-saxon. Media a făcut din el un erou , dar l-a uitat de multe ori Tenzing. Hillary nicodată. În condiţiile în care au făcut pionerat pe Everest, fără mască de oxigen , fără echipamentul modern de mai târziu, Hillary a spus tot timpul” Fără Tenzing , n-aş fi reuşit”. El i-a platit tributul recunoştinţei toată viaţa lui, nu şi media.
    Toate dece-urile tale sunt pertinente. Istoria nu mai poate fi scrisă şi nici rescrisă şi History is HIStory.


  15. Printrenori, material din ăla nu se mai face!
    S-a terminat stocul!

    Oameni cu principii? Mers la picior? Păstorit biserici fără maşină?

    GEo, se pare că ai primit răspunsul!


  16. Si eu m-am urcat pe Everest.
    (virtauliceste, bien sure:)
    prin http://channel.nationalgeographic.com/channel/highspeed/everest/

    Batranii nu sunt grasi pt ca merg la sala : sapat si alte lucruri agricolesti.


  17. Au voie şi cardiacii? 🙂


  18. La sapa, sau pe munte ? 🙂

    Au voie.Se fac suficiente popasuri, momente de hodihna, zicale si oxigen suficient, special pt cardiaci.


  19. Nteles,

    am fost şi eu în colorado la cîteva mii, nu mai ştiu cîte mii erau, simţeam că nu mai pot respira.
    fiecare pas era o povară, parcă îmi legase cineva greutăţi de picioare….

    A fost….. suuuuuuuuuuuuuuuuuupeeeeeeeer….

    Fără maşină! 🙂


  20. o vorba din batrani:” mersul pe jos face piciorul frumos”… probabil ca urcatul pe munte ajuta si la reimprosatarea sangelui avand in vedere ca trebuie sa iti folosesti intreaga capacitate a plamanilor… tin minte de pe vremea cand eram cercetas si luam muntii la picior, sau peste picior:D


  21. 14,410 Pikes Peak, CO. Frumoasa vedere.


  22. Montaniarzii stiu ca muntele poate sa-ti fie prieten sau dusman de moarte daca nu-l respecti . Nu voi uita momentele de cer petrecute pe ,,Everestul Romaniei ” impreuna cu un grup de tineri de la biserica . Ne-am rugat si am cantat ,,O Doamne Mare …”. Atunci mi-am dat seama ca realizarile mari se fac cu rabdare si PAS cu PAS . Domnul sa aiba in paza pe toti iubitorii creatiei Sale !


  23. @allmy421: crede-ma ca stiu ce spun: serpasii sunt primii amintiti de catre oamenii catre trebuiesc, desi menirea lor este prin a ajuta. Sir Ed.H. a fost primul care a ajuns pe varf. Priveste pozele si ii vei vedea pe amandoi in poza 🙂


  24. Multumim, DAni petru poze, frumos şi blogul tau!


  25. allmy421
    M-am uitat la pozele postate de Dani.
    Serpasul avea in spinare o butelie (de oxigen ca doar nu azot) si tubulatura necesatra !!!!


  26. Geo, şerpaşul, dar nu Ed!


  27. Am urcat pe MARELE ZID atunci inca nu aveam 100 kg. A fost greu dar fascinant (a fost cea mai faina asemanare cu viata unei organizatii la inceput urcusul este foarte abrupt si anevoios dupa care devine lin si frumos)(Cati
    „serpasii „o fi murit acolo?


  28. Ioan DAniel, eu vreau Atena, Roma şi Ierusalimul, în această ordine, după aia Japonia… şi gata..

    Zidul Chinezesc? E prea chinezesc 🙂


  29. explici ordinea primelor 3?daca are vreo semnificatie..


  30. Da, Atena înainte de Roma, pentru că Romanii, prin interpretatio romana şi-au luat filozofiile şi zeii de la Greci, după aia Ierusalimul, care a învins şi cultura greacă şi a cucerit Imperiul cu Împărăţia… Ierusalimul e ultima staţie şi prima din viaţa următoare..


  31. Am fost la Ierusalim si la Betleem si am plins in gradina Ghetsimani si la Nazareth si la Chirit si la Tabor si la Carmel la Ierihon si la Capernaum si la Zidul Plangerii si la marea moarta si galileii si M am botezat in Iordan Si am luat vin din Cana Galileii….si vreau sa mai merg odata si sa iau cu mine vreo zece pastori de la sate.(din biserici mici)


  32. Ioan DAniel, eu vreau Atena, Roma şi Ierusalimul, în această ordine, după aia Japonia… şi gata..

    Zidul Chinezesc? E prea chinezesc 🙂

    Putem merge impreuna …io nu prea stiu G R E A C A


  33. Daca va fi cu voia Domnului la primavara merg in Japonia cu Catiu .I l stiti?


  34. Da ştiu că te-ai plimbat, Ioane, vreau şi eu, consideră că sînt „păstor de ţară”, aşa mi-a spus odată Emil Bartoş. Cred că are dreptate 🙂 Dacă el a spus-o, atunci ia-mă şi pe mine în călătoria aia….

    greaca lor nici eu n-o ştiu,numai aia veche şi grecii ăia au murit, s-au dus… ăştia-s alţii…

    da îl ştiu, a cîntat ceva la ordinarea mea…


  35. era peiorativa titulatura?
    ai dreptate cu ordinea, doar ca Ierusalimul s-a invins si pe el, sau Muntele Sinai.


  36. Ghici, Cipri!



Lasă un răspuns

