h1

Eminescu… Eminescu…

Ianuarie 15, 2008

Da, ştiu toată …. cel mai mare poet… poetul naţional… Grigore Vieru i-a spus „Sfîntul Eminescu”.

Totuşi, ce meserie a avut Eminescu? Am mai scris o dată despre meseria lui Eminescu. AICI.

Pe Radio Cultural, sîmbătă parcă, prof. Aslan discuta despre următoarea chestie: Este Eminescu poet sau filozof?

Are calificare de poet? Nu!

Are şcoală de filozof? Da!

em2.jpg

Atunci înseamnă că e filozof, dacă a mers la şcoala de filozofi pe la Berlin.

A făcut el filozofie prin poezie sau a făcut poezie filozofică? Asta-i întrebarea?

Ţin să spun de la început că mă enervează eminescolatria.

Încercăm să îl facem pe Eminescu şi astronom şi fizician (vezi comentariile La Steaua… ), creator de sistem filozofic (vezi comentariile la Glossa).

Da, „Eminescu e mare, bre”… sună ca un comentariu de compartiment de tren, clasa a II-a, după ce au fost consumate ouăle cu ceapă şi salamul cu franzela din dotare…

Cei de la Radio Cultural au dat-o în stînga, au dat-o în dreapta şi pînă la urmă l-au scos pe Eminescu aproape filozof… că, dacă ar fi murit mai tîrziu, am fi avut un filozof-filozof.

Definiţia mea pentru filozof este ceva mai pretenţioasă pentru a-l include pe Eminescu acolo…

Poet, da! A scris poezie cu tematică filozofică, da… A citit filozofie… da!

Dar filozof?

Ah, nu mă leg de el că nu a scris tratate de filozofie ca Blaga…. . Blaga este filozof, dar este creator de sistem? Aş spune cu temere şi cu mîna ridicată ca să nu trageţi, NU.

Eminescu, poetul!

Eminescu filozoful? Hmm!

PS.

Să ne trăiască eminescologii!

26 comentarii

  1. Eminescu este si va ramane un mare poet. Atat. Ce ar mai fi de zis altceva? Valoarea sa vorbeste singura.Noi, cei de dupa dansul, suntem epigonii care incercam sa ne facem vant si sa ne dam importanta pe langa faima acestui om.Comentarii anoste, asocieri caraghioase. Auzi, astronom!?? Ce sa mai vorbim despre cei care au inceput sa-l acopere de laude si aprecieri, dar dupa ce a murit?Poate si bucurandu-se de asta!
    Of, Romania noastra…
    „Mai am un singur dor….”


  2. Alex, cred că, aşa cum s-a întîmplat cu mai toate valorile noastre, tocmai pentru că sînt puţine, am exagerat…
    Totul la noi este Marele Enescu, Marele Eminescu, MArele CAragiale….

    Avem puţini, da buni… da puţini…

    Acest fel de reacţie trădează un complex cultural datorită căruia auzim…
    „Ehehe, englezilor le convine să vorbească despre cultură, că în timp ce noi ne luptam cu turcii ei făceau poezie… „


  3. Tu ce crezi? Enescu a fost sau nu mare?


  4. Am ajuns sa ne laudam cu mortii, caci vii sunt in covalescenta creativa.
    Vreau sa vad daca poezia contemporana ajunge la onorabila varsta de 100 de ani, s-au se pierde in negura…
    Referitor la „Luceafarul poeziei romanesti”, feriti-va de eminescolatrie, si nu uitati:
    „Eu, Isus, am trimis pe îngerul Meu să vă adeverească aceste lucruri pentru Biserici. Eu sunt Rădăcina şi Sămânţa lui David, Luceafărul strălucitor de dimineaţă.”Apoc.22:16
    Sa ne concentram atentia pe Hristos Domnul-LUCEAFARUL STRALUCITOR DE DIMINEATA, LUCEAFAR VESNIC…


  5. „sau” in loc de „s-au” (auto corectare gramaticala)


  6. eminescu e mare pentru o cultura mica.
    ar fi si mai mare daca nu l-ar fi ridicat pe un piedestal de lut marii generatori de comentarii literare.
    altfel, versurile sunt frumoase, spun intotdeauna ceva si omul se vede ca a gandit.
    dar, ca si in cazul lui Stefan cel Mare, istoria a fost distorsionata ca sa poata trece linia de sosire a intronizarii intru sfintenie.


  7. C.T. Daniel, cam la 1.70 cm, cam aşa… 🙂

    Creştinul de la ţară, ridici o problemă interesantă, criza poeziei româneşti contemporane…

    am mai scris depsre asta… poezia românească contemporană nu se mai concentrează pe stelele şi găurile negre din univers, ca Eminescu, ci pe petele şi găurile trupului şi lichidele şi scursurile care ies din acestea…

    Josh, iar îmi vor sări în cap românolatrii…naţionaliştii… cum să spui tu că „Eminescu e mare pentru o cultură mică?” 🙂


  8. Pentru mine, poetul crestin Costache Ioanid, e Eminescul nostru.Nu-l idolatrizam, doar ii multumim lui Dumnezeu pentru el si ne rugam sa ridice un alt Costache Ioanid. Poate de la Alesd????????????????????


  9. Eminescu – mare poet. (punct)- zic eu.

    Au fost unii care i-au zis si lui Stefan: „Stefan cel Mare si sfant” (cu „s” mare au scris ei…), dar asta nu inseamna ca a si fost asa.

    Imi plac poeziile lui Eminescu, in special cele in care trebuie sa citesti printre randuri ca sa intelegi „unde bate”. 🙂


  10. cand iubesti ceva foarte mult ai tendinta de a indeparta iubirea ta (de tine)

    …o pui bine!

    Sfantul Eminescu – nu-mi place cum suna
    Eminescu – …imi place (mai) mult

    o zi buna!


  11. Apreciez ca ai scris acest post tocmai astazi.
    Cand o sa ne intalnim, voi face cinste!


  12. Recomanda un poet crestin pe ale carui versuri se merita pusa melodie, chiar sunt interesat.

    Ascult mult concertele organizate de Bill Gaither (homecoming,homecoming clasics… etc), raman surprins sa vad ce versuri au cantarile alese de ei, arata pur si simplu trairea lor cu Domnul, la noi: … nu vreau sa comentez acum versurile


  13. @crestin de la tara si pt ct daniel
    A existat totusi un poet bihorean ,
    Traian Dorz , a scris peste 5000 de poezii, plus circa 7000 de proverbe versificate.
    Stiu ca nu numarul conteaza, totusi din 5000 se pot alege destule pentru pus in versuri.

    Cautati pe internet cateva poezii ale lui Dorz draga CT Daniel, credeti ca nu exprima trairea cu Domnul ?…peste 200 au fost scrise in inchisoare…


  14. Eu raman ce-am fost: romantic.


  15. Da cunosc versuri ale lui Dorz, sunt si in cartile de cantari, Nicolae Moldoveanu are melodii pe aceste versuri.
    Imi pare rau ca nu am specificat, nu ma refer la cantarile cantate in biserica ci la acele cantari pe care le canta tinerii nostri, in care se repeta un vers sau o trofa pana te plictisesti, apoi vine partea intrumentala dupa care se reia de la inceput.


  16. Sunt totalmente de acord :Eminescu nu a fost filosof.Recomand spre cetire Idei si blocaje de Patapievici despre semnificatia termenului filosof si filosofia romaneasca.


  17. Cred că ni s-a „aplecat” de Eminescu tocmai pentru că am fost obligaţi să îl luaăm în şcoală cu polonicu, nu cu linguriţa, aşa cum se serveşte poezia..

    Livy, şi mie îmi place Eminescu, dar luat în doze mici…

    Mado, şi mie îmi place mai mult aşa, Eminescu, fără Mihai…

    Mi-a scris Eminescu, fraţilor… 🙂 bine, Mihăiţă, cînd ne întîlnim, faci tu cinste, la Bolta REce, dar fără băuturi alcoolice şi fără dame.. 🙂


  18. daca dai o franzela, 10 euro zic si eu : Eminescu-i` mare ! Mai sunt multi atat de geniali ca el? Daca il avem trebuie sa-l promovam sa vada cetatenii moldoveni care au vomitat cand au vizionat programele tv romanesti de revelion ca cultura romaneasca nu inseamna numai manea …mai inseamna si un Eminescu si un Eliade etc.


  19. Cea mai oribila treaba pt mine a fost impunerea pana la dictarea oribila in pagini fara numar, a parerilor unora care nu aveau nimic de dat in comparatie cu Eminescu (slabi profesori), nu am fost lasati sa credem si sa comentam, ni se impunea critica literara ca unor dobitoace.


  20. Draga Ihtys, multumim pentru indicaţiile lecturii..

    Poţi să ne faci totuşi un rezumat? Pentru cei care nu au timp de Patapievici… Ce spune în fond şi în esenţă?

    Bog, nu-ţi dau franzela, Eminescu e mare, dar nu în toate şi nu este de sărutat în somn, cum spunea o domniţă azi într-un interviu cu Ana Blandiana….

    Vlad, ai perfectă dreptate, niciodată n-am învăţat comentariile dictate… mi le-am făcut pe ale mele, proprii şi personale…
    🙂


  21. Cred ca suntem la varsta la care descoperim adevarata masura a culturii romanesti si incercam sa conturam o imagine mai corecta si mai aproape de adevar despre valorile culturii romane, limitele ei, ce are deosebit si ce ii lipseste. Totusi exista inca prin scoli destui profesori care nu abandoneaza vechea imagine si se incapataneaza sa ne bage in cap ideile lor vechi si lipsite de suport. Sper ca o noua generatie de profesori si critici sa se ridice curand si sa aduca in licee o noua perspectiva asupra literaturii, istoriei si a altor discipline mitizate in prezent.


  22. draga Deny, din păcate noua generaţie de profesori nu prea mai citesc şi se ocupă cu reclame la Avon şi cu mici bussinesuri de familie…

    E tragic ce se vede la ultimele concursuri de titularizare… profesori de limba română care nu ştiu să scrie …

    Şcoala privată este viitorul sau, mai bine, homeschoolingul sau, în cel mai rău caz… blogul 🙂


  23. Voi incerca un rezumat la carte, dar nu chiar acum.

    Emil Brumaru a vazut la Ipoteşti, în una din cele două vechi biserici,pe Eminescu pictat în locul unui arhanghel, în costum negru, în civil, cum s-ar spune… Îngerii, toţi, au aoreole negre… cică din cauză că ar fi în doliu după moartea poetului… Vers: “Îngeri cu-aorelele de doliu, negre…” Cineva explică terestru: sînt aşa pentru că nu au avut aur… să le aurească aoreolele…


  24. E cat se poate de limpede ca Mihai Eminescu nu este un filozof in sensul tehnic al cuvantului. Un pasionat de filozofie, da. Un ganditor care isi dezvolta o viziune mai patrunzatoare asupra lumii, da. Dar filozof, in sensul clasic, nu.

    Opera sa poetica este insa remarcabila. Imi povestea cineva care a fost in Anglia cum a vazut in raftul familiei la care statea, alaturi de Shakespeare, pe Eminescu. Asa ca faima lui s-a dus si peste hotare. Valoarea sa nu este o inventie a nationalistilor, a comunistilor.
    Un ganditor profund, dar neinteles de propria-i generatie, trist.
    Si ramane neinteles de multi chiar si in generatia actuala. Spunea cineva ca blestemul lui Eminescu este tocmai popularitatea sa. Toata lumea a auzit de el si crede ca stie ce are de spus. Dar adevarul este ca pana nu citesti si vreo cateva din poeziile mai putin amintite in manualele scolare, nu intelegi cu adevarat spiritul acestui mare poet.


  25. […] Trei postări în Top 3 Eminescu… Eminescu… […]



Lasă un răspuns

