h1

Bobby Fischer nu mai joacă şah…

Ianuarie 18, 2008

Bobby Fischer a murit. Este singurul american care a întrerupt supremaţia ruşilor la şah.

Se pare că a fost numit „cel mai mare jucător de şah al tuturor timpurilor”

Şah-ul … joc de arabi? De persani… Jucat bine de ruşi şi cel mai bine de

„singurul american” … tăiat împrejur….
Iar evreii, binecuvîntat fie neamul şi rasa lor…

Fischer îl chema pe singurul coleg evreu pe care l-am avut în clasele XI-XII, Iancu Fischer îl chema pe respectatul profesor căruia i-am dedicat un articol cînd a murit.

39 comentarii

  1. in anul 1981 la Drobeta Tr. Severin echipa liceului M. Eminescu din iasi a iesit campioana nationala scolara la sah.si am primit medalii de aur(spoite).echipa : Navrotescu Catalin,Achirei Liviu, Manole Vasile,Nicula Marius,Zoler Dan, Ostaci Liviu,Iftode i si Herscovici Mugurel.Dupa zece ani m-am intors la Domnul in 1991.copil fiind mi-a placut f mult B.Fischer, un om inzestrat cu o fantastica putere intelectuala a reusit sa invinga o intreaga echipa de sahisti sovietici.este astazi un idol pentru multii sahistii..idolii mor..!..Domnul este acelasi ieri astazi si in veci..!cind am auzit vestea m-am intrista ..oare cum a fost cu sufletul lui..?un timp a fost la adventisti..a avut contact cu Biblia !
    oamenii sunt trecatorii…!


  2. sahul e un joc fascinant, cel putin asa a ramans pentru unii dintre noi, altii considera fascinante jocurile electronice. Diferenta e ca acestea le ia mintile in loc sa le-o mentina sanatoasa.


  3. …doar că se pare că Fischer nu a fost evreu…nici măcar tăiat prin împrejurimile sale. Deşi e cam dificil pentru noi să ne tragem de mâneci cu istoria. A fost, in schimb, un pic antisemit (unii evrei sunt semiţi), atât de antijudeu incat a scris un letter la Encyclopedia Judaica, cerând să-i fie scos numele din respectiva publicaţie. Scrisoarea şi răspunsul le găseşti aici:
    http://home.att.ne.jp/moon/fischer/list/p_42/42_0.htm
    http://www.geocities.jp/bobbby_a/list/p_43/43_0.htm

    ….oricum,evreu sau nu, partidele lui rămân geniale.


  4. Cazul lui imi aduce aminte de John Nash, a beutiful mind,
    tipul a fost complet sărit de pe fix în viaţa publică, a declarat că America trebuie rasă de pe faţa pămîntului după 11 septembrie,

    m-a impresionat viaţa lui tocmai datorită acestui contrast între genialitate şi viaţa socială şi de familie… o catastrofă..

    Are voie geniul să spună orice, să declare orice?

    Performanţa într-un domeniu îţi permite să fii un alintat al lumii?

    cam astea sînt întrebările mele..


  5. ai auzit de evrei antisemiţi?

    eu, da!
    După nume, e evreu, după minte, evreu.. după nazuri.., după geniu…

    Dumnezeu îl ştie,

    da, ştiu de declaraţiile lui contra „mafiei evreieşti”…

    nu-i ironică situaţia?


  6. Maica-sa era evreica.


  7. Sarmanul om, cautat de americani pt jocul din Serbia, ciudati si americanii astia, sa urmaresti un jucator de sah pt ca a jucat intr-o tara care nu-ti este prietena. Pana si sahul devine un pericol. A murit intr-un soi de exil. Ma intreb cine este mai comunist: rusul sau americanul? Raspunsul: amandoi. Diferenta? Unul rosu celalalt albastru.


  8. Bobby Fischer. Cu adevărat, un mare om – un geniu. Uneori genialitatea ni „se urcă la cap” şi ne îngreunează mintea, ne transformă în idoli schimbând materialul din noi, iar piatra sau lemnul ne imobilizează.

    Există „boala” de a-ţi crea imagine pe lângă genii. Poate asta l-a deranjat pe Fischer (sau poate nu ?!), transformându-l în antisemit şi antiamerican.

    Oricum, „ce ar folosi unui om să câştige toată lumea, dacă şi-ar pierde sufletul? Sau, ce ar da un om în schimb pentru sufletul său?” (Mat 16:26).
    Şi geniile mor. Este o lecţie pentru toţi.
    Şi eu voi „muri”, dar tot ce-mi doresc – în raport cu lumea – este să nu mor anti(ceva), rasă sau naţiune … Cine citeşte, să înţeleagă!


  9. Bobbyn Fischer a declarat…”tatal meu si-a abandonat familia cind eu aveam doar doi ani. nu l-am mai vazut de atunci.copiii care cresc fara parintii devin lupi mai tirziu”.
    o problema sociologica de remarcat ca el spunea aceasta in tinerete in anii 60-70 cind sociologi promovau teze prin care demonstrau ca despartirea in familie nu poate sa marcheze decisiv si negativ viata copiilor.


  10. deci am avut pe jumătate dreptate, Dani 🙂

    da, toţi cei pe care îi declarăm genii se pare că au ceva „la cap” 🙂 că geniul nu vine din altă parte, trebuie să scoţi ceva ca să intre altceva, nu?

    Şi totuşi… care sînt criteriile după care cineva este declarat GENIAL? Cred că s-a mai pus întrebarea asta aici pe blog altă data..

    Sună bine chestia asta, Maxian „Toate geniile mor… şi eu voi muri… ” 🙂

    Eu, dacă mor, sper să îmi rămînă totuşi cîteva anti- anti-fariseism, anti-ipocrizie, anti-minciună… cam aşa vreau să mor, anti.

    mie îmi spui despre „lupi”? De la 5 ani am crescut fără tată, poate că de asta sînt aşa de „rău” 🙂


  11. Nu-mi plac judecatile transante.Poate ca mai joaca, e cel mai bun din rai !


  12. Intr-adevăr mare şahist Robert , cel mai mare! M-am bucurat pâna la extas când la învins pe Boris Spassky! Eram bucuros că un comunist fusese învins de un capitalist!(ce naive eram pe atunci şi dezinformat)
    Apoi a urmat momentul retragerii lui din cauze cunoscut şi un articol din Scânteia (cine o mai ştie!!!) în care se spunea că „cel mai talentat şahist al tuturor timpurilor a înebunit din cauză că a căzut în plasa sectei penticostale”(sic)
    Apoi am aflat că într-adevăr Bobby a fost mebru la o biserică penticostală , dar nu ştiu cum a sfârşit alergarea.
    Genial; dar ca de obicei între geniu şi nebun e doar loc pentru un fir de păr, uneori.


  13. Aşa este, Marius. Ar trebui să murim cu „anti”-ul despre care vorbeşti tu.

    Cât îl priveşte pe Fischer, doream să spun că nu agreez antisemitismul şi antiamericanismul lui.

    Da’ chiar aşa. Ce, dacă sunt „geniali” au voie să spună orice şi oricum \) ? Poate lucrurile merg în felul următor: în timp ce geniul se zbate în cutia craniană (zii lădiţă), ca să-şi facă loc – producând uneori muzică, alteori zgomote – atunci gura trebuie larg deschisă şi într-o magică defulare, spune fra’, spune …

    Cred că genialitatea se poate manifesta, cu precădere, într-un anumit domeniu. Când ieşi din sfera lui pot rezulta şi unele „prostioare”. Exemplul lui Nash cu politica, sau Fischer cu socializarea. Amândoi au fost genii … în matematici şi şah. În rest …


  14. Apropos de criteriile de evaluare a genialităţii.

    Orice om poate fi genial, chiar dacă unul obscur – nerecunoscut social.

    Cum? Prin felul în care îşi trăieşte viaţa: cu Dumnezeu, în familie, social. Unii sunt genii pentru că ies în evidenţă, alţii sunt geniali după cum folosesc „evidenţele”.

    Totdeauna am avut încredinţarea următoare: omul înţelept (a se citi geniu) este cel care, cu atât cât are, este capabil să trăiască bine şi frumos înaintea lui Dumnezeu, în familie şi societate. Nu e geniu ce are mult – intelectual, spiritual sau material – şi foloseşte puţin, sau nu ştie folosi.


  15. B.Fischer a fost la advintisti nu la penticostali.Este celebra perioada 2 dec 1970-30 septembrie 1971 cin B F a cistigat toate partidele oficiale sustinute.se stie ca intre super marii maestrii se fac multe remize.el nu accepta M.Najdorf l-a umit „magician”.o partida a avut deznodamint neobisnuit.Bobby Fischer ar fi trebuit sa joace cu O.Pano…Constantin Stefaniu..povesteste.”era o zi de simbata(12 decembrie 1970), zi in care Fischer comform convingerilor sale religioase, intra in actvitate dupa apusul soarelui, fapt petru care FIDE,acceptase sa incepa partida cu doua ore mai tirziufata de restul rundei.Panno a protestat impotriva acestei decizii si a cerut ca toata runda sa incepa cu acelasi decalaj, propunere pe care dr.Max Euwe, presedintele FIDE, nu a fost deacord.”s-a asteptat o ora si Fischer a cistigat mutind doar o mutare.
    Am citit recent ca dupa ani Fischer a dat in judecata pe adventistii unde a fost membru cerind despagubiri pentru banii cu care contribuise..!


  16. aristokeles, aşa ţi-ai spus, nu „Sfîntu Petru”, nu stau eu la uşa raiului ca să opresc pe cineva să intre acolo, dar nici nu bag pe nimeni, dacă nu vrea… 🙂

    Spre exemplu, Platon e pe peretele unei mănăstiri din nordul Moldovei, dar nu ştiu dacă e şi în Rai… din cauzha unei anumite probleme pe care o avea cu „spatele”

    Ai dreptate, Almy, a propos de şah… mi-aduc aminte unele partide pe care le-am jucat împreună… prin 1984… nici tu nu stăteai prost cu şahul…

    da, Maxian, dar Nash a avut o soţie bună… asta l-a scăpat …

    Isus a fost genial? PAvel a fost genial? În ce?

    Aţi auzit de chimist genial, dar de şoţ genial, tată genial? învăţătoare genială? hm??? Aud?


  17. Platon e pe peretii exteriori ai manastirii Putna! – pt ca i tot pomenit de chestia asta si n-ai numit manastirea!

    acum 2 ani am fost martor la dictutia pastorului Marius Sabou din Cj cu maica care vindea iconite; dupa ce au terminat dialogul in care-l facea sectant si eretic, etc, nestiind ca sunt cu el, a avut decenta sa-l injure printre dinti in prezenta mea, in manastire! Crestinesc, nu??? 😀 😀 😀


  18. Fischer se numeste o doamna doctor din Cluj, de origine din Alesd 😉 – pe care o admir pt profesionalismul ei! dar si flerul ei pt orice, inclusiv afaceri! 😉


  19. Ma-nsel eu, sau Fischer s-a dat o campiona de sah mult-mult mai tanara? am sa verific…


  20. Da îmi aduc şi eu aminte de vremea când jucam şah. Tot mai joc. L-am învăţat pe fiul meu care acuma ma bate de obicei, mai ales în ultimul timp. Firestone are o amintire amara după ce a jucat cu Benjamin!
    Dar pentru că e din ce în ce mai greu joc table!!


  21. draga Cipri, eu spun că la Voroneţ, dar fie cum spui tu, nu ştiu exact…

    All, ştiu că Firestone este bun la şah… amintirea proastă a fost că a luată bătaie?


  22. stiu sigur, ca la Voronet!eu n-am fost decat la Putna si Sucevita! si dintre astea doua, aleg Putna! 😀


  23. Firestone a fost campion al statului IL şi s-a întreţinut din bursa de şah la colegiu . A luat-o pe coajă, cum se spune pe la noi. Apoi anul viitor a avut revanşa şi a câştigat cu un punct mai mult. Dar dincolo de asta a avut aminitiri frumoase el şi Socrate( şi eu de asemenea!)


  24. Ah, pricep, a fost dureros pentru el, All,

    Ciprian, să punem un pariu? Voroneţ sau Putna? Să ne lumineze CNI!

    tocmai am ascultat biografia lui Bobby, ciudat personaj.. ciudat de tot… dar ce minte…

    Mă reapuc de şah.

    Am jucat odată într-o zi 22 de partide cu sora mea…

    La sfîrşitul zilei îmi exploda capul..

    Ştie cineva, fără Google 🙂 care-i originea şahului, legenda?


  25. A fost sau n a fost geniu? Ne mai vedem cu dansu?

    http://www.evz.ro/article.php?artid=337960


  26. in clasa V am castigat un concurs pioneresc faza pe comuna si mi au dat premiu un ceas Pobeda si un joc de SAH


  27. A ajunge in rai sau in iad e kestie de vointa proprie ?! Geniile nu ajung automat in rai ?


  28. @Ioan Daniel: „masura geniului este caracetru” – Wittgenstein. Nu stiu cat caracter avea Bobby Fischer – dar eu imi aduc aminte ca i-a propus unei adolescente -maghiare,parca- sa se cupleze cu el. Deci, tupeu avea,nu? 😀

    Tot Witgenstein spunea ca un geniu nu are mai multa lumina decat un om obisnuit, doar ca stie cum s-o focalizeze. -am pus la mine pe blog citatele.
    Si Biblia nu ne spune nimic de genii si nici de accesul loe liber in cer. Si ce facem cu cei care sunt declarati genii si sunt gay?


  29. Pentru acestia propun sa ne rugam si sa mai facem ceva sa postim sa nu stam cu mainile in san. E asa de multa lipsa de FILIPI si de PAVELI


  30. transcriu spicuiri dintr-o carte a doamnei Elisabeta Polihroniade…”si totusi unde incepe istoria?originile sahului e pierd undeva, departe in negura vremurilor ,de acolo ajungind in zilele noastre doar legendele.inventie orientala,avind ca patrie prezumtiva India,sahul a cucerit cu repeziciune toate lumile:antica,medievala,moderna..prima legenda cea mai cunoscuta scrisa in limba persana dateaza din perioada Sasanizilor si ne povesteste despre un intelept indian care hotarise sa dea o lectie printului sau foarte orgolios.A folosit pentru aceasta un joc nou, inca necunoscut, care prefigura personaje si moravuriale curtii regale.Piesa cea mai neajutorata, regele, era inconjurat in permanenta deslijitorii sai modesti fara de care nu s-ar fi putut descurca,cind tinarul si orgoliosul print.entuziasmat de frumusetea joculuil-a intrebat pe intelept in ce chip doreste sa fie recompensat acesta i-a intinsa cu modestie o noua si subtila cursa;ma mutumesc cu griul care s-ar putea obtine punind un bob pe primul patrat doua pe al doilea patru pe al treilea opt pe al patrulea si asa mai departe dublind necontenit numarul pina la ultimul patrat..Cind rezevele de griu ale Indiei s-au terminat nu acoperise nici jumatate de tabla..de fapr inteleptul ceruse de citeva ori cantitatea cerialelor din lume..legenda mai apare..apare intr-un roman persan”Karmanak” 600 in Hr si in poemul indian al lui
    Bana (600-650)..istoricii arabi Masudi sec 9, biruni sec 10,Ibn Khallikan (1211-1282)in „Cartea Regilor” a marelui poet persan Firdusisec 10 si la Dante in „Paradis” XXVIII,91-93

    si oricare fos un roi facea-si carare
    si-atite-au fost ca roiurile-n zbor
    Intrec la sah de mii de ori dublarea ! ( dupa traducerea lui George Cosbuc) si la M.Sadoveanu „Povestea Sahului”


  31. Draga Aristokeles, care-i definiţia ta pentru geniu, prietene?

    Da, Cipri, Bobby avea tot felul de apucături… tupeu avea, se pare că şi testosteron 😉

    Oricum Aristokeles… se pare că nu există prea multe genii impotente, este o legătură directă, din cîte se pare între testosteron şi genialitatea, aşa cum o înţeleg cîţiva dintre prietenii mei 🙂

    Tocmai am jucat două partide cu fiul meu, a fost superb, învăţase trei deschideri noi şi a vrut să le testeze pe mine… 🙂

    Mulţumim, Libiu, pentru istoricul şahului..


  32. Libiu, să nu crezi tot ce se spune în legende. La al 32-lea pătrat 4.294.967.296 boabe(aprox 4.000 tone)Crezi că rezerva Indiei era de numai 4.000 tone de grâu, cam puţin şi pentru un judeţ de al nostru. Crezi că India pe vremea aia avea numai populaţia unui judeţ?


  33. asa este legenda pe atunci nu aveau calculator, si probabil s-au speriat de numarul mare de cifre, nu am facut niciodata calculul de aceea „nu cred tot ce se spune „..este totusi o legenda..!


  34. pai daca la patratul 32 erau aprox 4000t la al patratul 64 iese aprox 8.200.000.000.000 tone asa ca e de speriat


  35. Ei, a citit cineva nuvela lui Stephen Zweig -„Jucatorul de sah”? asa-i spune, daca nu ma insel, eu o citisem dintr-o carte f.veche si lipsea coperta si primele pagini -care contineau si cea cu titlul ei!
    ati citit-o? Patratosu, merita „cetita”!


  36. […] geniu sau nu? Moartea celebrului jucator de sah -Bobby Fischer- si discutiile de la Patratosu referitoare la acest subiect, au dat nastere la o re-abordare a unei framantari pe care o aveam de […]


  37. Nu ştiu cartea, Ciprian….


  38. La întrebarea pe care ai pus-o tu… cunoaştem genii contemporane?

    Da, cunosc cîţiva, dar majoritatea sîntem pe ducă 🙂



Lasă un răspuns

