h1

Problema lui Naum

Ianuarie 21, 2008

Mi-a plăcut matematica. Am făcut cu plăcere doi ani puternici de matematică la Cantemir în Iaşi, Fizica, cu Atanasiu.

Probleme de tot felul, dar niciodată n-am întîlnit o asemenea problemă cum i s-a dat fiului meu, Naum.

Are un învăţător excelent, dar o programă care arată criza în care se găseşte învăţămîntul românesc de azi.

Ia uitaţi-vă!

„La o librărie s-au vîndut caiete de matematică, caiete dictando şi de muzică, în total 513 bucăţi.

Caietele de matematică s-au vîndut de trei ori mai multe decît cele de dictando,

iar caietele de muzică jumătate din numărul caietelor dictando.

Cîte caiete din fiecare fel s-au vîndut?”

Bun. E bună problema pentru gimnastica minţii. Vă rog să îmi spuneţi şi mie cine pune vreodată o astfel de problemă, care adminstrator de depozit de caiete gîndeşte în acest fel?

Adică, într-un cuvînt, mă întreb şi eu ca părinte, „provocat” să îmi ajut copilul la matematici… cui prodest?

Cînd va învăţa şi fiul meu în şcoală lucruri care îi vor folosi?

Mai mult ca sigur, astea se învaţă numai acasă…

Astăzi am ascultat un documentar despre starea învăţămîntului din România… fundalul muzical era asigurat de trupa Sarmalele Reci „Ţara te vrea prost!”

Mă uit prin manualele de bază şi alternative de prin gimnaziu şi de prin licee şi „se sparie gîndul”.

Aşa cred că păţesc şi copiii noştri, li „se sparie gîndul” , de aceea, probabil, nu mai gîndesc.

O soluţie de compromis?

Şcoala privată!

Mulţumesc lui Dumnezeu că există o şcoală creştină în tîrg…

A propos, dacă vrea cineva să rezolve problema…Natalia a reuşit! Eu, nu!

Aş vrea, dacă putem să ne rupem un pic de la subiectul arhicălcat al decosnpirării, să ne gîndim un pic la starea şcolii româneşti.

Într-un sondaj recent dat de BBC s-a constatat că elevii români nu sînt departe de cei din Anglia în ceea ce priveşte lectura.

Asta nu înseamnă că noi stăm bine, ci că ei stau rău.

Prim-ministrul Marii Britanii a şi luat prima măsură, a reacţiont public faţă de sondaj şi a sfătuit pe toţi părinţii să îşi înveţe copiii să citească, aşa cum îi învaţă să se spele pe dinţi şi la subsiori.

Problema lui Naum nu este problema lui NAum, este problema şcolii româneşti, a părinţilor, a guvernului… etc.

Problema lui Naum nu o poate rezolva Naum. O poate rezolva guvernul, şcoala, părinţiii?

Să vedem…

Post scriptum…

Oricum părerea mea este că programele şcolare parcă sînt articulate cu două scopuri ascunse…

1. să îi prostească pe copii… că nu devin mai deştepţi după ce rezolvă astfel de probleme nu-ş cum… lăsaţi-mă cu cei care lucrează la microsoft şi la google.. că au învăţat computere singuri… sînt piraţi salvaţi, hackeri răscumpăraţi…. cei maimultţi dintre ei. Nu orele de matematică din şcoli i-au propulsat acolo.

2. să îi arate „proşti” pe părinţi în faţa copiilor aşa cum am fost eu în faţa lui Naum. La ce duce asta? La separarea părinţilor de copii, la scăderea autorităţii părinţilor înaintea copiilor… Ce rezultate avem? Apelative de genul asta pentru noi: „bătrînu, bătrîna… babacu, bibica… ” etc. „Ce ştie maică-mea? E o proastă”

Noroc că ne-a salvat Natalia onoru de părinţi…

63 comentarii

  1. Cineva spunea: „Pînă la un punc putem să ne ajutăm copii la teme, dar după aceea numai…, că ne depăşeste? stiu că nu va depăsit această problemă, dar e stupid modul în care este pusă problema
    http://mareatrimitere.wordpress.com


  2. 342+114+57+513
    IIIIII+II+I X 57=531 X I


  3. x+2x+6x=513 … easy


  4. mi-am prins si eu „urechea” prin manuale de a III a.
    O programa f.incarcata unii copiii sunt din start descurajati iar altii nu pot cuprinde sau cuprind programa cu deosebite eforturi, astfel se limiteaza creativitatea si pasiunile lor in special cititul dar si sportul.


  5. x=342, y=114, z=57
    haha! a fost distractiv 😛


  6. 3x+x+x/2=513, unde x=114
    Mi-a placut matematica si am vrut sa fac Poli(TCM sau cconstructii de avioane la Bv), dar a fost dupa Rev (a se citi Revolutie, nu Revelion 😀 ) si tot ce tinea de Poli decazuse. Inca o nostalgie!


  7. Eu babeste, 3 x Dictando +Dictando+ Dictando /2= 513 rezulta 9/2Dictando=513 deci Dictando 114 Mate 3 x 114 Muzica 114/2.
    Marius asa nu este problema de organizare ci incapacitatea profesorului de a stimula pozitiv mintea cu ecuatii placute, interesante si de folos, totusi putina asprime matematica se cere, ca de poeti este plina lumea si pana la urma cred ca se trece mult prea repede si timpuriu peste 1+1, poate nu strica putina revenire la baze.
    Matematica si in alte tari este o problema mult mai mult decat alte materii, poate de aceea si principialitatea dispare ca mijloc de analiza pt cei mai multi, a aparut poetizarea lui 1+1 care va da in functie de interes.


  8. cele doua scopuri amintite sint adevarate. A-ti pus punctul pe i.


  9. Abordarea relatiei cu Dumnezeu se reduce la 1+1,
    esti pacatos+te salvez=0 vina
    crezi + ma asculti= partasie cu mine
    A pacatuit (turnat) + pocainta+ marturisire= fratii iertat-uitat-slujba (poetic: fratii iarta dar nu uita)

    uneori mai poti si asa:

    marturisit=pierdere slujba+pierdere slava+ pierdere avantaje (poetic: cine tace, bine face)
    deci toti o folosim pe cea elementara.

    ecuatia se complica o data cu varsta,slujba si guvernarea


  10. nu mai faceti ecuatii fratilor ca daca bine mai tin eu minte la varsta lui Naumnu nu s einvata ecuatiile. miza nu este doar sa rezolvi problema ci si sa o rezolvi cu metodele pe care le are la indemana un copil de varsta lui Naum. Adica el sa o poata rezolva:)


  11. La acuzatia lui Beni, privitor la parerea mea despre tigani am cautat si citit OG 137/2000 unde spune ca toate animalele sunt egale, dar unele sunt mai egale decat altele. Art 2 prg 4 unde se spune ca favorizarea unei persoane sau grup pt a ajuta la dezv normala, nu este discriminare. dar putin mai inainte se spune ca favorizarea sau defavorizarea intra la dsicriminare-mai pun un nejusticat. Art 2 prg 2. Pai cum domnule sa te miri de problema bietului copil cand legislatia este facuta tot de poeti-parca ar exista ceva sa nu fie justificat. Imbecilitatea cu „discriminarea pozitiva” este cel putin la fel de grava ca cea negativa-ne reduce pe toti la stadiul de necuvantatoare. Deci Marius baga matematica in ala mic si in biserica, ca altfel ajungem de numeste fiecare culoarea dupa cum il taie poezia.

    http://legislatie.just.ro/Document.aspx#


  12. mircea,
    de trei ori mai multe = x (ori)
    jumatate din = / (impartire)
    3 x D + D + D/2 = 513
    aducerea la numitorul comun
    2x3xD+2xD+D=2×513
    9 X D= 1026
    D=114
    Mate= 3 xD
    Muz= D/2
    Coboram nivelul mircea? glumesc


  13. mircea iti raman degetele dac nu!sper ca nu te superi.


  14. Marius sa fiu sincer dupa atitia ani in America am invatat sa apreciez problemele care sunt puse in felul asta. Cind eram eu la liceu mi-ar fi pus problema cam asa:
    x+y+z=513
    x=3y
    y=2z
    Si as fi stiut sa o rezolv. Dar sincer sa fiu ca si copil nu vedeam la ce foloseste toata treaba asta. Felul in care e pusa problema pentru Naum ii arata ca exista o anume practicalitate a lucrurilor invatate. La fel a fost cind am luat analiza matematica in Romania si a fost total abstracta pentru mine. Cind am facut acelasi lucru aici mi-am dat seama ca nu poti face nimic in chimie sau fizica fara analiza matematica.
    In „real life” te lovesti tot timpul de probleme de felul asta (nu prea mult in filologie ;)). Chiar ieri incercam sa vad in ce fel o sa fie profitabila o noua clinica pentru business-ul meu si iti pot spune ca in mare masura era similara cu problema asta de matematica.
    Cred ca daca s-ar putea combina invatamintul de stil englez cu cel de tip francez (care era in Ro mai de mult), am putea crea elevi cu cunostinta generale care sa poate fi practici in acelasi timp.


  15. da…si noi la liceu ne gandeam daca atunci cand o sa mergem sa cumparam varza la piata o sa trebuiasca sa facem calcule cu radicali si limite…

    dar in alta ordine de idei, matematica mi-a placut mult si mi-a deschis mintea…nu regret nici o ora de mate facuta (timp de 12 ani si apoi si ceva la facultate), nici macar notele de 2 😛

    dar, intr-adevar, materia scolara din Romania e exagerata…si chiar nu se ajunge sa se asimileze tot ce se vrea…inveti pentru extemporal, si apoi uiti (daca nu te pasioneaza materia respectiva)

    vorbeam cu cineva din Austria si imi spunea ca la ei, inca de cand sunt in clasele I-IV invatatoarea e foarte atenta la fiecare copil in parte sa vada ce inclinatii are, iar din clasa a V-a e pregatit deja intensiv inspre un anumit domeniu …nu ca la noi…12 ani de ‘scoala generala’ (Desi se zice ca liceul e pe profil, la mate-info cel putin, unde am fost eu, faceam de toate la nivel destul de dificil…obisnuiam sa spunem ca profilul nostru e de mate-info-romana-chimie-biologie-fizica-sociologie etc. )


  16. Scoala din Romania s-a degradat pt ca nu a avut parte de o coloana vertebrala serioasa. S-au aruncat multe si din multe s-au lipit si de noi unele.

    Personal cred ca matematica nu se muleaza asa bine pe caracterul majoritatii pt ca este un pic abstracta in multe momente ale studiului si sunt putin cei ce o pot prezenta intr-un mod placut, eficient si patrunzator. De aceea si problemele de analiza concreta nespeculativa chiar si in studiul si aplicarea Scripturii.

    Partea filo se muleaza mai bine, pt ca suntem speculativi si mult mai lesne cedam principiului in problemele vietii, in plus ne permite un joc fariseic prin jsutificarile ce trebuie sa le aducem pt a ne justifica . Si nu in ultimul rand este mult mai usor sa speculezi decat sa pui cap la cap lucrurile.

    Eu am avut sansa pana acum sa ma bucur de multe din lucrurile care s-a lipit de mine in scoala si am avut si intristarea sa-mi dau seama ca as fi putut ramane cu mai mult. Cred ca mare parte este a profesorului si cred ca problema educationala in Romania este o problema a profesorului care nu are talent si chemare sa fie profesor. Pui pe cine ai sai se califica nu pe cine are darul predarii in mod contagios a materiei. O programa proasta poate fi sintetizata si pusa partea buna si de folos in valoare de un profesor bun.
    Schimbam programa dar profesorii sunt aceeasi. Cu exceptiile de rigoare. Oricum e buna matematica si la piata mari.


  17. ..si astia cu calculele lor… unde dai si unde crapa… 🙂 ne dam rotunzi la patratosu 😀 Cand de fapt tinta problemei nu era sa rezolvam problema de mate’ 🙂 ci era tocmai stilul indobitocitor in care sunt scoliti copiii in scolile noastre. Lipseste aspectul practic sau efectul practic al educatiei. Si cred ca asta e o problema. Sigur, nici ca multi dintre americani, practici dar unii confunda Europa cu o tara si se intreaba cu inocenta daca Franta e si ea o tara sau nu 🙂 (Acuma, ca prin chestia aia numita Franta, or murit mii si mii de inaintasi de-ai lor, e o alta problema). Remember postul lui Marius cu „emisiunea aia concurs din US”? Dar nici ca la la noi, informatie cu lopata, la toti, si la sfarsit ramai confuz. Adica stii de toate si nimic. Poate ma insel eu, poate s-au mai schimbat intre timp lucrurile si nu stiu eu, dar din ce zice Marius, vad ca tot asta e stilul…


  18. dragilor, Vă mulţumesc foarte mult pentru rezolvare. Am fost uimit, după ce am sosit de la timişoara cîte s-au întîmplat între timp.

    Bravos tuturor celor care au rezolvat cu ecuaţie.
    Vă rog acum, cum spunea Mircea, să rezolvaţi problema cu instrumentele de la clasa IV-a, adică fără fracţii şi ecuaţii….

    Cu „metoda grafică”!!!! Asta este!

    Oricum problema lui Naum nu este legată de administrarea acestui depozit de caiete de dictando, ci criza şcolii în România…

    oricum, voi reveni mîine să răspund politicos şi în detaliu tuturor celor care v-aţi strofocat şi aţi ajuns şi la rezultate… 🙂


  19. Ca sa nu mai vorbim de inclinatiile copilului:

    Ce zice Mari, tinteste exact problema asta:

    „vorbeam cu cineva din Austria si imi spunea ca la ei, inca de cand sunt in clasele I-IV invatatoarea e foarte atenta la fiecare copil in parte sa vada ce inclinatii are, iar din clasa a V-a e pregatit deja intensiv inspre un anumit domeniu …nu ca la noi…12 ani de ’scoala generala’ ”

    Exact! Dar aude cineva? Ii pasa cuiva? Ce atentie la inclinatiile copilului…? ce domeniu….? Vezi de treaba…


  20. Sistemul din Austria asa cum este prezentat nu pune problema programei ci a modului de triere, dar cum asta este doar o parte a procesului ce te faci cu restul, ca sa nu mai spun cat de greu trebuie sa-i fie unui om, fie el si geniu sa stapaneasca o „hoarda de barbari” veniti din familii unde educatia este un radical din frunza. Cum as fi eu cu o grupa de cativa copii dar mai cu 20, fiecare cu materialul genetic dezvoltat in fata tembelizorului si a tot ceea ce este societatea romaneasca astazi. si peste hotare este la fel, exceptiile intaresc regula. Am vazut comportamentul necuvantatoarelor deseori imitat si pe la altii.


  21. Ha, ha, ha! Ce de matematicieni pe aici!Si ce de algoritmi de calcul. Hai ca ne doare capul de la atatea calcule. Bietii copii cu problemele lor… Mai bine ne intoarcem la…“Matematica” mantuirii.. E simpla, superlogica si clara. Stie Dumnezeu ce stie…


  22. mai mult de 70% din generatia mea nu au stiut ce vor sa faca cu viata lor cand au terminat facultatea…foaarte putini stiau exact spre ce vor sa se indrepte la facultate si mai apoi in viata (ca loc de munca ma refer)…cei mai multi ne-am dus asa cum intri cu picioarele goale in apa rece ca gheata….nu stiam exact cu ce o sa ne confruntam, nu stiam sigur ca vrem aia, da’ noa`….tot omu` are o facultate in zilele noastre.. 😐 …si discutand cu fostii colegi apoi, am ajuns la concluzia ca au fost mai multi factori care au determinat un fel de ‘betie’ cand a venit vorba in alegerea carierei

    unul e sistemul de invatamant, cu o materie foaarte stufoasa si cu pretentii destul de mari (totusi am avut binecuvantare pe profesori care au stiut sa si explice cat de cat)

    apoi, acasa ni se pretindeau mereu note mari la toate materiile…ideea de ‘copil premiant’ , ‘cu 10 pe linie’ etc era adanc impregnata in mintea parintilor….si asa, invatand pentru fieare materie, nu aveai timp sa te adancesti in ceea ce te interesa
    (si chiar privind in urma la cei care au stiut exact ce vor sa faca, nu erau premianti, nu aveau doar 10 – ba din contra…la unele materii erau aproape corigenti)


  23. edit: primul paragraf de mai sus: „mai mult de 70% din generatia mea nu au stiut ce vor sa faca cu viata lor cand au terminat liceul” ….desi unii nici dupa ce vor termina facultatea probabil ca nu vor avea o imagine clara in minte..


  24. Nu sunt sigur ca invatamintul din Austria ar trebui sa fie mare exemplu. Nu cred ca austriecii merita chiar ovatiunile noastre, ca n-au facut prea multe (nu cred ca au facut mai multe ca est europenii).


  25. Matematica a fost importanta intotdeauna .Pe Iosif cunostintele de matematica l-au propulsat din inchisoare direct pe scaunul de prim ministru. Matematica a fost secretul lui ,invatata de la DUHUL SFANT ! GEN. 41:33-40.( vezi in special v.34 ). Paguba mare in Romania e ca manualele sunt facute de academicieni sau profesori universitari care nu pot sa se coboare la nivelul minti unui copil,si formularea problemelor devine greu de inteles . Daca manualele le-ar face invatatorii altfel le-ar intelege copiii .


  26. Postul asta si cel cu Google, este un inceput de educatie care pe aici se mai zice „leadership education”, unde copii nu trebuie invatati CE sa gindeasca (ca in scoli) ci CUM sa gindeasca. Elevii sint produsul finit de pe o banda rulanta. Dintre astia, pe cine avem curajul sa-l punem sa conduca o tara?


  27. Uite cum se rezolva problema lui Naum (babeste)
    Pe o foaie cu patretele se ia urmatoarele,

    1 patretel pentru caietele de muzica adica 1/2 din cele de dictando
    2 patretele pentru caietele de dictando

    6 patretele pentru caietele de matematica (de doua ori mai mult ca cele de dictando)

    REZOLVARE
    avem in total 9 patretele si valoarea fiecaruia e de 513: la 9 patretele = 57
    Si inmultim muzica un patretel 57x 1= 57

    dictando doua patretele 57x 2= 114

    matematica 6 patretele 57×6=342

    verificam 57+ 114+ 342=513

    cred ca se mai poate si in alte feluri cu punerea in ecuatie e cel mai repede


  28. citesc o carte si cei mai multi vor ridica din sprancene :”Istoria traita” de Hillary Clinton.ideea e ca am vazut diferentele dintre preocuparile unui guvern american si ale guvernanilor nostri. acolo educatia, asigurarile sociale, asigurarile medicale, orice domeniu care are legatura imediata cu individula, familia sunt mereu decshise reformelor, imbunatatirii cu scopul cresterii calitatii vietii. uitati-va prin ziarele noastre de azi, ca sa aflati cu ce se mai ocupa alesii nostri. atata lipsa de imaginatie si atata incompetenta, ca-ti pui mainile in cap.


  29. Ehehe cea mai urata materie …matematica si apoi limba rusa !!Macar am invatat cifrele …
    O singura data am avut media 5 ( si-atunci i-am adus profesoarei flori in fiecare zi )in rest numai sub…
    Dar bacul-am luat cu 9 …
    E grea pentru mine problema asta …si nu am nici abac .
    Va las pe voi !!
    O zi eleganta in continuare .


  30. multumesc vlad de explicatii. nu ma supar, dar tot nu sunt multumit. 🙂
    oricum te-a ajutat elev, care a fost mai pe intelesul meu. 🙂 desi , dupa cum bine observa cineva, problema pusa de Marius in acest post era cu totul alta. Ori nu a fost bine pusa problem,a ori noi am inteles altceva cum intelege de obicei romanul. face orice, numai ce i se cere nu prea are chef sa fac, ca deh, el e poet. 🙂


  31. draga Cornel, nu problema în sine este stupid pusă, ci sistemul de învăţămînt din România care produce „atîtea genii”…

    Spuma şi caimacul produs din acest sistem de învăţămînt ne conduce acum ţara… convingeţi-vă…

    Libiu, am înţeles mai greu, dar am priceput pînă la urmă.
    ANdy, îţi convine cu ecuaţii, dar Naum nu are voie cu ecuaţii.

    La fel, Ciprian,
    Vlad, Naum are un învăţător foarte bun care se miră şi el de programa pe care treubie să o urmeze… i-am văzut şi pe învăţători şi profesori speriaţi de ce li se cere….

    Aşa, Cristina, sînt tot mai convins că „Sarmalele reci” au dreptate cu cîntecul lor „Ţara te vrea prost!”

    Ha, Vlad, am gustat „spiritualizarea ecuaţiei”, nu putea lipsi de acolo „deconspirarea” 🙂

    Mircea, ai dreptate… problema trebuie rezolvată cît mai complicat, nu pe calea ecuaţiilor, asta puteam şi eu 🙂

    Draga Dan Buda, eu ca adult nu văd de ce problema trebuie formulată aşa şi pusă în acest fel…

    Sînt convins de utilitatea matematicilor superioare, vreau să fac din nou integrale, aşa, de relaxare…

    dar la clasa IV?

    Mari, şi mie mi-a plăcut matematica, n-am ajuns filolog pentru că nu mi-a plăcut matematica, Am facut matematici cu profesori foarte buni… şi doi ani de zile am fost la mate-fizică… am gustat şi matematica de XI şi XII..

    am abordat matematica ca pe un sistem filozofic, abia atunci o înţelegi

    Nu sînt de acord cu „specializarea” prea de timpuriu a copilului… eu am refuzat o vreme limbile străine după care a început să îmi placă, dacă mă duceam numai pe mate-fizică ca să mă fac pilot de aviaţie, ce se alegea acum de mine? 🙂

    Mai bine să guste copilul din toate şi specializtarea să se facă la liceu.


  32. Problema asta din invatamant nu este noua.Eu am apucat inca vreo 5 ani de generala in perioada comunista si nici atunci nu era mai bine. Dar dupa revolutie a inceput nebunia. Va dau un mic exemplu. Eu eram la liceu pe profil real si faceam vreo 4 tipuri de matematica. Pentru ce?!? Nu m-a ajutat sa intru la facultate asta am reusit prin propriile forte, la profil uman, facultate particulara. Ca tot pomeneai de invatamantul privat.
    Multi mi-au spus atunci ca am intrat pe bani. Nici vorba. Am intrat pe baza notelor de la bacalaureat plus interviu cu o comisie de profesori printre ai carei membri se numara si directorul Muzeului de Istorie din Braila.
    La examene nici nu se pomenea de ce auzeam ca se intampla la stat ( dadica examene luate cu sume pornind de la 100euro ). La fiecare examen eram supravegheati de cel putin 3 profesori iar cel prins ca incerca sa copie era dat afara si trebuia sa repete examenul. Asa ca nici vorba de rasfat sau trecut prin facultate ca gasca prin apa.
    Si eu m-am lovit atat in generala cat si in liceu de o programa foarte incarcata. La liceu aveam si peste 30 de ore pe saptamana.
    Nu spun ca invatamantul era genial in perioada comunista dar in mod sigur era mai bine structurat decat acum.
    Invatamantul privat este o optiune dar nu pentru toti, din pacate nu pentru majoritatea copiilor din Romania pentru situatia material a familiilor este la pamanat.
    Pentru asta trebuie sa le adresam un „profund multumesc”( sa aibe parte de ce ne dau ei nou de 18 ani) Marinelului suprem de ape tulburi, Frankie Stolojan, Boc Poc, Emil geologu,Iubitorului de slana si Palinca de fapt intregii clase politice de dupa ’89.
    Toata clasa politica ar trebui sa plece undeva departe de Romania sa nu mai dam de ei niciodata.


  33. @patratzos: ce clasa e juniorul? ma ingrozesc deja la gindul ca peste un an merge si stefana la scoala… noroc ca avem parte de-o bunica profesoara de matematica. dar daca n-am avea? subscriu la tot ce-ai scris.


  34. Logik, ai înţeles foarte bine rostul postului meu, da, problema lui Naum este cu totul alta… felul în care este gîndit tot sistemul de învăţămînt pînă la clasa XII cînd ajung, după 12 ani de şcoală să fie cu totul inculţi şi lipsiţi de simţurile elementare….

    Da, inclinaţiile copilului, este o problema care trebuie discutată… talentele.. eu cred că un muzician poate să facă matematică ireproşabil datorită înrudirii dintre cele două, la fel, gramatica.

    Nu există cineva care să aibe inclinaţie la muzică şi să nu poată vorbi o limbă străină…

    Vlad, unele sisteme educaţionale ţintesc, conform legii lui Darwin spre selecţia naturală, sacrificarea celor slabi şi promovarea exemplarelor surperioare.

    Aşa este şi sistemul românesc, comunist, un copil cu sindromul down nu are ce căuta în comunitate, este un reziduu social..

    Clasa în care a studiat Regele Mihai era compusă special. Ştiţi cum? Interesant…

    Mari, problema nu este numai în generaţia ta. După ce termină liceul copiii noştri nu au nici o viziune, nu ştiu nici o meserie, nu ştiu să facă nimic, nu ştiu să se descurce în viaţă… atunci la ce bun educaţia?

    Nu-i paradoxal că elevii premianţi, de 10, au ajuns nişte rataţi, unii dintre ei… şi mediocrii „s-au reuşit” în viaţă? Pe drept sau pe nedrept…

    Care-i legătura dintre educaţie şi reuşită în viaţă? Spre asta se pare că ne îndreptăm…

    Ce înseamnă a „reuşi în viaţă”, a avea succes? Ce-i acela „succes”?

    Wes, cred că ai atins un alt punct vulnerabil. Autorii de manuale.. Se pare că unii autori de manuale alternative nici n-au avut vreodată contact cu clasa … dar au avut pile la editurile care au cîştigat licitaţiile.

    E o comedie întreagă cu manualele alternative

    Cristina, sistemul de educaţie românesc se mai numeşete şi „spălare pe creier”.

    Copiii sînt învăţaţi să memoreze formule, să ia informaţii, li se dau CE-uri, nu CUM-uri… la fel şi în facultăţi.
    Li se ceere să incurgiteze cursul profesorului după care să îl „vomite” tot pe masa de examen peste bileţele…

    Elev, eşti un elev strălucit, elev premiant, cred că genul asta de rezolvare se dorea…

    Ema, aleşii noştri sînt acolo pentru ei, nu pentru noi. Asta se vede cînd citeşti ziarele.

    Draga Horia, Naum e în clasa a IV-a. Da, ai toate motivele de groază.. Punem pariu că şi bunica va avea dificultăţi cu „noua abordare a matematicilor”? E o nouă „viziune”, o „viziune a vizuinii” în care au ascuns ăştia matematica adevărată..

    În sfîrşit de acord? 🙂


  35. Draga Ludacryss, îţi împărtăşesc îngrijorările.. dar mă bucură şi veştile bune pe cre mi le dai desre facultatea în care studiezi.

    asta spun şi eu, homeschooling, cea mai bună alternativă, apoi învăţămîntul privat…


  36. Marius, desi nu sunt la curent cu situatia invatamintului din Romania, inclin sa cred ca ai dreptate cu privire la directia in care pare sa mearga. Cutoate astea cred ca exemplul dat cu problema de matematica (pentru cineva din afara contextului ca si mine) este irelevant. Nu poti sa suporti un argument despre invatamintul din Romania dind exemplu o problema inadecvata de matamatica. In primul rind pentru ca subestimeaza copii de virsta lui Naum si in al doiles rind pentru ca sunt probabil alte subiecte mult mai deficitare in invatamintul romanesc.


  37. matematica…doilea….etc


  38. Citeam intr-un sondaj ca romanii stau cel mai bine la geometrie. Si eu credeau ca suntem pierduti in spatiu:)
    Pe de-o parte in educatie niciodata nu s-au luat hotarari in perspectiva, todeauna elevii fiind cobai pt conducatori, fiind intr-o continua alergare dupa soricei.
    Pe de-o parte nu se doreste o ameliorare a educatiei.Niste tineri neinlteligenti sunt mai usor de manipulat.
    Programa este de obicei irealizabila.Profesorii care se lupta sa o predea, alearga tgv-ist pe tabla cu mult inaintea elevilor si nu prea explica decat dicteaza.

    In majoritatea programelor sunt lucruri cu care nu se vor mai intalni niciodata in viata pragmatica.

    Se preda fara patos si mai apoi se cer memorari mecanice nefiind provocati elevii la originalitate, conexiuni, la a gandi…


  39. da…am fost socata o data sa vad un elev care, pentru ca nu intelegea la matematica nimic si totusi voia sa treaca clasa, invata pe de rost exercitii din clasa (m-a uimit de-a dreptul cum stia o groaza de exercitii asa…invatate mecanic)

    si de la asta pornind mi s-a cuibarit mie in cap o idee legat de ‘ce sa fac cand o sa fiu mare’ ..nu…nu vreau sa devin profesoara….vreau sa ‘fac’ altceva…vedem ce iese..


  40. „Educatia este ceea ce ramane dupa ce uiti tot ceea ce ai invatat in scoala.” Albert Einstein

    La acest capitol scoala romaneasca falimenteaza in prezent. Este o goana acerba dupa diplome. Si sunt apreciate pentru ca sunt eliberate de scolii care alta data aveau renume. Lucrurile intre timp s-au schimbat.

    Aceasta coruptie in educatie va lovi si deja loveste cel mai mult economia, cultura, industria, agricultura etc.

    Avem prea multi „educated fools” „tantalai educati” ii scoatem pe banda rulanta sa mearga „economia universitatii” si sa se imbogateasca cadrele mercenare.

    Cata corelare exista intre nevoile societatii (nevoi profesionale) si ceea ce bagam pe tun?

    Avem prea multi dispusi sa faca o facultate ca sa nu „munceasca” si prea putin dispusi sa munceasca cu tragere de inima in profesia pe care si-au ales-o „ca pentru Domnul”

    „Ca pentru Domnul” este o chestie periculoasa mai ales in institutiile crestine. Imi aduc aminte de o intamplare la o institutie crestina cand am rugat angajatii sa mute ceva fragil. Le-am cerut sa munceasca nu ca pentru Domnul, ca vazusem cum se munceste pentru Domnul acolo. Le-am cerut sa o faca ca pentru mine… „pe mine ma vedeti si stiti ca veti suporta consecintele imediat.” Domnul este bun, iertator si plin de indurare. Eu sunt in proces de formare.


  41. Vina este si a parintilor, dau, dau si uita sa ceara, sa disciplineze, sa educe, sa-si faca timp pt copii si nu in ultimul rand sa descopere ceea ce pot face odraslele pe mai departe. Nu ce ar vrea ei copiii ca este la moda, nici ce ar vrea parintii, ca da bine, ci sa devina ceva dupa talentul pe care il au.


  42. da, Dani, problema este un capăt de aţă, cei care au copiii în şcoli pe aici ştiu bine la ce mă refer.

    Ihtys, în cele mai multe cazuri este şi problema vocaţiei profesorilor. S-au umplut şcolile de profesori care nu au vocaţie… asta este o meserie vocaţională, trebuie să crezi ..

    Mari, dacă nu vrei să te faci profesoară, cea mai înaltă profesie este cea de MAMĂ… nimic nu depăşeşte asta.

    Aşa, Cornel, că tu ai putut compara sistemele. ai avut copil şi în SUA şi aici în şcoală. Cum e?

    La acei „tăntălăi educaţi”, cum le spui tu, în româneşte le spune „intelectălăi”

    asta-i problema, şcoala românească nu îi pregăteşte pe copii pentru nici o profesie şi pentru muncă, pentru etica muncii, nici măcar atelier nu mai fac, ca pe vremea noastră.

    eu în şcoala am învăţat să fac traforaj, să pilesc, să lucrez la strung, să sudez şi altele ca astea…
    acum nici măcar chesti asta nu se mai face,
    devin experţi în copiat.

    da, Vlad, dar pantru asta trebuie să ai copilul acasă, cum, dacă el petrece cea mai mare parte din zi la şcoală şi apoi la meditaţii, tot pentru şcoală?


  43. pai rupe gura lupului, nu-l mai da la scoala, tine-l acasa si da statul in judecata daca nu-ti da aceasta posibilitate, in felul asta te rupi de sistemul „ticalosit” si dai noi perspective atator parinti care inca nu le au si un prezent+viitor mai bun.
    pai cine s-o faca, mamamare? tu care vezi raul.


  44. ha, ha, ha,

    Pai bine, frate-miu, hai sa facem schimb de locuinte.

    Vii matale aici in America unde in clasa a 3-a colegii de clasa lui fii-miu in clasa invata la ora actuala – adica la mijlocul anului – inmultirea cu 7. Din care cauza eu trebuie sa muncesc la dublu, una la mana exploatat de capitalisti pentru salariu, si a doua la mana ca sa repar ce nu invata la scoala.

    Adicatelea sa ma corectez: de fapt la scoala americana, daca n-ar invata nica, tot ar fi bine. Din pacate invata un exemplu de lene si de dezordine intelectuala, intrucat primeste temele pentru acasa pe foi pre-imprimate, unde trebuie doar sa completeze un rezultat, nu sa exprime un mod de gandire, si oricum ce primeste ca tema, le termina in 10-15 minute, in special la mate.

    Cat despre problema cu pricina, foloseste tata, segmente. Cea mai mica cantitate are un segment, aia mijlocie are doua segmente, aia mare 6 segmente, in total 9 segmente.

    Daca segmentul e prea abstract, foloseste cutii cu chibrituri (sau ma rog, scobitori ca sa fie safe). Zi-i asa:
    * scobitorile sunt puse in cutii, fiecare cutie are acelasi numar de scobitori.
    * avem scobitori vopsite in albastru, rosu si galben
    * alea albastre sunt de doua ori mai multe decat alea vopsite in galben
    * alea in rosu sunt de trei ori mai multe decat alea in albastru.

    Si-acu zici matale ca sa ne inchipuim ca cutiile de scobitori le facem in asa fel, incat toate alea galbene incap intr-o cutie. Atunci, cate cutii o sa avem cu scobitori albastre ? Doua cutii. Si cate cu scobitori rosii ? sase cutii. Cate cutii sunt in total ? 9 cutii, doua la prefectura, doua la scoala de fete.

    Chestiile cu cutii, segmente, etc, din clasa a 3-a, o sa-i ajute sa inghita mult mai usor ecuatiile cu simboluri abstracte. Scopul la varsta asta nu e sa rezolve probleme practice, prezinta si tu matale ca pe un „detective story”. Scopul e sa se dezvolte capacitatea de reprezentare si de modelare.

    Iar daca este cu totul peste posibilitatea copilului de a intelege, nu-i nimic, nu toti tre sa ia nota 10, e si asta o lectie de viata

    Si nu te sparia, aceeasi abordare o au Singapore si Coreea de Sud, am verificat. Pe fii-miu il educ dupa manuale si culegeri de probleme editate in Singapore, ca americanii sunt la furat ciuperci.

    Uite-asa se duc imperiile de rapa, dau de prea mult bine, si li se-nmoaie.


  45. Eu altceva cer de la scoala. Istoric, scopul scolilor publice, motivul pentru care ele au fost infiintate, a fost ca sa educe pe cei saraci pentru ca ei sa poata astfel obtine un „job” si sa-si ia locul in societate. Clasa mijlocie avea scoli private si de ucenicie, iar cei bogati erau invatati acasa de un tutor.

    Scolile publice au rolul lor, dar este esential ca ele sa nu detina monopolul ci sa dea voie ca si celelalte sa existe. Putem sa se ne uitam la Roma Antica, la Germania sec. XVIII, sau Anglia sec. XIX, unde scolile publice gratuite au crescut nivelul de trai. Dar cind celelalte forme au disparut sistemul a cazut. Cind aproape fiecare primeste o educatie destinata saracilor, si putini primesc o invatatura de formare a liderilor, toata natiunea sufera.

    Trebuie neaparat sa invatam de la istorie…..


  46. draga Cozianu, iti multumesc pt comentariu, nu facem schimb de locuinte, ma simt bine aşa… în ţara mea, mîine pun un post despre convingerile mele referitoare la ţara mea, asemănătoare cu cele ale lui TAmango.

    Nu cred că învăţămîntul american este un model, nici cel de stat din U.K. că sînt tot învecinaţi cu noi la statistici.

    Cristina, şi eu aştept altceva de la şcoală, cu totul altceva.
    unde este ucenicia peripatetică întoată povestea asta?

    am ascultat un interviu pe România culturală cu Veronica Maier, impresionant interviu, vorbea despre învăţătoarea dumneaei, o chema doamna Cornelia…

    spunea că era acel tip de învăţător care vizita copiii acasă, îi cunoştea pe toţi pe nume, rudă şi sămânţă, petrecea timp cu ei.

    Spunea doamna Maier că şi acum îşi ştie toţi colegii din şcoala primară şi toţi au ajuns oameni.

    Unde sînt acei „doamna şi domnu Trandafir”?


  47. Toate au un sfarsit, imperiile cat de mari si cat de tari, scolile cat de bune si de mari, mai scapa cate unul din sita indobitocirii, dar este exceptia. Elitele sunt periculoase pentru societatea care vrea controlul individului si pana la urma totul se va reduce la asta. Ai oameni de valoare ai probleme, ai oameni care nu stiu bine cum ii cheama, ii bagi in cartiere, le dai televizor si microcredite si ai scapat pana la alegeri de ei, iar in caz ca vine Antihristul cel mare, ii predai pe toti cu mic cu mare, la numar si deja pregatiti pentru marea subordonare.


  48. draga Vlad, ai ridcat o problema, problema indobitocirii şi a televizorului,
    din păcate mulţi părinţi cred că tembelizorul şi internetul sînt folositoarea pentru educaţie,

    aşa reusesc unii copii care se uită la desene animate să intre în „minunata” lume a masturbaţiei şi sinuciderii

    http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-2226676-axn_isi_cere_scuze_pentru_veveritele_sinucigase_extraterestrul_care_masturbeaza.htm


  49. Un copil care invata cum sa gindeasca poate deveni liderul de miine. Cind cineva poate gindi „outside the box”, independent, cind poate lua Biblia si aplicind-o la situatiile din viata reala, acela este educat sa faca „the right thing”.

    Scopul principal al lui Dumnezeu cu copiii Lui este intelepciunea, nu productivitatea. Dumnezeu ne vrea productivi pentru El, dar cred ca mai mult ne vrea sa crestem in intelepciune. Prov 4:5-7

    Scopul final in educatie ar trebui sa fie ca copiii sa-L cunoasca, glorifice si sa se bucure de/in Domnul.


  50. Cîtă dreptate în graiul tău, Cristina… tocmai asta este tendinţa şcolii româneşti, să creeze copii care gîndesc la fel, spălaţi pe creier,

    „Diavolul a inventat xerox-ul” spunea cineva. Dumnezeu diversitatea, diferenţa, distincţia.

    Corect, Scopul lui Dumnezeu este înţelepciunea, să fim desăvîrşiţi, întregi şi să nu ducem lipsă de nimic, aşa cum spune apostolul Iacov..


  51. Doar o vorba sa-ti mai spun ca in comentariul precedent, m-am luat cu prea multe. Am si uitata sa pun bomboana pe coliva si sa spun ca se imparte 513 la 9

    Pe mine chiar m-a bucurat „necazul” tau, fiindca e o confirmare ca scoala din Romania, inca n-a coborat stacheta. Sau ma rog, cel putin manualele n-au coborat stacheta.

    Eu tin minte prima problema de acest gen, adicatelea pe care ai mari o rezolva in ecuatii, dar in scoala primara copii sunt stimulati sa gaseasca un fel de substitut, un antemergator in ecuatii, am primit-o in clasa a 2-a, era celebra problema cu suma si cu diferenta, pe care doamna invatatoare Emilia Garleanu ne-a explicat-o cu borcane cu apa. Intr-un borcan sunt cu 2l de apa mai mult decat in celalalt . Si in total sunt 20l de apa. Si a zi invatatoarea mea, hai sa ne gandim, ce se intampla daca dam drumul la robinet si mai punem 2l de apa in borcanul cu apa mai putina. In clasa a 3-a m-am mutat la alta scoala, unde o alta invatatoare extraordinara, Maria Radescu, ne torpila zilnic cu astfel de probleme, cum e cea de mai sus.

    Ei bine, majoritatea colegilor mei de clasa au fost in stare sa asimileze rationamentul. E drept ca au fost si copii pentru care un astfel de gedanken experiment era prea mult pentru cat puteau ei sa-si imagineze la nivelul clasei a 2-a, dar nu trebuie neaparat ca toti elevii sa ia coronita.

    In schimb, vreau sa iti atrag atentia ca in critica ta fata de scoala, ai o abordare gresit. Spui dumneata:

    „Vă rog să îmi spuneţi şi mie cine pune vreodată o astfel de problemă, care adminstrator de depozit de caiete gîndeşte în acest fel?”

    Pai tocmai aici e chichita, ca in clasele 2-4 nu-i pregatim sa fie administratori de depozit. Trebuie sa le dezvoltam imaginatia si capacitatea de a gandi logic, de a gandi olecutica mai in abstract – si da, se poate la varsta respectiva. Nu-sh care a fost responsabil cu ridicarea stachetei in ce priveste predarea matematicilor in scolile romanesti, dar asta e unul din putinele lucruri bune din scoala romaneasca. Si nu-i de azi, de ieri, cu poti sa te convingi ca stacheta era ridicata de multicica vreme citind povestea lui Ion Creanga „Cinci Paini”.

    Problema in invatamantul romanesc nu e cu programa la disciplinele „realiste”, problema grava e cu bazaconiile care li se predau elevilor la alea „umaniste”.


  52. nu numai in scolile romanesti se intimpla spalatul de creieri. Daca este cineva interesat, pot sa caut in arhive sa dau un site al unei doamne din Ministerul invatamintului din America, unde spune ca scopul profesorilor este sa-i aduca pe copii la acelasi nivel, pentru ca ei sa nu mai gindeasca pentru ei insisi, ci sa fie de acord ca Guvernul sa gindeasca pentru ei fara nici o opozitie.

    Asa ca „Sarmalele Reci” se aplica si mai mult la America….


  53. Interesant ce spui, Cozianu, dar pentru astfel de probleme ar trebui făcută puţină şcoală şi cu părinţii, nu?

    Mă gîndesc la ce mi-ai atras atenţia. Uite, stau şi mă gîndesc. S-ar putea să ai dreptate, că de-asta tot scriu pe aici, ca să fiu confruntat şi ca să mai învăţ cîte ceva.

    DAcă tu spui că asta îi dezvoltă imaginaţia, atunci încerc şi eu să mai rezolv probleme din astea.

    Cu „umanioarele”, de acord, multe prostii, una dintre ele este idolatrizarea lui Eminescu, alta Meşterul Manole, alta, Mioriţa… cine ştie ştie… mulţumesc Cozianu, interesant comentariu….


  54. Peste tot, Cristina, unde a prins ideea asta de învăţămînt „de stat” este între dezastruos şi catastrofal…

    Trăiască privatele peste tot în lume… privatele de calitate.


  55. ”devin experti in copiat”. (stiu ca nu asta-i problema care se dezbate aici, da mi-am adus aminte d ceva si va zic si voua): o profa tanara a asistat la tezele unice si a vazut o eleva aratandu-i colegei ei (in pauza), semnele pentru grila: te bati de doua ori cu palma pe cot, si asta e litera ”d”, te bati la incheietura mainii= ”a” (asta era la grile, in fine, nu mai stiu exact da cam asa ceva::))… in timpul tezei, unul din elevi folosea, credea el, foarte subtil metoda:) profa se duce la el si ii zice zambind, in soapta: ”vezi ca va stiu semnalele”… cel putin s-a rusinat, si s-a potolit. oricum, te miri de ”inventiile” lor in ale copiatului. pe vremea noastra…. (nu ca as avea 100 de ani, nu i-am implinit inca:))


  56. Si domnule Marius, nu te-au dat afara de la Emanuel ca ai ascultat ,,Sarmalele reci,,? Ca pe unii i-au dat ca au ascultat Holograf ?????!


  57. Ha, bună chestie, cine a fost dat afară pentru că a ascultat Holograf?
    Am auzit şi eu legenda asta…
    Sînt bune poveştile, Anonimule, dar în realitate prinţii nu se îmbracă în piele de porc ziua, caprele nu vorbesc, balaurii nu există şi caii n-au aripi, ştii?

    La fel şi studenţi daţi afară din cauza Holografului…


  58. Asa am auzit eu, nu stiu daca e sigur, doar ca am avut un coleg care mi-a povestit aceasta si el a fost din ,, gasca data afara,, din cauza ca l-a prins, un sfant de la Emanuel…
    Asta e ce se aude in tara, nu stiu, daca nu e sigur este bine si ma bucur, iar daca e rau… este rau si… Domnul sa ne ierte ! Respectele mele 🙂
    🙂
    🙂
    🙂
    🙂


  59. Anonimule, pune-ţi prietenul să îţi povestească toată povestea…

    Se aud multe prin ţară, săptămînile trecute s-a auzit că eu l-aş fi omorît pe un frate…

    Vorbeşte tîrgul, dar pentru asta ne-a dat Dumnezeu neuroni, ca să fie folosiţi, nu ne-a dat numai urechi, între urechi ne-a pus un creier… la cei mai mulţi dintre noi 🙂


  60. Apropos, de educatie:
    http://costincozianu.wordpress.com


  61. Acest articol mi-a amintit de o prezentare Power Point: Studiu PISA. O gasiti aici: http://www.exist.lx.ro/pps.html


  62. da, m-am distrat, Alex,

    m-am uitat şi la tine, Cozianu!


  63. Un gand de la un matematician. Fiind absolvent al facultatii de matematica, cu perspective de cercetare, am primit foarte des intrebarea: La ce imi foloseste aia si cealalta din matematica? E-adevarat, pentru cine nu se indreapta spre politehnica sau mate, nu are nici un folos, de aceea se presupune ca cine nu vrea asta nu face mate-info.
    Totusi, la ce folosesc toate abstractizarile, limitele si integralele din liceu? Tot ce este tehnica si ne inconjoara, de la coolerul laptopului, care porneste cand trebuie pana la hard-disk-ul de 500 GB de marimea palmei, la Internetul, care ne permite sa vorbim cu persoane din celalalt colt al planetei, nu s-ar fi inventat si perfectionat fara calcule si metode care depasesc capacitatea de intelegere a celor mai multi dintre noi.
    Asa ca de acum inainte, daca va intrebati vreodata la ce e buna matematica, si nu va vine in minte decat socotitul banilor, mai stati putin pe ganduri inainte sa trageti concluziile. Si nu le spuneti elevilor ca matematica nu e folositoare. Cine stie care e urmatorul Einstein…



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: