h1

Psalmul 15

Februarie 5, 2008

Vă mai aduceţi aminte Psalmii?

Mi-am adus şi eu aminte de ei săptămîna trecută cînd cineva mi-a luat un interviu

Să continuăm cu

Psalmul 15

(se cîntă exact ca psalmul 150)

afroton_instrumenteu.jpg

Să şoptească flautul,

Să plîngă lîngă el, oboiul,

cel cu sunetul desăvîrşit

Şi fratele lor, cimpoiul,

Să îşi ţină cîntarea, fără să ofteze,

Vioara să se tînguiască,

mîngîiată de părul calului

Timpane şi cineli să tune

… le adaug pe toate,

Mandolinele,

ca nişte domnişoare

cu mintea curată

Fligornii,

însoţiţi de Eufonium,

să împingă aerul spre cer,

Iar clarinetul,

cu sunetu-i de sticlă,

să fugărească duhul rău spre podea,

Are voie şi chitara eletrică să bocească şi

Contrabass-ul să îi ţină isonul,

Adăugaţi şi ţambalul, fără batistă

Totul să zăngănească,

să sune,

să tune

spre lauda Lui.

şi, regină peste toate,

orga cu mii de tuburi,

prin care să treacă aerul respirat de noi.

Toate instrumentele

tuturor naţiilor

tuturor neamurilor

să-Ţi cînte

din lemnul copacului,

zidit de tine, cioplit de om,

piele de vită,

ţesută de tine, întinsă de om,

maţe de oaie,

făcute de mîna Ta, sucite de om

şi sîrme şi table şi şuruburi, făcute de om

Ia, Doamne, lauda făcută din ale tale şi din ale noastre.

Ia, Doamne, lauda plămînilor noştri şi a tinichelelor pe care le ţinem în mîini!

Primeşte lauda nedesăvîrşită şi

desăvîrşeşte sunetele noastre

cu Duhul Gurii Tale!

 

28 comentarii

  1. Frumos, David Pătrăţosule! Frumos Îi spui tu laudă cu toate instrumentele dimpreună!

    Pe vremea lui David Nepătrăţosul trebuie că erau mai puţine instrumente, iar tu aici te-ai făcut ecou adus la zi! 😛

    Oare dacă erau şuruburi pe-atunci, scria şi despre ele? 😀

    E bine că nu te temi de cuvinte! Doar El le ştia mai dinainte de a le fi inventat oamenii, înainte de-a le fi trecut prin minte să numească într-un fel una şi alta.

    Spun Amin la psalmul laudei orchestrat de tine!

    A.Dama


  2. Adică asta se cheamă David reloaded? Sau David updated? 🙂
    Mă bucur că am găsit chitara electrică. Are voie. Are you sure? 😀 Gata, termin.


  3. Mulţumesc, Adama, venind din partea ta, comentariul acesta este mai mult decît un compliment…

    Eu n-am scris nici un vers în viaţa mea şi nici nu cred că voi scrie vreunul.

    Ionatan este poet, eu n-am ce revendica versul.

    Eu am scris numai Psalmi, Psalmii nu sînt poezii..

    Copiii mei au făcut o colecţie de fotografii cu instrumente ciudate… voiau să vadă o cobză 🙂

    Naum şi-a pus pe blog cîteva …

    Camix, poate doar reloaded… da, prima dată am cîntat la chitară bass electrică într-o orchstră la biserică, apoi am făcut şi chitară armonie, tot electrică, era o copie Gibson făcută de Hora, destul de reuşită… foarte bine împărţită… nu falsa decît în poziţia a 13-14-a, ceea ce este mare minune la o chitară de Reghin.


  4. La noi in biserica a fost mare scandal pt toba.
    Ma bucur cand aud ca poti lauda pe D-zeu dintro inima
    curata indiferent de instrument.
    PACE dela TIMISOARA


  5. draga Mircea, şi eu cred că toba poate face mare scandal, mai ales cînd este folosită de cine nu trebuie, unde nu trebuie şi mai ales în spirit de frondă..

    Am văzut folosită bateria pentru cele mai ciudate momente …

    Îţi poţi imagina cîntarea Iartă-mă, Iartă-mă de fr. Niculiţă Moldoveanu cîntată cu baterie şi cu ritm de samba?


  6. A.dama,

    pe vremea lui David Nepătrăţosul eu retin ca erau vreo 100-150 de instrumente.

    Patratosule,

    dexul imi scrie ca psalmul semnifica si poezie, si constat ca acest pslam al tau e poetic…


  7. resping cu incapatinare ideea de „poezie”, in sensul general al cuvîntului în dreptul psalmilor

    Psalmii sînt o categorie sui generis


  8. Era o formulă ludică: „hocus pocus apărutus”. Bine că au revenit comentariile la locul lor! 🙂

    Ihtys, ai idee cam câte instrumente muzicale sunt azi?

    Pătrăţosule, psalmii arghezieni sunt psalmi, şi nu sunt poezie sau sunt poezie, şi nu sunt psalmi? Uite un subiect de dezbătut! 🙂


  9. Psalmii lui Arghezi sînt psalmi, nu poezii, psalmi, de aia i-a şi numit aşa!


  10. Sunt cu rimă, abundă în figuri de stil:

    „Ştiu că steaua noastră, ageră-n Tărie,
    Creşte şi aşteaptă-n scripcă s-o scobor.
    Port în mine semnul, ca o chezăşie,
    Că am leacul mare-al morţii tuturor.”

    Faptul că i-a numit aşa nu e suficient. Am mai citit psalmi numiţi aşa de autorii lor, dar care erau departe de a fi psalmi…


  11. Păi şi ce, Psalmii lui David n-aveau rimă, în felul evreiesc, ia încearcă 119, să vezi ce lucrat este să iasă pe margine ce trebuie… şi figuri de stil… he, he, he…”paharul e plin de dă peste el” de figuri


  12. Complicată problemă, deci. Păi hai s-o luăm încetişor. Ce face un text poezie?
    Mă va ajuta şi pe mine să văd mai clar distincţia dintre poezie şi psalm.


  13. N-am spus că nu au rimă Psalmii lui David sau că ar fi lipsiţi de figuri de stil. Psalmul 119 este genial, după expresia cuiva drag… Însă eu nu înţeleg ce înseamnă că psalmii nu sunt „poezie în general”. Sunt poezie în particular? Diferenţa e de inspiraţie?

    Poezia în general poate fi şi simplu exerciţiu lingvistic, iar inspiraţia să lipsească…


  14. A.DAma, psalmii sînt sui generis, o categorie care se umple singură.

    Psalmii, ca să se integreze în canonul psalmic, trebuie să fie un dialog între om şi Dumnezeu… restul e „poezie”

    Psalmii nu sînt poezie.
    Psalmii nu sînt rugăciuni.
    Psalmii nu sînt proză intimistă.

    Iertaţi-mă că sînt aşa apofatic în seara asta, sper să mă katafatizez …

    Chiar, Camix, devino tu katafatică… Ce este poezia?

    Uite, chiar am REtorica lui Aristotel pe masă ..

    Deci, ce este poezia, ca să scot psalmii din oala aia? 🙂


  15. Deci, Marius, întrebarea mea era sinceră. Nu pot deveni catafactică încă, până nu am toate datele problemei. Dar mă interesează discuţia voastră şi răspunsurile la întrebarea cu pricina.
    Aştept să continue A.Dama catafatismul. 🙂


  16. „catafatică”. fără c. vai… 🙂


  17. draga CAmix, nu mă îndoiesc nici o clipă de sinceritatea ta.

    Eu ştiu că ai o definiţie a poeziei…sigur, să-l chemăm pe Ionatan în ajutor?

    Chiar, să vedem ce ne spune A.DAma, haideţi, surorilor, sînteţi profesioniste ale literelor şi poete amîndouă, please…

    Eu nu am scris un vers în viaţa mea, nici măcar în perioada 1986-1991 🙂


  18. După cum ţi-ai organizat psalmii, Pătrăţosule, eu zic că ai scris mai multe versuri în viaţa ta. 🙂 Şi, dacă mă străduiesc puţin, găsesc eu şi în articolele tale ne-psalmice versuri scrise de tine! Poate găsesc cât o poezie întreagă!

    Definiţii poeziei s-au dat şi se vor mai da. Ea nu încape într-o definiţie.

    Îmi amintesc acum de jurnalul lui Bădiliţă („Singurătatea păsării migratoare”) în care spune că poezia se scrie pentru că trebuie scrisă. Fără „de ce”-uri.

    Din punctul meu de vedere, psalmii sunt şi rugăciune, şi poezie. Sunt de acord că pot fi puşi într-o categorie aparte, de sine stătătoare şi că nu trebuie să-i considerăm doar poezie sau doar rugăciune! Însă faptul că tipul de discurs este poetic nu putem să-l ignorăm, să-l anulăm etc. Mă refer şi la formă, şi la conţinut. De aceea am argumentat mai sus cu rima şi figurile de stil…

    „Domnul este un soare şi un scut” – ce facem cu aceste „definiţii” care ne depăşesc?


  19. Da, am definiţii ale poeziei, poate prea multe. Doar psalmii nu sunt hotărâtă unde să-i introduc.

    Aş putea spune că poezia e o minciună care spune adevărul, dar nu într-un mod simplu; ci prin metafore şi tot felul de figuri de stil.

    Aş putea spune că poezia e un cântec fără note muzicale, un cântec format doar din cuvinte, care atinge coarda sensibilă a inimii… sau/şi a minţii.

    Aş putea spune că e o clădire construită din litere, nu din cărămizi, care atunci când e gata merită a fi fotografiată, atât de frumoasă e.

    S-ar putea spune multe.


  20. Da, A.Dama, seamănă cu poezia, dar nu este poezie. Mă încăpăţînez să spun că n-am scris nici o poezie în viaţa mea şi nici nu cred că voi scrie. Nu sînt poet şi gata.

    Chiar aş fi curios să văd dacă găseşti vreo poezie scrisă de mine..

    Poezia se scrie pentru că „ne vine”, este o chestie de pulsiune. Psalmul este programatic, pentru că trebuie, este o chestie de disciplină.

    Eu cred că rugăciunea este numai între om şi Dumnezeu, rugăciunea intimă, autentică.
    Poezia este între eu şi sine sau eu şi ceilalţi.
    Psalmii triunghiulari… între Dumnezeu, om şi oameni.

    Sînt psalmi care sînt scrişi pentru Dumnezeu ca să audă oamenii, sînt psalmi scrişi în dialog cu oamenii , martor fiind Dumnezeu…

    CAmix, tocmai asta-i. psalmii nu pot fi clasificaţi. Scapă îjncercărilor de realizare de taxonomii literare.

    La definiţii… vă rog genul proxim şi diferenţa specifică…

    „poezia este un text (genul proxim) care… (diferenţa specifică????)”


  21. Gen proxim? Text literar liric.
    Diferenţa specifică: nu presupune fir epic. E în versuri. Tratează trăiri interioare, afecte. Dimensiuni reduse.


  22. Draga CAmix, eşti campioana noastră la definiţii, şi poetice şi tehnice…

    oricum… psalmii nu se încadrează după niciuna dintre definiţii..


  23. Păi… ai vrut să fiu catafatică în legătură cu poezia. Eu am încercat. 🙂
    Nu urmăream să ţin partea vreunei teorii, că nu mi-o formasem încă. Eram pe drum… On the Road. 🙂


  24. Camix,

    Psalmul este …. hai să încercăm… este CE


  25. Aaaaa, nu nu, Marius. Asta era replica mea, de fapt. 🙂 Eu te întreb pe tine. Acum vreau eu ca tu să fii catafatic în legătură cu psalmii. Eu te-am ascultat.

    Motivul: nu am scris niciun psalm. În schimb tu ai scris. 😀 Fiecare cu resortul lui.


  26. Ah, nu la ora asta!

    După cîteva zile… dacă îmi vine inspiraţia 🙂


  27. În privinţa poeziei care se scrie pentru că „ne vine” să o scriem, ar trebui să laşi mai liber frâul. Sunt unii care scriu aşa, într-adevăr, fiind inspiraţi. Însă alţii scriu transpiraţi, pentru că se căznesc să scrie poezie. Asta e realitatea!

    Şi se poate întâmpla să scriem psalmi pentru că aşa ne-a(u) venit, pentru că a(u) fost chestiune de „pulsiune”, ca să te citez.

    E greu în privinţa poeziei şi psalmului să trasezi nişte graniţe bătute în cuie. Să dai definiţii care să nu poată fi răsturnate sau negociate.

    Câtă vreme există texte în proză, texte dramatice, texte poetice, fără mai enumerăm alte tipuri de texte (jurnalistic, ştiinţific etc.), eu voi considera psalmii texte poetice.

    Nu aş rezerva scrierea psalmilor exclusiv poeţilor, aşa că, Pătrăţosule, nu trebuie să fii poet ca să scrii psalmi.


  28. da, Adama, da,înţeleg ce spui cu inspiraţia şi transpiraţia..

    mă refeream la altceva, la setul de relaţii din care iese poezia versus setul de relaţii din care iese psalmul.

    două ţesături diferite.

    mă gîndesc însă la definiţie, dar este o chestie de principiu pentru mine să nu pun în aceleaşi borcane psalmii, care sînt ca tămîia făcută pentru templu, ca miresmele sfinte şi miresmele din cîntarea cîntîrilor, adică poezia, care este pentru uzul propriu.

    Eu sînt psalmist, nu poet 🙂



Lasă un răspuns

