h1

Delapidare şi delaţiune

Februarie 16, 2008

Dan Jemna scrie un articol intitulat Despre deconspirare – asupra exerciţiului dezbaterii. Articolul este parte din seria Deconspirare, serie dedicată de Agora Christi acestui delicat subiect.

În comentarii, Dan răspunde unui conlocutor în felul acesta:

Imi ridicati mingea la fileu…
As prefera ca aceasta lista de pacate sa o putem scrie impreuna, toti ce care avem curajul dezbaterii publice.
Indraznesc sa deschid lista doar.
Si inainte, dar mai ales dupa 1990, comunitatea evanghelica din Romania a fost paralizata de un fenomen care se putea rezolva foarte crestineste, dupa modelul biblic din cartea Faptele Apostolilor. Romania a fost asaltata cu bani si lucruri materiale care erau destinate ajutorarii comunitatii evanghelice in functie de nevoile existente. Gestiunea acestor bunuri s-a realizat de pastori, de liderii bisericilor. Problema sau pacatul este gestiunea in sine a acestora, treaba foarte spirituala si cu mare raspundere de altfel. Ei bine, credeti-ma, acest pacat apasa la fel de greu asupra comunitatii evanghelice, poate chiar mai greu (lucru facut in vreme de libertate) decat colaborarea cu sistemul comunist. Banul saracului, vaduvei si orfanului sau al misiunii bisericii a fost gestionat altfel decat trebuie. Asta este o realitate de care inca nu se atinge nimeni. Dar este o ancora care ne tine incremeniti de ani de zile. Si aici trebuie facuta asumare, ispasire si iertare.
D.J.

Să vedem:

  1. cred că este validă problema pe care o ridică Dan şi îmi place stilul său lucid. Da, există şi alte păcate ale păstorilor de care aceştia trebuie să se pocăiască. Nu cred că un om întreg la minte şi cu inima spre Domnul ar încerca să ascundă această realitate.
  2. Dar, dacă ei, păstorii, nu se pocăiesc, atunci ar trebui făcută o listă şi precum Daniel în vremurile de demult, să cerem iertare Domnului şi fraţilor în numele celor care nu mai vor sau nu mai pot să se pocăiască. Simpatizez cu metoda, am practicat-o eu însumi şi merge, funcţionează.
  3. Tocmai de aceea aş fi primul care l-aş ajuta să facă o asemenea listă, poate că va urma imediat după acest post.
  4. dar…. s-ar putea interpreta, din răspunsul dînsului că s-ar ridica problema unei taxonomii a păcatelor, chestiune care poate naşte dezbateri, sau ar trebui să nască…

Detaliez:

Există păcate mai mari şi păcate mai mici?

Dan spune că păcatul delapidării, de ce să nu îi spunem pe nume, apasă chiar mai greu pe umerii bisericii decît păcatul colaborării. De cînd asta? De 10 ani, de 17 ani? Sau este alt păcat care apasă de vreo 50 de ani? Ei, asta este o afirmaţie care are implicaţii foarte complexe.

Există păcate care au consecinţe sociale, psihice, fizice mai mari decît altele, cu asta sîntem de accord.

Nu cred ca Dan sugerează faptul că ar exista păcate mai grele şi mai uşoare. Cred că îl cunosc destul de bine pe Dan ca să înţeleg ce spune şi să resping ideea că discursul său s-ar îndrepta spre acolo. Mă folosesc de textul său pentru a deschide altă discuţie în jurul păcatului mai ales. Toate sînt PĂCAT, adică la fel…

Dar… haideţi să evaluăm consecinţele:

  1. În cazul colaborării cu securitatea au murit oameni, unii au fost internaţi în spitalele de psihiatrie, unii şi-au pierdut slujbele. Comparaţi asta cu cîteva ajutoare care n-au ajuns la destinaţie.
  2. În cazul delaţiunii, acest păcat s-a petrecut pentru mult mai mulţi ani şi a a afectat mult mai mulţi oameni şi mai multe generaţii faţă de cîteva ajutoare, a propos, epoca ajutoarelor s-a încheiat demult, a fost cam pentru 5 ani de zile mai intensă, comparaţi 50 de ani, cu 5 ani.
  3. De acord că şi pentru delaţiune şi pentru delapidare trebuie să facem reparaţia şi cerere de iertare, în ordine inversă. În primul caz nu mai există persoanele care au făcut puşcărie pentru că au fost trădaţi, au murit, pur şi simplu… în al doilea caz, sumele pot fi date înapoi, este mult mai simplu de făcut reparaţia după modelul lui Zacheu… Toată întîmplarea este încă foarte proaspătă. Ofensaţii pot fi găsiţi, sînt în viaţă.
  4. Mai important decît reparaţia însă este ispăşirea. Cred că aceasta este problema delicată în cazul acestor păcate.

Cred că, prin asocierea acestui set de probleme Dan riscă să ridiculizeze şi să ia în uşor problema serioasă a colaborării cu securitatea. Nu cred că, oricît de mari ar fi fost sumele vehiculate, milioane de euro să fie, toate acestea nu valorează cît destinul unui singur om distrus de delaţiune.

Oricît de mare ar fi delapidarea tuturor corupţilor, nu se compară cu delaţiunea faţă de un singur om. Dacă destinul Lidiei Ababei a fost distrus de păcatul tatălui meu, atunci aceasta este mai grav decît tot ce se va fi furat în toţi cei cinci ani de ajutoare.

Nu putem trata un coş alături de un psoriazis şi nici o banală indigestie alături de un cancer de pancreas, dragi prieteni.

Nu cred că facem nimănui nici un serviciu încurcînd listele. Andrei Cornea, pare-mi-se, are un capitol excelent în Scriere şi oralitate în cultura antică despre principiul listei.

Tocmai citesc listele din Levitic, cu dobitoace curate şi necurate. Ei, Domnul ne învaţă să facem taxonomie cu seriozitate, fără să amestecăm lucrurile, tîrîtoarele sînt la tîrîtoare, zburătoarele la zburătoare…etc.

Domnul este atent şi cu jertfele de ispăşire pentru fiecare categorie de păcate, ce se aduce pentru ce…

Probabil ar trebui să luăm modelul de acolo, nu credeţi?

Sau… şi de acolo…

Anunțuri

18 comentarii

  1. Am vazut ca Domnul a tratat aparte pe cei care”deja isi ziceau frati”dar erau lacomi sau curvari etc.
    ne zicea nici sa nu mancam cu ei,dar nu e nici un indemn la rugaciune,pentru acestia,

    cat despre vanzatorii de frati…am mai spus,nu am lumina ,nu am vazut nicaieri ca s-a rugat cineva pentru Iuda..
    m-am rugat totusi ,pentru cei care au tradat pe frati,dar de teama mai mult.


  2. Da si nu, Marius.
    Problema colaborarii este mai vasta si mai complexa si implica o multime de nuantari. Unii din cei care au semnat angajamente, au facut-o sub presiune, au fost torturati, li s-a amenintat familia.
    Chestia cu ajutoarele reprezinta o mana infipta adaaaanc in buzunarul lui Dumnezeu! Si asta in vremuri de deplina libertate…


  3. „le-a fost amenintata familia”, am vrut sa spun….


  4. draga Dane,

    înţeleg ce spui tu, dar analizam imoplicaţiile în primul rînd, nu motivaţiile,

    Motivaţiile sînt complexe, foarte complexe.

    Sînt o infimă minoritate cei care au colaborat sub presiune… era imposibil să determini pe cineva să devină colaborator-informator cu pistolul…

    asta presupunea o decizie de zi cu zi, trebuia să acţionezi ca informator şi cînd nu era pistolul la cap.

    Cei mai mulţi au făcut-o cu entuziasm, de bună voie, pentru cîteva avantaje minore… materiale şi de relaţii, pentru a-şi aranja viitorul, copiii… etc.

    Ameninţările au apărut mai ales cînd au vrut să se desprindă de sistem… prea tîrziu…

    Te rog, Dane, crede-mă că am cunoscut destul de bine realitatea asta… Dacă s-ar face un studiu cu procentaje cu tot ce trebuie, ai fi foarte suprins de numărul celor care s-au oferit ca informatori şi poate mai surprins de numărul prea mic al celor care au cedat în faţa unor presiuni de la simpla ameninţare pînă la tortură.

    Ce părere ai de cineva care a fost prins şi dovedit curvar şi a fost şantajat că, dacă nu colaborează, este dat pe faţă.

    Un păcat cheamă alt păcat.

    Oricît ar încerca unii să complice problema şi să ne facă să credem că este foarte greu de înţeles, de analizat, de teoretizat… problema este foarte simplă.

    Nu ştiu cum oameni care Elisabeta Rizea au găsit imediat calea cea bună, fără multe analize.

    Tot respectul pentru asemenea uriaşi… ceilalţi sînt simpli pigmei…


  5. Am citit si eu cu cateva zile in urma articolul lui D. Jemna si raspunsul dat unui comentariu la acel articol. Cred ca nu trebuie minimalizat fenomenul pe care il prezinta Dan. Nu este vorba, dupa parerea mea, numai despre delapidare, ci este mai mult decat atat. Este vorba de o etica defectoasa privitoare la bani, fonduri, ajutoare, sponsorizari etc.
    Ce, n-ati auzit de deturnari de fonduri, de folosire in interes personal a banilor primiti pentru diferite alte scopuri, de campanii de stringere de bani pentru scopuri inalte si folosirea lor in scopuri mai „joase”? N-ati auzit de jucatori baptisti la Caritas sau la tot felul de escrocherii financiare piramidale, unii dintre ei chiar pastori, dascali la teologie, directori de departamente bisericesti? A scris si presa laica despre ele.
    Ca si in cazul colaborarii cu Securitatea, este vorba printre altele de incalcarea principiilor, a moralei crestine.
    Ce este „mai corect”: sa faci un lucru bun cu mijloace mai neortodoxe? Sau sa faci un lucru rau, sustinind n-ai vrut decit binele „cauzei”?
    Poate ar trebui initiata o discutie si pe subiectul acesta al principiilor etice crestine.

    Bine zis, Patratosule, niste pigmei. Am vazut chiar la TV oameni simpli, nedusi la biserica, si care au mirosit imediat santajul securistilor si au spus nu. N-au avut nu stiu ce ratiuni morale inalte, ci au refuzat doar pentru ca au vazut ca este o smecherie, un atentat la bunul simt. Oare cum n-au vazut asta cei ce se considera „calauziti”, „lucratori” ai Domnului?


  6. Pt.Dan H.,
    Aveti perfecta dreptate,”banii din buzunarul lui D-zeu” au fost administrati si cred caci inca mai sint, de cei ce se duc si propavaduiesc darnicia ca zeciuiala si teama de-a nu curvii. Si interesant, chiar ei curvesc.
    Multumesc pt. fagasul curat creat pe-acest blog, deschidem gura si spunem adevarul, chiar daca doare, dar este adevar si lui D-zeu doar adevarul II este placut. O multime de oameni, de frati in credinta, fara prea multe studii( nu au avut securitatea sa-i trimita la scoli, etc), au avut inima si cugetul curat si cind li s-a propus pact cu Diavolul, au fost integrii in a spune: NU! Ai dreptate Patratosule, o infima parte au fost fortati sa se supuna in a trada!
    Restul au facut-o din interes personal, uitind de fapt clipa cind l-au primit pe D-zeu ca si Mintuitor, Salvator si Coordonator al vietii lor.
    Atit am avut de comentat. Ma aliniez acestor destoinici frati, aliniati in a salva ceea ce este scris in Cuvint1

    Cu respect,
    Glen H.


  7. Orice pacat comis este in fata lui Dumnezeu identic ca si calificativ emis de instanta Divina, diferentierea intre dimensiunea si intensitatea unui pacat sau altul sunt defapt legate de un reper terestru practic ce nu tin de divinitate ci tine de noi de oameni, de modul in care ne afecteaza pe noi sau societatea in care traim. Pedeapsa aplicata ca si in cazul lui David tine cont evident si de implicatiile sociale, era normal ca Dzeu sa il pedepseasca mai dur pentru crima, decat in cazul unui mincinos simplu care a comunicat intentionat o ora gresita celui care l-a intrebat.

    Pacate ca si delatiunea, delapidarea, adulterul, minciuna, egoismul exagerat, etc toate pot fi tratate in aceiasi categorie cu diferentele de aspect specifice.

    Delatiunea spre deosebire de altele are o gravitate aparte avand in vedere faptul ca in mod indirect devenim calaii altor frati. Iuda prin tradare a fost o veriga importanta in uciderea Mantuitorului (dar nu intram in detalii ca acest aspect are n implicatii f adanci), tot la fel tradarea cuiva reprezinta complicitatea la actul de ucidere, tortura, intemnitare privare de libertate al cuiva(aici nu discut cand cineva este ucigas si altcineva il paraste).

    Efectul direct al delatiunii (si nu ma refer la aspectul juridic Divin) determina o rupere a increderii reciproce, a partasiei, a functionarii ca membre in trupul Hristic, poate destrama o comunitate crestina distrugand vietile multora nu doar al celui parat.

    Delapidarea in alta ordine de idei lezeaza calitatea partasiei crestine, creaza non modele care stau in fata cerendu-se a fi urmate(stafful bisericii). S-a creat deasemenea o ruptura intre paturile sociale – unii au devenit brusc bogati – au dobandit un nivel material de trai ridicat fara efort, iar cei care erau realmente in nevoii au ramas lipsiti, bolnavi, cu imbraminte precara pe mai departe.Mai mult sponsorii s-au retras considerandu-ne lipsiti de caracter.

    Deoarece biserica se reforma in prima faza dupa eliberarea de sub regim, bazele morale au fost compromise grav, astfel multi au considerat ca „in viata trebuie sa fii smecher ca sa te descurci nu exagerat de evlavios, habotnic”. Practic au aparut multe afaceri in care compromisul era nota dominanta, profilul multor crestini a fost injectat cu o doza f mare de idei ca si „banii se fac cu compromis – apoi o rugaciune de iertare restaureaza statutul pe verticala”.

    Toate acestea au contribuit grav la alterarea portretului de crestin, duplicitatea si ideea ca realizarea materiala tine de smecherie iar relatia cu Dzeu de evlavia de duminica.

    Luarea unor masuri (drastice sau nu – depinde de alti factori) poate reabilita moralitatea, poate restaura valorile morale si spirituale. Nu nuantez de ce natura trebuie sa fie penalitatile.

    Solutia ca intotdeauna este o pocainta la modul pur al sensului biblic si desigur ideea se poate elabora f pe larg.


  8. Este meritoriu că vă discutaţi deschis problemele.


  9. Interesant. Daca se recunoaste ca exista si alte pacate cunoscute ale pastorilor, chiar nu inteleg logica pentru care s-ar incepe curatenia in biserici cu pacatul colaborarii cu securitatea. (Nu spun ca acela ar trebui trecut cu vederea!)
    Chiar credeti ca alte pacate ale credinciosilor in general, dar in special ale conducatorilor, nu pot afecta destinul vesnic – dar nu numai – al cuiva? Imi pare rau daca asta sugerati! Am exemple la indemana, si nu putine, care imi spun altceva! Ma tem ca „riscati sa ridiculizati…” alte pacate.
    Mie mi se pare mult mai acuta problema acestor pacate, pentru ca posesorii lor sunt tocmai in exercitul functiunii! Ceilalti…unii s-au dus, altii sunt batrani, iar cei care mai au un cuvant de spus sunt oricum cu o boala cronica, deci necesita un tratament mai lung si mai complex.
    Nu sunt toba de cunostinte medicale, dar nu cred ca voi gresi spunand ca e absurd sa lasi indigestia netratata pana cand iti tratezi cancerul, iar un cos infectat te-ar putea face sa nu mai ai nevoie de tratament pentru psoriazis!
    Asa cum stau acum lucrurile se prea poate ca oameni cu tot felul de indigestii si cosuri suprainfectate sa tina mortis sa trateze cancere.
    Ma iertati! E doar o parere. Ce stiu cu siguranta si incerc sa nu uit e ca voi fi raspunzator pentru bolile mele netratate(si acute si cronice) si pentru ale celor pe care i-am contaminat eu.


  10. Judecata sta sa inceapa de la Casa lui Dumnezeu,
    cred ca e vorba de a judeca aceste lucruri aici pe pamant,si a aplica disciplinarea biblica,pentru ca si altii sa invete din mustrarea celor ce pacatuiesc astfel,sa aiba frica,sa nu faca aceleasi greseli.
    Deoarece s-a scos diciplinarea din biserici,s-au inmultit pacatele,nu exista mustrare,nu pocainta,nu fermitate in aplicarea principiilor crestine.
    Nu mai suntem SARE pentru cei din jur,care trebuie sa ne priveasca ca pe unii care ne curatim ograda,o primenim,
    ca ea sa devina imbietoare,pentru suflete dornice ce curatie in lumea asta pacatoasa.


  11. Lucrurile pe care le spuneti sunt triste, foarte triste.
    Asta explica de ce, intr-o atat de mare masura, binecuvantarea este absenta din biserici si a fi mediocru a devenit, in multe cazuri, norma…
    Sunt lucruri pe care le-am vazut si eu de foarte multe ori; uneori le-am denuntat insa de fiecare data, am dorit sa mi se demonstreze ca ma insel.
    Oricum, e trist…


  12. romuluss, ai dreptate, unele persoane au inteles repede ce putere pot obtine controland acest sistem de intrajutorare.

    Multe adunari sunt stapanite de clanuri intregi de rude si amici intru hotie. Va vine sa credeti sau nu, cand am vazut ce rau fac ajutoarele si cum schimba caracterele, copil fiind, am refuzat orice fel de ajutor din partea bisericii, chiar daca familia din care faceam parte continua sa primeasca. Si am facut cunoscut lucrul respectiv si in adunare.

    Colaborarea cu securitatea ramane un lucru de actualitate, o problema grava care nu-si are rezolvare – pentru ca nu a disparut acel asupritor care pretinde astfel de servicii. Putem cel mult sa tragem semnale de alarma, sa punem fratietatea in garda, si sa rugam pe Domnul nostru sa trezeasca persoanele respective.

    Insa problema cu ajutoarele si folosirea lor in scopul de a obtine foloase materiale si influenta este mult mai vizibila si face un rau foarte mare: se pierd frati, se dezbina adunari, se pierde suportul de buna credinta din afara si in acest din urma caz, ma intreb daca nu cumva aceasta este si scopul unora…


  13. Ajutoarele au facut din unii pastori oameni bogati:2,3 masini,servitoare,magazinecare copii au vazut numai conserve expirate si haine 3rd clas.Cind ajung sa predice prin diaspora se uita prima data daca nu careva are vreun concitadin,si daca totul este ck!atunci se plinge ce masina rea are,cit de greu o duce si cit a fost de persecutat de SECU!!!Vorba unui politist care a vazut un pastoras{cel cu apucaturile de mai sus} ce o ducea mai bine ca el..Haideti sa ne pocaim si noi.Si acesti asa zisi pastori,sau vorba fr TED,ciobani conduc multe biserici.Oare pina cind?
    Tim


  14. Mariuse – tu chiar crezi afirmatia asta de mai jos???

    „Cei mai mulţi au făcut-o cu entuziasm, de bună voie, pentru cîteva avantaje minore… materiale şi de relaţii, pentru a-şi aranja viitorul, copiii… etc.”

    Eu SPER ca NU este corect ce spui aici, dar daca e – Doamne iarte-ne!


  15. Evedule, da, chiar cred, există mărturii şi dovezi, chiar declaraţii ale acelora, făcute cu cinism, printre rînjete.

    Da, Doamne Iartă-ne..

    Cristi B. nici eu nu cred că trebuie minimalizat fenomenul de care vorbeşte Dan, ceea ce am sesizaz eu este că trebuie să le analizăm în borcane diferite, pe liste diferite, în categorii diferite.

    Sînt două specii separate de corupere, cu implicaţii cumplite, dar diferite.

    Una este să analizăm implicaţia asupra coruptului şi alta este să analizăm implicaţia asupra victimelor corupţiei.

    Aşa cum spui, este vorba de încălcarea moralei creştine, dar una este că un prelat curveşte şi se distruge pe sine şi un alt suflet, alta este să vîndă întreaga comunitate … şi să distrugă şi alte destine împreună cu sufletul său..

    Exact, aici spui foarte bine, oamenii „simpli” au intuit imediat cum stă treaba, vezi seria „şi despre lucruri bune” a lui Doru Radu… numai teologii educaţi nu au găsit drumul cel bun…


  16. Draga Romuluss, este foarte simplu, delapidarea atentează la proprietăţi, valori materiale, pînă la urmă, în defavoarea celui ce trebui ajutoruat, delaţiunea poate atenta chiar la viaţa celui care trebuie protejat.

    Eu cred că este mult mai simplu. Nu crezi?

    Meritoriu, dar dureros, Alex.

    Draga Elisa, în cazul păstorilor se aplică alte măsuri de disciplină, păstorii ar trebui judecaţi de enoriaşii lor şi apoi de comisiile pastorale de la comunitate şi uniune, pentru a se elimina şi solidaritatea de breaslă, dar şi prea marea îngăduinţa a comunităţii păstorite.

    Dan H. ca să nu rămîi trist…. uită-te la Domnul!
    El nu te dezamăgeşte niciodată.

    Fun, repet, cele două lucruri nu trebuie amestecate.

    delaţiunea este un păcat,
    Delapidarea alt păcat
    curvia alt păcat.

    Domnul spune că totul Îi întristează faţa, dar nu vi se pare interesant că pentru fiecare păcat fixează altă rînduiala a jertfei, pentru un tip de necurăţie se aduce ceva, pentru alt tip altceva şi tot aşa…

    Interesant, nu?


  17. S-au inversat valorile,sau nu le mai avem,
    de ce tacerea a ajuns de aur?
    nimic nu se mai scutura,cu putere,
    de praful care a intepenit deja peste tot.
    Daca se vorbeste de pastori,ti se spune ca ei dau socoteala numai Domnului,ca pe ei nu are voie sa-i judece nimeni(din predica)


  18. draga Elisa,

    nu, valorile sînt la locul lor, Dumnezeu este pe tron, Fiul este chiar la uşi.

    Nu te lăsa doborîtă de tristeţe.
    Noi vom începe nişte seri de vestirea a cuvîntului.

    mergem în fiecare seară la Alesd. Ne rugăm, predicăm, cîntăm la orchestră, în fanfară… etc.

    Petrec timp dulce cu familia şi copiii.

    Leagă-te de lucrurile acestea.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: