h1

Excelent articolul…

Martie 3, 2008

lui Daniel Fărcaş de pe Agora Christi.

Cred că articolul scris de Daniel conţine cîteva chestiuni la care merită să medităm cu toţii.

Iată şi un alt punct de vedere, care, sper eu, deblocheză grămada ca de rugby care s-a făcut pînă acum..

32 comentarii

  1. Draga Marius,
    Ma bucur sa vad reactia ta pozitiva. Cred si eu ca este un articol foarte bun.
    Cred ca, daca ai vreme, ar fi folositor sa incerci a detalia in ce sens este acesta „un alt punct de vedere”. Nu vreau nicicum sa te indemn prin asta la o noua polemica – si eu cred ca ajunge, cel putin deocamdata – ci doar la explicitare, pentru ca stiu ca ai darul sintezelor. Multumesc.
    Danut


  2. Draga Danut,

    este un alt punct de vedere fata de ce s-a spus pina acum si am apreciat spiritul analitic al lui Daniel, care ne-a cam lipsit in ultima perioada… tuturor.

    S-au varsat lacrimi (era sa spun şi continuarea prietenului nostru Marius RAdu acilea, dar tu o ştii… apropos de darul sintezelor), adrenalina, fiere, huiduieli, epitete… etc.

    Mai avem nevoie şi de cîte un cap limpede din cînd în cînd, cam asta era ce am spus mai pe scurt.

    Nu cred că ar trebui să ne transformăm dintr-o grămdă de rugby în jucători de golf neapărat, dar poate că un meci de tenis este destul de elegant… Nu?


  3. BTW, aşa cum am spus, cred că s-a spus destul de mult pe tema asta.

    Pentru minte deconspirarea este o chestiune „expirată”… nu din cauza vremilor, ci din cauza oamenilor.

    Poate că ne trebuie un pic mai multă distanţă în vreme şi distanţă emoţională faţă de aceste lucruri ca să ne putem întoarce la ele şi să nu mai păţim ca acum.


  4. „În lipsa unei monografii Wurmbrand care se lasă aşteptată, unicele surse rămîn propriile mărturii ale pastorului luteran şi ale familiei acestuia, al căror scop este, fireşte, preponderent duhovnicesc şi pastoral. Faţa nevăzută a cazului Wurmbrand (şi mai ales modul în care era el perceput de autorităţile comuniste) se află în dosarul de urmărire informativă, încă nepublicat.”

    Exista un substrat in acest citat cu conotatie de o anumita nuanta ?!


  5. Nu, unicele surse nu sînt doar mărturiile lui R. W. şi ale familiei.
    Draga Romuluss, nu cred că trebuie să căutăm substraturi în orice.
    citeşte articolul în ansamblu şi mai este ceva… nu orice articol bun este şi exact.
    Fiecare avem dreptul la inexactităţile noastre.
    Eu zic că articolul are partea foare interesantă în opoziţia adunarea bisericii sau adunătura internauţilor. şi mai ales în felul în care pune problema iertării.

    Într-un astfel de mediu iritat şi iritabil nici eu nu aş mărturisi nimic, deşi sînt destul de grabnic la mărturisire..

    Aş considera că dau mărgăritare unde nu trebuie… mărgăritarele pot aduce sfîşiere..


  6. Romuluss ,Mi-a sarit si mie in fata acelasi lucru ,in acelas timp nu pot sa vad o dorinta sincera a autorului de a vedea lucrurile scoase la lumina .
    Cu siguranta cei care nu au platit pretul suferintei in inchisorile comuniste dar totusi vor sa para acum victime ale sistemului fac tot posibilul sa discrediteze pe cei autentici.


  7. Nu incercam Marius sa scot textul din context ca sa il transform intr-un pretext, nu am acuzat dimpotriva mi-am exprimat doar nedumerirea pentru ca am citit literatura Wurmbrandiana. Iar statura lui spirituala marcata de episoadele grele ale vietii sale il situeaza deasupra capacitatii noastre spirituale, a majoritatii. Nu incercam sa profanez – dimpotriva.

    Desigur apreciez articolul si mai ales, capacitatea lui Daniel Fărcaş pe care il cunosc.

    ok – te rog sa stergi interventia mea pentru a nu sugera faptul ca ma situez in opozitie. 🙂

    Mersi Marius


  8. Cred ca s-a vrut ,a arata importanta adunarilor bisricesti in rezolvarea cazurilor,de disciplina,care nu-si implinesc menirea,incat se ajunge la spatiul public,in contrast cu noi internautii,care”ne-o prea impliniseram”. 🙂
    Se subliniaza si atacarea celor care au marturisit in spatiul public,de fapt prinde multe aspecte demne de retinut.Aici nu e aerul acela arogant…Tot ceea ce se spune se spune cu mult bun simt.
    Cred ca cei dintre ai nostri,ai protestantilor,care ar fi trebuit fiecare la locul unde l-a pus Domnul,unii avand locuri cheie,sa faca lucruri intelepte,sa ajute la „descarcerarea icarcerarii”si la triumful adevarului, si nu au facut-o ,vor avea de dat o socoteala.De la acestia se asteapta mai mult,nu intrarea un dialog cu cei care au limbajul colorat de obscenitati,impotriva fratilor.Fiecare a gresit,dar cred ca totul s-a dus pe vale in jos,de la primul caz.Acela a declansat totul,pentru ca noi in naivitatea noastra credeam ca omul se va pocai.Numai Duhul Sfant o poate face.


  9. Direcţie principală de dezvoltare a fenomenului de deconspirare, dorinta majoritatii de aflare a adevarului din decada prerevolutionara impinge desigur cum remarca Daniel, intr-o directie la care trebuie sa reflectam.

    Episodul istoric relatat in Ioan 8 a femeii prinse in preacurvie, evidentiaza lipsa de demnitate a acuzatorilor pentru a finaliza judecata.

    { Jesus makes it plain – whoever the witness is, whoever the one who has the right to cast the first stone is, he is as guilty as the woman taken in adultery, because of his hypocrisy }


  10. draga Romuluss, interesant articolul.. tocmai asta spusesem cîteva posturi în urmă… da, Domnul îi judecă pe farisei … nu o scuteşte pe femeie, nu ia apărarea păcatului, ci judecă păcatul din farisei.

    Elisa, spre deosebire de spaţiul ortodox, în spaţiul protestant este democraţie. în lumea ortodoxă nu poţi vorbi de rău preotul, Domnul îl judecă, noi avem destulă libertate în asta. .. poate că adevărul este undeva la mijloc.

    Asta este democraţia şi libertatea de cuvînt, are patologia ei, nu?

    Romuluss, în opoziţie faţă de ce?
    Nu înţeleg de ce să şterg comentariul..


  11. Marius,
    Libertatea de a vorbi sau a spune ce crezi despre un pastor duce undeva? Eu nu prea am vazut rezolvari cind intr-o biserica un grup de enoriasi a fost nemultumit de pastor sau de o alta persoana din conducerea bisericii. Tot ce am vazut in nenumarate locuri din nefericire, a fost ruperea de biserici, rani care s-au vindecat foarte greu si o lipsa aproape totala de incredere ca ceva se mai paote schimba. O spun cu mare durere pentru ca am trait astfel de situatii si din nefericire stiu nenumarate. Se pare ca si pastorii sint o „casta” de neatins in mare parte. Am cunoscut putini, foarte putini pastori care au avut intotdeauna curajul sa iasa in fata si sa spuna care sint probleme si cum cred fratii ca pot fi rezolvate. Cunosc 2 din acesti oameni deosebiti si ii iubesc din toata inima si asta imi mai da speranta uneori ca biserica nu a ajuns doar un club unde ne simtim bine. Domnul sa aiba mila de noi toti.


  12. draga Mia, ced că ai dreptate, libertatea de expresie prost înţeleasă ca şi democraţia prost înţeleasă, la fel ca dictatura şi alte patologii ale relaţionării duc numai la rău…

    Să se înmulţească cei buni în ţară!


  13. Amin Marius sa dea Domnul.
    Vad totusi cu tristete ca cel rau a reusit din nou sa inchida gura multora.


  14. Draga Livius, cîteodată Cel Bun închide gura multora… de ce Celălalt?

    El, cel care spune că vom da socoteală de orice vorbă nefolositoare..


  15. Eu cred ca noua crestinilor crescuti in vremea comunista ne lipseste educatia in privinta dialogului. Repede ne aprindem, argumentam si nu avem rabdare, iar daca cumva avem sigurana ca avem si dreptate, nu mai ramine loc sa lucreze Dumnezeu. Si eu ma rog ca Dumnezeu sa scoata oameni integri in generatia tinara si ei sa nu se poticneasca in atitea „modele” de neurmat din generatia mea. Pe cei tineri nu ii mai paste pericolul securitatii, dar din cite am inteles si auzit este foarte mare pericoulul lacomiei, materialismului. So, se pare ca fiecare generatie are ispitele si problemele ei. In rest,…. numai bine si Domnul sa se indure de noi.
    Marius as putea sa te intreb de niste prieteni din Alesd, am pierdut contactul cu ei de vreo 25 de ani, daca nu te deranjeaza mi-ar place sa aflu amanunte despre ei, daca mai sint in Alesd,…. poate nu e chiar indicat sa o fac pe blog, dar ramine la latitudinea ta. Multumesc.


  16. Draga Mia, amin la tot ce spui..

    despre Alesd… alesdanii accesează asta

    http://www.bb3alesd.wordpress.com


  17. Da Marius sunt de acord cu tine ; dar eu ma gandesc la cei care au facut ce au facut si inca sunt in posturi de conducere , ne invata copii , formeaza caractere , iau decezii care ne afecteaza pe toti s.a.m.d.
    Mai cred ca nimic bun nu se va intampla in aceasta tara , aici ma reefer la bisericile evanghelice , daca nu ne vom rezolva trecutul, ca sa putem construi viitorul.
    Stiu ca iti doresti sa o lasi mai moale cu deconspirarile , dar eu tot cred ca e de Dumnezeu acest lucru si ca El doreste sa-si recladeasca biserica.


  18. Livius, ai auzit cumva expresia … Să-i lăsăm în plata Domnului?

    Mîine trec pe lîngă tine prin Suşeava… spre Botşăni


  19. Da Marius , intradevar m-ai convins.


  20. Marius, multumesc pentru link, am intrat si am citit cit am putut in pauza de masa, dar am sa citesc in seara asta acasa mai mult. Am vazut mentionat numele de familie, Achim, dar banuiesc ca pe Lenuta, cea de care voiam sa aflu, nu stiu daca o mai cheama tot Achim sau nu. Oricum, multumesc.


  21. draga Mia, ti-am raspuns pe privat.

    Nu dau nume sau adrese, in afara de a mea pe pagina asta.


  22. draga Livius, acum plec in directia aia…

    Suceava, Botosani, poate ne vedem, cine ştie 🙂

    voi fi pe drum toata ziua


  23. Marius , tocmai era sa fiu rautacios si sa-ti spun ca in bucovina ( Suceava ), nu se vorbeste cu accent ca la Iasi.
    Esti binevenit pe la noi ; mi-a spus Catalin ceva despre venirea ta , dar din pacate vom fi plecati pt. o luna in Anglia.
    Mi-as fi dorit sa fiu pe acasa , insa Ovidiu fratele nostru cel mai mic are nevoie de cineva pe langa el acum deoarece trece prin niste momente mai grele ,
    Daca nu ma insel si Mircea va fi prin Londra in acea perioada. Domnul sa fie cu tine in tot ceea ce faci.


  24. A propos marius , cam in ce perioada vei fi pe aici.
    Noi plecam din Romania pe 15 martie.


  25. Livius,eu am cunoscut un Liviu din Suceava,pare-se ,la Brasov,la bis 2,dar acela stiu ca pe atunci,era mai „aprig”Ma zideam cu el,a fost cu Pavel si cu Luminta acsa la mine,nu cred ca esti tu?Mie mi se spunea pe numele de familie.Marius il stie.


  26. Nu Elisa nu sunt acelk Liviu.
    Liviu despre care vorbesti , e intradevar din Suceava
    era chiar din bis. nr. 1 de la noi , dar el e plecat de mai bine de zece ani in America.
    Il stiu dar destul de vag. Biserica noastra in perioada aia era destul de mare sase sute si ceva de membri , iar el era cu mult mai mic ca mine.


  27. Eu sa fiu sincer m-am tot gandit si am ajuns la concluzia ca s-a incercat subtil si eronat inca o data tratarea problemei la modul finut. Cel care s-a marturisit (Ton Iosif) este scos bazma curata, desi majoritatea nu au avut probleme cu marturisirea lui pe internet, ci cu ceea ce ei au considerat ca nu era o marturisire.

    Apoi alta problema trecuta cu vederea in exemplificare si care a nascut tensiuni a fost legata de aceeasi persoana si probele ca acea colaborarea a contunuat dincolo de marturisirea facuta, la care s-au adaugat vorbirile impotriva celor ce militau impotriva comunismului si cedarii la presiunile acestuia.

    Eu personal nu stiu dar poate ar trebui sa ma simt flatat ca de la patratos mai apoi parte a haitei, acum in sfarsit am evoluat la un soi de golan internaut.
    Asta este curata ipocrizie sa ii numesti pe cei ce folosesc mijlocul internetului in tot felul si care totusi formeaza un curent de opinie in ceea ce priveste deconspirarea, iar la urma sa fii acela care foloseste acelasi mijloc pt a da pretinse solutii alaturi de oameni din acelasi grup care au dat cu moalele de gheata de cate ori incercau sa ma invete sa patinez.

    Nu consider un demers onest ceea ce s-a facut.
    Murdarirea celor fara numar pt incercarea de a gasi solutii si exprimarea punctelor de vedere pe internet,apoi folosirea exemplului lui Iosif Ton ca si cum problema ar fi fost locul marturisirii si nevinovatia acestuia si nu modul in care a facut-o. Inducere subtila in eroare. Sper sa nu fie tot asa „nevinovata” ca cea a lui Radu Gheorghita.????

    Nu in ultimul rand solutia comitetului olimpic, solutie lipsita de realism, nu este decat incercarea disperata de a iesi din jena ocolirii problemei data de pocainta personala a celor ce au pacatuit si nu mai stiu cum se face treaba respectiva dupa savarsirea raului.


  28. Pe unde esti Marius ?
    A putut Domnul sa te scape de toate primejdiile acestui drum lung si anevoios ?
    Da-mi si mie un semn de viata daca esti prin zona.


  29. Tarziu am reusit sa citesc cea mai mare parte a articolului lui D. Farcas. Opinia mea este ca se incearca oarecum elegant si delicat introducerea gunoiului sub pres. Multa grija pentru „colaboratori” (ghilimelele le-a pus D.Farcas), si mult dispret pentru enoriasii care-si baga nasul in dosare si internetizeaza apoi informatiile.
    In final se preocupa de „cum sa ne salvam idolii de la prabusire”. Tot cu eleganta si delicatete.
    Luna desconspirarii de pe blogul respectiv s-a incheiat cum a inceput, in coada de peste.
    Sper sa nu fi suparat prea tare pe cobloggeri cu opiniam mea critica. Daca gresesc cumva, imi cer de pe acum iertare domniilor voastre.


  30. draga Livius, ştiu bine cum se vorbeşte la Suceava, eu am vorbit ca la Botoşani 🙂

    am fost ieri, am trecut prin Suceava şi am fost la Botoşani,
    din păcate la sfîrşitul lunii nu voi putea ajunge la Suceava, mi s-au încurcat programele

    Draga Vlad, de ce n-ar trebui tratată aceată problemă şi la modul finuţ?

    DAcă te mai numeşte cineva golan internaut, facem tricouri şi cu chetia aia 🙂

    Nu cred că Daniel vrea sau poate să ofere o soluţie la rîndul lui acum, la fel ca şi RAdu, dar are cîteva observaţii valide.

    Faptul că nu sînt de acord cu tot ce spune, nu trebuie să mă îmbete de cap şi să nu văd lucrurile care sînt sincer şi corect spuse.

    Livius, am avut o pană ca niciodată… dar am scapat pînă la urmă… ast este.

    Cristi B. şi acesta este un punct de vedere 🙂


  31. Episodul femeii prinse in adulter [ desi cadrul de desfasurare este mai complex ] creaza o noua imagine vizavi de atitudinea de judecator a individului. Cu toate ca evreii se comporta in acord cu oranduirea mozaica, Isus ii determina sa inteleaga ca toti, atat inculpatii cat si judecatorii apartin aceleiasi clase in viziunea Lui Dumnezeu ca atare nu sunt calificati pentru rolul pe care si l-au asumat.

    Sigur Daniel incearca sa tempereze oarecum spiritele incercand sa ne faca sa privim lucrurile din alta perspectiva. El se rezuma la a indica insuficienta datelor pe care le detinem pentru a acuza in cunostiinta deplina de cauza, si in consecinta suntem necalificati sa emitem concluzii competente, in alte cuvinte descalifica juriul prin incompetenta.

    Isus procedeaza altfel, le demonstreaza tuturor ca nu au un grad de superioritate fata de femeie, in alte cuvinte emite o judecata asupra acuzatorilor si acuzatei, iarta pacatele femeii si ii recomanda sa nu mai repete pacatul.

    Sigur toleranta, trecerea cu vederea nu este solutia optima pentru ca acest fapt incurajeaza pe cei care au comis fapte urate in trecut sa le continue, sa fie mai departe clasa dominanta, nicidecum aceste persoane nu ne pot fi modele impecabile de viata. Problema este ca aceste persoane nu si-au recunoscut vina si nu s-au retras onorabil de la amvon facand pasi catre ultima banca. Reactia lui Zacheu este modelul pe care l-am asteptat de la persoanele acuzate de colaborationism, in schimb demnitatea acestora se afla cu mult sub acel nivel.

    Daniel lanseaza un articol bine calibrat dar care creeaza in mintea cititorului mai multe asteptari, in schimb totul se limiteaza la descalificarea juriului. Bineinteles o problema care macina mintile multora se dorea solutionata mai pe larg, in schimb autorul se limiteaza la a nu merge mai departe.

    Bine unii vor fi foarte satisfacuti cu ideile prezentate nesimtind nevoia de explicatii si solutii mai elaborate. Dar acestia cred ca nu inteleg sentimentele cu care se confrunta cei care saptamanal ii vad la amvoane pe fostii colaborationisti.

    Sa nu uitam totusi sa facem clasicul exercitiu de gandire si sa ne intrebam ce ar face Isus daca ar fi acum aici in chip de om. Oricum lansarea in concluzii pripite nu este o solutie crestina.


  32. Ma bucur Marius ca esti bine.
    Acum esti prin Botosani ?
    Imi pare rau ca nu mai poti veni pe la noi ; stiu ca tinerii te asteptau cu nerabdare.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: