h1

Massada

Martie 3, 2008

În Massada se ascunde o poveste fascinantă despre rezistenţa zeloţilor evrei.

Filmul în care joacă Peter O’Toole în rolul lui Flavius Silva şi Peter Strauss în rolul lui Eleazar Ben Iair este povestea asediului Massadei de către armata romană.

Nu vă spun care este sfîrşitul… aşa cum probabil intuiţi iscusinţa inginerească romană a reuşit şi de această dată.

O lecţie de istorie foarte importantă: imperiul roman este distrus, Poporul Israel încă există…

Iată şi felul în care arată acum cetatea…

Probabil şi ceva de acest fel aveau oamenii care au ascultat predica de pe munte cînd Domnul Isus a spus… o cetate aşezată pe un munte… (termenul folosit acolo este polis, adică cetate locuită, oraş etc.)

22 comentarii

  1. Daca se organizeaza vreo excursie la Masada, vreau si eu doua locuri.


  2. Condiţia este să vezi filmul mai întîi!


  3. am vazut postul si acum incerc sa gasesc filmul 🙂


  4. m-a impresionat cum au fost toti gata, la unison , sa nu se predea, cu nici un pret! alte vremi! 😉 cati spargatori de blocada ar fi in zilele noastre! cica cei inteligenti cedeaza primii… o fi intotdeauna adevarat?


  5. Mie mi-a cedat de vreo două ori scaunul, dar n-are nici un pic de creier, Ciprian..


  6. Mi-a plăcut filmul.


  7. sa-nteleg ca esti in conflict cu scaunul tau? 😀 sau ca e o Massada la tine-n birou?

    vroiam sa spun: s-au mai desteptat oamenii la minte ca nu mai sunt atat de intransigenti si recalcitranti in genere, sau s-au inmuiat, pur si simplu – de la traiul bun si Cocolino? 🙂


  8. Excelent, Alex,

    da, Cipri, la mine este tot timpul masadă, dar în bucătărie…:)

    acum serios: eu nu cred că poporul nostru s-a deşteptat, cred că s-a „sictirit” şi cred că Dumnezeu ne pregăteşte pntru ce-au păţit ruşii cu Putin şi Medvedev.

    Să fim sănătoşi!


  9. Frumoasa tema. Mi-am amintit ca la facultate ne povestea un profesor scolit prin Israel ca cetatea Massada este un simbola al vitejiei israelite si a rezistentei lor in fata romanilor. Adevarata lectia de istorie de care ai pomenit Marius. Colosul de Imperiu roman a disparut de mult timp, micutul popor Israel (dar mare inaintea lui Dumnezeu) exista si acum. Tot Dumnezeu i-a tinut si ii mai tine inca.
    Si ne-a mai spus ceva profesorul: elevii sunt dusi in excursii in acest loc sfant pt ei, iar militarii erau adusi la ruinele cetatii pt a depune juramantul de credinta fata de ţară, in acest loc – simbol al vitejiei, curajului si spiritului de sacrificiu.
    Cred ca fiecare popor are „Massada” lui. Important este ca tinerelor generatii sa li se spuna ceea ce trebuie sa nu se uite, ceea ce trebuie sa fie stiut. (pe vremea comunismului eram dusi in excursii cu pionierii la Marasesti. Pe mine m-a impresionat foarte mult vizita acolo, mai ales ca mămăiţa mea imi povestea despre tatal sau – străbunicul meu – care a luptat si a fost ranit acolo, in acel loc in care au murit atatia oameni). Imi pare enorm de rau ca astazi nu li se mai spune copiilor la scoala despre eroism, sacrificiu, dragostea de ţară. Oare aceste valori sunt atat de desuete incat sa fie uitate? Pe cati ii mai misca imnul national? Sau Ziua nationala? Nu doar uitam niste valori, dar le si batjocorim. Nu pot sa uit sloganul de la Pro tv de acum cativa ani de 1 decembrie: „Fasole cu ciolan!” Fără comentarii.


  10. Dar de Kingdom of Heaven ce zici? Cred ca ar fi un film interesant de discutat. Are intr-adevar o tenta de „toate religiile sunt la fel”, dar subiectul cruciadelor si miza lor cred ca ar fi interesant de discutat. Parca fiul lui Theodor Paleologu a scris o carte interesanta, din ce am auzit, despre cruciade.


  11. Nu l-am văzut, Tibi! Dacă tu zici… Mă interează tot ce este despre Cruciade şi cruciaţi.
    Nu, fiul lui Theodor Paleologu nu avea cum să scrie, e prea mic,
    Fiul lui Paleologu sr, Toader, da!
    Nu ştiu ce a scris!

    Alex, asta-i şi scopul dialogului dintre cei doi. Buni actori fiecare. Israelul este aici! Roma… a rămas un oraş turistic.

    Fiecare popor îşi are Massada lui sau ar trebui să o aibă… Fiecare dintre noi ar trebui să avem MAssada noastră.. acel loc în care nu cedezi decît prin moarte.


  12. A, si mai este un lucru interesant de discutat. Despre patriotism si daca pretul platit adesea de cei care au fost „carne de tun” a meritat. Vezi Kosovo si altele.
    Dar, inainte de a vedea filmul Masada, as recomanda Istoria Razboiului Iudeilor impotriva Romanilor, a lui Flavius Josephus.

    Iar vizavi de chestia pe care am tot citit-o in comentarii, cum ca marele Imperiu Roman nu mai este, pe cand micul Israel exista, e interesant de citit Daniel. Ceva referitor la piatra aceea care a fost desprinsă fără ajutorul vreunei mâini, a lovit statuia peste picioarele ei de fier şi de lut şi le-a sfărâmat. „Atunci fierul, lutul, bronzul, argintul şi aurul au fost sfărâmate împreună şi au ajuns precum pleava din arie vara, la vânturat. Le-a luat vântul şi nici o urmă nu s-a mai găsit din ele. Dar piatra care a lovit statuia s-a făcut un munte mare, care a umplut tot pământul” (Daniel 2:33-35, 44). Domnul Isus cand foloseste imagistica din Daniel nu se refera la Israel, ci la Biserica Lui, care transcende multe chestii care pe noi inca ne tin legati de pamant si ne intarata unul impotriva celuilalt.


  13. Asa e. Imi cer scuze. E tarziu. Voiam sa zic fiul lui A. Paleologu, dar am trecut direct numele fiului sau. Se mai implanta, adica intampla:).


  14. Da, faorte bune sugestiile tale, Tibi,

    De greşeli … nu-i bai, tuturor „ni se împlîntă” 🙂


  15. o sa-l vad


  16. Marius, cum se poate sa nu fi vazut Kingdom of Heaven?
    It’s a must…aproape ca Braveheart de bun. Sint idei faine de luat din film, putine da’ bune…cine are urechi de auzit….si ochi de vazut, se descurca


  17. Prin labirintul de idei „hollywood”iene , am vrut sa spun


  18. Marius,
    m-am intors aseara acasa dupa o vizita de cateva zile la Beijing.
    am vrut doar sa stii ca „La Patratosu” nu e accesibil in China; si am incercat in mai multe locuri (la hotel, la aeroport); caut „La Patratosu” in google, dau click pe link, si pauza: pagina nu se deschide. Asta in conditiile in care am avut access la toate ziarele romanesti online, la hotmail, la yahoo, la tot ce vrei; doar La Patratosu nu.
    Cred ca esti pe ceva lista a indezirabililor.
    Oricum, ma bucur sa fiu acasa si sa te pot citi din nou.
    Narcis


  19. Tudor, uite nu am văzut…
    îmi pare rău, dar facem o vizionare cînd ajung la tine 🙂
    am rămas restant cu mai multe filme bune… dar mă bucur că nu am rămas restant la citirea Bibliei 🙂

    Narcis, sînt absolut flatat că sînt interzis în China….

    este cea mai bună veste pe care mi-ai dat-o azi.

    Ma bucur să ne „revedem” 🙂

    poate ne povesteti cum a fost acolo


  20. Faine clip-urile Marius…Din nefericire, nici filmul nici documentarul nu sunt necesar f aproape de realitate.

    Pt o perspectiva diferita (si oarecum mai realista cred eu) asupra Massadei see:

    http://www.jewishmag.com/26MAG/MASADA/masada.htm

    http://members.tripod.com/~dudi/massada.html

    Ca unul care am fost la Masada de cateva ori (e intr-adevar superb peisajul etc),si care am excavat in Israel mai multi ani- desi sunt departe de a-mi pune increderea in arheologie (nu este o stinta, desi multi vor si incearca sa o clasifice astfel), se pare ca adevarul e undeva la mijloc. Se pare ca Yigael Yadin si propaganda Israelului a distorsionat ce a avut loc la Massada in realitate.

    Fara indoiala ca toti avem nevoie de simboluri care sa ne incurajeze si sa ne inspire…e important insa ca acestea sa fie bazate pe ADEVAR! SHALOM.

    P.S. Chiar a disparut Imperiul Roman, sau a re-aparut sub o noua forma?? 😦


  21. draga Evedule, da, orice popor are miturile şi legendele lui… nu mă mai leg de ale noastre, că iar îmi sare lumea în cap.

    S-ar putea ca povestea să nu fie întocmai, dar este emoţionantă.

    Uită-te la poveştile unui neam şivei înţelege mai multe despre aceia.

    ma voi uita peste link-urile trimise de tine, acum mă pregătesc să intru la muncă….
    şi să cuceresc şi eu sau să ţin massada mea


  22. cine ma ajuta cu un o titrare la filmul asta please?l-as viziona dar nu am subtitrare



Lasă un răspuns

