h1

Răspunde…

Martie 9, 2008

Nu cred că voi reuşi să mă dumiresc foarte curînd cu textul acesta.

Greu!

Versetele sînt unul după altul.

Proverbe 26:4 Nu răspunde nebunului după nebunia lui, ca să nu semeni şi tu cu el.
Proverbe 26:5 Răspunde însă nebunului după nebunia lui, ca să nu se creadă înţelept.

În contextul discuţiilor şi disputelor din blogosferă, cred că am aplicat de cîteva ori ambele versete, dar separat.

Niciodată împreună.

Dar tot mai am nădejde pentru că

Proverbe 11:14 Când nu este chibzuinţă, poporul cade; dar biruinţa vine prin marele număr de sfetnici.

34 comentarii

  1. Versetele nu se contrazic dupa LXX: sa nu raspunzi prostului/smintitului pe masura prostiei/smintelii lui, ca sa nu ajungi si tu la fel;

    ci raspunde-i prostului/smintitului tinind seama de prostia lui, ca sa nu-si para intelept siesi

    poate preluati si versiunea LXX in cultul si exegeza baptista; in ortodocsi, nici o speranta!


  2. The first aphorism asks us to close our ears to the fool’s chattering. If we stoop to his level of debate we may become like him and lose all credibility. The second bids us answer a fool according to his folly. To ignore him is to allow greater damage to occur; to speak is the lesser of two evils. This is especially true of those who are teachers and are under obligation to attempt a rescue effort. Wisdom is knowing the difference between the two situations and responding correctly. „Human problems are often complicated and cannot always be solved by appealing to a single rule”. Life is not always black and white, especially in the processes of counseling, discipleship, friendship, and blogging.

    ***


  3. Sunt foarte curios: cine o fi de fapt mangaloy? cu siguranta e un tip teribil de trist…


  4. Wish I could speak Francais, but happy to see someone could use my work on Proverbs 26:4-5 above.


  5. or whatever language this is! 🙂


  6. „….in ortodocsi, nici o speranta!” Brrr, ce pesimism! Unii au pornirea mai „diesel”!?


  7. Cristian, da, bună idee, mă voi uita şi în ebraică, poate ne ajută Dan.

    Despre exegeza pe LXX, nu ştiu, nu cred că se va întîmpla prea curînd… de ce spui că la ortodocşi nici o speranţă?

    Alex, Cristian este ortodox.

    Romuluss, l-ai citat pe domnu Jon şi crede că vorbim franceză.

    Lămureşte-l tu, că aşa e politicos, că tu i-ai dat ping.


  8. Oxy, Mangaloy pare un tip vesel, nu fericit, dar vesel.
    de ce ti se pare trist.

    Eu nu-l simpatizez, dar am „sympathie” pentru dînsul… chestia asta este un pic diferită şi de simpatie, dar şi de compătimire sau milă.


  9. Cred ca e o problema destul de delicata. Pentru ca nicio situatie nu seamana cu alta. Uneori poti sa-ti dai seama ca cel mai bine e sa taci, „sa nu-ti pui mintea cu prostul”, pt ca ajungi sa cazi in troaca lui mocirloasa. „Mai bine sa-ti para rau ca nu ai spus ce aveai de spus, decat sa-ti para rau ca ai spus” – ma sfatuia cineva, candva. Cuvintele odata spuse, nu le mai poti lua inapoi. Dar aici intervine alta situatie: daca taci, nu cumva ii faci jocul „nebunului”? Care poate sa balacareasca chiar si cele mai sfinte lucruri, valori, persoane. Si-atunci ajungi la al 2-lea verset. Îi raspunzi nebunului dupa nebunia lui, ca sa nu-si para lui si celorlalti ca intelept.Dar iar ne intoarcem de unde am plecat: ajungi sa intri in troaca lui mocirloasa! Nu ai cum sa scapi nemurdarit de mizerie, iar asta nu e bine. Ce-i de facut atunci?
    Mi-am amintit o istorioara in care un ascet era pus la incercare de un oarecare, iar acesta il ocăra in fel si chip: esti prost, esti curvar, esti nenorocit…s.a.m.d. Iar ascetul ii dadea dreptate cu smerenie! Dar la un moment dat, acela a inceput sa-L ocarasca pt credinta lui si sa-L blasfemieze pe Dumnezeu. Atunci ascetul nu a mai rabdat si i-a raspuns. Toate până la Dumnezeu! Ocara despre persoana lui a inghitit-o. Blasfemia nu a mai rabdat-o!


  10. Just guessing now…Romanian?


  11. Raspunsul lui Romuluss dupa Jon este acceptabil. E clar din Literature Sapientiala (si din contextul acestui pasaj) ca NU ESTE DESTUL sa stii proverbele. Ceea ce face un om intelept este si sa stie cand sa le „aplice.” Astfel, versetele din jur clarifica f frumos ca trebuie sa stii CAND si CUM sa pui in practica proverbele:

    Pro 26:7 – Cum sînt picioarele ologului, aşa este şi o vorbă înţeleaptă în gura unor nebuni.
    Pro 26:9 Ca un spin care vine în mîna unui om beat, aşa este o vorbă înţeleaptă în gura nebunilor.

    Deci – nu e destul sa ai „vorba inteleapta” – trebuie sa stii si cand sa o folostesi si cum…Nu?


  12. Jon – YES, it is Romanian!


  13. Thanks…and so what is the context of the conversation?


  14. da, Alex, răspunsul tău este aproape rabinic

    Nu răspunde nebunului după nebunia lui, adică TACI,
    RĂSPUNDE nebunlui după nebunia lui şi atunci în faţa nebuniei cel mai bun răspuns este TĂCEREA,

    deci şi într-un caz şi în altul TĂCEREA este soluţia.

    Cel mai bun răspuns în faţa nebuniei este uimirea tăcută, perplexitatea mută şi … eventual un zîmbet în colţul gurii 🙂

    Mulţumesc pentru intervenţie Evedule, ai putea cu engleza ta mult mai bună decît a noastră 🙂 să îi explici lui Jon cu generozitate cam ce discutăm?

    Alex, eu ştiam că pe ascet l-a numit „eretic”. Aici n-a mai răbdat, aşa cum nu l-am răbdat nici eu pe Bastrix…

    orice poţi să spui depsre mine, că ai dreptate, dacă te referi la moralitatea mea, dar nu la credinţă, moralitatea nu este mîntuitoare, dar credinţa da.

    Nu poţi avea o mîntuire dreaptă pe o credinţă strîmbă.


  15. For Mr. Jon

    Apologize I didn’t ask your permission to quote passages from your blog prior to post here.

    I quoted the passage from your post on April 26, 2005 because I found it useful for understanding the meaning of the verses (Proverbs 26:4-5). Actually the meaning of these verses are not quite obvious, this is why a deeper research is required. Apparently here seem to be a contradiction between verse 4 and 5 „Do not answer a fool according to his folly” and „Answer a fool as his folly”.

    As you said „Life is not always black and white, especially in the processes of counseling, discipleship, friendship, and blogging” so it is important to find the right way of dealing with this kind of situations.

    The context mentioned here is how to answer wisely according to the Bible when blogging, but however it can be extended to any circumstances of life.

    Here you can find brief information about the author of this blog Mr. Marius R. David Cruceru , Pastor of Baptist Church Sfanta Treime from Alesd, Dr. at Emanuel Christian University

    Romulus B.


  16. Am reprodus istorioara din aducere-aminte. Acum mi-am amintit ca asa e, cum spuneai. A te lega intr-un mod violent, urât, de credinţa cuiva, este incalcarea unuia dintre tabu-urile spirituale ale fiecarui om: Dumnezeu, propria mama, propria familie, neam, ţară. Nimeni nu are dreptul sa se atinga de ele.Cine atinge acestea la un semen, se desconsidera total pe sine. Cine sunt eu sa-l judec pe un om pt apartenenta sa la o natiune, la o etnie sau o religie?
    A arunca cuvinte grele este lesne, dar oare te indreptateste ceva sa faci asta, cand stii ca ranesti, ca atingi cordele sensibile ale unui suflet?… Da, ai dreptate ca TACEREa e cea mai buna solutie. „Nu aruncati margaritarele porcilor!”. In orice caz, vorbim de o „tacere strigatoare”!
    Nu te mai supara Marius atunci cand esti numit intr-un fel sau altul. Nu va fi ultima oara. Trebuie sa trecem peste toate. Doamne ajuta!


  17. Romulus,

    Not a problem. I believe you posted a link and that is sufficient.

    Bruce Waltke (an OT professor at Reformed Theological Seminary), in his commentary in these verses says, „The apparent contradiction between their admonitions…is resolved by clarifying the ambiguous preposition ke (according to) in light of the negative consequence to be avoided in the B versets. The LXX pointed the way by rendering ke differently in the two proverbs.” In v4 the LXX reads „pros,” and in v5 the LXX reads „kata.” Waltke quotes the IBHS, „In poetry the point of comparison (signified by ke) may be left vague in order to allow an analogy to open up, inducing the reader to engage the analogy and find not one but many contacts between the things compared.”

    Waltke makes this conclusion, „Both proverbs are absolutes and applicable at the same time, contrary to the opinion of many commentators, who think they are relative to the situation. To be sure, there is a time to be silent and a time to speak (Eccl. 4:5), but one must always, not only in certain situations, answer a fool to destabilize him, but, always, not sometimes, without becoming like him.”

    I think Waltke does a better job of dealing with the text than I did, though most commentators will say you should apply the two verses in a manner that is relative to the situation.

    Regardless, answering a fool in the blog world presents its own set of challenges doesn’t it? God bless as you continue to wrestle with the scriptures and serve the Lord Christ.

    Sincerely,

    jon


  18. Jon,

    Thank you for the kind reply, it provided the key of interpretation for the ambiguous verses.

    The ideea of destabilizing a fool is quite surprising at first site, but I got the meaning. However this approach requires wiseness.

    The blog world as you said – has its ows challenges.

    Sincerely,

    Romulus


  19. E clar ,noi cu romaneasca nu mai avem ce cauta pe aici
    . 🙂


  20. Totusi..dwegeaba spui o mie de cuvinte destepte daca nu e cine sa le traduca,noi am facut franceza,latina,rusa,
    englezeasca mea…facuta la univ.populara/ceausescu nu
    o pot folosi decat daca intalnesc un american,care nu stie romaneste…n ue politicos,….sa vorbim de fata cu cei ce nu cunosc limba. 🙂


  21. . ;)A.m-am gandit…puteti comnica pe privat,sau romanul sa traduca englezul.


  22. draga Elisa,
    nu te panica, ăsta este un blog în româneşte, mi-amintesc de ce a spus un frate care a venit dintr-o misiune:

    „am vorbit bulgăreşte pînă m-au durut mîinile” 🙂


  23. thank you for understendt(am scris bine?. 🙂


  24. pe mine o sa ma doara tastatura,daca tot ma bag in dictionar.:)


  25. . 🙂


  26. Marius, Elisa

    am facut o greseala prin faptul ca am luat un citat (desi ca si senior programmer) trebuia sa intuiesc ca va fi pinguit Jon. In meseria mea spre exemplu nu utilizez carti aparute in Romania pentru ca nu exista ci doar informatie de specialitate online(si daca ar aparea carti in romana apar dupa un secol de la publicarea lor originala 🙂 ). Probabil ca reflexul m-a determinat sa fac acelasi lucru.

    Doar odata intrat in hora trebuie jucat 🙂 Oricum cred ca raspunsul lui Jon e foarte bine documentat si bazat pe comentarii asupra proverbelor aparute in SUA daca nu gresesc(nu mai inserez referinte si nume si titluri de carti pt ca Marius o sa imi zica – you are fired 🙂 )

    Marius – multumesc pt intelegere si daca consideri poti elimina tot englesismul asta.


  27. Nu-i nici o problema, Romuluss,
    a folosit toata discutia asta.


  28. Ckoliko bpemea budete gavariti po eglezky yazac?. 🙂

    nu am pupt scrie corect ca nu are tasataura literele din alfabetul rus?


  29. Sora Elisa,
    Jon e un musafir temporar, care merita un loc de cinste, nu un „vorbitor” separat.

    Omul a fost politicos si a vrut sa stie in ce context i-a fost folosit pasajul respectiv, altfel, sugerand ca pe viitor sa folosim doar link-uri catre pagina lui. :p . Mai mult, a venit cu clarificarile necesare asupra versetelor in cauza.

    Si mie mi s-a intamplat sa fiu „mustrat” in acest fel privitor la unele materiale si poze „imprumutate” de pe alte situri. Persoana respectiva, s-a prezentat, m-a salutat si a participat la discutie pe subiectul respectiv. Asta in loc sa ma certe. Asa ca rusinat, am fost pe forumul unde activa si mi-am cerut scuze in public 😦 . Romuluss a facut-o aici, tot in public.

    La fel, discutia a fost purtata in engleza.

    Cred ca putem suporta cu toti cateva comentarii in engleza atunci cand trebuiesc rezolvate unele probleme.


  30. Sora Elisa,
    Souneti ca va descurcati la franceza si rusa…

    Mergeti la adresa aceasta http://translate.google.com si copiat textul in engleza de la fr. Marius de pe blog si il puneti in caseta „Original text”, alegeti de mai jos in ce limba sa fie tradus si apasati butonul „Translate”.

    Sper ca v-am fost de ajutor.


  31. Elisa,

    Discutia a continuat si in private pentru ca eram dator sa explic mai multe detalii privind motivatia mea de a utiliza referinte din blogul sau, cat si vizavi de faptul ca nu s-a ironizat interventia sa. Pe siteul sau cauta persoane care sa ii poate traduce comentariile noastre, dar persoane neutre fata de acest blog.

    Google translate este f bun, de multe ori am tradus documentatie importanta din diverse limbi, indeosebi ca internetul in limba romana contine prea putine si prea vagi informatii. Astfel pentru o buna documentare, indiferent de domeniu, siteurile straine ofera solutii extrem de binevenite. Exista siteuri dedicate comentariilor biblice ale intregii scripturi, fara de care e cam greu sa gasim explicatii competente cand avem nevoie.

    Multumesc funlw65, traim intr-un mediu multicultural si ne putem imbogati viziunea doar prin relatii cu alte culturi mai evoluate.


  32. da, sora Elisa, fun are dreptate, mai ales ca omul s-a „simtit” pe blogul lui ca a incurcat franceza cu romana, unde este ospitalitatea romaneasca atit de vinturata?

    Romuluss, multumesc pnetru gazduirea lui Jon!

    traducătorii automaţi nu-mi inspira incredere, prefer metoda clasică… dicţionarul şi o gramatica buna


  33. Interesanta perspectiva asupra celor doua versete abordate aici, imi plac discutiile iuti.
    TOtusi, ceea ce ma intristeaza oarecum e afirmatia ta, Maius, legata de mantuire.
    Nu sunt un prea bun cunoscator al scripturilor, cu parere de rau spun asta, si cu atat mai putin a dogmelor. Vorbesc strict din punctul de vedere al unui laic care cocheteaza cu religia.
    Admit ca mantuirea sa fie legata de credinta, si nu dupa fapte, dar ma intreb ce se intampla cu cei care au credinta in morala, in umanism, ce facem cu cei care traiesc dupa anumite coduri, si care in multe cazuri sunt mai nobili decat noi, crestinii?
    Stiu ca intr-un fel ai raspuns la intrebarea mea,
    prin ” Nu poţi avea o mîntuire dreaptă pe o credinţă strîmbă”, numai ca ceva nu pusca din perspectiva mea!
    Sa fii privat de revelatie, si sa fii condamnat tocmai pentru ca ai ajuns pe piste gresite, in ciuda faptului ca nazuintele tale au fost mereu sincere, mi se pare nedrept!
    Cum facem? (intre timp ma antrenez, sunt la capitolul flotari)


  34. draga Candid, gîndeşte-te încă o dată…

    Nu poţi să crezi că Isus Cristos este doar om şi să fii mîntuit, dacă nu crezi în divinitatea Lui n-ai nici o şansă.. cam asta era ideea.



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: