h1

Abwoon

Martie 10, 2008

Abwoon D’bashmaya este rugăciunea Tatăl Nostru în limba aramaică. Unii spun că astfel ar fi sunat limba în care a vorbit Mîntuitorul. Am pronunţat, citind de pe ecran, guturalele cu lăcomie. Mărul lui Adam mi s-a mişcat neliniştit la fiecare grupare dificilă de consoane.

Prima. Mai suportabilă pentru urechea occidentalului, poartă totuşi tristeţea orientului. Atmosfera este de cîntec de leagăn, construcţia melodică este simplă, de şlagăr, uşor de intonat.

A doua. Orchestra umple cu mult sunet golul lăsat de voce. Aici coloratura, alunecările la distanţe de come, glissando-urile, ne duc mai departe spre Orient. Atmosfera este mult mai puternică. Parfumul tare, ca un vas de alabastru spart.

A treia. O voce masculină în surdină. Consoanele sînt îndulcite, parcă sare peste ele.

M-am apucat să cînt Tatăl nostru, dar mi-ar trebui altă linie melodică. N-am găsit în melosul pe care îl am la dispoziţie. Voi căuta, voi scormoni peste tot, în toate notele care merg cu ş-urile şi ţ-urile noastre şi cu ă-urile şi î-urile şi cu „Tatăl Nostru” la fel de bine ca „Abwoon D’Bashmaya”

……………………………………………………………

Noi, baptiştii, nu ţinem postul Paştelui, dar … poate că ar trebui şi să începem cu rugăciunea. Vreo 40 de zile.

După ce termin de spălat Cărbunii Eulaliei, voi începe o serie de postări legate de şcoala rugăciunii.

24 comentarii

  1. Bun, nu se tine…dar daca cineva ar dori sa tina totusi acum, ar fi o gresala ? Nu cred … adica daca motivatia ar fi cea corecta , un post e binevenit oricand.
    Ma caiesc ca eu nu reusesc.


  2. eu îl ţin, Ionele, dar nu spun lista lucruilor de la care mă opresc, dar îl ţin.

    Acum… usturoi şi nuci 🙂


  3. Ce diferenta de stil, nu potriveste cu zdranganeala moderna nici macar cat un graunte.
    Am impresia ca am iesit din fabrica de zgomot pt o pauza scurta.
    Un post la muzica contemporana ar prinde bine sufletului. 🙂


  4. Postul este o lucrare lăuntrică, personală. Si Mântuitorul a postit. Nu cred ca tine doar de o traditie a unei confesiuni, cum tin unii sa se „laude”. Ca si cum ei au „inventat” postul.E alegerea fiecăruia daca vrea sa posteasca sau nu. Important este ca acest mic efort sa fie facut in Duh si in adevar, asa cum chiar Domnul ne-a invatat („cand postiti, nu fiti tristi ca făţarnicii…”). Postul ne intoarce la rosturile de care ne instrainam prin viata noastra bulversanta. Pacat ca unii il considera doar o dieta, un regim alimentar. La tv vorbeau de post recomandand sortimentele bogate de …salam, carnati, snitele de soia!? Dar de rugaciune nu pomeneau ca s-ar gasi prin …galantare.
    „Un post e binevenit oricand” – bine zice Ionel. Merita sa incercam, sa ne straduim. Ne incercam puterea, tăria, credinţa. Chiar dacă niciodata nu reusim deplin.Eu cred ca Dumnezeu vede „in ascuns” stradania fiecaruia, dorinta din inima.
    Marius a pomenit aici de rugaciunea Sf.Efrem Sirul, specifica mai ales postului acesta:”Doamne si Stăpânul vieţii mele…”. Poate incercam sa o rostim cat mai multi, in acelasi duh al credintei noastre crestine. Si Dumnezeu va implini El ceea ce slabiciunea ne impiedica sa facem singuri.
    Sa ne rugam toti, unii pentru altii, doar suntem copii ai aceluiasi Părinte! Toti, nu doar unii mai mult decat altii.
    Marius, Dumnezeu sa-ti intareasca straduinta! Caci cel ce posteste nu o face doar pentru el, ci si pentru cei ce nu pot sa posteasca.
    Iar pe langa nuci si usturoi, iti recomand si din verdeata pamantului. Am cules sambata urzici pe malul Ialomitei. O bunatate si sanatate curata! Chiar daca la culegerea lor trebuie sa simti si multe intepaturi…
    Sa ne rugam ca Domnul sa ne intareasca in credinta!


  5. Usturoi pentru tensiune
    Si nuci pentru proteine?
    Iau si eu un „catel” si trec la culcare. 🙂


  6. Corect, Vlad, să ţinem post de la zdrăngăneala… bine spus.

    Aşa cum spui, Alex, postul nu poate fi confiscat de o confesiune.

    La fel şi ţie îţi doresc, Alex, „post uşor” şi întărire în Duh.

    Da, lobodă, ştevie, urzici, spanac. IEri am avut spanac.

    Usturoiul are multe multe alte efecte secundare, Fun, bune, singurul deranjant este mirosul… nici cu gumă de mestecat nu trece, de aceea este bun seara 🙂


  7. Faine Mariuse. Mi-au placut f mult.
    Doar 2 precizari:
    1) In romaneste se pronunta Avun (nu Abwoon).
    2) Syriac este intr-adevar cea mai aproape limba vorbita de cea a Mantuitorului. Insa – nu este limba vorbita de Domnul Isus. Suntem totusi 2000 de ani mai tarziu – si limba (chiar si liturgica) a evoluat. Insa ai dreptate…cam asa a suntat!
    Merita memorata in original. Nu?


  8. Mulţumesc, George,

    Ai putea să ne dai pronunţarea la toată rugăciunea, am văzut diferenţe de vocalizare între cele trei variante…

    Da, merită memorată,

    dă-ne varianta cu pronunţia cea mai aproape de vocalizările suportate de limba română, te rog!


  9. Despre satul Maaloula din Siria, unul din putinele locuri in care siro-aramaica este inca limba vorbita zi de zi:


  10. Welcome back in Top WordPress! Trebuie sa recunosc ca mi-ai lipsit. Ehei, unde sint vremurile alea cind Patratosu si Gramo erau in fruntea listei? Parca era mai fain atunci pe WordPress…
    PS: In poza arati foarte schimbat. Nu mai ai barba. Ma intreb daca nu cumva ti-a luat locul altcineva. 🙂


  11. Marius. George eram eu…am intrat cu ID-ul gresit.
    O sa incerc sa-ti trimit in curand pronuntarea (nu mai stiu unde am textul – cred ca e la scoala).

    Am incercat sa o memorez si eu (pe avion) cand m-am intors din Iordania vara trecuta…dar memoria nu ma mai tine…cred ca imbatranesc 🙂 🙂

    Fain clip-ul CNI. Multumim.
    cristi


  12. P.S. Uite o pronuntare buna:

    http://nestorian.org/the_lord_s_prayer_in_aramaic.html

    P.S. Se pare ca asta e versiunea din Peshitta (care e o traducere din Greaca inapoi in Aramaica/Siriac) – deci nu este rugaciunea „originala.” Oricum – se pare ca este destul de aproape de realitate.


  13. Mirosul de ustrusroi si de ceapa,dispare dupa ce se mesteca frunza verde de patrunjel..in primele 2 ore.
    . :)fain,nu?


  14. * era evident vorba de usturoi si..graba.. 🙂


  15. Cred si invat de la fiul meu ortodox,ca postul lui Daniel ,e tot post,de verdeturi,pentru ca nu e usor sa mananci sapte ,sau sase saptamani,fara carne,lapte ,branza,oua,…Eu nu sunt in stare..dar ei,,de ce pot..nu e cred,gresit..e vorbas de multa infranare,pentru Domnul..nu?
    Ce pot eu face: e ca scund din ochii lui,ceea ce mananc eu. :)cand vad cat de consecvent e..sa nu fiu pricina..
    cum ar fi sa fac mancare in fata lui sau sa mananc…altceva..?. 😦


  16. Draga CNI, mulţumesc pentru link, dar nu ştiu de ce cred că ACEA limbă pe care Domnul a vorbit-o s-a pierdut de tot.

    Da, am văzut, Cristi, dar am crezut că vrei să te semnezi cu your middle name.

    da, da tot aş vrea o transliterare, daca se poate.

    Elisa, mulţumesc pentru soluţie 🙂

    Da, tot respectul penru cei care pot ţine postul, înainte era mult mai ieftin de ţinut postul, acum este mult mai greu şi scump. Verdeaţa costă mai mult decît conservele …


  17. Am facut vreo gafa?


  18. Draga CPB, bine te-am regăsit,

    eu sînt, dar cu vreo 15 kg mai mult decît în poza cu barbă,

    şi voi mi-aţi lipsit,
    nu-ţi imaginezi pe ce coclauri am călătorit şi de unde am fost fugărit….

    n-ai făcut nici o gafă, pur si simplu am vrut să îţi răspund separat,

    aia-i!

    îmi pare rău de păţania cu scriitoarea, mai rău de ce s-a întîmplat cu „talibanii” noştri 🙂 cînd cu „Isusuţ”, dar nu ştii cît de benefică mi-a fost întîmplarea cu pricina.


  19. Eu nu stiu cum arati si ma luam dupa poza aceea cu barba. O secunda am crezut ca am gresit si ca a venit altcineva in locul tau. 🙂 Stiam ca te cheama Marius, dar putea fi o potriveala de nume (mai ales ca nimeni nu-ti zicea si David – un nume foarte frumos!).
    Cit despre povestea cu filmul ala scandalos, mie-mi place sa cred ca a dus la intarirea credintei, nu la slabirea ei.


  20. Aşa s-a şi întîmplat pînă la coadă… pentru că a trebuit să scriu o serie de articole referitoaare la Isus-ul meu, „aşa cum L-am cunoscut” şi chestia asta a născut dezbateri.

    Chiar azi la clasă la limba greacă am avut o discuţie cu studenţii referitoare la cea mai dură scenă din Biblie, care se întîmplă să fie în NT, nu în VT…

    Apocalipsa 14:19 Şi a aruncat Îngerul secera lui pre pământ, şi a cules via pământului, şi o a pus în teascul cel mare al mâniei lui Dumnezeu.
    20 Şi s-a călcat teascul afară de cetate, şi a ieşit sânge din teasc până la frâiele cailor de o mie şi şase sute de stadii.

    despre poza, da acum nu am barbă, am numai mustaţă.. şi sînt în slăbire, mă usuc dinspre 96 de kg spre 86.

    Mama tocmai citise Mizerabilii şi de-asta mi-a pus numele Marius, tata, pator fiind a încercat să compesenseze Hugo cu Scriptura şi mi-a pus numele David, după Împăratul Psalmist şi uite aşa am ieşit spre lume.


  21. POza e mai aproape de adevarul de acum,
    ….si de patratele patratoase… 🙂


  22. va fi mai departe, sper eu, peste patru luni 🙂


  23. Subscriu la ce a spus Vlad L, in opinia mea e mult mai placut decat hillsongismul rockoid care bantuie(” „) prin bisericile noastre.
    Are un potential grozav muzica asta, atat in cercetare cat si in bucurie (din care nu lipseste cercetarea, oricum) – impresie neslefuita inca.


  24. Titirezule, aşa cum spui… şi nu numai, folclorul românesc are un potenţial extraordinar, chiar mi-ai dat o idee.



Lasă un răspuns

