h1

De ce să „Numeri” şi să „Cronici”?

Martie 11, 2008

De ce există pasaje „plictisitoare” în Biblie? Păi cred că este o explicaţie: ca să ne în-răbdăm noi, de aia.

Zilele trecute spuneam într-un comentariu că n-ar trebui să ne apucăm să ne citim blogurile să comentăm pînă nu vom fi făcut ceva care ţine de disciplina spirituală lăuntrică şi de abstinenţa pe care ar trebui să o cultivăm mai ales acum în post.

Să nu scriem mai mult cuvîntul omului decît vom fi citit din Cuvîntul lui Dumnezeu. Mi-am dat seama că pot scrie pe zi cîteva mii de cuvinte. Atunci trei sau patru capitole din Biblie nu este mult de citit în fiecare dimineaţă.

M-am simţit incomod cînd cineva mi-a spus: „Eh, pastore, chiar înainte de a citi biblia mă apuc să citesc pe blog… „.

„Rău, i-am spus, de ce vrei să afli bîrfele şi răutăţile oamenilor înainte de a afla despre bunătatea lui Dumnezeu?”

Cînd Rotundu, care se pretinde într-un continuu dărdălaş cu pătrăţosii (deşi m-a ameninţat că nu mă mai salută pe stradă şi că mă va primi cu dispreţ pe blogul său, dar astea sînt detalii… de aceea tot mă mir cum arată ăia „taclale”) … deci Rotundu a aflat acest lucru şi a afişat trei capitole din Biblie, dar nu de oriunde. Aşa ca să ne-nvăţăm minte! 🙂

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Mi-am amintit de o întîmplare dintr-o familie cu 8 copii.

familia-achim1.jpg

Ei citesc Biblia în fiecare an, aşa după cum se obişnuieşte în familia bisericii noastre, în fiecare an o dată. Cînd au ajuns la aceste pasaje „plictisitoare”, unul dintre copii a întrebat:

“Tati de ce sînt scrise aşa de multe nume aici şi toate aşa de greu de pronunţat şi de ce nu sărim peste ele… mi-e somn…”

Tatăl a avut o sclipire:

“Draga tati, cum crezi că ne vom obişnui să ascultăm atîtea nume care vor fi citite din cărţile lui Dumnezeu în ceruri, asta va fi parte din ce vom face acolo… ştii, cum spune cîntarea: Cînd se vor citi numele … acolo-i fi? Trebuie să ne învăţăm să avem răbdare la citirea tuturor numelor pe care Dumnezeu le va rosti”

Pentru asta ne trebuie răbdare, toate numele cu toate faptele:

„Apocalipsa 20:11 Şi am văzut, iar, un tron mare alb şi pe Cel ce şedea pe el, iar dinaintea feţei Lui pământul şi cerul au fugit şi loc nu s-a mai găsit pentru ele.
12 Şi am văzut pe morţi, pe cei mari şi pe cei mici, stând înaintea tronului şi cărţile au fost deschise; şi o altă carte a fost deschisă, care este cartea vieţii; şi morţii au fost judecaţi din cele scrise în cărţi, potrivit cu faptele lor.
13 Şi marea a dat pe morţii cei din ea şi moartea şi iadul au dat pe morţii lor, şi judecaţi au fost, fiecare după faptele sale.
14 Şi moartea şi iadul au fost aruncate în râul de foc. Aceasta e moartea cea de a doua: iezerul cel de foc.
15 Iar cine n-a fost aflat scris în cartea vieţii, a fost aruncat în iezerul de foc”

Dumnezeu vrea să ne cultive răbdarea prin citirea acestor pasaje aparent plictisitoare din Biblie. Numai că trebuie să avem priceperea lucrului cînd facem asemenea exerciţiu spiritual… altfel nu ni se îngălbenesc paginile bibliei pe acele secţiuni.

Eu, cînd ajung aici, citesc cu voce tare, ca nu cumva să mă apuce ispita să sar peste aceste pasaje şi rămîn la acelaşi sfat… înainte de blog… Biblia, înainte de scris, rugăciunea, înainte de a vorbi eu, să vorbească Domnul.

27 comentarii

  1. Pe blogul prietenului AC am lasat urmatorul comentariu la postarea celor 3 capitole aparent plictisitoare. Daca intre timp s-a pocait va da drumul postarii si acolo, o pun aici pentru orice eventualitate:
    „Ce multi fii au nascut aceia. Oare noi cati fii spirituali „nastem”? Lucruri pline de insemnatate se spun in aceste capitole, nu se pot sari la citire. Apoi, fiecare dintre ei au avut locuri de pasunat. Oile lor aveau la ce iesi. Daca intelegem ca hrana reprezinta cuvintele, intreb: noi avem in jurul nostru „locuri de pasunat” sau doar stanca uscata a unor vorbarii fara rost?
    Cei ce ne inconjoara au ce „paste” sau se ineaca cu praful vorbelor noastre sterile?
    Numarul mare de fii inseamna pentru noi astazi numarul de cei „nascuti prin evanghelie” care la randul lor vor „naste” pe altii. Despre unii se spune:”ei locuiau tot la Ierusalim „.
    Ce binecuvantare, Ierusalim este Adunarea, Trupul lui Hristos, e un privilegiu sa fi acolo si sa ramai acolo.”


  2. Draga unfrate,

    nu este problema de pocăinţă să dai drumul sau să opreşti un comentariu, este o problemă de alegere.

    Eu am ales să dau drumul mai uşor la comentarii, alţii mai greu, nu este nici un fel de păcat, cred eu, nici în una nici în alta.


  3. In VT o genealogia era defapt ca si o carte de vizita care indica valoarea provenita din linia genealogica.

    Matei face acelasi lucru – indica descendenta lui Isus din Avraam – 42 de generatii de la Avram la Isus(desi au fost omise cateva generatii in enumerare intentionat fapt care nu era o practica straina evreilor). Desigur intentia lui Matei era sa si indice implinirea Scripturilor prin descendenta lui Isus din Avraam.

    Cred ca noi nu simtim emotia pe care o percepeau evreii atunci cand isi prezentau genealogia. Daca ne-am cunoaste arborele si am sti ca acum 10 generatii predecesorul nostru direct ar fi avut un rang f inalt cred ca am face si noi cu alt sentiment enumerarea 🙂 .


  4. Păi vezi, Romuluss, de aia merită să ne memorăm numele ancestorilor şi să ştim ce au crezut şi pentru ce au murit.

    Niciodată nu mă plictisesc amintindu-mi familia, chipuri, fapte de bine sau ruşinoase,

    de cele de bine sînt mîndru, de cele ruşinoase învăţ.


  5. Eu nu inteleg asa.mi-e greu sa citesc toate numele credinciosilor care au trait pe pamant..aici jos. 🙂
    Cred eu ca nu asta va fi in cer greu,pentru ca acolo unde nu este „timp” nu exista nici scurgerea inceata sau repede a lui.


  6. Rau ar fi,prima pe net,apoi in scriptura,atunci
    mai bine desfiinteaza netul…ca de nu ,te desfiinteaza el pe tine.


  7. Marius, sa zici mersi ca inca esti in blogroll-ul Rotundului… poate si in lista lui de mess… 🙂

    Fiecare cu ciudateniile lui…

    Eu ma lupt din rasputeri sa ma tin de disciplinele spirituale… de citit… de rugat… de post… Si parca e mai greu ca niciodata… Sunt restant la toate… Dar, vorba aia, mereu ma ridic, ma scutur, strang din dinti si… keep walking… Da stiu, e reclama la „fratele Johnny W.”, dar parca se potriveste manusa aici… 🙂

    Cu apreciere,

    Adrian


  8. Tit 3:9  Dar de întrebările nebune, de înşirările de neamuri, de certuri şi ciorovăieli privitoare la Lege, fereşte-te, căci sunt nefolositoare şi zădarnice.


  9. slava Domnului ca nu putea fi numarata de nimeni:

    Apocalipsa 7:9  După aceea m-am uitat, şi iată că era o mare gloată pe care nu putea s-o numere nimeni, din orice neam, din orice seminţie, din orice norod şi de orice limbă, care stătea în picioare înaintea scaunului de domnie şi înaintea Mielului, îmbrăcaţi în haine albe, cu ramuri de finic în mâni;


  10. Oricum, citesc cu foarte mare placere capitolele acestea din Biblie.


  11. Elisa, atunci vom avea veşnicia la dispoziţie, vom ieşi din timp, din curgere şi nu ne va fugări nimic să plecăm de lîngă citire şi ascultare.

    Corect, îmi place „desfiinţează netu că te desfiinţează el”, pe unii a reuşit deja să îi scurgă de energiile dragostei şi de buna dispoziţie…

    Draga Adrian, ce să spun?

    Am în minte un singur lucru (pe buze am avut mai multe, şi pe colţu tastaturii, dar m-am abţinut)

    Matei 5:43 Auzit-aţi că s-a zis: Să iubeşti pre vecinul tău, şi să urăşti pre vrăjmaşul tău.
    44 Iar eu zic vouă: Iubiţi pre vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pre cei ce vă blesteamă pre voi, bine faceţi celor ce vă urăsc pre voi, şi vă rugaţi pentru cei ce vă supără, şi vă gonesc pre voi.
    45 Ca să fiţi fii Tatălui vostru celui din Ceruri; că pre soarele său, îl răsare preste cei răi, şi preste cei buni; şi plouă preste cei drepţi, şi preste cei nedrepţi.
    46 Că de iubiţi pre cei ce vă iubesc pre voi, ce plată veţi avea? Au nu şi vameşii aceeaşi fac?
    47 Şi de veţi îmbrăţişa cu dragoste numai pe prietenii voştri, ce mai mult faceţi? Au nu şi vameşii fac aşa?
    48 Fiţi dar voi desăvârşit, precum şi Tatăl vostru cel din Ceruri, desăvârşit este.

    Dar eu mai am pînă la desăvîrşire, de aia la ora 2.47 aseară m-am enervat 🙂

    A meritat să mă abţin şi azi toată ziua. Am citit Deuteronomul 17,18,19 şi Marcu 14 azi şi „de nervi” am mai citit de la Matei 1 pînă la cap. 14, studiind despre felul în care s-a raportat Isus la duşmani.

    Faooaaaarte interesant!

    Pe 19 am o conferinţă la Cluj pe tema asta! Te aştept! 🙂

    Lasă blogu, dacă eşti restant la disciplinele spirituale, ducă-s-ar învîrtindu-se pe pustii ca ţapu pentru Azazel că şi asta este o funcţiune a blogului.

    Amin, Don, Amin! la primul, cu Tit

    La a doua una e numărarea şi alta este NUMIREA! Nu?

    El îşi va chema oile pe nume, nu pe funcţii, cum spune un coleg…

    Dumnezeu a numit animalele cu Adam, nu le-a numărat,

    Andrei Cornea are o cărţulie excelentă despre principul listei, Scriere şi oralitate în cultura antică, o carte fascinantă, care m-a marcat.

    Dacă nu eşti numit nu poţi intra în fiinţă,
    Ca să întrăm în noua realitate a Cerului, Dumnezeu va trebui să ne NUMEASCĂ ŞI re-NUMEASCĂ, ne va da un nume nou şi vom intra într-un alt tip de fiinţare.


  12. Sa dea Domnul ca in Imparatia sa sa fim si noi, macar in coada listei neamurilor, numelor, alesilor Sai…


  13. Fratele meu avea un prieten, ambitios de fel. L-a intrebat cum se face ca este asa ambitios. Raspunsul lui a fost simplu, tatal sau il punea in fiecare zi sa faca cate un lucru care nu-i placea. Uneori cand spal vase acasa ma gandesc la asta. 🙂 Nu stiu de ce dar, intre cele doua activitati, mancat si spalat o prefer pe prima. 🙂

    Cu numele si insirarea lor eu o pun la „activitati nedorite” in sensul ca nu vad utilitatea citirii lor dincolo de: un lucru neplacut de facut pe ziua respectiva.

    Versetul postat de Don Q imi face sa tresara inima, citirea numelor ma invata sa nu adorm cand ma ia somnul 🙂 , iar alteori sa adorm cand n-am somn.

    o chestie sportiva…..


  14. Evident pentru noi care nu suntem nici istorici, nici evrei inserarea acestor versete in Scriptura este un non sens. Oricum trebuie sa intelegem ca pentru un profesionist in domeniu ele au un rol important(tot la fel cum pentru cineva nu au sens integralele de ordin 2, dar pentru mine au).

    Din punct de vedere al simplei lor lecturari probabil ca sensul este destul de greu de gasit exceptie daca nu vrei sa iti botezi copilul dupa nume evreesti 🙂 .

    Ca si exercitiu al rabdarii cineva imi povestea ca la o manastire(pt dezvoltarea rabdarii) calugarii erau pusi sa duca apa cu galetile dintr-un butoi in altul situate la cateva sute de metri unul de altul. Cand unul se golea iar celalalt era plin se incepea exercitiul din nou din sens opus 🙂 . Cred ca un fitness f bun 🙂

    Mens sana in corpores sano.


  15. Dar este un nume scris pe o piatra alba pe care nu-l stie nimeni decat acela care-l primeste.

    Interesante versete. De ce este scris pe o piatra alba? Pentru ca atunci vom fi ca El.

    Frumos gandul cu NUMIREA.

    La inceput, cand citeam Biblia si ajungeam la genealogii, eram tentat sa trec peste ele dar ceva in mine nu ma lasa deoarece era vorba de Cuvantul Domnului, foarte pretios in viata oricarui credincios. Omul nu se hraneste numai cu paine ci cu orice cuvant care iese din gura Lui.

    Acum, cand citesc Biblia, abia astept sa ajung la capitolele cu nume.


  16. Nu pot sa spun asta,cred ca din cititul meu de 14 ani( in 28 mai. 🙂 am citit odata tot Numeri,apoi cand ajungeam acolo,ma gandeam asta am citit deja..
    In schimb Nt l-am citit si rascitit de”n” ori..
    asa mi se pare si la otodocsi,cand citeste:robii tai…nu roaba Ta…Elisabeta,…apoi robul Tau
    Marius,Vlad,Alexandru…Don . :)x y z si nu mai gata..
    Daca s-ar citi si la noi?
    Poate in loc de poezii citite.. 🙂


  17. De ce nu mai saluta A.C.poate ii e rusine. 🙂
    de ceea ce a pus pe bolg..la urbanistic 6..poate s-a pocait si e normal sa-i fie jena..


  18. Alex, măcar pe pragul raiului, cum spunea cineva…

    Vlad, citirea numelor cu voce tare te sileşte să îţi imaginezi chipuri…

    Romuluss, cred că şi noi păstorii am mai da jos din „amvoanele” portabile dacă am face astfel de exerciţii…

    Ştii ce este interesant, că Domnul Isus n-a produs apa din Ioan cap. 2, la schimbarea apei în vin, ci i-a pus pe băieţii ăia să care jumătate de tonă de apă…

    Asta este sinergia, lucrarea lui Dumnezeu … doar împreună cu omul. Aduceţi şi din peştii voştri..

    Draga Romuluss, biblia nu este pentru profesionişti, uneori ei înţeleg cel mai puţin din ea.

    Mens sana in corpore (fără s) sano

    Don, TOATĂ Scriptura este insuflată, adică şi genealogiile… TOTUL ESTE DE FOLOS…

    aşa cum spui… ORICE CUVÎNT.

    Păi, Elisa, ar trebui să citim măcar o dată pe an toată lista cu fraţii şi surorile din Biserică, fiecare să îţi audă numele pomenit în Casa Domnului.

    Nu vreau să vorbesc despre fratele Alin Cristea, scriptura mă învaţă în aceste situaţii doar să îl binecuvînt. Atît.


  19. Toata galceava dintre cei „doi” e o strategie bine pusa la punct care reuseste sa va tina in top 100. Pacat…


  20. Asta este tare de tot, capitanule! 🙂
    Scrie-i şi Rotundului chestia asta! 🙂

    Bun, ai văzut cum manipulează baptiştii topurile wordpress…. Hmmmm!

    Meriţi un premiu pentru chestia asta… Din păcate eu nu ştiu cum e chestia cu premiile.

    Nu prea le primesc, dar nici nu ştiu să dau…

    Dar e mai ferice să dai decît să primeşti… aşa că nu primesc.

    Bun venit pe aici!


  21. Capitanule, mă pui pe gînduri… ştii că este interesant dacă ţi se pare aşa artificială „gîlceava asta”?

    Aşa este … artificială… aşa mi se pare şi mie.

    Bună observaţie.


  22. Problema e ca eu nu pot sa ma cosider „sora” cu el. 🙂


  23. *consider..iar graba..de…am scris prea mult. 🙂


  24. Salutari Marius,

    Pot sa am un ph# unde te-as putea gasi, si timpul cel mai bun pentru asta.
    Fii binecuvintat tu si casa ta!

    Multumesc,

    Sami P.


  25. dacă mi-ai lăsat adresa îţi dau pe adresa aceea de email


  26. Mi se para ca parintele Cleopa zicea cu pragul raiului, acolo, langa „mătura” raiului!!?? Si pe urma spunea la toti care il vizitau: „mânca-v-ar raiul, dragii moşului”. Parca era un bunic din povesti. Mi-am amintit de chipul sau privind niste poze cu ţărani din Maramureş ale lui Ernest Bernea. Facute prin perioada interbelica. Tare faine…Chipuri de daci. Bunicii, strabunicii…stramosii nostri. Ma gandesc uneori la neamul din care ma trag. Oare ce înaintaşi oi avea? Din ce „seminţie” ma trag? Tot numai Bunul Dumnezeu stie!


  27. da, aşa este, dînsul o spunea.

    Anul acesta în vară sper să pot face un proiect împreună cu un prieten,

    să fotografiem şi să intervievăm bătrîni, s-ar putea să iasă un album, o carte, nu ştiu, dar să luaăm mulţi bătrîni spre sfat şi înţelepciune,
    poate că aşa ajungem şi la Slobozia,

    caută-mi bătrîni adevăraţi, Alex.



Lasă un răspuns

