h1

Augustin despre „competenţi”

Aprilie 18, 2008

Discuţiile despre locul Proconsului lîngă Josh mi-au adus aminte de o întîlnire providenţială cu unul dintre cei mai calzi profesori pe care i-am întîlnit, prof. Alan Kreider de la Universitatea din Oxford.

Un suflet de o curăţie rară, o minte strălucită, un istoric respectabil, un credincios de-o pioşenie greu de găsit pe acele meleaguri. Era menonit. După o discuţie cu dînsul, în 1999, m-am retras în camera de la Regent Park şi am scris acest articolaş. E multă speculaţie, dar are notiţe de subsol, ca să pară academic 🙂

Am pus locaţia şi dedicaţia ca să îmi aduc aminte circumstanţele scrierii, că oricum „m-am dat mare” că fusei la Oxford 🙂 De ce numai alţii?

Iată acum îi fac o „dedicăţie” şi lui Aurelian, vajnic războinic netalibanic pentru cauza relevanţei. 🙂 Sper să devenim prieteni şi să ne înţelegem mai bine motivaţiile unul altuia. Aurelian, primeşte cu toată dragostea şi sinceritatea, că la Os Guiness n-am ajuns încă.. E împrumutată şi e scuuumpăăăă … rău!

După seria de argumente şi după susţinerea foarte „ştiinţifică” şi de o parte şi de alta, iată un duş rece, prea rece, cred eu.

Cred că e prea rece din cauza limbii latine. Cred că merită să transformăm discuţia asta într-una serioasă. Nu prea austeră şi severă academic, ci într-o discuţie relaxată, dar cu argumente biblice, patristice, filozofice, cum vreţi. Haideţi să discutăm despre autoritate, despre locul slujirilor şi slujitorilor în contexte ca cel de la Sala Palatuului versus Catedrală etc.

Se poate fără mitraliera de versete? Asta putem toţi cu Theophilos sau E-Sword! Modelul biblic ne interesează. Text în context, interpretat etc.

Cu articolul? Puteţi sări peste partea de introducere, prea uscată, pentru aplicaţie.

Părerea mea este că Augustin a avut dreptate…şi Ambrosius.
Iată articolul, publicat într-o altă formă Suplimentul teologic Creştinul Azi, AICI.

Poza de mai sus foloseşte pentru înţelegerea articolului. Orice scriitură este mai interesantă dacă are „poze”. 🙂

20 comentarii

  1. Citind acest articol mi-am adus aminte de un lucru legat intr-un fel de ucenicizare. Nu prea are legatura cu articolul precedent, e doar o informatie tangenta la subiectul „ucenici”. In biserica Calvary Chapel condusa de Chuck Smith, cei care vor sa lucreze in si pentru biserica (viitori diaconi, pastori, etc.) isi incep perioada de „training” spaland WC-uri si facand curatenie… Cred ca asta spune multe…


  2. ne confuzezi Marius. NE zici la inceput ca articolul e din 1999 si la final te semnezi conf. dr….

    competentule 🙂

    vizionarule, profetule 🙂

    curiozitate: cum functioneaza „teoria” din articol la Alesd? 🙂

    ar fi scutite de multe probleme bisericile locale daca ar invata ceva de la modelul acesta al lui Augustin. da ce sa-i faci, daca cantitatea bate calitatea. 🙂


  3. Patratosu’, mi-a placut articolul! multam’.
    Interesanta abordarea competentei.
    Cei competenti financiar sunt chiar foarte promovati in biserici, nu crezi?
    aaa, si inca ceva: n-ai spus nimic de cainele din tablou! el ce reprezinta? 😀 😀 😀

    ce zicea Mircea 😀 cum se-mpaca?

    @ Silvia, frumoasa initiativa de la Calvary Chapel. Se pare ca promovarea acolo e un calvar, nu? 😀 😀 😀
    Eu, insa, cred ca tine clar de mentalitate, nu de cantitatea de WC-uri spalate! ataat vreme cat individul e setat ca trebuie sa le spele ca sa primeasca ceva in schimb (promovare, atentia si stima celor din jur) n-o prea vad ca o slujire folositoare.

    Pt batrana lui Tutea ar fi fost folositoare. Dar pe ea n-o baga oricum nimeni in seama ca spala WC-uri.


  4. fratioare unde ai fost azi?

    M-am uitat dupa tine la conferinta pastorala?
    Ai stat sa scrii din astea? 🙂

    Oricum e bine scris nu pricep nimic din latina dar ultima parte imi place 🙂


  5. In rasaritul grecesc se numeau „photizomenoi” si liturghia bizantina are si o ectenie pentru „cei spre luminare”, diferita de cea pentru „cei chemati”. ectenie rostita dupa prima jumatate a Postului Pastilor.


  6. Silvia, cam asta este ideea!

    Proconsul nu erau „competenti” ca sa cinte acolo tocmai pentru ca n-au fost competentes, adica n-au stat sa faca smotrul la biserica, perioada de ucenicie.

    Mircea, iti inteleg ironia 🙂 . Daca este sa ma dau mare, de ce sa nu ma dau pina la capat?
    Am transformat articolul putin, era prea tehnic si l-am dat cuiva zilele trecute pentru o alta publicatie.
    L-am umanizat putin, mai ales cu ultima parte, care este scrisa pentru marele public, de aceea m-am semnat asa.

    LA Alesd face un botez o data pe an, in jurul Pastelor, eventual Cincizecime.

    Am ascultat o conferinţa de-a lui Cristi Bădiliţă despre botez, nu ai idee ce greu era să fii botezat. PAradoxal, asta a fermecat lumea, asta a atras, fructul oprit, cripticul, faptul că era inaccesibil… a fost extraordinar.

    Thanks, Ciprian,

    Ba da, am atins şi chestia asta despre cei competenţi financiar. „Sponsores” erau naşii de botez, acum sponsorii sînt alţii, nu sînt cei care îşi asumă responsabilitatea uceniciei.

    Ciprian, cred că orice poate deveni legalism şi opoate fi făcut cu intenţii ascunse, chiar şi spălatul WC-urilor.

    asta nu înseamnă că iniţiativa de a pune pe oricine la slujirea cea mai de jos nu este evanghelică.

    Imaginează-ţi ditamai bacherul spălînd după urmele de pampers ale copilului stricat la burtă ….

    CNI, da, ştiu de photizomenoi, cei luminaţi, dar şi cei chemaţi sînt tot catehumeni, de aici strigarea în Liturghie…

    „Cei chemaţi, ieşiţi!”

    Pare paradoxal, dar tocmai asta era sensul. Cei care erau catehumeni, nebotezaţi, trebuiau să iasă pentru că Euharistia era luată doar de către cei iniţiaţi şi botezaţi.


  7. Visitor, azi-noapte am fost bolnav şi nu m-am putut duce.

    Cum a fost?
    Dar, ca să fiu în acelaşi Duh cu fraţii mei am căutat să postesc o jumătate de zi, cît am putut din cauza bolii şi apoi am postit de la blog, ca să nu mă ispitesc.

    Sper că a fsot bine şi că au fost mulţi şi că a fost bucurie!



  8. Marius, articolul tau ne cam prinde creierii in semantica… si nu numai :), dar este intriganto fascinant in masura in care-l intelegem :)- apropo de Ravi Zacharias. N-am stiut despre etimologia cuvantului „competent”. Asistam aici, din punctul de vedere a istoriei limbii nu la o innobilare a sensului, ci la o degradare, o desacralizare a cuvantului. Este foarte interesanta introspectiva ta. Who knows what else we’re missing?

    P.S. Domnul sa te binecuvinteze cu sanatate, Marius!


  9. Draga Marius,
    Foarte frumos articolul tau. Ca si raportarea la „personalitati de aur” ale crestinătăţii precum Augustin sau Ambrozie… Eheee…perioada de aur a Bisericii cea Una… Ce oameni au putut să se ridice atunci şi câte avem de învăţat „epigonii” de noi, cei de astăzi, din viaţa şi înţelepciunea lor… De-asta nu putem sa trăim prezentul şi nici să clădim viitorul, fără să învăţăm ceva din trecutul şi exemplul înaintaşilor. Învăţând din cele bune, căutând să nu mai repetăm greşelile. Şi mai ales, asemeni lor,străduindu-ne să răsăundem cât mai bine provocărilor vremurilor pe care le trăim.
    M-am bucurat ca s-a făcut aici referire la institutia catehumenatului. Cât de greu se putea ajunge la bucuria nespusă a botezului, prin câte încercări, testări, verificări, treceau candidaţii la botez. Păi daca azi s-ar aplica, ca şi atunci, cu maximă exigenţă, chemarea „Cei chemaţi ieşiţi!”, oare câţi ar trebui să iasă într-adevăr? Dacă s-ar fi păstrat acea exigenţă eclesială, oare cum ar fi fost?
    Îmi pare rău pentru problemele tale de sănătate. Multă sănătate, dragă Marius!


  10. Nu l-am intalnit pe Kreider, dar am citit mai multi ani in urma carticica lui despre convertire (The Change of Conversion and the Origin of Christendom ). Ma impresionat si ar fi folositor sa fie tradusa si in romaneste…

    Fain articolul Marius…doar un mic sfat: deoarece acest articol pare a fi adresat poporului mai de rand (nu?), ar trebui traduse in footnotes citatele din latina 🙂 …eu cel putin nu sunt destul de competent sa inteleg aceste citate 🙂


  11. Draga Rahela,

    Nu cred ca este forte greu de înţeles, în afară de citatele în latină, vorba lui Eved.
    Aşa, ai dreptate, oare cîte astfel de chestii pierdem…

    Alex, mi-am petrecut 7 ani cu Augustin, a meritat, o persoanlitate fascinantă, la fel ca maestrul său, Ambrozie. Două minţi mari. ce să mai spun de Ieronim. este fascinant, de asemenea, dialogul lui Augustin cu Părinţii Capadocieni despre Trinitate.

    Eu cred că, dacă s-ar fi păstrat exigenţele, astăzi biserica lui Cristos ar fi fost mult mai puternică.

    Facem compromisuri şi primim pe oricine la botez şi astfel Biserica se umple de oameni care n-au trecut prin transformarea spirituală şi prin ucenicie.

    Mă bucur, Evedule, că ai dat peste cartea lui. Ştiu cartea, lucra la ceva asemănător atunci.
    Sînt o familie extraordinară şi el şi soţia lui. Am petrecut timp cu ei şi ne-am rugat după o discuţie foarte foarte acidă cu alţi colegi de la REgent despre ordinarea femeilor. Deşi este un tip foarte articulat şi avea argumente destule, după încheierea disputelor m-a chemat să ne rugăm. A fost o oază de spiritualitat e în locul acela care nu mai poartă spiritul strămoşilor noştri în credinţă.

    da, ai dreptate cu citatele, sînt un prost traducător. Nu am răbdare şi aplecarea mea spre improvizaţie şi speculaţie nu mă ajută absolut deloc la traducerea din latină.
    La greacă este altfel. Şi în teză m-am chinuit cu asta. Am început să traduc citatele, dar pierdeau farmecul original,pentru că Augustin, ca şi Cicero, au un farmec al jocurilor de limbaj, cuvinte create etc.

    De asta ma făcut în bold anumite cuvinte ca să se vadă compunerile, Asta era important de văzut…

    le-am pus în note de subsol ca să nu ne încurce la lectură.
    Mulţumesc pentru răbdare.


  12. numai „competentule” era ironic, celelate doua erau pe bune. :)dar, oricum, era o ironie sfanta. 🙂

    m-am gandit ca l-ai mai schimbat acum, dar atunci trebuia sa modifici si data de la inceput. sau macar sa scrii o nota scurta undeva ca e retusat in 2008. stiu ca sunt cotcariu, dar nu ma pot abtine la faze din astea, intruu in ceata daca nu sunt lucrurile in alb si negru. 🙂

    in alta ordine de idei, te intrebam cum e la Alesd privitor la „teoria” din articol…. inteleg ca e un singur botez pe an dar ar fi interesant de stiut daca se practica cele 4 stadii de evolutie a unui crestin. cam cat timp ar dura in medie fiecare dintre ele? „teoria” e buna ca sa devenim competenti in sensul nou dar ca sa fim de folso Trupului lui Cristos, e nevoie ca acel model s afei o practica in biseriac locala. Stii cumva vreo biserica baptista, sau din alta denominatie, din romania sau de oriunde, care practica abordarea lui Augustin?
    eu am intalnit intr-o biserica cativa frati care se osteneau in a implementa in practica bisericii in lucrarea cu noii credinciosi un model cu multe puncte comune cu cel descris de tine in articol. am vazut atunci ca e extrem de dificil de implementat acest model, mai ales cand liderii „stiu” ei cum se fac lucrurile. pana ce am citit articolul tau habar nu am avut ca Augustin e inventatorul acelei „metode” credeam ca eram parte la inventarea rotii de car. 🙂

    Auzi, la cursurile de istoria biserici, viitorii pastori baptisti studiaza modelul acesta al lui Augustin? si daca, da, ce fac cu el dupa ce ajung pastori?


  13. inac ceva………….sa stii ca in „cercurile lui rick waren” se gaseste un model similar cu cel al lui Agustin privitor la evolutia unui om in viata de crestin. curios, nu?

    nu sunt fan, dar nu pot sa nu observ evidentele. 🙂


  14. …”Facem compromisuri şi primim pe oricine la botez şi astfel Biserica se umple de oameni care n-au trecut prin transformarea spirituală şi prin ucenicie….”
    Ai dreptate Marius. Mare dreptate…Şi sunt sigur că ţi-ai dori în această privinţă să nu ai dreptate şi să fie altfel. Dar…nu este.
    M-am supărat zilele trecute pe niste elevi care vor termina la vara. De altfel elevi buni, care invata bine, dar care cred ca sunt mai…interesanţi daca se arată indiferenţi la religie: „Dar cine-o sa mai ţină seama de cele ce ne-aţi învăţat la religie, după ce vom termina?” M-au necăjit tare aceste cuvinte spuse cu o voită răutate. Imi pare rău numai de un lucru. Că din teribilism spun aşa, dar viaţa le oferă nişte lecţii teribile care ii aduce cu picioarele pe pământ şi la nevoia de Dumnezeu pe care omul nu ştie să-l cheme decât la mare necaz. Nu le doresc vreodată astfel de lecţii, ce bine ar fi să nu fie nevoie de ele şi să ne menţinem cuminţenia credinţei pe tot parcursul vieţii.


  15. Ne mangaiem totusi ca punem o samanta,care poate va
    avea roade intr-o zi..macar un suflet daca se intoarce,intr-o acriere si tot ai salvat un suflet de la moarte vesnica.
    Fiul meu cand preda religia era tot asa de dezamagit,spune ca pe elevi ii interesa orice,numai religia nu.
    Eu ,mai isteata,zic,invata-i macar despre viata vesnuica sa creada,la care el zice”daca cred in viata vesnica,s-a rezolvat”. 🙂


  16. * intr-o cariera


  17. Am înţeles, Mircea, am înţeles 🙂
    nu, nu puteam să modific data de la început pentru că în contextul acela a fost scris articolul. De acolo a început.

    şi la Alesd avem stadii prin care trebuie să treacă cineva.
    de exemplu, pentru a da învăţătură… cineva trebuie să stea cîţiva ani pe tuşă, indiferent de cît de bătrîn este şi chiar dacă a fost crescut în familie de pocăiţi.
    Poate să aibe facultăţi şi doctorate, nu ne interesează… îşi face ucenicia la creştinism şi gata.

    Da, ştiu Rick Warren este foarte original… numai la chestiile unde o ia pe alături …

    Îmi pare rău de experienţele tale triste, Alex. Chiar şi pe tine te poate amărî pînă la urmă cineva. Îmi pare sincer rău. Ei, uite de asta nu am fost eu în stare să predau la liceu. N-am putut suporta chestia asta, grozăvia, teribilismul. Eu am fost un adolescent insuportabil. Nu mi-a mai rămas răbdare să îi suport şi pe alţii, din păcate…

    Chestiuni, nu cred că este cazul „un adevăr construit de care să mă bucur singur… etc.”. Opiniile celor care au fost scandalizaţi de acest fel de comportament sînt ale mai multora

    Se întîmplă că tocmai atunci am trecut prin Bucureşti dinspre Galaţi şi am destui prieteni în Bucureşti, chestiuni.

    unde ai văzut comparaţia concertului cu un film porno, te rog să îmi arăţi exact rîndul şi comentariul.


  18. Vorbind de Kreider…Imi amintesc ca am predicat o data bazat foarte mult pe cartea lui mentionata mai sus…La sfarsit a venit un frate si m-a intrebat f serios: Dar noua de ce nu ne-a spus nimeni lucrurile astea pana acum?? Ma gandeam eu…pai nici eu nu le-am stiut pana nu am citit cartea mentionata 🙂
    Did nou – este o carticica care merita tradusa…Sa vedem, poate o traducem noi…!


  19. Da, Evedule, aşa cum îţi spuneam, omul nu este doar un bun specialist, ci şi un bun creştin şi un adînc gînditor.

    Da, numai că trebuie să găsiţi un alt traducător, eu mă declar un traducător prost 🙂



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: