h1

Chiar dacă…

Mai 6, 2008

Nu este vorba de cîntecul lui Florin Chilian. Ce urmează este o cîntare, nu un cîntec. Este un fel de bocet. Este un alt „Chiar dacă”. Zilele trecute am auzit-o cîntată „corect” de un muzician profesionist, dar suna prost cu play back şi solouri de chitară electrică…

Această cîntare se cîntă cu ochii legaţi, cu gluga de condamnat la moarte pe faţă, cu pumnul în gură, printre dinţii scuipaţi şi sînge. Se cîntă la chitară spartă cu patul Kalaşnikovului.

Eu am cîntat-o incorect, aproximativ, amatoriceşte, cu voce tremurîndă, pipăind notele ca la „focul de tabără” dintr-un lagăr de concentrare. Am cîntat greşit, ştiu, dar corect în mood, zic eu. Trebuie cîntată într-un mood rusesc (iată oximoronul), cu „retrăire” (perijvati)

Cîntarea trebuie cîntată cu lacrimi. Neapărat.

Pentru că asta este o cîntare care a fost compusă cu perspectiva arestului, cu un Kalaşnikov la ureche, cu gîndul la deportare în Bărăgan, confiscarea bunurilor, a pierderii celor dragi şi vieţii, de aceea nu se cîntă cu playback şi nici cu orchestraţii, briz-briz-uri, ci cu acorduri simple, glissando-uri şi cu improvizaţie la fiecare strofă. Ecoul de stepă se potriveşte … ecoul de peşteră şi de cameră de puşcărie.

Folclor curat. Fiecare interpret cîntă alt cîntec.

Eu l-am pus în cîntec pe unchiul cu puşcăria lui, pe tata mort, sîngele care i-a curs din cap pînă în bocanci prin cămaşa de corp şi izmene, am pus ameninţările, şantajul, fiecare pune cîte ceva. Eu am avut puţin, foarte puţin de pus.

IAtă cîntecul AICI. Iertaţi interpretarea şi înregistrarea. Este live, în Biserica din Cluj, la sfîrşitul mesajului despre Calea, Adevărul şi Viaţa. Scuzaţi aplauzele. Nici ele nu se potrivesc aici.

La un moment dat o femeie a izbucnit în plîns. A fost acompaniamentul potrivit. Cineva mi-a spus că tocmai pierduse pe cineva drag cu ceva săptămîni în urmă.

Iată versurile:

Chiar daca-ar fi să-ndur din greu dureri

Şi lacrimi şi ruşine

Ajută-mi, Dumnezeul meu, să nu

Pot să mă las de Tine

Chiar daca-ar fi să mi se ia tot ce-am

Avut pe lîngă mine

Sărac şi gol de-aş rămînea să nu

Pot să mă las de Tine

Repetă

Chiar daca-ar fi să zac flămînd, bolnav

Şi-uitat la uşi străine

Lovit şi alungat nicicînd să nu

Pot să mă las de Tine

Chiar daca-ar fi cei dragi ai mei răpiţi

Şi duşi de lîngă mine

Zdrobit de dorul după ei nicicînd

Să nu mă las de Tine

Chiar daca-ar fi să ştiu că mor departe

Dus în zări străine

Tînjînd de-al casei mele dor să nu

Pot să mă las de Tine

Repetă

Chiar daca-ar fi să fiu ucis de cei

Cu mîini de sînge pline

Pîn la sfîrşit să spun deschis că nu

Pot să mă las de Tine

Iar pentru toate acestea sus tot ce

Doresc eu de la Tine

E ca să ştiu atunci Isus că nici

Tu nu te laşi de mine

Oamenii aceia care au compus cîntarea asta au înţeles foarte bine pentru ce merită să-ţi dai viaţa.

15 comentarii

  1. Mi-au dat lacrimile,acesta cintare o cintam cu frestrele camuflate pe timpuri de frica autoritatilor.E cintarea fr.Moldoveanu .Pe atunci o traiam cu adevarat ,azi a ramas doar amintire .Sintem liberi ,nu ne mai urmareste nimeni ,nu mai suntem chemati sa ne interzica stringerea laolalta .Astazi suntem liberi dar goi,nu mai simtim cercetarea Duhului Sfint .Ajuta-ma Doamne ,sa nu pot sa ma las de Tine ,iti multumesc ca nici tu nu te lasi de mine.


  2. T.D.


  3. O alta interpretare a acestei cantari „jeloase”, se gaseste pe http://cristianet.org/stream/TDorz/Traian_Dorz.html
    este melodia a 15-a. Fr Niculita doar a pus melodia. Slavit sa fie Domnul pentru ea.


  4. O alta interpretare a acestei cantari este la http://cristianet.org/stream/TDorz/Traian_Dorz.html melodia a 15-a.


  5. Marius, Fabiolei i-a placut mult cantecul pe care l-ai interpretat.Si mie, aducandu-mi aminte de Andries si Alifantis…ca Ada ilea canta mai subtire! 😀 😀 😀
    Am auzit lucruri faine despre popasul tau de Duminica seara in Iris. 😉


  6. amin!


  7. ..seamana cu Tudor Gheorghe,,pe care il am inregistrat

    cantece de jale..
    Pe Steinhardt trebuie sa-l citesti si recitesti,ca sa
    te bucuri,ca Dumnezeu a fost atat de prezent in el,un om fara sofisicarii.
    n-a vrut sa faca „pe mai marele intelept”


  8. hmm… versurile nu mi se par cine stie ce … poate cum se aude , nu il am auzit…


  9. Viorica, nu trebuie să te simţi vinovată. Şi mie mi-au dat lacrimile cînd am cîntat-o.

    Traian Dorz este? Ok, trebuie să pun asta.

    Andy, circulaă mai multe melodii cu cîntarea asta. Eu am învăţat-o de la cineva care venea din Moldova de dincolo de Prut, la intersecţia cu spaţiul rusesc. Aşa se explică acordurile şi melosul.

    Slavă Domnului, CiprianS. slavă Lui şi numai Lui.
    Mă bucur să fi folosit.
    Ti-am pus predica în seara asta şi pentru tine şi pentru Romuluss. Drept „pedeapsă” pentru minecă nu m-aţi prins.
    Ah, şi pentru Ionel Condor, că m-am grăbit prea tare şi n-a reuşit să-şi ia schiţa 🙂

    Pedeapsă pentru că am fugit de întîlnire. Nu spun că nu se va întîmpla la fel şi în 1 iunie pentrucă a douaa zi plec din ţară spre locaşuri mai însorite: o bibliotecă 🙂

    Ah, Tudor Gheorhe, Andrieş, Alifantis, ce să zic, şi eu care credeam că sînt original 🙂

    Mă simt ca adolescentele alea care vor să fie originale şi se bucură că seamănă cu Andreea Marin 🙂

    Eu zic că versurile sună mai bine ca melorida, xdynx!


  10. draga Marius, n-o lua chiar asa in tragic. Era un compliment. 😉


  11. Am priceput, CiprianS.
    No problema! 🙂


  12. Mie imi place si Tudor Gheorghe si Alifantis, si mai era
    Alexandru Penisoara ,parca.Cel care canta:
    nu mai existi ,esti trasnetul de vara,
    ce mi+a lasat in creier cer topit . 🙂


  13. Da, Elisa…
    E chestie de talent şi talant,
    eu n-am talent, am daor talant… 🙂


  14. Sa zic si eu ceva?
    Ii great ca nu cunosc pe unii pe care ii comentez,efectiv…imi place.
    De unde ,Doamne sa stiu ca e asa…cu grade MDC?.
    Bine,Marius,ne bucuram ca ma si cinti.
    Si ne incinti.
    Cind mai scap de gospodaria Martei,vreau sa te citesc d`al capo al fine.
    Piana,pianisssimo.
    In gama [ne]turma major.
    Sa fii pazit de dihonia fundamentalisto-ecumenica blogareasca,be blessed.


  15. […] Mi-am păstrat prietenia cu apropiatul meu, care a început să înveţe cîteva cîntece în limba română. Unul dintre ele? Chiar dacă. […]



Lasă un răspuns

