h1

Unde-i ţara rromilor? …05

Mai 16, 2008

Italienii spun că la ei nu este deşi capitala ţării este Rroma! Ieri au încercat să le dea foc! Napoletanii, destul de bruneţi şi dînşii, trimişi de „Naşi” au aruncat nişte sticle incendiare în taberele rromilor din jurul oraşului.

Papa a încercat să spună cîte ceva împotriva xenofobiei. Nimic. A fost ridiculizat de presa oficială şi de bloggeri deopotrivă.

Cu evreii aproape că s-a terminat, la ţigani mai durează. Şi pe ei voia să îi omoare Hitler.

Aşa cum comenta BBC-ul dimineaţa: „prima epurare etnică a noului regim italian a decurs fără probleme”. Cinic, ironic?

………………………………

Unde-i patria rromilor? De unde au plecat? Putem aproxima? Care-i destinaţia lor? Unde merge acest neam neliniştit tot timpul, spre ce ţintă călătoresc?

După părerea mea cel mai bine se asortează în Rromînika. Aici sînt cel mai bine primiţi. Ne-am obişnuit cu ei.

Nu vedeţi că un român cîntă foarte bine Reihardt?

Veniţi înapoi acasă, dragi rromi şi poate, cu Evanghelia, ca în unele sate din Oltenia, poate cu Evanghelia ne schimbăm şi noi şi voi.

…………………………….

Unde-i cel mai potrivit loc al rromilor? Care-i destinaţia lor finală? Părerea mea este că acolo unde se spune, în Apocalipsa cap. 7 despre toate neamurile şi seminţiile…vom auzi şi ceva în genul lacrimilor care trebuie şterse în stilul lui Django Reinhardt. Nu ştiu dacă îl vom auzi pe el şi Minor Swing-ul lui, dar ceva în genul acela va fi la marea adunare a seminţiilor.

Cineva a decis că muzica „ţigănească” nu-i duhovnicească, că numai Bach este duhovnicesc. Nu discut acestă decizie, deşi am impresia vagă, destul de vagă că unele sounds and feelings vor fi prezente la Marele Tron de slavă împreună cu lacrimile adunate de-alungul istoriei. A lui Django? Jimmy, chitaristul de 13 ani? Nu ştiu, dar ceva asemănător sigur va fi acolo.

Apocalipsa 7:9 După acestea am văzut, şi iată, gloată mare, din tot neamul, şi seminţiile, şi noroadele, şi limbile, stând înaintea Scaunului, şi înaintea Mielului, îmbrăcaţi în Veşminte albe şi finici în mâinile lor.
10 Şi strigau cu glas mare, zicând: Mântuirea Dumnezeului nostru celui ce şade pre Scaun, şi Mielului.
11 Şi toţi Îngerii stau împrejurul Scaunului, şi a Bătrânilor, şi a celor patru Vieţuitori, şi au căzut înaintea Scaunului pre feţele sale, şi s-au închinat lui Dumnezeu.
12 Zicând: Amin. Bună cuvântarea, şi slava, şi înţelepciunea, şi mulţămita, şi cinstea, şi puterea, şi tăria Dumnezeului nostru, în vecii vecilor Amin.
13 Şi a răspuns unul din cei Bătrâni, zicându-mi mie: Aceştia care sunt îmbrăcaţi cu Veşmintele cele albe, cine sunt şi de unde au venit?
14 Şi am zis lui: Doamne, tu ştii. Şi mi-a zis mie: Aceştia sunt cei ce vin din necazul cel mare, şi şi-au spălat Veşmintele sale, şi şi-au albit Veşmintele sale cu Sângele Mielului.
15 Pentru aceasta sunt înaintea Scaunului lui Dumnezeu, şi slujesc lui ziua şi noaptea în Biserica lui; şi cel ce şade pre Scaun, se va sălăşlui preste ei.
16 Nu vor flămânzi mai mult, nici vor însetoşa mai mult, nici va mai cădea preste ei Soarele, nici tot zăduful.
17 Că Mielul cel din mijlocul Scaunului va paşte pre ei, şi îi va povăţui pre ei la izvoară de ape vii, şi va şterge Dumnezeu toată lacrăma de la ochii lor.

Ce loc! Ce promisiune! Iată ţara rromilor, iată ţara rromînilor. Bruneţi în haine albe. negrii în haine albe, albi în haine albe.

Ah, un gînd care face exerciţii la paralele, missing the point, vorba cuiva (părerea mea este că tocmai aia-i fain la interpretarea Evangheliei tu mis ză point, pointul bine format al altora, point-ul bine înţepenit al interpreţilor de ocazie sau profesionişti, să ratezi punctul de vedere tradiţional şi să schimbi punctul de vedere cu un altul.)

Iată gîndul paralel: aţi observat că starea edenică şi prebabeliană nu este recuperabilă. Adam şi Evan, chiar Cristos, ba chiar Dumnezeu Însuşi, toată lumea este îmbrăcată? Michelangelo l-a pictat pe Dumnezeu dezbrăcat. Cu Adam a avut dreptate…. dar Dumnezeu este îmbrăcat.

Al doilea Adam, Cristos, a fost dezbrăcat la cruce…. la final toţi vom fi îmbrăcaţi. Toţi, în haine albe, de nuntă, după modelul Mirelui, toţi vom fi la uniformă. Dezbrăcarea edenică… salut, irecuperabilă! Limba unică, salut, irecuperabilă…

Dumnezeu este îmbrăcat în măreţie şi slavă. Domnul în Apocalipsa 1 este încins şi îmbrăcat în haină albă strălucitoare.

Dumnezeu se va bucura de diversitatea limbilor, cîntărilor, manifestărilor etnice. Uniformul şi diversul se vor fi adunat acolo.

De aceea cred că este loc pentru ţigani. Este loc în sufletul meu, este loc în Rai pentru ei, de ce n-ar fi loc în ţara mea?

Şi aşa sîntem o salată de neamuri la care au participat şi ei. Punem pariu că un sfert de români au cel puţin un sfert de sînge de ţigan prin ei?

………………………………..

Tiganii au următoarea legendă legată de etnogenetă:

Dumnezeu a făcut un om din lut şi l-a pus în cuptor: Nu l-a lăsat destul acolo şi a ieşit cam necopt şi alb. Aşa au ieşit albii.

Apoi a mai făcut un om, l-a prăjit prea tare. Aşa au ieşit negrii.

A mai încercat o dată. L-a rotisat numai bine. Aşa au ieşit ţiganii.

……………………………………..

Care-i cel mai potrivit loc pentru ţigani? La Bug? Nu, la picioarele crucii! Care-i destinaţia lor finală, spre ce aleargă…. Păi, părerea mea este să alergăm împreună spre Canaanul ceresc. Nu?

17 comentarii

  1. Pieile rosii din America au o legenda asemanatoare. Doar ca la ei creatia perfecta a Marelui Spirit era omul rosu caramiziu. Legenda se gaseste in cartea Povesti si legende ale indienilor piei-rosii scrisa de Helene Foure-Selter.


  2. “Unde-i ţara rromilor? Pretutindeni şi nicăieri. Pentru că există „popoare de ţară”, şi „popoare de reţea”. Ei bine, rromii sunt un „popor de reţea”.


  3. Cand am citit asta”Veniţi înapoi acasă, dragi rromi şi poate, cu Evanghelia” mi -am adus aminte de asta http://youtube.com/watch?v=jwsFXab-pwM&feature=related


  4. Cica „veniti inapoi”. Inseamna ca nu i-ai vazut la Roma daca le iei apararea.Nu sunt eu xenofob sau rasist dar cum zicea Cioroianu, astia trebuie dusi undeva departe.
    Astia nu sunt invatati sa munceasca nene, astia nu sunt invatati sa munceasca cinstit, sa aiba, astia nu vor sa invete ceva.Stiu doar sa fure, sa faca copii, sa o arda in satra, si sa faca mizerie ca in rest nu prea am auzit..inseamna ca n-ai trait sa le vezi pe toate.


  5. Dumnezeu a lăsat popoarele, ca nişte mari familii ale oamnilor. Fiecare neam are menirea sa, rolul său pe acest pământ. Popoare mari, vestite, au strălucit in istorie, apoi au dispărut. Altele mai mici s-au încăpăţânat să reziste, peste toate încercările. Oare chiar reuşim să ne înţelegem menirea noastră specială, ca neam, în istorie?
    Mulţi se întreabă: oare de ce i-a lăsat Dumnezeu pe ţigani în această lume? Care e menirea lor? Şi pe urmă tot felul de comentarii, mai mult sau mai puţin negative…Nu cred că există popoare superioare şi popoare inferioare. Istorii diferite, da! Destine diferite. Dar dincolo de toate suntem aceleaşi făpturi ale lui Dumnezeu!
    Ai dreptate, Marius: în umbra Crucii suntem chemaţi cu toţi, fără nicio deosebire!


  6. Dumnezeu i-a trimis pe ţigani la Roma pentru a-i pune pe italieni la încercare. Până una-alta noi i-am suportat atâţia ani fără să ne smiorcăim, iar ei sunt acum într-un moment în care trebuie să ne demonstreze că sunt în stare să gestioneze corect problema ţiganilor. Să-i vedem acum cât sunt de democraţi şi de civilizaţi!


  7. De acord, Dozy, şi pe la noi s-au mai bumbăcit ţiganii cu românii, dar cred că noi am fost destul de toleranţi, avînd în vedere precedentele.

    Alex, am ascultat o predică a unui ţigan (tatăl meu a păstorit şi rromi, fie vorba între noi…), am ascultat o predică în care un predicator spunea cu lacrimi că şi ţiganii au participat la crucificare şi trebuie să se pocăiască, ei au făcut cuiele din fier care l-au străpuns pe Domnul.
    Frumos, romantic!

    Ovidiu, i-am văzut în alte părţi şi am avut întîmplări fericite şi nefericte cu ei mai mult decît îţi poţi imagina. La un moment dat, nu dau detalii, era să iasă foarte urît în jurul unei şatre. Am scăpat cu fuga şi cu …. aproape toţi banii. 🙂

    CU toate astea tot îi iubesc şi cînd văd ce se întîmplă la Toflea şi în alte părţi mă bucur şi mai mult.

    Sufletul ţigănesc are o construcţie specială. Credeţi-mă pe cuvînt! 🙂

    Popor de reţea, blogideologic, mă tem că nu au atîta organizare … evreii, da!

    A propos, vă rog să vă uitaţi încă odată la postul

    „să mai cînte şi gura noastră.”

    Martin, am citit asta într-un abecedar pentru copiii rromi.


  8. o pasarica mi-a soptit ca avand in vedere mustata, infatisharea shi felul in care canti shi tu ai avea radacini tiganesti….

    nu trebuie sa imi raspunzi 🙂


  9. eu sunt mai mult ca sigur.

    Daca tot le iei apararea, te-ar deranja daca ti-ash spune TIGANULE! Sau RROMULE?

    daca da, atunci toata apologia ta este degeaba.


  10. O poveste cu tiganii.Eu fiind din Constanta ,unde veneau musafiri din toate colturile tarii cit si de peste hotare,intr-o dumineca fr.pastor Traian Capota imi spune, sora Viorica azi voi veni la tine cu un musafir.Era o tiganca cu un copil de vreo 7 ani.Locuitnta mea era la 5 minute de biserica .II spun la Traian ca eu plec inanite si sa vina cu musafirul .Unde imi raspunde ,ia-o si pe ea acum ca eu mai ramin.Doamne,cum sa ma duc pe strada cu tiganica…..ma vad vecinii,imi era rusine ,mai ales ca era imbracata tiganeste .Eu din fire sunt foarte mindra cum sa o iau cu mine !!!In fine am ajuns acasa vine si Traian le pun masa ,la care tiganca imi zice ;Sora sa stii ca noi sutem curati sotul meu are taraf cinta la nunti ,avem casa mare cu baie ,dar de portul tiganesc nu ne lasam .A inceput sa ne povesteasca despre lucrarea care o face in Caransebes intre tigani si cum Dumnezeu a lucrat in viata ei .Fratilor ,m-am simtit atit de rusinata inainte Domnului incit mi-au dat lacrimile .Eu primisem un sol al Domnului in casa mea fara sa stiu .Dupa amiaza la adunare tiganca era asa de fericita ca ma cunoscuse ,daca ar fi stiut saraca cit de rusine mi-a fost la inceput de ea ….Nu va spun ca toata lumea la biserica ma intreba ,cine era tiganca ,vecinii la fel cine era tiganca ? Tiganca era sora mea !
    Am primit palma si m-am pocait.Tiganii sunt si ei un popor ,care are nevoie de Dumnezeu .


  11. Patrix, da. nu mă supăr 🙂

    Viorica, unii nu îi cunosc pe ţigani şi ethos-ul lor şi de aceea îi judecă şi atunci cînd aceştia nu fac nimic condamnabil.

    Cei mai răi sînt ţiganii „românizaţi”, cu aceia este pericol, cei care trăiesc în legea lor au judecăţi aspre între ei pentru încălcarea legilor omeneşti şi ţigăneşti.


  12. Nu trebuie să fii ţigan ca să ajungi să recunoşti că şi în acest neam sunt mulţi oameni de toată isprava. Cu calităţi aparte şi cu multă omenie. Am cunoscut destui care să mă facă să-mi schimb părerea xenofobă cu care societatea ne contaminează adesea. Desigur, statistic vorbind, sunt prea mulţi dintre ei care fac numai neghiobii, spre prostul renume al întregului lor neam şi al românilor în general. Dar oare cât s-a făcut pt ca această etnie să fie integrată cu demnitate în sânul acestui popor? Dezrobirea lor de către Cuza nu le-a redat şi demnitatea. Tot „paria societăţii” au rămas, iar pt unii tot robi. Drept pentru care, la dispreţul majorităţii au raspuns cu răutăţile lor. Şi în alte state sunt ţigani, dar sunt mult mai bine integraţi social, educaţi, acceptaţi ca minoritate cu drepturi egale, cu o cultura proprie, cu un specific tradiţional care merită să fie conservat.
    Nu fac apologia nimănui, dar trebuie să vedem şi greşelile care s-au făcut şi încă se mai fac în cazul lor. Oricum, la atâţia ani după Cuza, problemele s-au adâncit foarte tare. Iar dorinţa lor de „a le lua faţa românilor” are multe explicaţii.
    Am avut un coleg de facultate care recunoştea cu seninătate că e ţigan, iar bunicul lui a fost bulibaşă. Am reţinut ceva tare fain: bătrânul îi aduna pe toţi nepoţii şi le citea din Biblie, apoi îi asculta. Îi învăţa rugăciuni, Crezul, psalmi. Acum nepotul este preot, şi încă unul vrednic. Dar câţi oare au făcut ca acel bătrân bulibaşă?
    Am şi nişte întâmplări drăguţe legate de ţiganii din Bărăgan. Am fost odată cu un Părinte la un parastas de-al lor. Părintele era mai brunet, iar ei au fost siguri ca e „de-al lor”! Au fost atât de încântaţi că am stat la masa lor..pentru că alţii nu o mai făcuseră! Altă greşeală…
    Au lumea lor, condusă de legi străvechi. S-ar putea face mult mai multe pentru îndreptarea lor. Mântuirea câştigată de Domnul prin Jertfă şi Înviere este şi pentru ei. Pentru toţi oamenii! asta nu trebuie să uităm.


  13. […] Astfel, la întrebarea „Unde-i ţara rromilor?”,  aflată  chiar în titlu la  postarea https://patratosu.wordpress.com/2008/05/16/unde-i-tara-rromilor-05/ , am comentat şi eu cu o smerenie prefăcută […]


  14. poate ca nu suntem noi atat de civilizati dar ce putem sa aratam Europenilor, rabdarea care o avem noi atunci cand ii vorba de rromi, care din aceste natiuni mai lucreaza cu rromi la brazda, care din aceste popoare, mai ii angajeaza, cum fac unii din romani, bunicii nostri, si cred ca orice rrom are aceasi sansa la schimbare ca si oricare din noi. nu intamplator vedem exemple de astfel de oameni intorsi la Domnul si fac lucruri mari acolo unde sunt cu adevarat intoarceri printre ei.

    Poate ca ce se intampla cu ei dincolo nu e altceva decat sa arate ce face omul interesat doar de castig, si sai mearga bine, cu cei care nu sunt asa de deschisi care gandesc inca intrun mod intunecat. Mai pe scurt vedem ce face castigul cu rabdare, o distruge.


  15. Viorica, bună istoria ta. Am folosit-o chiar într-o predică ieri.

    Alex, mîntuirea este pentru toţi oamenii, asta am vrut să spun.

    Deosebirea dintre noi şi ţigani? Mai mică decît ne imaginăm, difereneţele? Mai puţine decît am dori noi.

    Are loc o românizare a romilor, dar şi o în-ţigănire a românilor şi asta nu de azi, de ieri..


  16. Acum nu stiu cine n-are 1-2 gene de romi in matricea informatica generationala.
    Eu cu certitudine am.
    De aceea ma bat pentru drepturile lor.
    De a fi tratati cu bunavointa.
    Nu ca persone non grata.
    Desi stie Domnul ce dificil e lucrul cu aceasta natie damnata.
    Dar Domnul ii iubeste asa cum sint.
    Acesta e secretul.
    Pentru initiati doar.
    Ca cei care au acces AZI [privilegiatii]pe blogul domnului conferentiar.
    ,,PREA MULT SA-NTELEG EU NU PPOT DESPRE TINE.
    CACI TAINELE TALE ADINCI COPLESESC.”


  17. Toti suntem din Adam si Eva.Mai departe este o treaba de conjunctura si educatie.Sunt din ce in ce mai multi netigani mai rai decat tiganii.
    E drept ca tiganii si dupa ce se pocaiesc pastreaza ceva specific.
    Biserica are inca mult de invatat intr-ale iubiri de frati pana sa ajunga sa-i accepte si pe cei cu mai putini talanti.V-ati gandit vreodata ca familia iubitoare, educatia aleasa , frumusea stralucitoare
    sunt talanti pe care trebuie sa-i folosim?Cu cat sunt mai multi cu atat ni se va cere mai mult.Ei nu au primit asa de mult ca si noi.



Lasă un răspuns

